Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Huoltotiedotteen mukaan vuotanut laipan tiiviste on ollut syynä ja jäähdytysneste rikkonut egr:n. En ole varma tuon -11 mallisen jtdm:n egr:n rakenteesta onko se kuinka jäähdytysnesteen kanssa tekemisissä.
Itsellä oleva 156 2,4 viisisylinterinen on erilainen rakenne ja siinä tuo ei olisi mahdollista...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Komppaan Savijoa - vaikea ymmärtää, miten muutoin EGR vika -> kampiakseli banaanina.

Kuulostaa totaalituholta -> vähintäänkin osa kustannuksista muualta kuin omasta pussista, koska moottorin voi olettaa kestävän ~200 tkm.

Mutta… episodi liittyy jo takuuaikana aloitettuun korjaukseen/vianetsintään. Siis tuho tapahtui a) jo takuuaikana (mutta kaikkia vaurioita ei silloin löydetty eikä korjattu) tai b) takuuaikana suoritetun & epäonnistuneen korjauksen seurauksena? Niin tai näin, tämä ei voi mennä minnekään muualle kuin kokonaan tehtaan/maahantuojan piikkiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

insinörtti kirjoitti: Niin tai näin, tämä ei voi mennä minnekään muualle kuin kokonaan tehtaan/maahantuojan piikkiin.
Näin minäkin asian näkisin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

Pakosarjalta tulevassa putkessahan on lämmönvaihdin ennen EGR-venttiiliä, jolla jäähdytetään pakokaasuja. Se on nestejäähdytin, jonka vuoto pakokaasujen sekaan voisi aiheuttaa vian P0490, (EGR-venttiilin oikosulku akkujännitteeseen) ja kyseisen moottorivaurion kun nestettä pääsee sylinteriin ?

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

4/2011 käyttöönotettu 1.4MA kävi eilen 60tkm/4v määräaikaishuollossa. Yllättäen Autokeskuksen merkkihuollon hinta oli lähes sama muiden kanssa joten Alfa Romeo tiepalvelu, AK Herttoniemen sijainti ja merkkihistoria puolsivat sitä.

Tehtiin määräaikaishuollon tarkistusten lisäksi moottorin öljy+suodatin vaihto, uusi raitisilmasuodatin, uusi moottorinilmasuodatin, sytytystulpat, jarrunesteen vaihto + jarruhuolto (osien puhdistus, tarkistus ja säätö), jakohihnan vaihto sis. kiristimen, vesipumpun, pakkasnesteiden ja apulaitehihnan vaihto. Hinta yhteensä 920 eur.

Lisäksi tutkittiin:
- radion huono kuuluvuus jonka seurauksena vaihdettiin antennin jalka sen heikon vahvistimen takia. Siitä 100 eur lisää
- satunnainen vesi joka kerääntyy takaluukkuun, mutta nyt vuotoja ei havaittu ja tiivisteet kunnossa, joten päädyttiin vain poistamaan keskimmäinen kolmesta luukun alapuolisesta kumitulpasta - jos sillä olisi merkitystä asiaan

Avatar
tuvu
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2014, 11:50
Car(s): ex Giulietta 1.4 T-jet -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tuvu »

4/2011 luovutetulla T-jetille Autokeskuksen tarjous samalle huollolle oli 1035 euroa...
Satasen ero moottorin takia? Pitänee olla uudestaan yhteydessä.

Listalle pitää lisätä myös:
- nariseva kuskin penkki (muutamaan otteeseen jo ihmetelty)
- toimimaton takalasin lämmitin (peilien lämmitys toimii)
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
- uudet pyyhkimet

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Flying Elmer kirjoitti:
Lisäksi tutkittiin:
- satunnainen vesi joka kerääntyy takaluukkuun, mutta nyt vuotoja ei havaittu ja tiivisteet kunnossa, joten päädyttiin vain poistamaan keskimmäinen kolmesta luukun alapuolisesta kumitulpasta - jos sillä olisi merkitystä asiaan
Autokeskus kehuu, että suodattimien vaihto kuuluu aina hintaan, mutta kyllä minulla oli edellisessä huollossa vain tarkastettu suodattimet eikä vaihdettu. Huomasin vasta pitkän ajan päästä, että työnkuvauksessa oli alleviivattu sanat tarkastus ilman- ja raitisilmasuodattimien kohdalla eli niitä ei oltu vaihdettu. Hinta huollolla kyllä oli se mikä luki kotiin tulleessa mainoksessa...
AutoFilarolla teetin tuon saman huollon n. 3 viikkoa sitten hintaan 696e sis. iso huolto, tulpat, jakohihna kaikkine vermeineen (myös vesipumppu), jarrunesteet ilman jarruhuoltoa, jäähdytysnesteet ja ekstrana huohottimesta kylmälimojen poispesu.

Tuo veden kerääntyminen takaluukkuun; omassani on yhden kerran ollut vettä luukun sisällä (1/2015) ja silloin auto oli ulkona ja yöllä päälle satoi paksu lumikerros, joka muuttui tosi vetiseksi päivän aikana ja siitä sitten jostakin meni sulamisvesi luukkuun.

Tuon keskimmäisen muovin poisto kävi itsellänikin mielessä, mutta otin sen irti ja totesin, että siinä on kyllä iso reikä josta vesi mahtuu pois, niin jätin paikalleen. Luukku on sittemmin pysynyt kuivana.
Se vähän ihmetyttää, että mihin se vesi menee sitten, kun/jos se tulee siitä keskimmäisestä reiästä pois? Sehän jää makaamaan lukolle muotoiltuun koloon muovissa, jossa taas ei ole mitään poistoreikää edelleen?

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

tuvu kirjoitti:Listalle pitää lisätä myös:
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
Tämä tuntuu olevan takaluukun ohella toinen mysteeriongelma joka esiintyy vain käyttäjillä muttei huollossa. Pyysin omaani katsottavaksi vuosi sitten takuun aikana määräaikaishuollossa ja tuolloin mitään väljää ei löydetty (ml katsastusmies) mutta huolto ilmeisesti laittoi rasvaa joka auttoi ehkä pienen hetken. Samaa asiaa on puitu brittifoorumilla pitkälti enkä tullut sitä kautta vielä yhtään viisaammaksi. :evil: :roll: :crazyeyes:

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sairaita huoltohintoja, jakohihnan vaihtokin taitaa olla melko simppeli ja nopea toimenpide. Mistä noissa huolloissa maksetaan? :shock:

Avatar
tuvu
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2014, 11:50
Car(s): ex Giulietta 1.4 T-jet -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Flying Elmer kirjoitti:
tuvu kirjoitti:Listalle pitää lisätä myös:
- narahtelu eturipustuksista, etenkin kylmänä nopeustöyssyissä tms. (koiranluille tehty jo kerran jotain)
Tämä tuntuu olevan takaluukun ohella toinen mysteeriongelma joka esiintyy vain käyttäjillä muttei huollossa. Pyysin omaani katsottavaksi vuosi sitten takuun aikana määräaikaishuollossa ja tuolloin mitään väljää ei löydetty (ml katsastusmies) mutta huolto ilmeisesti laittoi rasvaa joka auttoi ehkä pienen hetken. Samaa asiaa on puitu brittifoorumilla pitkälti enkä tullut sitä kautta vielä yhtään viisaammaksi. :evil: :roll: :crazyeyes:
No, periaatteessa hyvä, jos mekaanista ongelmaa ei ole vaan ainoastaan pieni meluhaitta.

Takaluukku on viisi kertaa vuosien varrella kerännyt vettä ja vuotanut sitä lukkosalvan kuoppaan. Huolto taisi tutkia "tiivisteitä", muttei mitään löytynyt. Veden keräytyminen sattunut kesän ja syksyn rankkasateilla, varsinkin jos auto on ollut rinteessä.

Aiempaan listaan voisi vielä lisätä kysymyksen metallisesta äänestä (jyrinä), joka kuuluu satunnaisesti kun peruuttaa samalla kääntäen esim. taskuparkkiin ylämäkeen. Itse olen aavistellut, että hill holder jumittaa, mutten osaa sen kummemmin analysoida.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Takaluukun vesiongelma johtuu sen pyyhkijän läpiviennistä. Toteutus on semmonen juostenkustu, ettei se voi olla pitävä. Silikooni auttaa tähän ongelmaan.

Mulla oli 120tkm huolto 1025€, jossa toki oli lähes puolet työtä juuri näiden narinoiden ja vuotojen korjauksista. Niin ja olihan siinä jarrunesteet, jarruhuolto, jäähdytysnesteet, ilmastointihuolto yms. muuta virallisen ohjelman ulkopuolelta. Jakohihna tai jakopää on samaa peruspalikkaa kuin muissakin FIRE-moottoreissa, joten ei ne osat maksa juuri mitään.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

jmi kirjoitti:Sairaita huoltohintoja, jakohihnan vaihtokin taitaa olla melko simppeli ja nopea toimenpide. Mistä noissa huolloissa maksetaan? :shock:
Minun mielestä autoni huolto oli kuitenkin varsin kohtuuhintaista verrattuna moneen muuhun merkkiin :shock:.
Esimerkin autossa (Giulietta MultiAir) sisälsi jakohihnahuolto seuraavat osat: jakohihna, kiristin, rullat, apulaitehihna, vesipumppu, jäähdytysnesteet. Jo pelkästään kaikkien näiden osien vaihto ei tosiaankaan ole ihan "vartin homma" (muistaakseni ohjeaika työlle oli 3,5h?)... Ehkä pelkän jakohihnan vaihto voikin olla "pikkuhomma", mutta se on kyllä väärää säästämistä, jos ei vaihda muita osia :?. No, jakohihnahuoltopaketin hinta oli 350e. Halvempaa ainakin kuin esim. tähän jo 3 vuotta sitten... http://www.iltalehti.fi/autot/201301240130127_au.shtml

Muun huollon osat sisälsi moottorin ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen, moottoriöljyn (Selenia), öljynsuodattimen ja sytytystulpat.
Johan tässä pelkistä osista tulee ihan mukavan kokoinen summa ja siihen työt päälle.

Ilario
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Syys 2013, 17:04
Car(s): Giulietta MultiAir -13
Paikkakunta: Tampere

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ilario »

Itse tässä hieman mielenkiinnosta kyselin omaan Giuliettaan 60tkm huoltoa ja jakohihnan vaihtoa ja kyllä hinnat vaihteli aika paljon.
AK tarjosi pikkaisen päälle 900€ jossa tosin tehdään se jarrujen pikkuhuolto.
Pääkaupunkiseutu olikin sitten melkein järjestäen lähellä 900€.
Kehäkolmosen ulkopuolella huoltojen hinnat olikin sitten haarukassa 600€-700€ ja muutama käytti jakohihnassa alkuperäisosia ja moottorikin olisi saanut haluamaansa Seleniaa.

Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

peksu kirjoitti:
jmi kirjoitti:Sairaita huoltohintoja, jakohihnan vaihtokin taitaa olla melko simppeli ja nopea toimenpide. Mistä noissa huolloissa maksetaan? :shock:
Minun mielestä autoni huolto oli kuitenkin varsin kohtuuhintaista verrattuna moneen muuhun merkkiin :shock:.
Esimerkin autossa (Giulietta MultiAir) sisälsi jakohihnahuolto seuraavat osat: jakohihna, kiristin, rullat, apulaitehihna, vesipumppu, jäähdytysnesteet. Jo pelkästään kaikkien näiden osien vaihto ei tosiaankaan ole ihan "vartin homma" (muistaakseni ohjeaika työlle oli 3,5h?)... Ehkä pelkän jakohihnan vaihto voikin olla "pikkuhomma", mutta se on kyllä väärää säästämistä, jos ei vaihda muita osia :?. No, jakohihnahuoltopaketin hinta oli 350e. Halvempaa ainakin kuin esim. tähän jo 3 vuotta sitten... http://www.iltalehti.fi/autot/201301240130127_au.shtml

Muun huollon osat sisälsi moottorin ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen, moottoriöljyn (Selenia), öljynsuodattimen ja sytytystulpat.


Johan tässä pelkistä osista tulee ihan mukavan kokoinen summa ja siihen työt päälle.
Motonet ja Ricambi Alfisti myyvät jakohihnaa kiristimellä +vesipumppu n.100€.
Suodattimet,öljy ja sytytystulpat n.150€ eli kyllä siinä työlle hintaa tulee.
Eikä ne tuota jakopäätä kahta tuntia kauempaa vaihda.
Eikä herneitä nenään, ihmettelen vaan :-D

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

No, työstä ja tietotaidosta siinä maksankin :roll: .

Moni tee-se-itse henkilö pitää itse tekemiään huoltoja/korjauksia ilmaisina, mutta kyllä ne tallitilat ja työkalutkin yleensä jotakin maksaa - ja minä ainakin arvostan myös oman aikani jonkin hintaiseksi 8) .

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

matti_vuorio kirjoitti:Takaluukun vesiongelma johtuu sen pyyhkijän läpiviennistä. Toteutus on semmonen juostenkustu, ettei se voi olla pitävä. Silikooni auttaa tähän ongelmaan.
Olen samaa mieltä että mieluummin fiksaa alkuperäisen ongelman kuin lakaisee sitä maton alle tulppia poistamalla. Pitääpä tiivistää tuo pyyhkijä kunnolla silikonin kera. Ärsyttää vain kun tämä on aivan selvä tyyppivika ja silti merkkihuolto on aivan kädetön tämän asian kanssa.

Avatar
ari.aa
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147.
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Kolme vuotta tuli täyteen ja kohta 40000 km.
Saldo tehdyistä korjauksista:
- puhelinäänet pelkkää rätinää, Blue & Me ohjainboksi vaihdettu.
- 2-sylinterin tulpan reiässä öljyä, tiivisteet vaihdettu.
- vasen umpio huurtuu, asennettu uudelleen.
- lisäjarruvalo ei toimi, uudet johtosarjat taakse.
- avain toimi vain parin metrin etäisyydeltä, kaukosäätimen antennia säädetty.
... :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ilario kirjoitti: Kehäkolmosen ulkopuolella huoltojen hinnat olikin sitten haarukassa 600€-700€ ja muutama käytti jakohihnassa alkuperäisosia ja moottorikin olisi saanut haluamaansa Seleniaa.

Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?
Seleniaa saa kyllä tilattuakin ihan helposti, jopa suomenmaalta.
En tiedä, saako AK:lta/Malminkartanon autohuollosta/Auto Milanosta (uskoisin, että näistä ainakin viimoisesta), mutta ainakin tilaamalla Auto Filarosta. Sieltä löytyy Tutelatkin, joten kummaa olisi jos ei Selenia olisi listalla :p

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

Ilario kirjoitti:
Onko muuten kellään mitään helppoa keinoa saada tuota Seleniaa tilattua vai käytattekö vain öljyä joka täyttää manuskan vaatimukset?
MiToon (1.4 MA 135) laittoivat Selenia K Pure Enrgyä Konalan AK:ssa ihan pyytämättä. Giuliettaan (2.0 JTDm 170) sitten taas laittoivat Neste City Pro C2:sta. Olen siis luottanut AK:n ammattitaitoon. Tosin Giulietan kohdalla meinasi usko ammattitaitoon jo mennä, kun takaluukun vesivuoto taisi tulla kuntoon vasta neljännen käynnin ja valittamisen jälkeen - siis pyyhkijän läpiviennin tiivistäminen - no nyt se ei enää vuoda eli ainakin Konalassa niiden luulisi tietävän mitä sille pitää tehdä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Saako tuota ärsyttävää turvavyövaroitinta jotenkin hiljennettyä? Viime päivinä on pukannut paljon väärää hälytystä tyhjältä takapenkiltä.

Ylipäätään pöyristyttävää, että italialaiseen autoon pannaan tuollaisia pohjoiseurooppalaisten jännittäjien varusteita.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^Ota se käsilaukku pois penkiltä :mrgreen:

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Flying Elmer kirjoitti:4/2011 käyttöönotettu 1.4MA kävi eilen 60tkm/4v määräaikaishuollossa. Yllättäen Autokeskuksen merkkihuollon hinta oli lähes sama muiden kanssa joten Alfa Romeo tiepalvelu, AK Herttoniemen sijainti ja merkkihistoria puolsivat sitä.

Tehtiin määräaikaishuollon tarkistusten lisäksi moottorin öljy+suodatin vaihto, uusi raitisilmasuodatin, uusi moottorinilmasuodatin, sytytystulpat, jarrunesteen vaihto + jarruhuolto (osien puhdistus, tarkistus ja säätö), jakohihnan vaihto sis. kiristimen, vesipumpun, pakkasnesteiden ja apulaitehihnan vaihto. Hinta yhteensä 920 eur.
Itse maksoin pikkupajalla samasta huollosta ja jakohihnan vaihdosta noin 600€ :shock:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Vittorio Jano kirjoitti:Saako tuota ärsyttävää turvavyövaroitinta jotenkin hiljennettyä? Viime päivinä on pukannut paljon väärää hälytystä tyhjältä takapenkiltä.

Ylipäätään pöyristyttävää, että italialaiseen autoon pannaan tuollaisia pohjoiseurooppalaisten jännittäjien varusteita.
Miten ihmeessä nää saat tavarankuskauksella tuon varoittimen huutamaan? Giulietan takapenkissä ei oo noita tunnistimia poislukien turvavöiden vastakappaleessa. Tein ihmiskokeen, että laitoin emännän takapenkille ilman vöitä ja ei se (auto) mitään huutanu.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Se on huutanut vaikka siellä ei ole mitään.

Tosin pari päivää ollut jo ihan hiljaista. Korjaantuikohan itsestään...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Vilkuttaako se turvavyön näyttö nimenomaan takapenkin paikkoja? Voisi olla se turvavyön vastakappale rikki.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Tavaraa etupenkillä?
Takapenkistä ei kyllä ainakaan meilläkään piipittele; vain valo palaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Joo, takapenkkiä se vilkutteli. Mutta se summeri huusi kyllä samalla.

Mystistä. Pidetään silmällä jos vielä esiintyy.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Summeri alko kyllä huutamaan sitte ku se rassasi vyötä kiinni, mutta ei ihan ykkösellä menny lukkoon. Edelleen sitä mieltä, että joku niistä vastakappaleista paskana.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Juu, tuo saattaapi hyvinkin olla se oikea diagnoosi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Sitten kun hiekan/asfaltin pöly on syönyt maalipinnan puhki etulokasuojien kulmista, takapuskurin kulmista ja helmalevikkeistä, voi ne huoletta näköjään fixata kotikonsteinkin. Vaikkapa teippaamalla. Saa näin kätevästi päivitettyä lookkia 2015-vuodelle. :lol:
Liitteet
eeec571a-39fc-4817-a829-e9006b3dd784.jpg
(146.55 KiB) Tiedosto ladattu 5458 kertaa

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Tuossa näyttää olevan orkkis Line Accessori-korisarja, joka on Zenderin valmistama. Tosin saman luukin saa tosiaan tehtyä teippaamalla 8)
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Tänään kotimatkalla huomasin, että D ei ollut enään kovin responsiivinen kaasun kanssa ja tuntui enemmän N moodilta. Koitin vähän enemmän, mutta ei.. Tehoja kadonnut taivaan tuuliin. Nyt pelkään, että turbo sano ittensä irti tai jotain pahempaa. Ei mitään vikavaloja syttynyt, mutta huomenna luettamaan vikakoodit. :crazyeyes:

Katotaan juoko kesällä mies vai auto. :drinking:

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

onko muilla tietoa, syttyykö vikakoodeista aina varotusvalo? ittellä ei tosiaan syttynyt ja toi koodien luku siirtyi nyt huomiselle.. autokeskuksen huoltojamppa sanoi, että pitäisi syttyä aina, mutta epäilen. sen verran tiiän, että turbon paineet näytti menevän maximiin normaalisti (jos siihen näytön mittariin on uskominen) ja dna kytkin toimii, mutta tehoja puuttuu huomattavasti. nyt toivon, että se liittyy vaan esim bensan syöttöön tai johonkin viottuneeseen sensoriin.

koitin tutkia jos kone olisi vuotanut jotain, mutta ei ainakaa päälleppäin näytä siltä ja parkkipaikka myös kuiva.

odottaminen on piinaavaa... :) mutta olenko nyt vihdoin todellinen alfisti?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Osa koodeista sytyttää valon, osa ei. Riippuu vian kriittisyydestä ja/tai onko vika ylipäätään minkään anturin havaittavissa. Mekaanista vikaa/kulumistahan ei anturit aina havaitse. Koodit luetaan aina määräaikaishuollossa, jolloin viimeistään paljastuu sitten nekin koodit mitkä ei MIL:ia sytytä.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Toivottavasti selviää. TBI koneista ei ihan hirveästi ole vielä ominaisuuksia kuulunut (hyvä näin?).

Onkohan Suomeen muuten rantautunut mihinkään näkyville facelift Giuliettaa vai onko tuonti edelleen nollassa?

edit: törmäsinpä sitten toiseen säikeeseen, eli ainakin yksi Lohjalla http://www.ppauto.fi/ajoneuvot/vaihtoau ... ber=103939
Viimeksi muokannut flapjack, 24 Maalis 2015, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ainakin eilen oli Nettiautossa yksi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Arcar »

Barcelonassa lomalla pari päivää, ei yhtään Giuliettaa, mutta ei muutenkaan montaa Alfaa, vain yksi 147 bongattu

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Nyt pelittää auto normaalisti taas. Ainakin vielä tällä hetkellä!

Syyksi tehon katoamiseen ilmeni vikakoodi: P0191

Ilmeisesti meni sitten jonkinlaiseen limp moodiin kunnes koodi poistettiin. Ihmettelen vaan tosiaan, ettei syttynyt mitään varotusvaloja! :crazyeyes: Nyt vähän mietityttää, että syttyykö mulla se enään mistään, jos ei edes limp moodista. :lol: Miten totakin sitten testaamaan? :?

Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi. Syystä ei tosin ole tarkemmin tietoa, mutta muuten näytti kuulemma olevan kunnossa ja auto tuntui taas normaalilta ajaa. Siinä samaan syssyyn mitattiin turbon ja bensan paineet, jotka nekin näytti normaaleilta.

Ennen töistä lähtöä, tuli myös asennettua turvavyöhön CG-Lock. Huhhei, mikä ero kun pysyy persus jakkarassa! Tuntee huomattavasti paremmin auton/tien, kun ei tarvii mutkassa pidellä persusta paikoillaan, varsinkin kun on suht hoikka ruho. Ratin ja polkimien operoiminen parani huomattavasti omilla kömpelöillä jaloilla, eli kaikin puolin nautinnollisempaa ja tunnokkaampaa ajoa. Toi vekotin on myös tosi helppokäyttönen ja varmasti hyvä selälle, kun pysyy ryhdissä. Miinuspuolena se, että parkkihallista lähdettäessä en meinannut saada lompakkoa portilla taskusta (parkkikortti). :mrgreen:

EDIT: kaivoin koodin vielä englanniksi "P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance"

EDIT EDIT: varmaan monelle tulee mieleen joku tuning boxi, mutta tosiaan ei ole mitään extraa, täysin vakio. Törmäsin vaan etsiessäni boxejen aiheuttavan kyseistä koodia (ainakin dieseleissä)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kaikki viat ei sytytä vikavaloa...

Mutta vikavalon täytyy (!) syttyä silloin, kun autoon laittaa virrat päälle. Sammua sen pitää viimeistään sitten, kun moottori on käynnissä - tuolla se lampun toimivuus on helppo testata. Testerilläkin sen voi sytyttää testiksi, jos haluaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Jep, ja testerillä näkyisi vikakoodi vikavalon viasta.

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Aquatica kirjoitti:Kaikki viat ei sytytä vikavaloa...

Mutta vikavalon täytyy (!) syttyä silloin, kun autoon laittaa virrat päälle. Sammua sen pitää viimeistään sitten, kun moottori on käynnissä - tuolla se lampun toimivuus on helppo testata. Testerilläkin sen voi sytyttää testiksi, jos haluaa.
Ei varmasti sytytäkkään, mutta hämmentävää jos edes limp moodin aiheuttava vikakoodi ei sytytä. Kiitti vinkeistä. Pitää huomenna tarkastaa ainakin toi valon toimivuus!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

dawasd kirjoitti:Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi.
Enemmän kuulostaa siltä, että yhteys polttoainepaineanturiin on pätkäissyt. Osaava korjaamo oletettavasti/toivottavasti tarkisti vähintään liittimen kunnon ja heilutteli sekä väänteli kaapeleita etsiäkseen mahdollisen murtuman olemassaoloa samalla kun kuittasi vikakoodin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Polforea kirjoitti:
dawasd kirjoitti:Koodi on siis "polttoainepaineen signaali, katkonainen", eli ilmeisesti syystä tai toisesta on hetkellisesti paineet päässyt laskemaan liian alhaiseksi ja turvatoimena limp moodi.
Enemmän kuulostaa siltä, että yhteys polttoainepaineanturiin on pätkäissyt. Osaava korjaamo oletettavasti/toivottavasti tarkisti vähintään liittimen kunnon ja heilutteli sekä väänteli kaapeleita etsiäkseen mahdollisen murtuman olemassaoloa samalla kun kuittasi vikakoodin.
oot varmaan ihan oikeilla jäljillä, nimittäin low ja high pressurelle on omat koodinsa. tarkastutan noi sensorien johdot/liitokset samalla, kun vaihdan ragazzonin putket sekä uudet jarrupalat ensi viikolla, jos siis ei mitään erityistä ilmene sitä ennen... :)

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Nonii, nyt on JTDm taas omistajansa pihassa moottorivaurion jälkeen. Aiemmin ketjussa mainittu egr:n vuotanut laipan tiiviste aiheutti egr:n rikkoutumisen jäähdytysnesteen takia. Giuliettan eperissä tiiviste numerolla 22. Muutama viikko tapauksen jälkeen todettiin kaikkien ruiskusuutinten rikkoontuneen ja moottorin vaurioituneen voitelun pettämiseen.
Maahantuoja pesi kätensä tuosta kokonaan perusteena ettei nykyinen omistaja ole rekisteriin merkitty ensimmäinen omistaja vaikka omisti jo auton takuuaikana ja sitä takuuseen korjattiinkin tuon egr:n osalta. Takuu oli pari viikkoa sitten ummessa. Homma kaatui auton myyneen liikkeen virhevastuun piikkiin. Autoon asennettiin heidän toimesta saman ikäinen (vm.11) n 30 tkm ajettu kone. Tuossa projektissa myyjäliike täytti täysin vastuunsa tarjoten auton lähinnä saman kuntoisena kun se oli ennen vahinkoa. Maahantuojan asenne tapauksessa ihmetyttää kun se ei osoittanut kiinnostusta vahingon syyn selvittämiseksi. Se olisi tuotekehityksen kannalta olennainen asia vastaavissa tapauksissa. Loppuottelu käydään myyjän ja maahantuojan välillä.

MHJ
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Tammi 2012, 11:21
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja MHJ »

Liittyen tuohon egr-venttiiliin, myös meillä ilmeisesti sen vaihto edessä (Giulietta 2.0 JTDM 140, vuosimallia 2011). Vikakoodit P0487, P0488 ja P0490, oireina DNA-kytkimen ja Stop&Startin kytkeytyminen pois päältä sekä varoitusvalon syttyminen (moottorin kuva) siten, että välillä vika häviää itsestään ja toiminnot taas normaalit. Eilen Kehä III:n liittymässä lisäksi kaikki tehot hävisivät, ei kiihtynyt yli 40 km/t. Vaan kun pysähdyttiin levennykselle ja käynnistettiin auto uudestaan, taas toimi normaalisti. AK:ssa arvioivat syyksi egr-venttiilin ja uuden venttiilin hinnaksi 198,76 EUR + 5 tunnin työ eli kokonaishinta huitelisi 800 euron tuntumassa. Löytyisiköhän pääkaupunkiseudulta muita Alfan ongelmiin perehtyneitä korjaamoja, joilta voisi pyytää kilpailevaa tarjousta? AutoMilanon löysin googlettamalla, olisiko vielä muita mahdollisia?

Avatar
Ja_Ri
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Maalis 2011, 16:41
Car(s): Mese
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ja_Ri »

Tuntuu olevan Giuliettan EGR vikaa liikkeellä. Mullakin eilen sytytti vikavalon ja korjaamon mukaan P0488 EGR VENT. Kuittasivat vikavalon, mutta se syttyi melkeen heti uudestaan.
Nyt pitää vaan toivoa, että auto kulkee siihen asti että saavat uuden venttiilin liikkeeseen. Korjausaika varattu 28.4.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^ Varmasti löytyy muualta ja eri hinnoilla. Rohkeasti kysymään tarjouksia monesta paikasta. Ei sen tarvi olla mikään Alfaan perehtynyt paikka.
Kuva

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^^ italian ihmeiden pitäisi olla tuttuja myös Malminkartanon autohuollolle (Konalassa) ja Deltalle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^^^ Tässä myös mainitaan Alfaa vaikka samalla listalla hyvin moni muukin merkki.
Jakohihnan kohdalla sain kilpailukykyisen tarjouksenkin.
http://www.autohuoltoliede.fi/autohuolt ... kaishuolto
Kuva

Vastaa Viestiin