Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Olenko ymmärtänyt oikein, että raidetangon pää (sisempi, se "suora" puoli) on sama ainakin lähes kaikissa 147, 156 ja 166 -malleissa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

omien tutkiskeluiden perusteella sama löytyisi malleista GT,147 ja 166 kun taa 156:ssa olisi omansa, mitäs mieltä muut..

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

I'm back - ja hölmöt kysymykset jatkuu.
- Sähköt nyt vanhasta rouvasta tarkisteltu ja maapaikatkin ok. Ruiskuvaloa ei ole näkynyt aikoihin (lieneekö kojetaulun lamppu hajonnut). Mutta ajosta tällähetkellä seuraavat havainnot:
- Kylmällä koneella toimii kuin Strömsössä ajelisi, hienosti kulkee.
- Lämpimällä koneella ei parane antaa kuin max puoliväliin kaasua ja jenkoja viiteentonniin. Muuten alkaa nikottelu.
- Veto siis hyytyy WOT:illa tai korkeilla jengoilla.
- PAITSI jos pakottaa, esim motarirampissa pitää vaan hanan tiskissä, niin sitten jossain vaiheessa "herää", mutta vaikutus ei kestä.

Mitä nyt tehdä? (Lambda on vaihtamatta ja massailmakontrolleri kurkkaamatta.)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

ILMIä tekisi mieli veikata, jos arvonnassa jotain voi voittaa. Tietoa ei ole.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Sanoisin myös,että ilmamassamittari vainaa.V6:t huohottaa jonkun verran sinne imuputkistoon ja rakenteesta johtuen öljylima valuu ilmansuodattimelle asti ja myös siis ilmamassamittariin.Ite putsailin ilmiä aikoinaan muutaman kerran vuoteen eikä öljytöhnä ikinä ehtinyt anturiin asti,toisin kuin kaverin 166ssa..pesemällä elpyi onneksi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Caijo-Romeo kirjoitti:Sanoisin myös,että ilmamassamittari vainaa.V6:t huohottaa jonkun verran sinne imuputkistoon ja rakenteesta johtuen öljylima valuu ilmansuodattimelle asti ja myös siis ilmamassamittariin.Ite putsailin ilmiä aikoinaan muutaman kerran vuoteen eikä öljytöhnä ikinä ehtinyt anturiin asti,toisin kuin kaverin 166ssa..pesemällä elpyi onneksi.
Niin ja ei ihan millä tahansa kuulemma saisi pestä. Näihin taitaa olla ihan omia aineitakin myytävänä, mutta pääasia mun käsittääkseni täydellinen haihtuvuus.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ah - kiitosta. Joskus pesin ML320 ilmin, toivottavasti tällä kertaa auttaa paremmin (carburator cleanerillä ruiskin silloin, liekö mokoma riittävän haihtuvaa, tjaa-a). Tarvinnee Motonetissä käydä kylässä hakemassa sellanen vekotin jolla saa kuvan klipsin auki, että voi uusiokäyttää! Apropos: Tietääkö joku viisaampi mikä moisen ruuvimeisselinkärjen korvaavan työkalun nimi voisi olla? Albertolli sitä kerran jo mainosti, mutta häpeäkseni unhoitin vallan...
Liitteet
Minkä niminen työkalu.jpg
(8.79 KiB) Tiedosto ladattu 6554 kertaa

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »


Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Letkuliitinpihdit - Much Obliged!

Säästääkseni aikaa - kun viikonloppuna putsaan ilmiksen ja poltan päreeni testiajolla, mistä olisi paras tilata korvaava MAF, tietenkin rahattomalle hyvään hintaan ja laadultaan stakesauce (A1)?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Sparetolla näytti maksavan n.150e,miten muistelisin,että se oli alle satasen vielä jonkun aikaa sitten,kun isän V6:een hintaa kattelin. Toi tosin kuvan mukaan tulee sen putken kanssa,joten pelkkä anturi vois olla halvempi. Melkein ottaisin anturin irti,siitä Boschin nro ylös ja sillä ettis ebaystä,sparetosta tms. Itse en laittaisi mitään muuta kuin Boschin anturin,koska ne tarvikkeet ei toimi niin kuin pitäisi 95% varmuudella.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mulla taitaa olla vieläkin lainassa Aqun pihdit :-D
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Okei - ilmi putsattu. Putsasin samalla koko kanavan putsarilta kaasuläpälle ja läpän myös, kun oli vähän karstainen. Öljyähän siellä kanavassa oli, mutta ilmi näytti puhtaalta.
Vaikutukset: tilanne sekä parani että huononi. Konsistentti tehohävikki yläkierroksilla poistui. Mutta nyt räpsii sitten välillä ruiskuvaloa ja kadottaa potkun koneesta samalla hetkellä. Randomisti. Kun mulla tuo lambda tuolla notkuu, niin voisihan senkin vaihtaa ennen kuin lähtee ilmiä vaihtamaan, vaikka nyt toki vaikuttaa siltä, että siellä se vika luurailee! ...Muuten melko ärsyttävät torxit tuossa ilmin kyljessä...

Lambdasta. Missä kohtaa pakolinjaa sijainnee? Taitaa suosiolla tarvita jättää muille, kun en oikein pääse auton alle... Vai onko helppokin homma vaihtaa?

EDIT: Jaaha, ny on sitten viimiset 3 siirtymää olleet tyystin ongelmattomia... Ehkä se ilmi sitten heräsi henkiin yskähdellen! Sormet ristissä, Alfalla jokainen matka on seikkailu!

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Mitlä on oikeat kiristysmomentit olka-akselin kiinnittämiseen? Ylä- ja alapallo ja raidetangonpää. Entä jarrusatulan kiinnityspulteille?

Edit: ja napamutterille?

Jontte

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

^^kai annoit ilmin kuivua ennen paikalleen laittoa/kuivasit kevyesti paineilmalla?Ilmin o-renkaaseen kevyesti kumi ystävällisiä rasvaa ettei mee poikki/kierteelle ja jää vuotaan.Lambda on suunnilleen katin edessä putkessa n.etupenkkien kohdilla.Lambdan liittimeen ei sitten mitään spraytä/sähkörasvaa saa laittaa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

En kuivatellut ilmiä... Myönnettäköön että inspiraatiojuomaa oli nautittu ennen purkamista (joojoo-mies oli tuonut asiaankuuluvasti italialaisia viinejä mukanaan), joten takaisin nippuun saaminen oli jo pieni voitto! Liukastetta ei levitelty myöskään... Näistä puutteista huolimatta nyt näyttää siltä että alkuyskähtelyn jälkeen ilmi pelittää hienosti! Ruiskuvaloa ei näy ja voimaa tulee tasaisesti läpi kierrosalueen. Tyhjäkäyntikin on tasaista ja satakunta rpm korkeammalla kuin vian ollessa päällä! Joten kiitos ja kumarrus - 166 taas iskussa. - sekä pahoitteluni leväperäisestä fiksailusta, hienokuntoinen auto ansaitsisi asiaan syvemmin vihkiytyneen harrastajan osaavaa ja hellää kättä. :oops:

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Onkos näissä 2, 5 ollut lämpötila-anturi reistailuja? Lämmöt karkaillu parikertaa 130 asteeseen merkkivalon palessa maantiellä. Nestettä on ja flekti pyörii. Auton ku sammuttaa ja uudestaa käynistämisen jälkeen mittari näyttäny taas 90 astetta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jollakulla foorumilaisella oli ihan vikaa, kun lämmöt nousi nimenomaa motarilla. Syylari? Vesipumppu? Mielikuva olisi, että jälkimmäisestä oli siivilän ratas irronnut akseliltaan ja kovemmalla kuormalla alkoi "sutimaan" tm. ikävää...

Lämmöthän voi tarkastaa testerillä ajossa. Jos mittari sekoilee, niin se ainakin selviytyy tuolla. Tietty vähän outoa, jos välittömästi lämmöt laskee kun virtoja on pois käytetty?

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Kokeilin lämmöt täysillä, ei mitään järin kuumaa kyllä ollut. Lämmöt alkoi tippumaan kyllä ja uudestaa strartatessa tippu 90, aiksemmin 130->90. Vesipumpun sutimen vois olla yks, mut kyl pitäis silti lämmöt olla mittarissa samat sammutuksen jälkeenkin. Aikasemmin teki n. satasen vauhiss nyt 60.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mulla karkaili lämmöt korkealle kun moottorin maadotus oli hapettunut. Valo ei kylläkään palanut. Sekin näytti heti normaaleja lukemia kun sammutti auton ja kytki virrat päälle. Alkoi myös lopulta starttaamaan vaivalloisemmin.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

No toskii on varmaan maadoitus vika, kun vilkuttaa näyttöä, tietäs vaa missä. Noo, jos se vaik ajamal korjaantuis.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Mun auton maadoituksen ongelmakohta oli tuossa. Kiinnityspultti meni lopulta poikki.
Liitteet
166 maadoitus.jpg
(65.25 KiB) Tiedosto ladattu 6023 kertaa

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

166 harkinnassa ja koko ketju tuli kahlattua läpi. Paljon hyvää infoa. Sellainen kysymys kuitenkin mitä muutama muukin 166:n ostoa harkitseva oli kysynyt, muttei oikein selkeätä vastausta ollut saanut. Vanhan ja FL:n erot? Onko FL parempi autona, eli onko siihen tehty jotain sellaisia parannuksia minkä vuoksi kannattaisi sellaista metsästää? Jos esim. tällä hetkellä katsoo myytävien autojen tarjontaa, niin vanhalla keulallahan nuo kaikki tuntuvat olevan.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kohotettujen kasvojen taakse kätkeytyy joskus myös 3.2 Busso. Sitä ei alkuperäisen naaman takaa löydy. Sisällä myös hiukan siistiytymistä, ehkä kuitenkin lähinnä makuasioista kyse. Uudemman keulalamput harmaantuu ikävästi, sen osalta tarkkuutta. Takavalojen sisin kolmannes myös kaikissa harmaa, näitä ei tahdo löytyä mistään. Jos joku tietää mistä, niin vinkatkaahan! - Muutoin onnea yksilön etsintään. Kokemuksesta voin sanoa että kilsoja ei kannata pelästyä, ylläpitohistoria ratkaisee.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

Kiitoksia vinkeistä! Harmittavasti tällä hetkellä kaikki bussot tuntuvat olevan sen verran kaukana, että katsomiseen saa varata useamman sadan kilometrin reissun. Noh, parin viikon päästä voisi olla sopivasti aikaa kierrellä vähän kauempanakin, jos ei sitä ennen sopivaa yksilöä ilmaannu lähempää.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Toi 4500€ pyynnillä nettiautossa olevan 2,5 V6 taitaisi saada bellaan näytille, viime vuonna olin sillä itse bellassa pitkämies apparina. Hieno auto ajaa.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Kuten myös allekirjoittaneen. Vaikka ei tällä hetkellä aktiivisessa myynnissä olekaan kun katsastus edessä vielä ennen lumien tuloa ja toinen riesa aiheuttaa päänvaivaa tällä hetkellä. ..
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Nyt olis taas hyvät neuvot tarpeen. Bellan reissun aikana ilmenneiden lämpöongelmien kannustamana laitoin termarin vaihtoon. Nyt on uusi paikoillaan, starttaa hienosti mutta ei käynnisty enään :shock:

Tällä hetkellä check-listalla & työn alla konehuoneen sähköjohdot, josko niitä tieltä siirrellessä olisi jokin liitin avautunut tai johto murtunut.
Milläs paikkaa 166:ssa sijaitsee maadoitusliitin, se olisi yksi potentiaalinen paikka tarkistaa jos vaikka olisin epähuomiossa roiskinut jäähdytysnestettä siihen.
Startatessa palaa näytössä avaimenkuva&code- yhdistelmä. Voiko olla ajonesto mennyt päälle, ja jos on, mitä sille on tehtävissä? Molemmilla avaimilla sama homma. Huomenna olisi Häslinkiin lähtö ja eihän nyt anopin Astralla yksinkertaisesti voi lähteä...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Onko 166:ssa inertia-kytkin? Se voisi olla lauennut.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

-TTY- kirjoitti:Nyt olis taas hyvät neuvot tarpeen. Bellan reissun aikana ilmenneiden lämpöongelmien kannustamana laitoin termarin vaihtoon. Nyt on uusi paikoillaan, starttaa hienosti mutta ei käynnisty enään :shock:

Tällä hetkellä check-listalla & työn alla konehuoneen sähköjohdot, josko niitä tieltä siirrellessä olisi jokin liitin avautunut tai johto murtunut.
Milläs paikkaa 166:ssa sijaitsee maadoitusliitin, se olisi yksi potentiaalinen paikka tarkistaa jos vaikka olisin epähuomiossa roiskinut jäähdytysnestettä siihen.
Startatessa palaa näytössä avaimenkuva&code- yhdistelmä. Voiko olla ajonesto mennyt päälle, ja jos on, mitä sille on tehtävissä? Molemmilla avaimilla sama homma. Huomenna olisi Häslinkiin lähtö ja eihän nyt anopin Astralla yksinkertaisesti voi lähteä...
Ajonestohan siinä. Boksi on siellä rattiakselin vierellä. Epäilisin, että monesta 156:sta ja ainakin omasta 166:sta tuttu "antenniliittimen" pätkiminen on kyseessä. Piuhan irti käyttäminen ja kevyt putsaus pitäis riittää.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Kiitos tuhannesti alamajy ja Jakke minuuttien vasteajasta. Koska "Meillä on vaikeuksia saada yhteys Googleen. Jatkamme yrittämistä…" enkä saa kuvia sähköpostista käsittelyä varten koneelle foorumille sopivaksi muokkausta varten, niin...

Ratin alla (tai vierellä) on kaksi boksia. Vasemmalla puolella sulakeboksin vieressä on vihreä boksi ja oikealla puolella, hieman enemmän piilossa on sininen boksi. Kummassa ko. liitin majailee?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

-TTY- kirjoitti:^Kiitos tuhannesti alamajy ja Jakke minuuttien vasteajasta. Koska "Meillä on vaikeuksia saada yhteys Googleen. Jatkamme yrittämistä…" enkä saa kuvia sähköpostista käsittelyä varten koneelle foorumille sopivaksi muokkausta varten, niin...

Ratin alla (tai vierellä) on kaksi boksia. Vasemmalla puolella sulakeboksin vieressä on vihreä boksi ja oikealla puolella, hieman enemmän piilossa on sininen boksi. Kummassa ko. liitin majailee?
Hmm.... muistelisin, että oikealla, mutta nyt en oo ihan 100% varma. Antenninjohdosta sen kyllä erottaa, sellainen ohut piuha kaksinapaisella liittimellä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

No niin, käynnistykseneston boksin kaapelia (oli se sininen laatikko oikealla puolella ohjauspylvästä, ainakin sieltä päin tuli piuhaa ko. laatikkoon) on puhdisteltu/irroteltu/kiinnitelty ja "code"-valo on ja pysyy. Niinikään luistoneston valo palaa myös. (?)
Tulipellin sulakerasian sulakkeet ja releet on käyty läpi & releet testattu ristiin; toimivat.
Kaikki sisätilan sulakeboksin sulakkeet on käyty läpi; ovat eheät.
Peräkontin sulakkeisiin & releisiin en vielä tänään kajonnut, koska eivät ainakaan manuaalin mukaan liity mitenkään käynnistykseen/käynnissä pysymiseen mutta kaipa nekin on kaiken varalta tutkittava koska sähkö on ihmeellinen asia.
Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön takana olevat maadoituspisteet on tarkastettu & puhdistettu (eivät edes olleet paskaiset, mutta putsasin silti lisää).

Tuollaisen "kartan" sain googlattua maadoituspisteistä. Outoa sinällään, että mitään käynnistymisvaikeus-oiretta ei ollut aikaisemmin joten mistä syystä joku noista nyt olisi yhtäkkiä ottanut itseensä.
Kuva
Mystistä koko hommassa on se että alunperin ainoa kosketus mihinkään sähkölaitteisiin oli konetilan johtonipun syrjään siirtäminen, jotta termostaatin mahtui vaihtamaan. Yhtään liitintä ei auennut eikä näillä näkymin piuhaa katkennut.
Olisiko tämän ja edellisen perusteella jollain jotain valistunutta arvausta tai villiä veikkausta, minkä laatuinen räyhähenki tuon vehkeen on taas vallannut?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joko en osaa lukea tai sitten ei käy ilmi: mittasitko ajonestonantennilta sen toiseen päähän?
Ainakin 156:ssa on ymmärtääkseni ollut jonkin verran ongelmia nimenomaa antennin johdon kanssa ongelmia, jonka vuoksi ajonesto ei ole wörkkinyt... Jos et mitannut, niin teepä se.
En osaa enempää neuvoa, kuin tuon yksinkertaisen toteamuksen verta siitä, mitä ehkä kannattaa tehdä.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Eipä taida käy ilmi, mutta aletaan päästä asian ytimeen... En.
Kun allekirjoittaneelle sähkö on ihmeellinen asia ja yleismittarin käyttö vielä hieman vierasta, niin selvennä. Mittarin toinen pää sinne virtalukon tienoilla olevaan antenniin ja toinen alapuolella olevaan boksiin/piuhaan ja mitataan nimenomaan... vastus? Kun tuo meikäläisen tutorikaan ei ole autosähkön eikä varsinkaan Alfan asiantuntija, vaikka huomattavasti edistyneemmin tuota mittaria lukee kuin meikäläinen :oops:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä tässä itsekään hirveästi sähköstä mitään tajuta.
Mutta liittimen ottaisin toki irti. Sitten vaikka piippaisin molemmat johtimet; tällä saisi ainakin selville, onko ne ehjät. Jos ovat, niin sitten varmaan itse antennin mittaus? Ei, minulla ei ole tästä oikeastaan mitään käryä paitsi se, mitä tällä foorumilla 156:een on joku joutunut joskus tekemään. Taisi olla joko tyhmiä kysymyksiä 156:sta-ketju tai joku sähkötopiceista, tai joku projektitopikesita... Uskoisin kuitenkin olleen jonkun näistä yleisaiheisista.
Ja tosiaan jos "piippaamalla" tulee läpi, niin ei pitäisi itse johdossa olle ongelmaa. Tietysti se, että onko myös ajoneston johtimia siinä johtonipussa, jota konehuoneessa siirtelit?

Polforea on yrittänyt jo useamman vuoden iskostaa minun päähäni fraasin "siellä vika, mihin viimeksi koskettu". En vielä ole oppinut...

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

No onpas harmillista, että meni näin hankalaks. :?

Sen antennin voi melko luotettavasti tarkastaa siten, että mittaa antennilta tulevien johtimien välistä ohmiarvon. Pitäisi olla suuruusluokkaa viisi ohmia. Antennihan on periaatteessa ihan vaan kela, joten ohmisesti mitaten sen tuleekin näyttää lähes oikosulkua.

Onko sulla kahta avainta? Vois kokeilla toisella avaimella. Jos se vaikka tunnistaisi sen ja käynnistyisi.

Toisaalta, onhan se niinkin, että todennäköisesti vika on juuri siellä, mitä olet viimeksi räplännyt. Eli nyt kannattaa varmaan käydä läpi kaikki liittimet ym. minkä lähellä olet puuhastellut.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mainittuna on kaksi avainta, joten vika on erittäin todennäköisesti auton puolella.

166:sta tuntematta tyhmään kysymykseen tyhmä vastakysymys: onko akku ollut irti? Sillä voi nimittäin sekä saada aikaan että poistaa tälläisiä ongelmia. Lisäkysymys 166:n tuntijoille: jos akku käy irti, tarviiko avaimia opettaa uudestaan ja jos tarvii, miten?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^^Illalla/yöllä jo pikkuisen väsytti ja höpisin osaltaan läpiä päähäni. Mitattiin nimenomaan Jaken mainitsemalla tavalla, muistaakseen 2,4 ohmia oli lukemat.
^Ja kyllä, akku oli irti mutta sitä koetettiin parannuskeinona eli ei aiheuttanut ainakaan alkuperäistä ongelmaa, nyt sitten varmaan pahensi sitä.

Mutta pitää varmaan seuraavaksi käydä se konetilan johtonippu käydä läpi suurennuslasin kanssa.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Polforea kirjoitti:Mainittuna on kaksi avainta, joten vika on erittäin todennäköisesti auton puolella.

166:sta tuntematta tyhmään kysymykseen tyhmä vastakysymys: onko akku ollut irti? Sillä voi nimittäin sekä saada aikaan että poistaa tälläisiä ongelmia. Lisäkysymys 166:n tuntijoille: jos akku käy irti, tarviiko avaimia opettaa uudestaan ja jos tarvii, miten?
Ei tarvii opettaa. ICS vaan kyselee radion ja navin koodeja. Jos ei ole radion koodia, niin menee ilmastoinnin käyttö vähän hankalaks.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Muistaakseni 156 v6:ssa (tämähän on toki täysin sama auto) ajonesto pysyi päällä jos joku ruiskun releistä (joko sytytys tai bensapumppu) oli irti. 156:ssa nuo releet oli siinä akun kupeessa ja termarin lähellä.
VMP

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^166:ssa nuo releet ovat tuulilasinpyyhkijöiden etupuolella. Neljä samanlaista relettä, tuli vaihdeltua nuo myös ristiin jos joku niistä olisi mennyt mykäksi. Toimivat, kunhan ovat startin tai ilmastoinnin paikalla. Bensapumpun ja sytytyksen releet eivät inahdakaan, juurikin tuosta ajon estosta johtuen.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

-TTY- kirjoitti:^166:ssa nuo releet ovat tuulilasinpyyhkijöiden etupuolella. Neljä samanlaista relettä, tuli vaihdeltua nuo myös ristiin jos joku niistä olisi mennyt mykäksi. Toimivat, kunhan ovat startin tai ilmastoinnin paikalla. Bensapumpun ja sytytyksen releet eivät inahdakaan, juurikin tuosta ajon estosta johtuen.
Jostain ulkomaiselta foorumilta muistan lukeneeni, että siellä seudulla olis myös joku sininen sulakkeen näköinen diodi, joka estää käynnistymisen, mikäli on käytetty irti ja laitettu vahingossa väärinpäin. Mutta et varmaan ole irrotellut mitään ennen tän vian ilmestymistä.... Tulipahan vaan mieleeni tuollainenkin.

Siinä tulipellissä on muistaakseni kans jotain maadoituspisteitä ym paksujen piuhojen. Kuulopuheiden mukaan nekin voi tehdä mielenkiintoisia häiriöitä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

-TTY- kirjoitti:Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön takana olevat maadoituspisteet on tarkastettu & puhdistettu (eivät edes olleet paskaiset, mutta putsasin silti lisää).
Kaveri toissailtana googletti kaiken näköistä, joka alkoi sanoilla "Alfa Romeo immobiliser", ja noihin mielenkiintoisiin häiriöihin viitaten häiskä sai ajoneston pois päältä yhdistämällä nuo kaksi pistettä ruuvimeisselillä, kun toiseen niistä ei kulkenut virta/jännite.
Omassa tapauksessa molempiin tosin kulki 12,4 volttia.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

-TTY- kirjoitti:Bensapumpun ja sytytyksen releet eivät inahdakaan, juurikin tuosta ajon estosta johtuen.
Tätä ihmettelen - miten ECU herää kun virta-avaimesta käännetään virta päälle? Luulisi, että ECU on hereillä vaikka ajonesto ei antaisi autolle lupaa käynnistyä.

Olettaisin, että bensapumpun rele ja sytytyksen rele on kytköksissä toisiinsa (ts. sytytyksen releellä ECU hereille ja sitä kautta bensapumppu hereille).

Jos ajonesto toimisi katkaisemalla sähkö ECU:lle, voisi ajoneston ohittaa herättämällä ECU pelkällä sytytyksen ja bensapumpun releiden ohituksella?

En siis 166:sta (enkä juuri 156:stakaan) tajua mitään, kunhan pähkäilen.

Saako tuon ajoneston ohitettua kaasupolkimen kautta koodi syöttämällä?
VMP

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Laitetaan nyt lusikka tähän soppaan vaikkei mullakaan ratkaisua ole ongelmaan. Ajoneston pystyy ohittamaan, jos sulla se koodi on. Alfaower.comista joskus katsoin ohjeet miten tehdään, mutta en niitä muista, jotain jarru/kaasupedaalilla numeroiden syöttöähän se oli. Saattaisi ehkä selvitä onko vika pelkästään ajonestossa.

Vikakoodit itse luetuttaisin/lukisin ja lähtisin siitä eteenpäin, voi olla että pelkästään viakoodien poistolla lähtisi toimimaan. Ajoneston päälle kytkeytyminen voi helposti johtua myös esim. PCM tai vaihteiston modulin virransyöttö tai maadotus tai muusta kontaktihäiriöstä. Joissain tapauksissa eräät merkit ovat myös _kokonaan_ kadottaneet avaimet, en tiedä voiko 166 tehä sillein kun siinähä on erillinen ajonestoboksi? Eikös juurikin siinä termarin lähettyvilla ole iso moninapaliitin? vai oliko se vaan automaattilaatikolla olevissa.

Itsellä tosiaan tuulilasin alamuovin irroituksen ja asennuksen jälkeen jäi auto käynnistymättä, vaikka en sen alla oleviin releisiin sen koommin kajonnut. Otin ne releet irti ja laitoin takaisin, ni vaihteisto ei toiminut, mutta kun otin taas ne releet irti ja putsasin ni kaikki toimi. Mitään näkyvää hapettumaa ei ollut liittimissä.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tänään tapahtui seuraavaa: 164Q4 kurvasi pihaan, ulos astui pitkänhuiskea alfisti läppäri kainalossa ja diagnosoiminen alkoi. ECUun ei saatu minkäänlaista yhteyttä, mutta esim airbagiin saatiin, joten koneen ja auton yhteys pelasi. ECU siis täysin eristyksissä. Huomio konttorista konehuoneen puolelle ja sieltähän se löytyi; se kirottu maadoituskaapelin kiinnitys imusarjan takaa (C20, kts. kuva ylempää), joka oli jäänyt/jätetty löysälle tai gremlinsit käyneet löyhäämässä. Teräsharjaa kaapelin kosketuspinnalle, pultti kireälle ja pikku-Busso lähti käyntiin. Meinasi päästä ruma sana kaiken tehdyn turhan työn johdosta.

Eipä ollut tullut huomiota vielä tuonne kiinnitettyä, mutta hyvä kerrankin että ison vian sai korjattua pienellä toimenpiteellä. Eli usealle varmaan tuttu vika, mutta kun aina pitää nää virheet itse tehdä eikä muiden kokemuksista saa oppia. Isot kiitokset Tiigelle vielä tätäkin kautta.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Tuli siitä itsellekkin hyvä fiilis. :) Ennakkoon olin vähän varautunut että nyt on jotain kallista elektroniikkaa pimentynyt (ecu tai ajonestoboksi) kun kerran aika kattavasti oli käyty vaihtoehtoja lävitse. Siinä vaan useasti tulee sokeaksi kaiken säätämisen jälkeen ja tuollaiset löysät liitokset eivät vaan satu enää silmään. Uudet silmät taas monesti auttavat.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Redneck
Viestit: 123
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Onko takasatulassa joku jippo millä männän saa painumaan sisään...nousee kyllä pyörittämällä vaan ei mee sisään eikä painamalla. Mahdotonta saada uusia paloja paikalleen.. :? edessä ei ollu mitään ongelmaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Painaa ja pyörittää yhtäaikaa, kuten asiaan tarkoitettu työkalu tekee? 156:n mäntää en saanut pyörittelemällä sisälle, mutta kun hommasin sen työkalun niin sillä meni helposti. 166:ssa kenties samanlainen systeemi?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kyllä. Painamalla ja pyörittämällä yht aikaa.

Vastaa Viestiin