Uutta alustaa 156 GTAlle
Valvoja: Moderators
Uutta alustaa 156 GTAlle
Juuh, elikkäs minulle siis kerrottiin 156 GTAni iskareiden olevan ehtoon puolella ja vaihto lienee kohta edessä. Samalla kannattaa varmaankin vaihtaa myös jouset, mutta minkälaiseen settiin sitä sitten päätyisin... Tiedän että tästä on käytykin useita keskusteluja tälläkin foorumilla mutta aloitettakoon nyt uusi.
Jonkun verran googlailtuani olen antanut itseni ymmärtää, että Konin FSD:t ovat "sporttiseen arkiajoon" (hah ) parhaimmat. Nämä ovat tietysti myös kalleimmasta päästä ja pelkille iskareille tulisi kotiinkannettuna hintaa 730e. Siihen jouset päälle, vai vetelisikö orkkiksilla? Alfisti.netissä on tyrkyllä Bilstein B6 / Eibach Pro kit -comboa hintaan 615e/kierros ja edukkain Novitecin coilover-settikin lähtisi hintaan 699e. Mahtavatko Novitecit olla mistään kotoisin?
Kaipaisin kokemuksia/suosituksia edellämainituista ja/tai muista vaihtoehdoista.
Auton madallus EI OLE ygösprioriteetti, päin vastoin.
Edit: linkki
Jonkun verran googlailtuani olen antanut itseni ymmärtää, että Konin FSD:t ovat "sporttiseen arkiajoon" (hah ) parhaimmat. Nämä ovat tietysti myös kalleimmasta päästä ja pelkille iskareille tulisi kotiinkannettuna hintaa 730e. Siihen jouset päälle, vai vetelisikö orkkiksilla? Alfisti.netissä on tyrkyllä Bilstein B6 / Eibach Pro kit -comboa hintaan 615e/kierros ja edukkain Novitecin coilover-settikin lähtisi hintaan 699e. Mahtavatko Novitecit olla mistään kotoisin?
Kaipaisin kokemuksia/suosituksia edellämainituista ja/tai muista vaihtoehdoista.
Auton madallus EI OLE ygösprioriteetti, päin vastoin.
Edit: linkki
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Valitsisin vaihtoehdoista Koni Sport tai Bilstein B6. Näistä jälkimmäinen hieman edullisempi, mutta Konissa huoltomahdollisuus ja ovat jäykkyyssäädettävät.
Novitec ei omia iskareita valmista, vaan ostaa muilta. Sen kun vaan tietäs mitkä ne on. Mahdollisesti saatat saada jommankumman edellisistä selvästi halvemmalla.
FSD:t on hemmetin hienot toimiessaan, mutta jonkunverta on ollut rikkoutumisia, joskin lähes kaikki madallusjousien kanssa. Eli jos laitat madallausta niin älä laita FSD:tä.
Novitec ei omia iskareita valmista, vaan ostaa muilta. Sen kun vaan tietäs mitkä ne on. Mahdollisesti saatat saada jommankumman edellisistä selvästi halvemmalla.
FSD:t on hemmetin hienot toimiessaan, mutta jonkunverta on ollut rikkoutumisia, joskin lähes kaikki madallusjousien kanssa. Eli jos laitat madallausta niin älä laita FSD:tä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Mulla on GT:ssä tuo eibach (-30mm)+bilstein B6. Huomattava parannus vakio alustaan(vakio on käytännössä sama kuin 156 GTA:ssa). Ei mikään kivireki kuitenkaan. 156 V6:ssa oli eibach -50mm+bilstein B8 se oli aika kivireki normaaliin ajoon.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Hyvä, kiitos kommenteista. Unohdan Novitecit ja suuntaan katseen Bilsteineihin.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Mites muuten tuo kun mm.alfisti.netissä noita alustoja -20mm , -30mm jne. onko tuo madallus verrattuna perus karvalakki 156seen ? GTAhan on matalampi kuin normimallit ja tuohon en kaipaa lainkaan madallusta,eli jos ostaisi vaikka -30mm sarjan,pysyisikö korkeus samana vaiko jopa korkeampi kuin GTAn orkkis ?
