alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Pepee »

Morjes !

Pakko nyt kysyä kun oon lukenu miljoonat keskutelut läpi.
Mikä on se vaihtoväli jakoremmille nykyään ? Ja millä hintaa se on vaihtunu keskimääräisesti ? Ja onkos se mahdollinen kuinka itse vaihtaa ?

Pahoittelut jo etukäteen, tiedän että näitä topicceja on paljon mutta ku ei niistä enää ota selvää. Osa on 2003 vuodelta ja sitten aiheet vähä karannu loppujen lopuuksi.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja 90 »

vaihtoväli on 60tkm/kolmevuotta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja on ihan mahdollinen tehdä itse jos perustyökalut pysyy kädessä ja on edes vähän kokemusta niiden käytöstä.. Tarvitsee lukkopalat, joilla nokka-akselit lukitaan oikeaan asentoon, eli aika paljon on purettava ennen kuin siihen pääsee. Sitten olisi erittäin suositeltavaa käyttää mittakelloa, joka tulee ykköspytyn sytytystulpan tilalle. Kellosta näkee yläkuolokohdan, jolloin nokat lukkoon. Toki monta muutakin juttua, mutta tuossa nuo erikoistyökalut ja miksi niitä tarvii. Lisäksi kampiakselin mutteri on yleensä sairaan tiukassa. Vaatii hyvän pulttipyssyn ja 41mm hylsyn. Niin ja nokkapyörät ovat säädettävät ja niiden lukitus on tietty avattava ja muistettava laittaa kiinni.

Mulla on aina eniten tuottanut tuskaa saada jakopään peltisuojat irti, kun sinne ei oikein mikään hyvä työkalu sovi ja jos ruuvit on tiukassa ja ruostuneet niin voi olla todella taikinointia niiden avaus. Vesipumpussa sama ja niitä ruuveja on 12kpl. Mutt kyllä se ihan jokaisen tehtävissä on ja täältä saa neuvoja vaikka vaihe kerrallaan.

Liikkeissä hinnat vaihtelevat keskimäärin 800-1200€ nurkilla. Osat maksaa ebaysta jonku 300€, Suomesta pari sataa enemmän.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

m.sa kirjoitti:Mulla on aina eniten tuottanut tuskaa saada jakopään peltisuojat irti, kun sinne ei oikein mikään hyvä työkalu sovi ja jos ruuvit on tiukassa ja ruostuneet niin voi olla todella taikinointia niiden avaus.
Bits-räikkä on ollut omasta mielestä paras työkalu noihin peltisuojien kuusiokoloruuveihin. Esim: http://motonet.fi/fi/product/771095

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Toi onkin ehkä paras, mutta jos pultit on ruosteessa ja jumissa niin tosi herkästi muljahtaa kanta pyöreäksi. Sit onkin hyvät neuvot kalliita. Joku torx-kärki väkisin kiinni ja varoen siitä..mutta kun on niin ahdasta..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Ramsester
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Tilasin juuri Sparetolta jakohihnasarjan ja vesipumpun. SKF:n sarja maksoi 192 € ja Thermotecin vesipumppu maksoi 28 €. Tuon pumpun laadusta ei ole kylläkään mitään tietoa. Päällepäin näytti ihan laadukkaalle ja vesipyörä on metallinen. Muita vesipumppuja ei ollut kuin kuukauden toimitusajalla. Jakohihnasarjassa oli itse hihnan lisäksi molemmat ohjuripyörät ja kiristin.

Toimitus maksoi 17 € ja tavarat tuli kotipihalle neljännen päivän aamuna.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^halvalla sait.

Lisäksi tarviit venttiilikopan tiivisteet ja o-renkaat vesipumpun taakse tulevaan putkeen. Kannattaa myös vaihtaa sen putken toiseen päähän, joskin se on vähän kinkkinen homma tehtäväksi kansien välistä. Moniurahihna on kanssa hyvä laittaa samalla jos ei ole hiljattain uusittu.

Avatar
Ramsester
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Mulla on sikäli helppo homma, kun kone on irrallaan pukissa. Kaikki yläpään tiivisteet kannentiivisteitä lukuunottamatta on menossa uusiksi. Lisäksi koneen laakerit ja kampiakselin stefat menevät vaihtoon. Osittain vähän "varmuuden vuoksi" tuunailua, mutta nuo on nyt helppo (ja suht halpa) vaihtaa. Tietysti myös apulaitehihna vaihtoon. Olikos siinä jotain rullia, mitä pitäisi tai kannattaisi vaihtaa?

Oletteko mistä ostaneet noita o-renkaita? Löytyykö ihan perusrenkaista vai onko jotain erikoista? Venttiilikopan tiivisteitä ja muita oli tarkoitus tilata alfaworkshopista. Spareton tiivistesarja olisi ollut edullinen, mutta toimitusaika oli kuukausi...

Kuva

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Olikohan siinä apulaitehihnalla kolme rullaa.
Kiristäjään voi vaihtaa pelkän rulla, jos haluaa säästää.
Pystyy kyllä vaihtamaan helpohkosti pukillakin kun ottaa pyörän pois.

Millä olet maalannut moottoria?

Onko se "peruspukissa" kiinni?
Mulla on Motonetin 60€ halpis. Pitäisi kestää 450kg ja alle 200kg Busso tuntuu aika isolta kuormalta.
Kääntelykin pitää tehdä jatkovarrella

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ne vesiputken O-renkaat ovat neliskanttisia profiililtaan. En tiedä pitääkö pyöreä siinä? Ehkä tiiviste liiman kanssa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Kyllä ne on ollut ihan pyöreitä kun olen orkkiksenakin tilannut. Mittojen kanssa on löytynyt esim laakeriliikkeistä tai tampereelta korja-kumista.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No pyöreitä kyllä mutta poikkiprofiili on neliö. Ainakin noissa muutamassa mitä oon purkanut. Kyllähän pyöreäprofiilisia saa vaikka Biltemasta.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja toolman »

m.sa kirjoitti:No pyöreitä kyllä mutta poikkiprofiili on neliö. Ainakin noissa muutamassa mitä oon purkanut. Kyllähän pyöreäprofiilisia saa vaikka Biltemasta.
Kai ne vähän kantikkaaksi menee kun 10v prässätään ja hiotaan neliön muotoisessa urassa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No toi on kyllä hyvä pointti. Mutta miksi ura olisi sitten neliskanttinen kun pyöreitäkin voidaan jyrsiä? Mutta kyllä silti väitän että ei pyöreää o-rengasta saa edes ajankanssa noin nätin neliskanttiseksi kuin se noissa mulla on ollut.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä saa. Ainakin minun asentamat on sellaisiksi menneet ajan oloon. Uran neliöprofiililla on silläkin todennäköisesti tarkotuksensa, jos ei muuta niin antaa kumille tilaa litistyä. Muutenhan se puristuisi tasopintojen väliin ja liitos alkaisi pian vuotamaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä luovutan :roll: En oo koskaan hypistellyt uusia alkuperäisiä. Heikalla näyttää olevan satsi 18€, mutta kuvasta ei saa selvää. Mutta on tästä "väännöstä" se hyvä puoli, että minäkin uskallan surutta laittaa uudet pyöreät, eikä tarvi liimata :lol:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Ramsester
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Pitänee tilata Heikalta, jos niitä on saatavina. Sittenhän näkee minkälaisia nuo orkkikset on.

Moottori on Bilteman peruspukissa kiinni. Täysin samanlainen, kun Motonetin pukki. (No ainoa ero on väri. Bilteman on sininen ja Motonetin punainen :lol: ) Aika tiukkahan tuo on käännellä. Siitä kammesta pelkästään on aika turha yrittää kääntää. Käsin kun auttaa moottorin kupeesta niin kääntyy paremmin.

Moottoria ei ole suuremmin maalattu. Se on vaan putsattu aika perusteellisesti. Muistaakseni tuossa oli hammasharjaa yms käytetty. 8) Vai mites se oli m.sa? Ainoastaan imusarja ja etummaisen kannen päälle tuleva koppa on maalattu. Sullahan oli sitä kilikolimaalia millä ne on käsitelty.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: alfa 156 2,5 v6 vm.99 jakohihna

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Juu. Perusputsaus bräkleenillä ja hammasharjalla :-) Venakopat ja imusarjan ehdin vetää akryyli-karkea metallilla. Todella juoksevaa, mutta sillä saa lujan ja likaa hylkivän pinnan kun vaan malttaa rauhassa laittaa.
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin