159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Alikkäs Alfa yllätti: laturin hihna katkesi, kiilautui jakohihnan väliin ja paikallisen korjaamon diagnoosin mukaan jako hyppäsi kaksi pykälää. Jatkodiagnoosina oli että ei lähde käyntiin uudella hinhalla, joten moottori on rikki. Koska talli löytyy ja korjaamolla koneen kunnostus ei kiinnosta, otin koneen diagnosoitavaksi. Mukavasti apuja löytyi täältä:

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml

Eli venttiilikoppa irti. Tämä oli erittäin ikävää, koska ensimmäinen dieselsuutin oli käsittämättömän jumissa. Päivän ksyleeniliuotuksella (CRC ei tehoa) ja äärimmäisellä väkivallalla se kuitenkin lähti. Yllätyksekseni kaikki venttiilien keinut (vai mitkä lienevät, rockers englanniksi) olivat ehjät. Käsittääkseni tuossa koneessa ne menevät ihan varmasti paskaksi jos jako pomppaa. Myös konetta pyörittämällä kuuluu mukavasti pihinää. Eli puristusten mittaukseen seuraavaksi...

Kysymys: Miten tuosta koneesta kannattaa mitata puristukset? Suuttimista? Mitä pitää huomioida? En ole mekaanikko ja spesiaalityökaluja tuohon ei löydy, mutta perus alipaine/ylipaine pumppu jossa mittari löytyy.

Kokemukset vastaavasta olisivat tervetulleita. :)

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Sen kerran kuin dieselistä niitä mittasin niin käytin hehkut irti. Kaverilla oli jokin biilteeman sarja jossa oli sopiva liitin suoraan hehkun paikalle.
Mittarissa pitää olla asteikkoa aina 70 kiloon asti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan dieselille tarkotettu puristuspainemittari, saa ihan motonetistä, biltemasta ym. järkevähköön hintaan.
Suuttimen paikalle en tiedä, saako miten. Hehkujen tilalle tuollaista tullut itse laiteltua joskus.

Tuosta voi sitten tulla monivammayksilö. Appiehdokkaalla oli 159 2.4JTDm, josta edellisellä omistajalla jakopää oli kilkannut KAHDESTI vieläpä hyvin lyhyen ajan sisään. Toisella kertaa taisi olla ilmastoinnin hihna, toisella "joku muu" (ilmeisesti laturin hihna). Sitten kun siihen oli kansi tehty, kesti sen pari tuhatta kilometriä ennen kuin alakerta antautui; oletettavasti joko kansirempassa jotain hilua mennyt väärään paikkaan tahi ottanut kahdesta jakopään laukeamisesta itseensä aika huolellisesti :D

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Hehkutulppien reijistä tuo mitataan. Tuossa taisi olla sellainen kierre, ettei sarjoista oikein löydy adapteria.

Ainahan korjauksissa voi jotain mennä pieleenkin -tai sitten ei. Mun perintö-Xm:n hihna porsi 110 tkm:n kohdalla. On sillä nyt reilut 470 tkm:ä yhteensä ehditty ajaa, mutta vielä en tiedä onko remppa lyhentänyt vai pidentänyt käyttöikää.

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Noniin nyt on mittailtu puristuksia paineilman avulla. 1 ja 3 sylinteri ovat hyvässä hapessa. 2, 4 pitävät myös paineet hyvin, mutta hieman vähemmän puristuksia. 5 sylinteri ei pidä paineita juuri ollenkaan. Kaikki nostimet / keinut olivat ehjät. Eli kansi irti ja koneistamolle.

Vedin jo kannen pultit irti T60 kärjellä. llmeisesti tuohon olisi pitänyt olla joku oma kärki?

Miten kansi lähtee irti? eLearn meinaa, että kone irti, mutta kyseiseen manuaaliin ei ole luottamista juuri missään asiassa. Kaikki letkut irti varmaan ja yläosa lähtee kokonaisena? Imu ja pako puolta ei varmaan saa irti tässä vaiheessa?

Koetan kertoa tänne vähän miten projekti etenee. Jos jollekulle muulle vaikka käy joskus samalla tavalla. :)

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

itse auoin kanssa tessusta torxilla, mutta oikea avain on ribe. kannattaa ostaa kasaus vaiheeseen. aukeaa torxilla paremman puutteessa, mutta laita vielä alumiinifoliota liuska tai kaksi, niin on vähän jämptimpi.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuota, mites nuo apuhihnat noin helposti on edellämainituissa koneissa uineet jakohihnan alle, sehän on oman kotelon sisällä?:
(kuva 1.9l, mutta samalla lailla 2.4l, vain laturi edessä ylhäällä lyhyt hihna):
Kuva
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Tuota, mites nuo apuhihnat noin helposti on edellämainituissa koneissa uineet jakohihnan alle, sehän on oman kotelon sisällä?:
(kuva 1.9l, mutta samalla lailla 2.4l, vain laturi edessä ylhäällä lyhyt hihna):
Kuva
Kyllähän se sinne menee alhaalta niin että heilahtaa. Tosin huonoa tuuria vaatii.

Rikkinäisen laturin vaihtaminen ei ilmeisesti ole kovin helppoa. Alfan insinöörit ovat huumorimiehinä sijoittaneet laturin niin että laturia ei voi irrottaa irrottamatta koko moottoria. MITÄ HELVETTIÄ!? Mitä mieltä olette, irrotetaanko kone vai miten olette homman tehneet?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuosta laturista on paljon juttua monessakin ketjussa.

Kaikki on kaiketi kiinni tasan YHDEN pultin kiinnityssuunnasta. Jos oli toisesta suunnasta, pitäisi apurunkoa tiputtaa (ei koko moottoria irrottaa kuitenkaan), jotta mahtuu pultti pois.
Jos on toistepäin, on "minuuttien duuni" :D

Ainakin PK-seudulla pari paikkaa on kokeillut tuota jumppaa, mielestäni LJunqvist on tehnyt parikin? Kannattaa yrittää kaivaa keskustelu "159 laturinvaihto" tai tuollainen, missä oli paljon juttua aiheesta.

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Aquatica kirjoitti:Tuosta laturista on paljon juttua monessakin ketjussa.

Kaikki on kaiketi kiinni tasan YHDEN pultin kiinnityssuunnasta. Jos oli toisesta suunnasta, pitäisi apurunkoa tiputtaa (ei koko moottoria irrottaa kuitenkaan), jotta mahtuu pultti pois.
Jos on toistepäin, on "minuuttien duuni" :D

Ainakin PK-seudulla pari paikkaa on kokeillut tuota jumppaa, mielestäni LJunqvist on tehnyt parikin? Kannattaa yrittää kaivaa keskustelu "159 laturinvaihto" tai tuollainen, missä oli paljon juttua aiheesta.
Kiitos! Näinhän se menee. Tästä löytyy juttua.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26508

Homma etenee. Kansi on irti ja männätkin liikkuvat nätisti. Eli ilmeisesti ole vääntynyt tai mennyt rikki mitään alakerrasta.

Täytyy kyllä tosiaan nostaa hattua alfan selvästi korjaamohenkilökuntaa vihaaville suunnittelijoille. Jos kaikki öljynvaihtoa isommat operaatiot vaativat moottorin irrottamisen tai ovat nopeampia irrotettuna kuin paikalla tehden, on suunnittelijoilla kyllä aika paljon peiliin katsomista.

Samoin alfan eLearn korjaamo-oppaasta pitää hieman avautua. Laatu on luokkaa kesäharjoittelijan humalassa kyhäämä. eLearn ennemmin hankaloittaa hommia kuin auttaa niitä.

Pitää laittaa tänne kuvia operaatiosta jos kiinnostaa. Huomenna kansi koneistukseen ja tiivisteitä tilaamaan.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

karikunn kirjoitti:eLearn korjaamo-oppaasta pitää hieman avautua. Laatu on luokkaa kesäharjoittelijan humalassa kyhäämä. eLearn ennemmin hankaloittaa hommia kuin auttaa niitä.
^Hear hear!

