Suhteellisen uutena jäsenenä topicci on ollut täällä varmasti sata kertaa, en löytänyt, kiitos ja anteeksi.

Valvoja: Moderators
Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?Polforea kirjoitti:1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.Polforea kirjoitti:2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
Polforea kirjoitti:3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.
Ymmärrän tahtotilasi saabista ilmailun harrastajanaPolforea kirjoitti:Paatuneena saabistina ja etuvetokuskina haluan Alfani takavetareilla varustettuna, kiitos. Mahdollisen käyttöalfan myös etuvetareilla varustettuna
Ei nyt niinkään (ei mulla kumpaakaan ole), mutta käytös on helppoa ja ennustettavaa, eikä liikesuunta yllätä jos kaasun painaa pohjaan asti. Etuvedon puskutaipumusta pystyy talvella jopa hyödyntämään tietyissä tilanteissa, mutta tylsä se on silti. Sellainen tuttu ja turvallinen. Ei-ihan-päin-sanonko-mä-mitä -toteutetulla etuvedolla voi pahoillakin loskakeleillä suurinpiirtein nuokkua ratissa, kun se ei yllätä oikein mitenkään.Bramage kirjoitti:Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?
Suhteelisen, ei suhteellinen. Takavedon painojakauma on ylipäätään mahdollista tehdä tasapainoiseksi ja on jopa suhteellisen helppo, mutta ei kuitenkaan automaattinen tehdä sellaiseksi. Siksi tuo sanavalinta.Bramage kirjoitti:Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.
Väitän juuri toisinpäin - normikuskille niistä viimeisistä sekunneista, jotka radalla painetaan aikaa alas takaveto vs. neliveto ei ole mitään hyötyä, mutta heikommilla keleillä vakaampi käytös, pidemmälle liukkaalle sutimattomuus ja liikkellelähdön helppous sekä renkaiden tasainen kuluminen saa todennäköisesti kiitosta nimenomaan ns. normikuskeiltaBramage kirjoitti:Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Saa siellä rallipuolella nykyisinkin ajella takavedolla, mutta etuvetosella Suomessa pääsee yleensä kovempaa. Varsinkin talvella takavetoisen ajaminen on spoorissa tarkkaan pitämistä. Kaasulle ei pääse hitaista mutkista niin nopeasti kuin etuvetoisella, koska perä yliohjaa pöperölle ja silloin ei ole pitoa. Kapeilla teillä yleensä sama juttu ellei ole todella jouheaa tietä. Takavetoista joutuu paimentamaan enemmän silloin kun etuvetoisella ollaan jo kaasulla tai on oltu koko mutkan ajan vasurilla sitoen. Kevyiltä etuvetoisilta 1,6 litraisilta R2- luokan autoilta tulee yleensä turpaan takavetoisille. Todella nopea takavetokuski hyvin säädetyllä autolla pystyy kyllä olemaan nopea, mutta enemmän se on poikkeus kuin sääntö. Nuoralan Jaska ajoi pari vuotta sitten Tampereella hemmetin lujaa ja samoin nyt kesäkuussa Hirvosen Vesku Itärallissa.Bramage kirjoitti:Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?Polforea kirjoitti:1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.Polforea kirjoitti:2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
Polforea kirjoitti:3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.
Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Listasta unohtu ne Alfat jotka eivät vedämillään pyörillä vaan ovat korjaamollaPolforea kirjoitti: 1)
2)
3)
Jos tota videota katsoo tarkkaan huomaa siinä olevan jotain mätää..autojen vauhdit tyystin eri. Aika turha vertailu, oikeassa elämässä Alfalla pystyy pitämään suurempia kaarrenopeuksia kuin tolla BMWlläBramage kirjoitti:Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
silti se oli luokan parhaimmistoa https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2EkBramage kirjoitti: Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana,
Käytön kannalta Koto-Suomessa on ihan yksi hailee, mistä päästä auto vetää. Nelivetoa voi kai suositella ydinmaaseudulle ja Helsingin ydinkeskustaan...V6 kirjoitti:silti se oli luokan parhaimmistoa https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2EkBramage kirjoitti: Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana,
ainakin etelä suomessa on vain pari päivää vuodessa jossa tosta on iloa, en näe sitä mitenkään parhaana, kesällä lähinna rasitelerppu kirjoitti:Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4.
Jossain autolehden haastattelussa lätistiin että aerodynamiikka ja hiilikuituinen kardaani löytyy kautta Giulian malliston, QV:ssä on sitten lisäksi tuo katto ja konepeitto hiilikuidusta. Komposiittia löytynee myös paljon, tuulilasin journalisti oli käynyt paikan päällä ja säännöt olivat että hivellä sai mutta koputella ei. Giorgio platformin iskunvaimennuskomponentit ovat lisäksi alumiinia, keveyteen on panostettu tosissaan.Wile E. Coyote kirjoitti:Jos sillä takavedolla saa pienemmän kääntösäteen niin jo pelkkä se riittää syyksi![]()
Nimimerkillä "kotipihasta lähtiessäkin koukataan vastaan tulevien kaistan kautta"![]()
Njoo, taka-, tai neliveto olis kiva tulevaisuudessa. Giuliassahan on "thrust vectoring" joka voisi tarkoittaa (tämä on arvaus) jotain saman tapaista kuin mitsubishin evoissa oleva järjestelmä jolla hallitaan luistokulmia ja luistoja pyöränantureiden ja kiihtyvyysantureiden avulla . Ei sekään ihmeisiin pysty jos superliukasta on mutta. Ja voi olla että se on vain tuossa huippumallissa.
Ihan oikeestiko? Ohhoh. No mutta mukava jos sujuu ilman nelikkoakin. Itse en luopuisi kyllä. Omalle kohdalle kaupungin kunnossapito ei ole järjestänyt sen kaltaista tieverkkoa, että vain pari päivää olisivat hankalahkoja... Enemmänkin neljä kuukautta. Mutta eipä tuo multa ole pois - itse en nelikosta ja maavarasta käyttöautossa luovu (come to think of it - myöskään automaatista). Harrastelaitteet erikseen.V6 kirjoitti:ainakin etelä suomessa on vain pari päivää vuodessa jossa tosta on iloa, en näe sitä mitenkään parhaana, kesällä lähinna rasitelerppu kirjoitti:Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4.
Jos tota videota katsoo tarkkaan niin huomaa että Alfa-kuski tulee väärää linjaa ja korjaa juuri ennen ensimmäistä estettä, jolloin myöhästyy jo seuraavalle väistölle, bmw-kuskin tarvitsee väistää vain jälkimmäinen este. Eli ei kovin verrannollinen suoritus, käsittääkseni 156 on todettu oikein hyväksi tällaisissa väistötilanteissa.V6 kirjoitti:Jos tota videota katsoo tarkkaan huomaa siinä olevan jotain mätää..autojen vauhdit tyystin eri. Aika turha vertailu, oikeassa elämässä Alfalla pystyy pitämään suurempia kaarrenopeuksia kuin tolla BMWlläBramage kirjoitti:Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
Eipä se testi ole kovin tieteellinen, siinä ehkä halutaan alleviivata tv-jutun vuoksi eri vetotapojen erot. Kuski on kaikissa sama, kilpakuski/kilpa-ajokouluttaja/journalisti, Vicki Butler-Henderson (Auto Express/Top Gear/Fith Gear), varsin ammattitaitoinen daami ratissa.jmi kirjoitti:Jos tota videota katsoo tarkkaan niin huomaa että Alfa-kuski tulee väärää linjaa ja korjaa juuri ennen ensimmäistä estettä, jolloin myöhästyy jo seuraavalle väistölle, bmw-kuskin tarvitsee väistää vain jälkimmäinen este. Eli ei kovin verrannollinen suoritus, käsittääkseni 156 on todettu oikein hyväksi tällaisissa väistötilanteissa.