Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Valvoja: Moderators
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Uutena Alfa kuskina mietin että uskaltaako lähteä pakkasiin? Lauantaina on tarkoitus ajaa Turusta Karigasniemelle enoa ja muita sukulaisia tervehtimään, siellä voi olla näin joulun hujakoilla jopa 40 astetta pakkasta. Eno jo pelotteli ettei Alffoja ole Sodankylän pohjoipuolella juuri näkynyt, hyytyvät kuulemma talvella sen alapuolelle.
Onko jotai mitä kannattaa tarkistaa erityisesti ennen matkalle lähtöä? Alffa on 159 1,9 JTDm 16V 2011 A.
Onko jotai mitä kannattaa tarkistaa erityisesti ennen matkalle lähtöä? Alffa on 159 1,9 JTDm 16V 2011 A.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
16v dieseli (~sama pata) lähti Saabin keulalla kiltisti tulille -34°C ulkolämmöstä, joten eiköhän se toimi Alfankin keulalla - ainoa mulle mieleen tuleva kysymys suuntaa huohottimeen, miten se on tuossa versiossa esillä ja ajoviimassa? 159 puolestaan toimi ihan nätisti vielä -27°C ulkolämmössä, joten sitäkään en rohkeisi pelätä. Esilämmitys ei tietty ole huono idea jos tilaisuus sallii, eikä keulan peittäminen välttämättä olisi huono idea moottorin lämpimyyden suhteen.
Älä kuitenkaan tankkaa liikaa liian etelästä. Tankillisella pääsee pitkälle ja etelämmässä ei välttämättä ole kovin arktisia diesel-laatuja myynnissä.
Älä kuitenkaan tankkaa liikaa liian etelästä. Tankillisella pääsee pitkälle ja etelämmässä ei välttämättä ole kovin arktisia diesel-laatuja myynnissä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Hehheh. No samat jutut mitkä kaikkiin autoihin millä ajetaan noissa pakkasissa. Jäähdytysnesteen pakkasen kestävyys nyt ainakin. 156 1.9jtdm:ssä on huohottimia mennyt jäähän ja niitä on korjattu. Onkohan 159:ssä tästä tietoa? Mukaan karvalakki ja pilkkihaalarit, taskulamppu ja satelliittipuhelin
E.polforea ehti eka.
E.polforea ehti eka.
Abarth 500 Esseesse
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Näin sen ajattelinkin, laitoin näin kevennykseksi. Täytyy näyttää enolle Alffan luonne, toivotaan ettei petä luottamusta. On harvinaisempi auto pohjoisessa. Eno on entisiä Lada-miehiä, se ei ikinä jättänyt tielle ja kammella lähti viimeistään käyntiin.m.sa kirjoitti:Hehheh. No samat jutut mitkä kaikkiin autoihin millä ajetaan noissa pakkasissa. Jäähdytysnesteen pakkasen kestävyys nyt ainakin. 156 1.9jtdm:ssä on huohottimia mennyt jäähän ja niitä on korjattu. Onkohan 159:ssä tästä tietoa? Mukaan karvalakki ja pilkkihaalarit, taskulamppu ja satelliittipuhelin
E.polforea ehti eka.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Kyllähän kaikki neuvostovalmisteet on tehty niin maailmaa vastaan, ettei mitään rajaa. Mutta laita kuvia miltä ysi näyttää kaamoksessa...!
Abarth 500 Esseesse
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Joku kollega kertoi pakanneensa riisselialhvansa junaan ja eikun jonnekin napapiirille. Samassa vaunussa oli saappia ja muuta vehettä. Vaunun purkajat oli kattellu alfaa ja pyöritelleet päitään, että ei varmaan lähe ku on viimassa ollut ja pakkastakin melkein kolkyt. No, sehän lähti käyntiin, mutta niitä muita piti lohdutella.
Mainittiinko akun varaustilan tarkistus eli että piisaa voimaa käynnistellä? Onko se yhtä tarkkaa kuin pensavehkeillä noissa?
Mainittiinko akun varaustilan tarkistus eli että piisaa voimaa käynnistellä? Onko se yhtä tarkkaa kuin pensavehkeillä noissa?
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Mietin samaa, pitäiskö tarkistaa. Ajan kuitenkin noin 1300 kilometriä matkaa, lataako siinä.h_lauri kirjoitti:Joku kollega kertoi pakanneensa riisselialhvansa junaan ja eikun jonnekin napapiirille. Samassa vaunussa oli saappia ja muuta vehettä. Vaunun purkajat oli kattellu alfaa ja pyöritelleet päitään, että ei varmaan lähe ku on viimassa ollut ja pakkastakin melkein kolkyt. No, sehän lähti käyntiin, mutta niitä muita piti lohdutella.
Mainittiinko akun varaustilan tarkistus eli että piisaa voimaa käynnistellä? Onko se yhtä tarkkaa kuin pensavehkeillä noissa?
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Kuvia tulee, täytyy pestä auto matkalla. Turussa sataa vettä ja paska lentää, ei kannata pestä ennenkuin lumiraja saavutettu.m.sa kirjoitti:Kyllähän kaikki neuvostovalmisteet on tehty niin maailmaa vastaan, ettei mitään rajaa. Mutta laita kuvia miltä ysi näyttää kaamoksessa...!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Lataahan se, jos akku on ehjä ja ottaa varausta vastaan... Ja tosiaan puolitankkia lähtöhetkellä varmaan sopiva, sitten yrittää löytää sen Arktisen laadun. Googlettamalla pitäisi löytyä lista, missä tällä hetkellä on moista tavaraa saatavilla, niin ei ainakaan nafta jäätyne.
Jos on webastoa ym. niin muistaa sitä sit pyöritellä kylmän maan naftalla, että putkista lähtee talvi/välilaatu pois...
Jos on webastoa ym. niin muistaa sitä sit pyöritellä kylmän maan naftalla, että putkista lähtee talvi/välilaatu pois...
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Ainakin 147:n keulalla on sen verran hyvin huohotinputket piilossa ettei pitäisi jäätyä. Ainakaan viime talvena ei ollut mulla mitään ongelmaa huohotuksen kanssa.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Oma 159 on tasan samoilla spekseillä. Noin arktisessa talvessa ajelusta on tosin kolme vuotta aikaa, mutta tuolloin Tahkolle iltamyöhään saavuttaessa pakkasta oli lasissa 36 C. Auto kulki nätisti, kone oli normaalilämmin, sisällä riitti lämpöä eikä ikkunat huurtuneet.
Pari päivää yli 30 C:een pakkasessa seisottuaan alfa ei tietenkään suostunut käynnistymään ilman apuja, koska autosta puuttuu moottorilämmitin. Mutta tasan saman kohtalon koki moni muukin merkki. Kun pakkanen hellitti tuonne 25:een, ei ollut 159:ssä enää käynnistysongelmia.
Maskipeittoa kannattaa noilla keleillä kyllä käyttää.
Pari päivää yli 30 C:een pakkasessa seisottuaan alfa ei tietenkään suostunut käynnistymään ilman apuja, koska autosta puuttuu moottorilämmitin. Mutta tasan saman kohtalon koki moni muukin merkki. Kun pakkanen hellitti tuonne 25:een, ei ollut 159:ssä enää käynnistysongelmia.
Maskipeittoa kannattaa noilla keleillä kyllä käyttää.
TTi
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Talviplaatua vain Oulun korkeudella tai viimeistään Kemin-Rollon tienoilla tankkiin ja oikea jalka lattiaan. Jos akku on kuosissa niin luulisi tuolla matkalla latautuvan:) Jos on mahdollisuus lämmitykseen, niin se toki käyttöön.
Itse olen pohjoisessa ajellut aikaisemmalla 156:lla ja nykyisellä 159:lläkin kelien puolesta ihan huoletta. Paremmin Alfa on lähtenyt käyntiin, kuin moni muu tuttavapiirin auto. Kertaakaan ei ole myöskään tarvinnu palella.
Itse olen pohjoisessa ajellut aikaisemmalla 156:lla ja nykyisellä 159:lläkin kelien puolesta ihan huoletta. Paremmin Alfa on lähtenyt käyntiin, kuin moni muu tuttavapiirin auto. Kertaakaan ei ole myöskään tarvinnu palella.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Mullahan loppui akku noin nelivuotiaana. Ajeltu suunnilleen kerran kuussa yli satanen maantiellä, muuten kaupunkia ja kehäteitä. Oiskohan mittarissa ollut jotain 69000.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Diesel 166 20V käynnistyi kyllä -35C kun yritti tarpeeksi kauan, pulma oli että akusta tahtoi loppua virta ennen kuin sai pysymään käynnissä. Tein sitten sillä tavalla että akku pois autosta ja lämpimään ja aamulla sitten kiinni autoon. Mulla tosin ei ollut kaikkein tuorein akku silloin. Lämppäri auttaa kummasti asiaa. Lämmön kanssa ei ollut mitään ongelmaa, ikkunat pysyy auki ja kabiini lämpimänä.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Ainakin kannattaa ottaa vaikka pilkkihaalarit mukaan jos sellaiset on, mikäli kuitenkin sattuisi hyytymään taipaleelle, apu ei tule paikalle välttämättä niin nopeasti kuin etelässä ja tietysti haisteltava tuleeko öljynhajua sisälle. Dieseli on kyllä riskitekijä kylmässä liikuttaessa verrattuna bensakoneeseen. Keula tukkoon ulkopuolelta mikäli oikein kylmäksi vetää.
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
-32 166 jtd lähti vielä käymään ilman tolppaa. (Ei ollu lohkaria)
-33 ei enää lähtenyt.
Joten sinne vaan ja raportointia reissusta..
-33 ei enää lähtenyt.
Joten sinne vaan ja raportointia reissusta..
..ammattina autoslalom..
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Useita kertoja 159 2,4 JTDm Q-tronicilla Äkäslompolossa käyneenä voin suositella matkaa. Autohan on, ainakin kitkarenkailla, mainio ajettava lumisilla teillä ja lämpöäkin on kabiinissa riittänyt. Kylmin käynnistys oli -37 asteen pakkasessa, tosin lohkolämmittimen avulla. Hyvin käynnistyi, mutta kolina oli kamala. Ilman apulämmitystä on käynnistynyt ongelmitta rinneparkissa 25-30 asteen pakkasissa.
Neste ProDieseliä saa etelänkin Neste palveluasemilta ja sen alin käyttölämpötila -37 astetta.
Neste ProDieseliä saa etelänkin Neste palveluasemilta ja sen alin käyttölämpötila -37 astetta.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö varmistaa käynnistymättömyyden huonolla akulla. Eräässä saksalaisessa merkissä akkuja vaihdetaan aika tiuhaan _dieseleihin_ takuuseen (siis maks. 2-3 vuotiaisiin), kun lisälämmitin ei suostu käynnistymään akun varauksen takia. Tai, jos se käynnistyy ei ota tarpeeksi huomioon käynnistykseen tarvittavaa virtaa. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin imaisee törkeästi virtaa.
Mites esim. 159 on rajoitettu lisälämmitimen käyttöä?
Eri asia jos hehkutulpat ei toimi, kesällä naftabiili lähtee käyntiin yhdenkin hehkutulpan toimiessa helposti.
Mites esim. 159 on rajoitettu lisälämmitimen käyttöä?
Eri asia jos hehkutulpat ei toimi, kesällä naftabiili lähtee käyntiin yhdenkin hehkutulpan toimiessa helposti.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Monesti tuossa yllä jo mainittu, mutta ehdottomasti koko keula tukkoon jos keli menee -15c kylmemmälle puolelle. Sen jälkeen ei pitäisi olla ongelmia ohjaamon lämpenemisen tai huohottimen jäätymisen kanssa.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
^Jep. Huohotin on jäätynyt mulla GT:ssä ja 159:ssä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Sekaan vaan, siellä ne muutkin autot ajelee pakkasilla, miksei 1 alfistikin
aina on oma, vanhempi 159 lähtennyt käyntiin, eikä ikinään ole ollut keulalla maskeja sun muuta viimasuojia
aina on oma, vanhempi 159 lähtennyt käyntiin, eikä ikinään ole ollut keulalla maskeja sun muuta viimasuojia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Todetaan tähän väliin, että ei tällä bensakoneella ainakaan maskeja ole ollut ja pakkasta ollut parhaimmillaan yli 30. Lämpesi hyvin, lämmöt pysyi ja viimamaskit on vaan vammaisille pököteille .
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Nois ranskan ihmeissä flektit syylärin etupuolella, senki takia maskit, joita saa orkkiksena. Ite meinasin lähteä pyhinä käymään Ivalossa kattelemassa synnyinseutuja ihan ysillä. Porsii jos porsii.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Kyllä minä enoon tässä luottaisin, enkä joihinkin uskovaisiin.AnttiSuominen kirjoitti:Eno jo pelotteli ettei Alffoja ole Sodankylän pohjoipuolella juuri näkynyt, hyytyvät kuulemma talvella sen alapuolelle.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Mutta onkos ihmisillä ollut 156 2.4 10venasen kanssa ongelmia huohottimen kanssa? Hyvin vähän juttua, eli kai siitä aika vähän ongelmia on ollut? Mietin tuossa, että laittaako viimasuojia vaiko ei. Olisi meinaan aivan mahtavaa materiaalia siihen saatavilla; sellaista pehmustettua pahvimaista tavaraa, jota rengastoimittajat laittavat pakettina toimitettavien vanteiden väliin etteivät kolhiinnu kuljetuksessa. Ohutta vaahtomuovin tyylistä tavaraa, mutta venyvämpää, lämpöä kestävää ja helposti leikattavaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
^Niin kauan kun se motti ei ylikuumene, niin nopeammasta lämpiämisestä ja tavoitellussa käyttölämmössä pysymisestä ei ainakaan ole haittaa. Ja kun se sun mylly ei kovin helpolla kuumana käy, niin anna mennä vaan, vaikkei ongelmia olisikaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
No niin matkan satoa. Tampere ja sunnuntai aamu, Alfa ei jaksanut käynnistyä ilman apuvirtaa ulkona -3 ja pari tuntia ollut lohko päällä. Nyt Rovaniemi ja akku latauksessa. Pakkasta yön yli noin 6 astetta katsotaan miten käy. Hienosti pelaa ajonhallinta, pari liukasta paikkaa ollut ja rutisten menty hallitussa luistossa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Eiköhän Rovis ole nyt se viimeinen pitstoppi ennen korpea ihan oikeasti vaihtaa se akku suoraan uuteen, jos noin huonoksi on päässyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Entisen tessun kanssa ei ollut mitään ongelmia -39 pakkasessa. Sukevan huoltiksen pihassa mersumiehet katsoi huuli pyöreänä, kun ihan kieltämättä uhallanikin heitä hämmentääkseni heitin takin pois autoon mennessäni ja lähdin ajelemaan. Hyvin tarkeni ja lämmöt pysyi nätisti 90:ssä ilman mitään pahveja keulalla
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Kiitos, vahvisti epäilykseni feilaavasta termarista, kun nyt jää lepäilemään siihen alapuolelle ja taas ruuhkamatelussa päästää lämmöt koholle.Jakke kirjoitti:Entisen tessun kanssa...Hyvin tarkeni ja lämmöt pysyi nätisti 90:ssä ilman mitään pahveja keulalla
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Ja tuollaisella akulla pohjoislappiin...AnttiSuominen kirjoitti:No niin matkan satoa. Tampere ja sunnuntai aamu, Alfa ei jaksanut käynnistyä ilman apuvirtaa ulkona -3 ja pari tuntia ollut lohko päällä. Nyt Rovaniemi ja akku latauksessa. Pakkasta yön yli noin 6 astetta katsotaan miten käy. Hienosti pelaa ajonhallinta, pari liukasta paikkaa ollut ja rutisten menty hallitussa luistossa.
Kaikilla varmaan pilkkihaalarit mukana ja merinovillaa alla. Nyt kun se jäädyttää huohottimen tai naftafiltterin jonnekin jumalan selän taakse eikä sulattelun jälkeen yritäkään käyntiin jossain alta 30 asteen pakkasissa niin uskoisin että ensi kerralla on uusi akku mukana.
Ja sillä ei ole mitään väliä minkä merkkinen auto alla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Joo, se akku uusiksi ihan suosilla, tarttee pelätä pirusti vähemmän. Naftafilsun jäätymistä en itse pelkäisi kunhan nafta tosiaan on tarpeeksi arktista laatua ja auto huollettu asianmukaisesti - sillähän taitaa tuossakin olla 30 tai 60tkm vaihtoväli (2.4:ssa oli 30tkm, 1.9:ssä Saabin pellin alla 60tkm).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Alffa toimii täydellisesti, pakkasta ollut pahimmillaan 24 astetta ja ilmastointi pärjää hyvin ei ole tarvinnut koskea säätöhin. Lasit pysyneet kirkkaina. Polttoaineen kulutus aika tarkkaa 6 l/100 km keskinopeuden ollessa noin 83 km/h eka 1000 kilometriä.
Sukulaismies ihmetteli punaista Alffaa poroaidolla eile illalla että nyt on turisti eksynyt Italian oriilla kauas kotoa kunnes tunnisti miehen. Siitähän alkoi pitkän muistelot, on hänkin joskus päässyt Alffan rattiin.
Se akku on vaihtolistalla muuten kaikki toimii 100 prosenttisesti. En vaan meinannut uskoa nykyajan akun vanhenevan kolmessa vuodessa.
Sukulaismies ihmetteli punaista Alffaa poroaidolla eile illalla että nyt on turisti eksynyt Italian oriilla kauas kotoa kunnes tunnisti miehen. Siitähän alkoi pitkän muistelot, on hänkin joskus päässyt Alffan rattiin.
Se akku on vaihtolistalla muuten kaikki toimii 100 prosenttisesti. En vaan meinannut uskoa nykyajan akun vanhenevan kolmessa vuodessa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Nykyaikainen akku saattaa kuolla kuukaudessakin
Ainakin jos jonkun vähän edukkaamman (tai miksei kalliimmankin) hakee. On ihan tuurikauppaa.
Pätkäajo ja ankara lämmityslaitteiden tahi ilmastointivehkeiden käyttö heti käynnistyksestä syö kanssa todella iloisesti energiaa, eikä laturi heti alkuunsa saa varattua akkua soveltuvasti.
Oma ratkaisu tuohon 156 JTD:hen olikin AGM-akku Vartalta. Ei ainakaan (vielä) mitään ongelmia
Ainakin jos jonkun vähän edukkaamman (tai miksei kalliimmankin) hakee. On ihan tuurikauppaa.
Pätkäajo ja ankara lämmityslaitteiden tahi ilmastointivehkeiden käyttö heti käynnistyksestä syö kanssa todella iloisesti energiaa, eikä laturi heti alkuunsa saa varattua akkua soveltuvasti.
Oma ratkaisu tuohon 156 JTD:hen olikin AGM-akku Vartalta. Ei ainakaan (vielä) mitään ongelmia
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
^^Et uskonut, vaikka kerroin, miten kauan (tai vähän) aikaa mulla kesti.
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Meillä on kerran jäätyny huohotinputki, sen jälkeen delta-auto laitto takuuseen siihen lämmittimen, eikä tarviii pelätä pakkasia, keula kannattaa kumminki muurata vaikka pahvilla umpeen, jos putken jäätyminen pelottaa. Niin meillä on 156 1.9jtd mjet wagoni.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Ei utsjoelle kannata mennä, pahimphan kaamosaikhan net alakaa tappelemhan vähemmästäki ku jostaki etelänmiehestä.
Asijalinjalla jos jatkethan niin se sun akkus on ladattu tappiinsa kun sinne asti pääset ja laturi vaan on toiminnassa.
Keleistä voin sanoa siellä samonneena että ivalossa jos on -40 niin son 50/60 että utsjoella on vesikeli.
Siellä on se vw golf virtanen joka lämmittää pohojois norijaa ja välillä suomiaki.
Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti!
Asijalinjalla jos jatkethan niin se sun akkus on ladattu tappiinsa kun sinne asti pääset ja laturi vaan on toiminnassa.
Keleistä voin sanoa siellä samonneena että ivalossa jos on -40 niin son 50/60 että utsjoella on vesikeli.
Siellä on se vw golf virtanen joka lämmittää pohojois norijaa ja välillä suomiaki.
Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Voiko joku laittaa teoriassakaan tuomaria jäähylle?Vittorio Jano kirjoitti:Kyllä minä enoon tässä luottaisin, enkä joihinkin uskovaisiin.AnttiSuominen kirjoitti:Eno jo pelotteli ettei Alffoja ole Sodankylän pohjoipuolella juuri näkynyt, hyytyvät kuulemma talvella sen alapuolelle.
terv. Lahkolainen.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Mulla nyt mitään ole oikeasti annettavana tähän ketjuun. Silti tuli päivällä kuunneltua Yle Puheelta Perttu Häkkisen Lapin matkan ohjelmaa, jossa pohjoisen alkuasukkaat turinoivat eteläntoimittajalle. Oli siinä puhetta taiteilija Kalervo Palsastakin.
http://areena.yle.fi/radio/2520781 (puolivälin paikkeilta alkaa)
http://areena.yle.fi/radio/2520781 (puolivälin paikkeilta alkaa)
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Ja täällä akku kesti tasan 4 vuotta. Lyhyttä ajoa tulee mulla ja kesällä vielä kaiken kukkuraksi oli paikallaan, kun tuli liikuttua muilla peleillä. Vaihdoin uuden 70 Ah ( alkup. 62 Ah). En päästä toiste akkua noin huonoon kuntoon...h_lauri kirjoitti:Mullahan loppui akku noin nelivuotiaana. Ajeltu suunnilleen kerran kuussa yli satanen maantiellä, muuten kaupunkia ja kehäteitä. Oiskohan mittarissa ollut jotain 69000.
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Vittorio Jano kirjoitti:Kyllä minä enoon tässä luottaisin, enkä joihinkin uskovaisiin.AnttiSuominen kirjoitti:Eno jo pelotteli ettei Alffoja ole Sodankylän pohjoipuolella juuri näkynyt, hyytyvät kuulemma talvella sen alapuolelle.
Ride on!
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Ensimmäisen Affani kun hommasin (156 2.5 V6) niin viikko pari niin oli Lapin-reissu edessä. Porukalla mentiin kahdella autolla ja hyvin Alfa sen reissun hoiti. Eli siis Seinäjoki-Ylläs ja Haaparannan kautta. Bensaa ehkä söi mutta en olisi silti mielummin ajanut millään "järkevällä luotettavalla oikealla" autolla. Itsellä on ainakin jääny hyvä maku Alfan luotettavuudesta. Tai siis ei näissä ainakaan enempää ole ongelmia ollut kuin edellisissä saksalaisissa tai jaappanilaisissa.
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Nyt on uusi Boschin akku, ostin kerralla vähän isomman kun Sarren Uskolta löytyi. Alffa lähtee käyntiin kuin Palmun alta. Tosin pakkastakin on vain 27 astetta.
Enokin muutti kantansa kun tänään kurvasin pihaan, mutta tuli pihaan kuuntelemaan kun Alffa oli seissyt kolme tuntia 27 asteen pakkasessa ilman lohkoa. Niin lähti laakista.
Kiitos kannustuksista ja taas piti oppis kantapään kautta toi akku homma.
Enokin muutti kantansa kun tänään kurvasin pihaan, mutta tuli pihaan kuuntelemaan kun Alffa oli seissyt kolme tuntia 27 asteen pakkasessa ilman lohkoa. Niin lähti laakista.
Kiitos kannustuksista ja taas piti oppis kantapään kautta toi akku homma.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Kyllä ne muutki merkit on epäluotettavia. Tänään Oulussa hautuumaan parkkiksella ootteli ihan uus nelosbemari ja uudehko anjovis hinuria. Akut kabutt ja jotain muutaki herjaa. Tojoäijä varsinki kävi kuumana, että kaikkeen paskaan sitä käsiään lyö. Lämpöä oli vain -19. Alfalle no problem:)
Alfa Romeo 155 V6 1992
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
^kait se vähän syö, kun esson mukaan idioottivarma tojota odottelee hinuria ja vierestä lähtee eksoottinen, hiukka erinäkönen auto, kuin palmun alta.
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
ˆSchadenfreud.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Jos suhteutetaan luotettavuus autokantaan niin alfa-toyota on jotain 1 - 50
- AnttiSuominen
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Elo 2014, 18:58
- Car(s): Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V 2011 A - Paikkakunta: Turku
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
No niin takaisin Turussa. Paluu matkalla opin lisää Alffasta. Huohotin jäätyi sitten kun pudottelin tulemaan 29 asteen pakkasessa 100 - 140 km/h kohti etelää. Ensi pakokaasu muuttui valkoiseksi ja sitä tuli niin että näkyvyys hävisi takaa. Pysähdyin levikkeelle 23 kilometriä Rovaniemen eteläpuolella ja sammuitin moottorin, mielessä ajatukset pyöri vitutuksen ja pettymyksen välillä. Siitä sitten konepelti auki, öljytikku käteen tarkistus mielessä. Öljyä lähti geisiirin lailla suihkuamaan parin - kolmen metrin kaaressa, sain myös osan suihkusta.
Seuraavaksi soittamaan vakuutusyhtiölle hinaus mielessä. Hinurikuski heti totesi kun pääsi paikalle että sulla on huohotin jäässä. Samalla muistin foorumin keskustelut, tyyppivika. Menimme sitten hinurilla Delta-autoon, pestiin keula ja lisättiin öljyä. Matka jatkui siitä ilman murheita Turkkusse.
Hyvä reissu, tuli opittua talviautoilusta muutama asia.
Seuraavaksi soittamaan vakuutusyhtiölle hinaus mielessä. Hinurikuski heti totesi kun pääsi paikalle että sulla on huohotin jäässä. Samalla muistin foorumin keskustelut, tyyppivika. Menimme sitten hinurilla Delta-autoon, pestiin keula ja lisättiin öljyä. Matka jatkui siitä ilman murheita Turkkusse.
Hyvä reissu, tuli opittua talviautoilusta muutama asia.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
En tiedä miten bensakoneissa menee jäähdytysnesteen paluukierto säiliöön mutta dieselissä olen vetänyt ohuen paluuletkun kannesta ylimääräisellä 1m letkunpätkällä kulkemaan huohotinputkea myöten ja eristettä päälle. Ei pitäisi huohottimen jäätyä ikinä (kopkop).
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Uskaltaako lähteä Utsjoelle?
Tuo paluulinjan tekeminen toki voisi olla tehtävissä, mutta tuossa ei taitaisi se 1m letkunpätkä edes riittää Ideana kyllä toimiva; niin kauan kun lämmintä jäähynestettä kiertää, on huohotin lämmin myös...