Tällainen kysymys arvon Alfa raadille. Kun tuossa muunkin huollon yhteydessä laitettiin 2.0 JTS 156:seen uusi nokkaremmi, oli havaittu että edellinen ei ollut aivan oikeissa merkeissä (en itse ollut katsomassa), muuta sanoin ennen operaatiota mestarille, että ne kaikki 166hv, ei kyllä ole ollut koskaan vauhdissa (remmin oli viimmeiksi vaihdattanut edellinen omistaja) joten katsokaa miten remmi on ollut.
Remmin vaihdon jälkeen, jopa koneen ääni muuttui, ja kierrokset nousivat sähäkämmin, sekä veto parani huomattavasti, nyt tuntuisi että tehoja on kuten pitää? Kulutusta en ole mitannut, se on kyllä ollut älyttömän korkea ajotietokoneen mukaan ei kertaakaan alle 12l.
Onko muilla kivoja kokemuksia tämän tyyppisestä??
Alfa 156 jts 2.0 Jakopään hihnan ajoitus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 156 jts 2.0 Jakopään hihnan ajoitus
Tästä vastaavastahan juttua on täällä pilvin pimein. Jakopää pitää laittaa lukkopalojen kanssa, muuten heittää herkästi. Lisäksi mittakellon käyttö enemmän kuin suositeltavaa!!
Abarth 500 Esseesse
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Alfa 156 jts 2.0 Jakopään hihnan ajoitus
Huoh... on tää kyllä surullista, montako prosenttia hihna oimmista ts/jts koneisiin on tehty oikein 10-20% osuuko lähelle. No merkkiähän on aina hyvä syyttää ammattitaidottomasta huollosta 

Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 jts 2.0 Jakopään hihnan ajoitus
Mututuntumalla varmaan 60% tehdään lukkopaloilla, siitäkin vaan kokonaisosasta ehkä 50% oikein. Loput 50% = hampaan pielessä jako, mutta käy "ok" jne... (itselläni ollut tällainen TS, muuttui kone täysin nokkaremmin vaihdon yhteydessä kun jako saatiin kohdalleen), 40% tehdään tussimerkein ja niistä sitten luetaankin täällä. On jakoa pielessä tai kone ei pyörinyt omin voimin kuin puolta kierrosta ja startilla väkisin väännetty..... 

Re: Alfa 156 jts 2.0 Jakopään hihnan ajoitus
Niin tuosta ns. automerkin syyttämistyylistä, Italian autot ovat saaneet paljon ikävää mainetta, vaikka itse en ole minkään automerkin tai mallin erityinen fani, niin kyllä italia auton moottori oikeissa säädöissään on aina ollut huomattavan kiihkeä ja hauska moniin muihin vastaaviin, sätöksiin verraten. Muistan lämmöllä jopa vanhaa ns. monipuolikasta (lue. Fiat 850) jonka veto ja kiihtyvyys, oli omaa luokkansa, verraten nyt vaikka silloisiin kupla volkkareihin, tai kunnossa oleva Fiat 128 vaikka ei hirmu tehoilla päässyt elvistelemään, niinpä olipa peli napakka kulkemaan (jako hihnan vaihtoväli 60000, ja suosittelivat silloin täällä pohjolassa jopa 40000:kin) ja nämä olivat vain tavan Italy autoja. No taisin taas vaipua menneisyyteen (vaimon kommentti tähän juttuun: hei ketä kiinnostaa...) joten olen pahoillani....gtvaj kirjoitti:Huoh... on tää kyllä surullista, montako prosenttia hihna oimmista ts/jts koneisiin on tehty oikein 10-20% osuuko lähelle. No merkkiähän on aina hyvä syyttää ammattitaidottomasta huollosta
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Alfa 156 jts 2.0 Jakopään hihnan ajoitus
Eipä tunnu nykyfiiutkaan olevan turhan tarkkoja. Pariin Fire16V Stiloon olen vaihtanut jakoremmin kattomalla että menee samoille hampaille ja molemmat toimi ihan ok. Niistäkin brittifoorumilla sanailtiin että ihan mahdoton ilman erikoistyökaluja, siis saada edes hampaita kohdilleen ilman kampuran lukitustyökalua jne, mutta tuossahan oli helpoin hihnanvaihto ikinä. JTS oli jo pykälää haastavampi pelkästään hihnankiristimen säätämisen osalta, siinä ei tullut mieleenkään tehdä ilman lukituspaloja. Ilman heittokelloa meinasin, mutta onneksi valveutunut harrastajakolleega lykkäsi moisen völjyyn ettei tullut hölmöiltyä.
