Minä en tiedä 100% faktana, mutta olen ymmärtänyt sen olevan jotenkin siitä kiinni, mitenkä auton sähköjärjestelmä on rakennettu.fahlsjy kirjoitti:^Jep, tuonhan on selvää mutta kun ylempänä sanotaan:
"toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä"
Eli pluspuolella (jos maadoitus on jo OK, eli luodaan ehjä virtapiiri plussa kytkettäessä) nimenomaa se "positiivinen jännite" voi kipinöidä.
Toisaalta, en tiedä mitä eroa akun kannalta tuolla on? Joka tapauksessa siellä on se ~12voltin potentiaaliero napojen välissä, ihan sama miten päin se kytketään.
Joten ei, en tiedä. Mutta tuo on se syy, mihin suurin osa ohjeista vetoaa. Ehkä plussapuolella syttyvä jännitepiikki vaan yksinkertaisesti on "herkemmällä" puolella. Tai sitten se on vaan jonkun joskus keksimä tarina? Tai jotain. Vastausta tuohon ei minulla ole, että mitä eroa tuolla on - tai miksi.
Ehkä ollaan ajateltu, että tuolla vähennetään hitsausriskiä vrt. siihen, että miinus kiinni avaimella kosket plussan nappiin ja hitsautuu - mutta haluttu keksiä joku "tärkeä" syy, jonka ihmiset muistaisi?
Tuo viimeinen varmaan on, oikeasti, lähempänä oikeata syytä. Siis se, että minimoidaan riski sille, että oikosuljetaan akku korin kanssa kytkentävaiheessa.