Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Valvoja: Moderators
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Miten tollanen vuoden -89 virranjakajallinen 2.0 twin sparkki kuuluisi toimia? Tai mikä tässä tuplatulppauksessa on ollut alunperin ideana? Tässähän molemmat tulpat ovat samankokosia - kun vissiin uudemmissa toinen on pienempi ja oliko peräti toimintatavassakin uuden ja vanhan välillä jotakin eroja?
Mulla näyttäis sytkä olevan säädetty siten, että toinen virranjakaja on noin 45 astetta jäljessä toista. Kuuluuko olla näin, ja onko tarkkoja lukemia millä voisi säätää lampun kanssa?
Mulla näyttäis sytkä olevan säädetty siten, että toinen virranjakaja on noin 45 astetta jäljessä toista. Kuuluuko olla näin, ja onko tarkkoja lukemia millä voisi säätää lampun kanssa?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Sytytystä ei voi säätää, ennakot tulee ECU:N kartalta, jakajat vaan jakaa kipinää. Tuplakipinän idea oli se, että laiha seos saadaan syttymään halutulla tavalla.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
No kyllä tost sytytys aika hyvin säätyy varmaan ku aukaa ruuvit ja kääntelee jakajan kantta 

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
ei säädy, mutta tarpeeksi kun käännät jakajaa niin iskee kipinän väärään sylinteriin mahdollisesti. Toki sille pytylle ennakko muuttuu radikaalistikin suhteessa siihen mitä sen pitäisi ollaJonzan kirjoitti:No kyllä tost sytytys aika hyvin säätyy varmaan ku aukaa ruuvit ja kääntelee jakajan kantta

- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Nyt täytyy hölmön miettiä hetki....
Eli näissä ei siis sytkäennakko säädy jakajan jalasta - vaan eculta, jollonka ei oo ihan niin millin tarkkaa mihin kohtaa jakaja on säädetty - kuhan vaan on siinä alueella että pyörijä huitelee oikeen tulpanjohon kohilla? Hämäs vähän tuo jakajan jalan kiinnitys, kun siinä on sellanen selkee säätövara.
No mutta kuuluuko tuo toinen jakaja olla siis 45-astetta myöhässä?

No mutta kuuluuko tuo toinen jakaja olla siis 45-astetta myöhässä?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Virranjakaja säädetään sellaiseen asentoon, että pyörijä kohtaa keskikohdaltaan jakajan kannen nastan 9-15 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä tieto saksankielisestä korjausoppaasta. Joku viksumpi korjaa, jos ymmärsin korjausoppaan ohjeen väärin.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Molemmat jakajat toimii samassa tahdissa.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Molemmatko jakajat samaan kohtaan?ristojärvelä kirjoitti:Virranjakaja säädetään sellaiseen asentoon, että pyörijä kohtaa keskikohdaltaan jakajan kannen nastan 9-15 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tämä tieto saksankielisestä korjausoppaasta. Joku viksumpi korjaa, jos ymmärsin korjausoppaan ohjeen väärin.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Okkei... mihinköhäno tuo tota toista kipinää tällä hetkellä lyö 

-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Sorry, epäselvä ohje, siis molemmat jakajat samalla lailla, kumpikin tulppa sytyttää samalla hetkellä.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
75sen workshop manual ilmoittaa 12 astetta. Eli kolmen asteen toleranssi siinä on?ristojärvelä kirjoitti:pyörijä kohtaa keskikohdaltaan jakajan kannen nastan 9-15 astetta ennen yläkuolokohtaa..
- Liitteet
-
- WP_20141227_16_31_35_Pro 600.jpg
- (66.57 KiB) Tiedosto ladattu 1878 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Muistaakseni vanha kasitappi twin spark (samanlaiset tulpat) sytyttää aina molemmat samaan aikaan kun taas 16V, jossa erinlaiset tulpat, sytyttää ekan mällin puristusvaiheen alussa ja toiset kynttilät lyö tahdin loppuun vielä paukut.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Kyllä ne 16v-tessussa sytyttää myös samaan aikaan.willez kirjoitti:Muistaakseni vanha kasitappi twin spark (samanlaiset tulpat) sytyttää aina molemmat samaan aikaan kun taas 16V, jossa erinlaiset tulpat, sytyttää ekan mällin puristusvaiheen alussa ja toiset kynttilät lyö tahdin loppuun vielä paukut.
Tessussa puolia on vain neljä vaikka tulppia on kahdeksan joten siinä on hukkakipinasysteemi. Se toinen kipinä pakotahdin lopulla on siis ihan nimensä mukaisesti hukkaa, rakenteesta johtuva ylimääräinen kipinä. Samalla tavalla neljätulppaiset hukkakipinäsysteemit tekee turhia kipinöitä pakotahdilla. Ei siis ole tessun ominaisuus eikä se kipinä palvele mitään tarkoitusta.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Olen antanut itselleni kertoa, että 8V twinsparkissa kipinöiden ajoituksessa olisi pienenpieni ero. Saadaan ikäänkuin pidemmäksi sitä kipunointia. Lähdettä en muista nyt tähän hätään, kun on jo reilusti toistakymmentä vuotta kun viimeksi kyseisiä vehkeitä olen räplännyt.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Minä taas muistelen että eculta tulee vain yhden puolan ohjaus joka haaroitetaan kahdelle puolalle. Eli ajoitus olisi täysin sama.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Jotenkin mun järkeen ei mene, miten jakajan asento voisi olla vaikuttamatta ajoitukseen. Vika voi tosin hyvinkin olla käsityskyvyssäni. 

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
Kipinä ei synny siitä, kun pyörijä pääsee jakajassa oikealle kohdalle, vaan jakajan ollessa pytyn kohdalla (joka on jonkinasteinen haarukka, ei yksittäinen asteluku) tömäytetään puolalta sähköä matkaan. Tuon tömäytyksen hetki ei riipu jakajan asennosta vaan moottorinohjaus tömäyttää sähkön liikkeelle kun softa käskee. Softa puolestaan määrittelee tömäytyksen hetken kierrosluvun, kaasun asennon yms seikkojen perusteella ja synkkaa itsensä kampiakselin asentoanturista.
Kelpaako selitykseksi, miksi jakajan asento ei vaikuta ennakkoon, ennenkö pyörijä ei enää osu pytyn kohdalle ja kipinä jää tyystin tulematta?
Kelpaako selitykseksi, miksi jakajan asento ei vaikuta ennakkoon, ennenkö pyörijä ei enää osu pytyn kohdalle ja kipinä jää tyystin tulematta?

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Vanha twin spark ja sytytyksen säätö
No joo, riiittää. KiitosPolforea kirjoitti:Kipinä ei synny siitä, kun pyörijä pääsee jakajassa oikealle kohdalle, vaan jakajan ollessa pytyn kohdalla (joka on jonkinasteinen haarukka, ei yksittäinen asteluku) tömäytetään puolalta sähköä matkaan. Tuon tömäytyksen hetki ei riipu jakajan asennosta vaan moottorinohjaus tömäyttää sähkön liikkeelle kun softa käskee. Softa puolestaan määrittelee tömäytyksen hetken kierrosluvun, kaasun asennon yms seikkojen perusteella ja synkkaa itsensä kampiakselin asentoanturista.
Kelpaako selitykseksi, miksi jakajan asento ei vaikuta ennakkoon, ennenkö pyörijä ei enää osu pytyn kohdalle ja kipinä jää tyystin tulematta?

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO