156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä nousee lämmöt normaalisti ja termari näyttää toimivan.
Mutta liikkeelle lähdettäessä koneen ollessa lämmin, lämmöt nousee n. 85 asteeseen ja jämähtää siihen,
ei nouse eikä laske. Kaupunkiajossa kone hiukan kuumempi. Jäähdyttimen puhallin toimii molemmilla tehoilla.
Termariko vai vesipumppu (vaihdettu 5000km sitten) vai jotain muuta ????

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikähän tässä se ongelma? Normaalisti karvan vajaa 90. Jos on siinä nurkilla ja vakaana, niin silloinhan kaikki on OK?

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Siis, onko normaalia jos lämmöt nousee noin 85 asteeseen ja jämähtää siihen?
Aamulla töihin ajaessa lämmöt nousee karvan alle 90 astetta ja putoaa n. 75 asteeseen,
toimien näin koko 40 km matkan ja näin auto toiminut viime päiviin asti.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^samaa ihmettelen.
^^^ehkä jostain löytyisi 90 asteinen termari sen 85/86/87 asteisen tilalle.
Onko siitä varsinaista hyötyä?

^tuo ei selvinnyt ekasta viestistä.
Termarin vaihto voisi auttaa tuossa tapauksessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei pidä unohtaa, että se "90"-viiva on n. 90, voi olla hieman alle tai hieman yli, eikä tarkkuus läheskään aina ihan viimesen päälle, kun taas se nk. "70"-viiva on jotain aivan muuta, kuin 70 (kokemuksien mukaan "70"-viivan kohdalla ollaan 80-asteessa).
Jos viisari on hieman vajaa 90 ja ei heijaile pahasti, nimenomaa ollaan hyvällä silloin. Ainakin Twinsparkien (2kpl) ja JTD:n (1kpl) kokemuksella.

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Siis lähinnä ihmettelen miksi aamulla töihin ajaessa lämmöt seilaa 70-90 astetta ja
hiukan myöhemmin uudelleen liikkeelle lähdettäessä lämmöt pysyy tiukasti karvan yli 80 astetta.
Siis kuuluuko seilata vai pysyä jämäkästi tietyssä lämpötilassa?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ei näillä keleillä pitäisi seilata.
Katsoitko siis mittarista lämmöt?
Se 90 edeltävä viiva on luokkaa 80-85 riippuen vähän yksilöstä.
En hoksannut siis, että ne numerottomat viivat kysyjän arvauksia eikä esim ecun antavia tietoja.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei pidä seilata. Yleensä jos seilaa, voi termari alkaa jumittelemaan (näissähän ne jämähtävät auki lähes aina). Voi olla myös ihan oiekasti vaan mittarin heittoa, sen vuoksi ECU:lta katsottuna näkee todellisemman lämpötilan.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mitenkäs lämmöt sitten moottoritiellä? pysyvät nätisti 90-viivalla? mulla seilasi kanssa kaupungissa, etenkin jos ilmastointi oli päällä (flekti huusi), nousi ja sitten liikenne valoissa laski. Oli jotenkin tosi herkkä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo oma JTD laskee myös hieman lämpöjä liikennevaloissa kun ilmastointi päällä. Termarihan aukeaa siinä ~88 nurkilla, mutta lämpötilavaihtelut voivat olla erittäin nopeita ja efekti kuitenkin tulee pienellä viiveellä. Esim. paikaltaan liikkeellelähdettäessä lämmöt 86astetta ja termari kiinni, kun painaa hieman kuormaa koneelle -> lämmöt nousee nopeasti, kun ajoviimakaan ei vielä jäähdytä -> mittari pomppaa 90:iin tai hieman yli -> termari on auki, mutta kierto ei ole kerennyt vielä menemään syylarin läpi jäähtymään tarpeeksi -> flekti hyökkää päälle -> lämmöt romahtaa nopeasti alta 90-vivaan, sinne 82-83 nurkille, kun anturille pääsee jäähdytettyä nestettä -> termari kiinni -> lämmöt nousee normaaliin ja pysyy siinä.
Mekaaninen termostaatti teoriassa aukeaa portaattomasti lämpötilan mukaan. Kuitenkin iso osa niistä, mitä itse olen nähnyt, ei aukea vain osittain vaan käytännössä ne on joko kiinni tai auki; sähköisillä tuntuu nopeus riittävän tehokkaaseen säätymiseen.

Rikkinäisen termostaatin oireita on kuitenkin:
- Paikallaan lämpötila nousee 90:iin tai yli, mutta heti liikkeellelähdettäessä vajoaa nopeasti "70"-nurkille
- Lämpötila ei nouse yli "70"-viivan, kuin erittäin kovalla kuormalla - ei välttämättä edes silloin
- Kylmällä säällä vaikea saada kabiiniin lämpöä (bensakoneet lämpenee todella nopeasti, kun kaikki kunnossa, joten talvellakaan ei pitäisi olla yhtään ongelmia)

Sitten jos nestekierrossa on ongelmia (vesipumppu esim.) lämmöt ei meinaa pysyä kurissa, vaan ovat herkästi yli 90 jatkuvastai. Jos paisuntasäiliö on ehjä ja puhdas, näkee nestekierron helposti siitäkin - paluulinjasta tulee nestettä "kuin saavista kaatamalla" tai "hana auki", suhteellisen tasaisesti.

Rikkonainen syylari ei jaksa jäähdyttää: silloin kuormitettuna lämmöt nousee liikaa ja laskee hitaasti. Sama ongelma voi tulla myös kansipahvivaivasesta.

EDIT:
Kysyn siis vieläkin: mikä se ongelma noiden lämpöjen kanssa on? Seilaako reilusti tai vähän, vai oliko aloittaja huolissaan tuosta vajaan 90 lämmöstä? Sinänsä outoa, että ensin seilaa ja hetken päästä ei, mutta tuo VOI olla mittarivirhe ihan. Siksipä sillä testerillä kun lämpöjä katselee, näkee ECU:n saaman tiedon lämpöanturilta.

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Tuohon lämpöongelmaan lienee liittynyt rikkinäinen jäähdyttimen vastus sekä yksi tulpista huonossa
kunnossa. Aiemmin kävi satunnaisesti kylmänä hiukan röpeltäen ja moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan.
Tätä kesti vaan n. 1 min. Nyt kun tulpat ja vastus vaihdettu röpellys hävisi paitsi kun ajelin eilen
reippaammin motarilla niin taas palasi tuttu röpellys ja koneesta aavistuksen veto pois. Noin 40 km:n matkan
häiriövalo vilkkui ja hetkeksi lakkasi ja taas vilkkui jne. Kaupunki ajossa ihan ok. Vikakoodilukijalla
en vikakoodia saanut kaiketi sen takia kun valo vaan vilkkuu ja välillä sammuu?
Olisikohan syytä etsiä vikaa sytytyspuolista vai oisko parempia ajatuksia???

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tarkista puolat ja katso, ettei ole öljyä tulpankoloissa.
Kyllä pitäisi vikakoodi jäädä muistiin, jos MCSF vilkkuu... Yleensä tuo vilkkuva merkkivalo = katalysaattorin tappaja, joten kannattaa ottaa huomioon. Tämä siis ainakin kuulemani mukaan JTS:n ongelma.

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Jokin puolista sieltä varmaan on kohta menotiellä. Mutta harvakseltaan syttyvästä tai vilkkuvasta valosta ei tosiaan välttämättä jää muistiin mitään. Itse sain puolavika päällä heittää lapun lattiaan kunnolla, ennen kuin jäi koodi sisään jotta näki missä sylinterissä pimeää. Sitä ennen auto kävi kolmella ilman että valo paloi. Kaasuttelu sai valon vilkkumaan ja vasta kunnon kiihdytys jätti vian muistiin. Auto osasi nollata koodin myös toisin päin. Ehjän puolan vaihdettuani koodikin oli poistunut auton käynnistettyäni, mikä oli yllätys kun luulin että vikamuisti pitää tyhjentää vielä erikseen perässä lukijalla. Mutta ei ollu enää mitään. Puolaviasta ensimmäinen ennustus oli valon syttyminen muutamaa kk:tta ennen, jolloin ei aiheuttanut auton toimintaan mitään, mutta arvelin että jatkoa seuraa. Ja niin teki!

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 2,0 jts. Ongelmia lämpöjen kanssa.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Termarin vaihdon jälkeen ilmeni vähän kuvatunkaltaisia oireita. Alkuun tuntuu lämpenevän tosi hitaasti, 10km ajolla hädintuskin 70 viivalle. Mutta motarilla lämpenee neulan leveyden yli 90 asteen, eikä sen jälkeen enää laske vaikka ajelis mitä vauhteja, pysyy siinä karvan yli 90? Mutta jos ei ajele motarilla, pyörii huomattavasti alemmissa lukemissa. Tosin puhaltimen ykkösnopeus yhä pimeänä, mutta siltikin outoa että kerran kunnolla lämmettyään jämähtää niihin lukemiin. Luulin ensin, että termarin mukana tullut anturi on eri säädöissä, kun näytti niin pieniä lukemia. Kunnes mentiin motarille. Termari oli kaiketi ihan hyvälaatuinen Beru/Mahle. Niin ja eipä vanhalla termarilla kerennyt motarilla kunnolla ajaakaan, että olisi saattanut olla sama homma. Sillä lämpeni jo maantieajossakin ysikympin tietämille ja ylikin, mutta mielestäni lämmöt laski hitaammissa nopeuksissa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin