Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mikä olisi parasta ainetta kaasuläpän akselin voitelemiseen? Pelkkä kaasarinputsausaineen ruiskuttelu riittää noin kahdeksi viikoksi ja sitten alkaa taas tyhjäkäynnin heijaaminen. Koko kaasuläppärungon olen putsannut myös perinpohjin, ja siitäkin riitti iloa pariksi viikoksi.
Niin ja kyseessä ei ole se sähköinen kaasuläppärunko
Niin ja kyseessä ei ole se sähköinen kaasuläppärunko
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikö noissa ole jokin erillinen tyhjäkäyntimoottori, jota pitää voidella tyhjäkäyntihäiriöissä, eikä kaasuläppää jos se kerta ei ole sähköinen?
Toki en tunne Alfan systeemejä voin olla väärässä.. Kaasuläpän akselia saattaisin itse voidella aseöljyllä. Teflonöljy olisi toinen, jos siis pitää saada voideltua ilman purkamista.
Toki en tunne Alfan systeemejä voin olla väärässä.. Kaasuläpän akselia saattaisin itse voidella aseöljyllä. Teflonöljy olisi toinen, jos siis pitää saada voideltua ilman purkamista.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 25 Helmi 2015, 01:47
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ehtoota kaikille!
Oon koittanut etsiskellä kytkentäkaaviota täältä sekä ulkomailta, mutta aika laihoin tuloksin. Joitain eLearn- linkkejä tuli löydettyä, jotka eivät vieneet minnekään ja joku suttuinen kuva, josta ei saanut kyllä mitään selvää.
Osaisiko joku vinkata oikeaan suuntaan, kun pitäisi löytää ECU:n päästä suuttimien johdot. Mahtavaa olisi, jos jostain näkisi tuon Motronic ME 2.1 mokkulan muidenkin pinnien toimenkuvat, kun on pari muutakin koodia vireillä, mutta suuttimillakin pääsisi jo hyvään vauhtiin. Vikakoodi P0206 on päällä ja tuo on aika tuskasta hommaa koittaa kaivaa noita kaapeleita käsin esille tuolta uumenista. Saisi mittailtua johtojen vastukset, niin näkisi vähän missä mennään! Autohan on tuo 156 V6, sitä varhaisempaa sorttia vuodelta -98.
Kiitos jo etukäteen kaikille kantaa ottaneille!
Oon koittanut etsiskellä kytkentäkaaviota täältä sekä ulkomailta, mutta aika laihoin tuloksin. Joitain eLearn- linkkejä tuli löydettyä, jotka eivät vieneet minnekään ja joku suttuinen kuva, josta ei saanut kyllä mitään selvää.
Osaisiko joku vinkata oikeaan suuntaan, kun pitäisi löytää ECU:n päästä suuttimien johdot. Mahtavaa olisi, jos jostain näkisi tuon Motronic ME 2.1 mokkulan muidenkin pinnien toimenkuvat, kun on pari muutakin koodia vireillä, mutta suuttimillakin pääsisi jo hyvään vauhtiin. Vikakoodi P0206 on päällä ja tuo on aika tuskasta hommaa koittaa kaivaa noita kaapeleita käsin esille tuolta uumenista. Saisi mittailtua johtojen vastukset, niin näkisi vähän missä mennään! Autohan on tuo 156 V6, sitä varhaisempaa sorttia vuodelta -98.
Kiitos jo etukäteen kaikille kantaa ottaneille!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse vastaten: hammaspeikko purru tasapainoremmiin. Käy muuten aikast kamalasti, kun akselit ei pyöri tai jako sekasin, teki vissiin vähän molempia. Tuli samalla tehtyä toolman tyyppinen kestotesti: 58tkm ja 3v + 9kk.stoichiometric kirjoitti:Tuota tuota Niin paljon on aikaa, kun olen jakopään kopan sisällä ollu, niin pieni kysymys: mahtuiskos tasapainoremmi poikkinaisena lymyilemään siellä ilman, että menisi jakoremmin väliin? Tossa kun lähdin väsyneenä kotio työmaalta (auto kävi hetken pihalla vähennyksiä itsekseen) niin huomasin erilaisen käyntiäänen kierroksilla + vienon tärinän. Myös otti perstuntumalla halukkaammin kierroksia.
