Spiderin (916) voimansiirto antautui
Valvoja: Moderators
Spiderin (916) voimansiirto antautui
Vuosien rauhallisen yhteiselon jälkeen Alfa (Spider 2.0TS CF2 -99) päätti ryhtyä lakkoon.
Ajokauden alussa (muutama viikko sitten) muljahti omituisesti hitaassa käännöksessä, mutta luulin että pyörän alle jäi vain iso kivi. Toisella kertaa kun muljahti, aloin epäillä jousen yläpään laakeria ja harkita huollon varaamista. Eilen sitten töihin tullessa muljahti pariinkin otteeseen autohallissa, joten varasin välittömästi korjausajan. Silmämääräisessä tarkastelussa en nähnyt mitään irtonaisia/totaalisen väljiä osia, joten päätin ajaa varovasti kotiin (eikä muljahdellut). Viimeisessä mutkassa tuntui ettei auto halua kääntyä sinne mihin käsketään ja lopulta parkkiksella kuului aivan totaalisen pahaa pauketta ja meno loppui siihen. Kytkimestä katosi tuntuma ja sivupeilistä näkyi öljyvana. Lootaöljyt olivat poistuneet, kuten myös erinäistä alumiiniromua (ks. liite). Alfa hinattiin Auto Milanoon, ja odottaa nyt tuomiotaan (toivottavasti ei viimeistä).
Tässä vaiheessa voi arvailla mikä petti? Voimansiirtoa paremmin tuntematta voisin arvata että tasauspyörästö hajosi, syystä tai toisesta. Vaihteiston kuoret luultavasti halkesivat, joten vaihdelaatikon vaihto taitaa olla ainoa tapa korjata. Saksasta ja Briteistä sainkin jo pari tarjousta 60-120tkm ajetuista laatikoista, hintaluokka alle 400eur rahteineen. Uusi loota on luokkaa 2000eur, joten en taida siihen lähteä. Kytkin kannattaa toki vaihtaa samalla.
Alfaa ei ole ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen erityisemmin ruoskittu eikä radalla ole käyty, jos nyt ei ole tien tukkonakaan oltu. Mittarissa on luokkaa 130tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu uusiin alkuperäisöljyihin (Tutela) muutama vuosi sitten.
Onko kellään varmaa tietoa sopiiko CF2 koneisen lootan tilalle suoraan 2.0JTS -laatikko? Onkohan siinä samat välitykset? CF2 ja CF3 ainakin taitavat olla suoraan vaihtokelpoisia. Olisi suht. houkutteleva tarjous JTS-laatikosta, ja muutenkin uudemmasta voi olla jotain heikkoja kohtia korjattu.
Ajokauden alussa (muutama viikko sitten) muljahti omituisesti hitaassa käännöksessä, mutta luulin että pyörän alle jäi vain iso kivi. Toisella kertaa kun muljahti, aloin epäillä jousen yläpään laakeria ja harkita huollon varaamista. Eilen sitten töihin tullessa muljahti pariinkin otteeseen autohallissa, joten varasin välittömästi korjausajan. Silmämääräisessä tarkastelussa en nähnyt mitään irtonaisia/totaalisen väljiä osia, joten päätin ajaa varovasti kotiin (eikä muljahdellut). Viimeisessä mutkassa tuntui ettei auto halua kääntyä sinne mihin käsketään ja lopulta parkkiksella kuului aivan totaalisen pahaa pauketta ja meno loppui siihen. Kytkimestä katosi tuntuma ja sivupeilistä näkyi öljyvana. Lootaöljyt olivat poistuneet, kuten myös erinäistä alumiiniromua (ks. liite). Alfa hinattiin Auto Milanoon, ja odottaa nyt tuomiotaan (toivottavasti ei viimeistä).
Tässä vaiheessa voi arvailla mikä petti? Voimansiirtoa paremmin tuntematta voisin arvata että tasauspyörästö hajosi, syystä tai toisesta. Vaihteiston kuoret luultavasti halkesivat, joten vaihdelaatikon vaihto taitaa olla ainoa tapa korjata. Saksasta ja Briteistä sainkin jo pari tarjousta 60-120tkm ajetuista laatikoista, hintaluokka alle 400eur rahteineen. Uusi loota on luokkaa 2000eur, joten en taida siihen lähteä. Kytkin kannattaa toki vaihtaa samalla.
Alfaa ei ole ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen erityisemmin ruoskittu eikä radalla ole käyty, jos nyt ei ole tien tukkonakaan oltu. Mittarissa on luokkaa 130tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu uusiin alkuperäisöljyihin (Tutela) muutama vuosi sitten.
Onko kellään varmaa tietoa sopiiko CF2 koneisen lootan tilalle suoraan 2.0JTS -laatikko? Onkohan siinä samat välitykset? CF2 ja CF3 ainakin taitavat olla suoraan vaihtokelpoisia. Olisi suht. houkutteleva tarjous JTS-laatikosta, ja muutenkin uudemmasta voi olla jotain heikkoja kohtia korjattu.
- Liitteet
-
- IMG_5248.JPG
- (103.28 KiB) Tiedosto ladattu 2942 kertaa
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Toisaalla väitetään että TS ja JTS laatikot on vaihtokelpoisia (http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=57480)
Sillä olettamuksella että 916 käyttää samaa laatikkoa kuin 156. Varmin lie ettiä vastaava laatikko, on varmasti samat välitykset.. Pitäisi noita 156 2.0ts olla paaaaaaaaljon purettuna/myytävänä osina.
Sillä olettamuksella että 916 käyttää samaa laatikkoa kuin 156. Varmin lie ettiä vastaava laatikko, on varmasti samat välitykset.. Pitäisi noita 156 2.0ts olla paaaaaaaaljon purettuna/myytävänä osina.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Kiitos vinkistä. Itsekin törmäsin muualla samanlaiseen pohdintaan myös 916-koppaisen osalta: JTS:n ykkösen välitys on vähän lyhyempi, muuten sama vaiteisto. Tuo ei sinänsä haittaisi, koska TS:n ykkönen on jopa tarpeettoman pitkä.
Käsittääkseni 156:n laatikko ei mene heittämällä sisään - olisiko vaihteensiirtäjä erilainen tjsp. Toki jos jollain on asiasta parempaa tietoa, otetaan mielellään vastaan! Vähän hoppu uuden lootan tilaamisen kanssa nimittäin.
Käsittääkseni 156:n laatikko ei mene heittämällä sisään - olisiko vaihteensiirtäjä erilainen tjsp. Toki jos jollain on asiasta parempaa tietoa, otetaan mielellään vastaan! Vähän hoppu uuden lootan tilaamisen kanssa nimittäin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Helppoa olisi, jos se 156 TS:n laatikko kelpaisi - niitäkun taitaa tarjolla olla aika hyvinkin.
Sen tiedän, että 156:n 1.8TS on lyhyemmällä välityksellä kuin 2.0TS, ero on aika huomattava jopa. Epämukavakin, jos moottoritiellä ajelee matkaa.
Sen tiedän, että 156:n 1.8TS on lyhyemmällä välityksellä kuin 2.0TS, ero on aika huomattava jopa. Epämukavakin, jos moottoritiellä ajelee matkaa.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Näin on, mutta ihmeen hyvin on Spiderin/GTV:n laatikoita tarjolla Saksassa ja erityisesti Briteissä. Pöydällä on jo 3 ihan OK tarjousta, kaikki toimitettuna Suomeen. Tämä kiinnostaa nyt ehkä eniten kun on niin vähän ajettu: http://www.ebay.de/itm/121639309892
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
aivan mielenkiinnosta vain: Muistatko, että mitä tutelaa sinne meni silloin?
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Muistan, kun on kaikki kuitit tallessa 
Tutela Car Technyx SAE 75W-85 GL-4+

Tutela Car Technyx SAE 75W-85 GL-4+
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Tuo puolikas rastas näyttää tasauspyörästön hammasrattaan palaselta.
Kuvittelin, että vain V6:set ovat hieman herkkiä hajoittamaan periä.
Laita Quiafen torsen siihen
Kuvittelin, että vain V6:set ovat hieman herkkiä hajoittamaan periä.
Laita Quiafen torsen siihen

Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Niin näyttää - sekin että ei tuntunut lopulta enää kääntyvän saattoi johtua siitä ettei toiselle puolelle mennyt vetoa ollenkaan (?). Quaifea on harkittu aiemminkin, mutta hinta vs. hyöty eivät ehkä täysin kohtaa kun eipä tuo mikään rataohjus ole
, no pitää sitäkin pohtia...
Tuli mieleen: Ostin hetki sitten tuliterät Pirellit vanhojen surkeiden kumien tilalle. Piti kokeilla riittäkö vetopitoa, ja pidon lopulta loputtua pääsi vähän ikävästi hakkamaan (vanhat vain sutivat tyhjää). Näinköhän tuo oli kuolinisku diffille. Toki ei ehjät osat nopeammasta lähdöstä hajoa, mutta jos oli muutenkin menossa. No, katsotaan tuleeko huomenna korjaamon analyysi.

Tuli mieleen: Ostin hetki sitten tuliterät Pirellit vanhojen surkeiden kumien tilalle. Piti kokeilla riittäkö vetopitoa, ja pidon lopulta loputtua pääsi vähän ikävästi hakkamaan (vanhat vain sutivat tyhjää). Näinköhän tuo oli kuolinisku diffille. Toki ei ehjät osat nopeammasta lähdöstä hajoa, mutta jos oli muutenkin menossa. No, katsotaan tuleeko huomenna korjaamon analyysi.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Brittisivuilta muistelen, että V6:ssa yksi hajoittamistapa olisi ajaa keventävän nyppylän yli reilulla kaasulla.
Varmaan ajatus, että toinen rengas nousee ilmaan.
4 pyttyisen vaihdelaatikkoa tuntematta, kuvassahan voi olla perän kuoren paloja ja itse vaihteisto ehjä.
Varmaan ajatus, että toinen rengas nousee ilmaan.
4 pyttyisen vaihdelaatikkoa tuntematta, kuvassahan voi olla perän kuoren paloja ja itse vaihteisto ehjä.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Eperin kuvista en oikein saa selvää, mutta vissiin diffillä kyllä oma kuori. Jos noin on käynyt ja kuoren saa erikseen (tai ottaa loppuunajetusta käytetystä vaihteistosta), Quaife on astetta kiinnostavampi idea. Mistähän saisi TS:ään sopivan parhaaseen hintaan?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Sieltä ja kuvahaulla yritin katsella rakennetta.
Veikkaan Autolussoa, ainakin pari kuukautta sitten v6:een oli halvin toimittaja.
Mutta on se kalliimpi kuin käytetty laatikko.
Veikkaan Autolussoa, ainakin pari kuukautta sitten v6:een oli halvin toimittaja.
Mutta on se kalliimpi kuin käytetty laatikko.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Yhdellä pyörällä sudittamisella nuo tasauspyörästöt oikeastaan aina rikki saadaan... Sitähän ei koskaan tiiä miten paljon sikaa autot on saaneet jo aiemmassa elämässä. Eikä ne "laatikon eliniän" kestävät öljytkään asiaa yleisesti mitenkään edistä, kyllä ne askiöljyt oikeesti kannattaa vaihdella 40-60tkm:n välein jos siitä autosta oikeesti haluaa pitää huolta. Ja kun pian joku sanoo että öljyt ovat varhaisista ajoista kehittyneet niin voin sanoa että niin on kuormituksetkin, ja mitoitukset on menneet entistä tarkemmalle kun kaikessa koitetaan säästää valmistuskustannuksia. Ja osassa vehkeissä öljytilavuudet pienentyneet. Tää öljyvuodatus noin yleisenä asiana, tässähän niistä ainakin nykyisen omistajan toimesta oli pidetty huolta.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Ja avoin tasuri hyvin tyypillisesti johtaa siihen että 1 rengas sutii jos on sutiakseen. Tiedä sitten miten aiemmat omistajat (1 Saksassa, 1 Suomessa) ovat autoa kenkineet, mutta on sitä itselläkin aina välillä päässyt sutaisemaan reilummin. Viimeisten vuosien aikana ylivoimaisesti suurin osa ajosta nelivetoautoilla ja alla ns. laaturenkaat. Siitä kun hyppäsi Alfan rattiin jossa oli aiemmin kovaksi menneet Vredesteinit (varsinkin märällä aika kamalat), oli aina muutama ensimmäinen nopea lähtö aikamoista luistelua ennen kuin oppi taas tavoille
. Öljyasiastakin samaa mieltä - niin moottoriöljyjen kuin muidenkin litkujen osalta.
Saisivat jo soittaa korjaamosta niin pääsisi tilailemaan osia

Saisivat jo soittaa korjaamosta niin pääsisi tilailemaan osia

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Ei ilmeisesti mitään vuotoja ole ollut havaittavissa aikaisemmin, rattaasta tulee hieman mieleen kuivanakäynti/lämpeneminen. Olen 2kertaa vaihtanu lodjuöljyt (samaa tutelaa).Ensiasennukset kun päästin pois, niin magneetissa oli komea kakku metallipurua (ihan normaalia, ensiasennukselle) ja toisella kertaa magneetissa ei ollut juurikaan mitään. Eli voitelu on ainakin toiminut kiitettävästi.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Tarkemmin ajateltuna, jossain kytkinkopan tienoilla saattoi näkyä vähän kosteaa ja taisin ajatella että lieneekö vähän venakoppa falskannut. Voihan se toki olla että onkin ollut lootaöljyä ja käynyt kuivana. Voisi lopettaa tämän arvailun kun saisi korjaamon tuomion, mutta ei ole vielä kuulunut mitään, näinköhän pitää odottaa ensi viikkoon...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Mullahan paukahti 2.0TS-156:sta silloin lodja, kun kävi kuivana ja pitkään. Arviolta 20tkm se kesti käytännössä ilman öljyjä. Valitettavasti vaurio huomattiin vasta kun alkoi pitämään ääntä. Ratatti kivasti. Kunnes kerran sanoi helvetinmoisen KABOOOM-äänen saattelemana itsensä irti.
Joo, olisin vaihtanut öljyt ja stefat + kytkimen siinä, mikäli vika olis havaittu ajoissa. Mut siin vaihees kun ääntä piti, on yleensä jo aika myöhästä - päätettiin sillon ajaa lotja loppuun.
Joo, olisin vaihtanut öljyt ja stefat + kytkimen siinä, mikäli vika olis havaittu ajoissa. Mut siin vaihees kun ääntä piti, on yleensä jo aika myöhästä - päätettiin sillon ajaa lotja loppuun.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Hajotessa poistui ihan reilusti öljyä, eikä ole mitään lätäkköä jättänyt aiemmin alleen (ei edes puolen vuoden talvisäilytyksen aikana). Ellei sitten ole todella hitaasti tihkunut...
En saanut korjaamolta vielä tarkkaa tuomiota. Pe-iltana tuli sähköposti jossa sanottiin että "vaihdelaatikko rikki, tarvitaan uusi". Täytyy toivoa että maanantaina voisi laittaa tarvittavat romut tilaukseen niin saisi auton ehkä joskus ajoonkin.
En saanut korjaamolta vielä tarkkaa tuomiota. Pe-iltana tuli sähköposti jossa sanottiin että "vaihdelaatikko rikki, tarvitaan uusi". Täytyy toivoa että maanantaina voisi laittaa tarvittavat romut tilaukseen niin saisi auton ehkä joskus ajoonkin.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
No niin: Tuomio oli se, että vaihteiston kuori on halki ja luonnollisesti sisäpuolella enemmän tai vähemmän tuhoja. Korjaamossa oltiin sitä mieltä, että jos kerran kokonainen käytetty vaihteisto maksaa "satasia", on turha miettiä mitään muita vaihtoehtoja. Tuo on sinänsä ihan totta, koska muussa tapauksessa loota pitäisi ensin irrottaa ja purkaa, ja sitten lähteä metsästämään puuttuvia osia, jos laatikon siis vielä saisi kuntoon. Voi olla että parhaassakin tapauksessa ylimääräiset työtunnit tappaisivat mahdollisen hyödyn.
Olivat vahvasti sitä mieltä että 156:n laatikko ei sovi (916:ssa tangot, 156:ssa vaijerit jos muistan oikein päin), eikä ole järkeä lähteä modifioimaan siirtäjämekanismia kun kerran suoraan sopiviakin laatikkoja löytyy.
Näin ollen tilasin nyt Saksasta purkaamolta 59tkm ajetun Spiderin laatikon (alle 400eur rahteineen). Tuo on JTS-koneisesta faceliftistä, mutta käsittääkseni (ja korjaamossa oltiin samaa mieltä) sopii ns. heittämällä, joskin välityksissä voi olla pieni ero. Samalla laitetaan luonnollisesti tehdasuusi kytkin/vp.
Olivat vahvasti sitä mieltä että 156:n laatikko ei sovi (916:ssa tangot, 156:ssa vaijerit jos muistan oikein päin), eikä ole järkeä lähteä modifioimaan siirtäjämekanismia kun kerran suoraan sopiviakin laatikkoja löytyy.
Näin ollen tilasin nyt Saksasta purkaamolta 59tkm ajetun Spiderin laatikon (alle 400eur rahteineen). Tuo on JTS-koneisesta faceliftistä, mutta käsittääkseni (ja korjaamossa oltiin samaa mieltä) sopii ns. heittämällä, joskin välityksissä voi olla pieni ero. Samalla laitetaan luonnollisesti tehdasuusi kytkin/vp.
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Tilannepäivitys: Laatikko saapunut, ensi viikolta varattu aikaa asennukselle. Ehkä tässä vielä saadaan Alfa käyttöön tälle ajokaudelle...
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
No niin, Alfa on taas ajossa! Onneksi on ollut niin kolea alkukesä - ei mennyt juurikaan hyviä ajokelejä hukkaan
.
Tasauspyörästöhän sieltä oli antautunut. Varmaan lopullisen niitin antoi äkäisempi kiihdytys jossa rengas pääsi hakkaamaan, mutta eipä tosiaan ehjän tasurin tuollaisesta ihan noin vaan pitäisi hajota. "Parin nyrkin kokoinen" aukko lootan kyljessä kertoo jotain tuhojen laajuudesta.
Mielenkiintoisen hommasta tekee se, että tuo ei mitä ilmeisimmin ollut alkuperäinen laatikko. Vanhasta lootasta mm. löytyi vielä nopeusanturi, jota ei uudessa enää ole. Lisäksi oli jotain pienehköjä eroja, käsittääkseni vaihteensiirrossa. Korjaamolla arveltiin että olisi todennäköisesti 155:n loota (mahdollisesti alkupään ph1 916:n?). Eli jotenkin se on saatu rikki jo aiemmin. Auto Milano hoiti homman mielestäni hyvin. Oman lootan hankinta oli OK, aikataulu oli aika lailla sovittu ja kustannukset luvatulla tasolla.
Nyt menee vaihteet hyvin silmään (tuntuu napakammalta kuin aiemmin). Isoin ero on pakissa: Aiemmin sai välillä ihan tosissaan yrittää että pakki löytyi, nyt tuntuu menevän heittämällä. Välityksistä en osaa sanoa - tuntuvat ihan sopivilta tuolle koneelle, enkä tiedä onko joku välitys eri kuin vanhassa (lyhempi ykkönen tai pidempi vitonen esim).

Tasauspyörästöhän sieltä oli antautunut. Varmaan lopullisen niitin antoi äkäisempi kiihdytys jossa rengas pääsi hakkaamaan, mutta eipä tosiaan ehjän tasurin tuollaisesta ihan noin vaan pitäisi hajota. "Parin nyrkin kokoinen" aukko lootan kyljessä kertoo jotain tuhojen laajuudesta.
Mielenkiintoisen hommasta tekee se, että tuo ei mitä ilmeisimmin ollut alkuperäinen laatikko. Vanhasta lootasta mm. löytyi vielä nopeusanturi, jota ei uudessa enää ole. Lisäksi oli jotain pienehköjä eroja, käsittääkseni vaihteensiirrossa. Korjaamolla arveltiin että olisi todennäköisesti 155:n loota (mahdollisesti alkupään ph1 916:n?). Eli jotenkin se on saatu rikki jo aiemmin. Auto Milano hoiti homman mielestäni hyvin. Oman lootan hankinta oli OK, aikataulu oli aika lailla sovittu ja kustannukset luvatulla tasolla.
Nyt menee vaihteet hyvin silmään (tuntuu napakammalta kuin aiemmin). Isoin ero on pakissa: Aiemmin sai välillä ihan tosissaan yrittää että pakki löytyi, nyt tuntuu menevän heittämällä. Välityksistä en osaa sanoa - tuntuvat ihan sopivilta tuolle koneelle, enkä tiedä onko joku välitys eri kuin vanhassa (lyhempi ykkönen tai pidempi vitonen esim).
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Hieman sopimaton kysymys
, mutta miten tessulla ruovitaan asfaltilla? 


- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
talvella kauheessa lumisateessa???stoichiometric kirjoitti:Hieman sopimaton kysymys, mutta miten tessulla ruovitaan asfaltilla?

- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Tai niinkun Mohammed opettaa.
https://www.youtube.com/watch?v=pu4obVkDnRc
https://www.youtube.com/watch?v=pu4obVkDnRc
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
No jopas nyt jotakin, onhan siinä kokonaiset 155 heppaa ja 187 newtonmetriä
. Enpä ole vielä henkilöautoa ajanut jota ei _saisi_ sutimaan (vähintäänkin märällä), vaikka sellaisiakin varmasti löytyy.
Tämä "viimeinen sutiminen" oli käytännössä ensimmäinen kerta kun olin ko. autolla keväällä liikenteessä. Vähän oli lihasmuisti väärässä, kun profiilin nelivedolla nopea poistuminen pitävällä pinnalla tapahtuu nostamalla kierrokset johonkin 4krpm kohdille ja kytkimen voi vapauttaa aikalailla kertalaakista. Jostain syystä tehotonkin etuveto, varsinkin avoimella tasauspyörästöllä, alkaa vastaavalla tavalla toimien sutia
.

Tämä "viimeinen sutiminen" oli käytännössä ensimmäinen kerta kun olin ko. autolla keväällä liikenteessä. Vähän oli lihasmuisti väärässä, kun profiilin nelivedolla nopea poistuminen pitävällä pinnalla tapahtuu nostamalla kierrokset johonkin 4krpm kohdille ja kytkimen voi vapauttaa aikalailla kertalaakista. Jostain syystä tehotonkin etuveto, varsinkin avoimella tasauspyörästöllä, alkaa vastaavalla tavalla toimien sutia

- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Tollasia lähtöjä kun toistuvasti ottaa niin varmasti antautuu voimansiirto autosta kun autosta. 

ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Spiderin (916) voimansiirto antautui
Ehdottomasti, tosin jos pyörät eivät luista niin vakioautosta taitaa sulakkeena toimia kytkin. Ei tosiaan ole tapana tehdä varttimaililähtöjä, esimerkki oli ehkä vähän liioiteltu
. Pointtina se, että nelivedolla suorastaan pitää vähän antaa kierroksia ja kaasua yhtään ripeämmässä lähdössä, eikä renkaiden sutiminen ole heti huolenaiheena. Siihen kun tottuu, tuollainen avoimella tasurilla varustettu etuveto saattaa ihan vahingossa päästä sutaisemaan...
