Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^irrota osat ja vie maalattavaks?

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Shuttle kirjoitti:Auttakee, menee hermo. Ostettuani tuon 159:n ainoa huonompi asia siinä oli keskikonsolin (metalliharmaa) ja vaihdekepin muovien naarmuisuus. Siis sellaista kevyttä pintanaarmua tullut, kun edellisen omistajan sormuket, kynnet, mitälie raapineet. Uusia ei oikein viitteis ostaa, koska hintaa on enemmän kuin tarpeeksi moisilla. Mites tuo keskikonsolin teippaaminen? Mahtaako onnistua? Ainakin sen vaihdekepin muovin saa helposti irti ja sen voi vaikka himassa teippailla kunnolla. Onko olemassa jotain firmoja jotka tekisi auton sisätilojen teippauksia? En nyt hae mitään 3d-lookkia tai mitään, vaan uutta kohtuusamanlaista teippiä tuohon... ei näyttäisi niin rujolta.
Yuotubessa on pätkä nimellä Alfa Romeo 159 Mittelkonsole Carbon Folie
hienosti siinä ainakin laitetaan hiilikuitua pintaan.et teippaus onnistuu!

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Onko kukaan vaihtanut 159:iin takapuskurin parkkianturia? Uudesta omastani joku on jossain vaiheessa painanut anturin puskurin sisään, enkä saanut sitä äkkiseltään sieltä ylös pomppaamaan. Ehkä jollain erikoiskoukuilla sen saa sieltä vedettyä esiin, mutta pysyykö anturi sen jälkeen puskurin tasossa, sitä ei tiedä kukaan.

Minkälainen urakka koko anturin vaihto mahtaa olla?
Näyttää hitaalta!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Kuuluuko M32:lla varustetun 159:n vaihdekeppi liikkua kun on ns. "pesässä" Ei siis liiku itsekseen, vaan kun heiluttaa keppiä paikoillaan. Sivuttain siis.. Tosin 6 vaihde taas vähän tuo keppiä eteen päin kun voiman siirron palauttaa.. Onkohan se nyt kohta sitä itseään? Tuo löysyys aiheuttaa pientä epätarkkuutta vaikka loksahtaa hyvin paikoilleen, joten onkohan asialle mahdollista tehdä jotain esim kepin ja pussin tangostoissa?

Täytyy kohta itse alkaa tutkimaan :)

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Toi kuulostaisi, että vaihteensiirtovaijerin automaattisäätö kaipaa tarkistusta.

Tuolla projektiosastolla oli hyvät ohjeet aiheeseen liittyen:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27033

Itellä kävi sellainen käpy lohkolämppäriä asentaessa, että olin tökännyt vahingossa sen vaijerin päässä olevan muovisen säätösysteemin nappulan pohjaan. Seurauksena oli justiinsa kuvailemasi kaltainen tuntuma vaihdekepissä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Todetaan vielä samat asiat kuin ylempänä, eli ei syytä huoleen. Nyt on kaksinkertainen varmistus, että hommat on ok. :mrgreen:

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Ruvennut kylmänä kuulumaan vinkunaa/sirkutusta kun on veto päällä. Heti liikkeelle lähtiessä ykkösellä ja etenkin kakkoselle vaihtaessa vinkasee. Ajaessa ei kuulu vinkunaa ja oireet lakkaa kilometrin, parin ajon jälkeen. Laturi ja laturin hihna on vaihdettu viime vuoden joulukuussa ja sen jälkeen ajettu n. 25 tkm.

Pitäisikö tuosta huolestua vai onko traktori vaan löytänyt oman äänensä?
Il nero era bellissimo

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ noniin kiitos täytyy tutkia asiaa! Lähteekö tuo keskikonsolin alaosa kampeamalla? Automaattisäätö löytyy varmaan kun akun irroittaa..?

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Closure »

159 2.4jtd automaatti, toinen takajarru laahaa ilmeisesti, oikea takalevy lämpenee ja vasen ei. Omituisin ongelma on se, että vapaalle vaihdettaessa tuntuu, että laahaaminen lakkaa.
Jos itse valitsee vaihteen, ei tapahdu muutosta - tuntuu, että alakierrokset ovat todella tukkoiset. Aivan kun joku painaisi vastaan.

Eilen yritettiin lyödä novitechin powerrail 5 paikalleen. Ei huolinut, antoi vikakoodia ja pari anturia joutui nollaamaan. Sen jälkeen kotimatkan 120km toimi ainakin maantieajossa normaalisti. Voikohan olla, että tuo on viritetty edellisen omistajan toimesta ja tuo nollaus nyt vaikutti siihen jotenkin.

AnttiM
Viestit: 65
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Moro

muutama pikainen

2,4 jtdm 2006 (200hp)
ECU SW
Mistä löytyisi orggis ECU softan muutoshistoria (no tai jos joku suorilta osaa sanoa että mitä muutoksia on tullut ja kannattaako päivittää) en viitsisi maksaa 95 euroa huvinvuoksi
Nykyinen
HW 0281012145
SW10373833774
sw versiom 3443
ohjelmoinnin päiväys tässä k.o. autossa 02/02/2007

o-rengas varaosanumerolla 14464581
minkähän kokoinen tuo on

tyhmä ei löytänyt googlella

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Tämä nyt ei ole oikeastaa edes kysymys.
Ajattelin vaan raportoida, että omasta 159:stä oli molemmat takajouset poikki, kun tuo ei kai ihan harvinaista ole.
Jousen alapäästä sellaiset pienet pätkät. Huomasin renkaita vaihtaessa. Toinen pätkä oli edelleen siellä kupissa, mutta toinen oli katkennut niin, että oli lentänyt pois.

Onkohan tuo voinnut mennä katsastuksesta huhtikuussa läpi noin, vai onko katkennut molemmat vasta kesän aikana?

Renkaatkin vaihdettiin viime keväänä Autokeskuksen toimesta, joten en silloin ainakaan itse ole noita kurkannut.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

kalliopuska
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kalliopuska »

Eipä kait tuo nykyautoissa ole harvinaista että jouset katkeilee. Liekkö vaikutusta tieverkoston kunnolla...
Itsellä kans oli etujousi poikki. Samalla sai yhden syyn lisää laittaa madallusjouset.
Kolme ehjää jousta löytyy jos joku huolii käytetyt laittaa alle.. Taakse siis ehjä pari orkkiksia.

RPM
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Marras 2014, 08:50
Car(s): 159 2.4jtd

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RPM »

Onko etuveto vs neliveto 159 autoissa sama kytkin?

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Onko muilla 159 (Q-Tronic) omistajilla seuraavaa; matalilla kierroksilla konehuoneesta (oikealta) kuuluu ihme sirinää, sama juttu jos ajaa töyssyisellä tiellä, sirinä & vinkuminen tulee esille..? Ihan niin kuin se liittyisi jousitukseen? Vai olisiko kyseessä laturi tai joku muu kuluva osa? :?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Minulla ainakin tulee sirinä kompurasta, lakkaa kun sammutan sen....Pitää muutenkin viedä ilmastointihuoltoon toivottavasti tuo ärsyttävä ääni siten loppuu, toivossa on hyvä elää sano.... 8)
Viimeksi muokannut Ricambi, 23 Marras 2014, 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sirkkelimäinen ääni tulee juurikin ilmastoinnin kompressorista kun kylmäaineet alkavat olla vähissä.
Ääni kuuluu selkeimmin siinä 2000rpm kieppeillä.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Juurikin näin, sirkkelimäisiä saundeja, hyvin sanottu! Mutta siis mitä jos ilmastointi ei päällä ja silti ääntelyä?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ricambi kirjoitti:Minulla ainakin tulee sirinä kompurasta, lakkaa kun sammuttan sen....Pitää muutenkin viedä ilmastointihuoltoon toivottavasti tuo ärsyttävä ääni siten loppuu, toivossa on hyvä elää sano.... 8)
Mulla kävi ilmastointihuollossa toissakesänä, eikä se vaikuttanut yhtään mitään sirkkeliääneen :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

-Tomi- kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Minulla ainakin tulee sirinä kompurasta, lakkaa kun sammuttan sen....Pitää muutenkin viedä ilmastointihuoltoon toivottavasti tuo ärsyttävä ääni siten loppuu, toivossa on hyvä elää sano.... 8)
Mulla kävi ilmastointihuollossa toissakesänä, eikä se vaikuttanut yhtään mitään sirkkeliääneen :D
Mulla kävi kolme kertaa pelkän äänen takia. Ei ole sirkutellut viimeisen jälkeen.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Tomi, pitääkö sinun Alfasi siis myös vastaavaa ääntelyä? Matalilla kierroksilla ja tiestä aiheutuvasta tärinästä? Mitä olet asialle tehnyt? Oletko käyttänyt jossakin huollossa näytillä?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

fodor kirjoitti:Tomi, pitääkö sinun Alfasi siis myös vastaavaa ääntelyä? Matalilla kierroksilla ja tiestä aiheutuvasta tärinästä? Mitä olet asialle tehnyt? Oletko käyttänyt jossakin huollossa näytillä?
Ei pidä. Mulla on siis vaan se sirkkelisirinä, mikä alkaa kun laittaa ilmastoinnin päälle. Se tuntuu olevan varsin yleinen "ominaisuus" näissä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

fodor kirjoitti:Matalilla kierroksilla ja tiestä aiheutuvasta tärinästä?
Voi kuulostaa tyhmältä, mutta kai olet tarkistanut kaikki irtosälät kabiinista? Kotvasen verran ettin vastaavista seikoista aiheutuvaa sirinää, kunnes tajusin että aurinkolasit tärisivät katonrajan lasikotelossa. Tuo toki kuului yläviistosta, mutta voisin kuvitella vastaavan tulevan lopulta esim. ovitaskusta tai hanskalokerosta, kun sopiva värinä korissa saa objektin värisemään omassa kolossaan. Tai jopa jostain ilmakanavasta, johon on pudonnut meisselikärki (onneksi tuo ei Saabissa metelöinyt, nykyinen omistaja tuskin vieläkään tietää omistavansa yhden T25 -kärjen :D). Periaatteessa jo löysä ruuvi voi aiheuttaa tuollei reagoivaa ääntä, kun joku palikka ei olekaan ihan niin kiinni kuin pitäisi.

Jos se kuuluu lopulta konehuoneesta, niin saisikohan sitä kohdistettua pistämällä sinne konetilaan mikrofonin ja tallentamalla ääntä? Mikkiä kääntelemällä/uudelleensijoitamalla voisi koettaa tähtäillä mistä ääni kuuluu koviten...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Ei pitäisi olla ylimääräisiä tavaroita pyörimässä :)
Täytyy kai viedä auto huoltoon, jos se sirinän syy löytyisi.. voisiko ongelma olla esim. voimansiirto-puolella (toivottavasti ei)? Ääni on havaittavissa hitaissa nopeuksissa, alhaisilla kierroksilla.. ja etenkin silloin kun jalka painaa kaasua tai kun jalan siirtää kaasulta pois. Hmm..

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karila »

-Tomi- kirjoitti:
fodor kirjoitti:Tomi, pitääkö sinun Alfasi siis myös vastaavaa ääntelyä? Matalilla kierroksilla ja tiestä aiheutuvasta tärinästä? Mitä olet asialle tehnyt? Oletko käyttänyt jossakin huollossa näytillä?
Ei pidä. Mulla on siis vaan se sirkkelisirinä, mikä alkaa kun laittaa ilmastoinnin päälle. Se tuntuu olevan varsin yleinen "ominaisuus" näissä.
Juu, johtuu kait siitä, että on herkkä kylmäaineen määrästä.
Pitäis kait laittaa about 520 g tai jotain, joka on kait ilmastointi huoltojen taulukoissa. Maahantuojan mukaan laitetaan 460 g joka mullekin laitettiin (takuuseen), sirkkeli pysyi pari päivää poiis mutta palasi. Koska koitan välttää Autokuskusta :) en menny uudestaan sanomaan asiasta. Ens kesänä laittatan sitten sen + 500 g niin katotaan auttaako.
- Kari

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Mulle Automilano laittoi 550g.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Mulle muistaakseni laitettiin myös 550 grammaa ainetta ilmastointihuollossa kesällä. Sitä ennen satunnaisesti ilmeni kuuluisaa sirkkeliääntä, sen jälkeen ei ole kuulunut.
Nopea tulkinta, olisiko se siis oikea määrä ja mainittu 460 g hieman alakanttiin?
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla laitettiin 540 ja flekti pyöri ihan koko ajan. Oli pakko ajaa takas huoltoon, jossa huolto tehtiin uudestaan. 520 sisään ja alkoi toimia. Viikon päästä palasi myös sirkkeliääni. Enää en jaksa äänestä välittää, koska ääni on hyvin satunnaista. Tarkka on viisysi tuon aineen määrälle, jos se äänen ylipäänsä edes selittää.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Janne kirjoitti:Minulla laitettiin 540 ja flekti pyöri ihan koko ajan. Oli pakko ajaa takas huoltoon, jossa huolto tehtiin uudestaan. 520 sisään ja alkoi toimia. Viikon päästä palasi myös sirkkeliääni. Enää en jaksa äänestä välittää, koska ääni on hyvin satunnaista. Tarkka on viisysi tuon aineen määrälle, jos se äänen ylipäänsä edes selittää.
Kyllä siitä siinä vaiheessa alkaa välittää, kun repsikan puhe tai radio ei kuulu. Mulle kävi niin pari vuotta sitten, kun tulin kakkostietä kotiin noin kolkyt asteen helteellä. :o

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jaa se äityy noin äänekkääksi.
Alfa Romeo 155 V6 1992

fodor
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Loka 2014, 07:04
Car(s): Alfa 159 1.9 Jtdm Qtronic 2008
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fodor »

Tänään kotimatkalla ajotietokone rupesi näyttämään huikeata, hetkellistä kulutuslukemaa.. nopeutta oli sen sallitun 50km/h ja kulutuslukemat jotain 10-20l/100km.. no, kun sitten kotipihassa nousin autosta, nenään sattui palaneen käry. Takapyörien kohdalta jarrut haisi melko voimakkaasti. Mikä lie syynä, jumittuneet jarrut?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Ei, vaan kesken jäänyt hiukkasloukun poltto.


Edit. Se näyttää kyllä erehdyttävästi siltä että se savu ja haju tulisi jarruista.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Näyttääkö muillakin bensa kuskeilla ajotietokoneen hetkellinen kulutus nousevan kun esim. Ruuhkassa rullailee kytkin pohjassa.. Viivathan siihen lopulta tulee mutta vähän aikaa näyttää nousevaa lukua. Muistan Kesällä kun lahden motarilla oli kolari ja jumitti liikennettä etana vauhtiin ja pysähdyksiin. ilmastointi päällä näytti että kulutus olisi noussut yli 15l hetkellisesti ennen viivojen ilmestymistä ja silloin iha pienessä ajassa tuntui, että bensa mittarin viisarin taso laski ripeästi.. Kuulostaako tutulle ja olisko joku softa juttu, kun sitä en oo päivittäny. Kerran kokeiltu, mut italian serveri ei vastannut. Nyt keskikulutus on 8.3l eli iha jees..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^njet
Mulla tulee vaan näkymä 2.0 l ja pysähdyksis viivat

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pitäisihän sen enemmän alkaa näyttää, jos se oikein kalkuloi. Litra per tunti ja rullausnopeus 5 km/h tarkoittaa kai parin kympin kulutusta sadalla kilometrillä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

quppe kirjoitti:Näyttääkö muillakin bensa kuskeilla ajotietokoneen hetkellinen kulutus nousevan kun esim. Ruuhkassa rullailee kytkin pohjassa.. Viivathan siihen lopulta tulee mutta vähän aikaa näyttää nousevaa lukua. Muistan Kesällä kun lahden motarilla oli kolari ja jumitti liikennettä etana vauhtiin ja pysähdyksiin. ilmastointi päällä näytti että kulutus olisi noussut yli 15l hetkellisesti ennen viivojen ilmestymistä ja silloin iha pienessä ajassa tuntui, että bensa mittarin viisarin taso laski ripeästi.. Kuulostaako tutulle ja olisko joku softa juttu, kun sitä en oo päivittäny. Kerran kokeiltu, mut italian serveri ei vastannut. Nyt keskikulutus on 8.3l eli iha jees..
Tekee ihan samaa. Perussettiä mm. Fiateissa ym. Ehkä joku patchi tuonkin korjaa, itse en ole vaivautunut ottamaan edes selvää. Keskikulutus Turku - Pori, 7.2 litraa satkulle tankilla mitattuna. :crazyeyes: (60 ja 80km/h rajoituksia, joitain ohituksia ym. normia)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Okei no sitten en sitä sen enempää mieti. Kai sitä vois AK:lla käydä päivittämässä, kun muistaa ja aikaa on.

^ kulutus 80kmh vauhdissa näyttää 5-7 litraa, joskus jopa 4,x :D eco-autoja nämä, kunhan ei kaupunkiin eksy.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja heicci »

Tarvitaanko soittimen vaihtoon jotain piuhasarjaa? Rattisäätöjä ym. ei ole.

Kenwoodin 1DIN-soitin löytyy kaapista, ja ajattelin sitä varten tilata kehyksen, mutta onko autossa standardiliittimet?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jos on bose niin bose adapteri ainakinsekä antenniadapteri

palehti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Loka 2014, 20:38
Car(s): 159 2.2 Sportwagon
Harrasteautona e39 M5

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palehti »

Mikähän mahtaa olla 2.2 JTS:n vaiva, kun pienillä vaihteilla "hyökkäilee". Varsinkin kylmänä.
Eli jos ykkösellä ajelee tyhjäkäynnillä ja paina vähän kaasua, niin auto hyökkää eteenpäin ja refleksinomaiseen kaasun nostamiseen se antaa kunnon moottorijarrutuksen = kengurumaista menoa.
Kaasuläppäkotelon putsasin ja se oli melko puhdas.
Tuskinpa tuo ominaisuuskaan on?
Moottorin ääni (imuääni) muuttuu myös tuossa hyökkäysvaiheessa. Ja kaasua ei tarvitse tuohon hyökkäämiseen painaa juuri ollenkaan. Kaasu pohjassa ajaessa meno on tasaisempaa...
Voiko Lambda aiheuttaa tuollaista?
Entä rikkinäinen kaasupoljin.
Olen ajanut autolla yhteensä ~250km, joten kyseessä on melko tuore tuttavuus.
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä :-D

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Eiköhän tuo ole normaalia 2.2JTS käyttäytymistä. Ainakin itsellä meni tovi kunnes oppisin kytkin & kaasun oikein ettei tule kengurua jokaisessa lähdössä. Useampia 2.2 tullut ajettua ja kaikki ne samalla tavalla käyttäytyivät.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

ihan perusjts. antaa tyhjäkäynnin tasaantua ja totuttelee kytkimeen

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

palehti kirjoitti:Mikähän mahtaa olla 2.2 JTS:n vaiva, kun pienillä vaihteilla "hyökkäilee". Varsinkin kylmänä.
Eli jos ykkösellä ajelee tyhjäkäynnillä ja paina vähän kaasua, niin auto hyökkää eteenpäin ja refleksinomaiseen kaasun nostamiseen se antaa kunnon moottorijarrutuksen = kengurumaista menoa.
Kaasuläppäkotelon putsasin ja se oli melko puhdas.
Tuskinpa tuo ominaisuuskaan on?
Moottorin ääni (imuääni) muuttuu myös tuossa hyökkäysvaiheessa. Ja kaasua ei tarvitse tuohon hyökkäämiseen painaa juuri ollenkaan. Kaasu pohjassa ajaessa meno on tasaisempaa...
Voiko Lambda aiheuttaa tuollaista?
Entä rikkinäinen kaasupoljin.
Olen ajanut autolla yhteensä ~250km, joten kyseessä on melko tuore tuttavuus.
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä :-D

Uuusi moottorinohjaus ohjelma poisti autostani nykimisen ,maksoi muistaakseni 60 €. Auto Salpa Kouvola, suoritti ohjelman muutoksen.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Rema kirjoitti:
palehti kirjoitti:Mikähän mahtaa olla 2.2 JTS:n vaiva, kun pienillä vaihteilla "hyökkäilee". Varsinkin kylmänä.
Eli jos ykkösellä ajelee tyhjäkäynnillä ja paina vähän kaasua, niin auto hyökkää eteenpäin ja refleksinomaiseen kaasun nostamiseen se antaa kunnon moottorijarrutuksen = kengurumaista menoa.

Uuusi moottorinohjaus ohjelma poisti autostani nykimisen ,maksoi muistaakseni 60 €. Auto Salpa Kouvola, suoritti ohjelman muutoksen.
Oliko tuning vai ihan tehtaan päivitys?

Kuulostaa ainakin hyvin samanlaiselta kun mitä Giulietta teki varsinkin kylmänä liikkeelle lähtiessä. (Yli)reagoi siis kuormitukseen suuntaan ja toiseen. Vei vähän aikaa tottua mutta oli sitten tosi sulava ja mukava kun osasi oikean rytmin lähtöön. Nyt sitä on sitten tuotakin ikävä kun Kia vaatii kunnolla kaasua ettei nuukahda heti kytkinkohdassa :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ihan tehtaan. Vaikuttaa vissiin myös PA kulutukseen myös päivitys

Niin eipä ole kertaakaan sammunut 159 lukuisiin valoihin.. Sinänsä kiva ominaisuus