Kyllä siitä jotain hyötyäkin on, mutta onhan se aikamoinen kyhäelmä ja käytettävyys on... No, iExplorerilla se toimii joten kuten ja kuvatkin näkyy kunhan on on SVG-viewer asennettuna. Jos eLearn:ia ja Nissan-WORD:iä vertaa, vaikkapa PSA:n Service Box:iin niin eroa lienee joitain miljoonia valovuosia. :roll:

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Juuei kannate lukea ku piru raamattua. Voi olla esim ohmit ja voltit sekaisin tai jakoremmivaihdossa pyöritä moottoria 2 kierrosta myötäpäivään jonka jälkeen kiinnitä nokkapyörä...

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Arvon alfistit, homma etenee.

Eli kolme venttiiliä oli ottanut hyvin hellästi siipeensä. Kansi on nyt koneistettu ja viat korjattu. Hieman ihmetyttää että venttiilikeinut (rockers) olivat silti ehjät. Kiitokset Moottorikoneistus Lahtiselle hyvästä palvelusta. Rahaa kului työhön ja osiin (venttiilit, kannen tiivistesarja ja pultit) n. 1000 €.

Nyt on kasaaminen vihdoin ja viimein käynnissä.

Onko jakopään kasaamisessa mitään erikoista?

1) Lukitaan nokka-akseli lukitusasentoon ruuvilla
2) Lukitaan kampi-akseli lukitusasentoon lukituslevyllä
3) Asennetaan hihna, niin että merkit hihnan ja hihnapyörien merkit ovat kohdallaan

Meneekö näin? Onko mahdollisuutta mokata?

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Olisiko kellään lainata tai vuokrata kampi- ja nokka-akselin kohdistussettiä?

http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-14 ... 1569764714

Tuo kiinnityslevy näköjään ole täysin symmetrinen, joten itse nikkarointi on vähän haastavaa ilman mittoja.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Mulla on kyllä kuvia ja mittoja jossain koneen uumenissa, mutta tuon setin sai ihan kotimaastakin tilaamalla päivässä ja hintakin oli varsin kohtuullinen. Täytyy vielä vain kaivaa puljun nimi jostain. :roll:
karikunn kirjoitti:Eli kolme venttiiliä oli ottanut hyvin hellästi siipeensä. Kansi on nyt koneistettu ja viat korjattu. Hieman ihmetyttää että venttiilikeinut (rockers) olivat silti ehjät.
...Meneekö näin? Onko mahdollisuutta mokata?
Eipä ole vielä omalle kohdalle tuollaista osunut, ettei ole keinut paloina, mutta mahdollistahan sekin näemmä on.

...Meneehän se niin ja AINA on mahdollista mokata! :lol:


Edit: Tais olla tämä. Muistelin tosin olleen edullisempi.
http://www.tooloutlet.fi/en/Tuotteet/Au ... Romeo/4276

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^ nokialta löytyisi vuokralle ajotustyökalut. Sealey VS4850

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Ehdin jo tilata kun suht edukkaasti sai. Eli tämä setti lähtee reilulla kolmella kympillä.

http://www.ebay.co.uk/itm/6-PCS-DIESEL- ... 2ede9b3950

kalliopuska
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja kalliopuska »

Vähän myöhässä ehkä mut;
muista sitten kantta kiriessä että OIKEAT kiristysarvot on 65nm+90+90+90. Nuohan on tiivistepaketissakin jo päivitetty.
EI niinkuin elearnissa 45nm...
Itellä on kansi menossa kiinni kunhan uudet pultit tulevat. Tiiviste vuoti ja yhdestä kohtaa oli kansi halkikkin.. :silly:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm jakohihnan pomppaus ja puristukset

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Kyllä eLearnissakin ihan oikeat arvot on, kunhan ei käytä mitään ikivanhaa piraattiversiota. :wink:

Vastaa Viestiin