Uutisia Alfa Romeosta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Saab-museosta löytyy myös 900 kuoriin piilotettu 9000. Ja tietenkin -59 "Monstret" eli 96 jossa 2kpl 3-sylinteristä moottoria liitettynä 8)
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kivijärvi kirjoitti:^^^ Alfatom: Autokeskuksen merkkihuoltovalikoimista oli Tampereella ainakin pudonnut pois Lancia.. Outoa ratkaisu, mutta kyllä ne siitä huolimatta autoni ihan tyytyväisenä huolsivat. Jotenkin huoltojampan puheista saattoi päätellä että kuviot on uuden ja vanhan maahantuojan "välissä" vielä pahasti, eikä mitään tarkkaa ole vielä tiedossa. Merkillistä sikäli että kaiken kait pitäisi jo toimia uuden maahantuojan tanssiaskelin jo nyt.

Autosalpa Kouvolassa ei ole enää merkkihuolto, mutta huoltavat samalla periaatteella kuin mitä tahansa merkkiä eli tarvikeosia käyttäen.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

sämpy kirjoitti:Kyllä paikallinen Autokeskus väitti toimittavansa osia, tosin kaikki tilataan jatkossa Puolasta.
Uuden maahantuojan nettisivulla on hienoja määritelmiä vastuullisuudesta jne.
Ei vaan paljoa auta takuuasioiden kanssa tai muuten merkkivaraosia tarvitsevaa.
Luulisi Italiasta löytyvän rahaa laittaa asiat kuntoon.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja peksu »


Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Ei noilla kuuhun mennä. Meinaako mennä yhtäkään kaupaksi helmikuussa? Epäilen että tuskinpa...

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Fiatilta 'aluksi' ainoastaan 500. Missä ovat 500L, Pandat ja Puntot? 500X varmaan tulee kun ehtii, mutta sekin luonnollisesti yhdellä konevaihtoehdolla ja etuvedolla.

Sekaisinhan nuo jätkät ovat jos Giulietalla ja 500:lla luulevat homman toimivan

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Paitsi jos ne on järjissään, ettei näille pienille markkinoille kannata paljoa panostaa, kunhan mukana roikkuu.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tazio kirjoitti:^
Fiatilta 'aluksi' ainoastaan 500. Missä ovat 500L, Pandat ja Puntot? 500X varmaan tulee kun ehtii, mutta sekin luonnollisesti yhdellä konevaihtoehdolla ja etuvedolla.

Sekaisinhan nuo jätkät ovat jos Giulietalla ja 500:lla luulevat homman toimivan

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Ulkopuolinen ei tiedä mitä siellä tehdään, varmasti kovastikin töitä, mutta noin varovainen aloitus kyllä ihmetyttää.
MiTon pudotus tuontiohjelmasta on melko käsittämätöntä, varsinkin kun juuri esiteltiin uusi Jr. mallikin.
Toivottavasti meininki piristyy jatkossa pian, kaikki mahdolliset asiakkaat kun eivät ole jo valmiiksi alfisteja, fiatisteja tai jeepistejä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

VMTD kirjoitti:Paitsi jos ne on järjissään, ettei näille pienille markkinoille kannata paljoa panostaa, kunhan mukana roikkuu.
Sellainen strategia on kyllä silkkaa rahan tuhlausta, koska kiinteät kulut on kuitenkin hoidettava. Voihan se olla, että odotellaan mallistoon täydennyksiä uusista esiteltävistä malleista.
Jälleenmyyjäverkostokin on vielä julkistamatta, joten aika huono autoja on myydä netissä.

Varaosatoimitukset tulevat luultavasti aluksi toimimaan Ruotsin kautta, koska Suomessa ei liene vielä osiakaan.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tazio kirjoitti:Fiatilta 'aluksi' ainoastaan 500. Missä ovat 500L, Pandat ja Puntot? 500X varmaan tulee kun ehtii, mutta sekin luonnollisesti yhdellä konevaihtoehdolla ja etuvedolla.
Joudun nyt poikkeuksellisesti esittämään optimistia.

Juuh, aloitus on kyllä vaisu, mutta tätä sopi odottaa. Kun taannoin kerrottiin uudesta maahantuontiorganisaatiosta, jonka palveluksessa oli tasan yksi (1) kpl henkilöitä...

Sen verta lehdissä (VAGniikan maailma, iltapaska yms.) kuitenkin on 500X ollut esillä, että kyllä se sieltä varmaan tulee, mutta aikaisintaan loppukeväällä. Vahvasti vaikuttaa myös siltä, että AK:n tyylistä poiketen autoa ei lanseerata 70 hv vaparibensalla ja luvata, että 2016 saadaan valikoimiin myös 1,3 l diesel :P

Vaan peruspata on 140 hv MultiAir ja dieselvaihtoehto on 1,6 l, ehkä myös 2,0 l. Nelivetoa tuskin tulee ja se tarkoittanee, ettei tule 9-pykäläistä automaattiakaan (jossa on myös "ryömintävaihde"). TCT tulee tai sitten ei (ei ole näkynyt koeajoissa...).

Ohkaisella maahantuontiorganisaatiolla joudutaan karsimaan päällekkäisyyksiä, joten 4-veto pelkästään Jeepille ja MiTonkin kohtalona saattoi olla se, ettei haluttu valikoimiin useampaa pientä elämäntapa-autoa.

BTW. Pyörähdin Olarin AK:ssa eilen ja siellä oli hallissa useampi kpl 500 ällää. En jaksanut tarkastaa, olivatko käteen jääneitä iskemättömiä / esittelyautoja / mitälie.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Päästiin taas lehteen, kaverit: 28.1.2015 Hesarin kotimaan uutisissa lukee, että "Eniten hylkyjä kerännyt automerkki on Alfa Romeo"

Kyllä ne Essolla tietää.

:mrgreen:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No ällän kanssa asiaan epäilisin vaikuttavan sen että AK möi niitä aika edukkaasti - meinaako joku että ne menis vielä normihinnalla kaupaksi? Eihän ne menneet AK:kaan. Kyllähän AutoFennicakin koitti ainakin Fiattien kohdalla aloittaa homman eri tyyliin kuin Delta eli autoja ei kaupattu 99-hintaan vaan koitettiin parantaa varusteita ja nostaa imagoa mutta kauppa ei tainnut sillä lähteä vetämään -> no sit myytiin karvalakkimalleja taas 99-hintaan..

Olihan tosta Äksästä juttua jo jossain lehdessä että tulee vaan etuvetona. Muutenkin vanhojen mallien kanssa ymmärtää nihkeyden (esmes se Panda), jos kauppa aiemmin oo vetänyt niin miten se paremmin nyt lähtisi vetämään? Paitsi tietty hinnalla, sillähän noita kaikenmaailman dacioita myydään... Olihan sama juttu jo Bravon kanssa, ei mikään huippu myyntimenestys ollut kun D-A:n aikana esiteltiin, hankalaa jatkossa vanhalla mallilla on koittaa saada myyntiä uudelleen vetämään. Ilman markkinointia homma ei käy, eikä markkinointiin käytettyä rahaa saa takaisin ellei tosiaan auto myy hyvin. Siis kun niitä tarttis saada kaupaksi tavantallaajillekin... Mä ymmärrän kyllä hyvin et tuodaan vaan niitä vanhoja malleja joille jonkinmoinen kysyntä ja keskitytään äksään sitten kun se tulee. Ja jos Alfankin mallistoon saadaan uusia malleja. Toki Mito olis luullut olevan mallistossa mutta kai siinä tuo päälekkyys on 500:sen kanssa. Ajat autokaupassa on kuitenkin tällä hetkellä aika ankeat, olisko siinä ollut myös aiemmin syy että miksi Abarthit ei sen paremmin myyneet. Hinnat oli mielestäni niissä kovinkin kilpailukykyiset.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Miten se kauppa aiemmin olisi voinut vetää, kun ei kerta ollu tarjolla mitään? Tämähän on taas tämä: "Ei myyty yhtään nelivetopandaa 10 vuodessa, joten ei niitä myydä nytkään".... Kun niitä on tarjottu 0kpl, niin niitä ei voida myöskään myydä enempää kuin 0kpl :roll:
Toivottavasti sentään ottavat palautetta vastaan ja ne, ketkä haluaa, saisi edes rahalla sitä mitä haluaa?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Hassua että mainitsit neliveto Pandan. Juuri tänään laitoin hakuvahdin nettiautoon :D
Moisia on tullut kytättyä, mutta harvoinpa noita on myynnissä täällä pohjolassa käytettynä kun ei niitä ole kovin paljon myyty uutenakaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

^^Delta toi Pandaa maahan... :roll: Toki juu pykälää vanhempi malli mutta ei sekään mikään myyntimenestys ollut. Pitää myös ymmärtää se että mitä laajempi mallivalikoima niin sitä isommat kustannukset, jota pitäisi saada toiminnalla katettuakin... Silloin kun perusautoja myydään paljon on helpompaa kikkailla erikoismalleillakin. Olis se kiva jos suppeasta valikoimasta olisi kaikki ohjelmassa mutta kyllähän tuon varovaisuuden ymmärtää alkuun kun vielä tietää et autoalalla on tällä hetkellä vähän tiukkaa monella marginaalimerkillä. Mitäs jos annetaan niille mahis ja arvostellaan vaikka sitten?

Jotenkin tulee mieleen et vois kuvitella et rahalla sais myös niitä Ruåtsissa myytäviä autoja tännekin ihan virallistakin reittiä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei tuollainen Panda vajaa 13keur hintaan mitenkään pahalta vaikuttaisi:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/fi ... 47690.html
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/fi ... 60772.html
VMP

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Fiat mukaan 500/500L/500X -mallistolla, muita ei välttämättä tarttiskaan ennen kuin uusi Bravo tulee. Noista mielekkäät ja uudenaikaiset versiot myyntiin (1.3/1.6 multijet ja 0.9 twinair), myös Trekking- ja XL-versiot. Mielellään tehtaalta tilaten, eikä Hangon sataman varastoista mitä nyt sattuu olemaan. Ei se 1kk tilausajassa niin paljon olisi, jos saisi haluamansa mallin ja varusteet. 500L:n osalta tuntuu että homma pilattiin tilaamalla helvetin iso kasa niitä 1.4-museomoottorisia versioita karvalakkivarustein. Niitä sitten isoon rahaan kaupattiin vuokraamoille ja nyt varastot on pullollaan jämäautoja. Dieseliä tai Twinairia ei edes yrittetty tuoda/myydä... Surku.

Alfalla tarttis olla myytävää. Kun on, hinnat kohdalleen autojen ja huoltojen hinnat mielekkäiksi ja takuuaikaan järkeä. Tarttis saada omistamisen kulut (ja kiertoteitse vakuutuskulut) sellaisiksi, että omistamisesta ei tarttis niin suurta murhetta kantaa. On olo, että moni jättää Alfan kauppaan vain siksi "ettei ole mitään järkeä omistaa".

Lancia pitäis saada takaisin Suomeen. Ostaisin mielelläni Ypsilonin TwinAirilla 500:n seuraajaksi. Varmaan moni muukin. Theman taksiksi, Grand Voyagerin perheelleen jne. Ei tarttis tappaa merkkiä, kun se möisi. Nyt on paha myydä, kun ei myydä missään.

Jeepin osalta ei usko riitä. Cherokee ei ole 46k€n auto sitten millään kun on kerran livenä nähnyt. Toivottavasti se pikku-Jeep on paremmin hintansa väärti. Chrysler 200 tai Dodge Dart olisivat kilpailukykyisempiä luokissaan ja ei varmaan mikään rakettitieteellistä tutkintoa vaativa urakka olisi hyväksyttää euroautopohjaista autoa uudelleen Euroopassa. Tai pistää Alfan dieseliä pellin alle markkinan tarpeisiin vastaten. Ei ne vaan uskalla luottaa noihin kiinnostaviin autoihin, pelkään mä.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mielestäni Lanciaa ei tarvitse myydä, jos ei omia malleja ole.
Jätetään hieno merkki rauhassa lepäämään.
Ei niitä Chrysler-pohjaisia lancioita kukaan kuitenkaan arvosta ja miksi arvostaisi.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

-HH- kirjoitti:^^Delta toi Pandaa maahan... :roll: Toki juu pykälää vanhempi malli mutta ei sekään mikään myyntimenestys ollut. Pitää myös ymmärtää se että mitä laajempi mallivalikoima niin sitä isommat kustannukset, jota pitäisi saada toiminnalla katettuakin...
Korjatkoon joku autoalaa ja liiketoimintaa tunteva jos menee metsään.
Mitä kuluja mallivalikoimasta oikeasti syntyy? Esittelyautoja enemmän? Pari esitettä??
Sama autohan se Panda on, miksei se voi olla mukana kaikilla konevaihtoehdoilla? Etenkin kun se osaaminen niihin voimalinjoihin on kuitenkin hankittava koska samoja koneita ja laatikoita on muissa malliston laitteissa?

Mikä merkittävästi kasvattaa kustannuksia jos mallistossa on vaikka 500X nelivetoisena ja pikku Jeeppi? Neluritekniikka on sama, sen investointi on siis joka tapauksessa hankittava joten miksi sitä ei hyödynnetä?

Neliveto 500X ei varmaan myy kuin häkä, mutta jos se kasvattaa 500X:n kokonaisosuutta vaikka 10% on suurella todennäköisyydellä tuosta 10%:sta osa kauppaa joka muuten olisi jäänyt kokonaan saamatta. Sama juttu vaikkapa edellisen Pandan kohdalla, ei tehoversioita, ei dieseliä, ei nelivetoa ja sitten nyyhkitään että ei myy. Tai vaikkapa Qubo, kaikki muut samaa autoa myyvät pystyivät kauppaamaan omiaan härmäläisille. Fiat Quboa ei täällä nähtykään, koska suljetun markkinan ja venäjän mallin liiketoimintalogiikka.

