Giulietta 940
Valvoja: Moderators
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Giulietta 940
Huoltotiedotteen mukaan vuotanut laipan tiiviste on ollut syynä ja jäähdytysneste rikkonut egr:n. En ole varma tuon -11 mallisen jtdm:n egr:n rakenteesta onko se kuinka jäähdytysnesteen kanssa tekemisissä.
Itsellä oleva 156 2,4 viisisylinterinen on erilainen rakenne ja siinä tuo ei olisi mahdollista...
Itsellä oleva 156 2,4 viisisylinterinen on erilainen rakenne ja siinä tuo ei olisi mahdollista...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Komppaan Savijoa - vaikea ymmärtää, miten muutoin EGR vika -> kampiakseli banaanina.
Kuulostaa totaalituholta -> vähintäänkin osa kustannuksista muualta kuin omasta pussista, koska moottorin voi olettaa kestävän ~200 tkm.
Mutta… episodi liittyy jo takuuaikana aloitettuun korjaukseen/vianetsintään. Siis tuho tapahtui a) jo takuuaikana (mutta kaikkia vaurioita ei silloin löydetty eikä korjattu) tai b) takuuaikana suoritetun & epäonnistuneen korjauksen seurauksena? Niin tai näin, tämä ei voi mennä minnekään muualle kuin kokonaan tehtaan/maahantuojan piikkiin.
Kuulostaa totaalituholta -> vähintäänkin osa kustannuksista muualta kuin omasta pussista, koska moottorin voi olettaa kestävän ~200 tkm.
Mutta… episodi liittyy jo takuuaikana aloitettuun korjaukseen/vianetsintään. Siis tuho tapahtui a) jo takuuaikana (mutta kaikkia vaurioita ei silloin löydetty eikä korjattu) tai b) takuuaikana suoritetun & epäonnistuneen korjauksen seurauksena? Niin tai näin, tämä ei voi mennä minnekään muualle kuin kokonaan tehtaan/maahantuojan piikkiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
Näin minäkin asian näkisin.insinörtti kirjoitti: Niin tai näin, tämä ei voi mennä minnekään muualle kuin kokonaan tehtaan/maahantuojan piikkiin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Giulietta 940
Pakosarjalta tulevassa putkessahan on lämmönvaihdin ennen EGR-venttiiliä, jolla jäähdytetään pakokaasuja. Se on nestejäähdytin, jonka vuoto pakokaasujen sekaan voisi aiheuttaa vian P0490, (EGR-venttiilin oikosulku akkujännitteeseen) ja kyseisen moottorivaurion kun nestettä pääsee sylinteriin ?
- Flying Elmer
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
4/2011 käyttöönotettu 1.4MA kävi eilen 60tkm/4v määräaikaishuollossa. Yllättäen Autokeskuksen merkkihuollon hinta oli lähes sama muiden kanssa joten Alfa Romeo tiepalvelu, AK Herttoniemen sijainti ja merkkihistoria puolsivat sitä.
Tehtiin määräaikaishuollon tarkistusten lisäksi moottorin öljy+suodatin vaihto, uusi raitisilmasuodatin, uusi moottorinilmasuodatin, sytytystulpat, jarrunesteen vaihto + jarruhuolto (osien puhdistus, tarkistus ja säätö), jakohihnan vaihto sis. kiristimen, vesipumpun, pakkasnesteiden ja apulaitehihnan vaihto. Hinta yhteensä 920 eur.
Lisäksi tutkittiin:
- radion huono kuuluvuus jonka seurauksena vaihdettiin antennin jalka sen heikon vahvistimen takia. Siitä 100 eur lisää
- satunnainen vesi joka kerääntyy takaluukkuun, mutta nyt vuotoja ei havaittu ja tiivisteet kunnossa, joten päädyttiin vain poistamaan keskimmäinen kolmesta luukun alapuolisesta kumitulpasta - jos sillä olisi merkitystä asiaan
Tehtiin määräaikaishuollon tarkistusten lisäksi moottorin öljy+suodatin vaihto, uusi raitisilmasuodatin, uusi moottorinilmasuodatin, sytytystulpat, jarrunesteen vaihto + jarruhuolto (osien puhdistus, tarkistus ja säätö), jakohihnan vaihto sis. kiristimen, vesipumpun, pakkasnesteiden ja apulaitehihnan vaihto. Hinta yhteensä 920 eur.
Lisäksi tutkittiin:
- radion huono kuuluvuus jonka seurauksena vaihdettiin antennin jalka sen heikon vahvistimen takia. Siitä 100 eur lisää
- satunnainen vesi joka kerääntyy takaluukkuun, mutta nyt vuotoja ei havaittu ja tiivisteet kunnossa, joten päädyttiin vain poistamaan keskimmäinen kolmesta luukun alapuolisesta kumitulpasta - jos sillä olisi merkitystä asiaan
Re: Giulietta 940
4/2011 luovutetulla T-jetille Autokeskuksen tarjous samalle huollolle oli 1035 euroa...
