Vaihdekepin lyhentäminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Vaihdekepin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ostinpa tuossa 156:een vaihdekepinnupin, joka on hieman isompi kuin alkuperäinen puunuppi. Näin ollen "vaihdekepin" pituus kasvoi epäurheillullisen tyhmännäköisesti, vaikkei se alkuaankaan semmonen mukavan lyhyt ole. Vaihdekeppiä siis pitäisi lyhentää. Homma olisi helppo, jos pakkilukon muoviputken heittäisi huitsinnevadaan, mutta haluan sen kuitenkin säilyttää. Niinpä keppiä pitää lyhentää, mutta samalla myös pakkilukon hylsyä. Ja koska vaihdekeppi on eri paksuinen päästä, niin sitä tarvitsisi ohentaa alaspäin. Siis homman olen miettinyt siten, että se on helppo operaatio, jos kepin saa irti siitä valkoisesti ohjaimesta, koska keppiä tarttis hiukan työstää. Siis saako kepin irti vai meneekö se suoraan laatikkoon. Voisiko joku kertoa ? Tai sitten muita mahdollisia tapoja lyhentää keppiä ? kits :-D

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei se keppi ainakaan suoraan laatiokoon mene, mutta saattaa olla että se on elämänlujaa kiinni. Eikös joku V6:sen omistaja ole lyhentänyt keppiään. Ei sitten mitään kaksimielisiä kommentteja tähän.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

lyhyesti: tietääkö joku miten 156:n kepin saa irti ja voisiko ystävällisesti kertoa :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin Service CD:n mukaan tarvii purkaa puolet autosta ennen kuin kepin saa irti.

Ensin puretaan auton sisältä nahkapussit käsijarrun ja vaihdekepin ympäriltä. Pistetään käsijarru päälle ja löysätään jarrun kiristys ruuvi.

Nostetaan auto ylös

Irroitetaan vaihdekepin vivusto kohdasta mistä se on nivelletty koneen takana.

Sitten nypätään katti ja lämpösuoja irti sekä käsijarrun vaijerit.

Pistetään tunkki vaihdekepin alle ja irroitettaan mutterit.
Lasketaan rauhallisesti koko vaihdekeppi/käsijarru systeemi alas.

Tämän jälkeen käsissäsi on koko mekanismi jonka voit purkaa niin että saat pelkän kepinvarren irti.

Tämä on tosi vaikea selittää, mutta pistä PM:nä sähköpostisi niin voin pistää kuvat kyseisestä operaatiosta.

Juu ja muuten katin ruuvit katkeaa ihan varmasti kun niitä avaa :roll:
Kokemuksella voin sanoa että laippa on sitten muuten ihan törkeän kovaa materiaalia
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Huh, kaikessa lyhykäisyydessään tuntuu aika helpolta hommalta!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Miks se keppi pitää sieltä edes irti saada? Kai sen voi siellä autossakin työstää?

Nim. merk: imurointi jatkuu... :wink:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Siis se keppi vaan olisi helpompi työstää, kun se olisi irti. Toisin sanoen pelkkä pään rautasahalla katkaisu ei riitä, vaan keppiä pitää myös ohentaa hiomalla. Se kun vahvempi juuresta kuin päästä, kuten myös pakkilukon hylsy on erivahvuuksinen. Noh en varmaan rupea sitä irroittamaan, kun tuo operaatio ei näyttänyt oikeinkaan mukavalta. Tarvii suojata autoa sisältä ja viilata se siellä :?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Vinkki: Käy hakemassa esim. biltemasta putkileikkurit joilla leikkaat tankoa niin syvälle kuin ne purevat. Tanko ei niillä vielä katkea, mutta loppu on helppo sahata leikkurin jättämää uraa pitkin.

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Niin ja kun kuitenkin otat penkit irti (tai ainakin kannattaisi ottaa) niin älä sitten käännä virtoja päälle ennen kuin penkit on takaisin.

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Tulipa tehtyä operaatio pakkilukolliseen 156:een. Kun ohjeita ei juurikaan sivuilta löytynyt, tässä pikku neuvot muille yrittäjille.
Ohje pätee vain tarvikenupin asennukseen (ruuvikiinnitykseen yms...)

Nuppi tosiaan lähti vetämällä suoraan ylöspäin. (vetäessä varo ettet pidä vahingossa kiinni pakkilukosta/suojapussista...)
Irroita suojapussi, ja nosta pakkilukko pois (jousi talteen)
1. Sahaa n.30mm vartta pois. Muista suojata kepin tyvi.
2. Sahaa pakkilukon hylsystä kohtien 2 väli pois tasaisesti.
3. Liimaa kunnon tökötillä (2 komponenttiliima) mahdollisimman keskelle.
4. Tämä yläosa vaihdekepistä on lyöty aikoinaan "pooreilla" alaosaan. Ota kumirenksu pois, Leikkaa Putkileikkurilla n.3mm päästä yhtä syvälle kuin yläosa vaihekeppiä. Sahaa rautasahalla tämä 3mm liikkumaton osa ylhäältäpäin halki. Taltta, vasara ja pihdit ja leikattu osa pitäisi irrota.
Paikalleen laitettaessa jätin kumirenksun pois kepin tyvestä (en ole huomannut mitään muuttuneen). Suojapussin kiinnitys siirtyy nyt kohtaan 5.
Kepi pelittää kuin uusi.
Tässä linkki kun image ei suostunut toimimaan...

http://i55.photobucket.com/albums/g132/ ... hennys.jpg

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Hyvät ohjeet =)

Tuon saman asian voi näemmä tehdä monella eri tavalla :)

Itse sahasin koko kepin poikki tuon paksumman alaosan keskeltä ja löin siihen päähän ohuemmasta 10mm ainestangosta yhtä pitkän pätkän, kuin mitä alkuperäisessäkin oli. Sitten sahasin pakkilukon muovitputkesta yhtä pitkän pätkän välistä pois ja liitin puolikkaat metallisella putkiholkilla yhteen. Vähän liimamassaa tuli laitettua sopiviin väleihin. Nyt keppi on noin 50-70mm lyhyempi, kuin alkuperäinen, todella napakka ja mukava käyttää =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ihan vaan seatakseni lisää ;) 5 vaihteisissa ei ole tuota pakin holkkia, eli luhentäminen olisi helpompaa eikö? Miten kepin nuppi lähtee irti?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eikös se tuossa jo lukenut eli vetämällä... ja lujaa.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jeppaa kirjoitti:Itse sahasin koko kepin poikki tuon paksumman alaosan keskeltä ja löin siihen päähän ohuemmasta 10mm ainestangosta yhtä pitkän pätkän, kuin mitä alkuperäisessäkin oli. Sitten sahasin pakkilukon muovitputkesta yhtä pitkän pätkän välistä pois ja liitin puolikkaat metallisella putkiholkilla yhteen. Vähän liimamassaa tuli laitettua sopiviin väleihin. Nyt keppi on noin 50-70mm lyhyempi, kuin alkuperäinen, todella napakka ja mukava käyttää =)
Itse tein samanlailla, kun Jeppaakin, muistaakseni häntä vielä hiukan asiassa ohjastinkin :wink: Joo, sen saa lyhyemmäksi leikkaamalla sen paksummasta ostasta poikki. Ja sit siinä on vielä se, että kun ton pakkilukon tuubin katkaisee ylhäältä, niin se saattaa näkyä. Ja itselläni ei ainakaan Epoksi liima kestänyt, kun liimasin putket yhteen, sen takia löin ne metalliholkilla yhteen.

Vastaa Viestiin