Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Mikä seiskavitonen on kysymyksessä, TC vai Twin Spark?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kardaanin/vaihteiston ristikon mutterit löysällä?
Omassa ex-tessussa rallatti aika tavalla juuri tyhjäkäynnillä. Hiljeni mutterit kiristelemällä.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Mullakin johtu rallatus kytkinlevystä vastaavalla oirekuvauksella, mutta hyvähän tarkastus on alottaa just noista kardaanin pulteista.

TC:ssä ainakin tuo on yleistä, ku tyhjäkäynti yleensä vähän karkeampaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

En tarkoittanut kardaanin pultteja vaan vaihteiston ristikon kiristysmuttereita.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Twin spark kyseessä. Ei kuulosta niin vakavalta mutta uskaltaako sillä kuitenkaan ajaa esim. halliin jossa näkisikin jotain ja saattaisi päästä kiristämään kardaanin tai vaihteiston päädyn pultteja? Jos taas olisi painelaakeri niin täytyykö kardaanin ja kytkimen ym purkamiseen ryhtyä päästäkseen käsiksi siihen?

Vai pitäiskö ajaa katsastukseen ja saada autoinsinöörin näkemys rallatuksesta? :mrgreen:
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Nhoniin! Väänsin niin että selässä rusahti kardaanin pultteja kun ei laatkon päädyn pultit joihin pääsi käsiksi olleet löysällä ja lopputuloksena kardaani pyörähti takaa katsottuna myötäpäivään.

Meneekö jako pieleen tms jos kardaania pyörittää väärään suuntaan? Muistelisin jossain kuulleni että kardaani pyörisi vastapäivään tosin en muista mistä katsottuna.
:drinking: ei kai tässä muukaan auta
Through difficulties to defeat

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Tosi löysällä pitäis jakoketjun olla jotta tuosta hyppiin alkaisi. En edes muista minne suuntaan omaani oon pyöritellyt.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Hyvä homma. Kiitän tiedosta etten todennäköisesti saanut tuhoa aikaan:-D Eihän sitä voi torstaina alkanutta perjantaita lopettaa joten auton käynnistys jäänee lauantaille. :drinking: (Rallatus tuskin hiljeni)
Through difficulties to defeat

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Transakseli-Alfojen vaihdelaatikot tuppaavat rallattamaan ihan omia aikojaan. Omissa ko-laitteissa (n.7kpl), melkein jokaisessa on laatikko rallattanut tyhjäkäynnillä. Muistaakseni tehtaan korjausohje kaasutinmoottorisille kuului: säädä tyhjäkäynti tasaiseksi. Yleensä suikutusmoottoriset käyvät tasaisemmin tyhjäkäyntiä, kun kaikki (sytytys, ruisku ) on kunnossa. Myös vaihteistoöljyn laatu saattaa vaikuttaa asiaan.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Omaan vaihtui pari viikkoa sitten Mobil 75w90 gl5 Redline-coctailin tilalle ja ensituntuma on se, että kolinat palasi (tai ainakin kuuluu selvemmin) ja kakkosen synkat ei pysy mukana. Täytyy vaihtaa jossain välissä uudet Redlinet Mobil:n tilalle
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mun on nyt ihan pakko palata vieläsen verran, että ne mutterit, joita aiemmissa postauksissani tarkoitin ovat isoja ja ohuita, kokoluokkaa 32 tai 36 ja niiden kiristämiseen tarvitsee pitkän hylsyn ja kardaanin takapään irroittamisen. Ne mutterit oli mulla ihan sormin pyöriteltävissä ennen kiristystä. Taisin laittaa vielä lukitetta varuiksi. Kolkotus loppui siihen paikkaan.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ok. Kiitän tarkennuksesta. Eli saattaa rallatus tulla laatikostakin tai sitten edelleen on mutterit löysällä. Kardaanin irrotus tuskin onnistuu montulla joten taidan taas vaihtaa öljyt. Täytyy tässä joskus kuitenkin vaihtaa kumipalikat jotka kannattelevat kaikkea ja varmaan myös kytkinremppa samalla. Siinä vaiheessa täytyy uusavuttoman apinan pistää projektitopicia pystyyn. :mrgreen:
Through difficulties to defeat