Muistan käynnin Konalassa, kun oli hiljan tullut 156 markkinoille. Kehuivat että heillä on oma työtila ja omat kaverit huoltamaan vain Alfoja. Hyvä niin, kyllä tuonkin JTS:n jakopäätä laittaessani mietin miten mahtaa homma hoitua monimerkkihuollossa ilman dokumenttejä, kun itse joutui käymään useamman kerran tiiraamassa eLearnista ohjeita.
Fiiatin laatuun voi viitata tuo mun Supermirafiori. Saapuessa 267tkm mittarissa, siinä oli jo kai kolmas moottori, eikä autossa toiminut muutenkaan yhtään mikään. Laturikin oli viritetty m6 pultin kannan taakse, josta korkannut kierteet. Kauheesti sen kanssa oli ähelletty että oli saatu itse pilattua kaikki mahdollinen toimimattomaan kuntoon. Yhtään ehjää pultin tai ruuvinkantaa siinä ei tainnut olla, eikä yhtään katkomatonta johtoa alkuperäisillä liittimillä. Oli ollut vielä jollain jarrukorjaajalla kuulemma, mutta etujarrut oli aivan ruosteessa ja jumissa. Niitten huolto kestääkin melkein puoli tuntia yhteensä.
14kk remonttia ja ihan vaan tarvikeosia, vähän ajettu moottori huollettuna jne. Nyt mittarissa 630tkm, edelleen sama moottori ilman remppaa joka ei syö öljyä, huoltokirjassa paljon 50tkm eli TM kestotestin mittaisia välejä joissa ei ole jumpattu mitään muuta kuin öljynvaihto. Katsastettu tänäkin vuonna ilman huomautuksia.
Olen vahvasti sitä mieltä että italialaisten ainoa varsinainen vika on liian halpa hinta. Joskus pöyristytti kun visioitiin autoa, jonka moottoriin pääsee käsiksi vain valtuutettu merkkihuolto. Mutta en tiedä olisiko sittenkään niin huono juttu. Että vähintään pitäisi osata ottaa yhteys ecuun obd-pistokkeen kautta nokkapellin avaamiseksi. Todistaisi edes jonkinlaisen prosessorin olemassaoloa, korvien välissä siis.
Muistan käynnin Konalassa, kun oli hiljan tullut 156 markkinoille. Kehuivat että heillä on oma työtila ja omat kaverit huoltamaan vain Alfoja. Hyvä niin, kyllä tuonkin JTS:n jakopäätä laittaessani mietin miten mahtaa homma hoitua monimerkkihuollossa ilman dokumenttejä, kun itse joutui käymään useamman kerran tiiraamassa eLearnista ohjeita.
Fiiatin laatuun voi viitata tuo mun Supermirafiori. Saapuessa 267tkm mittarissa, siinä oli jo kai kolmas moottori, eikä autossa toiminut muutenkaan yhtään mikään. Laturikin oli viritetty m6 pultin kannan taakse, josta korkannut kierteet. Kauheesti sen kanssa oli ähelletty että oli saatu itse pilattua kaikki mahdollinen toimimattomaan kuntoon. Yhtään ehjää pultin tai ruuvinkantaa siinä ei tainnut olla, eikä yhtään katkomatonta johtoa alkuperäisillä liittimillä. Oli ollut vielä jollain jarrukorjaajalla kuulemma, mutta etujarrut oli aivan ruosteessa ja jumissa. Niitten huolto kestääkin melkein puoli tuntia yhteensä.
14kk remonttia ja ihan vaan tarvikeosia, vähän ajettu moottori huollettuna jne. Nyt mittarissa 630tkm, edelleen sama moottori ilman remppaa joka ei syö öljyä, huoltokirjassa paljon 50tkm eli TM kestotestin mittaisia välejä joissa ei ole jumpattu mitään muuta kuin öljynvaihto. Katsastettu tänäkin vuonna ilman huomautuksia.
Olen vahvasti sitä mieltä että italialaisten ainoa varsinainen vika on liian halpa hinta. Joskus pöyristytti kun visioitiin autoa, jonka moottoriin pääsee käsiksi vain valtuutettu merkkihuolto. Mutta en tiedä olisiko sittenkään niin huono juttu. Että vähintään pitäisi osata ottaa yhteys ecuun obd-pistokkeen kautta nokkapellin avaamiseksi. Todistaisi edes jonkinlaisen prosessorin olemassaoloa, korvien välissä siis.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.