159 vesivuodot
Valvoja: Moderators
Re: 159 vesivuodot
^ Tyhmä kysymys, mutta minnekkäs ton veden pitäisi sitten oikeasti ohjautua? Itelläkin näköjään samaa vikaa..
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vesivuodot
Oven alareunassa on kiinni tiiviste, ovessa. Sen takana piilossa etupäässä on ainakin valumareikä josta vesi valuu kynnyksen päälle tiivisteiden ulkopuolelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 vesivuodot
Mulla on etuovet olleet edelleen vuotovapaat lasitiivisteen vaihdon jälkeen, mut nyt näyttäisi kuskin puolen takaovi laskevan vettä sisään. Elikkä tiivistyshommiin ryhdyttävä. Onkos kellään hyvää suositusta tiivisteaineeksi?
Siis jos haluaisi oven olevan vielä purettavissa ilman sorkkarautaa ja mattopuukkoa. Joku sellainen mömmö joka ei liimaisi niin kovasti. Silikoni ehkä menis mutta se ei taida olla oikein hyvä aine peltien kanssa...
Siis jos haluaisi oven olevan vielä purettavissa ilman sorkkarautaa ja mattopuukkoa. Joku sellainen mömmö joka ei liimaisi niin kovasti. Silikoni ehkä menis mutta se ei taida olla oikein hyvä aine peltien kanssa...
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 vesivuodot
Sikailulla mennään, mut olisin kaivannut vähän tarkemmin, että minkä sortin sikaliimaa sinne laittaisi. Ainakin kaikki yleisimmät rautakaupasta löytyvät Sika:n tekemät PU-massat on niin tiukkoja liimoja että tuskin saa oven sisäpeltiä enää ehjänä irti.
Hakusessa siis joku SikaLastomer 710 vastaavaa tavaraa jota löytyisi Motonet henkisistä kaupoista.
Hakusessa siis joku SikaLastomer 710 vastaavaa tavaraa jota löytyisi Motonet henkisistä kaupoista.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 vesivuodot
Mutta hetkonen... Totahan löytyy Motonetistä.
Pitäisi vissiin surffailla ensin tarkemmin nettiä ennen kuin kirjoittelee
Pitäisi vissiin surffailla ensin tarkemmin nettiä ennen kuin kirjoittelee

- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 vesivuodot
Itse laitoin sika 211 mutta kyllähän se mattopuukko ajaa asian jos tulee jotain asiaa oven isään.
molex to sata, lose all your data.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 vesivuodot
mä laitoin sika 521 fc ja alarunaan sauman päälle, ei väliin ku laittaa niin pelln saa joskus auki veitsellä 

- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 vesivuodot
sikaflex 221 näyttää viime viikolla käytetyssä purkissa lukevan... Puukollahan sen irti saa, jos ihan välttämättä tarttee.
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vesivuodot
Itselläni oli hieman epäonnea näiden vesivuotojen kanssa, joita ehdin ihmetellä jo elokuusta saakka. Alun perin autoon asennettiin tuulilasi uudelleen autoliikkeen korjaamossa (oli aikoinaan huonosti liimattu) ja matot kuivattiin. Myöhemmin, omasta vinkistäni tiivistettiin myös ovien sisäpellit.
Vettä tuli edelleen sisään jostain A-pilarin tienoilta, tullen esiin kojelaudan päädyistä. Varmistuttuani ensin vesikaukalon tiiveydestä (otin mm. irti ja tiivistin lämmistyslaitteen ilmanottoaukon) otin lopulta itse irti molemmat etulokasuojat ja tutkin mitä niiden alta paljastuu, mikä oli projekti sinänsä. Turhaa työtä. Tuulilasia en osannut epäillä, sillä sehän oli jo liimattu uudelleen.
Lopulta A-pilarin verhoilun kastuttua reklamoin korjaamolle tuulilasin tiivistyksestä. Kappas vaan, liimaus oli edelleen tehty huonosti, joten lasi asennettiin jälleen uudelleen. Nyt vuotoa ei ole näkynyt. Eilen vielä tarkistin vielä kaikkien ovien välipellin tiivistykset ja takaovissahan ne oli vähän huolimattomasti tehty päästäen hieman vettä läpi, joten viimeistelin ne itse uudelleen. Kuivatin matot viimeisen päälle ja laitoin kaikki kasaan kun varmaan 1,5 kk oli ollut takapenkki, kynnyslistat ja kojelaudan alaverhoilut irti ja kaikki matot rakosellaan jotta voi noita vuotoja tarkkailla. Mitä opin: KAIKKI PITÄISI TEHDÄ ITSE MIKÄLI HALUAA HYVÄN LOPPUTULOKSEN!
Välillä meinasi jo alkaa stressaamaan nämä vuodot, mutta nyt auton pitäisi viimein olla tiivis, enkä kurkista maton alle seuraavan kerran kun vasta keväällä
Vettä tuli edelleen sisään jostain A-pilarin tienoilta, tullen esiin kojelaudan päädyistä. Varmistuttuani ensin vesikaukalon tiiveydestä (otin mm. irti ja tiivistin lämmistyslaitteen ilmanottoaukon) otin lopulta itse irti molemmat etulokasuojat ja tutkin mitä niiden alta paljastuu, mikä oli projekti sinänsä. Turhaa työtä. Tuulilasia en osannut epäillä, sillä sehän oli jo liimattu uudelleen.
Lopulta A-pilarin verhoilun kastuttua reklamoin korjaamolle tuulilasin tiivistyksestä. Kappas vaan, liimaus oli edelleen tehty huonosti, joten lasi asennettiin jälleen uudelleen. Nyt vuotoa ei ole näkynyt. Eilen vielä tarkistin vielä kaikkien ovien välipellin tiivistykset ja takaovissahan ne oli vähän huolimattomasti tehty päästäen hieman vettä läpi, joten viimeistelin ne itse uudelleen. Kuivatin matot viimeisen päälle ja laitoin kaikki kasaan kun varmaan 1,5 kk oli ollut takapenkki, kynnyslistat ja kojelaudan alaverhoilut irti ja kaikki matot rakosellaan jotta voi noita vuotoja tarkkailla. Mitä opin: KAIKKI PITÄISI TEHDÄ ITSE MIKÄLI HALUAA HYVÄN LOPPUTULOKSEN!
Välillä meinasi jo alkaa stressaamaan nämä vuodot, mutta nyt auton pitäisi viimein olla tiivis, enkä kurkista maton alle seuraavan kerran kun vasta keväällä

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 vesivuodot
Tämä.Heksi kirjoitti:KAIKKI PITÄISI TEHDÄ ITSE MIKÄLI HALUAA HYVÄN LOPPUTULOKSEN!
Jonkin verran olen jo kehittänyt ymmärrystä korjaamoja kohtaan, kun tekee itse niin tajuaa että kaikki ei mene aina kuin stomsössä, mutta tuollaiselle selkeälle hutiloinnille onkin sitten nollatoleranssi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vesivuodot
Jep. Mun tapauksessa ei olisi todellakaan paljoa vaatinut jos hommat olisi tehty alun perinkin huolellisesti. Lisäksi korjaamolla olisivat välttyneet asentamasta lasin toistamiseen. Itse olisin puolestaan säästynyt aika isolta vaivalta ja harmilta. Jos olisin ollut v-mäinen niin olisin vielä vienyt ne ovetkin uudelleen tiivistettäväksi, mutta itse tehden siinä pääsi paljon helpommalla. Tää on just tätä.
Sama täällä. Ei noiden rotiskojen kanssa turaaminen ole aina hirveän hohdokasta, mutta jos nyt jotain tekee niin olis kiva jos samalla tehtäis huolella, varsinkin kun siitä joku maksaakin. Onneksi kaikki noi mun vuotojutut meni autoliikkeen piikkiin.
Jonkin verran olen jo kehittänyt ymmärrystä korjaamoja kohtaan, kun tekee itse niin tajuaa että kaikki ei mene aina kuin stomsössä.
Sama täällä. Ei noiden rotiskojen kanssa turaaminen ole aina hirveän hohdokasta, mutta jos nyt jotain tekee niin olis kiva jos samalla tehtäis huolella, varsinkin kun siitä joku maksaakin. Onneksi kaikki noi mun vuotojutut meni autoliikkeen piikkiin.
Re: 159 vesivuodot
Vesi ongelmaan liittyi myös tämäkin.. Varoittava esimerkki mikä löytyi kun filtteriä vaihdoin ( olin melkosen
). Eli renkaan kotelon sisäkaaresta oli pala lähtenyt + filtterin kohdalta pohjalevyn kulmasta lähtenyt myöskin pala - > jonkunlainen suihku kohti filtteri koteloa tai sitten jonkunlainen lätäkkö hörppäys. Filtterin pohja oli kuitenkin kiinni hyvin. Jälki ei ollu kovin kaunista.. muhinut jonkun aikaa ja filsun pohja lähti melkein kokonaan irti filterreriä irroittaessa. Eli tarkistakaa ihmeessä että kaikki suojukset ovat ehjiä filsun kohdalta. Taas joutui varoittavaksi esimerkiksi..
Mut huomasi kyllä eron uuden ja vanhan välillä kulutuksessa ja moottorin toiminnassa
Tästä jonkin verran aikaa ja nyt pystyn jakamaan tämän karmivan kokemuksen kanssanne 
Sai kuulla monelta että hölmös paikkaa toi filsu..




Sai kuulla monelta että hölmös paikkaa toi filsu..
- Liitteet
-
- filsu.jpg
- (106 KiB) Tiedosto ladattu 7133 kertaa
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 vesivuodot
Vaihdoitko itse, oliko iso homma ?
Re: 159 vesivuodot
^ Ihan itse vaihdoin. irrottaa filtterin puoleiset moottorisuojus ruuvit et saa tilaa ja taistelee mutteriruuvien kanssa (7kpl muistaakseni). Helpottaa varmasti huomattavasti jos saa auton ylös, niinkuin minun tapauksessani. Onnistuu jotenkuten myös maassa maaten kun nostaa autoa edestä.
e: Oikeet työkalut yms. niin varmasti menee 15 minuutissa vaihto
e: Oikeet työkalut yms. niin varmasti menee 15 minuutissa vaihto
Re: 159 vesivuodot
Helpottaa jos tunkkaa kulmaa ylös hieman, saa lisää työskentelykorkeutta. Sitä pohjamuovia pitää jonkinverran kammeta että saa filsukotelon pohjan kaikki ruuvit(n.8-10kpl) avattua. Sama kun alkaa pujotteleen uutta suodatinta paikoilleen.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 vesivuodot
Meinaatteko nyt pelkän filsun vaihtoa vai sen filsukotelon? Ja tekikös quppe sille filsukotelollekin jotain (tiivisti, vaihtoi tms)? Filtterin vaihtohan kuulunee bensakoneessakin perushuoltoon eli 30tkm/1v tms välein, eli sen pidempään ei tuonkaan olisi pitänyt siellä ehtiä mätänemään ja on työnä tosiaan helppo. Huollossahan vaihtuu myös öljyt, jonka takia pohjamuovi pudotetaan pois joka tapauksessa, jos huolto tehdään ohjeiden mukaan - suodatinkotelo on tällöin helposti esillä ja tarjolla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: 159 vesivuodot
^ Tuota huolto ohjelmaa en tiennyt kuinka usein tuo pitäisi vaihtaa. No jonkun päivän se on siinä ollut ja epäilen ettei viime huollossa ainakaan sitä ole vaihtanut (delta).. No kohtahan se seuraava huolto alku vuodesta on ja tulipahan itse vaihdettua niin ainakin on vaihdettu.
väliaikaiset palat pistin reikien eteen ja vaihdoin lopulta koko kaaren, kun saapui. Koppaan en tiivisteitä pistäny (Olisi ja on hyvä idea vieläkin!) filtterin Koppa itsessään näytti hyvältä kun tarkastin sen tarkoin. puhdas eikä reikiä, halkeemia. Vettä oli pohjaosassa hieman..
väliaikaiset palat pistin reikien eteen ja vaihdoin lopulta koko kaaren, kun saapui. Koppaan en tiivisteitä pistäny (Olisi ja on hyvä idea vieläkin!) filtterin Koppa itsessään näytti hyvältä kun tarkastin sen tarkoin. puhdas eikä reikiä, halkeemia. Vettä oli pohjaosassa hieman..
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 vesivuodot
Mielenkiintoisen näköinen filtteri kieltämättäquppe kirjoitti:^ Tuota huolto ohjelmaa en tiennyt kuinka usein tuo pitäisi vaihtaa. No jonkun päivän se on siinä ollut ja epäilen ettei viime huollossa ainakaan sitä ole vaihtanut (delta).. No kohtahan se seuraava huolto alku vuodesta on ja tulipahan itse vaihdettua niin ainakin on vaihdettu.
väliaikaiset palat pistin reikien eteen ja vaihdoin lopulta koko kaaren, kun saapui. Koppaan en tiivisteitä pistäny (Olisi ja on hyvä idea vieläkin!) filtterin Koppa itsessään näytti hyvältä kun tarkastin sen tarkoin. puhdas eikä reikiä, halkeemia. Vettä oli pohjaosassa hieman..

Kannattaa ehkä tsekata onko se ilmanottoputki paikoillaan kunnolla jos noin on käynyt. Meinaan siis sitä "snorkkelia" joka lähtee siitä putsarikotelolta sinne ylös konepellin aukaisuvivun seudulle.
Re: 159 vesivuodot
^ Tarkistin kyllä senkin, mutta viikonloppuna vois katsoa miltä näyttää. Alko häiritsemään teidän puheet 

-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 vesivuodot
Oikeen etukulman, kun tunkkasi ilmaan niin tilaa oli mukavasti. Pohjalevyä hieman raolleen ja suodatinkotelo auki. Oma oli ehjä ja tiivis. Hieman tuota joutu ujuttaa mutta kyllä se sinne ihan mukavasti sujahti. Hommaa hidasti varpaille tiputettu hallitunkki, heti alkumetreillä..quppe kirjoitti:^ Ihan itse vaihdoin. irrottaa filtterin puoleiset moottorisuojus ruuvit et saa tilaa ja taistelee mutteriruuvien kanssa (7kpl muistaakseni). Helpottaa varmasti huomattavasti jos saa auton ylös, niinkuin minun tapauksessani. Onnistuu jotenkuten myös maassa maaten kun nostaa autoa edestä.
e: Oikeet työkalut yms. niin varmasti menee 15 minuutissa vaihto
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 vesivuodot
^tuo taktiikka suodattimen vaihtoon toimii kyllä tosi hyvin. ainoa vaan että pohjamuovia pitää vaan uskaltaa kammeta puskurin alta mutta kyl se sielt tulee. itsekin vaihdoin noin suodattimen, joka oli ehjä ja kuiva tosin todella paskanen.
http://m.youtube.com/results?q=alfa%201 ... ilter&sm=3
http://m.youtube.com/results?q=alfa%201 ... ilter&sm=3
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 vesivuodot
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen... miten tuon takamaton pääsee kuivaamaan? En löydä oikein mitään järkevää keinoa hajottamatta jotain.
Nimimerkki: "viikon sateiden jäljiltä takalattia kuskin puolelta niin märkä että siellä on lammikko vettä"
Nimimerkki: "viikon sateiden jäljiltä takalattia kuskin puolelta niin märkä että siellä on lammikko vettä"

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 vesivuodot
^luulisin että takapenkin istuinosa pitää irrottaa, kynnyslista ja ehkä b pilarin paneeli jos se menee kynnyslistan päälle. ne listat tuntuu olevan tosi tiukassa mutta varovasti vaikka veitsellä kammeten maton ja listan välistä pitäs onnistua. näi siis jos haluut maton alle päästä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 vesivuodot
Ei tuo kovin kummoinen homma ole, vaikka saattaa siltä kuulostaa.
1) Vaihdekepin ympärillä oleva muovi (jossa hätävilkkujen yms napit) irti, lähtee kun kampeaa varovasti mutta päättäväisesti takareunasta.
2) Etupenkit irti kiinnityksistään (2 torxia per penkki, helpompi rasti kuin miltä kuulostaa), ei tarvi nostaa ulos asti, riittää kun saa työnnettyä eteenpäin pois edestä.
3) Keskikonsoli irti (4 10mm kannalla olevaa pulttia, 2 per sivu ja pari ristipääruuvia vaihdekeppikonsolissa)
4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti
Nyt alkaa matto olla irroitettavissa. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
1) Vaihdekepin ympärillä oleva muovi (jossa hätävilkkujen yms napit) irti, lähtee kun kampeaa varovasti mutta päättäväisesti takareunasta.
2) Etupenkit irti kiinnityksistään (2 torxia per penkki, helpompi rasti kuin miltä kuulostaa), ei tarvi nostaa ulos asti, riittää kun saa työnnettyä eteenpäin pois edestä.
3) Keskikonsoli irti (4 10mm kannalla olevaa pulttia, 2 per sivu ja pari ristipääruuvia vaihdekeppikonsolissa)
4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti
Nyt alkaa matto olla irroitettavissa. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 vesivuodot
Miksi keskikonsoli pitää irroittaa? Eikö tuota takapenkkiä saa irti ilman keskikonsolin irroitusta? Mietin tässä että jos sittenkin tekisi kuivatuksen "paikanpäällä".
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 vesivuodot

Ei tuo tosiaan oikeasti niin kauhia homma ole kuin miltä äkkiseltään kuulostaa. Mutta jos et jaksa hommaan ryhtyä, niin laita nyt edes jotain kosteudensyöjää tarjolle sinne jalkatilaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vesivuodot
Sanoisin että yllämainittu riittää, mikäli haluaa päästä vähemmällä. Istuinosan irrotuksen jälkeen maton saa sen verran raolleen että voit jollain sopivalla kepillä tms. pidettyä sen auki, ja sitten eristeet vaikka sisäilmapuhatimella tai hiustenkuivaajalla töhöttäen kuivaksi. Vaatii tosin aikaa. Istuinosan rikkimenevillä muoviklipseillä on erittäin "hyvä" kilohinta..4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti
Ihan ensiksi kannattaa tietysti selvittää mistä vesi tulee maton alle!
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 vesivuodot
Kiitos vaan Polforea ja Heksi. Vesi on tullut ilmeisesti jostain tuolta oven sisältä. Samanlaiset jäljet jättänyt kuin Carloksen kuvissa, mutta siis takana. Listat märät päältä ja kumimatolla valumajälkiä/lammikko myös.Heksi kirjoitti:Sanoisin että yllämainittu riittää, mikäli haluaa päästä vähemmällä. Istuinosan irrotuksen jälkeen maton saa sen verran raolleen että voit jollain sopivalla kepillä tms. pidettyä sen auki, ja sitten eristeet vaikka sisäilmapuhatimella tai hiustenkuivaajalla töhöttäen kuivaksi. Vaatii tosin aikaa. Istuinosan rikkimenevillä muoviklipseillä on erittäin "hyvä" kilohinta..4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti
Ihan ensiksi kannattaa tietysti selvittää mistä vesi tulee maton alle!
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: 159 vesivuodot
Itse en alkanut mitään irroittelemaan vaan sisätilanlämmittimellä kuivasin takajalkatilan lattiaverhoilun. Mulla ei tosin ollut lammikkoa.
Samalla tietysti tein tuon ovien tiivistyksen oviverhoilun sisäpuolelta threadin vinkkien mukaan. Tuntui auttavan, nyt on pysynyt sisätilat kuivana.

Re: 159 vesivuodot
Ja se siitä. Apparin takan on nyt märkää, kun auto seisonut ylämäessä ~4 päivää ja silleen. Noh, kerta en pääse tekemään mitään korjaavia toimenpiteitä ihan hetkeen niin kävin heittämässä paljon lehtiä imemään kosteutta. Kertaalleen ainakin sellainen 5-6 turkkarin oli kostea kun sen heitin pois...Shuttle kirjoitti:Itsellä moiset vesinorot hävisivät, kun herkistin kaikki tiivisteet - kävin läpi jokaisen ja vähän kutittelin niitä hoitavilla tuotteilla. Ei ole sateiden jälkeen enää ilmennyt lammikoita... mutta täytyypä nyt viikonloppua ottaa työkalut käteen ja tehdä tuo edellämainittu läpikäynti ihan varmuuden vuoksi.
Re: 159 vesivuodot
Miten ovipahvit on kiinni, ruuveilla vai jollain muulla? Kuvia?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 vesivuodot
^ruuveilla. Ovipahvin alaosassa parikolme, kädensijan läpyskän alla pari ja muistaakseni sisäkahvan kolossa peitelätkän takana. Sekä muoviklipsuilla jotka irtoo kun ryhdikkäästi nyppäsee pahvia itseensä päin ja sitten työntää pahvia ylös. Myös peilin musta kolmio sisältä kannttaa kammeta irti.
Huomaa että avausvaijerit kiinnittyy pahvin sisäpuolelle joten niiden kaa kantsii olla tarkkana ettei unohdu laittaa takas paikoilleen.
Näin muistelen kun omat ovet tiivistin.njoku voi korjaa tai lisäillä tähän
Huomaa että avausvaijerit kiinnittyy pahvin sisäpuolelle joten niiden kaa kantsii olla tarkkana ettei unohdu laittaa takas paikoilleen.
Näin muistelen kun omat ovet tiivistin.njoku voi korjaa tai lisäillä tähän
Re: 159 vesivuodot
Sopiiko Giuliettan (17"/ 7,5", ET41) vanteet 159:iin? 159:ssä Brembon isot jarrut.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 vesivuodot
molex to sata, lose all your data.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 vesivuodot
Butyylinauha on kätevää tavaraa ovipellin tiivistämiseen.
Re: 159 vesivuodot
Tuleeko asiantuntijoilla vielä ehdotuksia mistä voisi vesi valua lattiaan mattojen alle? Äsken kun katoin sateen jäljiltä tarkistusluukusta niin vettähän siellä taas oli
Se mitä on tehty jo.
1. Tiivistetty ovipellit => ei ole enää lätäköitä kynnyksen päälllä
2. Moottoritilasta tyhjennetty roskista kummankin puolen pyyhkijänmekanismin kolo

1. Tiivistetty ovipellit => ei ole enää lätäköitä kynnyksen päälllä
2. Moottoritilasta tyhjennetty roskista kummankin puolen pyyhkijänmekanismin kolo
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 vesivuodot
^tuulillasi vaihdettu?
Re: 159 vesivuodot
On vaihdettu .Mistä näkis parhaiten vuotaako se?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 vesivuodot
Apuri suihkuttaa vettä tuulilasin päälle ja sisältä tarkistaa mistä lirkkii.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: 159 vesivuodot
Nyt selvis mistä vesi tulee sisälle. Oliki vähä pirullisempi paikka
Ainaski vänkärin puolelta jalkatilan yläosasta. Oli äänieristeetki märkiä kun oikeen kurkotti kädellä. Ilmeisesti moottoritilasta tuo sitten vuotanee tai A-pilarista. Tais mennä purkuhommiks.

Ainaski vänkärin puolelta jalkatilan yläosasta. Oli äänieristeetki märkiä kun oikeen kurkotti kädellä. Ilmeisesti moottoritilasta tuo sitten vuotanee tai A-pilarista. Tais mennä purkuhommiks.
- Liitteet
-
- 20150521_211114.jpg
- (54.42 KiB) Tiedosto ladattu 5793 kertaa
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 159 vesivuodot
Mulla vuoti lattialle liitoksesta, joka tulee näkyviin kun irrottaa tuulilasin edessä olevan muovilärpykän. Siis sen joka on pyyhkijä mekanismin päällä. Lämmityslaitteelle menee sieltä ilmatorvi, joka on päistään kahdella pultilla kiinni. Kun ne oli kiristetty tehtaalla nähtävästi liian tiukkaan, ko. torvi vääntyi ja sen tiiviste peltiin nähden alkoi irvistää puolivälistä. Sen kun sialla tiivisti loppu mattojen märkyys.mpsurf kirjoitti:Tuleeko asiantuntijoilla vielä ehdotuksia mistä voisi vesi valua lattiaan mattojen alle? Äsken kun katoin sateen jäljiltä tarkistusluukusta niin vettähän siellä taas oliSe mitä on tehty jo.
1. Tiivistetty ovipellit => ei ole enää lätäköitä kynnyksen päälllä
2. Moottoritilasta tyhjennetty roskista kummankin puolen pyyhkijänmekanismin kolo
Re: 159 vesivuodot
Itse tiivistin myös tuon mainitsemasi kohdan sekä todennäköisen vuotokohdan sisähaaroitussarjan reiän. Ikkunasta valuivat vedet sattumalta juuri tuon johdon ja reiän päältä. Ei pitänyt sitten enää kumitiiviste. Mites tuon kuljettajan puolen tuulilasipyyhkimen varren saa irti? Luin että vaatis erikoistyökalun. Onko näin?
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 159 vesivuodot
tuotapa en muista että olisi ollut mitään erikoista. Joskus olen käyttänyt raidetangon pään ulosvetäjää tuossa hommassa.mpsurf kirjoitti:Mites tuon kuljettajan puolen tuulilasipyyhkimen varren saa irti? Luin että vaatis erikoistyökalun. Onko näin?
Re: 159 vesivuodot
Vuotaako kenelläkään vettä konttiin?
Itsellä kovemmilla sateilla tulee vedet tosiaan sinne, matto märkä ja uima-allas vararengaskotelossa. Ja en ole oikein keksinyt että mistä ne tulevat sisään tosin ei ole ollut aikaa purkaa sisustaa sieltä hirveästi. Foorumilla oli jollain ollut samanlaista ongelmaa, threadissa olleet kuvat vaan ovat kadonneet bittiavaruuteen.
Itsellä kovemmilla sateilla tulee vedet tosiaan sinne, matto märkä ja uima-allas vararengaskotelossa. Ja en ole oikein keksinyt että mistä ne tulevat sisään tosin ei ole ollut aikaa purkaa sisustaa sieltä hirveästi. Foorumilla oli jollain ollut samanlaista ongelmaa, threadissa olleet kuvat vaan ovat kadonneet bittiavaruuteen.
Re: 159 vesivuodot
Tein seuraavanlaisen havainnon takatilan jalkatilojen kostumisesta.
1. Annoin auton seistä ilman mattoverhoilua parikin päivää ja kaatosateessa. Pohja pysyi täysin kuivana. Varmaan hengitti sen verran hyvin, että kosteus haihtui nopeastikkin pois.
2. Laitoin verhoilun takaisin ja auto seisoi yön yli. Yöllä ei satanut. Seuraavana päivänä maton alusta oli kostea. Onko tämä siis normaalia, että kosteus pääsee mattoihin asti? Takatilasta pohjapellin ja maton välissä oleva puolen sentin eristyksestä on kulunut muovipinta pois. Onko se juuri tämän takia miksi matot kostuvat pohjastaan, kun muovieriste on kulunut pois?
Olisiko kenties järkevää laittaa kontaktimuovia kuluneen pinnan päälle?
1. Annoin auton seistä ilman mattoverhoilua parikin päivää ja kaatosateessa. Pohja pysyi täysin kuivana. Varmaan hengitti sen verran hyvin, että kosteus haihtui nopeastikkin pois.
2. Laitoin verhoilun takaisin ja auto seisoi yön yli. Yöllä ei satanut. Seuraavana päivänä maton alusta oli kostea. Onko tämä siis normaalia, että kosteus pääsee mattoihin asti? Takatilasta pohjapellin ja maton välissä oleva puolen sentin eristyksestä on kulunut muovipinta pois. Onko se juuri tämän takia miksi matot kostuvat pohjastaan, kun muovieriste on kulunut pois?
Olisiko kenties järkevää laittaa kontaktimuovia kuluneen pinnan päälle?
- Liitteet
-
- 20150531_145559.jpg
- (70.9 KiB) Tiedosto ladattu 5417 kertaa
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 vesivuodot
Poista tuo vanha bitumi kuumailmapuhaltimella ja teräslastalla, pyyhi jämät pois tinnerillä ja liimaa tilalle esim. noisekilleriä. STP:n vaimennusmattoa löytyy Motonetistä useampaa erilaista.
"No smoke => no power => no hope"
Re: 159 vesivuodot
Kiitti vinkistä
Eihän tosta vanhasta äänieristyksestä taia olla paljoa enää hyötyä kun ihan halkeilee itsestään pois. Tuleeko bitumimaton kanssa ottaa jotain huomioon, kun sen asentaa auton pohjapellille?

- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 vesivuodot
mpsurf, oletko varma että maton solumuovi oli täysin kuiva? Ei kosteutta sieltä bitumimatosta tule, oli se kalvo päällä ehjä tai ei. Itse en kuitenkaan näkisi vaivaa kaapia alkuperäistä irti ja asentaa uutta tilalle. Bitumi lähinnä estää pellin värähtelyä ja resonointia, joten halkeamat siinä ei mielestäni ole järin merkityksellisiä, paitsi jos matto on irti pellistä.
Bitumimaton asennuksessa kuumailmapuhallin ja jonkinlainen kapea telatyökalu on hyviä, jolloin maton saa notkeana painettua tiiviisti peltiä vasten. Itse en käyttäisi kaapimiseen metallilastaa, se rikkoo herkästi maalipinnan.
Aiempien viestiesi perusteella kuulostaa siltä että tuulilasi on ammattitaidottomasti liimattu. Joten jos se on hiljattain vaihdettu, niin ei kun reklamoimaan! Mun autossa se liimattiin kahdesti(!) peräkkäin siten, että se vuoti.
Bitumimaton asennuksessa kuumailmapuhallin ja jonkinlainen kapea telatyökalu on hyviä, jolloin maton saa notkeana painettua tiiviisti peltiä vasten. Itse en käyttäisi kaapimiseen metallilastaa, se rikkoo herkästi maalipinnan.
Aiempien viestiesi perusteella kuulostaa siltä että tuulilasi on ammattitaidottomasti liimattu. Joten jos se on hiljattain vaihdettu, niin ei kun reklamoimaan! Mun autossa se liimattiin kahdesti(!) peräkkäin siten, että se vuoti.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 vesivuodot
Tuossahan suositeltiin STP:n ääneneristysmattoa.
En tiedä mitä hyötyä bitumimatosta on verrattuna vaimennusta varten suunniteltuun tavaraan.
Kuumailmapuhallintakaan ei tarvitse.
En tiedä mitä hyötyä bitumimatosta on verrattuna vaimennusta varten suunniteltuun tavaraan.
Kuumailmapuhallintakaan ei tarvitse.