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Hyvä huomio!willez kirjoitti:Mites muuten tuo kun mm.alfisti.netissä noita alustoja -20mm , -30mm jne. onko tuo madallus verrattuna perus karvalakki 156seen ? GTAhan on matalampi kuin normimallit ja tuohon en kaipaa lainkaan madallusta,eli jos ostaisi vaikka -30mm sarjan,pysyisikö korkeus samana vaiko jopa korkeampi kuin GTAn orkkis ?
Ainakin eLearnin mukaan gta:n orkkisjouset tosiaan ovat 32mm vakiomallia lyhyemmät (ilman lastia): 397mm vs 365mm. Tämä ei tietenkään tarkoita että auto suoraan olisi 32mm matalampi, mutta antaa osviittaa.
Edit: Täällä käyty about samat pohdinnat lontooksi.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Tuossa kun tavasin eibachin catalogia niin näyttää tarjoavan samoja jousia 156 GTA ja 3.2 GT. Vakio jouset edessä pitäisi myös olla samat (GTA vs GT). Kun vaihdoin 90tkm ajetut vakiojouset -> eibach niin keula tippui 15mm. Jätin tosin pois jousen alapäässä olevan kumin. Sen kanssa olisi varmaan tippunut n. 10mm. Eli toi ilmoitettu -30mm madallus ei pidä GTA:n kohdalla paikkaansa. Voi olla ettei tipu yhtään jos vakio jouset vähän kuoleentuneet.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
eibachin -30mm teki mulla GTA:n vakiojousiin (90tkm) verrattuna sen ettei autoa saanut enää talliin ilman lankkua kynnyksen edessä, että kyllä se tippuu, jos ei 30mm niin jotain ainakin.Tiige kirjoitti:Tuossa kun tavasin eibachin catalogia niin näyttää tarjoavan samoja jousia 156 GTA ja 3.2 GT. Vakio jouset edessä pitäisi myös olla samat (GTA vs GT). Kun vaihdoin 90tkm ajetut vakiojouset -> eibach niin keula tippui 15mm. Jätin tosin pois jousen alapäässä olevan kumin. Sen kanssa olisi varmaan tippunut n. 10mm. Eli toi ilmoitettu -30mm madallus ei pidä GTA:n kohdalla paikkaansa. Voi olla ettei tipu yhtään jos vakio jouset vähän kuoleentuneet.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
^ Tätä juuri pelkäänkin. Jos tästä vakiosta pudottaa vielä niin ei pysty enää ajamaan,pohjamuovi ja etuputket kulkee aika alhaalla. Ehkä vois vaan päivittää vakiosettiin. Nykyset on aika varmasti alkuperäiset ja mittarissa on 127tkm+~21tkm=148tkm. Tai sitten vaikka konin iskarit ja vakiojouset sachs.
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Kiitos kommenteista. Madallus ei kiinnostele, joten ehkäpä pelkät FSD:t vakiojousille sitten niin.
Edit: FSD:t tilattu.
Edit: FSD:t tilattu.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Kerroppa kokemuksia kun saat sarjan alle !teletappi kirjoitti:Kiitos kommenteista. Madallus ei kiinnostele, joten ehkäpä pelkät FSD:t vakiojousille sitten niin.
Edit: FSD:t tilattu.
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Menee keväälle, sillä auto on talven yli tallissa. Raportoin toki heti kun tolpat saan alle.willez kirjoitti:Kerroppa kokemuksia kun saat sarjan alle !teletappi kirjoitti:Kiitos kommenteista. Madallus ei kiinnostele, joten ehkäpä pelkät FSD:t vakiojousille sitten niin.
Edit: FSD:t tilattu.
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Hitto, en saa edestä iskarin alapään kiinnityspulttia auki. Kaikki temput on jo kokeiltu, joten taitaa olla ainoa vaihtoehto turvautua korjaamon palveluihin. Kokeilen vielä huomenna josko crc:olisi tehnyt jotain taikoja. Epäilen tosin vahvasti...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Yritä pyörittää pulttia jollain metrin jatkovarrella ja samalla naputat vasaralla toisesta päästä niin lähtee irtoamaan. Siinähän ei ole jengat ihan alussa niin ei pelkoa, että menisi jengat pilalle.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Ainakin normi 156 se iskarin alapultti on kuusiokolopäinen, jos nyt ymmärsin oikean pultin.
Itse joudun vetämään toisen puolen pultin katki, että sain sen irti. Tosin ei ollut käytössä hylsysettiä, mitkä on tarkoitettu nylppääntyneiden pulttien ja muttereiden avaamiseen.
Tämmönen näköjään:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804119/B ... le-17-24mm
Pitääpä hommata itselle.
Edit. Jos ymmärsin väärän pultin ja tarkoitatte sitä kaikista alinta, niin lisäisin jmi:n ohjeeseen vielä, että lämpöä antaa. Samoin jos saa sen pultin edes vähän pyörimään, niin nitkuttelee vaikka jonkun aikaa edestakaisin jos se siitä si hiosi ruosteita irti.
Itse joudun vetämään toisen puolen pultin katki, että sain sen irti. Tosin ei ollut käytössä hylsysettiä, mitkä on tarkoitettu nylppääntyneiden pulttien ja muttereiden avaamiseen.
Tämmönen näköjään:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804119/B ... le-17-24mm
Pitääpä hommata itselle.
Edit. Jos ymmärsin väärän pultin ja tarkoitatte sitä kaikista alinta, niin lisäisin jmi:n ohjeeseen vielä, että lämpöä antaa. Samoin jos saa sen pultin edes vähän pyörimään, niin nitkuttelee vaikka jonkun aikaa edestakaisin jos se siitä si hiosi ruosteita irti.
Suoraan vaan suoraa
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Epezi kirjoitti:Valitsisin vaihtoehdoista Koni Sport tai Bilstein B6. Näistä jälkimmäinen hieman edullisempi, mutta Konissa huoltomahdollisuus ja ovat jäykkyyssäädettävät.
Novitec ei omia iskareita valmista, vaan ostaa muilta. Sen kun vaan tietäs mitkä ne on. Mahdollisesti saatat saada jommankumman edellisistä selvästi halvemmalla.
FSD:t on hemmetin hienot toimiessaan, mutta jonkunverta on ollut rikkoutumisia, joskin lähes kaikki madallusjousien kanssa. Eli jos laitat madallausta niin älä laita FSD:tä.
eikös novitecit olleet KW:n valmistetta eli luulisin että kohtuu laadukkaat..
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Se haarukan yläpultti on lähes legendaarinen, yhtäpuuta tuntuvat olemaan.
Uudet haarukat vaan jollei muu auta.
Vanhan haarukan saa pois joko purkamalla navan tai laikkaamalla toisen puolen poikki.
Uudet haarukat vaan jollei muu auta.
Vanhan haarukan saa pois joko purkamalla navan tai laikkaamalla toisen puolen poikki.
Makaroonia jo vuodesta -98
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Se on juurikin se iskarin ja haarukan välinen pultti, kuusiokoloinen. Toisessa päässä ei mutteria, vaan neliskulmainen versio jota ei pääse pyörittämään. Lämpöhoidot vielä kokeilematta puutteellisesta työkaluista johtuen. Metriset vipuvarret, porakoneet jne. jo kokeiltu: ei tulosta.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Miulla se heti, kun vähän voimaa ja vipuvartta käytti, meni kuusiokolokanta pyöreäksi. Vedin sen nelikulmamutterin puolelta pultin katki. Sai muistaakseni silti aika kauan nuijia tuurnan kanssa, että sai sen edes vähän liikkumaan edestakas ja lopulta pois.teletappi kirjoitti:Se on juurikin se iskarin ja haarukan välinen pultti, kuusiokoloinen. Toisessa päässä ei mutteria, vaan neliskulmainen versio jota ei pääse pyörittämään. Lämpöhoidot vielä kokeilematta puutteellisesta työkaluista johtuen. Metriset vipuvarret, porakoneet jne. jo kokeiltu: ei tulosta.
Suoraan vaan suoraa
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Rälläkällä vetäsee sen pultin poikki haarukan raosta. (Kannattaa suojata vetarin suojakumi kipinäsuihkulta). Samalla menee iskarin kohdistusrauta mutta ei sillä liene niin väliä jos alustaa ollaan vaihtamassa kuitenkin. Sitten sen haarukan saa naputeltua irti ja ruuvipenkkiin missä pultin jämän pois poraaminen on huomattavasti mielekkäämpää.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Se on ilmeisesti samanmoinen viritys kuin 156? Minä sain ne helposti auki kun sai vaan sen mutterin irti.
Laitoin ruosteen irroituslientä ja hieman myöhemin pulttipyssyllä pauke päälle ja samalla moskalla pultin päähän kovaa naputusta.
Se pultti piti hirveen metelin ja tuli pois. Sama homma toisella puolen.
Laitoin ruosteen irroituslientä ja hieman myöhemin pulttipyssyllä pauke päälle ja samalla moskalla pultin päähän kovaa naputusta.
Se pultti piti hirveen metelin ja tuli pois. Sama homma toisella puolen.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Suht helposti täälläkin on lähtenyt aina sekä ylä- että alapultti. Yläpultissa kuusiokoloavain kunnolla pohjaan ja kääntämään ja reilusti crc:tä tai vastaavaa väleihin ja samalla naputtaa vastapuolelta pultin päähän.
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Miten sait sen mutterin pois? Sehän muotoiltu niin ettei sitä saa pyörittämällä irti.koltiainen kirjoitti: Minä sain ne helposti auki kun sai vaan sen mutterin irti.
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Eihän sitä mutteria saa pois ennen kuin pultin saa kierrettyä pois.
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Kyllä se rälläkällä lähtee, sitten vaan pulttipyssyä, lekaa, crc:tä ja lämpöä ni lähtee pulttikin.jmi kirjoitti:Eihän sitä mutteria saa pois ennen kuin pultin saa kierrettyä pois.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Mulla oli ihan sellainen tavallinen mutteri siinä päässä.
Voiko sen neliskulma mutterin halkaista vaikka mutterin halkaisijalla?
Sen kuusiokolon pultin päästä saa helposti pilalle jos sitä ei lyö kunnolla pohjaan ja joutuu vääntämään rautakangella.
Pulttipyssy on siinä oivalinen apuri.
Voiko sen neliskulma mutterin halkaista vaikka mutterin halkaisijalla?
Sen kuusiokolon pultin päästä saa helposti pilalle jos sitä ei lyö kunnolla pohjaan ja joutuu vääntämään rautakangella.
Pulttipyssy on siinä oivalinen apuri.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
En usko, että lähtee mutterin halkaisijalla. Se nelikulmamutteri on muodoltaan aika littana ja leveä.
Taisin rälläkkä, dremel ja rautasaha kombolla katkaista. Induktiolämmitin olisi kiva, ovat vaan kalliita.
Lisäksi, ainakin motonetin muuterinhalkaisijat on iha paskoja, hajoavat ennen kuin mutteri hajoaa.
Hyvä muterinhalkaisija olisi kyllä kiva, kun aika ahtaita paikkoja rälläkälle alustan osia vaihtaessa.
Sinänsä jos haluat saada sen pultin nelikulmamuttereineen ehjänä irti, korjaamo voisi olla hyvä idea.
Onnistuisikohan, jos halauaisi mahdollisimman edulliseti päästä, että veisi korjaamoon ja käskisi niitä vain irrottamaan, putsaamaan ja laittamaan sen pultin takaisin.
Taisin rälläkkä, dremel ja rautasaha kombolla katkaista. Induktiolämmitin olisi kiva, ovat vaan kalliita.
Lisäksi, ainakin motonetin muuterinhalkaisijat on iha paskoja, hajoavat ennen kuin mutteri hajoaa.
Hyvä muterinhalkaisija olisi kyllä kiva, kun aika ahtaita paikkoja rälläkälle alustan osia vaihtaessa.
Sinänsä jos haluat saada sen pultin nelikulmamuttereineen ehjänä irti, korjaamo voisi olla hyvä idea.
Onnistuisikohan, jos halauaisi mahdollisimman edulliseti päästä, että veisi korjaamoon ja käskisi niitä vain irrottamaan, putsaamaan ja laittamaan sen pultin takaisin.
Suoraan vaan suoraa
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Suomiauton yleisavaimella (rälläkkä) minä olen nuo avannut, tosin vain kansanmalleista.
VMP
Re: Uutta alustaa 156 GTAlle
Luovutin ja vien auton pajalle. Iskarit vaihtuvat alle jakohihnarempan yhteydessä kahden viikon päästä. Kättä taskuun vaan.
Kiitos kaikille vinkeistä!
Kiitos kaikille vinkeistä!