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tokihan sen kardaanin montulla irroittaa. Ja niinkuin sanottu niin äänihän voi tulla laatikosta/kytkimestä, mutta tarkasta tosiaan ne mainitsemani ristikon mutterit ensin ennen kuin laatikkoa lähdet irroittamaan.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jännästi hiljeni rallatus kun räpelsin kardaanin pultteja. 8) Asiaan. Näytti takajousen yläkuppi? antautuneen. Jotain merkillistä näytti roikkuvan jousen sisällä. Alusta pelaa edelleen aika hyvin enkä ole kuullut kolinoita mutta saakohan niitä uusia mistään?
Through difficulties to defeat

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Siellä pitäisi olla pohjaanlyönti kumi.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^^Muistelisin, että se kuppi olisi kiinteä osa koria.
Omaan jouduin myös tekemään uudet.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja KJS »

Saakos mistään 75:een korjauspalana varapyöräkoteloa?
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

http://www.alfaholics.com/2010/07/spare ... ll-models/ Ei ihan oikea mutta voisi saada sovitettua
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Closure »

Miten tuo takapuskuri on kiinnitetty normaalisti seiskavitoseen? Mun versiossa näkyy olevan vähän tee-se-itse henkeä.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

TS ja TC = Perästä molemmin puolin sellaisilla L muotoisilla kulmaraudoilla ja takakaaren kohtalta ylä- ja alareunasta yhdellä pultilla. Tuo pultti on neliökantainen ja kanta on liimattu muovin palalla puskurin kulmaan kiinni. Yleensä lähtee muoviset kiinnitykset rikki jos pultti on ruostunut.

America = erilainen (en tiedä kuinka, mutta ainakin kiinnituspisteet on eri kohdassa)
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Closure »

Satakuusnelonen kirjoitti:TS ja TC = Perästä molemmin puolin sellaisilla L muotoisilla kulmaraudoilla ja takakaaren kohtalta ylä- ja alareunasta yhdellä pultilla. Tuo pultti on neliökantainen ja kanta on liimattu muovin palalla puskurin kulmaan kiinni. Yleensä lähtee muoviset kiinnitykset rikki jos pultti on ruostunut.

America = erilainen (en tiedä kuinka, mutta ainakin kiinnituspisteet on eri kohdassa)
Kiitoksia. Näköjään noi takakaaren pultit on irroneet molemmin puolin. Miten niihin perän kiinnityksiin pääsee käsiksi?

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Peräkontin sivusta löytyy 2 pulttia molemmin puolin.

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Closure »

Sape kirjoitti:Peräkontin sivusta löytyy 2 pulttia molemmin puolin.
Ilmankos ei tahtonut aluksi löytyä kun toiselta puolelta oli katkeilleet rusteisena pulttien päät irti. Muutaman pikkuongelman olen saanut ratkottua itsekseni, mutta seuraa lisää kysymyksiä:
Mitä kautta pääsee parhaiten kiinni ohjaamon tuulettimiin, siellä on joko roskia tai laakerit fuskaa - kiinni pitäisi päästä.
Öljynpaineet ja lämmöt, mitä näyttää ihanteellisesti idlen ja kuormituksen alla?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ohjaamon tuulettimen putsaaminen tapahtuu selälteen apparin jalkatilasta käsin tai esim imurilla. Jos ei auta täytyy vissiin purkaa kojelautaa tieltä mikä oli yllättävän nopea homma tosin pitäishän se saada takasin myös. :roll:

Lämmöt toimivalla termarilla pysyy 80-viivan yläpuolella. (83 °C) Kuolleella termarilla lämpeni puolessa tunnissa ja jäi alle viivan. (Ajossa 70-80 °C)

Öljynpaineita ihmettelen myös. Anturi saapunee jouluksi :x-mas:
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Muuten onko 75:a saanut ilman ohjaustehostinta?

Toiseksi mikä ihmeen tähtimutteri-lukkosokka systeemi pitää takapyörän laakeria paikallaan ja miten se irtoaa? Katsurin mukaan pitäisi kiristää laakeria.
Through difficulties to defeat

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

On tehty ilman tehostinta.

Takapyörän laakeri on tosiaan kiinni semmoisella isolla erikoisella mutterilla. Sen ei kyllä pitäisi päästä löystymään jos ei ole asentaja sössinyt laakerin vaihtoa, eikä se vaikuta laakerin välykseen ollenkaan joten jos laakerissa on välystä niin laakeri lienee entinen.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

75 1.6 litrasella koneella on ilman ohjaustehostajaa. Jos takapyörän laakerissa on väljää on laakeri sökö. Sitä ei voi kiristää.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ok kiitos tiedosta. Vaatiiko tehostimen poistaminen muuta kuin osien irroituksen vai täytyykö vaihtaa raidetankoa tms? Tekis mieli irroittaa kun moottori tuntuu pirteemmältä ja kierrosherkemmältä ilman ohjaustehostimen hihnaa :mrgreen:
Through difficulties to defeat

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuosta tuli mieleen yksi DodgeRam joka hinattiin asiakkaan pihaan. Puski öljyt pihalle tehostimen säiliöstä ja säiliö piripinnassa. Ei tullut itelle mieleen, että kun pumppu ei ole käynnissä niin öljyt voisi siirtyä rattia pyörittäessä poikkeuksellisiin paikkoihin, tässä tapauksessa säiliöön. Kun auto käynnistettiin palautui nestepinta säiliössä normaaliksi.
Muuten sillä kai mitään väliä jos ajelee ilman tehostajan hihnaa. Kannattaa varmaan pitää jonkin verran öljyä järjestelmässä ettei mene tangon tiivisteet. Tehostamaton hammastanko voi olla näissäkin tiheämmällä välityksellä eli rattia saa pyörittää enemmän. Eli ajaa ilman hihnaa ja poistaa vähän öljyä jos säiliöä meinaa tulvia, tai sitten vaihtaa koko hammastangon tehostamattomaan. Tarkemmin en tiedä näistä, joissain autoissa on tehostimen kanssa paksummat raidetangot ja isompi kierre pään niveleen, mutta pituudet ja sen sellaiset mitat on yleensä samat eli voi vaihtaa hammastangon raidetankoineen. Tietenkin rattiakselin kiinnitys spooreissakin voi olla eroa, 70-lukuisissa Fiat-sukuisissa italoissa tehostamattomassa karkeemmat spoorit. Niihin olen vaihtanut rattiakselin + hammastangon kun tehostetut vuotaa öljyä sikamaisesti.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Noin se menee 75:ssäkin, että jos vaihtaa tehostamattomaan, menee vaihtoon hammastangon lisäksi myös rattiakseli. Jos haluaa ajaa tehostetulla ilman pumppua, niin sitten se pitää ottaa kunnolla tyhjäksi ja mieluiten poistaa vähän sisuskaluja sisältä, sillä muuten se saattaa tehdä yllättäviä temppuja. Joskus nimittäin koitin ja se teki sellaista, että jos oikein nopeasti kääntää, niin alkaa yllättäen vastustaa liikettä. Tämä titenkin tapahtuu silloin kun auto on sladissa ja pitäisi korjailla..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Eipä tullut katsastusreissulla muita ongelmia ohjaukseen liittyen kuin katsurin kommentti pirun jäykästä ohjauksesta. :-D Täytyy siis kasata jollain macgyver-virityksellä hihnapyörä hihnoineen paikoilleen katsastukseen kun uudet osat saapuvat tuurilla jouluksi.
Through difficulties to defeat

Avatar
kalliais
Viestit: 809
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Miten päin V6:sen moottorinkannakkeet laitettiinkaan? Oman järkeilyn ja googlettamisen jälkeen päädyin siihen että pitempi tulee ns. laturin tai kuskin puolelle. Takakannake on myös hieman sinnepäin "kallellaan". Toinen tyhmä kyssäri koskee takakannakketta: eli voiko twin sparkin tunnelin takakannaketta käyttää V6:ssa vai tarviiko ottaa se "kaksihaarainen" V6:sta?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Takakannake on päivitetty joskus alkuvaiheessa isommaksi, käsittääkseni vain joissain 2,5L voisi olla sama takakannake kuin rivi koneissa.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Sain parin kuukauden metsästämisen jälkeen moottorin tukikumit 75 V6:een. Hinta oli 349,25 euroa muutamasta kumimöykystä. Kuvioon kuului tietysti se, että ensin toinen kahdesta kotimaisesta italialaisten autojen varaosiin erikoistuneista putiikeista teki oharin ja sitten se toinen toimitti tavaran paljon myöhemmin kuin lupasi. Tässähän ei ole mitään uutta ja edellä kerrotut nimeltä mainitsemattomat varaosaliikkeet voi monivuotisen kokemukseni mukaan sijoittaa yllä kerrotussa tapahtumienkulussa sujuvasti molempiin rooleihin.

Onneksi en tänä jouluna tarvinnut omaa autoa.

Joo, sori , tämähän kuuluisi paremmin avautumisketjuun :oops: mutta tuli vaan mieleen noista edellisistä kirjoituksista.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Ei ole tarkoitus vääntää veistä haavassa, mutta juuri tilasin Saksasta itselle V6 molemmat moottorin sivuilla olevat kumityynyt ja takana olevan puslan yhteishintaan 120€... Ja löytyi suoraan hyllystä. www.myalfa.eu

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Naamapalmu kirjoitti: Mikä mahtaa rallattaa kytkimessä tai voimansiirrossa lähinnä tyhjäkäynnillä? Kierroksilla tai polkemalla kytkintä rallatus hiljenee. Luulin kauan rallatuksen tulevan pakoputkesta koska suurin osa kiinnikkeistä oli poikki ja sielä oli yksi jos toinen luova kiinnitysratkaisu. Montulla kuunnellessani totesin kuitenkin tulevan laatikosta/kytkimestä tai kardaanista.
Väärät öljyt laatikossa? Lukkoperäisissä (esim. TS) pitää olla GL5 (jos nyt enää muistan luokituksen oikein).
Oma tessuni siis rallatti iloisesti tyhjäkäynnillä ja hiljeni kierroksilla - ja varmaan myös kytkintä painamalla, koska laatikossa ei enää pyöri mikään akseli/ratas.
Oma epäilyny oli tietysti kytkin, mutta sitten "guru" tuli kuuntelemaan ja sanoi ettei ole kytkin ja päätti vaihtaa laatikon öljyt (näki samalla oliko metallin paloja öljyn seassa - ei ollut). Laittoi sisään GL5:sta ja "rallatus" loppui siihen paikkaan.
CARF948

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onko kellään tietoa mistä löytyis 75 kytkentäkaaviot?
Through difficulties to defeat

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Naamapalmu kirjoitti:Onko kellään tietoa mistä löytyis 75 kytkentäkaaviot?
Mikä malli?
CARF948

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Hovikorjaaja haluaisi nähdä korjaamokäsikirjaa jotta voimansiirron räminät saisi paikallistettua. Osaako joku sanoa että onko 75 V6 3,0:n kardaani tällainen: http://www.thesimp.org/workshopmanual_7 ... ission.pdf ?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kuvissa taisi olla 4-sylinterisen kardaani.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Naamapalmu kirjoitti:Onko kellään tietoa mistä löytyis 75 kytkentäkaaviot?
Tuolla on jotain http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals.htm

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

ristojärvelä kirjoitti:Kuvissa taisi olla 4-sylinterisen kardaani.
Niin vähän arvelinkin. Löytyisikö jostain kuvaa kuusipyttyisen kardaanista?

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Eikös kardaani ole kaikissa 75:ssa (mukaanlukien Milano) rakenteeltaan samanlainen?
moottori - "rätti-nivel" - (etu)kardaani - laakeri-sydeemi - "rätti-nivel" - (taka)kardaani - "rätti-nivel" - kytkin/vaihteisto

Itse en ole löytänyt kuin yhden 'Group 15 Transmission' -manuaalin - ja kuvissa tosiaankin "pilkottaa" 4-sylinterinen moottori.

Carlo Coppa kirjoitti:Löytyisikö jostain kuvaa kuusipyttyisen kardaanista?
http://www.alfaclubvic.org.au/forum/ind ... 9.255.html
http://www.alfa-service.com/images/cate ... 752530.jpg
CARF948

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Kiitos kuvista ja tiedoista! Eiköhän korjaamo pääse näillä eteenpäin.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitokset. Tessu kyseessä ja vm-90. Lähinnä askarrutti pyyhkijöiden toimiminen slow motionilla(ihan sama miten niitä laittaa viiksestä niin pyyhkii hyvin verkkaisesti) mikä ilmeni yhtäkkiä talven tullessa ja sisävalot tietysti palaa ihan miten sattuu.
Through difficulties to defeat

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Naamapalmu kirjoitti:Lähinnä askarrutti pyyhkijöiden toimiminen slow motionilla(ihan sama miten niitä laittaa viiksestä niin pyyhkii hyvin verkkaisesti) mikä ilmeni yhtäkkiä talven tullessa
Voisko olla pyyhkijöiden ajastin-rele (ohjaamon sulakeboxissa)?
CARF948

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Osaakos kukaan sanoa onko 75:ssa ja 90:ssä samat jarrut?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Ainakin jäähdytetyt levyt ja satulat on samat molemmissa, väittäisin että jäähdyttämättömät on myös samat.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Hieno homma, yhtiömme kiittää!
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

samat on..

Vastaa Viestiin