1750i Turbo Benzinan chippaus?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
1750i Turbo Benzinan chippaus?
Onkos joku chipannut 159 TBi:tä tai Giulietta QV:tä? Miten muuttuu koneen luonne ja mitä tapahtuu kulutukselle? Entä kestääkö kytkin ja laatikko lisäväännön?
Esim. Automilano myisi Novitecin lastua:
Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)
Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Esim. Automilano myisi Novitecin lastua:
Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)
Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Asia joka kiinnostaa itseäkin.
Noviteciltä saa saa myös boxia, mutta mitkä mahtaa olla chipin ja boxin erot käytännössä?
Tehon lisäksi olisi mukava saada kone kiertämään oikeasti punarajalle - onko tässä eroja boxin ja chipin välillä?
Olen ymmärtänyt, että ainakin joillain chipeillä kierroksenrajoitin nousee 6500rpm ja onko tehonlisäys sama normaalissa ja dynamic -tilassa?
Olisi kiva saada n-moodiin lisää vastetta kaasuun.
Koneiden eroista en tiedä, mutta laatikot on ainakin erillaiset Giulietassa ja 159:ssä. Onko niissä kestävyyseroa, niin en tiedä ja varmasti
ne järkevällä käytöllä kestää.
Noviteciltä saa saa myös boxia, mutta mitkä mahtaa olla chipin ja boxin erot käytännössä?
Tehon lisäksi olisi mukava saada kone kiertämään oikeasti punarajalle - onko tässä eroja boxin ja chipin välillä?
Olen ymmärtänyt, että ainakin joillain chipeillä kierroksenrajoitin nousee 6500rpm ja onko tehonlisäys sama normaalissa ja dynamic -tilassa?
Olisi kiva saada n-moodiin lisää vastetta kaasuun.
Koneiden eroista en tiedä, mutta laatikot on ainakin erillaiset Giulietassa ja 159:ssä. Onko niissä kestävyyseroa, niin en tiedä ja varmasti
ne järkevällä käytöllä kestää.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Niin siis tuo mihin viittasin on se Novitecin boxi, eli en tiedä tekeekö ne myös chippiä erikseen.
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Ok. Katsoin, että automilanon sivuilla puhuttiin chip-tuningista...
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Just tuota olen katsellut. esim: alfisti.netistä. Hinnat on hyvin samaa tasoa kaikissa paikoissa.
Tuosta boxista jos jollain on kokemusta, niin saa avautua
Eniten kiinnostaa tuo kierrosrajoittimen muuttuminen/muuttumattomuus ja n-moden muutokset.
Jos noihin ei tule muutoksia, niin täytyy edetä chip,ohjelmointi,mikälie -systeemillä, kun en terminologiaa tunne.
Tuosta boxista jos jollain on kokemusta, niin saa avautua
Eniten kiinnostaa tuo kierrosrajoittimen muuttuminen/muuttumattomuus ja n-moden muutokset.
Jos noihin ei tule muutoksia, niin täytyy edetä chip,ohjelmointi,mikälie -systeemillä, kun en terminologiaa tunne.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Erittäin todennäköisesti on mekaanistakin eroa, jos vielä virilastuillakin on noin selkeät erot. Villil veikkaus että ainakin ahdin ja suuttimet eroaa keskenään.Monza kirjoitti:Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)
Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Lähinnä kävi mielessä, että onko niissä jotain mekaaniseenkin kestävyyteen vaikuttavia eroja, kuten tehokkaampaa öljypumppua, jykevämpää laakeria, mäntien jäähdytystä öljysuihkulla tjsp. Eli ottaako TBi:stä "turvallisesti" samat tehot kuin QV:stä.Polforea kirjoitti:Erittäin todennäköisesti on mekaanistakin eroa, jos vielä virilastuillakin on noin selkeät erot. Villil veikkaus että ainakin ahdin ja suuttimet eroaa keskenään.Monza kirjoitti:Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)
Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Johtosarjan väliin kytkettävä boksi on usein vain yksinkertainen vastus, jolla muutetaan jonkin anturin arvoa. Tämän perusteella moottorin ecu korjaa syöttöä / ennakkoa / ahtopainetta / muita arvoja jotta teho kasvaa. Esimerkki tässä: http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod
Hyvin tehty lastu ottaa huomioon muitakin muuttujia ja sillä usein saadaan turvallisesti enemmän tehoa ulos.
Toki Mario ja Luigi on voineet suunnitella asiat toisinkin mutta noissa paskoissa saksalaisissa asiat menee tuohon tyyliin.
Hyvin tehty lastu ottaa huomioon muitakin muuttujia ja sillä usein saadaan turvallisesti enemmän tehoa ulos.
Toki Mario ja Luigi on voineet suunnitella asiat toisinkin mutta noissa paskoissa saksalaisissa asiat menee tuohon tyyliin.
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Itse kun olin QV Giuliettaa ostattelemassa 3 vuotta sitten niin myyjä kertoi että elektronikkaa olisi vain käytetty tehojen lisäykseen, tuskin se välttämättä tiesi mistä puhui vaikka olikin kiinnostunut Alfan myynnistä.
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
En ole tutustunut koneiden eroihin, puristukset ainakin samat. vaihteistot eri. 159 - m32, Giulietta c635. Itse en tykkää noista bokseista mitä laitetaan väliin. Vienyt auton motorbit paikkaan ohjelmoitavaksi. Saa dyno paperit myös...
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Kevät tulee taas! Onko joku viimevuoden aikana sattunut laittamaan tuota Novitecin boxia TBi:hin tahi QV:hen? Tai jotain muuta vastaavaa?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Mitä itse olen muunmerkkisissä lukenut noista bokseista, mitkä antureita huijaamalla tms nostavat tehoa:
Väittivät jollain forumilla, kun joku ihmetteli sutimiseneston outouksia boksin asennuksen jälkeen, että tuo anturihuijaus aiheuttaisi väärää tietoa esp:lle ja ajonvakautukselle moottori väännöstä. Tämä sitten, kai aiheutti järjestelmien luulemaan, että pyörä suti, vaikka ei oikeasti sutinut.
Pitivät muutenkin selvästi huonompana, kuin lastuttamista tai autokohtaista dynon kanssa ohjelmointia.
Perusteina juuri, että kunnolla ohjelmoimalla fiksu tekijä pitää huolta, että suojaukset pysyvät kunnossa. Esim ahtopaineen, nakutuksen yms turvarajat.
Henk.kot. kokemusta ei itsellä noista ole.
Väittivät jollain forumilla, kun joku ihmetteli sutimiseneston outouksia boksin asennuksen jälkeen, että tuo anturihuijaus aiheuttaisi väärää tietoa esp:lle ja ajonvakautukselle moottori väännöstä. Tämä sitten, kai aiheutti järjestelmien luulemaan, että pyörä suti, vaikka ei oikeasti sutinut.
Pitivät muutenkin selvästi huonompana, kuin lastuttamista tai autokohtaista dynon kanssa ohjelmointia.
Perusteina juuri, että kunnolla ohjelmoimalla fiksu tekijä pitää huolta, että suojaukset pysyvät kunnossa. Esim ahtopaineen, nakutuksen yms turvarajat.
Henk.kot. kokemusta ei itsellä noista ole.
Suoraan vaan suoraa
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Täällä ollaan oltu tosi tyytyväisiä Novitecin boxiin ensin GT JTD:ssä ja nyt 159 JTDm:ssä.Monza kirjoitti:Kevät tulee taas! Onko joku viimevuoden aikana sattunut laittamaan tuota Novitecin boxia TBi:hin tahi QV:hen? Tai jotain muuta vastaavaa?
Noh, ehkä ollaan vähään tyytyväisiä...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Yksi tapaus oli meillä töissä. TDI Berlingo,jossa "tehoboksi". Ykkösen mäntä haljennut keskeltä. Auto lähti paaliin...
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Berlingo kuullostaa lähettiautolta, jota kukaan kuljettajista ei omista ja se saa maksimiahtoa 24/7 Oma siviilikäyttö tehoreserville olisi lähinnä satunnainen itsensä viihdytys ja ripeät ohitukset, joten "overboostin" käyttö ei nyt olisi ihan jatkuvaa.willez kirjoitti:Yksi tapaus oli meillä töissä. TDI Berlingo,jossa "tehoboksi". Ykkösen mäntä haljennut keskeltä. Auto lähti paaliin...
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Pogea Racing kehui jollain toisella foorumilla olevansa ainoa ecu:n suojauksen murtanut taho. Muut tekee bokseja mutta he pystyvät tekemään uuden ohjelmoinnin.
Hinnat korkeahkoja..
Hinnat korkeahkoja..
- pal
- Viestit: 90
- Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
- Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Optimoiautosi.fi - sivustolta löytyy listoilta ohjelmat sekä Breran että Spiderin TBi:lle (ei merkattu kuitenkaan 159 kohdalle). Näille luvattuna olisi 238 hp/390 Nm. Giulietta QV:lle luvattu 265 hp/405 Nm.
Kellään kokemusta näistä tekijöistä?
Kellään kokemusta näistä tekijöistä?
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
- Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S. - Paikkakunta: Helsinki
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Ensi viikolla menossa auto vuosihuoltoon Viikkiin ja kyselin samalla noista Novitecin bokseista. Sanoivat että muutamiin TBI-koneisiin viisyseihin ovat laittaneet ja on kuulemma toiminut ok. Päätin kuitenkin itse passata toistaiseksi, hintaa kuitenkin jonkin verran ja takaraivossa koko ajan miettii, että mitenköhän paikat kestäisivät meikän ajotavalla (varsinkin M32-laatikko, joka speksiensä puolesta juuri ja juuri on riittävä sille väännölle, mikä koneesta löytyy vakionakin).Monza kirjoitti:Onkos joku chipannut 159 TBi:tä tai Giulietta QV:tä? Miten muuttuu koneen luonne ja mitä tapahtuu kulutukselle? Entä kestääkö kytkin ja laatikko lisäväännön?
Esim. Automilano myisi Novitecin lastua:
Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)
Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Voi olla että mieli vielä muuttuu kun saa kesärenkaat alle
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Kas kun ei ole osunut yhtään novitec tbi:tä foorumille. Tätä 159 versiota Suomessa nyt ei kymmeniä autoja kuitenkaan liene ja kaikki leasing yksilötkin ovat jo vapautuneet harrastajille.
Kerrohan kokemuksia jos päätät investoida Ihan mukava käyttökonehan tämä on, mutta viimeinen veto puuttuu.
Kerrohan kokemuksia jos päätät investoida Ihan mukava käyttökonehan tämä on, mutta viimeinen veto puuttuu.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
- Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S. - Paikkakunta: Helsinki
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Joo, varsinkin ykkös- ja kakkosvaihteilla tuntuu vähän ponnettomalta, siitä eteenpäin kyllä riittää arkipäivän tarpeisiin. Kumma kun ei edellisen 150 hv tessun kanssa ollut vastaavia fiiliksiä, johtuukohan siitä että vaparissa voimantuotto oli jotenkin selkeän lineaarista verrattuna tähän turboon. Ja kasvaahan se nälkä syödessäMonza kirjoitti: Ihan mukava käyttökonehan tämä on, mutta viimeinen veto puuttuu.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
^
Tai siitä, että viisysi painaa aika monta kiloa enempi, kuin viiskutonen - saatika neliseiska?
Aika monta kiloa = taitaa olla useampi sata. Se tuntuu todellakin.
Tai siitä, että viisysi painaa aika monta kiloa enempi, kuin viiskutonen - saatika neliseiska?
Aika monta kiloa = taitaa olla useampi sata. Se tuntuu todellakin.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Mun 159 rekisteriotteessa oleva omamassa on 1505kg. Muistaakseni 156 2.5V6 oli 1390kg ja GTA 1480kg.
Viisysissähän on joku muutos kun nämä ns.fl-mallit ovat hieman kevyempiä kuin 2006-2008 - mallit. Tiedä sitten mistä on laihdutettu.
Tokihan toi chippaus kiinnostaisi, mutta just kuten edellä todettiin toi vaihteisto on jo ihmeen kovilla vakiomoottorinkin kanssa. Toki paljon omalla ajotavalla säästää, ei aina tarvi vedättää isolla vaihteella pienillä kierroksilla.
Viisysissähän on joku muutos kun nämä ns.fl-mallit ovat hieman kevyempiä kuin 2006-2008 - mallit. Tiedä sitten mistä on laihdutettu.
Tokihan toi chippaus kiinnostaisi, mutta just kuten edellä todettiin toi vaihteisto on jo ihmeen kovilla vakiomoottorinkin kanssa. Toki paljon omalla ajotavalla säästää, ei aina tarvi vedättää isolla vaihteella pienillä kierroksilla.
Abarth 500 Esseesse
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Paljonko 147 on 156:sta kevyempi, jos tekniikka on sama?Aquatica kirjoitti:^
Tai siitä, että viisysi painaa aika monta kiloa enempi, kuin viiskutonen - saatika neliseiska?
Aika monta kiloa = taitaa olla useampi sata. Se tuntuu todellakin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Takakontin verran?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Autowiki:
Kevyin 147 1200kg
kevyin 156 1230kg.
^Eli takakontti painaa 30kg.
Kevyin 147 1200kg
kevyin 156 1230kg.
^Eli takakontti painaa 30kg.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Sen syvällisemmin TBi:n softaa tuntematta, on ainakin eräällä toisella merkillä monessa autossa rajoitettu vääntöä ykkös- ja kakkosvaihteella helpomman hallitavuuden ja vaihdelaatikon pidemmän elämän nimissä. Ainakin teknisesti on siis mahdollista, että se auto on ponnettomampi parilla ekalla pykälällä, turbokoneessa homma on jopa verrattain yksinkertaista toteuttaa ahtopaineita (ja sitämyöten ilmamassaa) rajoittamalla.Rasa kirjoitti:Joo, varsinkin ykkös- ja kakkosvaihteilla tuntuu vähän ponnettomalta, siitä eteenpäin kyllä riittää arkipäivän tarpeisiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Finest kirjoitti:Autowiki:
Kevyin 147 1200kg
kevyin 156 1230kg.
^Eli takakontti painaa 30kg.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Miten minä muistin 147n olevan 100kg kevyempi
No, niinpä vaan väärin muistin. Vararenkaan verran eroa kuitenkin!
No, niinpä vaan väärin muistin. Vararenkaan verran eroa kuitenkin!
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Tämän mielestäni näkee myös ahtomittarista, ykkösellä ja kakkosella voi saada max 1 bar ahtoa, muttei juuri enempää. Isommilla vaihteilla sitten 1.2-1.4 bar, jolloin vetoakin on jo ihan mukavasti.Polforea kirjoitti:Sen syvällisemmin TBi:n softaa tuntematta, on ainakin eräällä toisella merkillä monessa autossa rajoitettu vääntöä ykkös- ja kakkosvaihteella helpomman hallitavuuden ja vaihdelaatikon pidemmän elämän nimissä. Ainakin teknisesti on siis mahdollista, että se auto on ponnettomampi parilla ekalla pykälällä, turbokoneessa homma on jopa verrattain yksinkertaista toteuttaa ahtopaineita (ja sitämyöten ilmamassaa) rajoittamalla.Rasa kirjoitti:Joo, varsinkin ykkös- ja kakkosvaihteilla tuntuu vähän ponnettomalta, siitä eteenpäin kyllä riittää arkipäivän tarpeisiin.
Luonteeltaahan tämä kone ei ole mikään sporttisuuden huipentuma, vaan tasainen vääntäjä. Pieni lisäpotku ylärekisteriin tekisi hyvää.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Optimoiautosi kävi tuon oman tekemässä, eikä sinänsä pahaa sanottavaa. Vaikutus vaparissa tietty pieni, mutta se oli tiedossa eikä optimoijaan liity. Tulivat kotio paikalle, ensin yritettiin suoraan piuhalla, mutta ei onnistunut. Ecu irti ja auki, softat imaistiin koneelle ja lähetettiin optimointiin. Meni pari tuntia ja softa tuli takas -> siirto eculle ja homma valmis.pal kirjoitti:Optimoiautosi.fi - sivustolta löytyy listoilta ohjelmat sekä Breran että Spiderin TBi:lle (ei merkattu kuitenkaan 159 kohdalle). Näille luvattuna olisi 238 hp/390 Nm. Giulietta QV:lle luvattu 265 hp/405 Nm.
