Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Miten tollanen vuoden -89 virranjakajallinen 2.0 twin sparkki kuuluisi toimia? Tai mikä tässä tuplatulppauksessa on ollut alunperin ideana? Tässähän molemmat tulpat ovat samankokosia - kun vissiin uudemmissa toinen on pienempi ja oliko peräti toimintatavassakin uuden ja vanhan välillä jotakin eroja?

Mulla näyttäis sytkä olevan säädetty siten, että toinen virranjakaja on noin 45 astetta jäljessä toista. Kuuluuko olla näin, ja onko tarkkoja lukemia millä voisi säätää lampun kanssa?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Sytytystä ei voi säätää, ennakot tulee ECU:N kartalta, jakajat vaan jakaa kipinää. Tuplakipinän idea oli se, että laiha seos saadaan syttymään halutulla tavalla.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

No kyllä tost sytytys aika hyvin säätyy varmaan ku aukaa ruuvit ja kääntelee jakajan kantta :roll:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jonzan kirjoitti:No kyllä tost sytytys aika hyvin säätyy varmaan ku aukaa ruuvit ja kääntelee jakajan kantta :roll:
ei säädy, mutta tarpeeksi kun käännät jakajaa niin iskee kipinän väärään sylinteriin mahdollisesti. Toki sille pytylle ennakko muuttuu radikaalistikin suhteessa siihen mitä sen pitäisi olla :mrgreen:

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Nyt täytyy hölmön miettiä hetki.... :lol: Eli näissä ei siis sytkäennakko säädy jakajan jalasta - vaan eculta, jollonka ei oo ihan niin millin tarkkaa mihin kohtaa jakaja on säädetty - kuhan vaan on siinä alueella että pyörijä huitelee oikeen tulpanjohon kohilla? Hämäs vähän tuo jakajan jalan kiinnitys, kun siinä on sellanen selkee säätövara.

No mutta kuuluuko tuo toinen jakaja olla siis 45-astetta myöhässä?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Virranjakaja säädetään sellaiseen asentoon, että pyörijä kohtaa keskikohdaltaan jakajan kannen nastan 9-15 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä tieto saksankielisestä korjausoppaasta. Joku viksumpi korjaa, jos ymmärsin korjausoppaan ohjeen väärin.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Molemmat jakajat toimii samassa tahdissa.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

ristojärvelä kirjoitti:Virranjakaja säädetään sellaiseen asentoon, että pyörijä kohtaa keskikohdaltaan jakajan kannen nastan 9-15 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä tieto saksankielisestä korjausoppaasta. Joku viksumpi korjaa, jos ymmärsin korjausoppaan ohjeen väärin.
Molemmatko jakajat samaan kohtaan?

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Okkei... mihinköhäno tuo tota toista kipinää tällä hetkellä lyö :lol:

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Sorry, epäselvä ohje, siis molemmat jakajat samalla lailla, kumpikin tulppa sytyttää samalla hetkellä.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

ristojärvelä kirjoitti:pyörijä kohtaa keskikohdaltaan jakajan kannen nastan 9-15 astetta ennen yläkuolokohtaa..
75sen workshop manual ilmoittaa 12 astetta. Eli kolmen asteen toleranssi siinä on?
Liitteet
WP_20141227_16_31_35_Pro 600.jpg
(66.57 KiB) Tiedosto ladattu 1878 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja willez »

Muistaakseni vanha kasitappi twin spark (samanlaiset tulpat) sytyttää aina molemmat samaan aikaan kun taas 16V, jossa erinlaiset tulpat, sytyttää ekan mällin puristusvaiheen alussa ja toiset kynttilät lyö tahdin loppuun vielä paukut.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:Muistaakseni vanha kasitappi twin spark (samanlaiset tulpat) sytyttää aina molemmat samaan aikaan kun taas 16V, jossa erinlaiset tulpat, sytyttää ekan mällin puristusvaiheen alussa ja toiset kynttilät lyö tahdin loppuun vielä paukut.
Kyllä ne 16v-tessussa sytyttää myös samaan aikaan.

Tessussa puolia on vain neljä vaikka tulppia on kahdeksan joten siinä on hukkakipinasysteemi. Se toinen kipinä pakotahdin lopulla on siis ihan nimensä mukaisesti hukkaa, rakenteesta johtuva ylimääräinen kipinä. Samalla tavalla neljätulppaiset hukkakipinäsysteemit tekee turhia kipinöitä pakotahdilla. Ei siis ole tessun ominaisuus eikä se kipinä palvele mitään tarkoitusta.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Olen antanut itselleni kertoa, että 8V twinsparkissa kipinöiden ajoituksessa olisi pienenpieni ero. Saadaan ikäänkuin pidemmäksi sitä kipunointia. Lähdettä en muista nyt tähän hätään, kun on jo reilusti toistakymmentä vuotta kun viimeksi kyseisiä vehkeitä olen räplännyt.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Minä taas muistelen että eculta tulee vain yhden puolan ohjaus joka haaroitetaan kahdelle puolalle. Eli ajoitus olisi täysin sama.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jotenkin mun järkeen ei mene, miten jakajan asento voisi olla vaikuttamatta ajoitukseen. Vika voi tosin hyvinkin olla käsityskyvyssäni. :roll:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kipinä ei synny siitä, kun pyörijä pääsee jakajassa oikealle kohdalle, vaan jakajan ollessa pytyn kohdalla (joka on jonkinasteinen haarukka, ei yksittäinen asteluku) tömäytetään puolalta sähköä matkaan. Tuon tömäytyksen hetki ei riipu jakajan asennosta vaan moottorinohjaus tömäyttää sähkön liikkeelle kun softa käskee. Softa puolestaan määrittelee tömäytyksen hetken kierrosluvun, kaasun asennon yms seikkojen perusteella ja synkkaa itsensä kampiakselin asentoanturista.

Kelpaako selitykseksi, miksi jakajan asento ei vaikuta ennakkoon, ennenkö pyörijä ei enää osu pytyn kohdalle ja kipinä jää tyystin tulematta? :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Polforea kirjoitti:Kipinä ei synny siitä, kun pyörijä pääsee jakajassa oikealle kohdalle, vaan jakajan ollessa pytyn kohdalla (joka on jonkinasteinen haarukka, ei yksittäinen asteluku) tömäytetään puolalta sähköä matkaan. Tuon tömäytyksen hetki ei riipu jakajan asennosta vaan moottorinohjaus tömäyttää sähkön liikkeelle kun softa käskee. Softa puolestaan määrittelee tömäytyksen hetken kierrosluvun, kaasun asennon yms seikkojen perusteella ja synkkaa itsensä kampiakselin asentoanturista.

Kelpaako selitykseksi, miksi jakajan asento ei vaikuta ennakkoon, ennenkö pyörijä ei enää osu pytyn kohdalle ja kipinä jää tyystin tulematta? :)
No joo, riiittää. Kiitos :wink:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin