Narinaa ynnä muuta...
Valvoja: Moderators
Narinaa ynnä muuta...
Pientä "narinaa" 156:sta, eli etutukivarsi aloitti narinan pakkasten alettua.
Ajettu on Alfalla vasta 12 tkm ja viimevuotinen on malliltaan. Noo, takuuseenhan se menee. Edellinen Alfani oli 147, -01 mallinen ja sama narina alkoi 20 tkm:n jälkeen. Että voihan narinaa.
Ja toinen juttu, onko muilla vilkkurele alkanut "kilistämään" kuin tiuku konsanaan tai sitten pidenpään valoristeksessä odottaessa "vinkaisemaan"? Tällaisia ääniä siis vilkusta, on jo kerran vaihdettu parin tuhannen km:n ajon jälkeen ja nyt taas vaihdetaan ja tiätty takuuseen. Muuten, ei voida pelkkää relettä vaihtaa, vaan joudutaan uusimaan koko viiksi.....
Siis, onko moisia oireita muilla Alfisteilla ollut ?
Ajettu on Alfalla vasta 12 tkm ja viimevuotinen on malliltaan. Noo, takuuseenhan se menee. Edellinen Alfani oli 147, -01 mallinen ja sama narina alkoi 20 tkm:n jälkeen. Että voihan narinaa.
Ja toinen juttu, onko muilla vilkkurele alkanut "kilistämään" kuin tiuku konsanaan tai sitten pidenpään valoristeksessä odottaessa "vinkaisemaan"? Tällaisia ääniä siis vilkusta, on jo kerran vaihdettu parin tuhannen km:n ajon jälkeen ja nyt taas vaihdetaan ja tiätty takuuseen. Muuten, ei voida pelkkää relettä vaihtaa, vaan joudutaan uusimaan koko viiksi.....
Siis, onko moisia oireita muilla Alfisteilla ollut ?
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Vilkku vinkuu
Tuo vinkuva vilkku on tuttu. Ilmiö esiintyy nimenomaan pakkasella.
Kovasti ihmetyttää tuo usein mainittu tukivarsien vinkuminen. Olisikohan ilmiö harvinaisempi SportPack-alustalla (lyhemmät joustot tai jotakin)?
Kovasti ihmetyttää tuo usein mainittu tukivarsien vinkuminen. Olisikohan ilmiö harvinaisempi SportPack-alustalla (lyhemmät joustot tai jotakin)?
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Natiseen alkoi minullakin, jos se on se ylätukivarren pallonivel niin kuinka käytännössä suoritit em. voiteluoperaation.Maho kirjoitti:Tietysti kannattaa vaihtaa tuo tukivarsi jos menee takuuseen... itsellä alkoi kesällä nitisemään jonka jälkeen öljysin nivelet kunnolla. Aikaa meni noin 2min. ja sen jälkeen ei ole kitissyt edes kovilla pakkasilla.
Ei ne välttämättä ole kuluneet, pelkästään kuivat!
Kiitos etukäteen
Mobil rally formulaa ja jotain vaseliinia laitoin perään. Voitelin sillä kaikki etupään nivelet ja hyvin on kestänyt. CRC:t ja sun muut aineet voi unohtaa. Muuten saa saman operaation tehdä joka viikko.MK kirjoitti:Natiseen alkoi minullakin, jos se on se ylätukivarren pallonivel niin kuinka käytännössä suoritit em. voiteluoperaation.Maho kirjoitti:Tietysti kannattaa vaihtaa tuo tukivarsi jos menee takuuseen... itsellä alkoi kesällä nitisemään jonka jälkeen öljysin nivelet kunnolla. Aikaa meni noin 2min. ja sen jälkeen ei ole kitissyt edes kovilla pakkasilla.
Ei ne välttämättä ole kuluneet, pelkästään kuivat!
Kiitos etukäteen
Ei enää Alfaa... eipä
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Minuakin kiinnosti lähinnä pallonivelten voitelu, mitä kautta kumitiiviteen ohi voitelu onnistuu, kuinka välttää hiekan yms. lian pääsy tiivisteen sisälle voideltaessa, spray-vaseliini tai öljy lääkeruiskulla lienee kätevin tapa?vesajorma kirjoitti:Käytitkö apuna ns. "isoa lääkeruiskua", vai ihanko vaan tippakannulla, vai millätavoin öljysit ?
Takuuaikana tottakait vaihdatan tukivarren, mutta vastaisuuden varalle kyselen.
Jos se narina tulee etupään ylätukivarresta, eikä tuo öljyn roiskiminen niihin kumipusliin auta (puslat on muuten FIAT merkkisiä, jippii!) , niin suosittelisin kyllä koko tukivarren vaihtoa (samantien kumpikin puoli). Osa ei ole kallis ja vaikuttaa ajettavuuteen, säästää voi muuallakin...
Edellisen 156:n kanssa valitin täällä huollossa narinasta kylmänä ja siellä ne teki valohoitona tuon öljyn sumuttamisen - upeeta toimintaa merkkihuollossa - arvostin asiaa aikani kunnes ongelma palasi. Tyhmänä purkasin sitten itte tukivarret veke ja uitin puslia tovin moottoriöljykylvyssä ja totesin että pallonivelkin oli jo kokolailla vaihtokunnossa... kasauksen jälkeen narinaa ei taas ollut, mutta seuraavana viikonloppuna vaihdoin uudet tukivarret kummallekin puolelle.
Muistaakseni koeajo siirtyi sunnuntain puolelle, koska vaihtourakka vaati six packillisen vaahtoavia nesteitä. Perstuntumalla ainakin 15 hp oli tullut tehoja lisää eli vaihto kannatti .
Edellisen 156:n kanssa valitin täällä huollossa narinasta kylmänä ja siellä ne teki valohoitona tuon öljyn sumuttamisen - upeeta toimintaa merkkihuollossa - arvostin asiaa aikani kunnes ongelma palasi. Tyhmänä purkasin sitten itte tukivarret veke ja uitin puslia tovin moottoriöljykylvyssä ja totesin että pallonivelkin oli jo kokolailla vaihtokunnossa... kasauksen jälkeen narinaa ei taas ollut, mutta seuraavana viikonloppuna vaihdoin uudet tukivarret kummallekin puolelle.
Muistaakseni koeajo siirtyi sunnuntain puolelle, koska vaihtourakka vaati six packillisen vaahtoavia nesteitä. Perstuntumalla ainakin 15 hp oli tullut tehoja lisää eli vaihto kannatti .
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Vielä kerran tästä vanhasta vaivasta. Etupään narinat saavuttivat pikkuhiljaa sellaiset mittasuhteet, ettei vähäisessäkään määrin kuopaisella tiellä enää viitsinyt ajella.
Paikallinen korjaamoalan yrittäjä neuvoi laittamaan moottoriöljyä ohutneulaisella injektioruiskulla palloniveliin suojakumin läpi. Kokeilin etupään ylätukivarsien palloihin, ja kas, ei narise enää.
Helppo ja nopea homma, kannattaa kokeilla ennenkuin rupeaa vaihtamaan osia.
Paikallinen korjaamoalan yrittäjä neuvoi laittamaan moottoriöljyä ohutneulaisella injektioruiskulla palloniveliin suojakumin läpi. Kokeilin etupään ylätukivarsien palloihin, ja kas, ei narise enää.
Helppo ja nopea homma, kannattaa kokeilla ennenkuin rupeaa vaihtamaan osia.
Narinaa kuuluu minullakin ja tuo teidän keino tukivarsien nivelien öljyämisestä kuulostaa toimivalta. Ongelma on siinä, kun en tiedä mikä se tukivarsi oikein on
Eli mihinkähän sitä öljyä tarkalleen ottaen tulee laittaa? Nyt kaivataan ns. rautalangasta väännettyjä ohjeita
Näkyisiköhän tuosta kuvasta niiden öljyttävien kohtien sijainteja? (kuva on etujousituksesta huolto-cd:ltä)
Eli mihinkähän sitä öljyä tarkalleen ottaen tulee laittaa? Nyt kaivataan ns. rautalangasta väännettyjä ohjeita
Näkyisiköhän tuosta kuvasta niiden öljyttävien kohtien sijainteja? (kuva on etujousituksesta huolto-cd:ltä)
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Itselläni narisee tuo osan kaksi ulkolaidan pystytukeen kiinnittyvä pallonivel(?) kun kääntelee keula ilmassa renkaita - väljyyttä ei (vielä) ole lainkaan, joten kaipa sinne pitäis voiteluainetta ruikkia -
Ruiskun ostoon siis, mutta ennen toimeen ryhtymistä kiinnostaisi tietää mikä voiteluainelaatu takaisi pisimmän hiljaisuuden.
Ruiskun ostoon siis, mutta ennen toimeen ryhtymistä kiinnostaisi tietää mikä voiteluainelaatu takaisi pisimmän hiljaisuuden.
Itse käytin mobilin rally formulaa 5w50. Hyvin on hiljasena pysynyt jo toista vuotta.Ruokoton kirjoitti:Itselläni narisee tuo osan kaksi ulkolaidan pystytukeen kiinnittyvä pallonivel(?) kun kääntelee keula ilmassa renkaita - väljyyttä ei (vielä) ole lainkaan, joten kaipa sinne pitäis voiteluainetta ruikkia -
Ruiskun ostoon siis, mutta ennen toimeen ryhtymistä kiinnostaisi tietää mikä voiteluainelaatu takaisi pisimmän hiljaisuuden.
Ei enää Alfaa... eipä
Aaarghh.. tuo #vetin natina ja toisinaan kiljahteluksi yltyvä meteli on vallannut myös oman matkustamoni! Pientä ininää tulee pienemmillä nopeuksilla kiihdytettäessä ja sitten sitä raivokkaampaa kuopissa ja hidasteissa. Fittimäistä yhtä kaikki.
Huumeruiskulla ollaan käyty ruikkimassa kohta puoli litraa semi-synteettistä mobila jokaiseen mahdolliseen renkaan irti ollessa nähtävään puslaan. Lisäksi tohotettu puolikas purkki castrolin CRC-vastaavaa ala-ja ylätukivarren kiinnityksiin eikä ota tuottaakseen tulosta.
Nyt se kitinä alkaa tulemaan jo uniin.. olisiko jollain jotain ideoita, ennen kuin sipuli nitkahtaa lopullisesti ylikierroksille ja löydyn iltapäivälehtien lööpeistä?
Kiitos muuten kaikille niille, jotka ovat kirjoitelleet vinkkejään phorumille. Kutakuinkin kaikkeen tuntuu löytyvän avustusta ja sitä on tarvittu kertaan jos toiseenkin kaikkeen pieneen askarteluun. Hieno ja toimiva forumi kerrassaan.
Huumeruiskulla ollaan käyty ruikkimassa kohta puoli litraa semi-synteettistä mobila jokaiseen mahdolliseen renkaan irti ollessa nähtävään puslaan. Lisäksi tohotettu puolikas purkki castrolin CRC-vastaavaa ala-ja ylätukivarren kiinnityksiin eikä ota tuottaakseen tulosta.
Nyt se kitinä alkaa tulemaan jo uniin.. olisiko jollain jotain ideoita, ennen kuin sipuli nitkahtaa lopullisesti ylikierroksille ja löydyn iltapäivälehtien lööpeistä?
Kiitos muuten kaikille niille, jotka ovat kirjoitelleet vinkkejään phorumille. Kutakuinkin kaikkeen tuntuu löytyvän avustusta ja sitä on tarvittu kertaan jos toiseenkin kaikkeen pieneen askarteluun. Hieno ja toimiva forumi kerrassaan.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
-03 156:n narinanmetsästyksessä meinasi hermot mennä itselläkin, kunnes...
Jossain vuosimallin -02 loppupuolella on kuulemma vaihtunut etupään kallistuksenvakaajan alihankkija.
Sen seurauksena osa -02 ja -03 vuosimalleista alkaa ääntelehtimään ko. osan puslista narinan säestyksellä.
Jotta kallistuksenvakaajan puslat pääsee kunnolla voitelemaan, edellyttää se ohjausvaihteen purkamisen.
Itse, kun en näistä paljoakaan ymmärrä, teki homman Konalan DA:n pikahuolto.
Kustannuksia kertyi muistaakseni 230 eur.
Jossain vuosimallin -02 loppupuolella on kuulemma vaihtunut etupään kallistuksenvakaajan alihankkija.
Sen seurauksena osa -02 ja -03 vuosimalleista alkaa ääntelehtimään ko. osan puslista narinan säestyksellä.
Jotta kallistuksenvakaajan puslat pääsee kunnolla voitelemaan, edellyttää se ohjausvaihteen purkamisen.
Itse, kun en näistä paljoakaan ymmärrä, teki homman Konalan DA:n pikahuolto.
Kustannuksia kertyi muistaakseni 230 eur.
..niin unohtui tosiaan sanoa, että hammastangon suojakumia uusittaessa pyysin pajalla katsomaan, että onko sillä tienoolla välyksiä tai muuta häikkää. Mitään vikaa ei kuitenkaan onnekseni/epäonnekseni löytynyt.
Siis kaiken järjen mukaan jos sitä öljyä on mennyt sinne mistä kitinä tulee, niin (välyksistäkin huolimatta) sen kai pitäisi loppua ainakin toviksi, eikös? Meteli on kuitenkin pysynyt ponnisteluista huolimatta samanlaisena. Ei vissiin auta muu kuin tarkastaa vielä kertaalleen, ettei vaan jäänyt mikään kumi vaille huomiota.
Edit: 156:ni on siis -99. Sitäkään en tainnut mainita missään aikaisemmin. Kiitos kuitenkin.
Siis kaiken järjen mukaan jos sitä öljyä on mennyt sinne mistä kitinä tulee, niin (välyksistäkin huolimatta) sen kai pitäisi loppua ainakin toviksi, eikös? Meteli on kuitenkin pysynyt ponnisteluista huolimatta samanlaisena. Ei vissiin auta muu kuin tarkastaa vielä kertaalleen, ettei vaan jäänyt mikään kumi vaille huomiota.
Edit: 156:ni on siis -99. Sitäkään en tainnut mainita missään aikaisemmin. Kiitos kuitenkin.
Viikonloppuisista öljyämisistä huolimatta kirskuminen ei ole mennyt mihinkään. Sain sen katomaan jo pariin otteeseen muutamaksi tunniksi, mutta sieltä se vain sitkeästi aina tulee. Öljyäminen ei ole myöskään vaikuttanut millään tavalla pienillä nopeuksilla "kurmottamiseen". Olisikohan siellä välyksiä sitten laakerissa? -renkaan roikkuessa vapaana välyksiä mihinkään suuntaan ei tunnu kuitenkaan olevan, missään. Toisaalta jos aivan tarkkoja ollaan, niin jotain pientä väljää lonksumista voisi kuvitella kuulevansa kuoppiin ja muihin ajettaessa, kitinän ollessa hetkellisesti poissa. AD:n mukaan tosiaan ei.. kerrassaan kummallista.
Osaako esim AD-huolto tai muut tarkistaa/vaihtaa noita tiivisteitä + laakeria, vai kannattaako viedä jonnekin muualle? Joku Muukkonen on esiintynyt ainakin forumin juttujen ohessa enemmän kuin usein.
Vinkkejä ja ehdotuksia otetaan hattu kädessä vastaan.
Osaako esim AD-huolto tai muut tarkistaa/vaihtaa noita tiivisteitä + laakeria, vai kannattaako viedä jonnekin muualle? Joku Muukkonen on esiintynyt ainakin forumin juttujen ohessa enemmän kuin usein.
Vinkkejä ja ehdotuksia otetaan hattu kädessä vastaan.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Eli uskallusta löytyi porailla reikiä tukivarsiin, toivottavasti kestää eikä repeä kesken ajon.
Toisaalta ihmetyttää myös tuo öljyn ruiskiminen kumin ympärille, eikös yleensä ole sanottu ettei kumi osat oikeen tykkää öljystä vaan tarvisi käyttää silikoonia.
Ja jos ne nivelet vaihtaa kerran kolmessa vuodessa niin ei tarvi pahemmin kuunnella kitinöitä. Eikös ne olleet jotain 60 euroo kappale ja vaihtoon menee noin 30min per puoli omassa kotipihassa.
Toisaalta ihmetyttää myös tuo öljyn ruiskiminen kumin ympärille, eikös yleensä ole sanottu ettei kumi osat oikeen tykkää öljystä vaan tarvisi käyttää silikoonia.
Ja jos ne nivelet vaihtaa kerran kolmessa vuodessa niin ei tarvi pahemmin kuunnella kitinöitä. Eikös ne olleet jotain 60 euroo kappale ja vaihtoon menee noin 30min per puoli omassa kotipihassa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Laitatin omaan alfaani uudet ylätukivarret,ennen asennusta irrotin
sujakumin pidikkeen ja tuuppasin vaseliinia reilusti sinne nivelen ympäristöön, pidike takaisin ja asennukseen,on muuten köyhänlaisesti
rasvaa niissä uusissa nivelissä
Uteliaisuuttani tarkistin, oikeessa olin(helppo homma) eikä taatusti
narise enää ne nivelet vähään aikaan
sujakumin pidikkeen ja tuuppasin vaseliinia reilusti sinne nivelen ympäristöön, pidike takaisin ja asennukseen,on muuten köyhänlaisesti
rasvaa niissä uusissa nivelissä
Uteliaisuuttani tarkistin, oikeessa olin(helppo homma) eikä taatusti
narise enää ne nivelet vähään aikaan
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Terveiset DA:sta
Kävin aamulla hakemassa Deltasta 156:n kankaiset matot ja ovat muuten hinta/näyttävyydeltään (35e/sarja) aika kohdillaan. Istuvat vielä hiukan paremmin kuin samanhintaiset tarvikematot; Rensin kaukalomatot eivät sopineet ainakaan ollenkaan.
..sitten asiaan. Kävin huollosta kysymässä, että mitäs sille kitinälle pitäisi tehdä. Nostivat auton pukille ja tarkastivat välykset, jota ei vieläkään tosiaan löytynyt. Arvelivat, että nitinä tulee ylätukivarren nivelen laakeroinnista. Siellä on kuulemma akselin ympärillä kumiholkki, joka kuivuessaan alkaa pitämään meteliä. Laakerointi pitäisi kuulemma purkaa ja voidella kumiholkki silikonilla. Siihen menisi kuulemma arviolta 2h ja siis pieti olisi satasen luokkaa.
Kävin aamulla hakemassa Deltasta 156:n kankaiset matot ja ovat muuten hinta/näyttävyydeltään (35e/sarja) aika kohdillaan. Istuvat vielä hiukan paremmin kuin samanhintaiset tarvikematot; Rensin kaukalomatot eivät sopineet ainakaan ollenkaan.
..sitten asiaan. Kävin huollosta kysymässä, että mitäs sille kitinälle pitäisi tehdä. Nostivat auton pukille ja tarkastivat välykset, jota ei vieläkään tosiaan löytynyt. Arvelivat, että nitinä tulee ylätukivarren nivelen laakeroinnista. Siellä on kuulemma akselin ympärillä kumiholkki, joka kuivuessaan alkaa pitämään meteliä. Laakerointi pitäisi kuulemma purkaa ja voidella kumiholkki silikonilla. Siihen menisi kuulemma arviolta 2h ja siis pieti olisi satasen luokkaa.
Samanikäisen Alfan narina vaivaa minuakin. Pystyykö tuon narinan kotikonstein paikallistamaan kallistuksenvakaajaan? Tuntuu turhalta hommalta vaihdella/voidella tukivarsia, jos ääni tuleekin vakaajasta.TommiS kirjoitti:Jossain vuosimallin -02 loppupuolella on kuulemma vaihtunut etupään kallistuksenvakaajan alihankkija.
Sen seurauksena osa -02 ja -03 vuosimalleista alkaa ääntelehtimään ko. osan puslista narinan säestyksellä.
3. vuosihuollon yhteydessä Deltan piti selvittää mistä narina on lähtöisin, mutta liekö sitten asentajalta aika loppunut kun syy ei ollut selvinnyt. Huoltotiskin takana seissyt kaveri vain vihjaili että taitaa olla ominaisuus eikä vika.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
Itse ruikin injektioruiskulla öljyä kaikkiin mahdollisiin tukivarsien pusliin, eikä apua tuntunut löytyvän.
Alustasarjan laiton yhteydessä Auto-Milanossa ongelma oli tuttu, ja kuulemma nimenomaan -03 vuosimalleja vaivaava juttu. Kallistuksenvakaajan kunnolliseen voiteluun olisi pitänyt varata erikseen aika, joten hoidatin homman myöhemmin Konalassa.
Deltan pikahuollossa kallistuksenvakaajan narina ko.vuosimallissa oli myös hyvin tiedossa.
Maahantuojaa tästä en jaksanut alkaa vedättämään vastuuseen, lopputuloksen olisin ennalta arvannut, joten ajattelin säästää henkisiä voimiani, ja maksoin homman kiltisti rahassa.
Alustasarjan laiton yhteydessä Auto-Milanossa ongelma oli tuttu, ja kuulemma nimenomaan -03 vuosimalleja vaivaava juttu. Kallistuksenvakaajan kunnolliseen voiteluun olisi pitänyt varata erikseen aika, joten hoidatin homman myöhemmin Konalassa.
Deltan pikahuollossa kallistuksenvakaajan narina ko.vuosimallissa oli myös hyvin tiedossa.
Maahantuojaa tästä en jaksanut alkaa vedättämään vastuuseen, lopputuloksen olisin ennalta arvannut, joten ajattelin säästää henkisiä voimiani, ja maksoin homman kiltisti rahassa.
Taisin saada omaan onglemaani ratkaisun, kun imeytin hiljalleen ja useampaan otteeseen injektioruiskun avulla reilu viikko sitten ylä- ja alatukivarsien kumien väleihin kumi- ja muovipintojen hoitoon tarkoitettua silikonisuihketta. Kitinä on nyt pysynyt jo toistaiseksi viikon poissa. Öljyllä sain kitinän katoamaan vain joiksikin tunneiksi.
Aine on ilmeisesti sen verran juoksevampaa, että se menee ahtaanpiinkin välyksiin.
Aine on ilmeisesti sen verran juoksevampaa, että se menee ahtaanpiinkin välyksiin.
Jotta menisi ihan rautalangasta vääntämiseksi (nimimerkillä pakkasten tultua nitisee taas, autoista en just mitään tiedä mutta homma vaikuttaa helpolta jopa poropeukalolle) - pari kysymystä, saa vastata kuka vain:Pennola kirjoitti:ylä- ja alatukivarsien kumien väleihin kumi- ja
- Ylätukivarren pallonivel lienee kuvan osan 2 siinä päässä mistä osa liittyy vain yhdestä kohtaa mihinkään. Eli auton ulkoreunan suunnalla. Siinä näyttäisi pullistelevan suojakumi houkuttelevasti niin että siitä vaan neulalla läpi - mutta onnistuitko voitelemaan tämänkin jotenkin suojakumin saumoista, puhkaisematta itse osaa?
- Entäs nämät kaksi jäljellejäävää kiinnityskohtaa, tuossa talvirenkaita vaihtaessa katselin että mistä suunnasta tuonne saa mitään neuloja tuikattua, onko niin että päistä päin, kiinnitystapin suunnasta? Ja alatukivarsissa sama homma, auton keulasta päin ja perästä päin katsoen pitäisi jotain kumitiivistettä näkymän?
- Ja entäpä peräpää; siellä näyttäisi olevan osittain samannäköistä viritelmää, jos kohta ainut samannäköinen suojakumi kuin tuon palloniveleksi arvelemani ympärillä, löytyi jonkun ihmeellisen pystytangon päistä?
Tästä nitinäaiheesta muuten näyttää olevan melko monta ketjua, mutta FAQ:ssa ei, ehkä tällainen Tukivarsien Voitelu For Dummies -ohje sopisi sinnekin?
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä pientä bonusta; molemmat ylätukivarret lopussa, sekä akselin päästä että palloista, repsikan puolella pallon suojakumi irvisti paljastaen itse pallonivelenkin
Vio v***n v***u!!!
No se pitää laittaa auto kuntoon, tiedustelu paikkakunnan varaosaliikkeisiin, ei löydy ylätukivarsia, vain puslia???
Deltassa molempien tukivarsien vaihto töineen sis. pyöränkulmien säädöt 568 €. Saako jostain halvemmalla? Mihinkään kauas en lähde ajamaan, maksakoon sitten mitä maksaa, kestäähän ne taas ainakin 2 vuotta
Ihanan kallista, mutta La vita é.
Ai niin, jos jotain positiivista halutaan hakea niin takapään puslat tuntui olevan kunnossa.
Vio v***n v***u!!!
No se pitää laittaa auto kuntoon, tiedustelu paikkakunnan varaosaliikkeisiin, ei löydy ylätukivarsia, vain puslia???
Deltassa molempien tukivarsien vaihto töineen sis. pyöränkulmien säädöt 568 €. Saako jostain halvemmalla? Mihinkään kauas en lähde ajamaan, maksakoon sitten mitä maksaa, kestäähän ne taas ainakin 2 vuotta
Ihanan kallista, mutta La vita é.
Ai niin, jos jotain positiivista halutaan hakea niin takapään puslat tuntui olevan kunnossa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Kova on Deltan hinta. Itse pääsin tuosta samasta hommasta vuosi sitten syksyllä n. 260 eurolla koiranluineen.
Suosittelen paikallista Vianor-liikettä tuon työn tekemiseen (nyt on kyllä vähän huono aika rengasvaihtosesongin vuoksi), sillä siellä tekevät työkseen juuri näitä töitä (tukivarret, iskarit, pakoputket jne.) Työ 1,5 tuntia ja kulmasäätö yhteensä 130 euroa.
Tukivarret ostin täältä http://www.axel-augustin.de/ ja samaan aikaan tuli muistaakseni jotain muutakin. Ylätukivarren kappalehinta 39 euroa ja hyvin ovat pelittäneet. (vasen palkki Fahrzeugauswahl eli auton ja mallin valinta - sieltä sitten Dreieckslenker vorne) Onlineshopin (uusi eikä vielä näytä toimivan tavaravalikoiman osalta) kautta kannattanee kysellä - osaavat myös englantia ellen väärin muista. Kannattaa tilata samalla kertaa kaikki tavittava sillä noin 23 euron postimaksuun tulee paljon tavaraa. Ennakkomaksu.
Edit: Koiranluu 156:een (Stabilisatorkoppelstange) 16,50 euroa, jotka tietenkin vaihdettin samalla kertaa tuohon yllämainittuun Vianor-hintaan.
Suosittelen paikallista Vianor-liikettä tuon työn tekemiseen (nyt on kyllä vähän huono aika rengasvaihtosesongin vuoksi), sillä siellä tekevät työkseen juuri näitä töitä (tukivarret, iskarit, pakoputket jne.) Työ 1,5 tuntia ja kulmasäätö yhteensä 130 euroa.
Tukivarret ostin täältä http://www.axel-augustin.de/ ja samaan aikaan tuli muistaakseni jotain muutakin. Ylätukivarren kappalehinta 39 euroa ja hyvin ovat pelittäneet. (vasen palkki Fahrzeugauswahl eli auton ja mallin valinta - sieltä sitten Dreieckslenker vorne) Onlineshopin (uusi eikä vielä näytä toimivan tavaravalikoiman osalta) kautta kannattanee kysellä - osaavat myös englantia ellen väärin muista. Kannattaa tilata samalla kertaa kaikki tavittava sillä noin 23 euron postimaksuun tulee paljon tavaraa. Ennakkomaksu.
Edit: Koiranluu 156:een (Stabilisatorkoppelstange) 16,50 euroa, jotka tietenkin vaihdettin samalla kertaa tuohon yllämainittuun Vianor-hintaan.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Joo, katsoin Muukkosen hinnan, 72€/kpl eli 144€+työ+kulmien tarkistus/säätö. Jos omalle työlle ei laske mitään hintaa niin jää tuo kulmien säätö eli jotain...?Janne kirjoitti:Muukkonen lähettää ylätukivarret sulle murto-osalla Deltan hinnoista.
Ja jos sulla on vähänkään ti-miehen vikaa, niin nuo ei oo iso homma vaihtaa itse.
Tutustut samalla autosi sielunelämään ja vaihdat mm. ne yleiset kolisijat eli koiranluut (a`n.15-20€).
Kyllähän sitä mielellään Alfaa rassaisi jos olisi käytössä lämmin talli, talvinen piharemontti ei sovi mun vartalolle enää
Sitä hommaa on tullut tehtyä jo nuorempana ihan tarpeeksi.
Tossa vieressä on Autofix-korjaamo joka tekee kympin halvemmalla per tunti kuin Delta, onhan se säästöä sekin.
Osien hintaa en kysynyt Deltasta, varmasti kaksi kertaa Muukkosen hinta.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Osat tilattu varaosaliikkeestä/korjaamosta, joka tekee vaihdon, ensi perjantaiksi varattu vaihtoaika. Osat yht. 145€ ja vaihtotyö n. 200€, tosin aikaa varattu 4h että tuo voi olla pienempikin kun tunti on viiskybää. Toivottavasti ei ole eka Alfa pojilla käsittelyssäAlfistipohjoosesta kirjoitti:Yksistään ei tuntihinta kerro mitään jos työaika ei ole sama. Eli jos pyrkii olemaan eurotarkka niin kannattaa ottaa ennalta paperille vaihtotarjous.
Pitää muistaa evästää että rasvaavat tukivarren puslat KUNNON rasvalla koska alkuperäiset "varastointirasvat" lähtee kuin rasva elviksen letistä.
En viitsi alkaa kuunnella narinaa heti vaihdon jälkeen.
Jaa että pyöränkulmien säätö on tarpeeton ylätukivarsien vaihdon jälkeen?
Pitää varmistaa tuokin, tuskin tarkistus on pahitteeksi, voihan ne kulmat olla viturallaan jo valmiiksi!
Vaikutti muuten asialliselta firmalta, ystävällinen ja tehokkaan tuntuinen palvelu teki hyvän ensivaikutelman, samoin uudet siistit ja valoisat asiakastilat. AutoPro Kouvolassa Kaitilankadulla. Jos lisäkehut on paikallaan niin kerron sitten kun homma on tehty.
Edittiä: homma hoidettu, Alfan kolinat on historiaa, toistaiseksi
Osat tuli alle 24h toimitusajalla ja itse vaihto kesti noin 2 tuntia pyöränkulman tarkistuksineen. Ainoa takaisku oli kalliimmat tukivarret, niitä halvempia ei ollut saatavilla. Ottivatko sitten Deltasta vai mistä, samapa tuo, vähän kalliimpaa, mutta pääasia eli Alfa on kunnossa ja se jos mikä lämmittää mieltä paakkuisilla kaduilla ajellessa. On iloinen Einari se kun auto ei narise (Juicea mukaillen)
Eli suosittelen kyseistä korjaamoa Alfisteille. Hyvä ja nopea palvelu, ihan oikeasti tuli sellainen fiilis että homma otetaan tosissaan ja asiakasta kuunnellaan kun työtä otetaan vastaan.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Voihan vee ku hävettää ajella Alfalla taas vaihteeksi
Toissapäivänä alkoi etupäästä kuulua narinaa ja tänään meteli yltyi melkoisen infernaaliseksi.
Lienee sama ongelma eli puslat kuten muillakin. Ylätukivarret on vaihdettu muutama tuhat km sitten (rasvasin kyllä puslat melko runsaasti vaihtaessa), samoin koiranluut, eli syynä lienee itse perkele elikkäs alatukivarret.
Oikeaa kulmaa kun painaa auton ollessa paikallaan, narisee, rattia kun kääntää, narisee myös jostain jarrulevyn takaa.
Huomenna käytän etukiekot irti ja kummastelen ja rasvailen paikkoja.
Nyt vaan tarvis tietää mitä tököttiä sinne ruikkis, ehdotettu on seuraavia aineita: wd-40, silikooni, mobil 5w-50, jne. Mikä lienee paras näillä pakkasilla?
AlfaTomille vielä kysymys: Huomasko ne mitään eroa pyöräkulmissa?
Muutenkin ois kiva tietää muuttuuko ne tuossa ylävarsienvaihto-operaatiossa.
Toissapäivänä alkoi etupäästä kuulua narinaa ja tänään meteli yltyi melkoisen infernaaliseksi.
Lienee sama ongelma eli puslat kuten muillakin. Ylätukivarret on vaihdettu muutama tuhat km sitten (rasvasin kyllä puslat melko runsaasti vaihtaessa), samoin koiranluut, eli syynä lienee itse perkele elikkäs alatukivarret.
Oikeaa kulmaa kun painaa auton ollessa paikallaan, narisee, rattia kun kääntää, narisee myös jostain jarrulevyn takaa.
Huomenna käytän etukiekot irti ja kummastelen ja rasvailen paikkoja.
Nyt vaan tarvis tietää mitä tököttiä sinne ruikkis, ehdotettu on seuraavia aineita: wd-40, silikooni, mobil 5w-50, jne. Mikä lienee paras näillä pakkasilla?
AlfaTomille vielä kysymys: Huomasko ne mitään eroa pyöräkulmissa?
Muutenkin ois kiva tietää muuttuuko ne tuossa ylävarsienvaihto-operaatiossa.