Kellään kokemusta näistä tekijöistä?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Siis ei kai nuo sentään ala per auto sitä softaa optimoimaan? Tarkoittaako tuo softan lähettäminen "optimointiin" sitä, että niillä on valmiiksi rakennettu softa per moottorimalli, johon tarvitsee sitten auton alkuperäisestä softasta siirtää jotain identifiointitietoja tjsp ja tämä paketti tulee takaisin?Antijape kirjoitti:Optimoiautosi kävi tuon oman tekemässä, eikä sinänsä pahaa sanottavaa. Vaikutus vaparissa tietty pieni, mutta se oli tiedossa eikä optimoijaan liity. Tulivat kotio paikalle, ensin yritettiin suoraan piuhalla, mutta ei onnistunut. Ecu irti ja auki, softat imaistiin koneelle ja lähetettiin optimointiin. Meni pari tuntia ja softa tuli takas -> siirto eculle ja homma valmis.pal kirjoitti:Optimoiautosi.fi - sivustolta löytyy listoilta ohjelmat sekä Breran että Spiderin TBi:lle (ei merkattu kuitenkaan 159 kohdalle). Näille luvattuna olisi 238 hp/390 Nm. Giulietta QV:lle luvattu 265 hp/405 Nm.
Kellään kokemusta näistä tekijöistä?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Oon miettiny että mistä tuo parin tunnin kesto tulee..... Olisko että saavat tarkasteen täsmäämään jollain bruteforce meiningillä?!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Todennäköisesti riippuu softaajasta, mutta ainakin yksi tapa on verrata aiemmin vastaan tulleisiin binääreihin ja jos on entuudestaan tuttu, voidaan käyttää samaa virisoftaa ja jos juuri tuo softaversio on "uusi", muokataan sitten siitä, jotta muut osuudet kuin muokattavat kartat pysyvät varmasti oikeanlaisina.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Muistan että itsekin tuota lähtettämistä ihmettelin ja asiasta myös kysyin, mutta en nyt sitten enää vastausta tarkalleen muista. Muistan kuitenkin että liittyi osittain ei niin tuttuun moottoriin sekä siihen että halusivat varmistaa ettei vahingossakaan mene vanha tai muuten "epäkelpo" softa sisään. Eli muokkaamalla vanhaa saatiin varmempi lopputulos kuin ajamalla kokonaan uusi. Lisäksi omana toiveena oli että keskitytään erityisesti alaväännön parantamiseen eikä esim. heppojen hakemiseen. Muistan myös että softa lähetettiin Norjaan optimoitavaksi..Polforea kirjoitti:Todennäköisesti riippuu softaajasta, mutta ainakin yksi tapa on verrata aiemmin vastaan tulleisiin binääreihin ja jos on entuudestaan tuttu, voidaan käyttää samaa virisoftaa ja jos juuri tuo softaversio on "uusi", muokataan sitten siitä, jotta muut osuudet kuin muokattavat kartat pysyvät varmasti oikeanlaisina.
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
147 GTA 1380kg tai 1385kg - ihan sama. Kuskeissakin on 30-40kg eroja Ei se oo niin kilon päälle...m.sa kirjoitti:Mun 159 rekisteriotteessa oleva omamassa on 1505kg. Muistaakseni 156 2.5V6 oli 1390kg ja GTA 1480kg.
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Onkos uutta tietoa/kokemusta tästä asiasta? Onko kellään chipattua autoa, jota sais kokeilla?
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
https://www.ecuhelsinki.fi/mallivalikoima
https://www.celtictuning.fi/services/pe ... ng/stage-1
http://www.novitec-sportiva.com/en/260- ... -TBi?c=155
https://www.racechip.com/shop/alfa-rome ... 320nm.html
Joku kai noista. Tuntuisi hyvältä pystyä ajamaan myös vakiona. Ainakin Novitec ja Racechip mahdollistaa sen jos oikein ymmärrän.
Mikähän se olisi?
https://www.celtictuning.fi/services/pe ... ng/stage-1
http://www.novitec-sportiva.com/en/260- ... -TBi?c=155
https://www.racechip.com/shop/alfa-rome ... 320nm.html
Joku kai noista. Tuntuisi hyvältä pystyä ajamaan myös vakiona. Ainakin Novitec ja Racechip mahdollistaa sen jos oikein ymmärrän.
Mikähän se olisi?
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?
Juttele vielä Petrinkin kanssa. http://erikoismoottori.fi