Satasen ero moottorin takia? Pitänee olla uudestaan yhteydessä.
Listalle pitää lisätä myös:
- nariseva kuskin penkki (muutamaan otteeseen jo ihmetelty)
- toimimaton takalasin lämmitin (peilien lämmitys toimii)
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
- uudet pyyhkimet
Satasen ero moottorin takia? Pitänee olla uudestaan yhteydessä.
Listalle pitää lisätä myös:
- nariseva kuskin penkki (muutamaan otteeseen jo ihmetelty)
- toimimaton takalasin lämmitin (peilien lämmitys toimii)
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
- uudet pyyhkimet
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Autokeskus kehuu, että suodattimien vaihto kuuluu aina hintaan, mutta kyllä minulla oli edellisessä huollossa vain tarkastettu suodattimet eikä vaihdettu. Huomasin vasta pitkän ajan päästä, että työnkuvauksessa oli alleviivattu sanat tarkastus ilman- ja raitisilmasuodattimien kohdalla eli niitä ei oltu vaihdettu. Hinta huollolla kyllä oli se mikä luki kotiin tulleessa mainoksessa...Flying Elmer kirjoitti:
Lisäksi tutkittiin:
- satunnainen vesi joka kerääntyy takaluukkuun, mutta nyt vuotoja ei havaittu ja tiivisteet kunnossa, joten päädyttiin vain poistamaan keskimmäinen kolmesta luukun alapuolisesta kumitulpasta - jos sillä olisi merkitystä asiaan
AutoFilarolla teetin tuon saman huollon n. 3 viikkoa sitten hintaan 696e sis. iso huolto, tulpat, jakohihna kaikkine vermeineen (myös vesipumppu), jarrunesteet ilman jarruhuoltoa, jäähdytysnesteet ja ekstrana huohottimesta kylmälimojen poispesu.
Tuo veden kerääntyminen takaluukkuun; omassani on yhden kerran ollut vettä luukun sisällä (1/2015) ja silloin auto oli ulkona ja yöllä päälle satoi paksu lumikerros, joka muuttui tosi vetiseksi päivän aikana ja siitä sitten jostakin meni sulamisvesi luukkuun.
Tuon keskimmäisen muovin poisto kävi itsellänikin mielessä, mutta otin sen irti ja totesin, että siinä on kyllä iso reikä josta vesi mahtuu pois, niin jätin paikalleen. Luukku on sittemmin pysynyt kuivana.
Se vähän ihmetyttää, että mihin se vesi menee sitten, kun/jos se tulee siitä keskimmäisestä reiästä pois? Sehän jää makaamaan lukolle muotoiltuun koloon muovissa, jossa taas ei ole mitään poistoreikää edelleen?
- Flying Elmer
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Tämä tuntuu olevan takaluukun ohella toinen mysteeriongelma joka esiintyy vain käyttäjillä muttei huollossa. Pyysin omaani katsottavaksi vuosi sitten takuun aikana määräaikaishuollossa ja tuolloin mitään väljää ei löydetty (ml katsastusmies) mutta huolto ilmeisesti laittoi rasvaa joka auttoi ehkä pienen hetken. Samaa asiaa on puitu brittifoorumilla pitkälti enkä tullut sitä kautta vielä yhtään viisaammaksi.tuvu kirjoitti:Listalle pitää lisätä myös:
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Giulietta 940
Sairaita huoltohintoja, jakohihnan vaihtokin taitaa olla melko simppeli ja nopea toimenpide. Mistä noissa huolloissa maksetaan?
Re: Giulietta 940
No, periaatteessa hyvä, jos mekaanista ongelmaa ei ole vaan ainoastaan pieni meluhaitta.Flying Elmer kirjoitti:Tämä tuntuu olevan takaluukun ohella toinen mysteeriongelma joka esiintyy vain käyttäjillä muttei huollossa. Pyysin omaani katsottavaksi vuosi sitten takuun aikana määräaikaishuollossa ja tuolloin mitään väljää ei löydetty (ml katsastusmies) mutta huolto ilmeisesti laittoi rasvaa joka auttoi ehkä pienen hetken. Samaa asiaa on puitu brittifoorumilla pitkälti enkä tullut sitä kautta vielä yhtään viisaammaksi.tuvu kirjoitti:Listalle pitää lisätä myös:
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
Takaluukku on viisi kertaa vuosien varrella kerännyt vettä ja vuotanut sitä lukkosalvan kuoppaan. Huolto taisi tutkia "tiivisteitä", muttei mitään löytynyt. Veden keräytyminen sattunut kesän ja syksyn rankkasateilla, varsinkin jos auto on ollut rinteessä.
Aiempaan listaan voisi vielä lisätä kysymyksen metallisesta äänestä (jyrinä), joka kuuluu satunnaisesti kun peruuttaa samalla kääntäen esim. taskuparkkiin ylämäkeen. Itse olen aavistellut, että hill holder jumittaa, mutten osaa sen kummemmin analysoida.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Takaluukun vesiongelma johtuu sen pyyhkijän läpiviennistä. Toteutus on semmonen juostenkustu, ettei se voi olla pitävä. Silikooni auttaa tähän ongelmaan.
Mulla oli 120tkm huolto 1025€, jossa toki oli lähes puolet työtä juuri näiden narinoiden ja vuotojen korjauksista. Niin ja olihan siinä jarrunesteet, jarruhuolto, jäähdytysnesteet, ilmastointihuolto yms. muuta virallisen ohjelman ulkopuolelta. Jakohihna tai jakopää on samaa peruspalikkaa kuin muissakin FIRE-moottoreissa, joten ei ne osat maksa juuri mitään.
Mulla oli 120tkm huolto 1025€, jossa toki oli lähes puolet työtä juuri näiden narinoiden ja vuotojen korjauksista. Niin ja olihan siinä jarrunesteet, jarruhuolto, jäähdytysnesteet, ilmastointihuolto yms. muuta virallisen ohjelman ulkopuolelta. Jakohihna tai jakopää on samaa peruspalikkaa kuin muissakin FIRE-moottoreissa, joten ei ne osat maksa juuri mitään.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Minun mielestä autoni huolto oli kuitenkin varsin kohtuuhintaista verrattuna moneen muuhun merkkiin .jmi kirjoitti:Sairaita huoltohintoja, jakohihnan vaihtokin taitaa olla melko simppeli ja nopea toimenpide. Mistä noissa huolloissa maksetaan?
Esimerkin autossa (Giulietta MultiAir) sisälsi jakohihnahuolto seuraavat osat: jakohihna, kiristin, rullat, apulaitehihna, vesipumppu, jäähdytysnesteet. Jo pelkästään kaikkien näiden osien vaihto ei tosiaankaan ole ihan "vartin homma" (muistaakseni ohjeaika työlle oli 3,5h?)... Ehkä pelkän jakohihnan vaihto voikin olla "pikkuhomma", mutta se on kyllä väärää säästämistä, jos ei vaihda muita osia . No, jakohihnahuoltopaketin hinta oli 350e. Halvempaa ainakin kuin esim. tähän jo 3 vuotta sitten... http://www.iltalehti.fi/autot/201301240130127_au.shtml
Muun huollon osat sisälsi moottorin ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen, moottoriöljyn (Selenia), öljynsuodattimen ja sytytystulpat.
Johan tässä pelkistä osista tulee ihan mukavan kokoinen summa ja siihen työt päälle.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 02 Syys 2013, 17:04
- Car(s): Giulietta MultiAir -13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Giulietta 940
Itse tässä hieman mielenkiinnosta kyselin omaan Giuliettaan 60tkm huoltoa ja jakohihnan vaihtoa ja kyllä hinnat vaihteli aika paljon.
AK tarjosi pikkaisen päälle 900€ jossa tosin tehdään se jarrujen pikkuhuolto.
Pääkaupunkiseutu olikin sitten melkein järjestäen lähellä 900€.
Kehäkolmosen ulkopuolella huoltojen hinnat olikin sitten haarukassa 600€-700€ ja muutama käytti jakohihnassa alkuperäisosia ja moottorikin olisi saanut haluamaansa Seleniaa.
Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?
AK tarjosi pikkaisen päälle 900€ jossa tosin tehdään se jarrujen pikkuhuolto.
Pääkaupunkiseutu olikin sitten melkein järjestäen lähellä 900€.
Kehäkolmosen ulkopuolella huoltojen hinnat olikin sitten haarukassa 600€-700€ ja muutama käytti jakohihnassa alkuperäisosia ja moottorikin olisi saanut haluamaansa Seleniaa.
Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Giulietta 940
Motonet ja Ricambi Alfisti myyvät jakohihnaa kiristimellä +vesipumppu n.100€.peksu kirjoitti:Minun mielestä autoni huolto oli kuitenkin varsin kohtuuhintaista verrattuna moneen muuhun merkkiin .jmi kirjoitti:Sairaita huoltohintoja, jakohihnan vaihtokin taitaa olla melko simppeli ja nopea toimenpide. Mistä noissa huolloissa maksetaan?
Esimerkin autossa (Giulietta MultiAir) sisälsi jakohihnahuolto seuraavat osat: jakohihna, kiristin, rullat, apulaitehihna, vesipumppu, jäähdytysnesteet. Jo pelkästään kaikkien näiden osien vaihto ei tosiaankaan ole ihan "vartin homma" (muistaakseni ohjeaika työlle oli 3,5h?)... Ehkä pelkän jakohihnan vaihto voikin olla "pikkuhomma", mutta se on kyllä väärää säästämistä, jos ei vaihda muita osia . No, jakohihnahuoltopaketin hinta oli 350e. Halvempaa ainakin kuin esim. tähän jo 3 vuotta sitten... http://www.iltalehti.fi/autot/201301240130127_au.shtml
Muun huollon osat sisälsi moottorin ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen, moottoriöljyn (Selenia), öljynsuodattimen ja sytytystulpat.
Johan tässä pelkistä osista tulee ihan mukavan kokoinen summa ja siihen työt päälle.
Suodattimet,öljy ja sytytystulpat n.150€ eli kyllä siinä työlle hintaa tulee.
Eikä ne tuota jakopäätä kahta tuntia kauempaa vaihda.
Eikä herneitä nenään, ihmettelen vaan
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
No, työstä ja tietotaidosta siinä maksankin .
Moni tee-se-itse henkilö pitää itse tekemiään huoltoja/korjauksia ilmaisina, mutta kyllä ne tallitilat ja työkalutkin yleensä jotakin maksaa - ja minä ainakin arvostan myös oman aikani jonkin hintaiseksi .
Moni tee-se-itse henkilö pitää itse tekemiään huoltoja/korjauksia ilmaisina, mutta kyllä ne tallitilat ja työkalutkin yleensä jotakin maksaa - ja minä ainakin arvostan myös oman aikani jonkin hintaiseksi .
- Flying Elmer
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Olen samaa mieltä että mieluummin fiksaa alkuperäisen ongelman kuin lakaisee sitä maton alle tulppia poistamalla. Pitääpä tiivistää tuo pyyhkijä kunnolla silikonin kera. Ärsyttää vain kun tämä on aivan selvä tyyppivika ja silti merkkihuolto on aivan kädetön tämän asian kanssa.matti_vuorio kirjoitti:Takaluukun vesiongelma johtuu sen pyyhkijän läpiviennistä. Toteutus on semmonen juostenkustu, ettei se voi olla pitävä. Silikooni auttaa tähän ongelmaan.
- ari.aa
- Viestit: 64
- Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147. - Paikkakunta: Tuusula
Re: Giulietta 940
Kolme vuotta tuli täyteen ja kohta 40000 km.
Saldo tehdyistä korjauksista:
- puhelinäänet pelkkää rätinää, Blue & Me ohjainboksi vaihdettu.
- 2-sylinterin tulpan reiässä öljyä, tiivisteet vaihdettu.
- vasen umpio huurtuu, asennettu uudelleen.
- lisäjarruvalo ei toimi, uudet johtosarjat taakse.
- avain toimi vain parin metrin etäisyydeltä, kaukosäätimen antennia säädetty.
...
Saldo tehdyistä korjauksista:
- puhelinäänet pelkkää rätinää, Blue & Me ohjainboksi vaihdettu.
- 2-sylinterin tulpan reiässä öljyä, tiivisteet vaihdettu.
- vasen umpio huurtuu, asennettu uudelleen.
- lisäjarruvalo ei toimi, uudet johtosarjat taakse.
- avain toimi vain parin metrin etäisyydeltä, kaukosäätimen antennia säädetty.
...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
Seleniaa saa kyllä tilattuakin ihan helposti, jopa suomenmaalta.Ilario kirjoitti: Kehäkolmosen ulkopuolella huoltojen hinnat olikin sitten haarukassa 600€-700€ ja muutama käytti jakohihnassa alkuperäisosia ja moottorikin olisi saanut haluamaansa Seleniaa.
Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?
En tiedä, saako AK:lta/Malminkartanon autohuollosta/Auto Milanosta (uskoisin, että näistä ainakin viimoisesta), mutta ainakin tilaamalla Auto Filarosta. Sieltä löytyy Tutelatkin, joten kummaa olisi jos ei Selenia olisi listalla :p
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
MiToon (1.4 MA 135) laittoivat Selenia K Pure Enrgyä Konalan AK:ssa ihan pyytämättä. Giuliettaan (2.0 JTDm 170) sitten taas laittoivat Neste City Pro C2:sta. Olen siis luottanut AK:n ammattitaitoon. Tosin Giulietan kohdalla meinasi usko ammattitaitoon jo mennä, kun takaluukun vesivuoto taisi tulla kuntoon vasta neljännen käynnin ja valittamisen jälkeen - siis pyyhkijän läpiviennin tiivistäminen - no nyt se ei enää vuoda eli ainakin Konalassa niiden luulisi tietävän mitä sille pitää tehdä.Ilario kirjoitti:
Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
Saako tuota ärsyttävää turvavyövaroitinta jotenkin hiljennettyä? Viime päivinä on pukannut paljon väärää hälytystä tyhjältä takapenkiltä.
Ylipäätään pöyristyttävää, että italialaiseen autoon pannaan tuollaisia pohjoiseurooppalaisten jännittäjien varusteita.
Ylipäätään pöyristyttävää, että italialaiseen autoon pannaan tuollaisia pohjoiseurooppalaisten jännittäjien varusteita.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Giulietta 940
^Ota se käsilaukku pois penkiltä
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Giulietta 940
Itse maksoin pikkupajalla samasta huollosta ja jakohihnan vaihdosta noin 600€Flying Elmer kirjoitti:4/2011 käyttöönotettu 1.4MA kävi eilen 60tkm/4v määräaikaishuollossa. Yllättäen Autokeskuksen merkkihuollon hinta oli lähes sama muiden kanssa joten Alfa Romeo tiepalvelu, AK Herttoniemen sijainti ja merkkihistoria puolsivat sitä.
Tehtiin määräaikaishuollon tarkistusten lisäksi moottorin öljy+suodatin vaihto, uusi raitisilmasuodatin, uusi moottorinilmasuodatin, sytytystulpat, jarrunesteen vaihto + jarruhuolto (osien puhdistus, tarkistus ja säätö), jakohihnan vaihto sis. kiristimen, vesipumpun, pakkasnesteiden ja apulaitehihnan vaihto. Hinta yhteensä 920 eur.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Miten ihmeessä nää saat tavarankuskauksella tuon varoittimen huutamaan? Giulietan takapenkissä ei oo noita tunnistimia poislukien turvavöiden vastakappaleessa. Tein ihmiskokeen, että laitoin emännän takapenkille ilman vöitä ja ei se (auto) mitään huutanu.Vittorio Jano kirjoitti:Saako tuota ärsyttävää turvavyövaroitinta jotenkin hiljennettyä? Viime päivinä on pukannut paljon väärää hälytystä tyhjältä takapenkiltä.
Ylipäätään pöyristyttävää, että italialaiseen autoon pannaan tuollaisia pohjoiseurooppalaisten jännittäjien varusteita.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
Se on huutanut vaikka siellä ei ole mitään.
Tosin pari päivää ollut jo ihan hiljaista. Korjaantuikohan itsestään...
Tosin pari päivää ollut jo ihan hiljaista. Korjaantuikohan itsestään...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Vilkuttaako se turvavyön näyttö nimenomaan takapenkin paikkoja? Voisi olla se turvavyön vastakappale rikki.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Tavaraa etupenkillä?
Takapenkistä ei kyllä ainakaan meilläkään piipittele; vain valo palaa.
Takapenkistä ei kyllä ainakaan meilläkään piipittele; vain valo palaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
Joo, takapenkkiä se vilkutteli. Mutta se summeri huusi kyllä samalla.
Mystistä. Pidetään silmällä jos vielä esiintyy.
Mystistä. Pidetään silmällä jos vielä esiintyy.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Summeri alko kyllä huutamaan sitte ku se rassasi vyötä kiinni, mutta ei ihan ykkösellä menny lukkoon. Edelleen sitä mieltä, että joku niistä vastakappaleista paskana.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
Juu, tuo saattaapi hyvinkin olla se oikea diagnoosi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Giulietta 940
Sitten kun hiekan/asfaltin pöly on syönyt maalipinnan puhki etulokasuojien kulmista, takapuskurin kulmista ja helmalevikkeistä, voi ne huoletta näköjään fixata kotikonsteinkin. Vaikkapa teippaamalla. Saa näin kätevästi päivitettyä lookkia 2015-vuodelle.
- Liitteet
-
- eeec571a-39fc-4817-a829-e9006b3dd784.jpg
- (146.55 KiB) Tiedosto ladattu 5458 kertaa
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Giulietta 940
^ Tuossa näyttää olevan orkkis Line Accessori-korisarja, joka on Zenderin valmistama. Tosin saman luukin saa tosiaan tehtyä teippaamalla
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Re: Giulietta 940
Tänään kotimatkalla huomasin, että D ei ollut enään kovin responsiivinen kaasun kanssa ja tuntui enemmän N moodilta. Koitin vähän enemmän, mutta ei.. Tehoja kadonnut taivaan tuuliin. Nyt pelkään, että turbo sano ittensä irti tai jotain pahempaa. Ei mitään vikavaloja syttynyt, mutta huomenna luettamaan vikakoodit.
Katotaan juoko kesällä mies vai auto.
Katotaan juoko kesällä mies vai auto.
Re: Giulietta 940
onko muilla tietoa, syttyykö vikakoodeista aina varotusvalo? ittellä ei tosiaan syttynyt ja toi koodien luku siirtyi nyt huomiselle.. autokeskuksen huoltojamppa sanoi, että pitäisi syttyä aina, mutta epäilen. sen verran tiiän, että turbon paineet näytti menevän maximiin normaalisti (jos siihen näytön mittariin on uskominen) ja dna kytkin toimii, mutta tehoja puuttuu huomattavasti. nyt toivon, että se liittyy vaan esim bensan syöttöön tai johonkin viottuneeseen sensoriin.
koitin tutkia jos kone olisi vuotanut jotain, mutta ei ainakaa päälleppäin näytä siltä ja parkkipaikka myös kuiva.
odottaminen on piinaavaa... mutta olenko nyt vihdoin todellinen alfisti?
koitin tutkia jos kone olisi vuotanut jotain, mutta ei ainakaa päälleppäin näytä siltä ja parkkipaikka myös kuiva.
odottaminen on piinaavaa... mutta olenko nyt vihdoin todellinen alfisti?
Re: Giulietta 940
Osa koodeista sytyttää valon, osa ei. Riippuu vian kriittisyydestä ja/tai onko vika ylipäätään minkään anturin havaittavissa. Mekaanista vikaa/kulumistahan ei anturit aina havaitse. Koodit luetaan aina määräaikaishuollossa, jolloin viimeistään paljastuu sitten nekin koodit mitkä ei MIL:ia sytytä.
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Giulietta 940
Toivottavasti selviää. TBI koneista ei ihan hirveästi ole vielä ominaisuuksia kuulunut (hyvä näin?).
Onkohan Suomeen muuten rantautunut mihinkään näkyville facelift Giuliettaa vai onko tuonti edelleen nollassa?
edit: törmäsinpä sitten toiseen säikeeseen, eli ainakin yksi Lohjalla http://www.ppauto.fi/ajoneuvot/vaihtoau ... ber=103939
Onkohan Suomeen muuten rantautunut mihinkään näkyville facelift Giuliettaa vai onko tuonti edelleen nollassa?
edit: törmäsinpä sitten toiseen säikeeseen, eli ainakin yksi Lohjalla http://www.ppauto.fi/ajoneuvot/vaihtoau ... ber=103939
Viimeksi muokannut flapjack, 24 Maalis 2015, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Giulietta 940
Ainakin eilen oli Nettiautossa yksi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Giulietta 940
Barcelonassa lomalla pari päivää, ei yhtään Giuliettaa, mutta ei muutenkaan montaa Alfaa, vain yksi 147 bongattu
Re: Giulietta 940
Nyt pelittää auto normaalisti taas. Ainakin vielä tällä hetkellä!
Syyksi tehon katoamiseen ilmeni vikakoodi: P0191
Ilmeisesti meni sitten jonkinlaiseen limp moodiin kunnes koodi poistettiin. Ihmettelen vaan tosiaan, ettei syttynyt mitään varotusvaloja! Nyt vähän mietityttää, että syttyykö mulla se enään mistään, jos ei edes limp moodista. Miten totakin sitten testaamaan?
Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi. Syystä ei tosin ole tarkemmin tietoa, mutta muuten näytti kuulemma olevan kunnossa ja auto tuntui taas normaalilta ajaa. Siinä samaan syssyyn mitattiin turbon ja bensan paineet, jotka nekin näytti normaaleilta.
Ennen töistä lähtöä, tuli myös asennettua turvavyöhön CG-Lock. Huhhei, mikä ero kun pysyy persus jakkarassa! Tuntee huomattavasti paremmin auton/tien, kun ei tarvii mutkassa pidellä persusta paikoillaan, varsinkin kun on suht hoikka ruho. Ratin ja polkimien operoiminen parani huomattavasti omilla kömpelöillä jaloilla, eli kaikin puolin nautinnollisempaa ja tunnokkaampaa ajoa. Toi vekotin on myös tosi helppokäyttönen ja varmasti hyvä selälle, kun pysyy ryhdissä. Miinuspuolena se, että parkkihallista lähdettäessä en meinannut saada lompakkoa portilla taskusta (parkkikortti).
EDIT: kaivoin koodin vielä englanniksi "P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance"
EDIT EDIT: varmaan monelle tulee mieleen joku tuning boxi, mutta tosiaan ei ole mitään extraa, täysin vakio. Törmäsin vaan etsiessäni boxejen aiheuttavan kyseistä koodia (ainakin dieseleissä)
Syyksi tehon katoamiseen ilmeni vikakoodi: P0191
Ilmeisesti meni sitten jonkinlaiseen limp moodiin kunnes koodi poistettiin. Ihmettelen vaan tosiaan, ettei syttynyt mitään varotusvaloja! Nyt vähän mietityttää, että syttyykö mulla se enään mistään, jos ei edes limp moodista. Miten totakin sitten testaamaan?
Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi. Syystä ei tosin ole tarkemmin tietoa, mutta muuten näytti kuulemma olevan kunnossa ja auto tuntui taas normaalilta ajaa. Siinä samaan syssyyn mitattiin turbon ja bensan paineet, jotka nekin näytti normaaleilta.
Ennen töistä lähtöä, tuli myös asennettua turvavyöhön CG-Lock. Huhhei, mikä ero kun pysyy persus jakkarassa! Tuntee huomattavasti paremmin auton/tien, kun ei tarvii mutkassa pidellä persusta paikoillaan, varsinkin kun on suht hoikka ruho. Ratin ja polkimien operoiminen parani huomattavasti omilla kömpelöillä jaloilla, eli kaikin puolin nautinnollisempaa ja tunnokkaampaa ajoa. Toi vekotin on myös tosi helppokäyttönen ja varmasti hyvä selälle, kun pysyy ryhdissä. Miinuspuolena se, että parkkihallista lähdettäessä en meinannut saada lompakkoa portilla taskusta (parkkikortti).
EDIT: kaivoin koodin vielä englanniksi "P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance"
EDIT EDIT: varmaan monelle tulee mieleen joku tuning boxi, mutta tosiaan ei ole mitään extraa, täysin vakio. Törmäsin vaan etsiessäni boxejen aiheuttavan kyseistä koodia (ainakin dieseleissä)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
Kaikki viat ei sytytä vikavaloa...
Mutta vikavalon täytyy (!) syttyä silloin, kun autoon laittaa virrat päälle. Sammua sen pitää viimeistään sitten, kun moottori on käynnissä - tuolla se lampun toimivuus on helppo testata. Testerilläkin sen voi sytyttää testiksi, jos haluaa.
Mutta vikavalon täytyy (!) syttyä silloin, kun autoon laittaa virrat päälle. Sammua sen pitää viimeistään sitten, kun moottori on käynnissä - tuolla se lampun toimivuus on helppo testata. Testerilläkin sen voi sytyttää testiksi, jos haluaa.
Re: Giulietta 940
^Jep, ja testerillä näkyisi vikakoodi vikavalon viasta.
Re: Giulietta 940
Ei varmasti sytytäkkään, mutta hämmentävää jos edes limp moodin aiheuttava vikakoodi ei sytytä. Kiitti vinkeistä. Pitää huomenna tarkastaa ainakin toi valon toimivuus!Aquatica kirjoitti:Kaikki viat ei sytytä vikavaloa...
Mutta vikavalon täytyy (!) syttyä silloin, kun autoon laittaa virrat päälle. Sammua sen pitää viimeistään sitten, kun moottori on käynnissä - tuolla se lampun toimivuus on helppo testata. Testerilläkin sen voi sytyttää testiksi, jos haluaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulietta 940
Enemmän kuulostaa siltä, että yhteys polttoainepaineanturiin on pätkäissyt. Osaava korjaamo oletettavasti/toivottavasti tarkisti vähintään liittimen kunnon ja heilutteli sekä väänteli kaapeleita etsiäkseen mahdollisen murtuman olemassaoloa samalla kun kuittasi vikakoodin.dawasd kirjoitti:Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Giulietta 940
oot varmaan ihan oikeilla jäljillä, nimittäin low ja high pressurelle on omat koodinsa. tarkastutan noi sensorien johdot/liitokset samalla, kun vaihdan ragazzonin putket sekä uudet jarrupalat ensi viikolla, jos siis ei mitään erityistä ilmene sitä ennen...Polforea kirjoitti:Enemmän kuulostaa siltä, että yhteys polttoainepaineanturiin on pätkäissyt. Osaava korjaamo oletettavasti/toivottavasti tarkisti vähintään liittimen kunnon ja heilutteli sekä väänteli kaapeleita etsiäkseen mahdollisen murtuman olemassaoloa samalla kun kuittasi vikakoodin.dawasd kirjoitti:Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi.
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Giulietta 940
Nonii, nyt on JTDm taas omistajansa pihassa moottorivaurion jälkeen. Aiemmin ketjussa mainittu egr:n vuotanut laipan tiiviste aiheutti egr:n rikkoutumisen jäähdytysnesteen takia. Giuliettan eperissä tiiviste numerolla 22. Muutama viikko tapauksen jälkeen todettiin kaikkien ruiskusuutinten rikkoontuneen ja moottorin vaurioituneen voitelun pettämiseen.
Maahantuoja pesi kätensä tuosta kokonaan perusteena ettei nykyinen omistaja ole rekisteriin merkitty ensimmäinen omistaja vaikka omisti jo auton takuuaikana ja sitä takuuseen korjattiinkin tuon egr:n osalta. Takuu oli pari viikkoa sitten ummessa. Homma kaatui auton myyneen liikkeen virhevastuun piikkiin. Autoon asennettiin heidän toimesta saman ikäinen (vm.11) n 30 tkm ajettu kone. Tuossa projektissa myyjäliike täytti täysin vastuunsa tarjoten auton lähinnä saman kuntoisena kun se oli ennen vahinkoa. Maahantuojan asenne tapauksessa ihmetyttää kun se ei osoittanut kiinnostusta vahingon syyn selvittämiseksi. Se olisi tuotekehityksen kannalta olennainen asia vastaavissa tapauksissa. Loppuottelu käydään myyjän ja maahantuojan välillä.
Maahantuoja pesi kätensä tuosta kokonaan perusteena ettei nykyinen omistaja ole rekisteriin merkitty ensimmäinen omistaja vaikka omisti jo auton takuuaikana ja sitä takuuseen korjattiinkin tuon egr:n osalta. Takuu oli pari viikkoa sitten ummessa. Homma kaatui auton myyneen liikkeen virhevastuun piikkiin. Autoon asennettiin heidän toimesta saman ikäinen (vm.11) n 30 tkm ajettu kone. Tuossa projektissa myyjäliike täytti täysin vastuunsa tarjoten auton lähinnä saman kuntoisena kun se oli ennen vahinkoa. Maahantuojan asenne tapauksessa ihmetyttää kun se ei osoittanut kiinnostusta vahingon syyn selvittämiseksi. Se olisi tuotekehityksen kannalta olennainen asia vastaavissa tapauksissa. Loppuottelu käydään myyjän ja maahantuojan välillä.
Re: Giulietta 940
Liittyen tuohon egr-venttiiliin, myös meillä ilmeisesti sen vaihto edessä (Giulietta 2.0 JTDM 140, vuosimallia 2011). Vikakoodit P0487, P0488 ja P0490, oireina DNA-kytkimen ja Stop&Startin kytkeytyminen pois päältä sekä varoitusvalon syttyminen (moottorin kuva) siten, että välillä vika häviää itsestään ja toiminnot taas normaalit. Eilen Kehä III:n liittymässä lisäksi kaikki tehot hävisivät, ei kiihtynyt yli 40 km/t. Vaan kun pysähdyttiin levennykselle ja käynnistettiin auto uudestaan, taas toimi normaalisti. AK:ssa arvioivat syyksi egr-venttiilin ja uuden venttiilin hinnaksi 198,76 EUR + 5 tunnin työ eli kokonaishinta huitelisi 800 euron tuntumassa. Löytyisiköhän pääkaupunkiseudulta muita Alfan ongelmiin perehtyneitä korjaamoja, joilta voisi pyytää kilpailevaa tarjousta? AutoMilanon löysin googlettamalla, olisiko vielä muita mahdollisia?
Re: Giulietta 940
Tuntuu olevan Giuliettan EGR vikaa liikkeellä. Mullakin eilen sytytti vikavalon ja korjaamon mukaan P0488 EGR VENT. Kuittasivat vikavalon, mutta se syttyi melkeen heti uudestaan.
Nyt pitää vaan toivoa, että auto kulkee siihen asti että saavat uuden venttiilin liikkeeseen. Korjausaika varattu 28.4.
Nyt pitää vaan toivoa, että auto kulkee siihen asti että saavat uuden venttiilin liikkeeseen. Korjausaika varattu 28.4.
Re: Giulietta 940
^^ Varmasti löytyy muualta ja eri hinnoilla. Rohkeasti kysymään tarjouksia monesta paikasta. Ei sen tarvi olla mikään Alfaan perehtynyt paikka.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
^^^ italian ihmeiden pitäisi olla tuttuja myös Malminkartanon autohuollolle (Konalassa) ja Deltalle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Giulietta 940
^^^^ Tässä myös mainitaan Alfaa vaikka samalla listalla hyvin moni muukin merkki.
Jakohihnan kohdalla sain kilpailukykyisen tarjouksenkin.
http://www.autohuoltoliede.fi/autohuolt ... kaishuolto
Jakohihnan kohdalla sain kilpailukykyisen tarjouksenkin.
http://www.autohuoltoliede.fi/autohuolt ... kaishuolto