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 90 »

olisi tuossa vääntöä yhdestä 159:stä, kyseessä 2.4jtdm ja vaihteistona Q-tronic, autolla ajettu n230tkm eikä ole nyk omistajan mukaan huoltodokumenttien/kuittien perusteella vaihdettu laatikkoöljyjä koskaan, kertoi kyllä että pelaa hyvin ainakin sen mitä huonolla englannilla ymmärsin.. :wink:
kys gyntterillä tuo auto on ollut parivuotta ja on hankkinut sen pikkasen vajaa 200tkm mittarissa.
mitäpä raati on mieltä, kiinnostusta hankintaan olisi (halpa,täysi huoltohistoria uudesta ja hyvä värikombo), mutta tuo vaihteisto on hieman kysymysmerkki, jos tuohon menee vaihtamaan öljyt niin liukeneeko kaikki liete ja paska kiertoon ja loppuuko liikut lyhyeen, pari tuttua jo maalaili piruja seinille omiin kokemuksiin perustuen, tosin kyseessä volvo ja ford.. onhan tuo kilometrimäärä kyllä aika kova samoilla litkuilla..

itsellä kun on kokemuksia vain noista taivaanaikaisista zf:n tomaateista ja tietämys näistä uusista on aika nollilla.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jos saat auton sellaiseen hintaan ettei mahdollinen remppa tuntuisi pahalta niin eiköhän seole ihan ok?

sevaihteistohan pitää huuhdella kunnolla

E:ja jos ilmanputsarina ei ole vanhaa sukkaa niin ei kai se kauheen pommi voi olla? :lol:

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

flapjack kirjoitti:
Rema kirjoitti:
palehti kirjoitti:Mikähän mahtaa olla 2.2 JTS:n vaiva, kun pienillä vaihteilla "hyökkäilee". Varsinkin kylmänä.
Eli jos ykkösellä ajelee tyhjäkäynnillä ja paina vähän kaasua, niin auto hyökkää eteenpäin ja refleksinomaiseen kaasun nostamiseen se antaa kunnon moottorijarrutuksen = kengurumaista menoa.

Uuusi moottorinohjaus ohjelma poisti autostani nykimisen ,maksoi muistaakseni 60 €. Auto Salpa Kouvola, suoritti ohjelman muutoksen.
Oliko tuning vai ihan tehtaan päivitys?

Kuulostaa ainakin hyvin samanlaiselta kun mitä Giulietta teki varsinkin kylmänä liikkeelle lähtiessä. (Yli)reagoi siis kuormitukseen suuntaan ja toiseen. Vei vähän aikaa tottua mutta oli sitten tosi sulava ja mukava kun osasi oikean rytmin lähtöön. Nyt sitä on sitten tuotakin ikävä kun Kia vaatii kunnolla kaasua ettei nuukahda heti kytkinkohdassa :)
Tehtaan päivitys

Asiaan vaikuttaa: Sytytys tulpat , minulla Denso IK 16. Ilmanputsari ,minulla K&N pestävä. Puhdistava Forte lisäaine n. 15000-30000 km välein ym.
Käy edelleen rikkaalla kylmänä ja esim. sytytystulppien merkitys korostuu, myös että lämmittää moottorin esim. säteilylämmittimellä ennen käynnistystä riittävän pitkän ajan 1 tunti-1,5 tuntia.
Viimeksi muokannut Rema, 01 Joulu 2014, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 90 »

jkk kirjoitti:^jos saat auton sellaiseen hintaan ettei mahdollinen remppa tuntuisi pahalta niin eiköhän seole ihan ok?

sevaihteistohan pitää huuhdella kunnolla

E:ja jos ilmanputsarina ei ole vanhaa sukkaa niin ei kai se kauheen pommi voi olla? :lol:

ei ole sukkaa vedetty imuputken päähän.. :-D

hinta on huokea, ostohinta + veroarvio niin liikutaan tuossa seitsemäntonnin huiteissa, väri on musta punaisilla leedereillä, mutta 7k€ + vaihteistoremppa/uusi laatikko + hakukulut niin ei se sitten enää niin halpa ollutkaan.. jakopääkin tuohon on tekemättä eli lisää rahan menoa.. :?

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja liekki »

Tulee todennäköisesti aivan oikeaan ketjuun tämä kysymys, mutta antaa nyt mennä:

Mistä hitosta mä saan etujarrupalat 159 1.9JTDm:ään? :D Motonetissä tarjolla kahta eri palaa, joista kumpikaan ei käy. Autokeskus lupaa parin viikon toimitusajalla Euroopasta, Deltalla ei ole, Heikan nettisivuilla ei ollut tarjolla (koitin myös soittaa, muttei vastannut).

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ netistä spareto.ee, mister auto, alvadi yms. Ja maista vaikka joku fixus myymälä?

Myös muukkoselta vois löytyä sekä auto milanosta

Vastaa Viestiin