Vähän kyllä jänskätti lähteä aamulla töihin.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
- Car(s): 156 2.0 TS -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko muilla tullut mieleen tulostaa nokka-akselin lukituspaloja muovista? Tai minkäslainen yleensä on foorumilaisten perehtymyksen taso 3D-tulostamisesta? Itseltä löytyy Reprap Prusa i3 mallin tulostin (http://reprap.org/wiki/Prusa_i3) ja kaikenlaista tulostaneena ja mallintaneena lukituspalat vaikuttavat yksinkertaisilta. Googlen kuvahaulla löytyi sivuprofiilikuva, mutta mitään mittoja en löytänyt. Viitsiikö joku palikat omistava foorumilainen ottaa muutamia mittoja palikoistaan, jotta kokoluokan saisi sopivaksi? Kuvasta saa mittasuhteet suoraan mallinnusohjelmaan, mutta esim. palikan korkeutta ei ole tiedossa. Nuo kuvan palikat saattavat olla myös hieman eri ulkomitoilla kuin myynnissä olevat, joten parhaan tuloksen saisi, kun skannaisi sivuprofiilin skannerilla (en tarkoita 3D skanneria, vaikka miksein sellaisellakin toimisi...) ja mittaisi vaikka palikan pituuden tarkasti. Myös reiät kiinnityspulteille olisi hyvä saada tarkasti.
Niin ja jos foorumilaiset vallan kiinnostuvat aiheesta, niin voihan noita tulostaa ylimääräisiäkin kappaleita
Kiitos jo etukäteen.
Niin ja jos foorumilaiset vallan kiinnostuvat aiheesta, niin voihan noita tulostaa ylimääräisiäkin kappaleita
Kiitos jo etukäteen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tossa koulun aulassa tulee tätä hommaa ihmeteltyä harva se päivä, vaikkei se itseä niin kosketakaan. Siellä pyörii aktiivisemmin lähinnä Ultimaker 2. Prentan koneesta on kuulemma toinen suutin rikki. Milläs sä noita mallinnat, eli missä muodossa fileet on käyttökelpoisia, jos palat saisi vaikka skannattua? Mä käytän Inventoria, mutta koululla olisi Catiakin. Pari kaveria piirtää Solidworksilla.Tai minkäslainen yleensä on foorumilaisten perehtymyksen taso 3D-tulostamisesta?
- F
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
- Car(s): 156 2.0 TS -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Arvatenkin ohjelmat kiinnostaa . Freecad ja openscad ovat kohtuu tuttuja, mutta sanotaanko että epävirallinen opiskelijaversio catiasta vie nämä kyllä mennen tullenVoima kirjoitti:Tossa koulun aulassa tulee tätä hommaa ihmeteltyä harva se päivä, vaikkei se itseä niin kosketakaan. Siellä pyörii aktiivisemmin lähinnä Ultimaker 2. Prentan koneesta on kuulemma toinen suutin rikki. Milläs sä noita mallinnat, eli missä muodossa fileet on käyttökelpoisia, jos palat saisi vaikka skannattua? Mä käytän Inventoria, mutta koululla olisi Catiakin. Pari kaveria piirtää Solidworksilla.Tai minkäslainen yleensä on foorumilaisten perehtymyksen taso 3D-tulostamisesta?
- F
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko muilla samanlaista ongelmaa dualzone-ilmastoinnin kanssa, että kun laittaa sen täysin automaattiselle asennolle, niin puhaltaa ainoastaan jaloille vaikka ikkunat kuin huurtuu?! Oon törmänny muissakin merkeissä vastaavaan eikä ole kiva joka kerta painella sitä suuntausnappia yläasentoon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Tuttu juttu 156:ssa. Jos autossa ei ole sadetunnistinta, niin siinä ei ole myöskään huurun tunnistinta, joka korjaisi tuon ongelman.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Eikä auta sekään Mulla on aina automatiikka päällä ja 23C. Ensin on hiljaa -> sitten puhaltaa jalat+tuulilasi -> jossain kohtaan vaihtaa yhtäkkiä pelkät jalat -> pistän itse takaisin jalat+tuulilasi -> toinen ledi sammuu vasemman nappulan alareunasta. Ja näin,asia hoidettu. Sama juttu jokaikinen kerta. Jos käy vaikka kaupassa ja jatkaa matkaa,auto muistaa tämän asetuksen maailman tappiin. Mutta jos ajaa parkkiin ja aamulla lähtee töihin,niin taas sama show uudestaan
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei tuossa mitään logiikkaa ole.. joskus auto seisoo 2 viikkoa ja silti lähtiessä muistaa manuaaliasennot. Mutta kun lähtee pihasta ja sammuttaa 20 sekunniksi että saa portin kiinni (käsijarru sökö ) niin palauttaa automaatille.
Voisiko liittyä jännitteen notkahdukseen startissa??
Useimmiten vaikka hukkaa suuntauksen niin muistaa puhallinnopeuden. tai sitten ei.
Oppinut jo mihin suuntaan sitä suuntausta pitää näpäyttää että saa jalkatila-tuulilasi tilan päälle.
Myös se automaatin puhallinnopeus on ihan hanurista, heti höökä täysille kun 50 astetta ylittyy. Kolme tai neljä palkkia riittää.
Aina ei voi voittaa.
Voisiko liittyä jännitteen notkahdukseen startissa??
Useimmiten vaikka hukkaa suuntauksen niin muistaa puhallinnopeuden. tai sitten ei.
Oppinut jo mihin suuntaan sitä suuntausta pitää näpäyttää että saa jalkatila-tuulilasi tilan päälle.
Myös se automaatin puhallinnopeus on ihan hanurista, heti höökä täysille kun 50 astetta ylittyy. Kolme tai neljä palkkia riittää.
Aina ei voi voittaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muistaakseni tuossa oli myös joku juttu siitä, mitenkä se muistaa asetukset.
Saattoi olla, että joissakin tilanteissa muistaa asetukset jotka on laitettu virrat päällä ollessaan (moottori sammuksissa). Toisinaan taas ei. Olikohan jotain ehtoja jne?
BL-tessussa muistan tuota ihmetelleeni myös, että tarpeeksi lyhyen lenkin jälkeen meni omat asetukset pipariksi, mutta pidemmän jälkeen säilyi.
Saattoi olla, että joissakin tilanteissa muistaa asetukset jotka on laitettu virrat päällä ollessaan (moottori sammuksissa). Toisinaan taas ei. Olikohan jotain ehtoja jne?
BL-tessussa muistan tuota ihmetelleeni myös, että tarpeeksi lyhyen lenkin jälkeen meni omat asetukset pipariksi, mutta pidemmän jälkeen säilyi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No just se logiikan puuttuminen tuossa ihmetyttää. Joskus säilyy muistissa ja joskus taas ei. Toyotassa olis vissiin saanu ohjelmoitua ettei puhaltais pelkästään jaloille. Miten lie alfassa?!
- Aloitteleva holisti
- Viestit: 59
- Liittynyt: 17 Marras 2014, 00:05
- Car(s): Nyt: Fillari ja kuukausilippu paikallisliikenteeseen
EX: 156 SW 2.0 JTS
EX: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse pidin pitkään "vikana" kun niin rajusti se automaatti esim tuota puhallusnopeutta muutteli, selvisi kuitenkin täällä lueskellen, että on ominaisuus.sämpy kirjoitti:Ei tuossa mitään logiikkaa ole.. joskus auto seisoo 2 viikkoa ja silti lähtiessä muistaa manuaaliasennot. Mutta kun lähtee pihasta ja sammuttaa 20 sekunniksi että saa portin kiinni (käsijarru sökö ) niin palauttaa automaatille.
Voisiko liittyä jännitteen notkahdukseen startissa??
Useimmiten vaikka hukkaa suuntauksen niin muistaa puhallinnopeuden. tai sitten ei.
Oppinut jo mihin suuntaan sitä suuntausta pitää näpäyttää että saa jalkatila-tuulilasi tilan päälle.
Myös se automaatin puhallinnopeus on ihan hanurista, heti höökä täysille kun 50 astetta ylittyy. Kolme tai neljä palkkia riittää.
Aina ei voi voittaa.
Life's too short to drive boring cars!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muutaman oluen jälkeen tönärillä mitattuna lukkopalojen mitat on suurinpiirtein tässä CATpartina. Ruuvinpaikkojen ja akselin laakerin geometria tuntuisi olevan molemmissa paloissa sama (mitä nyt peilikuva). No joo, näissä mun paloissa tuntuu olevan akselin paikassa pari kymppiä heittoa. Kiinnitysruuvi on M7*1*50mm.
- F
- F
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olisko tuossa nyt mahdollisuus tehdä sen verran matalampi, että alkuperäisruuvi riittäisi pituuden puolesta? Myytävissä paloissa se jää kai aika kintahalle ja kierteet saa korkkaamaan. En tiedä originaalin pituutta näin ulkoa..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Upotukset pultinkannoille, myös niihin alukikkareisiin...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkos joku vaihtanut tasapainoakselin hihnapyörää? Oliko piukassa?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
- Car(s): 156 2.0 TS -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitoksia tästä. Mitä nyt nettiä olen selannut niin pitäisi käydä samat 1.8:ssa ja 2.0:ssa. Näyttääkö palikkaan verrattuna sopivalta tuo sivuprofiilikuva, eli piirränkö sen mukaan? Niin ja olikos tuossa kuvassa jotain oleellista, kun ainakaan täällä se ei näy?Voima kirjoitti:Muutaman oluen jälkeen tönärillä mitattuna lukkopalojen mitat on suurinpiirtein tässä CATpartina. Ruuvinpaikkojen ja akselin laakerin geometria tuntuisi olevan molemmissa paloissa sama (mitä nyt peilikuva). No joo, näissä mun paloissa tuntuu olevan akselin paikassa pari kymppiä heittoa. Kiinnitysruuvi on M7*1*50mm.
- F
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kaksi ongelmaa, ehkä jopa täysin toisiinsa liittymättömät, ilmaantunut viikon aikana.
Ensinnäkin ohjaustehostimen öljyä hukkuu jonnekin, eikä näy sen enempää konehuoneen puolella kuin maassakaan asti, vielä. Ehdotuksena on heitetty, että vuotaisi kabiinin puolelle, joka sinänsä järkeenkäypää, koska öljy välillä tuoksahtaa.
Kysymys kuuluukin ennen kuin alan enemmän penkomaan, että onko 156:ssa mahdollista, että hammastanko vuotaa ohjaamon puolelle? Oma mielikuva on, että öljyn kanssa tekemisissä olevat palikat olisivat kuitenkin konehuoneen puolella.
Toinen korvaa häiritsevä ääni on samaan aikaan alkanut, lähinnä vingahdukselta ja hankaukselta kuulostava ääni kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa vielä risteyksessä kääntyessä ja nyt myös kakkoselta kolmoselle suorallakin vaihtaessa. Kuuluu parissa ensimmäisessä risteyksessä/kiihdytyksessä, käytännössä kytkintä nostaessa, mutta ei enää kolmannessa hetken lämmettyään, eikä muilla vaihteilla. Tämä ääni oli yhtälailla pois noin viikon verran, mitä tehostinkin öljyään sisällä piti ennen kuin alkoi taas narisemaan. Tähän voisin pelkotilana heittää, että kytkimen painelaakeri olisi antautumassa, mutta en ymmärrä kyllä, että miten liittyisi ohjaustehostimeen, eikä kytkyttimessä tai vaihteissa muuten ole mitään ongelmaa.
Ehdotuksia?
Ensinnäkin ohjaustehostimen öljyä hukkuu jonnekin, eikä näy sen enempää konehuoneen puolella kuin maassakaan asti, vielä. Ehdotuksena on heitetty, että vuotaisi kabiinin puolelle, joka sinänsä järkeenkäypää, koska öljy välillä tuoksahtaa.
Kysymys kuuluukin ennen kuin alan enemmän penkomaan, että onko 156:ssa mahdollista, että hammastanko vuotaa ohjaamon puolelle? Oma mielikuva on, että öljyn kanssa tekemisissä olevat palikat olisivat kuitenkin konehuoneen puolella.
Toinen korvaa häiritsevä ääni on samaan aikaan alkanut, lähinnä vingahdukselta ja hankaukselta kuulostava ääni kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa vielä risteyksessä kääntyessä ja nyt myös kakkoselta kolmoselle suorallakin vaihtaessa. Kuuluu parissa ensimmäisessä risteyksessä/kiihdytyksessä, käytännössä kytkintä nostaessa, mutta ei enää kolmannessa hetken lämmettyään, eikä muilla vaihteilla. Tämä ääni oli yhtälailla pois noin viikon verran, mitä tehostinkin öljyään sisällä piti ennen kuin alkoi taas narisemaan. Tähän voisin pelkotilana heittää, että kytkimen painelaakeri olisi antautumassa, mutta en ymmärrä kyllä, että miten liittyisi ohjaustehostimeen, eikä kytkyttimessä tai vaihteissa muuten ole mitään ongelmaa.
Ehdotuksia?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Vuotaisikohan hammastangolta suojakumen sisään? Kabiinin puolelle tuon ei pitäisi mistään päästä.
Vingahdus/parkaisu viittaisi kyllä valitettavasti siihen painelaakeriin, mitä itsekin tuumailit.
Vingahdus/parkaisu viittaisi kyllä valitettavasti siihen painelaakeriin, mitä itsekin tuumailit.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vituttaa olla siis oikeassa, kun tuota suojakumin sisäänvuotoakin mietiskelin vaihtoehtona.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, toivotaan että ollaan täysin väärässä, eikä öljyä oikeasti edes katoa, ja vinkunakin kuuluu vaan remmiahtimesta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä jalkatilaan voi tehostimen öljyt vuotaa, 166 mallissahan se on yleisin vuotokohta 156:ssa harvinaisempi mutta ei mahdoton. Ohjausakselin jatkeella olevan pienen hammaspyörän tiiviste kun pettää, niin öljyt on sen jälkeen mattojen alla. Haju on aikamoinen kun "loimet" nostaa ylös.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei kai mikään ihan mahotonta ole, mutta eipä ole kyllä ikinä tullut 156:ssa vastaan tuota. Kerta se olis tietty ensimmäinenkin.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yhdestä 166-tapauksesta tiesinkin, mutta se siis on 156:ssakin mahdollinen. Noh, vaihtoon se taitaa silti mennä, kun desi per viikko näkyy öljyä katoavan ja jos ne kaikki kabiinin maton alla on, kuten haju toisaalta vihjaisi, niin pääsee siis purkamaan sisustaa vanhasta JYT:stä. Itse hammastankoa siitä ei enää uskalla ottaa kierrätykseen, mutta yhden vihjeen jo sainkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tämä oli 2012 syksyltä. Tuo ääni oli kaverina pitkät ajat, en mene vannomaan, että olisi ollut ihan loppuun asti (tasapainoremmistä hampaat). Eli kumminkin jakopää kesti yliajalle asti.stoichiometric kirjoitti:jaahans, huomasin tossa uuden äänen jakopään suunnalta, ääni on tasajaksoinen korkea skirks skirks skirks... . Jakoremmin vaihdosta on runsas vuosi ja alle 20000km eikä tuolla jakopäässä/käyttöremmin puolella ole yhtään tuota vaihtoa vanhempaa kiristintä/remmiä/ohjainrullaa. Vettä roiskisin käyttöremmille ilman muutosta eikä ääntä erota kuin tyhjäkäynnillä. Mitäs veikkaisitte?
Nyt kun tein jakopään huollon , niin ääni (palasi/on edelleen), ihan siis samanlainen ääni tulee. Erona vain se, että viimeks ääntä ei ollut heti jakoremmin vaihdon (en vaihtanut itse) jälkeen vaan vasta n.runsaan vuoden päästä. Kuinkakohan p*rkeleen tarkka se tasapainoremmin kiristimen säätökohta oikein on? En nyt oikein muutakaan keksi, kuin että se pääsisi pohjaamaan.
Viimeksi muokannut palkus, 08 Maalis 2015, 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tasapainoakselien kiristin naputtaa terävästi jos pohjaa syystä tai toisesta.
VMP
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Kehittelin kehäpäätelmän: Kun ensiksi ääni tuli runsaan vuoden päästä vaihdosta-> kiristin pohjasi pyörintäsykkeen takia alarajoittajaan ja nyt kun laitoin karvan "ylikireälle" niin pohjaisi ylärajoittajaan. Tai sitten ei. Selviäishän tuo, jos viittis ottaa siivapyörän ja muovit pois ja tarkkailis käytöstä käynnissä, mutku ei millään viittis.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sieltähän se puskee ölöppää rattiakselin juuresta, eikä tarvinnut edes jäljittää, kun sen vuodon näki silmällä heti, kun pään jalkatilaan laittoi. Vuotaa sen verran reilusti, että alkaa jo vähän häiritsemään päivittäistä käyttöä.
Onneksi korvaava hammastanko on jo tiedossa, joten enää tarvitsee vain löytää sopiva ajankohta.
Onneksi korvaava hammastanko on jo tiedossa, joten enää tarvitsee vain löytää sopiva ajankohta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Meilläkin 156 laski tehostinöljyt taannoin sisään. Meni vielä toinenkin litra ennenkuin tajusin missä ne on..
Apurunko kannattaa laskea heti vähän alemmas, sillä muuten on ahdasta. Ja tarkastaa se tangon letkunpätkä missä kunnossa on. Onnea niiden banjoruuvien tiivisteiden kanssa. Omani kävin noukkimassa n.50 kertaa lattialta kasausvaiheessa.
Pese matto niin hyvin kuin voit, sillä se käry kirveltää silmiä vielä parin vuodenkin jälkeen...
Apurunko kannattaa laskea heti vähän alemmas, sillä muuten on ahdasta. Ja tarkastaa se tangon letkunpätkä missä kunnossa on. Onnea niiden banjoruuvien tiivisteiden kanssa. Omani kävin noukkimassa n.50 kertaa lattialta kasausvaiheessa.
Pese matto niin hyvin kuin voit, sillä se käry kirveltää silmiä vielä parin vuodenkin jälkeen...
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Enpä ajatellut samaa mattoa laittaa takaisin paikalleen. Raadossa on ehjä, ilman ATF-kyllästystä, joten sen siirtäminen kokonaisena on helpompaa tuon vanhan pesemiseen verrattuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitäiskö etulamppujen pesurit ruikkia samalla ku tuulilasinpesunestettä syöttää?
t. en saanut etulampuille mistään viiksestä pesuainetta.
En koe kyllä hyödylliseksikään, mutta kunhan kysyn. Primerassa sama juttu, lisäksi siinä on vielä pyyhkijät jotka ei edes kuvittele pyyhkivänsä.
E: Oliskohan noille oma sulake joka napattu irti säästömielessä..
t. en saanut etulampuille mistään viiksestä pesuainetta.
En koe kyllä hyödylliseksikään, mutta kunhan kysyn. Primerassa sama juttu, lisäksi siinä on vielä pyyhkijät jotka ei edes kuvittele pyyhkivänsä.
E: Oliskohan noille oma sulake joka napattu irti säästömielessä..
Noni
- Aloitteleva holisti
- Viestit: 59
- Liittynyt: 17 Marras 2014, 00:05
- Car(s): Nyt: Fillari ja kuukausilippu paikallisliikenteeseen
EX: 156 SW 2.0 JTS
EX: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näin ainakin omani tekee, kurakeleillä kiva, mutta muuten tyhjentää säiliön vähän turhankin nopeasti.Macela kirjoitti:Pitäiskö etulamppujen pesurit ruikkia samalla ku tuulilasinpesunestettä syöttää?
t. en saanut etulampuille mistään viiksestä pesuainetta.
En koe kyllä hyödylliseksikään, mutta kunhan kysyn. Primerassa sama juttu, lisäksi siinä on vielä pyyhkijät jotka ei edes kuvittele pyyhkivänsä.
Life's too short to drive boring cars!
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mun alfassa on pesunestesäiliö moottorin oikealla puolella suojamuovin alla, siinä on kaks pesuneste pumppua.
Nappaan joka talvi irti sen toisen pumpun johdon niin ei ruiki talvella lamppuja umpeen.
Nappaan joka talvi irti sen toisen pumpun johdon niin ei ruiki talvella lamppuja umpeen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkohan jarrusatuloissa mekaanista vikaa kun seisontajarru esti leiman jo toisen kerran!
Ensimmäisellä kerralla:
Vasen: 1,5 kN
Oikea: 0,5 kN
Ero: 67%
Vaihdoin oikeanpuoleisen vaijerin jossa oli suojakumi kaput ja kiristin kahvasta mahd. paljon ilman että palat laahaisivat. Tuli oikein tehokkaaksi vaikka oikeanpuoleinen oli vieläkin huomattavasti heikompi.
Oikealla vipun liike on melko pitkä ennen kuin on pitoa.
Toisella käynnillä:
Vasen: 1,7 kN
Oikea: 0,4 kN
Ero: 76%
Muuten taka-akselin jarruvoima:
Vasen: 1,7 kN
OIkea: 1,4 kN
Ero: 18%
Venyykö kahvan vaijeri pahasti. Levyt ja palat ovat parin vuoden ikäiset, mutta levyt ovat halpis kamaa.
Ensimmäisellä kerralla:
Vasen: 1,5 kN
Oikea: 0,5 kN
Ero: 67%
Vaihdoin oikeanpuoleisen vaijerin jossa oli suojakumi kaput ja kiristin kahvasta mahd. paljon ilman että palat laahaisivat. Tuli oikein tehokkaaksi vaikka oikeanpuoleinen oli vieläkin huomattavasti heikompi.
Oikealla vipun liike on melko pitkä ennen kuin on pitoa.
Toisella käynnillä:
Vasen: 1,7 kN
Oikea: 0,4 kN
Ero: 76%
Muuten taka-akselin jarruvoima:
Vasen: 1,7 kN
OIkea: 1,4 kN
Ero: 18%
Venyykö kahvan vaijeri pahasti. Levyt ja palat ovat parin vuoden ikäiset, mutta levyt ovat halpis kamaa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
exän JTDssä on vähän samanlainen jarruvaiva päällä. Katsoin oik jarrusatulasta käsijarrulinkun, ja se ei juurikaan päässyt liikkumaan. Vas satulassa liike oli paljon isompi. Kun päästi oik satulasta vaijerin irti, linkku kääntyi takarajoittimeen asti. Pähkäilin niin että vas vaijeri on venynyt niin paljon että oik. vaijeri ei liiku tarpeeksi. Tilasin uudet vaijerit molemmille puolelle. Ovat vielä postissa. Raportoin oliko diagnoosi oikea kunhan saan kärryn nippuun
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jarru vapautettuna sen pitäisi nojata takarajoittimeen.
Molempien toki pitäisi liikkua ~saman verran.
Mutta se, että käyttöjarru toimii, ei tarkoita sitä, että käsijarru toimisi. Jos käsijarrumekanismissa on feelua, ei se työnnä mäntää tarpeeksi ulospäin.
Kuinka säädit käsijarrun, Pujazuba?
Ohjeethan sanovat, että vaijerin vaihdon jälkeen otetaan kahvan alta "löysät pois" (eli kiristetään, kunnes alkaa satulan päässä tapahtumaan ~ekan napsun jälkeen) ja sitten vedellään kahvasta. Itse vetelen aina vaijerivaihdon jälkeen monta kymmentä kertaa, jonka jälkeen tsekkaan ettei laahaa.
Liikkuuko vasen puoli paljon? Nimittäin jos sieltä antaa vaijeri liikaa periksi, vaikuttaa se toki liikerataan: se antaa periksi oikein paljon, oikea vaijeri ei kerkeä kiristyä ennen kuin kahvan liikevara on loppu.
Molempien toki pitäisi liikkua ~saman verran.
Mutta se, että käyttöjarru toimii, ei tarkoita sitä, että käsijarru toimisi. Jos käsijarrumekanismissa on feelua, ei se työnnä mäntää tarpeeksi ulospäin.
Kuinka säädit käsijarrun, Pujazuba?
Ohjeethan sanovat, että vaijerin vaihdon jälkeen otetaan kahvan alta "löysät pois" (eli kiristetään, kunnes alkaa satulan päässä tapahtumaan ~ekan napsun jälkeen) ja sitten vedellään kahvasta. Itse vetelen aina vaijerivaihdon jälkeen monta kymmentä kertaa, jonka jälkeen tsekkaan ettei laahaa.
Liikkuuko vasen puoli paljon? Nimittäin jos sieltä antaa vaijeri liikaa periksi, vaikuttaa se toki liikerataan: se antaa periksi oikein paljon, oikea vaijeri ei kerkeä kiristyä ennen kuin kahvan liikevara on loppu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Otin tietenkin löysät pois.
Mutta se hämmästyttää että vasen puoli liikkuu vähän ja pitää oikein hyvin kiinni. Oikea taas liikkuu paljon ja tuskin pitää.
Säädin niin että ensin löysät pois käsijarrukahvan alla olevasta mutterista kiristäen. Ja säännöllisesti laskin kahvan alas ja pyörittelin renkaita varmistaen ettei kumpikaan puoli laahaa.
Yllä olevan toistin niin kauan kunnes saavutin maksimi kiristyksen juuri ennen laahaamista.
Eli tuloksena se että vasen puolen vipu lepää stopissa mutta oikea on kiristyksen alla (joka ei varmaankaan tee hyvää veijereille!) jatkuvasti. Muuten en onnistu saamaan pitoa oikealle puolelle.
Mutta se hämmästyttää että vasen puoli liikkuu vähän ja pitää oikein hyvin kiinni. Oikea taas liikkuu paljon ja tuskin pitää.
Säädin niin että ensin löysät pois käsijarrukahvan alla olevasta mutterista kiristäen. Ja säännöllisesti laskin kahvan alas ja pyörittelin renkaita varmistaen ettei kumpikaan puoli laahaa.
Yllä olevan toistin niin kauan kunnes saavutin maksimi kiristyksen juuri ennen laahaamista.
Eli tuloksena se että vasen puolen vipu lepää stopissa mutta oikea on kiristyksen alla (joka ei varmaankaan tee hyvää veijereille!) jatkuvasti. Muuten en onnistu saamaan pitoa oikealle puolelle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Okei. Voi siis olla oikea takasatula huoltotarpeessa. En ole tuota 156:n satulaa koskaan purkanut, joten en tiedä tarkemmin rakenteesta, mutta tuo saattaisi vaatia nimenomaa kunnon palautuksen stoppariin asti (tai lähes), että käsijarrumekanismin kierretappi/mikälie rakenne ottaa seuraavaan hampaaseen kiinni ja pystyy kiristämään lisää. Eli kuten vaikka kuormalenkin räikkä, samalla idealla toimisi.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hmmmmmm:
1. takajarrut toimii-check
2. käsijarrun toiminnassa feelua/puoli-check
3. molemminpuolin vaijerit liiikkuu?
