147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Valvoja: Moderators
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Onko kukaan vaihtanut lukon vaijeria? Meni sitten ne muoviset holkin paskat rikki ja vaijeri ei enää pysy säpissään ja pelti ei aukene...
Vittu näitä paskoja. Vaijerikaan ei sovi tulemaan rintapellin reijästä ulos. Mitenkä näitä on tarkoitus huoltaa?
Vittu näitä paskoja. Vaijerikaan ei sovi tulemaan rintapellin reijästä ulos. Mitenkä näitä on tarkoitus huoltaa?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Selasin huolto-CD:tä, jossa tuumattiin käyttämään holkia reiän pitämiseksi auki... tämä helpottaa kuulemma vaihtoa ja antaa elämää...Kirkinen kirjoitti:Onko kukaan vaihtanut lukon vaijeria? Meni sitten ne muoviset holkin paskat rikki ja vaijeri ei enää pysy säpissään ja pelti ei aukene...
Vittu näitä paskoja. Vaijerikaan ei sovi tulemaan rintapellin reijästä ulos. Mitenkä näitä on tarkoitus huoltaa?

Huomenna soitto Muukkoselle...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Soitto Muukkoselle - ei löydy. Soitto Deltalle - ei löydy, mutta tilataan ja asennetaan hintaan 30+70 (työt) €. 2 viikon toimitusaika... ei näin 
AD-varaosasta uusi vaijeri ja nippa. Vielä 5 mm nippa toiseen päähän ja valmista. Toi konepellin aukasumekanismi on oikea insinöörityön näyte. Vaijerin suojakuori liukuu ja avaa salvan vaijerin pään ollessa kiinni lukkorungossa. Karmea vastus uudellakin vaijerilla, kun eihän se kuori luista pakkasessa nihkeissä hahloissa. Ymmärtäisin, jos vaijerilla vedättäisiin salpaa vaijerin tehdessä työtä ja suojan pysyessä paikalla, mutta ei

AD-varaosasta uusi vaijeri ja nippa. Vielä 5 mm nippa toiseen päähän ja valmista. Toi konepellin aukasumekanismi on oikea insinöörityön näyte. Vaijerin suojakuori liukuu ja avaa salvan vaijerin pään ollessa kiinni lukkorungossa. Karmea vastus uudellakin vaijerilla, kun eihän se kuori luista pakkasessa nihkeissä hahloissa. Ymmärtäisin, jos vaijerilla vedättäisiin salpaa vaijerin tehdessä työtä ja suojan pysyessä paikalla, mutta ei

ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
No niin. Tossa 156.ssa täysin toisenlainen järjestely, mikä on myös oikea oppinen. Vaijerin kuori paikallaan (lukkorunkoa vastan) ja vaijeri vetää lukon auki. Tässä on se heikkous, että samaa lukkoa ei ole suunniteltu käytettäväksi oikean ja vasemman puolen malleissa. Tuossa 147:ssa yhtä ja samaa lukkoa käytetään vissiin molemmissa malleissa, jolloin veto muuttuu kuskin paikan mukaan. Jos olisi oikean puolen malli, niin toimisi tod.näköisesti paremmin. Tämä on kai sitä kustannussäästöä...
Onko muuten tietoa käykö 156:n lukko ton 147:n lukon tilalle?
Onko muuten tietoa käykö 156:n lukko ton 147:n lukon tilalle?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Todiin. Homma pulkassa. Uusi 5 mm vaijerinippa sisälle, kiristys vaijeriin ja vaijerin kiristys konehuoneen puolelta ja toimii. Väittäisin, että parempi kuin uusi. Lisäksi konepellin alta tulee esiin "hätänaru", josta saa ainakin auki ton pellin... Lisäksi, jos vaijeri venyy, niin mahdollista suorittaa jälkikiristäminen konehuoneen puolelta.
Kuten edellä tuumasin 156:ssa ei tämmöistä ongelmaa ole, koska rakenne + avaus on toteuttu niinkuin pitääkin...
Kuten edellä tuumasin 156:ssa ei tämmöistä ongelmaa ole, koska rakenne + avaus on toteuttu niinkuin pitääkin...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Vaijerin suojakuori auton rungossa (kiinnikkeissä) jumissa ja vipu hajoaa, kun kuori ei liiku... Kerro terveisiä ja että otan osaa!155156 kirjoitti:Tutulta katkesi 147:n konepellin muovinen aukaisuvipu viime viikon pakkasilla. Siis se joka on kojelaudan alla.Kirkinen kirjoitti:Eikö kenenkään muun 147:n konepellin aukasu ole jäykkä muka?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- stikkaaj
- Viestit: 107
- Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
- Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
- Paikkakunta: JKL
Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Lörähti omasta faceliftista tuo konepellin aukaisuvipu löysäksi. Mikäs nyt avuksi
Vaijeri ei ole ainakaan poikki aukaisuvivun päästä, saako konepeltiä mitenkään nyt auki? Ja tietysti sitämyöten vaijeri vaihtoon, miten?

- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Konepellin saa auki kun irroitat sen vastakappaleen johon vaijeri tulee. Ahdasta on mutta ei ole mahdoton tehtävä.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
- stikkaaj
- Viestit: 107
- Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
- Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
- Paikkakunta: JKL
Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Eli se vastakappale on nähtävästi kolmella 10mm mutterilla kiinni? Otin oikeanpuolen alaritilän pois ja sitäkautta pääsisi jotenkuten noihin käsiksi, ei vaan sopivaa työkalua ollut käsillä. Onko tuo oikea reitti niihin muttereihin vai saako keulamerkin väliköstä jonkun hervottoman jarkovarren ujutettua? Yritin muuten keulamerkkiä ottaa irti, mutta kaksi kolmesta 8mm mutterista tietenkin ruostuneet kierteisiinsä ja kierre pyörii ympäri...
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto
Jatkovarren kanssa keulamerkin väliköstä pääsee käsiksi. Näin ainakin kaverin kanssa toimittiin ja irti saatiin.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2