156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Ongelma on otsikon mukainen. Auto toimii liikkeelle lähdön jälkeen hyvin, mutta liikkeellelähdössä vaihtaa heti kakkosen tai kolmosen sisään. Vika on ajoittainen. Samalla vaihdenäyttö vilkkuu. Autoon on vaihdettu uusi pumppu toissakesänä ja viime kesänä laitoin uuden paineakun. Akun jännite on ok, ja virranantokyky mitattu. Aivan kuin auto luulisi että mennään kovempaa. Ideoita?
Vikakoodeja en nyt saanut ulos mutta aiemmin kun vika on ollut päällä ei koodeja ole tullut.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Onko kokeiltu järjestelmän ilmausta?
Abarth 500 Esseesse

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Täytyy kokeilla. Voisiko ilma järjestelmässä tehdä tämänkaltaista pulmaa?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla ei ole oikein selestä suurta kokemusta, mutta noiden vaihtamiesi osien jälkeen voi olla ilmaa kierrossa ja siksi se voi toimia vähän oudosti. Myös robotin kalibrointi kannattaa tehdä. Vaihdenäytön vilkkuminen muistaakseni kertoi että on joku vialla. Brittifoorumilta luin joskus, että sen vaihdekepin "hajoaminen" aiheutti kanssa kummallisuuksia.
Abarth 500 Esseesse

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Okei. Ilmaan järjestelmän ja katsaotaan auttaako. Keppejä löytyy ebaystä, se on sitten seuraava vaihdettava komponetti. Sitä vielä mietin, että voisiko laatikko saada väärää tietoa auton nopeudesta?

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Ilma järjestelmässä ei voi aiheuttaa tuollaisia vikoja. Enemminkin viittaisi sähköpuolelle. Se saa jostain virheellistä tietoa että pitää vaihtaa vaihdetta. Vaihteisto kun on ohjattu sähkösolenoideilla ei vaihtamistapahtumaa saada aikaan esim ilmalla järjestelmässä tms vaan se vaatii aina komennon solenoideille suorittaa vaihto. Vika on varmaan kepissä,sen mikrokytkimissä/liittimissä/johdoissa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Luulenpa että tilaan kepin ja katsotaan miten se vaikuttaa. Vika on taas loistanut poissaolollaan mutta eiköhän se sieltä taas ilmaannu :(

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Keppi on nyt vaihdettu mutta vika on edelleen olemassa. Auto oli jakopään rempassa samalla, ja silloin saivat vikvalon syttymään ja koodi oli P0725. Koodi liittyy moottorin kierroslukuun. Tuli mieleen, voisiko auto saada jostain tiedon liian suuresta kierrosluvusta, ja siksi vaihtaa ylemmäs. Toisaalta miksi tämä tapahtuisi vain ykkösvaihteella. Olisiko viisaammilla ideoita?

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Vaihdoin selen vaihteen tunnistinanturin mutta ei ollut vaikutusta. Vika ilmenee muuten vasta lämpimällä moottorilla, aluksi numero alkaa ykkösellä tai kakkosella vilkkua ja sitten vika tulee päälle.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja koska »

Mulla loppui kaikki selen kiukuttelut (myös samainen vika kuin mainitsemasi) moninapaliittimen vaihtoon... vaihdoin tilalle teollisuuspyöröliittimen kunnon pinneillä. Kokeile ruikkia vaikka crc:tä moninapaliittimeen ja kitkuttele sitä vähän. Jos vika katoaa, on vika ainakin siinä. Mulla edellinen omistaja oli vaihtanut osan jos toisenkin selen oireilun takia... vasta tämä ratkaisi ongelman.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

tarkoitatko Koska sitä moottoritilassa ole aa neliskulmaista liitintä vai akun alla olevaa pyöreää mihin selen johtimet menee?

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Olen nyt ktsekin ajellut autolla vähän enemmän, ja edelleen varmistuu vian ilmeneminen vain kuumalla moottorilla. En tiedä olenko aivan hakoteillä, mutta omen alkanut miettiä kampiakselin asentotunnistinta. Sehän ainakin on sellainen, mikä oireilee vain kuumana ja ehkä selittäisi vikakoodin mikä kertaalleen saatiin ulos. Voisikohan se sekoittaa selen Ecun väärillä tiedoilla?

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Kampiakselin tunnistin oireilee siten hajotessaan että auto ei lämpimänä käynnisty.ei vaikuta selen toimintaan.Temppuileeko lämpimämä muuten? Kytkin luistaa/nykii tms?
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

kiitoksia Koskalle sekä Enzolle ja muille vastanneille!
Enzo: Isommilla nopeuksilla toimii hyvin mutta kun vika on kiihdytettäessä päällä, niin nykii ikäänkuin "heijaamalla" mutta vauhtia saadessaan tasoittuu. Mielestäni kytkin ei kuitenkaan luista. Aloin miettiä sitä, voiko jokin moottorin tunnistin sekoittaa selen toimintaa. Johtolankana kun on tuo vikakoodi. Jostain ulkomaan foorumilta luin että joltain oli vaihdettu aktuaattori samanlaisen vian takia ilman apua. Siitä tarinasta ei löytynyt loppua, mahtoiko koskaan vikaa löytyä.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Itse olen kahteen seleen vaihtanut kytkimen solenoidin kun lämmetessään kytkin alkaa ikäänkun pumppaamaan ja kun solenoidi menee todella huonoksi alkaa kytkin luistamaan lämpimänä kovasti.
katsoppas kun olet ajanut hetken ja pysähdyt nytkyttääkö kytkintassu auton ollessa paikoillaan.
Isommalle pomppaaminen voi johtua siitä että se ei saa pyydettyä pykälää sisään ja kokeilee seuraavaa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Täytyy tarkistaa tuo myös. Jossain vaiheessa mietin samaa, että se yrittää laittaa sen vaihteen silmään minkä saa, mutta eilen tauluun tuli välillä myös R ja piippaus kuului, koskaan ei kuitenkaan ole oikeasti pakille vaihde mennyt.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja koska »

jukka22 kirjoitti:tarkoitatko Koska sitä moottoritilassa ole aa neliskulmaista liitintä vai akun alla olevaa pyöreää mihin selen johtimet menee?
Juuri se neliskulmainen... luulisi tosin oireilevan muulloinkin kuin lämpimänä. Saattaahan tuo myös heikentää kytkentöjä, kun lämpenee. Meillä tuo vaihteiden pomppiminen ilmeni useimmiten juurikin koneen lämmettyä. Asentotonnistimen ei luulisi seleen vaikuttavan, mutta ei tosin ole kovin kummoinen hankintakaan.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Tämä tarina taisi saada onnellisen lopun. Vika löytyi kytkimen tunnistimesta joka on kiinni robotissa. Siellä on kolme samanlaista tunnistinta, joista yksi osoittautui vialliseksi. Löysin uuden paikallisesta varaosaliikkeestä 42 eur hintaan. Itse asiassa kävi niin, että vaihdoin ensin turhaan vaihteen asennon tunnistimen ja laitoin sitten sen turhaan vaihdetun rikkinäisen tilalle, samanlaisia kun ovat. Asian ratkaisua auttoi multiecuscan, jolla sain vikakoodin ulos. Aiemmin en sitä saanut, liekö syynä ollut vanha versio ohjelmasta vai mikä. Netistä löytyi numero vastaavalle tunnistimelle, näitä on monessa autossa kaasuläpän asentoantureina. Vaihtotyö sujui helposti vaikka sen joutuu tekemään käsikopelolla, anturi on robotin takana. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja toivottavasti tästä tarinasta on hyötyä jollekin muullekin.

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Käytänpä tätä otsikkoa, kun oireet osuu aika hyvin yhteen. Ykkösellä lähtiessä pamahtaa usein välittömästi kakkonen sisään, varsinkin kylmänä. Vaihdenäyttö ei kuitenkaan koskaan vilku. Kakkosella ajaessa taas vaihteisto usein luulee olevansa nelosella, lämpötilasta riippumatta. Kesällä lämpimillä ilmoilla taas piiputti pakkia, kun oikeasti pesässä oli 2. Kaikki vaihteet kytkeytyy kyllä ongelmitta. Huomasin nyt testiajolla myös tuota heijaamista kiihdytyksessä. Isommilla vaihteilla muuten toimii normaalisti.

Vikakoodi P0725 löytyi, muttei ole ilmaantunut nollauksen jälkeen uudestaan vaikka oireet jatkuvat. Systeemin pyörintänopeustiedot näytti pitävän paikkansa ja hydraulipaine ok. Liittimiä putsailtu myös ja kytkimen positio 28mm eli ok.

Voitko jukka22 valaista lisää miten bongasit vian, antoiko MES jonkun eri koodin kuin tuo P0725? Kirjoitit että anturi on robotin takana, onnistuiko vaihto ylä- vai alakautta? Satutko muistamaan sille osanumeroa tms?

Vastaa Viestiin