Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Valvoja: Moderators
Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Nonii, tulipa sitten hommattua ensimmäinen Alfa talouteen - tai oikestaan tämähän tapahtui jo kaksi vuotta sitten. Tämän kahden vuoden aikana uudeksi harrastukseksi on muodostunut mystisen käyntihäiriön metsästys joka jatkuu edelleen.
Tähän mennessä rahaa poltettu:
- jakohihna, vesipumppu, syyläri, öljyvuotojen korjaus (stefat, tiivisteet), akku, kytkin, kytkimen vauhtipyörä, vetarit, vakaajat, jarrupalaa ym. pientä.
- ilmavuodot paikkailtu haitariputkesta ja huohotinputkesta
- kaasuläppä putsattu
- ilmamassamittari
- lambda
- tulpat
- lämpöanturi
Autoon tuli tosiaan uusittua heti hankinnan jälkeen jakohihna, vesipumppu ja syyläri joten alkuperäisestä tyhjäkäynnistä ei oikein ole kunnon muistikuvaa. En muista että kovin hiljaista se olisi ainakaan ollut.
Auto hurahtaa hyvin käyntiin eikä anna mitään vikakoodeja. Tyhjäkäynti on kylmänä siistimmän oloista mutta tuntuu röpöttävän hieman, lämpimänä meno huononee selvästi ja autossa istuessa tuntee pientä tärinää paikallaan ollessa. Ajossa tuntuu ottavan kierroksia mainiosti noin kolmen tonnin jälkeen, alemmilla kierroksilla pientä epäröintiä ja tasakaasulla välillä nyhtämistä.
Uutena ominaisuutena huomasin toissapäivänä kolkatuksen joka tuntuu selvästi myös moottoria tunnustellessa. Ääni tuntuu siltä kuin joku hakkaisi vasaralla koneen kylkeen ja toistuu n. 2-3 kertaa sekunnissa tyhjäkäynnin ollessa n. 700rpm ja koneen ollessa lämmennyt. Kabiiniin ääni ei tietenkään erotu joten liekkö kuinka kauan jyskyttänyt...
Niin ja tulppia vaihdettaessa akku oli irti muutaman päivän jonka jälkeen auto ei suostunut lähtemään käyntiin kuin kaasu pohjassa pari minuuttia sahaamalla. Ecu tuntui etsivän oikeaa sytkää hiljalleen ja käynti oli tämän jälkeen todella heikkoa jonkin aikaa. Onko tuo normaali ominaisuus vai oire jostain ongelmasta?
Omat taidot loppuvat tätä säätäessä tähän joten olisiko kenelläkään tietoa tai arvauksia mikä mättää?
Jako hypännyt vai jotain muuta vakavampaa koneremppaa tiedossa?
Tähän mennessä rahaa poltettu:
- jakohihna, vesipumppu, syyläri, öljyvuotojen korjaus (stefat, tiivisteet), akku, kytkin, kytkimen vauhtipyörä, vetarit, vakaajat, jarrupalaa ym. pientä.
- ilmavuodot paikkailtu haitariputkesta ja huohotinputkesta
- kaasuläppä putsattu
- ilmamassamittari
- lambda
- tulpat
- lämpöanturi
Autoon tuli tosiaan uusittua heti hankinnan jälkeen jakohihna, vesipumppu ja syyläri joten alkuperäisestä tyhjäkäynnistä ei oikein ole kunnon muistikuvaa. En muista että kovin hiljaista se olisi ainakaan ollut.
Auto hurahtaa hyvin käyntiin eikä anna mitään vikakoodeja. Tyhjäkäynti on kylmänä siistimmän oloista mutta tuntuu röpöttävän hieman, lämpimänä meno huononee selvästi ja autossa istuessa tuntee pientä tärinää paikallaan ollessa. Ajossa tuntuu ottavan kierroksia mainiosti noin kolmen tonnin jälkeen, alemmilla kierroksilla pientä epäröintiä ja tasakaasulla välillä nyhtämistä.
Uutena ominaisuutena huomasin toissapäivänä kolkatuksen joka tuntuu selvästi myös moottoria tunnustellessa. Ääni tuntuu siltä kuin joku hakkaisi vasaralla koneen kylkeen ja toistuu n. 2-3 kertaa sekunnissa tyhjäkäynnin ollessa n. 700rpm ja koneen ollessa lämmennyt. Kabiiniin ääni ei tietenkään erotu joten liekkö kuinka kauan jyskyttänyt...
Niin ja tulppia vaihdettaessa akku oli irti muutaman päivän jonka jälkeen auto ei suostunut lähtemään käyntiin kuin kaasu pohjassa pari minuuttia sahaamalla. Ecu tuntui etsivän oikeaa sytkää hiljalleen ja käynti oli tämän jälkeen todella heikkoa jonkin aikaa. Onko tuo normaali ominaisuus vai oire jostain ongelmasta?
Omat taidot loppuvat tätä säätäessä tähän joten olisiko kenelläkään tietoa tai arvauksia mikä mättää?
Jako hypännyt vai jotain muuta vakavampaa koneremppaa tiedossa?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Kun noin paljon on osia jo vaihdettu ja heti alkuun myös jakopää tehty niin veikkaisin kyllä, että jako on pielessä. Onko laitettu lukkopaloilla jako kohdalleen, vai "helpommin" tussimerkeillä?
Abarth 500 Esseesse
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Jakohihnan vaihdon teki paikallinen monimerkkikorjaamo ja lukkopalojen käytöstä ei ole tietoa - veikkaisin että tussimerkeillä. Puljun muuhun työjälkeen jos vertaa niin luulen ettei merkkejä käytetty lainkaan 

-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
No jakopään tsekkaus on nyt sulla homma nr.1. Valitettavasti... Vaatii lukkopalat, muuten ei voi olla varma.
Abarth 500 Esseesse
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Juuri näin, ei riitä että hihna on "oikealla" hampaalla eli lukkopalat paikalleen ja nokkapyörät löysälle. Tämä ei ole mielipide vaan kokemuksen kautta opittu asia, on muuten tullu vaihdettua useita kymmeniä hihnoja V6 alfoihinm.sa kirjoitti:No jakopään tsekkaus on nyt sulla homma nr.1. Valitettavasti... Vaatii lukkopalat, muuten ei voi olla varma.

Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Kiitti vastauksista! Aika varattu nyt paikalliselle pajalle jaon tarkistukseen. Heiltä pitäisi löytyä kutoskoneelle lukkopalatkin joten jos tällä kertaa osuis kohdalleen.
Mitähän hallaa koneelle voi tuommoinen parin vuoden ajelu jako pielessä tehdä? Tuli katseltua jo käytettyjen koneiden hintoja...
Mitähän hallaa koneelle voi tuommoinen parin vuoden ajelu jako pielessä tehdä? Tuli katseltua jo käytettyjen koneiden hintoja...
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Päivitänpä tätä vanhaa ketjua hieman: auto käytetty pajalla jakohihnanvaihdossa ja tyhjäkäynti tuntuisi ainakin hieman paremmalta kuin aiemmin, ainakaan ei täristele yhtä pahasti. Nuhaisuutta tuntuisi olevan vielä havaittavissa alle 3k kierroksilla ja auto tuntuu kiihtyvän ikäänkuin pienissä erissä kerrallaan. Noh, täytyy jatkaa tutkimuksia ja päivitellä tänne tarpeen tullen.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
^ ILMI / lamda ? Onko vaihdettu koskaan ?
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Tsekkaa ketjun eka viesti 

- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Onko ecu opetettu oikein? Eli jos akku on ollut irti yli 45min täytyy auto käynnistää siten ettei koske kaasuun about viiteen minuuttiin. Tässä ajassa ecu säätää asetukset kohdalleen.
Oman 156:sen tyhjäkäynti oli yskivää ja se johtui rikkinäisestä sytytyspuolasta. Kone on kylläkin JTS.
Oman 156:sen tyhjäkäynti oli yskivää ja se johtui rikkinäisestä sytytyspuolasta. Kone on kylläkin JTS.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
ECU ja kaasuläpän resetoinnit on tehty joskus aikoinaan, ei ollut juurikaan mitään pitkäkestoista vaikutusta. Tuosta kaasuläpän resetoinnista tulikin mieleeni että kuuluuko kaasuläppää säätävän moottorin jäädä sirisemään niin kauan kunnes virrat käännetään pois?Maunu kirjoitti:Onko ecu opetettu oikein? Eli jos akku on ollut irti yli 45min täytyy auto käynnistää siten ettei koske kaasuun about viiteen minuuttiin. Tässä ajassa ecu säätää asetukset kohdalleen.
Oman 156:sen tyhjäkäynti oli yskivää ja se johtui rikkinäisestä sytytyspuolasta. Kone on kylläkin JTS.
Edit: puolat mitattu myös eikä suuria heittoja ollut, tosin näiden uusiminen voisi olla yksi vaihtoehto myös. Samoin ruiskujen putsaus.
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Onko pakokäyrät rutussa tai heliseekö katti? Imukurkkujen kumit ehjä kromitorvissa ja niiden tiivisteet kannen päässä.
Re: Alfa 156 V6 2.5 -98 ja epätasainen tyhjäkäynti
Imuvuotoja ei ole löytynyt ja kromitorvien päässä olevat tiivisteet on juuri uusittu. Khattikaan ei tunnu kolisevan ja eikös noiden kattiongelmien pitäisi näkyä jo päästöissäkin? Ne ovat olleet joka testauksella tiptop.jiiässä kirjoitti:Onko pakokäyrät rutussa tai heliseekö katti? Imukurkkujen kumit ehjä kromitorvissa ja niiden tiivisteet kannen päässä.
Pitääpä iskeä testeri kiinni joku päivä ja katsoa minkälaista käyrää multiecuscan piirtelee ajossa - nyt kun sain sopivan autovirtalähteenkin talliläppärille jossa akku totaalisen loppu.