Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Mikähän osa meni rikki tai mitä voi tehdä kun olin menos tankkaa ja se vipu jolla se luukku avataan oli jotenki jäässä (tai siis ei se itse vipu vaan tankin päästä joku) nii nostin sen kuitenki vaan ylös ja sain kyllä luukun auki mut nyt se ei enää mee kii kokonaa vaa jää raolleen ?? :shock: olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty.. :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Olisko vaan lukko jäässä ja sen takia jumittaa? En ole ikinä sitä lukkoa edes vilkaissut, mutta liekö siellä joku salpa joka kahvasta kiskasemalla vetäytyy sivuun, nyt jään takia sen verran jäykkä että ei jaksa jousivoimalla palata oikeaan asentoon... Puhdasta spekulaatiota.

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

No nyt mä sainkin sen kii :D Toistaseks ainakin, meni nyt iha vaa painamalla !

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Saako 156 syyläriin vesiletkua pysymään kiinni ilman sitä pikaliitintä? Kellään muistikuvaa JTD:n ylä- ja alavesiletkujen sisä halkaisijoista?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

itse sain 156TS:stä kun työnsi letkun tarpeelsi pitkälle ja käytti kapeahkoa klemmaria, tuollaisella sai kirittyä sopivasti niiden letkulähdössä olevien pykälien väliin..

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

sämpy kirjoitti:Ilmeisesti tuo:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765142/J ... VAGFordAlf

Onko näissä takasatulan mäntien pyörityssuunta sama molemmilla puolilla? Fiat Stilossahan on se koistinen, että kierre on toisella puolen eri kätinen. Tuo näyttäisi toimivan vain toiseen suuntaan.
yes.Saman kätiset 95% varmuudella.Saa sillä molempiin suuntiin kierrettyä,vaikkakin tosiaan puristukseen tarkoitettu,ja paremmin toimii laipan ansiosta niin päin,mutta ilman laippaakin pystyy pyörittelemään

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

90 kirjoitti:itse sain 156TS:stä kun työnsi letkun tarpeelsi pitkälle ja käytti kapeahkoa klemmaria, tuollaisella sai kirittyä sopivasti niiden letkulähdössä olevien pykälien väliin..
Hyvä tietää, kiitos.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

mistähän vikakoodi P1178 vois johtua.vai oliko P01178. kovilla pakkasilla paukautti kyseisen ilmamassamittari ilmoituksen kaveriksi 2002 1.8 tessuun.hävisivät kyllä kuittaamalla.
en löytänyt kuin selityksen avoin.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jotain päästöihin liittyvää "mixture 2", taempi lambda?! Tää on pikaisen googletuksen mutua tosin..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:Jotain päästöihin liittyvää "mixture 2", taempi lambda?! Tää on pikaisen googletuksen mutua tosin..
okei,johtui vissiin pakkasista.

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

Jos katsastusmies hypoteettisesti sanoisi näin:
OBD järjestelmä: kaikkia osajärjestelmätestejä ei suoritettu = lambda signaalin vaihtelua ei voitu todeta = lambda arvo tyhjäkäynnillä poikkeaa sallitusta (moottori pätkii). Lambda arvo siis on 1,635.

Onko siis ongelma OBD järjestelmässä, tai siis siinä ettei se suorita noita osajärjestelmätestejä (mitä ne ikinä onkaan) vai sitten jossain muussa (lambdoissa)? Toinen lambda vaihdettu kun MCSF valo syttyi vähän aikaa sitten, mutta muuten ne tulisi olla ok? Ehkä`?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Lambda-arvon ei JTS-koneessa kuulukaan olla tyhjäkäynnillä yksi eli katsastusmies on tuossa asiassa kuutamolla.

Ongelma tässä tapauksessa on tuo että kaikkia osatestejä ei ole suoritettu joten se konttorin laite antaa hylsyn.

Jos se kone muuten toimii mutta osatestejä on kesken, niin haet korjaamolta sen vajavaisen obd-testin ja sitten otatte päästöt myös tyhjäkäynnillä niin kelpaa jos ei ole vikakoodeja muistissa.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Mulla teki viime leimalla ihan saman homman noiden testien kanssa. Ekalla kerralla lamda ei lähtenyt korjaamaan seoksia, mutta kun inssi käynnisti tietokoneen uudestaan, niin kaikki testit meni heittämällä läpi. Ittelläni tulee silloin tällöin p0430-vikakoodia kylläkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sammy, kaikki laihaseosmoottorit käytännössä heittää lambdan tyhjäkäynnillä päin seiniä, jos kone toimii. Ja JTS kuulostaa ja tuntuu pätkivältä tyhjäkäynnillä jos ei ole tuttu. Itsekin pari kertaa ihmetellyt JTSää,ennen kuin älynnyt sen olevan normaalia.
Osatestit kertoo juuri sen mitä nimestä voi päätellä; moottorinohjauksen osien toimivuutta. Ilman vikoja n.200km sisällä sekalaista ajoa pitäisi läpi mennä.

Monta korjaamolla otettua päästölappua muuten otettu,joissa lukee HYVÄKSYTTY vaikka pienellä lukisikin, että "osatestejä ei suoritettu"... Hyvin kelpaa...

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Mulla tuli kanssa hylsy koska boschin testeri havaitsi että haistelulambdat ei reagoi joutokäynnillä. Totuus on se ettei niiden pidäkkään reagoida koska moottori menee laihaseos-moodiin ja anturien toimintahaarukka loppuu kesken. Seuraavalla kerralla menin tämän lapun kanssa konttorille:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf

Katsottiin vielä manuaalisesti päästöt joutokäynnillä ja lambda-arvo oli 1.4. Katsurin piikkiin menee jos sokeasti lukee testeriä joka antaa hylätyn.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Monta korjaamolla otettua päästölappua muuten otettu,joissa lukee HYVÄKSYTTY vaikka pienellä lukisikin, että "osatestejä ei suoritettu"... Hyvin kelpaa...
Jos niitä osatestejä on kesken niin käytäntö on että pitää ottaa päästöt tyhjäkäynnillä. Ilman sitä ei pitäisi kelvata.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tämä on taas näitä. Eli ei pitäisi kelvata ei, mutta kertaakaan ei ole sanomista tullut.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Tämä on taas näitä. Eli ei pitäisi kelvata ei, mutta kertaakaan ei ole sanomista tullut.
Tuossa on kaksi vaihtoehtoa. Joko sun kohdalle on osunut ammattitaidottomia katsastusmiehiä mikä ei ole mahdotonta sekään, mutta ennemmin veikkaan että varsinkin jos olet korjaamolla käynyt hakemassa paperit niin ne on laittaneet kaikki vaadittavat paperit sulle mukaan mutta et ole vain kiinnittäny huomiota että mitä kaikkea siellä on kun et asiaa näköjään edes tunne.
trafi kirjoitti:OBD-tarkastuksen tuloste
OBD-tarkastuksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:

vikamerkkivalon (MI-valo) tila, mikäli valon tila on aktiivinen ja se on mittalaitteesta saatavissa, (tulostettuna mittalaitteesta)

selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa, (tulostettuna mittalaitteesta)

selkokielinen tieto sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien

suorittamisesta, (tulostettuna mittalaitteesta)

mikäli kaikkia osatestejä ei ole suoritettu, merkitään tieto lambdasäädön toiminnasta, kohdan 3. sen vaihtoehdon mukaan, josta lambdasäädön toiminta on selvitetty, seuraavasti:

Selkokielinen tieto siitä, että lambdaintegraattorin arvo vaihtelee

Selkokielinen tieto säätävän / säätävien (etumaisen / etumaisten) lambdatunnistimen / lambdatunnistimien signaalin vaihtelusta

Selkokielinen tieto säätävän / säätävien lambdatunnistimien lambda-arvon vaihtelusta

Mikäli mitään edellä mainituista lambdan säätöparametreista ei ole mahdollista tutkia, kirjataan selkokielinen tieto tästä ja lisäksi pakokaasuanalysaattorilla mitattu lambda-arvo tyhjäkäynnillä
OBD-testi on sen verran ruutinia jokaiselle katsastajalle että en usko siinä hirveästi lipsuttavan.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse olen tuhannet kerrat tulostellut lappuja joissa lukee "osajärjestelmätestejä ei suoritettu - ei ok" ja koskaan ei ole asiakas tullut takaisin. Eli olen nollannut vikakoodit,vaihtanut osan ja ajanut suoraan pakokaasuanalysaattorin vierelle ja suorittanut obd-mittauksen. Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juuri näin.

^^
Kuten willez asian totesi, tasan noin toimittu. Ja tiedän kyllä, kun ihan itse niitä lappuja ottanut aika pahuksen monta. Hyvin usein lambdan/katin vaihdon jäljiltä. Lyhyt lenkki ajetaan, todetaan ettei tule vikavaloa -> päästöt.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.
No juuri tämän takia siitä otetaan ne päästöt tai muuten todetaan lambdasäädön toiminta kuten tuossa ohjeessa todetaan, ettei tarvitse käyttää aikaa siihen lenkkiin.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no ei muuta ku jtässästä ottamaan ne päästöt tyhjäkäynnillä. :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mutta eihän korotettu mene läpi, jos lambdasäätö ei toimi? Jos se korotetulla toimii, kyllä sen pitäisi tyhjäkäynnilläkin toimia? :D

Ja haluaisin nähdä kyllä JTS:stä "puhtaan" päästölapun tyhjäkäynnillä. Tarvii trafin lappua tulostella, että ei lambda saakaan olla 1 jne....

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tuomas K kirjoitti:
willez kirjoitti:Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.
No juuri tämän takia siitä otetaan ne päästöt tai muuten todetaan lambdasäädön toiminta kuten tuossa ohjeessa todetaan, ettei tarvitse käyttää aikaa siihen lenkkiin.
Päästökone antaa juuri tuon "Ei ok"- ilmoituksen,kun "perusarvot" on resetoitu ja autolla ei ole ajettu riittävää "kartoitus-ajoa". Joskus se mittaa (varsinkin ranskalaisista) lambda-integraattorin jännitevaihtelun ja hyppelyn,mutta silti "Ei ok". Perjatteessa pitäisi ottaa videopätkä testerin ruudulta ja näyttää se katsurille :lol:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Mutta eihän korotettu mene läpi, jos lambdasäätö ei toimi? Jos se korotetulla toimii, kyllä sen pitäisi tyhjäkäynnilläkin toimia? :D
Kerro se trafille, tuo tulee suoraan obd-testausohjeesta.
Aquatica kirjoitti:Ja haluaisin nähdä kyllä JTS:stä "puhtaan" päästölapun tyhjäkäynnillä. Tarvii trafin lappua tulostella, että ei lambda saakaan olla 1 jne....
Meinaat että kaikki poikkeukset pitäisi luetella jo siinä ohjeessa?

Juu, kyllä siihen tarvitsisi myös ne poikkeukset tulostaa kylkeen jos poikkeavilla lapuilla haluaisi jts:n leimata.

Eikö noita hommia työkseen tekeville opeteta mitään? No, en ole korjaamoihin luottanut tähänkään asti, eikä tämä sitä luottamusta mitenkään lisää :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
willez kirjoitti:Jos haluaisi tuohon "ok" tekstin,pitäisi käydä heittämässä 20-30km lenkki. Ei ole aikaa tommoseen.
No juuri tämän takia siitä otetaan ne päästöt tai muuten todetaan lambdasäädön toiminta kuten tuossa ohjeessa todetaan, ettei tarvitse käyttää aikaa siihen lenkkiin.
Päästökone antaa juuri tuon "Ei ok"- ilmoituksen,kun "perusarvot" on resetoitu ja autolla ei ole ajettu riittävää "kartoitus-ajoa". Joskus se mittaa (varsinkin ranskalaisista) lambda-integraattorin jännitevaihtelun ja hyppelyn,mutta silti "Ei ok". Perjatteessa pitäisi ottaa videopätkä testerin ruudulta ja näyttää se katsurille :lol:
Ei pitäisi, päästölappu tyhjäkäynnillä piisaa normaalisti.

Kauhea vääntö yksinkertaisesta asiasta :roll:

Luulisi että ammattilaista kiinnostaisi ammattitaitoonsa liittyvät asiat :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
"Miksi kiinostaa, kun sillä tiedolla ei tee *mitään*?"
Vakavissaan: näitä nippelitietoja ei vaan oikeasti oikeassa elämässä tarvitse juuri ikinä. Korjaamollakin joutuu trafin papereita selailemaan, kun jää pohtimaan katsastusperusteita - vaikka jätkät tehneet 30v hommia, ei noita muista. Etenkin sen vuoksi, kun vähän väliä (no, Trafin tapauksessa ei sentään ihan jatkuvasti) säädökset ja vaatimukset muuttuu. Turha yrittääkään muistaa kaikkea, mitä ei koko ajan tarvitse - koska sitten muistaa väärin ja tekee Aquaticat. :roll:
Kuten sanottu, katsastuksessa niitä ei kiinosta. Tulos, nääs. "Ei ole aikaa" katsoa lappua tarkemmin, riittää että lukee "hyväksytty" ja päästöarvot näyttää olevan tontilla.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Eihän päästöjä tyhjäkäynnillä edes mitata OBD-vehkeistä ?! Tekee OBD-testin ja mittaa käryt kierroksilla (2000-3000rpm). Ja lambdahan on "lepotilassa" joutokäynnillä ? Vai puhutaanko täällä nyt pelkästään superspecial JTS-koneesta ??

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuomas K kirjoitti:Kauhea vääntö yksinkertaisesta asiasta :roll:
No, niin on.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
"Miksi kiinostaa, kun sillä tiedolla ei tee *mitään*?"

Kuten sanottu, katsastuksessa niitä ei kiinosta. Tulos, nääs. "Ei ole aikaa" katsoa lappua tarkemmin, riittää että lukee "hyväksytty" ja päästöarvot näyttää olevan tontilla.
Ihan oikea asenne asiakaspalveluhommissa :roll:

Aika monta katsastusmiestä kiinnostaa. Korjaamolla työtä se lisää ei yhtään, mutta asiakkaan palvelu on ilmeisesti kauhea riesa. Pysyisivät kotonaan niin ei olisi häiriötä kahvitaukoja katkaisemassa?

Se on kiva kun just valmistuneella kaverilla on jo tommonen asenne työtään kohtaan, ketään ei kiinnosta, ei väliä miten työt tehdään. Tiedänpä ainakin ettei sun hoitoon kannata autoa antaa :wink:
willez kirjoitti:Eihän päästöjä tyhjäkäynnillä edes mitata OBD-vehkeistä ?! Tekee OBD-testin ja mittaa käryt kierroksilla (2000-3000rpm). Ja lambdahan on "lepotilassa" joutokäynnillä ? Vai puhutaanko täällä nyt pelkästään superspecial JTS-koneesta ??
Sulla on nyt mennyt koko juttu ohi :mrgreen:

Ei puhuta JTS-koneesta, vaan katsastuksesta mihin tämä harhautui :roll:

Trafin ohjeet sanoo OBD-testistä että jos osatestejä on suorittamatta, niin lambdaohjauksen toiminta pitää testata lamdbaintegraattoritestillä, mittaamalla päästöt tyhjäkäynnillä tai muuten toteamalla ohjauksen toiminta. Ei siis puhuta normaalista obd-testistä. Jotkut testerit tekee sen integraattoritestin automaattisesti jos on testejä kesken, ehkä teillä on semmonen töissä?

JTS-konetta tämä tietysti sivuaa sen verran että tuossa juuri muutama viesti takaperin JTS otti hylsyn kun osatestejä on suorittamatta. Mitenkäs Aquatica tämän selittää kun ei kuulemma kiinnosta ketään?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

"Ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee suorittaa OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."

"OBD:n lisäksi katsastuksessa tarkastetaan aina korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."

Eli ilmeisesti jos "osajärjestelmätestit eivät ole ok" pitäisi ottaa perus kattivehkeen osion kautta tyhjäkäyntipäästöt,joissa ilmenee lambda-arvo. Tämä on sit tämmöstä turhaa vääntöä ja kääntöä ja asioiden vaikeaksi tekemistä. Vaikuttaa ihan insinöörien touhulta. Sössötetään teoriasta vaikka käytäntö on silmien edessä :lol:

Edit: Ja jos obd-lapussa lukee tuo osajärjestelmätesti ei ok, ja lambda on oikeasti pimeänä tyhjäkäynnillä,luulisi vikavalon syttyvän ja antavan koodin lambdasta = hylky. Ja ihme,että trafi itse kertoo artikkelissaan,että jos osajärjestelmätestejä ei voida suorittaa,riittää todistus lambda-arvosta tyhjäkäynnillä ja suluissa lukee (laitteet ovat niin hitaita,etteivät hirveästi poikkea lambda-arvo 1.00:sta) . V*tun insinöörit...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Lainausmerkit.

Ja edelleen: miksi taistella tuulimyllyjä vastaan, kysynpähän vaan?

Työt tehdään aina hyvin ja huolella, tai ei tehdä. Mutta koko katsastushomma ja sen vaatimukset päästöjen osalta on yhtä vettuilua, sen todistaa vain se, ettei määräyksiä noudata "kukaan". Riittää, että on päästölappu jossa lukee "HYVÄKSYTTY", vaikka kuinka olisi osatestit suorittamatta (ja sen vuoksi sen *PITÄISI* olla "HYLÄTTY" - mutta hyvin harva mittari noin sanoo). Ja tuo "ei lisää yhtään työtä" lisää todellakin ja paljon, jos on vähänkään jekumpi mittauskone.

Nimimerkillä:
OBD-mittaus autolle päästöjen ohella, valmiiksi lämmitetyllä moottorilla kestää helposti 20min päästöjen mittauksen kera. Jos olisi uutta hienoa tekniikkaa, homma kusahtaisi laihaseosmoottorin osalta heti, kun tyhjäkäynnillä lambda ei ole 1...
Otetaan tuohon sitten samalla mittarilla tyhjäkäyntimittaus, jota EI SAA TEHTYÄ ilman, että valitsee "EI-OBD, KAT"-mittaustavan. Ja siitä taas sitten pitää tulostaa oma lappunsa, jossa näkee lambda-arvon tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, muttei OBD-testiä. Eli tuplana pitää päästömittaus tehdä, jotta saadaan se tyhjäkäynnin lambda. Katsastuskonttorillakin kiroavat ihan samaa, jos pitää kikkailla. Se, onko inssi ammattitaitoinen tai ei, ei ole minun paikkani arvioida. A-Katsastukselle noita lappuja vein.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Heh :lol: Ja noilla katsuri-inssin papereilla voi nykyään pyyhkijä persusta. Naureskeltiin vedet silmissä viime kesänä k1:sen pihalla,kun kaveri sai kesäkuussa neljän vuoden jälkeen laput käteen ja heinäkuussa astui laki voimaan,että kuka vaan voi katsastella nykyään autoja :lol: Itse olen käytännön miehiä,ja asiakkaat tykkää kun homma toimii ja äijä painaa duunia. Näitä kirjoilla oppineita en kunnioita lainkaan,tulee vaan sutta ja yleensä näillä on ylimielinen asenne muutenkin autoalalla. Ja puhun nyt siis autoalasta. Tulee juuri mieleen tarina,kun oli isossa talossa työnjohtajana joku koululainen,puku ja suorat housut jalassa,tukka sliipattu taakse,rantaroleksi kädessä ja hajuvesi haisi kauas tuli pätemään haalarimiehille. Oli huolto 300C V8 hemissä,jossa 22" kromivanteet yms. Kaveri tuli leijuen paikalle "mää ajan tän ulos,ei noilla paskasilla haalareilla mennä tän..." Löi siitä sitten R:n päälle ja olikin vähän herkkä kaasu,oviaukon seinän pieleen ja peili räjähti siihen paskaksi ja koko kylki naarmuilla.. V*ttu että naurettiin jätkien kanssa :lol: :lol: Oli aika hiljaa tapahtuneen jälkeen ja naama punasena aina :-D Nojoo,pikkusen karkaa aihe. Jatkakaa !

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Työt tehdään aina hyvin ja huolella, tai ei tehdä.
Sinä sitten ilmeisesti et tee, kun oikein olet ylpeä siitä kuinka osaat ainoastaan painaa tulosta-nappia automaattisesta mittalaitteesta ja siihen loppuu osaaminen, ammattitaito sekä kiinnostus.
Aquatica kirjoitti:Mutta koko katsastushomma ja sen vaatimukset päästöjen osalta on yhtä vettuilua, sen todistaa vain se, ettei määräyksiä noudata "kukaan".
Kerros nyt miten se JTS jäi siitä mittauksesta kiinni jos niitä ei noudata kukaan?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:"Ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee suorittaa OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."

"OBD:n lisäksi katsastuksessa tarkastetaan aina korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."

Eli ilmeisesti jos "osajärjestelmätestit eivät ole ok" pitäisi ottaa perus kattivehkeen osion kautta tyhjäkäyntipäästöt,joissa ilmenee lambda-arvo. Tämä on sit tämmöstä turhaa vääntöä ja kääntöä ja asioiden vaikeaksi tekemistä. Vaikuttaa ihan insinöörien touhulta. Sössötetään teoriasta vaikka käytäntö on silmien edessä :lol:.
Asiaa voi toki pitää hölmönä, mutta se on vain typerää jos korjaamo pitää asiaa niin hölmönä että kieltäytyy noudattamasta sääntöjä asiakastöitä tehdessä ja luottaa tuuriin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Työt tehdään aina hyvin ja huolella, tai ei tehdä.
Sinä sitten ilmeisesti et tee, kun oikein olet ylpeä siitä kuinka osaat ainoastaan painaa tulosta-nappia automaattisesta mittalaitteesta ja siihen loppuu osaaminen, ammattitaito sekä kiinnostus.
Aquatica kirjoitti:Mutta koko katsastushomma ja sen vaatimukset päästöjen osalta on yhtä vettuilua, sen todistaa vain se, ettei määräyksiä noudata "kukaan".
Kerros nyt miten se JTS jäi siitä mittauksesta kiinni jos niitä ei noudata kukaan?
Luetaan koko teksti, eikä vaan osaa.
Ja edelleen: Ne lainausmerkit.
Valitettavasti "kukaan" ei niitä lue, paitsi tarkastaja (ehkä joskus jos silloinkaan).

"Kukaan" tarkoittanee suurinta osaa, mutta ei kaikkia - eikä aina.
"Kukaan" tarkoittanee myöskin sitä, että aina välillä tehdään pistokoemaisesti tarkastusmittaus.
"Kukaan" on myös se sama tyyppi, kuka ne pistokoemittaukset tekee, jos Trafi näin tahtoo.

Ja ei ole mikään automaaginen mittalaite, kaikkea muuta, mistä vehkeistä kokemuksia on. Löytyy pari Boschilaista, sitten löytyy Stargasia ja joku aivan ikiwanha 80-luvun rotja.
Minä en ylpeile sillä, mutta en ylpeile silläkään että internetin ihmemaailmassa jaksan tapella turhanpäivisistä asioista.

Mutta et vastannut kysymykseeni: miksi taistella tuulimyllyjä vastaan? Jos 800 korjaamosta 750 tekee näin, ei ne 50 muuta maailmaa. Optimaalisesti tottakai huolto olisi AINA edullinen, rehellinen ja nopea. Eikä tekisi virheitä. Eikä KUKAAN IKINÄ kiertäisi mitään byrokratian ratasta mihinkään suuntaan. Mutta heti, jos tuo maksaa yritykselle rahaa, alkaa kierto houkuttelemaan.
Jos se maksaa yritykselle rahaa, se on pois työntekijältä.
Jos päästömittauksesta velotetaan vaikkapa 15,- lambdan vaihdon jäljiltä katsastusta varten, ei sen hitaan mittarin kanssa paljoa tapella. Uusi mittari maksaisi tuhansia, eikä se tulisi maksamaan itseään takaisin ainakaan kymmeneen vuoteen. Vaikka joka ikinen päivä mittauksia tehtäisiinkin - ihan laskutettavana työnä. Siksi käytetään vanhoja koneita, jos ei uusita paljon muutakin tavaraa samalla. Esimerkkinä tuo kertomani pätee ainakin 2012-vuosimalliseen Boschin "hitech"-mittariin; kyseisessä vehkeessä ei ollut mahdollista mitata bensakoneesta päästöjä tyhjäkäynnillä, jos OBD-pistoke oli kiinni (kuulemma piti olla joskus tulemassa jokin päivitys tuota korjaamaan, en tiedä tuliko). Ja tuosta tulisi heti lisätyötä: pistoke irti, autosta pihalle ja akkuun kierrosanturin narut - sitten se pitäisi vielä kalibroida edes sinnepäin. Sitten ottamaan mittaus.
Ja jotta se menisi oikein helpoksi, pitäisi tämän jälkeen pistää se OBD-pistoke taas kiinni ja mitata uudestaan korotetulla, jotta saataisiin OBD-tila paperille myös.

Ja sitten sellainen vanhanaikainen testeri; joka ikisen mittausyrityksen välissä anturi on *pakko* ottaa putkesta irti, jos haluaa mitään tuloksia. Kaksin tehdessä ei aikaa kulu tässä operaatiossa paljon, yksin huomattavan paljon. Tämä taas maksaa asiakkaalle (eli ei), eli siis korjaamolle. Eli siis ei.

Minä en niitä sääntöjä tee; minä teen sen mitä käsketään. Niin kuin käsketään, jos sillä ei kenenkään turvallisuutta tai omaisuutta riskeerata. Jos riskeerataan, kieltäydyn tekemästä tai tekemättä jättämisestä. Äärettömän yksinkertaista? Vastuu on yläpuolella, sinne voi sanoa mitä vaan. Sitten sieltä kerrotaan jotain ja sen mukaan mennään, ei paljoa ole duunarilla sanavaltaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Optimaalisesti tottakai huolto olisi AINA edullinen, rehellinen ja nopea.
Optimaalisesti olisi, ja perään listaat 73 syytä miksi koet ettei sun tarvitse olla asiakkaalle rehellinen.

Aika halpaa on rehellisyys.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Aiheeseen liittyen tyhmä kysymys 156.sta. Miten vaihdetaan tupakansytkärin valo? Murikka on pöydällä ja olen yrittänyt repiä sytkärinpesää ulospäin. Vähän se tulee mutta pysyy lähinnä alhaalta kiinni,,voimaa lisää vai tarviiko se irottaa takakautta? Miten,,? Onko se poltin normi T5 lasikanta?niinku tuhkakupissa oleva, Vai joku Italyspeciale. Help...
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=18665
Tuosta näkee idean. Tuhkis pois ja uusi polttimo vanhan tilalle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

T5 lasikanta.

Se muovi"putki" lähtee ihan vetämällä pois;

Kuva

Tuossa näkyy tuo pienempi tötterö. Suoraan vetämällä, ehkä hieman pitää nitkutella. Oli muuten TIUKASSA - jouduin itsekin papukaijoilla sen repimään :roll:

Finestin kuvista näyttää puuttuvan tuo vimieinen tippa ohjetta :D

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

No juu mutta kun tässä 04 vuosmallissa on sellanen hässäkkä että toi varsinainen osa on saranoitu sellaseen kehykseen kiinni kaikenlaisilla jousi/ratas mekanismilla. En ole keksinyt että saako sen jotenki sit irti siitä, vanhemmassa näyttää olevan hyvin esillä noi paikat...ja liittimet?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko se noin erilainen sitten uudemmassa?
Olihan tuossakin jousiratashässäkkää (tosin piilossa), kai. Itse tuhkishan lähti helposti irti ja se riitti, tuo on ihan kokonaisena.

Olisikin kiva tutkiskella, mitä eroja Faceliftin tuhkiksessa on vrt. vanhempi, sillä ainakin Boseliftissä on täysin sama (ainakin minulla oli :mrgreen: ) kuin '99 tai '01 malleissa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Nyt tulee tosi tyhmä kysymys: onko siinä faceliftin tuhkiksessa valoa ensinkään? En ole kiinnittänyt kyllä mitään huomiota tolle. :shock:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tekisi mieli mutuilla, että siinä on valo vain tuhkikselle, mutta äkkiäkös tuon joku Bose-/Faceliftin omistaja käy tarkistamassa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä Boseliftissä jokin valo on. En muista oliko muuta, kuin tupakansytyttimen ympärillä?

marwin
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Elo 2014, 20:07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja marwin »

Omassa 2004 156:ssa on valo tuhkiksessa. Vaihdoin sen ja se palaa silloin kun mittaristovalotkin on päällä. Aika näpräystä sen vaihtaminen oli mutta onnistuu se kuitenkin ja samalla kannattaa rasvata ne tuhkiksen muoviset hammasrattaakin.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mulla ei ole valoa, mutta ilmeisesti pitäisi olla. Täytyy tutkia.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

samma här. Perkulez, kun muistaakseni en nähnyt mitään valomahdollisuutta, kun tuo häkätys oli kädessä. :silly: Tartteekin lähteä kynimään. :-D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Vaihdoin omaani nuo valot aikoinaan,muistaakseni tuo tupakansytkän rinkulavalo oli juuri simmonen ratas,jousihässäkkä joka pyörii ja naksuu itse itsessään mut jotenki sen sai vaihdettua :silly: Vai olisko hetken pyörittelyn jälkeen ollutkin koko ajan siinä naama edessä vaihdettavissa.

Kuva

mutikka
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2015, 20:06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutikka »

Tere. Olen ostanut itelleni ekan alfan kavereiden ja tuttavien mielipiteistä huolimatta. Ja satuin nykimisvikaa etsiessäni löytämään tämän sivun ja tuli mieleen kysäistä että onko jakohihnalla mikään vuosiraja että pitäs vaihtaa. Entisellä omistajalla ollut vaan kesäautona. 5 vuotta hihnalla ajettu ja 20 000 km. Että saako ajella huoletta ja minkä verran? Kyseessä 156 2.0 ts

Vastaa Viestiin