No niin, vesipumppu otti ja kilahti. Lämmöt alkoivat nousta, ei muuta kuin bussipysäkille kone sammuksiin ja pelti ylös. Sitten kilometrin pätkissä hyvin varovasti parkkipaikalle.
Maanantaita odotellessa kyselen, tietääkö kukaan vesipumpun hintaa varaosaputkissa? Muukkoselta saa 259 e, mikä sekin on aika kallis (mitähän maksaakaan pumppu teltta-autossa..?).
niin, kilometrejä on nyt 148 tkm. Prkl, kun en tajunnut vaihdattaa pumppua hihnan vaihdon yhteydessä. Noita aikaisempia juttuja lukiessani, vaikuttaa siltä, että tulee kallis remontti..eli 850 e, jos viepi teltta-autoon, ei helvetti..
Jos et muuta keksi niin hae se Motonetin pumppu ja tuo vaikka mulle vaihdettavaksi, ei maksa paljoa. Tosin enpä usko että se miljoonia maksaisi missään "villissä" korjaamossakaan.
näyttää siltä että pumppu kannattaisi vaihdattaa joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä. 156sessa on muovisiipinen pumppu josta siivekkeeet voivat haljeta. Vanhemmissa Alfoissa on metallisiipinen pumppu, joku noista vanhemman mallin pumpuista ilmeisesti käy myös, jolloin se kestää paremmin? englannista löytyy ainakin http://www.poweralfa.com/product_info.p ... cts_id=484
Halvin ratkaisu taitaa olla hakea motonetin pumppu ja viedä jonnekin pikku pajalle vaihdettavaksi.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Muistaakseni V6:ssa oli joku sellainen homma pumpunvaihdossa, että jakohihna tarvii ottaa pois. Joten vaihto ei oo sitten ihan muutaman tunnin homma. Voin tietty olla väärässäkin, koska ei oo tullu itse vaihdettua pumppua. Taitaa kyllä olla piakkoin edessä 80tkm tuli juuri täyteen ja autohan on 98 mallia.
Maunu kirjoitti:Muistaakseni V6:ssa oli joku sellainen homma pumpunvaihdossa, että jakohihna tarvii ottaa pois. Joten vaihto ei oo sitten ihan muutaman tunnin homma. Voin tietty olla väärässäkin, koska ei oo tullu itse vaihdettua pumppua. Taitaa kyllä olla piakkoin edessä 80tkm tuli juuri täyteen ja autohan on 98 mallia.
Kysyin tuota asiaa kun hihna vaihdettiin tuossa 120tkm huollossa. Ainakin forssan TT-autossa sanoivat, ettei tuolla hihnalla ja vesipumpun vaihdolla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eli pumpun saa vaihdettua koskemattakaan hihnaan. Vai meneekö se niin, että deltassa vaihtavat varmuudella myös hihnan samalla niin saa sopivan summan laskutetuksi (2000€)
Mitenkäs on tuon pumpun laita kaksi litraisessa (147 T.S.) ? Tulossa 120tkm huolto ja hihnan vaihto, olisiko hyvä vaihtaa sen yhteydessä? Milano on vissiin nostanut hihnarempan hintaa, ainakin kuulin moisesta
Kirkinen kirjoitti:Mitenkäs on tuon pumpun laita kaksi litraisessa (147 T.S.) ?
Motonetissä näkyy maksavan 34,90. Itse ajattelin pistää uusiksi samalla kun seuraavaksi vaihdan jakohihnan vaikkei siinä vielä mitään vikaa näkyisikään, eipä maksa paljoa ja menee hihnanvaihdon yhteydessä näppärästi paikalleen.
Vaihdoin 3viikkoa sitten itse vesipumpun 2,5 litraseen ja sitä ei todellakaan saa vaihdettua ilman että purkaa jakopään. En suosittele vaihtoa kenellekkään jos ei ole nosturia käytettävissä...(minulla oli). Periaatteessa jaon kohdalleen laitto edellyttää että imusarja ja venttiilikopat irroitetaan ja nokkiin laitetaan lukitus palat et saa jaon täysin oikein. Saa sen tietenkin merkkamalla nokkapyörät mutta kannattaa olla tarkkana et ei mee pieleen kun se vanha remmi on tietenki jo venynyt. Ja niitä vesipumppuja on kahdenlaisia ja se oikea on se muovisella siipipyörällä. Se metallipyöräinen pumppu on aika lailla saman näköinen mutta siinä on yx pultti 5 milliä väärässä paikassa(tuli muuten sekin kokeiltua).
Just. Näitä lukiessani tulen vain entistä vakuuttuneemmaksi, että pumpun vaihtoon ei meikäläinen ryhdy, vaikka peukalo ei ihan keskellä kämmentä olekaan, varsinkaan kun ei ole monttua eikä nosturia käytössä..
Kiitos vaan vielä kerran kaikille hyvistä kommenteista. Toivottavasti oli hyötyä myös muille kuin minulle.
Jostain olin lukevinani, että GTV:n pumppu olisi metallinen ja kävisi 156:sen pumpun tilalle.
Voisi toisaalta olla niin että 3.0 ja 3.2 L koneissa olisi metalliset siivet pumpussa. 12 venttiilisten koneiden pumppu tuskin sopii.
En todellakaan silti ala väittelemään bomberin kanssa asiasta.
Hm..tota noin..nyt kun pääsin auton alle, niin ilmeni, että syyläri oli poksahtanut kerralla tyhjäksi..vika siis ei ollutkaan vesipumpussa.
Jäähdytin oli aivan hapera alaosastaan, joten vaihtoon meni. Jännä juttu; kirjoittelin tästä jäähdytinongelmasta jo joskus joulukuussa, kun nesteet hävisivät. Sitten vuoto jostain syystä loppui ja unohdin (tietoisesti) koko jutun. Kunnes nyt sitten se syyläri sanoi kerralla poks.
Nää lämpöongelmat on mukavia. Kannattaa tosiaan diagnosoida hyvin ennen kuin lähtee hutkimaan. Mä pompotin myyjäliikkeen ja korjaamojen välillä ja kerkesin vaihdattamaan termostaatin omaan piikkiin syyttä suotta ennen kuin päädyttiin (osittain) rikkinäiseen vesipumpun vaihtamiseen.
Deltasta todettiin että jakohilpattimet joudutaan avaamaan pumpun vaihtoa varten ja ne suositellaan vaihdettavaksi. Avaaminen ja uudelleenkiristäminen heikentää niitä..