Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Moottorin öljy vaihdettiin (Valvoline Maxlife 5W40) suodatin vaihdettiin. Lähes tunti meni pohjalevyn ja öljyn kanssa touhutessa.
Auto ajettiin ulos hallista. Teki jopa pienen ajolenkin. Maksoin ja menin parkissa odottavalle autolleni. Mieli oli korkealla. Öljyjen perään ei tarvitsi taas ainakaan 9 kuukauteen huolta kantaa. Käynnistin. Kaasu tuntui oudolta. Kierrokset nousivat huonosti ja vastasivat viiveellä kaasupolkimen painallukseen. Ja ... ruiskuvalo paloi! Sammutin ja käynnistin uudelleen. Käynnistyi normaalisti ja ruiskuvalo syttyi parin sekunnin kuluttua.
Sammutin ja menin korjaamolle kertomaan tilanteen. Autooni on asennettu tarvike katti ja lambda-anturi kuulemma pitää irroittaa jotta öljynsuodattimen saa vaihdetuksi? Näin siis kerrottiin. Bosch testeri kytkettiin kiinni ja rekisterinumero naputettiin koneeseen. Testeri näytti vikaa kaasupolkimen asentoanturissa. (itse en päässyt näkemään) Vian nollaus ja ruiskuvalo sammui. Kone käyntiin ja kaikki toimi normaalisti. Asentajaa ei asia sen ihmeemmin askarruttanut, vaan kiirehti toisen auton luo. Lähdin ajelemaan ja kaikki toimii kuin enen öljynvaihtoakin. Onko turvallista irroitella lambda-anturia? Asentaja kertoi vain ottaneensa anturin irti, eikä irroittaneensa johtoa.Osaako kukaan sanoa mitä tuo lambda-anturin irroittaminen katista sai aikaseksi?
Auto ajettiin ulos hallista. Teki jopa pienen ajolenkin. Maksoin ja menin parkissa odottavalle autolleni. Mieli oli korkealla. Öljyjen perään ei tarvitsi taas ainakaan 9 kuukauteen huolta kantaa. Käynnistin. Kaasu tuntui oudolta. Kierrokset nousivat huonosti ja vastasivat viiveellä kaasupolkimen painallukseen. Ja ... ruiskuvalo paloi! Sammutin ja käynnistin uudelleen. Käynnistyi normaalisti ja ruiskuvalo syttyi parin sekunnin kuluttua.
Sammutin ja menin korjaamolle kertomaan tilanteen. Autooni on asennettu tarvike katti ja lambda-anturi kuulemma pitää irroittaa jotta öljynsuodattimen saa vaihdetuksi? Näin siis kerrottiin. Bosch testeri kytkettiin kiinni ja rekisterinumero naputettiin koneeseen. Testeri näytti vikaa kaasupolkimen asentoanturissa. (itse en päässyt näkemään) Vian nollaus ja ruiskuvalo sammui. Kone käyntiin ja kaikki toimi normaalisti. Asentajaa ei asia sen ihmeemmin askarruttanut, vaan kiirehti toisen auton luo. Lähdin ajelemaan ja kaikki toimii kuin enen öljynvaihtoakin. Onko turvallista irroitella lambda-anturia? Asentaja kertoi vain ottaneensa anturin irti, eikä irroittaneensa johtoa.Osaako kukaan sanoa mitä tuo lambda-anturin irroittaminen katista sai aikaseksi?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
On turvallista irrotella ja kyllä hänen on pitänyt varmaan johtokin liittimestä irrottaa, muuten piuha menee melkoiselle rusetille kun anturia kiertää pois. Autossasi on varmaan pakosarjoissa lambdat sekä varsinaisen katin ympärillä? Että ei pelkästään 1 lambda niinkuin vanhemmissa 24V V kutosissa.
Jos auto toimii normaalisti nyt vikakoodien kuittaamisen jälkeen niin en olisi huolissani.
Jos auto toimii normaalisti nyt vikakoodien kuittaamisen jälkeen niin en olisi huolissani.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Entiedä kuinka moni tekijä voi aiheuttaa kyseiset oireet, mutta..Antieko kirjoitti:Kierrokset nousivat huonosti ja vastasivat viiveellä kaasupolkimen painallukseen. Ja ... ruiskuvalo paloi! Testeri näytti vikaa kaasupolkimen asentoanturissa.
Itsellä oli pari kertaa identtiset oireet ja korjaantu hanskalokeron takaa irrottamalla kuvan boxin liittimet ja elektrosprayt niihin ja takaisin.
Eli tosiaan itsellä kans ruiskuvalo syttyi, kaasuun tuli viive ja testeri näytti kaasupolkimen asentoanturia. Ei ollu öljynvaihdon yhteydessä, mutta jos sattumalta on tullu samaan aikaan.
Noni
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Kyseessä vm.1998, joten yhdellä lambdalla toteutettu.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
No sitä ei kyllä tartte öljynvaihtoon irrottaa jollei putkisto ole todella erilaiseksi modattu kuin alkuperäinen.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Putkisto on alkuperäisvaraosa kattiin saakka. Tarvikekatti on lyhyempi, eikä siinä ole vaimenninta niinkuin alkuperäisessä. Joku oikotie onneen liene kysessä tuossa lambda-anturin irroituksessa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Mut miks ihmeessä se pitäis irrottaa kun ei oo suodattimenkaan edessä? Jollei sit taaempaa pakosarjaa irrota jota en kyl usko.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Itse vaihdoin samanmoiseen autoon lambada anturin keväällä, johdon liitin on siinä rintapellissä noin suodattimen yläpuolella. Se liitinhässäkkä voi olla tiellä jos koettaa vaihtaa suodattimen yläkautta.
Muuta selitystä en keksi
Muuta selitystä en keksi
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Jos on tarvike katti niin sillon on lambdan paikkakin eri kohdassa. on se saattanut olla tiellä kun siitä katin etupuoleltahan se suodatin vaihdetaan.
Kaasupolkimen vikakoodiin se ei tosin pitäisi vaikuttaa mitenkään, liekö sitten sattumaa.
Kaasupolkimen vikakoodiin se ei tosin pitäisi vaikuttaa mitenkään, liekö sitten sattumaa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Hanskalokeron takana/alla on valkoinen liitin joka on kaasupolkimen potentiometrin liitin. Joskus syttyi punainen suuttimen kuva mittaristoon ja auto meni vikatilaan -> vikakoodi kaasupolkimen asentotunnistimesta. Liitin auki ja hiukan jotain kikkailin ja takaisin kiinni -> koodit pois -> toiminut pari vuotta ilman murheita. Auto oli -98 2.5 v6 156. Joskus autot ei kestä korjaamokäyntiä
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Jooh, mulla tuli jokusen aikaa sitten sama vika, kun oli ollut yön parkissa. Putsaus liittimelle, vian nollaus ja hyvin ollaan menty.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Jääkö siis ruiskuvikavalo palamaan vaikka häiriö poistuisi? Poistuu vasta vikalukijalla resetoimalla? Auto kumminkin toimii normaalisti vaikka valo palaisikin? Minullahan auto oireili eikä totellut oikein kaasupedallia halliin takaisin ajaessakaan. Vikakoodin luku ja resetointi vasta sammutti valon ja hävitti vian. Mietin vain että kannattaako nyt kun kaikki toimii, mennä iroittamaan ja puhdistelemaan sitä hanskalokeron takana olevaa valkoista liitintä. Vai aiheutanko sillä vian? Itse en pysty vikakoodia nollaamaan ja mökiltä on korjaamolle 50 km matka. Joskus vuosia sitten syttyi ruiskun vikavalo, joka ei menoa huonontanut mitenkään. Se sammui sitten n. kymmenen käynnistyskerran jälkeen. Ei tullut silloin vikakoodia käytyä luetuttamassa koska syys löytyi halkeamista imuputkessa. Uusi haitariputki ja ruiskun vikavalo lakkasi syttymästä.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Auton virrat ollessa pois, voi liittimiä irrotella ja putsailla, kunhan ovat takaisin kiinni virrat päälle kääntäessä. Bägiliittimissä suotavaa irrottaa akku ja odottaa virtojen purkaantumista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Saitko hommattua sen vikakoodien nollauskoneen?Antieko kirjoitti:Jääkö siis ruiskuvikavalo palamaan vaikka häiriö poistuisi? Poistuu vasta vikalukijalla resetoimalla? Auto kumminkin toimii normaalisti vaikka valo palaisikin? Minullahan auto oireili eikä totellut oikein kaasupedallia halliin takaisin ajaessakaan. Vikakoodin luku ja resetointi vasta sammutti valon ja hävitti vian. Mietin vain että kannattaako nyt kun kaikki toimii, mennä iroittamaan ja puhdistelemaan sitä hanskalokeron takana olevaa valkoista liitintä. Vai aiheutanko sillä vian? Itse en pysty vikakoodia nollaamaan ja mökiltä on korjaamolle 50 km matka. Joskus vuosia sitten syttyi ruiskun vikavalo, joka ei menoa huonontanut mitenkään. Se sammui sitten n. kymmenen käynnistyskerran jälkeen. Ei tullut silloin vikakoodia käytyä luetuttamassa koska syys löytyi halkeamista imuputkessa. Uusi haitariputki ja ruiskun vikavalo lakkasi syttymästä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Kun vika on aktiivinen, vikavalo palaa. Jos saakin kontaktin uudestaan,vikavalo sammuu ja auto toimii. Vikakoodi tosin jää ECUn tietokantaan ja tila on "ei aktiivinen" kun kytket testerin.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?
Muistaakseni kun tämän kanssa pähkäilin, niin vika ei poistuisi ilman nollausta.