4. käsijarru pois päältä varmasti, kahva alhaalla, ei ole v*ttuilulua
5. kahvavaijeri on vapaasti keinuraudalla liiteetynä pyörävaijereihin?
6. kahva alhaalla (min. asento), molemmin puolin pääsee satulan käsijarruunn liittyvä vipu toppariinsa?
7. V*tusti jarruttelua täysillä ja sitten jälkeen/ohessa käkkärikäännöksiä päälle
8. Kahvan säätö niin ,että alhaalla satuloissa kevyesti toppareissa ja katsastuksessa tulos hyvä.
9. Mikäli inssi v*ttuilee->uusi satula, koska männän likipitosysteemi on pantu paskaksi.
10.Onnisttuu helposti, ei katsurin vika.
11.Kättä syvemmälle.
olen vähän , joku juttu on vinut jäädä huomioimatta.
1. takajarrut toimii-check
2. käsijarrun toiminnassa feelua/puoli-check
3. molemminpuolin vaijerit liiikkuu?
4. käsijarru pois päältä varmasti, kahva alhaalla, ei ole v*ttuilulua
5. kahvavaijeri on vapaasti keinuraudalla liiteetynä pyörävaijereihin?
6. kahva alhaalla (min. asento), molemmin puolin pääsee satulan käsijarruunn liittyvä vipu toppariinsa?
7. V*tusti jarruttelua täysillä ja sitten jälkeen/ohessa käkkärikäännöksiä päälle
8. Kahvan säätö niin ,että alhaalla satuloissa kevyesti toppareissa ja katsastuksessa tulos hyvä.
9. Mikäli inssi v*ttuilee->uusi satula, koska männän likipitosysteemi on pantu paskaksi.
10.Onnisttuu helposti, ei katsurin vika.
11.Kättä syvemmälle.
olen vähän , joku juttu on vinut jäädä huomioimatta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Jeps. Meikäläisellä tuo kohta 9.
Jarrut pelasi muuten, mutta käkkäri ei toiselta puolelta.
Syynä rikkinäinen säätö, joka päästi sylinterin liian kauas levystä, jolloin käkkäristä loppui matka kesken.
Jarrut pelasi muuten, mutta käkkäri ei toiselta puolelta.
Syynä rikkinäinen säätö, joka päästi sylinterin liian kauas levystä, jolloin käkkäristä loppui matka kesken.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkos autoon merkitty jonnekin maalauksessa käytetty alkuperäinen väri, esim. runkonumeron tms. yhteyteen? Tarttis paikata hieman pintaa ja mielellään etsisi sävyn kohdilleen. Rekisteriotteeseen merkitty auton väriksi sininen joka kyllä "hieman" poikkeaa auton oikeasta värityksestä (hopea).. liekkö jossain välissä maalattu entisen omistajan toimesta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mun sedanissa on ainakin takaluukun oven oikeanpuoliseen sisäreunaan merkitty.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olikos kyseessä tarra vai joku metalliin hakattu koodi? En ainakaan ihan ensihakemalla löytänyt omastani..Pujazuba kirjoitti:Mun sedanissa on ainakin takaluukun oven oikeanpuoliseen sisäreunaan merkitty.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä takaluukussa pitäisi hopeinen tarra olla oikeassa alakulmassa. Kyllä sen siitä huomaa, jos tallessa on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jep, eipä löydy tarraa ei.
Kuinkas harvinaista tuo on että rekisteriotteeseen on merkitty väärä väri? Vai alanko epäillä että auto maalattu ja joudun etsimään oikean värisävyn testaamalla?
Konehuoneessa oli hopeaa väriä kumitassujen päällä, samoin takaluukun kiinnitysmuttereiden päällä joka voisi viitata siihen että maalia on ruiskittu jälkikäteen pinnoille.
Kuinkas harvinaista tuo on että rekisteriotteeseen on merkitty väärä väri? Vai alanko epäillä että auto maalattu ja joudun etsimään oikean värisävyn testaamalla?
Konehuoneessa oli hopeaa väriä kumitassujen päällä, samoin takaluukun kiinnitysmuttereiden päällä joka voisi viitata siihen että maalia on ruiskittu jälkikäteen pinnoille.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei harvinaista. Mulla luki aikoinaan 155:sessa Väri : Valkoinen
No,hyvä sinäänsä jos poliisit etsii
No,hyvä sinäänsä jos poliisit etsii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kameraan vaan lisää valotusta niin helposti menee valkoisesta