Minun ensimmäinen Alfani

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Minun ensimmäinen Alfani

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Huomenta!

Tulihan sitten toteutettua parin vuoden aikainen haave omistaa Alfa Romeo :lol: Ostin maanantaina 156:n, 2.0 TS vuosimallia -98. Sikäli homma on ollut mielenkiintoista tähän asti foorumia vieraana lukiessani, että omasta autostani on löytynyt muutama 156:n tyyppivika mistä täälläkin on kirjoiteltu. Esim. ILMI on likainen/paskana, kaasuläppä paskainen, takaoven kahva murtunut ja diesel-käyntiääni startissa. Nää kaikki oli sillä lailla hauska havaita ja samalla vaan todeta päässäni: tuttu juttu, vaikken ikinä ole edes aikaisemmin istunut Alfan ratissa! Täällä foorumissa tuntuu olevan ihan oikeasti autostaan kiinnostuneita henkilöitä ja se auttaa ainakin minua paljon jo pelkästään vanhoja juttuja lukemalla..

Auto menee tänään Delta-autoon huoltoon myyjäliikkeen laskuun, jossa korjataan auton tyhjäkäyntiin/tehonpuutteeseen liittyvät viat. Hieman tekisi mieli pistää pörisevä puhaltimen moottori vaihtoon liikkeen piikkiin :oops: Siitä puheen ollen, onko tuo yleinen vika että siitä laakerit menee paskaksi ja alkaa isommilla nopeuksilla (>1) pörisemään?

Anyway auto tuntuu todella mukavalta ja iästään huolimatta se saa hyvin kateellisia katseita muilta :twisted:

Eiköhän tää uuden Alfistin elämä ala tästä kukoistamaan huollon jälkeen!

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla se tuuletin rupee pörisemään vasta kolmannella pykälällä.... kun pitää stereot tarpeeksi lujalla niin sitä ei kuule ;)

Nelosella ei enää riitä stereoissa teho :(

;)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Onnittelut :mrgreen:
Sinne vaan se pörinäpuhallinkin samaan syssyyn.
Kannattaa tosin informoida myyjäliikettäkin siitä :wink:
Elämä alkaa 4000rmp:n jälkeen :mrgreen:

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Minun ensimmäinen Alfani

Viesti Kirjoittaja JRA »

Lämpimät onnittelut!
Kaalipata kirjoitti:Huomenta!

Tulihan sitten toteutettua parin vuoden aikainen haave omistaa Alfa Romeo :lol: Ostin maanantaina 156:n, 2.0 TS vuosimallia -98.

Eiköhän tää uuden Alfistin elämä ala tästä kukoistamaan huollon jälkeen!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kiitoksia kaikille :-D

Ihan noin mielenkiinnosta...missä lämmityslaitteen puhaltimen moottori sijaitsee? Olisko paha rasti vaihtaa itse moottori? Kokemuksia?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tervetuloa joukkoon. Tuosta elämä alkaa 4000 rmp, tuli mieleen norjalaisen kaverin ylläpitämä sivusto www.alfa156.net jossa sivun otsikko on Fun starts @ 3000 rpm, niin mitä tuossa koneessa tapahtuu, kun se todellakin herää kolmessa tonnissa aivan kuin turbo tulisi mukaan?, tietääkö kukaan.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Nyt mutuillaan, että se hajoava osa, joka aiheuttaa diesel äänen
käynnistyksessä, muuttaa venttilien (imu/pako vai molepien?) ajoitusta
3000rpm paikkeilla?
VMP

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

Onnittelut!

Henkiin herääminen noin 4000rpm ( joku tietää tarkat rpm:t vai muuttuuku tilanteen mukaan) johtuu ajotuksen muutoksesta ja imusarjan lyhenemisestä! ( muuttuva pituuksinen imusarja 2 eri pituutta läpät ohjaa kumpaa kanavaapitkin ilmaotetaan.)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Lämppärin moottori ulisee mullakin, mutta ainoastaan kylmällä ilmalla muutaman sekunnin. Moottori sijaitsee pelkääjänpuolen jalkatilassa. Vaihtaminen onnistuu varmaankin samalla tavalla kuin vanhassa Fiat Bravasssani eli muutama ruuvi auki ja pieni kiertäminen niin koko systeemi tipahtaa käteen. Itse tein Bravaan vaihdon varaosaliikkeen edessä noin 5 minuutissa.

Tuskinpa myyjäliike sitä sinulle maksaa, koska takuu yleensä koskee vain moottoria, voimansiirtoa ja alustan osia. Toisaalta tuskimpa tuo moottori kovinkaan kallis on ostettaessa jostain muualta kuin Teltta-autosta. Varmaankin jotain 50-70 euron luokkaa, joten voisihan myyjä sen maksaakin.

Kannattaa muuten samalla vaihtaa raitisilmasuodatin ettei uusi moottori heti likaannu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

LeBLoB
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Elo 2004, 04:01

Viesti Kirjoittaja LeBLoB »

Itse sain moottorin kyllä takuseen kun ostin oman alfani deltasta ja se hajos 2kk jälkeen ostohetkestä. Että eikun puhelahjat koetukselle niin luulis sinunkin sen saavan. Deltassa muistaakseni sanoivat sen hinnaksi 120€ ja vaihto kesti niillä 30min.

Ja onne hyvästä valinnista.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

No niin...ekat kokemukset Delta-Autosta. Paljon on kirottu sitäkin puljua täällä, mutta itse en ainakaan heti tuomitse Tampereen pistettä. Vähän sai seisoskella ennen kuin auto saatiin sisään, mutta ei niin paljoa että olisi edes ruvennut hermostuttamaan. Korjaajaksi määrättiin sattumalta talon Alfa-spesialisti :-D Kyllä kaveri oli ennenkin katsellut 156:n pellin alle.

Anyway, moottorin tyhjäkäynnin seilaus, tehonhukka ja nykiminen johtuivat pelkästään siitä että tulpanreikään oli päässyt vettä! Äijä puhalsi ne kuiviksi ja ruiskutti CRC:tä johtoihin ja homma oli siinä! Ajaessa takaisin huollosta poskeni koskettivat molempiin sivulaseihin, sen verran leveä hymy oli. Oli meinaan ihan eri auto :mrgreen: Ei millään malttanut vaihtaa isommalle, kun oli tehot tallella ja mahkut revittää kierroksia :wink:

Lämppärin puhaltimesta mekaanikko sanoi, et ei siitä todennäköisesti mikään laakeri ole mennyt, vaan putket täynnä lehtiä ja ym. paskaa. Kehoitti itse tekemään huollon ja selitti vielä miten tuulettimen saa auki.
Minun mielestä ainakin tuon kaverin ammattitaito ja kiinnostus autoja kohtaan oli aitoa. Hinnoittelusta en mene sanomaan mitään, mutta työhön ei ole sanomista.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Kaalipata kirjoitti: Anyway, moottorin tyhjäkäynnin seilaus, tehonhukka ja nykiminen johtuivat pelkästään siitä että tulpanreikään oli päässyt vettä! Äijä puhalsi ne kuiviksi ja ruiskutti CRC:tä johtoihin ja homma oli siinä!
Pitäisköhän munkin kokeilla tota!!!

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Kaalipata kirjoitti:Minun mielestä ainakin tuon kaverin ammattitaito ja kiinnostus autoja kohtaan oli aitoa. Hinnoittelusta en mene sanomaan mitään, mutta työhön ei ole sanomista.
Kun olis noita kavereita enemmänkin, niin paljon vähemmän tarviis kiroilla. Ovat vaan aika vähissä tuolla deltassa.:?

Onnittelut uudesta pelistä! 8)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Niin tuo 3000rpm kohdalla tuntuva herääminen johtuu ilmeisesti usean eri asian yhteistekijöistä.
1. Muuttuva ajoitus
2. Suurin vääntö 3500rpm kohdassa
3. Twin Spark , eli toinen tulppa/sylinteri herää (tämä kyllä ihan omasta hatusta)

Ai niin, onnea uudesta vaunusta.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

puuha kirjoitti: 3. Twin Spark , eli toinen tulppa/sylinteri herää (tämä kyllä ihan omasta hatusta).
Toi pitää paikkansa. Siksi joissakin Ts:sissä esiintyvät syttyongelmat katoavat mystisesti juuri 3000 kiekan jälkeen.

Ja onnea uudesta Autosta isolla Aalla.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

suurin vaikutus on tuolla nokan ajoituksen muutoksella se tosin muuttuu jo vähän päälle 2 tonnissa, vanhemmissa TS koneissa 3ssa tonnissa. ;monet valittavat että alhaalla ei ole vääntöä kun ero 2-3 tonnin jälkeen on niin huomattava, tosiasiassa vääntöä pitäisi olla jo 90% 2200 jälkeen mainospuheiden mukaan.
:wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Juu,onneksi olkoon!Hyvä juttu että olet perehtynyt edes vähän ennenkuin menit ostamaan :)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Anyway, moottorin tyhjäkäynnin seilaus, tehonhukka ja nykiminen johtuivat pelkästään siitä että tulpanreikään oli päässyt vettä!
Se on fiksari taas leikkinyt painepesurilla mutta ei ole muistanut kuivata tulpan reikiä...*. :lol:

Vastaa Viestiin