Jos ollaan volyymipohjaisessa kuluttajabusineksesa on pyrittävä haalimaan sitä volyymiä. Tarjoaman leveyttä, differointia, segmentointia, massaräätälöintiä ja what nottia.

Enemmän voyymiä merkitsee enemmän ensimmäisen aallon liikevaihtoa, enemmän huolto- ja varaosakauppaa, enemmän omaa asiakaskuntaa, jne.

Noh, kuten sanottu, en ymmärrä autojen maahantuontibusineksesta juuri mitään, mutta vähän tuohon tapaan se tuppaa usealla muulla alalla menemään.

Ja näyttää autopuolellakin menevän niilä jotka sen oikein tekevät.

Pahoin pelkään, että nyt taas nyhjätään joku aika ja sitten ihmetellään kun Suomessa ei kauppa käy.

EDIT: sen verran vielä, että HH on sataoikeassa. Delta ja AK jne. _toivat_ Pandaa ja muita maahan. Niin näyttää tekevän uusikin maahantuoja. Jotkut toiset organisaatiot eivät rakenna toimintaansa autojen _tuonnin_ ymprille, ne _myyvät_ autoja

-Tazio

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Tazion kanssa samoilla linjoilla, suomalaista autonostajaa tulisi sen verran arvostaa, että tarjottaisiin samat valinnanmahdollisuudet kuin edes Virossa. Fiat.ee:n kautta on helposti luettavissa, että veljeskansa saa ostaa itselleen esimerkiksi mieluisan 500L:n haluamallaan moottorilla (kaikki on tarjolla!) monella eri varustetasolla. Maa on kuitenkin kooltaan Uudenmaan läänin veroinen, ainakin talousalueena, en tiedä sitten miten taloudeltaan suhteutuisi. Suomalainen sai Autofennican aikaan ostaa 1.4-bensan, jos halusi. Tai sitten tyytyi kohtaloonsa ja maksoi 5000 euroa ekstraa TwinAirista, vaikka auton olisi alunperinkin pitänyt tuolla moottorilla tulla, eikä millään muulla. Dieseliä ei taas edes käytännössä tuotu, vaikka 1.3-litrainenkin riittäisi varmasti monelle.

Siinä olisi monelle gradun paikka selvittää sitäkin miten Delta-auto sai aikoinaan Fiatia ja Alfaa niin paljon kilpiin kuin teki. Maine surkea, ja liikkeissä asiointia välteltiin viimeiseen asti. Huollosta napistiin mikä ehdittiin. Ja kauppa kävi...! Ilmeisesti Autofennica yritti samaa, vaan ei onnistunut.

Vaikka paljon puhutaan vaikka VW:n ja Citroen-Peugeotin uusista moduulipohjalevyistä, niin tätähän se on ollut jo pitkään merkillä ku merkillä. Samat moottorit, vaihteistot ja muut eri koreissa. Ei kai se oikeasti voi olla niin vaikeaa metsästää vikoja erikoristen autojen uumenista kun viat on samat kuitenkin.

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^
^^
Näitä samoja asioita pyörittelin mielessä ajellessani ihanassa suomen talvessä (räntäsateessa).
Kuvittelisi, että jos linjan päästä jotain mallia ja sen versioita tulee, niin miten se on vaikea lähettää suomeen?
Toimitusajoista, eikä kuljetuskustannuksista luulisi olevan kiinni, koska VAG puolella 3kk on ihan normi.
Sitä en tiedä onko Fiatia saanut koskaan tehdastilauksena, vai onko ostettu joku könttä maahan ja kaupattu vapaavarastosta?

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Farina »

Kivijärvi kirjoitti:Siinä olisi monelle gradun paikka selvittää sitäkin miten Delta-auto sai aikoinaan Fiatia ja Alfaa niin paljon kilpiin kuin teki. Maine surkea, ja liikkeissä asiointia välteltiin viimeiseen asti. Huollosta napistiin mikä ehdittiin. Ja kauppa kävi...! Ilmeisesti Autofennica yritti samaa, vaan ei onnistunut.
Deltalla oli Alfa Romeon, Fiatin ja Lancian edustus vuosina 1991 - 2009. Äkkiseltään kun rupeaa miettimään Fiatin ja Alfan malleja niin:
- Fiat Punto esiteltiin v. 1994. Vuoden Auto. Fiatilla oli "hyvä maine" pikkuautoissa ja Unon omistajat päivittivät saman merkin sisällä.
- Fiat Brava/Bravo, esiteltiin 1996. Vuoden Auto. Mallit olivat tuoreita ja kohtuuhintaisia. Myivät huomattavasti paremmin kuin Tipo.
- Alfa 156, esiteltiin 1998. Vuoden Auto. Ensimmäinen laajan huomion saanut Alfa vuosiin. Sopivan kokoinen ja hintainen.
- Alfa 166, esiteltiin 1998. Ei ollut suuri myyntimenestys, mutta toi laajuutta tarjontaan.
- Fiat Stilo, esiteltiin 2001. Ei ollut aluksi menestys, lopulta myytiin hinnalla ja isolla farmarikorilla.
- Alfa 147, esiteltiin 2001. Vuoden Auto. Ensimmäinen pikku-Alfa mitä myytiin Suomessa kohtuullisia määriä.
- Fiat Grande Punto, esiteltiin 2005. Kasvoi liian isoksi pikkuautoksi, mutta myytiin silti jonkinverran. Puntojen omistajat alkoivat siirtymään muihin merkkeihin. Fiatilta puuttui "oikea" pikkuauto paraatiluokastaan.
- Fiat Bravo, esiteltiin 2007. Ei ollut kovin suuri myyntimenestys.
Lienee liian suora johtopäätös, mutta Deltalla oli käsissään paremmin myytävää mallistoa, kun AK:lla ja nykyisellä maahantuojalla. Fiatilla ja Alfalla oli tarjota myydyimpiin luokkiin erilaisia, tuoreita malleja lähes vuosittain. Nyt tilanne on se että mallit vanhenevat, eikä Fiatilla ole vieläkään kunnollista pikkuautoa. 500:nen on kiva retroauto, mutta ei kaikkien mieleen. Sama pätee Pandaan. Missä on moderni Uno tai Punto? Grande Puntosta venytettiin jo liiankin iso ja toisaalta malli on jo iänkaikkisen vanha. Luulisi, että kuuluisalla pikkuautojen valmistajalla olisi tuoreampaa tarjottavaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

ORBITA kirjoitti: Sitä en tiedä onko Fiatia saanut koskaan tehdastilauksena, vai onko ostettu joku könttä maahan ja kaupattu vapaavarastosta?
Ainakin minun '03 Puntoni tilattiin tehtaalta ja sitten odotettiin joku 9 viikkoa.
Kyseistä Agricoltore Torinese speksattua Mk2 Puntoa siis ainakin sai Deltan kautta aikoinaan tilattua

-Tazio

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja nimenomaan siinä mennään heti pieleen, jos jotain karvalakkimallia mopomoottorilla tilataan Hankoon 500kpl. Koska sitten ne on pakko myydä.
Suomessa uutta autoa ostava on oikeasti tottunut odottamaan hetken aikaa, joten tehtaalta ne voitaisiin tilata.
Tai vaikka virosta, hittovie. Ei paljoa kustantaisi rahdata tänne, vaikka joku jantteri sen AJAISI laivaan ja laivasta täällä vielä toimipisteeseen.

Miksi Kia pärjää sen verran kun pärjää? Valinnanvaraa on jonkin verran ja jopa moottori/varustelupaketteja voi jonkin verran rukata. Tietty mm. Optimasta puuttuu tehomylly ja se syö heti myyntiä; se jopa myyjällä tiedetään. Mutta kun emo sanoo, että ei, niin se sitten kanssa on ei. Eihän siitä tulisi mitään lisäkuluja (käytännössä), että tarjoaisivat sen "erikseen tilattuna" ja se toimitettaisiin sitten vaikka seuraavan lastin mukana ~parin kuukauden viiveellä. Koska tuo on normaali odotusaika pohjolassa uudelle autolle.

Siksipä toivoisinkin, että FCA viitsisi edes antaa mahdollisuuden hankkia, vaikkakin sitten pitkällä odotusajalla, juuri sellaisen kun haluaa. Silloin ihmiset niitä viitsisi ostaa; nyt katsotaan mopokonetta karvalakkina perusautoksi, enkä näe viissatkua siinä ryhmässä millään - kyllä taitaa pikku-tojotat, Kia Riot ym. syödä nämä paikat.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Luulisi että nykyinen maahantuoja on tiiviimmässä yhteistyössä tehtaan kanssa jo omistussuhteiden takia. Samaa puljua molemmat.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja mutt »

jmi kirjoitti:Ei niitä Chrysler-pohjaisia lancioita kukaan kuitenkaan arvosta ja miksi arvostaisi.
Thema on kyllä ollut pidetty koeajajien keskuudessa, sisältä suorastaan hieno (merkittävin parannus ämpärimuoviseksi saneerattuun vanhaan 300C:hen), mutta eihän niitä oikein osaa Lanciana pitää - ja jenkkiporukka ei Chryslerinäkään. Voyager myi kai kohtalaisesti, mutta on aika iso ja kallis näinä aikoina Euroopan markkinoille. Onhan niitä muutama kuitenkin Suomeenkin rantautunut, ja moni tulee saamaan viimeisen kyytinsä Lancialla. Delta on sisältä kuin Bravo, ja ajettavuudeltaan ei vastaa edeltäjäänsä - olisi saatettu ottaa jollain muulla mallinimellä suopeammin vastaan, kun ei olisi odotettu sellaista, mitä ei ollut tarjolla. Hienoja moottoreita siihen oli tarjolla. Tästä porukasta Thema onkin lähimpänä "oikeaa" Lanciaa, vaikka kanukki onkin.

Flaviasta nyt ei kannata edes puhua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

myllis
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Loka 2014, 14:14
Car(s): 147 2.0TS

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja myllis »

Niin se vain on, että uutta emoa eli Fiat Chrysler Automobile pitää pystyssä tasan kaksi merkkiä. Jenkeissä myydään eniten RAM pick-upia ja Jeep Cherokeeta. Euroopassa myynnin kärjessä olivat Jeepit eli Renegade, Wrangler, Compass, Cherokee ja Grand Cherokee. Fiat 500 eri malleineen myös meni kohtuu hyvin. Venäjällä jossa autojen myynti on syöksykierteessä, Fiat Chryslerin pelasti Jeepin roimasti kasvanut myynti. Ottaen huomioon, että jenkeissä nuo myyntimäärät on hieman eriä niin RAM pick-up ja Jeep pitää konsernia pystyssä. Lanciasta ei konserni enää puhu sanaakaan ja samoiten näyttää tuo Chrysler olevan hiipumassa. Alfa kyllä jatkaa ja siihen varmaan panostetaan jatkossa, samoin Maserati. Fyrkkaahan on, viime vuodelta raportoitiin 3.6 miljardin operatiivinen voitto.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Nelivetopanda, 500X, 500L, Punto, kaikkiin enemmän koneita, enemmän varusteluvaihtoehtoja yms. Alfasta nyt on turha puhua, kun Giulietta ja MiTo... no ne on mitä on. Tätä en ole ikinä ymmärtänyt mitä ei moni muukaan täällä, miksei voida tarjota kuluttajalle mahdollisuutta valita? Jos VAG myisi peruspoloa, perusgolfia ja sitten A4 ja A6 farkkua eikä mitään muuta, niin tuskin niitä tuolla olisi tiet täynnä.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Farina kirjoitti:- Fiat Bravo, esiteltiin 2007. Ei ollut kovin suuri myyntimenestys.
Mutta se ei mene pelkästään Deltan piikkiin. Bravo/Brava/Marea, Stilostakin oli 3 erilaista korimallia (huom. 3 ja 5 oviset käytännössä ei automalleja). Bravoa taidettiin alkaa myymään vasta 2007 syksyllä ja yhden ainoan korimallin voimin. Stilo farkku pysyi sen rinnalla myynnissä ja tarkoitus oli, että se poistuu vasta 2010 myyntiin tulevan Bravon farkkumallin alta.

Vaan 2008 syksyllä rupesi talous yskimään ja hetken näytti todella synkältä. Taisi autokauppa tyssätä jo tällöin, vaikka kunnon romahdus näkyy vasta 2009 tilastoissa. Katastrofin viimeisteli pankkien panikointi. Tähän asti rahaa oli jaettu surutta Deltan jälkiviisaasti katsottuna suuruudenhulluun laajenemiseen (henkilöstö tuplattu parissa vuodessa ja palatseja rakennettiin joka puolelle), mutta nyt vedettiin paniikkireaktiona hanat kiinni ja hetken näytti, että menee koko putka nurin. Tätä kai emo-Fiatkin pelästyi ja pisti sopimukset poikki.

Tehokasta myyntiaikaa taisi olla vain vuoden päivät, mutta silti Delta myi 2/3-osaa kaduillamme liikkuvista Bravoista. Lisäksi näistä iso osa taitaa olla sporttimalleja, jonka Delta oli hinnoitellut edukkaaksi suhteessa varusteluun. BTW, AK:n myymien autojen "parempi varustelu" oli sitä, että Dynamiciin lisättiin varusteita, joita aiemmin oli pelkästään sportissa. Samalla kuihtui koko sportin idea, kun hintaero säilyi ennallaan.

AutoFennia/AK mokasi totaalisesti mahdollisuutensa Bravon kanssa. Eihän malli ollut kuin 2 vuoden ikäinen kapulan vaihtuessa, mutta 2010 myytiin vain 225 autoa – puolet siitä, mitä Delta myi 2008. Ja 2011-2012 sukellettiin 50 kpl/vuosi -myyntilukemiin. Myynti oli alusta alkaen ponnetonta, jopa vastentahtoista. Giulietalle tehtiin hyvissä ajoin webbisivut, joilla pystyi myös oman autonsa varustelemaan ja laskemaan kokonaishinnan. Bravolle ei ikinä saatu tällaista ”varusteluautomaattia” eikä edes eri mallien hintoja ja tarjolla olevia lisävarusteita samaan osoitteeseen, vaan tietoja piti kalastella sekä AK:n sivuilta että http://www.fiat.fi –osoitteesta.

Kaiken kukkuraksi nuo puutteellisetkin hintatiedot tuli ja meni – lähes alusta alkaen oli epävarmuutta siitä, tuodaanko etenkään dieseleitä enää ollenkaan maahan tai onko koko mallin tuonti loppumassa ja enää myydään varastojen jämiä.

Aika pitkälti myynti olikin jämien myyntiä alehinnalla. Maahan tuotiin erä Euro4 -päästönormin Bravoja muutamaa kuukautta ennen kuin Euro5 oli tulossa pakolliseksi. Näitä myytiin alehinnoin + viimeiset taidettiin lyödä rekisteriin ja myydä käytettyinä (näin kierrettiin uusien Euro4 autojen myyntikieltoa). Mittarissa 1 tkm.

Taisi tulla aika hyvin takkiin tuosta operaatiosta ja sen jälkeen mallisto karsittiin ihan minimiin. Ainakaan alkukeväällä 2012 ei enää ollut myynnissä kuin 1,4 vaparibensa karvalakkivarustein. Lisävarusteitakin oli listalta ruksittavana kokonaista 4 kpl ja nekin olivat jotain ”eturoiskeläpät” tai ”kumimatot” tyylistä.

Eräs taannoin asioista perillä ollut taho ennusti, että pieleen tulee menemään, koska AutoFennialla ei ollut aiempaa kokemusta italialaisten kanssa vääntämisestä. On kuulemma melkoisen kovaa peliä, kun taistellaan siitä, mitä malleja näin pienille markkinoille saadaan ja millä hinnalla. Hintaan vaikuttaa oleellisesti ennustettu myyntimäärä, joten tässä kohtaa kannattaa ennusteita ruuvata optimistisiksi. Toisaalta tehtaan päästä saatetaan asettaa sopimusehdoksi, että autoja pitää vuoteen X mennessä tilata Y kpl. Em. vanhenemassa olevien mallien maahantuonti loppuvuodesta ja niiden myynti alehinnoin ja jopa käytettyinä haiskahtaa pahasti tällaisen miinan laukeamiselta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Ja nimenomaan siinä mennään heti pieleen, jos jotain karvalakkimallia mopomoottorilla tilataan Hankoon 500kpl. Koska sitten ne on pakko myydä.
Tehdas ei halua ruveta yksittäiskappaleita tuunaamaan jollekin yhtä keskisuurta kaupunkia vastaavalle markkina-alueelle. Nämä "tuodaan könttä autoja, joita kukaan ei halua" saattavat olla tulosta siitä, että on pakko tilata tietyn kokoinen erä jotain perusmallia, jotta saadaan ylipäätään pää auki ja voidaan tuoda myös niitä asikkaiden tilaamia ja heille räätälöityjä autoja.

Toki paljon vaikutusta on myös maahantuojan osaamisella ja neuvottelutaidoilla. Vertaa i30 ja Ceedin myyntiä jokunen vuosi sitten.

Eikä ison valikoiman ylläpitokaan ole ilmaista. Jokaiselle mallille pitää ensin luoda markkinointi- ja koulutusmateriaali, sitten pitää kiertää "myymässä" autoa autokauppojen myyntitykeille + pitää kouluttaa huoltohenkilöstö. Plus nämä lehdistöesittelyt ja koeajot. Taitaa useampi henkilötyökuukausi palaa ennen kuin on ensimmäistäkään autoa liikkeessä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja TTi »

myllis kirjoitti:Niin se vain on, että uutta emoa eli Fiat Chrysler Automobile pitää pystyssä tasan kaksi merkkiä. Jenkeissä myydään eniten RAM pick-upia ja Jeep Cherokeeta. Euroopassa myynnin kärjessä olivat Jeepit eli Renegade, Wrangler, Compass, Cherokee ja Grand Cherokee. Fiat 500 eri malleineen myös meni kohtuu hyvin. Venäjällä jossa autojen myynti on syöksykierteessä, Fiat Chryslerin pelasti Jeepin roimasti kasvanut myynti. Ottaen huomioon, että jenkeissä nuo myyntimäärät on hieman eriä niin RAM pick-up ja Jeep pitää konsernia pystyssä. Lanciasta ei konserni enää puhu sanaakaan ja samoiten näyttää tuo Chrysler olevan hiipumassa. Alfa kyllä jatkaa ja siihen varmaan panostetaan jatkossa, samoin Maserati. Fyrkkaahan on, viime vuodelta raportoitiin 3.6 miljardin operatiivinen voitto.
Tuossa vähän tarkempaa faktaa. Lainaus on Chrysler Groupin joulukuussa 2014 julkaisemasta raportista, ja kyse tietenkin USA:n myynnin kehittymisestä. Ei Chrysler brandina tuon mukaan ole jenkeissä hiipumassa.

56th-consecutive month of year-over-year sales gains
Chrysler, Jeep®, Dodge, Ram Truck and FIAT brands each post sales gains in November compared with same month a year ago
Chrysler 200 sales up 155 percent; best November sales ever
Ram pickup truck sales up 21 percent; best November sales ever
11 Chrysler Group vehicles set sales records in November
Jeep brand sales up 27 percent; best ever November sales
Ram 1500, Jeep Grand Cherokee, Chrysler 200, Chrysler Town & Country, Dodge Grand Caravan, Dodge Durango, and Fiat 500 rated "Best Buys" by leading consumer publications for 2015 model year

Ja Euroopan myynnistä vastaava info, koskee koko vuotta 2014

FCA closed 2014 with sales in Europe (EU28+EFTA) up 3.5% to approximately 768,000 vehicles. In December, the Group outpaced the market with a 7.2% year-over-year increase. For the Jeep brand, which posted worldwide sales of more than 1 million vehicles, European sales were up close to 70% for the year and 189.7% for the month of December. Positive results also for the Fiat 500, which continued to lead the European A segment, and the Fiat Panda. The two models closed the year with a combined 28.7% segment share. The Fiat 500L was the best selling vehicle in the Small MPV segment with a share of nearly 22%.

Lancian voisivat tosiaan kuopata. Hienon merkin häpäisemistä nuo Thesiksen jälkeen tulleet mallit.
TTi

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Plläh, luurilla kun koittaa kirjoittaa menee pitkässä kirjoituksessa hermo kun alkaa jumittaa…-.-

Kuten insinörtti jo toi esille pitää myynnin tiettää mitä myy ja jälkimarkkinoinnin tuntea tuotteensa, niistä tulee niitä kustannuksia aina sitä enemmän mitä isompi on mallivalikoima.

Kyllä tiedän muutamia jotka tilas AK:lta tehdastilausautoja. Toki varmaan rajoitti jossain vaiheessa intoa niitä tilata jos satamassa on "vastaavia" valmiina. Mutta paha arvioida sitä asiaa että miten niitä on tilattu sinne satamaan tuntematta tehtaan politiikkaa, eli millä ajatuksella niitä autoja sieltä oli pitänyt tilata. Ja millainen on toimitusaika tehdastilauksissa ollut. Ei Deltaltakaan aina se se tehdastilaus kuulemma onnistunut, ja tokihan tuo on myyjästäkin paljon kiinni miten paljon näkee asian kanssa vaivaa, vai käykö hommassa jopa niin että kustannuspolittisesti asia ei ole järkevää. Mutta tosiaan nämä asiat riippuvat taas niin monesta muuttujasta että turha spekuloida, tai varsinkaan kenekään ulkopuolisen sanoa että miten kenenkin kannattaa toimia tuntematta asiaa mitenkään. Tosiaan ihan yleinen periaatehan bisneksessä on se että hinnat riippuvat ostomäärästä, ja vähän epäilen että jos myyntimäärät on pieniä niin kate välistä jää huonoksi. Eikä siihen auta pelkät lupaukset, eiköhän niitä on myös se arvioitu määrä ole about ostettava tai sitten tulee lisälasku jolla hinta saadaan vastaamaan ostomäärää. Rajoittaa kummasti sitä jälleenmyyjän myynti-intoakin jos kate myydyssä tuotteessa on pieni, varsinkin jos kaskaista saa paremman siivun itselle. Ihan samahan se tuntuu olevan joka duunarilla, mennään sieltä missä aita on matalin eli tehtyyn työmäärään nähden saadaan paras palkka. Ellei sitten olla asian suhteen "fanaattisia".
Ja kyllä niitä autoja ihan muutkin merkit satamassa valmiina pitää :roll:

Deltahan strategiahan oli loppujenlopuksi hyvä. Myytiin perusautoja halvalla hinnalla ja edukkaalla rahoituksella. Ja siihen aikaan pitkällä takuulla, ja politiikalla jolla saatiin asikkaat sitoutumaan huoltoon. Se että miten reiluja nuo ehdot oli onkin taas toinen juttu. Lisäksi autot onnistuttiin ilmeisesti neuvottelemaan tehtaalta hyvällä hintaa, isolla erillä. Samalla kaavallahan Kian kanssa aloittivat, ja taisi siinä olla kate parempi koska monet käännyttivät Fiatista Kian ostoon. Toki myös Fiatin mallivalikoima ei ollut silloin enää niin hyvä kuin se oli 90-luvulla. Alfan saivat hyvään nousukiitoon 156:sen kanssa, sitä huomasi miten onnistuneella mallilla saadaan marginaalimerkinkin myynti nousemaan.

No jos tuohon ällään mennään niin en nyt sitä 1.4 16v:tä kauheena museomoottorina pitäisi, varsinkaan sen mainion tieheävälitteisen kuuslovisen askin parina. Toki sille ällän koppa on jo liian iso, 100kg kevyemmässä kopassa tarjoaa mukavan perussuorituskyvyn joka riittää kivasti maantielläkin. Toki välityksiä johtuen vähän janoinen. Siitäkään ole niin varmuutta että miten innokkaasti tehdas Twinairia kylmään pohjolaan on halunnut, alkuunhan sen kanssa olivat kovinkin varovaisia. Ja ei välttämättä syyttä kun katsoo noita VW:kin sekoiluja noiden "hienojen" vehkeiden kanssa. Välillä vaan se varma peruskone voisi olla pitkässä juoksussa paras, vaikka ei olekkaan trendikäs. Jos siis ajatellaan että autolla ajetaan enemmän kuin kolme vuotta ennen paalausta...
Ja mitä noita 1.3 M-jettejä on vähän ajanut niin en sitäkään niin jalustalle nostaisi. Suorituskyvyn ero tuohon "museomoottoriin" ei ole iso, toki polttoainekulutus-suoritusky on tietysti paremmin hanskassa. Mutta kaupunkiajossa päräisi mielestäni hyvin sillä "museokoneellakin", mitä tuota autoa olen ajanut. Hintahan siinä vaan taisi olla liian pitkä koska kauppa alkoi heti käymään kun alennusmyynnit alkoi.

No itse annan kyllä uudelle maahantuojalle mahdollisuuden enkä aio kivittää sitä ennen kuin edes toiminta on kunnolla alkanut. Kuitenkin lähtevät käytännössä nollasta liikkeelle. Taitaa olla kovin homma valloittaa takaisin niitä markkinaosuuksia, ja onnistuuko se Fiatin kohdalla muulla kuin hinnalla? Mihinkään folkkariin on turha verrata koska essonbaarin tietotoimiston mukaan ne on hyviä autoja vaikka olisivat millaisia murheenkryynejä. Ja kun naapurillakin on se. Eli toivotaan että saisivat rakennettua toimivan jälleenmyynti- ja huoltoverkoston, ja se että saavat myös imagoa pitkässä juoksussa kohotettua. Kyllähän se onnistuu jos tuote on vaan edes vähän laadukas, mutta tärkeämpää on se että tosiaan jälkimarkkinointi toimii eikä hommat ole kuin aiemmin. Toimivalla jälkimarkkinoinnilla kun korjataan huononkin tuotteen imagoa, hyväähän ei tartten paljoa korjailla. Mutta kuten esmes noiden korealaisten kanssa on näyty pitkäjänteisellä työllä saadaan autoja hyvin myytyä, ja niiden laatukin on asiaa ollut toki edistämässä. Mutta autojen kohdalla en todellakaan usko siihen että laitetaan kaikki mallit hinnastoon ja sitten kun myyjältä mennään asiasta kysymään kukaan ei tiedä mitään, ei tämän päivän asiakas sitä hyväksy. Kyllä myyjän pitää olla perillä oikeesti mitä myy. Tai kun auto viedään pajalle on se tultava kuntoon, ja mielellään vielä kohtuulliseen hintaan, ja kohtuullisessa ajassa. Jos vehkeet odottaa osia ensin vkotolkulla ja sitten vielä öljynvaihtaja ei saa sitä kuntoon on fiasko valmis, turha silloin niitä romuja on täällä kaupata. Kuitenkin kannattaa muistaa että kyse on italialaisista, siellä ei kaikki toimi kuten Saksassa tai Japanissa.

Toivotaan että tuo pohjoismainen FCA palettiin nyt se toimiva ratkaisu jotta näitä vehkeitä ja niille huoltoa/osia saisi ostaa vielä vuosienkin päästä täältä Suomesta.

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

On totta , että suomi on markkina-alueena toivottoman pieni, eikä nouse kovinkaan haluttavaksi valmistajien keskuudessa.
Moni merkki on kuitenkin todistanut, niin voi suomessakin tehdä kannattavaa kauppaa. Fiatin kohdalla tuntuu ongelmaksi muodostuvan tietynlaisen tahtotilan puuttuminen. Ei jakseta tehdä pitkäjänteistä työtä merkin eteen.
Hyvä osoitus siitä on maahantuojan jatkuva vaihtuminen. Jos emoyhtiö haluaa autojaan suomessa myydä pitää se tehdä kiinnostavaksi ja kannattavaksi myös jälleenmyyjille. Ei yksipuolinen ehtojen latelu esim. tiettyjen mallien ja määrien myymisestä voi motivoida maahantuojaa tai jälleemyyjää panostamaan merkkiin kunnolla.

Kuten mainittu on monia esimerkkejä menestystarinoista merkeillä, joilla ei ole ollut mainetta tai maine on ollut jopa huono. Korealaiset ja skoda parhaimpina esimerkkeinä. Menestys ei tosin ole tullut vuodessa, eikä edes viidessä.

Tässä kohtaa imagon luominen olisi tärkeää ja se onnistuu ainakin kiinnostavilla malleilla, joista osaa varmastikaan ei myydä montaa, mutta niiden olemassa olo jo tekee ko. merkistä kiinnostavan. Alfahan on tästä hyvä esimerkki. 4C on täys marginaali-malli ainakin suurimmassa osassa markkina-alueita, mutta imagon nostattajana se on aivan omaa luokkaansa.

Jotenkin tuntuu, etti Fiat oikein tiedä mikä se on. Se haluaisi olla halpis massamerkki, mutta samalla vanha maine laatuautona täytyisi säilyttää. Täytyisi tehdä Skodat tai sitten laskea Fiat jonnekin Dacia (jolla on myös vahva imago) -luokkaan?

Kaikki tämän voi toki kiteytyä italialaisuuteen, jolle nyt ei vaan voi mitään... :silly:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

ORBITA kirjoitti:Tässä kohtaa imagon luominen olisi tärkeää ja se onnistuu ainakin kiinnostavilla malleilla, joista osaa varmastikaan ei myydä montaa, mutta niiden olemassa olo jo tekee ko. merkistä kiinnostavan.
Juu, ja kun Fiatin maine on paitsi mallia "epäluotettava", niin myös "kuutta kymppiä 80-alueella köröttävien eläkeläispappojen tientukko", niin ei todellakaan kannattaisi lanseerata uusia autoja just sellaisella kaupunkiajoon joten kuten riittävällä pikkubensalla, joka nyykähtää maantiellä ja/tai imee liikaa bensaa, kun sitä pitää huudattaa.

Siis ensiesittelyyn ja koeajoihin mieluummin niitä tehokkaampia moottoreita. Tai, vaihtoehtoisesti, sähköllä tai kaasulla kulkevia pelejä. Näissä on se hyvä puoli, että jos taloudellisuus ei ole ihan huippua tai löytyy muuta moitittavaa (hinta, jousitusmukavuus, toimintasäde), voidaan asia kuitata sillä, että 6 kk päästä tulee myyntiin huomattavasti järkevämpiä perusmalleja taloudellisella dieselillä tai kaupunkipyöritykseen sopivalla pikkubensalla varustettuina.

Niin, ja autovertailuissa pitäisi tehdä VAGinat eli lähettää testiin ”vahingossa” tappiin asti varusteltu auto, hintarajoista viis veisaten, ”kun mitään muuta ei ollut käsillä”.

Vrt. miten Tesla on toiminut. Moniko tuntisi koko firmaa, jos se olisi aloittanut ”järki edellä” eli pyrkinyt tekemään perus perhekippojen hintaisia sähköautoja, joilla on 80 km toimintasäde ja huippunopeus rajoitettu 110 km/h? Vaikka lupauksena olisi, että muutaman vuoden päästä me kehitetään tästä konseptista tinkimätön urheiluauto...
ORBITA kirjoitti: Jotenkin tuntuu, etti Fiat oikein tiedä mikä se on. Se haluaisi olla halpis massamerkki, mutta samalla vanha maine laatuautona täytyisi säilyttää.
Fiat nimenomaan ei halua olla halpismerkki! Turha kuvitellakaan, että Fiatin tuotantomäärillä (ja siitä seuraavilla yksikkökustannuksilla) pystyisi kampittamaan kaikki kaukoidän tuotteet, VAGit yms. On vain isompien ja kalliimpien mallien myynti on lässähtänyt kerta toisensa jälkeen -> on toistuvasti päädytty myymään pelkällä hinnalla. Suomessa Stilo oli surullinen esimerkki tästä, hämärän muistikuvan mukaan autoa myytiin parhaimmillaan 14xxx € hintaan eli täysin pikkuautoluokassa, vaikka alun perin tavoitteet oli ihan muualla, moottoripaletista ja varustelusta päätellen.

500 sen sijaan näyttää olleen aika täysosuma ja sen varaanhan tuntuu koko merkin tulevaisuus nyt ripustetun. Vaikka näillä XXL –malleilla ei juuri mitään yhteistä olekaan uuden eikä vanhan 500:n kanssa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

insinörtti kirjoitti: Fiat nimenomaan ei halua olla halpismerkki! Turha kuvitellakaan, että Fiatin tuotantomäärillä (ja siitä seuraavilla yksikkökustannuksilla) pystyisi kampittamaan kaikki kaukoidän tuotteet, VAGit yms. On vain isompien ja kalliimpien mallien myynti on lässähtänyt kerta toisensa jälkeen -> on toistuvasti päädytty myymään pelkällä hinnalla. Suomessa Stilo oli surullinen esimerkki tästä, hämärän muistikuvan mukaan autoa myytiin parhaimmillaan 14xxx € hintaan eli täysin pikkuautoluokassa, vaikka alun perin tavoitteet oli ihan muualla, moottoripaletista ja varustelusta päätellen.

500 sen sijaan näyttää olleen aika täysosuma ja sen varaanhan tuntuu koko merkin tulevaisuus nyt ripustetun. Vaikka näillä XXL –malleilla ei juuri mitään yhteistä olekaan uuden eikä vanhan 500:n kanssa.
Näinhän se on ja samalla tuodaan markkinoille Linean tyylisiä kehittyvillemarkkinoille tarkoitettuja halpamalleja (joita myydään sitten joka paikassa kun on niin halpa) ja säilytetään tuotannossa yli kymmenenvuotta vanhaa mk 2 puntoa. Viesti on hieman sekava, kun samalla 500:sta pitäisi saada selkeästi kovempaa hintaa, kuin keskimäärin kokoluokan autoista. Minusta se imago on hieman hukassa.
Puhetta on käsittääkseni ollut Autobianchin tms. lanseeraamisesta halpamerkiksi ja näinhän on esim. nissan ja renault toimineet.

Haaveilija
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 22:46
Car(s): 127

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Tuoreen maahantuojan resurssit ja tuloksena muutaman mallin hinnat kuukauden viiveellä toiminnan virallisen aloituksen jälkeen, ei vakuuttava alku ollenkaan. Katsokaa millainen kalusto/sivusto läntisen naapurin puolella.

Aloituksesta jää kuva kuin, ei me haluta onnistua, tulimme vain töihin. Toivottavasti olen väärässä.

Missä ovat jälleenmyyjät ja huoltopisteet? Näistä ei ole kirjoitettu missään, huolestuttavaa merkin haluttavuuden kannalta.

Lehdissä esiintynyt herra, esimerkiksi viime vuoden puolella Tuulilasin sivuilla, sama herra joka sai kenkää ARO:n palveluksista ko merkin asioita hoitaessaan. Miksi hänet valittiin uuden toiminnan johtajaksi?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Haaveilija kirjoitti: Lehdissä esiintynyt herra, esimerkiksi viime vuoden puolella Tuulilasin sivuilla, sama herra joka sai kenkää ARO:n palveluksista ko merkin asioita hoitaessaan. Miksi hänet valittiin uuden toiminnan johtajaksi?
Onhan hänellä kokemusta :mrgreen:

Jos resurssit ovat vähissä, niin voisihan FCA koittaa jotain uutta, testata pienellä markkina-alueella vaikkapa autojen webbikauppaa. Sen tukena voisi olla yksi lasipalatsi jossain Hki-Tre -akselilla ja koeajokiertueita voisi järjestää kylästä kylään. Pari opiskelijaa nollatuntisopimuksilla voisi toimittaa koeajoautoja vähän kauemmaskin iltaisin jollain pienellä lisämaksulla. Viron ja Ruotsin organisaatioiden kanssa voisi hyvin tehdä yhteistyötä eri malliversioiden saatavuuden suhteen, eihän toisessa EU-maassa tehty autokauppa mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ole. Tosiostaja saattaa itsekin hakea erikoismallinsa ulkomailta asti, esim. se Tampereelle ilmestynyt BMW i8.
Vähitellen niitä lasipalatseja voisi sitten lisäillä jos siltä tuntuu. Huolto pitäisi kai aluksi pitää vanhoissa käsissä, vaikeat tapaukset hoitaa sitten itse keskitetysti asiantuntijavoimin.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Mielenkiintoinen logo uuden Ferrarin kyljessä...

http://formula1.ferrari.com/

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tazio kirjoitti:
ORBITA kirjoitti: Sitä en tiedä onko Fiatia saanut koskaan tehdastilauksena, vai onko ostettu joku könttä maahan ja kaupattu vapaavarastosta?
Ainakin minun '03 Puntoni tilattiin tehtaalta ja sitten odotettiin joku 9 viikkoa.
Kyseistä Agricoltore Torinese speksattua Mk2 Puntoa siis ainakin sai Deltan kautta aikoinaan tilattua

-Tazio
Vuonna -99 sovin kaupat uudesta Bravosta ja se ainakin olisi tullut tehdastilauksena, kun ruksin liki kaikki mahdolliset lisävarusteet listalta mukaan. Parisen kuukautta olisi kestänyt.

Kaupat sitten peruuntuivat varkautelaisesta merkkiliikkeestä johtuen, mutta se onkin sitten ihan toinen tarina.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Arcar »

Liittyen tuohon maahantuontiasiaan ja web-sivustoon niin ei luulisi olevan kovin hankalaa tehdä osasta Ruotsin sivuista copy paste pohjalta suomeksi, että olisi sentään jotain sisältöä. Että olisi vähän muuta kuin että "sivusto työn alla....".
Kyllä edelleen vaan harmittaa, että ovat mokanneet tämän maahantuojan vaihdon näin perusteellisesti. Suuri vaikutus myös nykyisiin käytettyjen autojen hintoihin, myös Giuliettojen hyvityshinnat ihan naurettavia tällä hetkellä eli joko vaan pidät auton tai sitten otat kunnolla takkiin hyvityksessä... siis vaihtaessa toiseen merkkiin kun ei ole Alfoja.
Noh, tosiaan yksi positiivinen asia merkin noston osalta oli logon ottaminen mukaan Ferrarin kylkeen. Eli tosissaan ollaan, mutta ei paljon näin suomalaista Alfan omistajaa vielä lämmitä.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

RaceAlfa kirjoitti:Mielenkiintoinen logo uuden Ferrarin kyljessä...
Kuva

No nyt on hyvää markkinointia! Ja sitten kesäkuusta eteenpäin puolen vuoden välein uusia tuotteita, niin eiköhän tästä vielä hyvä tule.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kyllä tuo Alfa Romeon logo uuden Ferrarin kyljessä on ehdottomasti positiivisuus kamaa!

Ferrarin kone kun leipoo kiinni lämmittelykierroksilla niin kameramies saa tuosta logosta kivan zoomin ;=D

Waverunner

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sponsoripaikalla vaan taitaapi olla. Eli sponsoroiko Alfa nyt sillä 5 miljardilla Ferrarin F1-tallia? :D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tuskinpa Alfa katuhintoja tuosta maksaa. Kun ovat Ferrarin kanssa osa FCA:ia.
Ehkäpä se on pieni palvelus Ferrarilta herra M:n pyynnöstä. :roll:
Kuva

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Ei taida Sergion tarvita palveluksia Ferrarilta pyydellä, kun johtaa koko lafkaa. Ferrarin sisällä kuulemma vitsaillaan, että SF-15T:ssä oleva S tulee Sergiosta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

juuuso kirjoitti:Ei taida Sergion tarvita palveluksia Ferrarilta pyydellä, kun johtaa koko lafkaa. Ferrarin sisällä kuulemma vitsaillaan, että SF-15T:ssä oleva S tulee Sergiosta.
Tai kerrankin Kimsterin vaatimusten mukaan tehdystä Suomi-Finland -mallista.... :mrgreen: Heh heh. No, tarran verran kivempi seurata punaisten todennäköistä parin vuoden Via Dolorosaa.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Farina »

Ei nyt suoraan Alfaan liittyen, mutta FCA:n maahantuontikuvioihin kuitenkin... Vahvasti FCA:n "kaupallisista toiminnoista vastaavan" näköinen kaveri oli tankkaamassa uutta, suomenkilpistä Jeep Cherokeeta eilen Pirkkalan Partolassa. Eli jotain jalkautumista maakuntiin on tapahtumassa. Toivottavasti Tampereeltakin löytyy pian FCA:n myyntipiste.

OT:na sanottakoon, että Cherokee näytti livenä paremmalta kuin kuvissa.

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Farina kirjoitti:OT:na sanottakoon, että Cherokee näytti livenä paremmalta kuin kuvissa.
Parempi ollakin! Oli meinaan järkytys kun ensimmäisen kerran näin kuvissa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

On se jännä ettei mitään "teasereita" ole Alfan muotoilu/markkinointi osastolta lipsahtanut!

Kumminkin Alfassa tuo auton ulkonäkö on vuosikymmenistä toiseen herättänyt ihastusta... Nyt kun välillä vilauttais niin mediat ympäri maailmaa uutisoisi ilman mitään kuluja että "tältä näyttänee uusi Alfa Romeo".

Waverunner

Avatar
Stilo
Viestit: 399
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): Fiesta ST -19
Paikkakunta: Lahti

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Stilo »

alfaromeo.fi

Huikee edustus, kyl näil pääsee uuteen nousuun!
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Vastaa Viestiin