156 + webasto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

156 + webasto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko tietämystä miten webasto ohjaa lämmityslaitetta 156:ssa jossa automaatti-ilmastointi.

Kävi tuossa niin, että lämmittelin webastolla ensin puoli tuntia, sitten auto käyntiin webasto yhä päällä ja manuaalisesti sisäkierrolle. Ajeltiin ehkä kilometri niin kattelin että webaston voi sammuttaa. Samalla kun sammutin webaston, sammui koko lämmityslaite.

Kaupan parkkihallissa totesin että pimeänä on lämmityslaitteen ohjaus ynnä auton suuntavilkut, kaikki muu toimii. Ajotietokoneen ulkolämpötilanäyttö näytti kolmea viivaa. Sulakkeet, jotka tuohon arvuuttelin liittyvän, oli ehjiä. Sitten lämppäri alkoi yhtäkkiä taas toimimaan kun renkkasin pitkiä ja vilkkuja.

Kaupasta lähtiessä oli ohjausnupit taas pimeät. Kotona kokeilin painaa webaston päälle mutta vaimeasta äänestä päätellen lähti vaan vissiin vesipumppu. Toisaalta moottorinlämmötkin oli 90.

Aikani tutkiskelin sulakkeita ja jonkun ajan päästä taas webasto päälle. Nyt alkoi pöntössä äänestä päätellen polttimen puhallinkin pyörimään. Samalla huomasin että lämppärin säätimissä näyttäisi olevan toimintaa. Ei kun moottorivirrat päälle ja siellähän on taas lukemat. Nyt toimii taas. Toimi myös webaston sammuttamisen jälkeen.

Vaan mikähän tuolla mahtoi pimentää lämppärin toiminnan, eli kuinkakohan Termotop-C on liitetty järjestelmään? Vilkkujen pimeneminen saattoi johtua siitä, että merkkivalona toimii hätävilkkujen painikkeen taustavalo? Hätävilkut tosin vian ollessa päällä toimivat, suuntavilkut ei.

Onkohan tuo liitetty väylän kautta vai onko autossa jotkin valmiit liittimet, joilla saadaan läpät kääntymään ja puhallin pyörimään miniminopeudella, joihin webasto syöttö virtaa. Vai onko jopa liitetty vanhan ajan malliin ihan rosvoliittimillä suoraan jonnekin järjestelmään?

Kovasti vaan vaikuttaisi että Webasto on syypää eikä Alfa, tällä kertaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jaahas, 2km ajoa ja lämppäri pimeni taas. Webasto päälle ja lämppäri toimii. Webasto pois ja lämppäri sammuu. joo Joo. Kamalan kätevää.
Pari kilometriä ajoa webasto päällä ja sitten webasto pois. Lämppäri jäi päälle ja toimi sen jälkeen normaalisti.

Mistähän päin autoa sitä huonoa kontaktia lähtisi etsimään. :lol:
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Ko. vikaan ei oo vastausta, mutta volkkarissa oli sama ongelma, joka korjattiin takuuseen.
Oli kuulemma joku päärele kojelaudan takana. Voisiko olla samankaltainen rele ongelma?
Vika on ainakin ihan samanlainen; puhallus toimii vain webasto päällä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Webaston puhaltimen ohjausrele on rikki tai puhaltimen sulake on palanut. Webaston ollessa pois päältä pitäisi virrat kiertää normaalisti ja webaston ollessa päällä puhaltimen ohjausvirta tulee webastolta.

Rele on yleensä sijoitettu webaston sulakkeiden viereen.

156 Alfan automaatti-ilmastointi ei vaadi mitään ihmeitä toimiakseen webaston kanssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

joo, olisi mukava tietää mistä kautta webasto syöttää virtaa auton lämppäriin. Toki voi olla juuri noin, että webasto korvaa lämppärin virrat ja auton oma syöttö pysyy tässä tapauksessa pimeänä, kunnes sattumalta taas kytkeytyy. Jos lämppärille siis tulee useampi syöttö, koska ajon aikana webastonn käynnistäessä lämppäri ei mene vain "webasto" asentoon eli minimipuhallukselle vaan lämppäri herää henkiin ihan normaalisti, jotenkin tilanne siis eroaa webaston käynnistyksestä auto sammutettuna eli lämppäri saa kyllä sytytysvirran. mutta jokin perus ohjausvirta puuttuu.

Nyt kun muistelen, niin on ollut muutama kerta jolloin kesken ajon puhallin on käynyt hetken hiljemmalla, joten kai virrat jostain päin autoa pätkii. Löytäisi vaan reitin jota kautta lämppärin ohjaus saa virtansa, sulakkeet kun on ehjät jotka ohjekirja kertoo liittyvän lämppäriin eikä niiden räpeltäminen muutenkaan vaikuta.

Ajattelin jos se webaston sähkönsyöttökohta lämppäriin olisi jotenkin tärvellyt auton oman sähkönsyötön lämppäriin, jos olisi jopa rosvoliitin tms, kun samaan paikkaan kerran syöttävät virtaa. Olisin tutkaillut tuota jos tietäisi missä se on. Jollei auton lämppärin virrat jopa kierrä webaston kautta ja siellä ole jotain vaihtorelettä joka rikki. Pitäisi etsiä ne Webaston releetkin että missä ne on.

Missähän päin on ohjauslaite lämppärille, onkohan sille oma älyloota jossain? Kun mittaristot ja ajotietokone pelaa, niin ei ole koritietokone pimeänä.

Mutta pitää mittailla sulakkeiden syöttöä jos tuo vika taas tulee päälle, saahan sen silläkin lailla joskus selville että missä on katkos, vaikeimman kautta.

Peruskytkentäkaavioita löysin ThermoTop E/C, mutta en sellaista jossa selitettäisiin liittäminen auton omaan lämmityslaitteeseen.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Yleensä ainakin itse olen katkaissut lämppärin puhaltimenjohdon pelkääjän jalkatilassa. Luultavasti näin on sinunkin webastosi asennettu, koska webaston asennusohje käskee tehdä sen juurikin näin. Kannattaa tarkistaa ettei johtoliitokset ole auenneet.

Pistä pm:ää jos tarvitset asennusohjeet.

Tässä vielä liitteenä kuva tuosta kytkennästä. Eli jos löydät releen konehuoneen puolelta voit kokeilla sen toimivuuden sekä johdotusten toimivuuden yhdistämällä nastoja seuraavasti:

releen jalustasta hyppylangalla kohdat 30 ja 87a yhteen niin ilmastoinnin pitäisi toimia normaalisti auton virrat ollessa päällä.
Jalustasta kohdat 30 ja 87 yhteen niin puhaltimen pitäisi lähteä puhaltamaan

yleismittarilla voit releen pohjasta mitata ohmit onko 30 ja 87a kiinni (0 tai piippaa)
nastoihin 85 ja 86 +12v ja miinus kiinni niin releen pitäisi naksahtaa ja nastat 30 ja 87 olla kiinni.


Itse kuitenkin epäilen edelleen tuota relettä eli nastat 30 ja 87a eivät ole yhteydessä webaston ollessa pois päältä.

Edit: tai punainen johto on auennut liitoksestaan jalkatilassa.

Edit 2: releen jalustassa kohdassa 87a pitäisi olla +12v silloin kun auton virrat/puhallus on päällä.
Liitteet
156 rele.jpg
(32.45 KiB) Tiedosto ladattu 1112 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kiitoksia avusta, minäpä koitan metsästää tuon releen konehuoneesta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^ Mulla oli samaa vikaa mutta toimi juurikin toisinpäin.
Ohjaus kun tuli webastolta ei sisäpuhallin aina käynnistynyt.

Vaihdoin vaihtoreleen ja luulin vian jo poistuneen, mutta huono kontakti olikin siinä releenkannan johdotuksissa.
Eli tarkasta samalla myös ne liitokset ja johdot.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 + webasto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

jjjep, konehuoneen takareunalla 1 jälkiasennusrele ja 3 sulaketta. Vika on juuri tuossa Webaston vaihtoreleessä tai sen liittimessä, käpälöimällä noita puhallin käynnistyi.
Päällä luki Made In Germany, ilmankos.
Olinkin jo melko varma, ettei vika Italiansähköjen puolelta löydy.

Suuret kiitokset, ei tarvinnut tuon enempää jäädyttää sormiaan pihalla. Huomenna uusi rele ja katsotaan toimisiko releen kanta siihen saakka, että kelit vähän lämpenee, sitten sekin uusiksi. Asiakkaalta saan pummattua kunnon pihdit eristämättömille liittimille. Biltemassakin sellaisia katselin, mutta oli aika epämääräisen oloiset tarkoitukseensa, vaikka näyttivät hyviltä vielä metrin päästä.

Pääsulakkeita on joku joskus rasvaillut vissiin HeikkiHeikkiSepolla. Sääli ettei Webaston asentaja viitsinyt aikoinaan hiukan suihkauttaa releen liittimeen öljyä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin