Delta-auto ja 156:n tyhjäkäynti
Valvoja: Moderators
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Delta-auto ja 156:n tyhjäkäynti
Tulihan käytyä sit taas Tampereen DA:ssa seilaavan tyhjäkäynnin vuoksi. Turhaan kylläkin, koska asialle ei tehty mitään. Ilmiö autossa on samanlainen kun täälläkin on aiemmin raportoitu. Valoihin vapaalla lasketellessa tyhjäkäynti hakee välillä 500 -1500 rpm kunnes asettuu muutaman yrityksen jälkeen noin 900:n kierrokseen. Tuttua juttua siis kaikille täällä, mutta DA:n mielestä Alfan ominaisuus. Bullshit. Absolute bullshit. Kuka helvetti ostais uutena 30 tonnin auton jos koeajolla tyhjäkäynti seilaisi noin helvetisti? Voisin vasemman pallini pistää vetoa, että jos teen kaasuläpän putsauksen itse niin vaiva katoaa. Ja niin teenkin, kunhan pääsen töistä. Vähän teki mieli alkaa neuvomaan sitä DA:n mekaanikkoa, mut en viitsinyt sitten leikkiä viisaampaa ihmistä
Mutta mutta, mitä CRC:tä sinne kaasuläppäkoteloon roiskitaan? En ole moisia operaatioita ennen tehnyt ja hieman vituttaisi roiskia sinne vääränlaista kemikaalia, jolla saattaisi olla ikäviä vaikutuksia...
Mutta mutta, mitä CRC:tä sinne kaasuläppäkoteloon roiskitaan? En ole moisia operaatioita ennen tehnyt ja hieman vituttaisi roiskia sinne vääränlaista kemikaalia, jolla saattaisi olla ikäviä vaikutuksia...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Mulla oli samanlainen vika tuossa pari kk takaperin. Ajoin auton samantien Konalan Deltan pikahuoltoon jossa homma hoitui kuntoon samantien.
Kyseessä oli joku koneen kylkeen ruuvatun liittimen löystyminen johtuen ilmeisesti koneen tärinästä. Asentaja siirsi tämän liittimen eri paikkaan, pois tärinästä, sekä putsasi liittimen. Kuulemma tyyppivika.
Sen jälkeen ei ole vastaavaa ilmennyt.
Tämä siis 2.0 JTS vm. 2002, mittarissa 78 tkm.
Kyseessä oli joku koneen kylkeen ruuvatun liittimen löystyminen johtuen ilmeisesti koneen tärinästä. Asentaja siirsi tämän liittimen eri paikkaan, pois tärinästä, sekä putsasi liittimen. Kuulemma tyyppivika.
Sen jälkeen ei ole vastaavaa ilmennyt.
Tämä siis 2.0 JTS vm. 2002, mittarissa 78 tkm.
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Mikähän liitin on mahtanut olla?Saimaannorppa kirjoitti: Kyseessä oli joku koneen kylkeen ruuvatun liittimen löystyminen johtuen ilmeisesti koneen tärinästä. Asentaja siirsi tämän liittimen eri paikkaan, pois tärinästä, sekä putsasi liittimen.
Itse olen kohta kokeillut kaikki mahdolliset keinot maan ja taivaan väliltä, eikä heijaus vaan ole poistunut...
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Jakopäänhihnojen vaihdon yhteydessä oli myös puhetta ko. 'ominaisuudesta' ja omakohtaisesta kokemuksesta kaveri kertoi, että hänen oli pitänyt vaihtaa se imulinjassa oleva moottori (Liekö kyseessä sitten läppää vääntelevä vehjes.) Niin tämä kommentti tuli Virho&Raitiolta Oulusta.
Saab, Escort, Lada, Orion, 740GL, 945, AR Sprint QV, V70, V70 2.5T. V70 D5 ja AR 156 2.0TS käytössä.
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Nonnii, nyt on maha täynnä kermaperunoita ja sipulipossunpihviä.
Joo siitä liittimestä, siis se sijaisee pakosarjan yläpuolella ja on kiinni korvakkeessa joka on pultattuna koneen yhteyteen. Et voi erehtyä, on meinaan ainoa liitin siinä etupuolella pakosarjan yllä.
Elikkä se on nyt bandulla kiinni siinä syylärinpuoleissa koripellissä. Johdotkin riittivät hyvin siirtoon.
Joo siitä liittimestä, siis se sijaisee pakosarjan yläpuolella ja on kiinni korvakkeessa joka on pultattuna koneen yhteyteen. Et voi erehtyä, on meinaan ainoa liitin siinä etupuolella pakosarjan yllä.
Elikkä se on nyt bandulla kiinni siinä syylärinpuoleissa koripellissä. Johdotkin riittivät hyvin siirtoon.
Re: Delta-auto ja 156:n tyhjäkäynti
ihan sama millä liemellä putsaat, kunhan töhnä liukenee pois.Kaalipata kirjoitti:
Mutta mutta, mitä CRC:tä sinne kaasuläppäkoteloon roiskitaan? En ole moisia operaatioita ennen tehnyt ja hieman vituttaisi roiskia sinne vääränlaista kemikaalia, jolla saattaisi olla ikäviä vaikutuksia...
monikäyttö CRC käy mainiosti, ylimääräinen tietty rätillä veks
- Alfaholic -
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Ei taida ihan tästä kuvasta näkyä...
http://jaskas.spymac.net/kone_1.jpg
http://jaskas.spymac.net/kone_1.jpg
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Tuossa hieman ohjetta, kuva on kyllä v6:sta:
http://www.alfa156.net/tech/cleaningthrottlebody.pdf
lähde: www.alfa156.net
Ongelman aiheuttaja on tosiaan joko paska kaasuläpässä tai viallinen tyhjäkäyntimoottori. Ensimmäinen on halvempi korjata ja kannattaa kokeilla ensin.
http://www.alfa156.net/tech/cleaningthrottlebody.pdf
lähde: www.alfa156.net
Ongelman aiheuttaja on tosiaan joko paska kaasuläpässä tai viallinen tyhjäkäyntimoottori. Ensimmäinen on halvempi korjata ja kannattaa kokeilla ensin.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Moikka,
Mulla tuo tyhjäkäynnin seilaus tuli heti ensimmäisellä käynnistyksellä ilmin vaihdon jälkeen. En oikein jaksa uskoa, että tuosta ilmin vaihdosta tuo mikälieläppämoottori olisi pahoittanut mielensä ja siksi alkanut seilaamaan ellei sitten ..hmmm ... ilmi anna väärää tietoa. Kone siis seilaa edelleen hieman ja ylläkuvatun mukaisesti. Kumma, kun pihalla polkee pedaalia niin tyhjäkäynti asettuu uomiinsa niin nätisti.
Vahva uskomukseni on se, että tuo moottori saa jostain tai joltakin sensorilta virheellistä tietoa ja siksi seilaa kuin merimies. Ampukaa teoria alas, otan kaikki muut vinkit kuin läpän puhdistuksen yms. vakavasti, koska nämä on jo tehty ja moneen kertaan. Olen yrittänyt mm. diagnoosiohjelmalla paikallistaa probleemaa mittaamalla eri sensorien toimintaa yms., mutta ainakaan vielä ei ole merkittäviä "läpimurtoja" tehty.
Kiinnostaa se aiemmin tässä ketjussa mainittu liitin. Missähän se mahtaa tässä 98 mallisessa 2.0 TS:ssa oikein olla ? Ja minkä sensorin liitin se oikein on?
Mulla tuo tyhjäkäynnin seilaus tuli heti ensimmäisellä käynnistyksellä ilmin vaihdon jälkeen. En oikein jaksa uskoa, että tuosta ilmin vaihdosta tuo mikälieläppämoottori olisi pahoittanut mielensä ja siksi alkanut seilaamaan ellei sitten ..hmmm ... ilmi anna väärää tietoa. Kone siis seilaa edelleen hieman ja ylläkuvatun mukaisesti. Kumma, kun pihalla polkee pedaalia niin tyhjäkäynti asettuu uomiinsa niin nätisti.
Vahva uskomukseni on se, että tuo moottori saa jostain tai joltakin sensorilta virheellistä tietoa ja siksi seilaa kuin merimies. Ampukaa teoria alas, otan kaikki muut vinkit kuin läpän puhdistuksen yms. vakavasti, koska nämä on jo tehty ja moneen kertaan. Olen yrittänyt mm. diagnoosiohjelmalla paikallistaa probleemaa mittaamalla eri sensorien toimintaa yms., mutta ainakaan vielä ei ole merkittäviä "läpimurtoja" tehty.
Kiinnostaa se aiemmin tässä ketjussa mainittu liitin. Missähän se mahtaa tässä 98 mallisessa 2.0 TS:ssa oikein olla ? Ja minkä sensorin liitin se oikein on?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Noin se tekee, mullakin tyhjäkäynti seilaa kun rullaa vapaalla, paikalla ollessa asettuu ihan hyvästi, aika merkillistä. Ja ei myöskään ole ollut apua puhdistamisesta ja resetoinnista.JiiPee kirjoitti:Kumma, kun pihalla polkee pedaalia niin tyhjäkäynti asettuu uomiinsa niin nätisti.
Vahva uskomukseni on se, että tuo moottori saa jostain tai joltakin sensorilta virheellistä tietoa ja siksi seilaa kuin merimies. Ampukaa teoria alas, otan kaikki muut vinkit kuin läpän puhdistuksen yms. vakavasti, koska nämä on jo tehty ja moneen kertaan.
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Ilmeisesti.savijo-r kirjoitti:
EDIT. tarkoitetaanko tolla potentiometrillä juurikin tuota säätömoottoria?
Jotenkin vois kuvitella, että ilmi vaikuttaa tohon heijaamiseen, koska käynti heijaa vauhdissa, eli silloin kun ilmin läpi virtaa ilmaa.... Tai no, virtaa sitä paikallaan ollessaankin, mutta vähemmän tietysti.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Epätasaiseen tyhjäkäyntiin korjaus CD antaa tsekattaviksi kohteiksi seuraavat:
Irregular idle speed
1. Preliminary checks
2. Checking with diagnostic equipment
3. Idle check with diagnostic equipment
4. Active diagnosis with diagnostic equipment
5. Coil check
6. Checking lambda sensor
7. Vapour recovery system check
8. Brake servo vacuum check
9. Checking fuel pressure
10. Checking cylinder compression
11. Checking timing
12. Check on correct operation
Siis lista koskee vikaa, joka on jatkuva. Kuitenkin tästä voisi löytyä vinkkiä meidän vikaamme. Mulla ainakin tuo lambda antaa hämäriä arvoja ala-arvoiksi. Lienee 0.2 V ala-arvona suunnilleen ok, mutta mulla tulee jotakin 7.xxxxE-02 eli tulkitsen tuon 0.07XXX V. Taitaa mennä vaihtoon joka tapauksessa. Katsotaan sitten auttoiko mitään, epäilenpä?
Ilmin vaikutuksesta tyhjäkäyntiin en tiedä, mutta kun siinä mitataan ilmamassan määrää tuntia kohden niin vaikutus kohdistunee varmaan jotenkin ruiskusuuttimien aukioloaikaan omalta osaltaan eli muodostuvaan seokseen. Tähän vaikuttaa myös lambdan arvot ? Samaisessa mittarissa on integroituna myös imuilman lämpötilamittaus. Mihinkähän tämä vaikuttaa ?
Koska mulla nimenomaan tyhjäkäyntivika tuli tuon ilmin vaihdon yhteydessä niin voiskohan olla niin, että olen saanut jonkinasteisen bulkkituotteen, joka sammuttaa kyllä tuon ruiskun merkkivalon, mutta ei toimisi sitten kuitenkaan kunnolla ? Prkl, jos näin on. Yritän ymmärtää näitä moottorin ohjausjuttuja, mutta joskus on todella vaikeeta.
Irregular idle speed
1. Preliminary checks
2. Checking with diagnostic equipment
3. Idle check with diagnostic equipment
4. Active diagnosis with diagnostic equipment
5. Coil check
6. Checking lambda sensor
7. Vapour recovery system check
8. Brake servo vacuum check
9. Checking fuel pressure
10. Checking cylinder compression
11. Checking timing
12. Check on correct operation
Siis lista koskee vikaa, joka on jatkuva. Kuitenkin tästä voisi löytyä vinkkiä meidän vikaamme. Mulla ainakin tuo lambda antaa hämäriä arvoja ala-arvoiksi. Lienee 0.2 V ala-arvona suunnilleen ok, mutta mulla tulee jotakin 7.xxxxE-02 eli tulkitsen tuon 0.07XXX V. Taitaa mennä vaihtoon joka tapauksessa. Katsotaan sitten auttoiko mitään, epäilenpä?
Ilmin vaikutuksesta tyhjäkäyntiin en tiedä, mutta kun siinä mitataan ilmamassan määrää tuntia kohden niin vaikutus kohdistunee varmaan jotenkin ruiskusuuttimien aukioloaikaan omalta osaltaan eli muodostuvaan seokseen. Tähän vaikuttaa myös lambdan arvot ? Samaisessa mittarissa on integroituna myös imuilman lämpötilamittaus. Mihinkähän tämä vaikuttaa ?
Koska mulla nimenomaan tyhjäkäyntivika tuli tuon ilmin vaihdon yhteydessä niin voiskohan olla niin, että olen saanut jonkinasteisen bulkkituotteen, joka sammuttaa kyllä tuon ruiskun merkkivalon, mutta ei toimisi sitten kuitenkaan kunnolla ? Prkl, jos näin on. Yritän ymmärtää näitä moottorin ohjausjuttuja, mutta joskus on todella vaikeeta.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
oletko jo yrittänyt tuon ecu resetinJiiPee kirjoitti: Koska mulla nimenomaan tyhjäkäyntivika tuli tuon ilmin vaihdon yhteydessä niin voiskohan olla niin, että olen saanut jonkinasteisen bulkkituotteen, joka sammuttaa kyllä tuon ruiskun merkkivalon, mutta ei toimisi sitten kuitenkaan kunnolla ? Prkl, jos näin on. Yritän ymmärtää näitä moottorin ohjausjuttuja, mutta joskus on todella vaikeeta.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3 ... ight=reset
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
GTV tuntuu myös tekevän niin, että vapaalla tai kytkin pohjassa rullatessa tyhjäkäynti ei laske yhtä alas kuin paikallaan seistessä, ei kylläkään myöskään heijaa. Kaverin Opel Astra toimii samoin, väitti että se on tarkoituksella tehty ominaisuus eikä mikään vika. Saattaa olla, jannu kun oli vielä joku aika sitten Opelilla mekatsuna.
Voihan se olla, että tuollainen ominaisuus on tehty vaikka ajatellen tyhjäkäynnillä ajamisen rasituksia. Nykyaikaisilla ruiskuillahan voi ajella tyhjäkäynnilläkin ilman että kone pistää sen kummemmin hanttiin, mutta voimansiirto ei välttämättä ole mielissään.
Voihan se olla, että tuollainen ominaisuus on tehty vaikka ajatellen tyhjäkäynnillä ajamisen rasituksia. Nykyaikaisilla ruiskuillahan voi ajella tyhjäkäynnilläkin ilman että kone pistää sen kummemmin hanttiin, mutta voimansiirto ei välttämättä ole mielissään.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos vinkeistä, mutta kyllä se on tehty pariin kertaan jo. Taidanpa kuitenkin yrittää sitä vielä uudelleen. Eihän sitä tiedä vaikka ne aikaisemmat yritykset olisi menneet mönkään Voihan sen kait "buutata" tuolla ohjelmallakin.V6 kirjoitti: oletko jo yrittänyt tuon ecu resetin
Taskussani on uusi lambda-anturi. Neljä piuhaa, ei liitintä ... ja ... hmmm... mikähän johto on mikäkin ? Tarvikeosa ei varmasti täsmää johtojen väritykseltään tuohon alkuperäiseen. Tässähän ilta sitten rattoisasti meneekin tietolähteitä selaillessa. Leffaa piti katsella jne jne jne ....
Rasvanäppi, oletkos ottanut GTV:n jo ajoon ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En, kuukausi on vielä seisonta-aikaa. Just kävin laittamassa talvirassin piuhan nokkaan kun uhkasivat yli kahdenkympin pakkasilla.JiiPee kirjoitti:Rasvanäppi, oletkos ottanut GTV:n jo ajoon ?
Toisaalta, kesäänhän ei tarvita kuin aurinkolasit ja asennetta
[off-topic-pelastus]GTV:n "buuttaus" taisi myös mennä pieleen kaasuläpän putsauksen jälkeen, kannattaa kokeilla uudestaan. Kyllä ne oikeat arvot taisivat sitten kuitenkin ajossa pikku hiljaa löytyä.[/off-topic-pelastus]
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Taitaa näissä Do It Yourself -hommissa enemmän tätä kokemusta ja tietoa kertyä kuin hintaa säästyä. Kantapäätäkin alkaa jo kolotella Hymyssä suin eteenpäin....Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:GTV:n "buuttaus" taisi myös mennä pieleen kaasuläpän putsauksen jälkeen, kannattaa kokeilla uudestaan. Kyllä ne oikeat arvot taisivat sitten kuitenkin ajossa pikku hiljaa löytyä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Itse kun vaihtanut noita niin tarvikelamdan johdot vastanneet värityksellään alkuperäisiä, näin siis ainakin FIATeissa.JiiPee kirjoitti:Taskussani on uusi lambda-anturi. Neljä piuhaa, ei liitintä ... ja ... hmmm... mikähän johto on mikäkin ? Tarvikeosa ei varmasti täsmää johtojen väritykseltään tuohon alkuperäiseen.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Juu, ei vastannut väritykset. Tämänkin opin kantapään kautta - kolottaa !. Testiajossa n. 1 km lambda antoi miinus arvoja. Takasin talliin ja sittenpä löytyi signaali ja signaalimaa oikeisiin paikkoihin. Virheeseen vaikutti mm. korjaus CD:llä olevat ristiriitaiset tiedot (liittimen kuva vs. kytkentäkaavio) ja kaiketi mun "puusilmä". Mä en muuten saanut alkuperäisen lambdanjohtoa irti autosta. Oli senverran pahoissa paikoissa johdon kiinnittimet, että päädyin tekemään liitokset noin 20 cm lambdasta auton alla.Vode kirjoitti:Itse kun vaihtanut noita niin tarvikelamdan johdot vastanneet värityksellään alkuperäisiä, näin siis ainakin FIATeissa.
Vaikutus tyhjäkäyntiin?: kyllä ja ei. Kun auto on ajettu kunnolla lämpimäksi niin tuntuu vahvasti siltä, että tuo vapaalla valoihin lasketellessa esiintynyt huojunta olisi jäänyt pois tai ainakin esiintymistiheys on vähentynyt. Tällöin mittarin neula laskee ripeästi noin 1200 rpm:ään ja siitä hitaasti n. 850 rpm:ään. Kylmänä vaikuttaisi huojuvan kuten ennenkin.
Edit la 5.3.: pari päivää ajeltu ---> eipä ollut lopulta vaikutusta huojuntaan. Tulipahan yritettyä. Onpahan uusi lambda-anturi autossa. Seuraavaksi irroitan koko läppärungon ja putsaan sen niin, ettei ole kuuna päivänä kiiltänyt vielä.
Edit su 6.3: nyt on sitten putsattu koko läppärunko. Helppo irroittaa ja putsata. Koko operaatio kesti noin 50 min. Kunhan vain lapset antavat hetkeksi aikaa niin tehdään testisajot. En jaksa uskoa, että auttaa. Tuntuu niin mun tuuriltani, että ....
Viimeksi muokannut JiiPee, 06 Maalis 2005, 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
- Paikkakunta: Naantali
Omassa 156:ssa olen huomannut sellaisen asian, että huojuntaa tapahtuu vain kovilla pakkasilla (alle -10) ja koneen pitää olla "puolilämmin". Kun automaaattiryyppy on päällä niin huojuntaa ei tapahdu ollenkaan.
Pari kertaa on kovilla pakkasilla auto sammunut valoihin puolikylmällä koneella tämän talven aikana(tätäkään ei olisi tapahtunut jos olisin painanut kytkimen normaalia aiemmin pohjaan).
Jos lähden lämpimästä tallista (kylmä kone) niin silloinkaan ei huojuntaa tapahdu, ei edes puolikylmällä koneella.
Omassa autossani vika esiintyy siis vain kovemmilla pakkasilla, puolikylmällä koneella ja auton on pitänyt olla ulkoilmassa.
Jos kone on lämmin niin ongelmaa ei esiinny. Tyhjäkäynti laskeutuu nätisti omalle paikalleen eikä tapahdu minkäänlaista huojuntaa suuntaan tai toiseen.
En ole (ainakaan vielä) vaivautunut tekemään asialle mitään.
Pari kertaa on kovilla pakkasilla auto sammunut valoihin puolikylmällä koneella tämän talven aikana(tätäkään ei olisi tapahtunut jos olisin painanut kytkimen normaalia aiemmin pohjaan).
Jos lähden lämpimästä tallista (kylmä kone) niin silloinkaan ei huojuntaa tapahdu, ei edes puolikylmällä koneella.
Omassa autossani vika esiintyy siis vain kovemmilla pakkasilla, puolikylmällä koneella ja auton on pitänyt olla ulkoilmassa.
Jos kone on lämmin niin ongelmaa ei esiinny. Tyhjäkäynti laskeutuu nätisti omalle paikalleen eikä tapahdu minkäänlaista huojuntaa suuntaan tai toiseen.
En ole (ainakaan vielä) vaivautunut tekemään asialle mitään.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Eipä auttanut putsplankkaus. Käy ja kukkuu niin kuin ennenkin. Mikä ihme tässä mystiikassa voi mättää ? En oikein vieläkään usko, että kyseessä voisi olla tuo läpän moottori. Luettuani alfa156 sivustolta vastaavat kommervenkit niin sitä en oikein uskalla purkaa. Jarrutehostimelle menevä alipaineletkukin näyttää ihan ehjältä, joten Apuva!
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
pari vuotta sitten kun ostin oman käytettynä veholta niin oli samaa vikaa. Kaupanteon yhteydessä sovittiin että se laitetaan kuntoon ja kun vein sen deltaan Tampereelle niin tiskillä kysyttiin että kuka maksaa , niin että putsataanko vanha tyhjäkäynninmoottori vai laitetaanko uus. No VEHO makso jotenka uutta koneeseen. Eli kyllä ne niitä purkaa Deltassakin.JiiPee kirjoitti:Eipä auttanut putsplankkaus. Käy ja kukkuu niin kuin ennenkin. Mikä ihme tässä mystiikassa voi mättää ? En oikein vieläkään usko, että kyseessä voisi olla tuo läpän moottori. Luettuani alfa156 sivustolta vastaavat kommervenkit niin sitä en oikein uskalla purkaa. Jarrutehostimelle menevä alipaineletkukin näyttää ihan ehjältä, joten Apuva!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Eiiiiii, aarggh, ihan oikeasti, nyt mättää jossakin muualla kuin likaantuneissa osissa. Voiko jokin salakavala anturi jostakin antaa väärää tietoa boxille ja sitä kautta läppämotikalle ? Pitääköhän ruveta soittelemaan DA:oon ?
Otin irti läppärungon uudelleen, irroitin tyhjäkäyntimoottorin (mikä lie musta muovimötikkä). Ei likaa eikä muutakaan epäilyttävää liitosalueella, joten ei syytä avata mötikkää ja ei kun paikalleen. Tähän mennessä tehty kaikki mitä "palstalta on irti saanut".
Ja mikä se liitin oikein, josta tässä ketjussa on aiemmin ollut puhetta ? Mulla sitä ei ainakaan kuvatussa paikassa ole ? Ongelmana siis edelleen tyhjäkäynti vapaalla lasketellessa esim liikennevaloihin. Paikallaan ollessa no problem. Emännälle ei enää uskalla mainita tästä asiasta.
Otin irti läppärungon uudelleen, irroitin tyhjäkäyntimoottorin (mikä lie musta muovimötikkä). Ei likaa eikä muutakaan epäilyttävää liitosalueella, joten ei syytä avata mötikkää ja ei kun paikalleen. Tähän mennessä tehty kaikki mitä "palstalta on irti saanut".
Ja mikä se liitin oikein, josta tässä ketjussa on aiemmin ollut puhetta ? Mulla sitä ei ainakaan kuvatussa paikassa ole ? Ongelmana siis edelleen tyhjäkäynti vapaalla lasketellessa esim liikennevaloihin. Paikallaan ollessa no problem. Emännälle ei enää uskalla mainita tästä asiasta.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Kun kerran olet sen jo purkanut moneen kertaan, niin helposti varmaan vaihtaisit itse sen moottorinkin. Onko se kalliskin osa? Ajattelin vain, jos se sitten kuitenkin auttaisi.
Itse olen siitä muutaman huollon yhteydessä valittanut ja ovat "uudelleen ohjelmoineet tyhjäkäyntimoottorin" Vika on pysynyt poissa noin tunnin ja tullut sitten takaisin. Muutenkin tuntuu, että moottori reagoi aika hitaasti jos kytkin pohjassa polkaisee kaasun pohjaan...
Itse olen siitä muutaman huollon yhteydessä valittanut ja ovat "uudelleen ohjelmoineet tyhjäkäyntimoottorin" Vika on pysynyt poissa noin tunnin ja tullut sitten takaisin. Muutenkin tuntuu, että moottori reagoi aika hitaasti jos kytkin pohjassa polkaisee kaasun pohjaan...
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
No niin, sain aikaiseksi käydä kuvaamassa aiemmin ketjussa mainitsemani liittimen. Niitä itse asiassa on kaksi, molemmista menee piuhat pakoputkiin, siellä näkyy olevan juotkut anturit.
Näin JTS myllyssä siis, TS:stä en tiedä onko vastaavaa. Mutta tosiaan Deltan kaveri putsasi liittimen ja vaihtoi sen värinättömämpään paikkaan pois koneen korvakkeesta. Lisäksi teki jonkun softa nollauksen/päivityksen, en valitettavasti muista tarkemmin.
Kuva löytyy albumistani, punaisella ympyröidystä liittimistä on kyse.
Näin JTS myllyssä siis, TS:stä en tiedä onko vastaavaa. Mutta tosiaan Deltan kaveri putsasi liittimen ja vaihtoi sen värinättömämpään paikkaan pois koneen korvakkeesta. Lisäksi teki jonkun softa nollauksen/päivityksen, en valitettavasti muista tarkemmin.
Kuva löytyy albumistani, punaisella ympyröidystä liittimistä on kyse.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos kuvista. Epäilenpä, että mainitsemasi piuhat liittimineen kuuluvat lambda-antureihin tai vastaaviin. Mun autossa ei niitä ole kuin yksi, mutta koska sulla on jo 2002 mallinen niin siinäpä niitä saattaa olla oikein reppukaupalla. En tiedä, tämä on vain olettamukseni.Saimaannorppa kirjoitti:No niin, sain aikaiseksi käydä kuvaamassa aiemmin ketjussa mainitsemani liittimen. Niitä itse asiassa on kaksi, molemmista menee piuhat pakoputkiin, siellä näkyy olevan juotkut anturit.
Näin JTS myllyssä siis.
Soittelin Delta-autoon Järvenpäähän ja tiedustelin sitä kaasuläppämoottoria. Tuli puheeksi tuo vika ja se, että tuo ilmaantui mulla heti ILMIn vaihdon jälkeen. Huoltopuolen henkilö sanoi, että vika johtuu mahdollisesti juurikin ILMI:n vaihdosta ja, että ecu tarvitsee softan ajon, jolla vika voisi korjaantua. Eivät lähtisi tuota kaasuläppätunnistinta vaihtamaan.
Siispä varasin ajan perjantaille 18.3,. Samassa yhteydessä koetetaan kuitata tuo AirBagin valokin. Joten jos tuosta käynnistä on sitten "lapsille" kerrottavaa niin laitan tietoa palstalle. Heijataan siihen asti.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Alkoi asia kiinnostamaan vähän syvemmin, joten soittelin Delta Motoriin Haapiolle. Häneltä sain seuraavaa tietoa asiasta:
Ovat painiskelleet asian kanssa paljonkin alkuaikoina. Asiaan ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Jäi kokonaisuudesta sellainen kuva, että tuo ongelma ei välttämättä poistu tai sitten se voi poistua jonkun muun anturin korjauksen yhteydessä vähän niinkuin "itsestään".
Koska autoni on vanhahko, saattaa olla, että tuossa tyhjäkäynnin säätömekanismissa oleva hiilipotentiometri on kulunut. Tämä saattaa aiheuttaa sen ongelman. Voi kuulemma olla, että tuo tyhjäkäynnin säätömoottorin vaihtaminen vaikuttaa myös muihin asiaan liittyviin toimintoihin positiivisesti. Tyhjäkäyntisäädin/moottori/anturi - mikä lie ? - maksanee joltisenkin noin 250 € ? - mene ja tiedä - .
Onko joku palstalaisista vaihtanut sen hiilipotentiometrin sieltä boxin sisältä ?
Ovat painiskelleet asian kanssa paljonkin alkuaikoina. Asiaan ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Jäi kokonaisuudesta sellainen kuva, että tuo ongelma ei välttämättä poistu tai sitten se voi poistua jonkun muun anturin korjauksen yhteydessä vähän niinkuin "itsestään".
Koska autoni on vanhahko, saattaa olla, että tuossa tyhjäkäynnin säätömekanismissa oleva hiilipotentiometri on kulunut. Tämä saattaa aiheuttaa sen ongelman. Voi kuulemma olla, että tuo tyhjäkäynnin säätömoottorin vaihtaminen vaikuttaa myös muihin asiaan liittyviin toimintoihin positiivisesti. Tyhjäkäyntisäädin/moottori/anturi - mikä lie ? - maksanee joltisenkin noin 250 € ? - mene ja tiedä - .
Onko joku palstalaisista vaihtanut sen hiilipotentiometrin sieltä boxin sisältä ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Tämä asia on niin kovin monia koskettava ja häiritsevä, että olisi kyllä hyvä saada ratkaistuksi.
Otin kuvan aukaistusta 156:n joutokäyntisäätimestä ja se on albumissani. Liekö se hiilipotentiometri tuo vasemmalla olevan mötikkä.
Minulla itselläni on sellainen tunne, että tämä tyhjäkäynnin heitteleminen johtuu jostain muusta kuin itse säätimestä. Itse ostin Saksasta purkuosan
(3,5 eur) ja se tekee aivan samaa kuin kuvassa oleva alkuperäinen. Aluksi vika oli korjaantuvinaan, mutta kyllä se hyvin pian alkoi samalla tavalla heittelehtiä. Eli lähinnä resetointi toi hetken helpotuksen - näin minä sen ajattelen.
Tuo liitinhomma kyllä kiinnostaa! Minulla on sellainen kuva, että tuohon joutokäyntisäätimeen tulee yhde mm. nopeusmittarista eli säätää auton ollessa liiikkeellä hieman korkeammat kierrokset kuin pysäytyksissä ollessa, jossa tilassa ei kenelläkään ole ongelmia.
En ole näin pakkasilla viittinyt noita liittimiä vielä katella.
Siis en lähtisi vaihtamaan tätä säädintä enkä mitään sen osaa, vaan mielestäni vika on jossain muualla.
Otin kuvan aukaistusta 156:n joutokäyntisäätimestä ja se on albumissani. Liekö se hiilipotentiometri tuo vasemmalla olevan mötikkä.
Minulla itselläni on sellainen tunne, että tämä tyhjäkäynnin heitteleminen johtuu jostain muusta kuin itse säätimestä. Itse ostin Saksasta purkuosan
(3,5 eur) ja se tekee aivan samaa kuin kuvassa oleva alkuperäinen. Aluksi vika oli korjaantuvinaan, mutta kyllä se hyvin pian alkoi samalla tavalla heittelehtiä. Eli lähinnä resetointi toi hetken helpotuksen - näin minä sen ajattelen.
Tuo liitinhomma kyllä kiinnostaa! Minulla on sellainen kuva, että tuohon joutokäyntisäätimeen tulee yhde mm. nopeusmittarista eli säätää auton ollessa liiikkeellä hieman korkeammat kierrokset kuin pysäytyksissä ollessa, jossa tilassa ei kenelläkään ole ongelmia.
En ole näin pakkasilla viittinyt noita liittimiä vielä katella.
Siis en lähtisi vaihtamaan tätä säädintä enkä mitään sen osaa, vaan mielestäni vika on jossain muualla.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos kuvista, hieno teko. Kiitos vaivannäöstä.
Nytpä näen, että siellä ei ole juurikaan mitään silmille tulevaa, joten uskallan seuraavassa mahdollisessa raossa ottaa sen jälleen kerran irti ja tutkailla sitä hieman. Hiilipotikkaa en erota, koska kuva on tummahko. Täytyy katsella tarkemmin sitten omasta.
Olet vian suhteen varmasti oikealla polulla. Jos tuo sensori olisi viallinen niin luulisi sen tekevän aaltoilua tilanteesta riippumatta. Mulla vaan ei tunnu olevan juurikaan muita mahdollisuuksia enää kuin tuo "throttle position sensor". Olen kahlannut netin yms.. niin, että silmiä punoittaa. Vikahan voi aivan hyvin olla vaikka tuossa itseoppivassa ECU:ssa/sen ohjelmoinnissa tai muissa asiaan vaikuttavissa sensoreissa ?
Edit: ymmärtääkseni tuo vasemmalla kuvassasi oleva mötikkä on sähkömoottori, jolla asentoa muutetaan matoruuvin välityksellä. Hiilipotikka on taasen ns. säätövastus, jolla muutetaan jännitetasoa, pitäisi olla jossakin siellä kotelossa. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Nytpä näen, että siellä ei ole juurikaan mitään silmille tulevaa, joten uskallan seuraavassa mahdollisessa raossa ottaa sen jälleen kerran irti ja tutkailla sitä hieman. Hiilipotikkaa en erota, koska kuva on tummahko. Täytyy katsella tarkemmin sitten omasta.
Olet vian suhteen varmasti oikealla polulla. Jos tuo sensori olisi viallinen niin luulisi sen tekevän aaltoilua tilanteesta riippumatta. Mulla vaan ei tunnu olevan juurikaan muita mahdollisuuksia enää kuin tuo "throttle position sensor". Olen kahlannut netin yms.. niin, että silmiä punoittaa. Vikahan voi aivan hyvin olla vaikka tuossa itseoppivassa ECU:ssa/sen ohjelmoinnissa tai muissa asiaan vaikuttavissa sensoreissa ?
Edit: ymmärtääkseni tuo vasemmalla kuvassasi oleva mötikkä on sähkömoottori, jolla asentoa muutetaan matoruuvin välityksellä. Hiilipotikka on taasen ns. säätövastus, jolla muutetaan jännitetasoa, pitäisi olla jossakin siellä kotelossa. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onko tosi kans? Jos noin on niin selittäisi sen, miksi GTV pitää tyhjäkäyntikierroksia liikkeellä ollessaan suuremmalla. Toisaalta mietityttää, miksei rundeja sitten nostettaisi suoraan aivolaatikolta tulevan tyhjäkäynninsäätösignaalin avulla vaan ihan omalla narullaan.teuhka kirjoitti:Minulla on sellainen kuva, että tuohon joutokäyntisäätimeen tulee yhde mm. nopeusmittarista eli säätää auton ollessa liiikkeellä hieman korkeammat kierrokset kuin pysäytyksissä ollessa, jossa tilassa ei kenelläkään ole ongelmia.
- Epäkelpokeräilijä -
Olet aivan oikeassa - sähkömoottorihan se on!. Tuossa tilassa ei ole muuta kuin mitä kuvassa on näkyvissä.
Sen sijaan UUDESSA KUVASSA albumissani näkyy kansi, jonka alla on mahdollista olla kyseinen "hiilipotikka". Se näkyy saumatun melko tiiviisti eli auennee kuitenkin ja kaipa sen saa takaisin ja tiiviiksi jollain konstilla.
Ja vielä tuosta tyhjäkäynnin heittelyoireilusta; Sitähän ei ole kun ajelee tasaista pitkää vetoa esim. moottoritiellä. Kaupunkiajossa etenkin kun kone on puoli lämmin sitä esiintyy. Edelleen olen tehnyt sen havainnon, että sitä on herkemmin silloin kun tienpinta on epätasainen (kuten kaupungeissa näin talviaikaan), joka jollain lailla viittaisi johonkin liitokseen.
Ja vielä se, että heittelytilanteessa tyhjäkäynti painuu normaalia nopeammin ja liian alas, josta seuraa korjausliike - jne.
Sen sijaan UUDESSA KUVASSA albumissani näkyy kansi, jonka alla on mahdollista olla kyseinen "hiilipotikka". Se näkyy saumatun melko tiiviisti eli auennee kuitenkin ja kaipa sen saa takaisin ja tiiviiksi jollain konstilla.
Ja vielä tuosta tyhjäkäynnin heittelyoireilusta; Sitähän ei ole kun ajelee tasaista pitkää vetoa esim. moottoritiellä. Kaupunkiajossa etenkin kun kone on puoli lämmin sitä esiintyy. Edelleen olen tehnyt sen havainnon, että sitä on herkemmin silloin kun tienpinta on epätasainen (kuten kaupungeissa näin talviaikaan), joka jollain lailla viittaisi johonkin liitokseen.
Ja vielä se, että heittelytilanteessa tyhjäkäynti painuu normaalia nopeammin ja liian alas, josta seuraa korjausliike - jne.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Siellä sen täytyy olla, koska sen tulee olla jollain lailla välityksissä tuohon akseliin. Perustelut tulevat tässä (suomennos korjausCD:n tiedostoista):teuhka kirjoitti:Sen sijaan UUDESSA KUVASSA albumissani näkyy kansi, jonka alla on mahdollista olla kyseinen "hiilipotikka". Se näkyy saumatun melko tiiviisti eli auennee kuitenkin ja kaipa sen saa takaisin ja tiiviiksi jollain konstilla.
- Säädin sisältää tasavirtamoottorin, joka säätää läpän avautumiskulmaa 0 - 15 asteen välillä.
- Säätimeen on sisäänrakennettu kaksi potentiometriä, jotka lähettävät ruiskutuksen ohjausyksikölle (ECU?) seuraavat kulmatiedot:
- 0-15 astetta = tyhjäkäyntinopeus
- 0-83 astetta = muut kierrosnopeudet
--> tämä selittäisi sen, että joissain tapauksissa potikan kosketuspintaan on sopivaan paikkaan palanut "kuolokohta" luultavimmin kipinöinnin vuoksi tai sitten muuten vaan kulunut. Tämähän voisi olla ratkaisu ongelmaamme, mutta ei välttämättä.
Kotelo on näemmä kiinni samalla aineella kuin ilmamassamittarin kansikin. Sen saa kokemusteni mukaan auki viiltämällä vaikkapa mattoveitsellä molemmilta "kumin" sivuilta sen irti ja sen jälkeen vetämällä sen pois. Se on kuin saumaussilikonia, mutta himppasen verran sitkeämpää ja tiukemmassa olevaa kamaa. Tämän jälkeen kampea luukku pois paikaltaan varovasti pienellä meisselillä. Takaisin se saa vaikkapa typyttämällä tikulla epoxiliimaa siihen saumaan. Jos epoxia --> ei aukea toiste enää ilman väkivaltaa. Muista puhdistaa pinnat ennen takaisin kiinnitystä.
Jos sulla, teuhka, kerran on se varaosa, niin sitähän sun kannattaisi katsoa. Jos saat ne potikat esiin, niin kannattaa kysellä elektroniikka alan liikkeistä (esim bebek, partco jne..) onko niitä tai vastaavia, jotka arvoiltaan ja kooltaan mahtuvat sinne koppaan, saatavilla. Jos ei, niin ei kannata yrittää korjata. Jos on, niin sitten voipi yrittää riskillä. Oma villi arvaukseni on, että niitä ei saa mistään.
Piru kun näistä viesteistä tulee näin pitkiä
Edit 10.3. klo 15.18
Ajatuksia syntyy: Lueskelin www.alfa156.net palstaa hakusanalla "idle". Ovat kirjoitusten mukaan vaihtaneet jopa ECU:n korjatakseen vian. Kyseessä on näissä tapauksissa ollut lambda-arvojen väärä tulkinta ECU:ssa (malli, jota ei voi ohjelmoida). Ymmärtääkseni M1.5.5 voidaan ohjelmoida, joten odotan innolla sitä maaliskuun 18., jolloin on tämä edessä DA:ssa (ettei vain olisi pelkkä resetti tiedossa ?)
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Tohon Scuderia Rasvanäpin kysymykseen;Onko tosi kans? Jos noin on niin selittäisi sen, miksi GTV pitää tyhjäkäyntikierroksia liikkeellä ollessaan suuremmalla. Toisaalta mietityttää, miksei rundeja sitten nostettaisi suoraan aivolaatikolta tulevan tyhjäkäynninsäätösignaalin avulla vaan ihan omalla narullaan.
Kyllä minulle eräs asentaja (ei Alfa-asentaja) näin sanoi. En sitten tiedä onko asia näin. Kaipa tyhjäkäynnin pitää olla hieman korkeammalla auton liikkuessa (jarrut, ym.) mutta voihan se sen signaalin ottaa jostain muualtakin.
Enpä saanut sitä kantta auki!Jos sulla, teuhka, kerran on se varaosa, niin sitähän sun kannattaisi katsoa. Jos saat ne potikat esiin, niin kannattaa kysellä elektroniikka alan liikkeistä (esim bebek, partco jne..) onko niitä tai vastaavia, jotka arvoiltaan ja kooltaan mahtuvat sinne koppaan, saatavilla. Jos ei, niin ei kannata yrittää korjata. Jos on, niin sitten voipi yrittää riskillä. Oma villi arvaukseni on, että niitä ei saa mistään.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Pirulainen, kun olis tuollane varavärkki nii voisi yrittää. Laitoinpahan täkyn ostetaan palstalle, jos jollakulla olisi nurkissa sellainen pyörimässä. Ei se ilmin kansikaan mikään helppo juttu ollut. Voihan olla, että se kansi on kaiken lisäksi vielä liimattu/klipseillä kiinni - mene ja tiedä. Teuhka, jos sen saat auki niin voisihan sitä jollakin elektro-crc:llä vast / varovasti paineilmalla koettaa ilman, että potikoita yrittää vaihtaa. Tsemppiä kovasti ja varovaisuutta.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Hyvät naiset ja herrat,
Kuten aikaisemmassa viestissäni mainitsin, niin 18.3 kävin Delta-Autossa oikein utelemassa mahdollista vikaa. Minulla on nyt huonoja ja hyviä uutisia koskien tässä ketjussa mainitunlaista tyhjäkäyntiprobleemaa.
Ensiksi huonot uutiset
- tuo seilaaminen on ominaisuus, joka johtunee ecun hitaudesta ja mm. ottoilman lämpötilan muutoshitaudesta varsinkin kylmillä säillä (tämä muistan, tuli toki muutakin analyysiä niin paljon, että tunsin olevani "liisa ihmemaassa"). Ominaisuus tarkoittaa tässä mielestäni selvää ongelmaa, jota ei ole ratkaistu.
- Delta-autossa (Järvenpää ja Konala) ei tunneta ECUN uudelleen ohjelmointia eli remapping -juttuja
Sitten hyvät uutiset:
- Airbagin merkkivalo on resetoitu --> ok
- sainpa hyvää ja asiallista palvelua + (J:pää testeri 66e ja Konalassa keskustelu 0 e)
- lambdakin testattiin pyynnöstäni
Johtopäätös:
Selattuani myös alfa156.net palstaa tulisi siihen johtopäätökseen, että tuon seilaamisen voi joissakin tapauksissa aiheuttaa lambda jne... Tällöin ECUN remapping on poistanut ongelman.
Tyhjäkäyntisäätimen mekaaninen vika se ei voine olla, koska silloin seilaamista tulisi tapahtua lähes kaikissa olosuhteissa (ei voitane kokonaan poissulkea). Näin ollen mikäli asiaan vaikuttava mekaniikka ja elektroniikka on kunnossa, niin mahdollinen vika löytyy ECU:n ohjelmasta eli siihen tulisi tehdä "remapping".
Koska Delta-Auto ei sitä tee (tai heillä ei ole ohjelmia/laitetta) niin tekeekö joku muu sitä kuin Muukkonen Oulun seudulla ? Onko ketään/mitään yritystä täällä PK-seudulla ? Olisin erittäin halukas kokeilemaan asiaa. Sama se mikä lopputulos, eipähän jäisi sitten asia harmittamaan. En tavoittele mitään 10 hp lisää 500 eurolla 7 vuotta vanhaan kiesiin, vaan ihan ohjelman päivitys vast riittää.
Ihmetyttää ja kummastuttaa. Tuntuu siltä, että briteissä tiedetään asiasta enemmän kuin tietotekniikkasuomessa. Vinkkejä ja kommentteja kiitos !
Edit edit edit 16.1.2007: jossakin muussa yhteydessä mainitsinkin, että vaihdettuani tarvike-ILMI:n aitoon Boschilaiseen ILMI:in hävisivät myös tyhjäkäyntiongelmat Alfastani.
Kuten aikaisemmassa viestissäni mainitsin, niin 18.3 kävin Delta-Autossa oikein utelemassa mahdollista vikaa. Minulla on nyt huonoja ja hyviä uutisia koskien tässä ketjussa mainitunlaista tyhjäkäyntiprobleemaa.
Ensiksi huonot uutiset
- tuo seilaaminen on ominaisuus, joka johtunee ecun hitaudesta ja mm. ottoilman lämpötilan muutoshitaudesta varsinkin kylmillä säillä (tämä muistan, tuli toki muutakin analyysiä niin paljon, että tunsin olevani "liisa ihmemaassa"). Ominaisuus tarkoittaa tässä mielestäni selvää ongelmaa, jota ei ole ratkaistu.
- Delta-autossa (Järvenpää ja Konala) ei tunneta ECUN uudelleen ohjelmointia eli remapping -juttuja
Sitten hyvät uutiset:
- Airbagin merkkivalo on resetoitu --> ok
- sainpa hyvää ja asiallista palvelua + (J:pää testeri 66e ja Konalassa keskustelu 0 e)
- lambdakin testattiin pyynnöstäni
Johtopäätös:
Selattuani myös alfa156.net palstaa tulisi siihen johtopäätökseen, että tuon seilaamisen voi joissakin tapauksissa aiheuttaa lambda jne... Tällöin ECUN remapping on poistanut ongelman.
Tyhjäkäyntisäätimen mekaaninen vika se ei voine olla, koska silloin seilaamista tulisi tapahtua lähes kaikissa olosuhteissa (ei voitane kokonaan poissulkea). Näin ollen mikäli asiaan vaikuttava mekaniikka ja elektroniikka on kunnossa, niin mahdollinen vika löytyy ECU:n ohjelmasta eli siihen tulisi tehdä "remapping".
Koska Delta-Auto ei sitä tee (tai heillä ei ole ohjelmia/laitetta) niin tekeekö joku muu sitä kuin Muukkonen Oulun seudulla ? Onko ketään/mitään yritystä täällä PK-seudulla ? Olisin erittäin halukas kokeilemaan asiaa. Sama se mikä lopputulos, eipähän jäisi sitten asia harmittamaan. En tavoittele mitään 10 hp lisää 500 eurolla 7 vuotta vanhaan kiesiin, vaan ihan ohjelman päivitys vast riittää.
Ihmetyttää ja kummastuttaa. Tuntuu siltä, että briteissä tiedetään asiasta enemmän kuin tietotekniikkasuomessa. Vinkkejä ja kommentteja kiitos !
Edit edit edit 16.1.2007: jossakin muussa yhteydessä mainitsinkin, että vaihdettuani tarvike-ILMI:n aitoon Boschilaiseen ILMI:in hävisivät myös tyhjäkäyntiongelmat Alfastani.
Viimeksi muokannut JiiPee, 16 Tammi 2007, 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuli tuossa viikonloppuna ihmeteltyä tätä "ominaisuutta" tuttavan 2.0TS:ssä. Alfa jää käymään tyhjäkäyntiä 1500rpm, kun auto liikkuu, mutta pysähdyttäessä tyhjäkäynti asettuu hieman alle 1000rpm.
En tiedä johtuuko sitten tuosta "ominaisuudesta", mutta kaasua helpotettaessa syötönkatkaisu tuntuu menevän joskus turhan terävästi päälle ja näin pintakaasulla ajosta tulee helposti nykivää.
Autoon on vaihdettu uusi kaasuläppäpotikka sekä kaasuläppäkotelo on putsattu. Pitänee ottaa tuo vielä jossain vaiheessa ihmeteltävksi ja tarkastaa vielä tuon potikan säädöt.
En tiedä johtuuko sitten tuosta "ominaisuudesta", mutta kaasua helpotettaessa syötönkatkaisu tuntuu menevän joskus turhan terävästi päälle ja näin pintakaasulla ajosta tulee helposti nykivää.
Autoon on vaihdettu uusi kaasuläppäpotikka sekä kaasuläppäkotelo on putsattu. Pitänee ottaa tuo vielä jossain vaiheessa ihmeteltävksi ja tarkastaa vielä tuon potikan säädöt.
Menin Konalan Deltaan valittamaan tyhjäkäynnin seilausta 500-1500 välillä.
Asentaja sanoi että kaasuläppäsäädin on varmaankin rikki.
Vaihtoivat kääsuläppäsäätimen ja tekivät jonkun resetin ecuun.
Hain auton pois , alkoi nykimäään 3000 rpm. kohdalla, soitin ja kysyin että mikä nyt. Tyhjäkäynnin seilaaminen ei ollut korjaantunut ja sen lisäksi ilmi rikki.
Soitin perään ja sanoivat että hae jostakin tarvikeilmi ja vaihda itse.
Deltaan meni 400 euroa ja bocshin ilmiin 400 euroa.
Niin en tiedä vielä onko korjaantunut
Asentaja sanoi että kaasuläppäsäädin on varmaankin rikki.
Vaihtoivat kääsuläppäsäätimen ja tekivät jonkun resetin ecuun.
Hain auton pois , alkoi nykimäään 3000 rpm. kohdalla, soitin ja kysyin että mikä nyt. Tyhjäkäynnin seilaaminen ei ollut korjaantunut ja sen lisäksi ilmi rikki.
Soitin perään ja sanoivat että hae jostakin tarvikeilmi ja vaihda itse.
Deltaan meni 400 euroa ja bocshin ilmiin 400 euroa.
Niin en tiedä vielä onko korjaantunut
Melkein piruillessani soittaisin kuluttajaneuvojalle ja kysyisin, pitääkö sinun maksaa virheellisestä diagnoosista ja ehjän osan vaihtamisesta tuon virheellisen diagnoosin perusteella.maru kirjoitti:Menin Konalan Deltaan valittamaan tyhjäkäynnin seilausta 500-1500 välillä.
Asentaja sanoi että kaasuläppäsäädin on varmaankin rikki.
Vaihtoivat kääsuläppäsäätimen ja tekivät jonkun resetin ecuun.
Hain auton pois , alkoi nykimäään 3000 rpm. kohdalla, soitin ja kysyin että mikä nyt. Tyhjäkäynnin seilaaminen ei ollut korjaantunut ja sen lisäksi ilmi rikki.
Soitin perään ja sanoivat että hae jostakin tarvikeilmi ja vaihda itse.
Deltaan meni 400 euroa ja bocshin ilmiin 400 euroa.
Niin en tiedä vielä onko korjaantunut
VMP