156 jakohihna... jälleen kerran
Valvoja: Moderators
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
156 jakohihna... jälleen kerran
No niin, pääsinpä sitten itsekin tuohon joukkoon jolla remmi on korkannut. Eilen ajelin töistä kotia kohti kaikessa rauhassa cruise päällä, kierrokset n. 2750, kun koneesta loppui veto ja moottorin vikavalo syttyi. Ei kun tien sivuun ihmettelemään ja asiaa hetken tuumittuani kokeilin startata. Startti pyöri tyhjää kuin hiustenkuivaaja, siltä se ainakin kuulosti, ja minä siihen että jaaha. Ei muuta kuin hinuri paikalle, auto lavetille ja kohti korjaamoa.
Kyllä voi ihmistä ..tuttaa kuin pientä oravaa. Auto on rekisteröity joulukuussa 2000 ja matkaa sillä on nyt taitettu 113 500 km. Remmi vaihdettu 16 kk sitten ja kilsoja sille ehti kertyä 53500 km. Mitenkäs tää nyt sitten oikein menee? Koitin katsella vanhoja viestejäkin että kuka maksaa, artisti vai joku muu, mutta en oikein päässyt asiasta selvyyteen. Kai se ...tanan sukkanauha on seuraavan kerran vaihdettava jo 40 tkm:n jälkeen.
Tuleekos tuohon 156:n seuraajaan ketjukonetta? Jos tulee, niin äkkiä tänne yksi.
Kyllä voi ihmistä ..tuttaa kuin pientä oravaa. Auto on rekisteröity joulukuussa 2000 ja matkaa sillä on nyt taitettu 113 500 km. Remmi vaihdettu 16 kk sitten ja kilsoja sille ehti kertyä 53500 km. Mitenkäs tää nyt sitten oikein menee? Koitin katsella vanhoja viestejäkin että kuka maksaa, artisti vai joku muu, mutta en oikein päässyt asiasta selvyyteen. Kai se ...tanan sukkanauha on seuraavan kerran vaihdettava jo 40 tkm:n jälkeen.
Tuleekos tuohon 156:n seuraajaan ketjukonetta? Jos tulee, niin äkkiä tänne yksi.
Itselle kävi sama homma viime kesänä, hihnalle oli kertynyt kilometrejä 50000 ja sitte pamahti poikki. Olin ostanut auton 8kk aikaisemmin autoliikkeestä (ei delta-auto) ja aikani sen liikkeen, delta-auton pääkonttorin sekä kuluttaja-asiamiehen kanssa juteltuani päästiin semmoseen sopimukseen että autoliike maksoi 20% vaihtotyöstä ja delta-auto kustansi 9 vaihtoonmennyttä venttiiliä (~500 euroa). Itselle jäi maksettavaa 1800 euroa.
Eli sinulle tiedoksi että kannattaa ottaa yhteyttä da:n pääkonttoriin (vai mikä lie se nyt on) ja yrittää saada niitä korvaamaan ainakin osan remontista.
Eli sinulle tiedoksi että kannattaa ottaa yhteyttä da:n pääkonttoriin (vai mikä lie se nyt on) ja yrittää saada niitä korvaamaan ainakin osan remontista.
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!
x
Olen ymmärtänyt muutamista puheista että jakohihnan vaihtanut yritys on vastuussa siitä 60.000km. Delta (Turku) sanoi myös asiasta minulle kun kysyin että miksi kannattaisi vaihtaa heillä kun muualla on halvempaa. Se koijari sanoi että Deltan takuu on 60tkm. Tosin toiselta asennusliikkeeltä kuulin että tuo 60tkm on kaikkien firmojen vastuu, joka sen tekee. Tätä valvoo kuluttajansuojalaki.
Ainakin sinun kannattaa vaatia asentajaa maksamaan koko viulu.
Eli ota yhteyttä oman alueesi kuluttaja-asioita hoitavaan järjestöön.
-t-
Ainakin sinun kannattaa vaatia asentajaa maksamaan koko viulu.
Eli ota yhteyttä oman alueesi kuluttaja-asioita hoitavaan järjestöön.
-t-
"The pride lasts longer than the pain..."
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
IMO jos toi vaihtoväli on 60tkm niin joku sen maksaa jos paukkuu ennen sitä. Mitä järkeä näissä huolto-ohjelmissa muuten olisi?
Deltahan on ainakin lehtijuttujen perusteella "luotettava kauppakumppani joka ei pienistä asioista vittuile", noin vapaasta muistista. Huonommin toimivaa "takuuta" saanee hakea.
Hoitamalla kaikki nuo jakohihnat mukisematta olisi varmaan myyty jo sen verran enemmän noita 156:ia että olisi kompensoitu sillä. Enemmän olen kuullut juttuja tyyliin "muuten olisin ostanut mutta se jakopää" kuin "jakopää paukkui". Se on varmaa että merkin maine olisi vähän eri luokkaa Suomessa. Mitenhän mahtaa tehdas tähän suhtautua, ja eikös heillä ole lopullinen vastuu?
Deltahan on ainakin lehtijuttujen perusteella "luotettava kauppakumppani joka ei pienistä asioista vittuile", noin vapaasta muistista. Huonommin toimivaa "takuuta" saanee hakea.
Hoitamalla kaikki nuo jakohihnat mukisematta olisi varmaan myyty jo sen verran enemmän noita 156:ia että olisi kompensoitu sillä. Enemmän olen kuullut juttuja tyyliin "muuten olisin ostanut mutta se jakopää" kuin "jakopää paukkui". Se on varmaa että merkin maine olisi vähän eri luokkaa Suomessa. Mitenhän mahtaa tehdas tähän suhtautua, ja eikös heillä ole lopullinen vastuu?
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Kuluttajaneuvojallekin tässä kilautin ja siellä sanottiin että kyllä se hihnanvaihdon tekijäpulju olisi vastuussa siitä että se remmi kestää sen vaihtovälin, koska he ne tarvikkeet ovat sinne myyneet. Sanoi että näissä jutuissa on oltu kyllä ankaria sen suhteen ettei lasku kaadu kuluttajan syliin. Automerkistä ei ollut alkuun puhetta ennen kuin se neuvoja kyseli että onko kyseessä mahdollisesti ooppeli.
Loppuviikosta tiedetään lisää kun pannu on avattu ja vauriot todettu. Ainakin asiallisesti siellä ex-Paavilaisella (nyk. Delta) suhtauduttiin.
Loppuviikosta tiedetään lisää kun pannu on avattu ja vauriot todettu. Ainakin asiallisesti siellä ex-Paavilaisella (nyk. Delta) suhtauduttiin.
Mielenkiintoista kuulla miten käy. Aika huonoihin diileihin on näköjään suostuttu, jos 1800 on jäänyt vielä omalle kontolle (tapausta tarkemmin tuntematta). Mitenhän tuo takuu pelaa jos hommailee osat itse ja vie johonkin pikkupuljuun kuten tässä
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... %E4n+hihna
on tehty. Itsellä sekä ketju- että hihnakoneet, mutta etukäteen jännittää tuo hihna. 36 tkm mittarissa, mutta taitaa tulla kolme vuotta täyteen ennen kuin 60 tkm.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... %E4n+hihna
on tehty. Itsellä sekä ketju- että hihnakoneet, mutta etukäteen jännittää tuo hihna. 36 tkm mittarissa, mutta taitaa tulla kolme vuotta täyteen ennen kuin 60 tkm.
Minun tapauksessa oli kyseessä sellainen juttu että edellisen hihnavaihtotyön oli maksanut edellinen omistaja ja kuluttaja-asiamiehen sekä deltan jehun mukaan takuu ei siirry seuraavalle omistajalle (vaikka hihna olikin vaihdettu DAssa). Ja autoa en siis ostanut DAsta vaan muusta liikkeestä. Tätä ihmettelin ja kyselin monelta taholta ja kaikki päätyivät samaan tulokseen. DA kuitenki korvasi imago tjsp syistä hajonneet venttiilit.late04 kirjoitti:Mielenkiintoista kuulla miten käy. Aika huonoihin diileihin on näköjään suostuttu, jos 1800 on jäänyt vielä omalle kontolle (tapausta tarkemmin tuntematta). Mitenhän tuo takuu pelaa jos hommailee osat itse ja vie johonkin pikkupuljuun kuten tässä
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!
Osanotto autosi kohtalosta. Paavilainen on velvollinen vauriot mielestäni korjaamaan. Kuluttaja-asiamiestä kannattaa pitää mukana asian käsittelyssä koko ajan. Mieluiten vielä niin, että keskustelee ensin sen kanssa ja sitten vasta korjaamon kanssa, niin on sitten heti hihassa ässiä jos yrittävät venkoilla vastuustaan. Ohessa toinen vähän vastaavanlainen tarina:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3430
Toivottavasti asiat selkenevät parhain päin!
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3430
Toivottavasti asiat selkenevät parhain päin!
Vähän OT, mutta miten tuollainen on käytännössä mahdollista? Mitä sillä omistajalla on tekemistä sen takuun kanssa...? Eikös se takuu tule sille huollolle/remontille/autolle?Testicle kirjoitti:... edellisen hihnavaihtotyön oli maksanut edellinen omistaja ja kuluttaja-asiamiehen sekä deltan jehun mukaan takuu ei siirry seuraavalle omistajalle (vaikka hihna olikin vaihdettu DAssa)...
Voisiko joku vääntää rautalangasta tyhmälle koneinsinöörille.
Erään lisälaitevalmistajan (tietokoneisiin) kanta käytettynä ostettujen
korttien tai muiden kamppeiden takuusta:
Ensimmäinen omistaja maksaa takuusta, takuu ei siirry seuraavillle
omistajille koska ne eivät maksa (valmistajalle) takuusta.
Mun mielestä homma oli päin p:tä mutta noin se meni.
Eihän tämä autoihin liity mitenkään mutta topiciin edes etäisesti
korttien tai muiden kamppeiden takuusta:
Ensimmäinen omistaja maksaa takuusta, takuu ei siirry seuraavillle
omistajille koska ne eivät maksa (valmistajalle) takuusta.
Mun mielestä homma oli päin p:tä mutta noin se meni.
Eihän tämä autoihin liity mitenkään mutta topiciin edes etäisesti
VMP
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu ainakin se logiikka on minustakin päin peetä. Johan se ensimmäinen omistaja on "maksanut takuusta" valmistajalle, kertaluontoisesti. Mitä sen sitten on väliä kenellä kampe hajoaa, jos tuotteessa on virhe niin siinä on virhe eikä omistussuhteen muutos sitä poista.mattijus kirjoitti:Ensimmäinen omistaja maksaa takuusta, takuu ei siirry seuraavillle
omistajille koska ne eivät maksa (valmistajalle) takuusta.
Tiedä näistä sitten, eihän laki muutenkaan ole aina liian looginen. Vai miksi esim. puhelimen kiinteän autosarjan johdolliseen luuriin saa puhua ajon aikana, mutta siihen johdottomaan puhelimeen ei?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niin siis jos sinä ostat kortin jossa on takuu, ja myyt sen eteenpäin, niin sinä et ole siitä vastuussa vaan se joka myönsi takuun alunperin. Eihän se takuu siitä mihinkään häviä vaikka sen veisi kirpputorille. Vai onko joku kuullut että autosta häviäisi tehtaan myöntämä takuu kun omistaja vaihtuu? Noita tietokoneosia kun olen vaihtanut ilman kuittiakin joten taitaa olla taas "niitä" kauppiaita.Ensimmäinen omistaja maksaa takuusta, takuu ei siirry seuraaville omistajille koska ne eivät maksa (valmistajalle) takuusta.
Se on sitten eri asia onko joku huolto myöntänyt jonkun takuun jollekin työlle vai puhutaanko kuluttajansuojasta.
Kuluttajansuojalakihan löytyy netistäkin joten sieltä ihmettelemään.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Eikö sitten pitäisi aina tehdä niin että vaatii vaihtamaan hammashihnan AINA kun ostaa käytetyn auton, muutenhan ostaja on todella heikoilla jäillä. Julkilausuma: VAADIMME AINA UUDEN HIHNAN KUN OSTAMME AUTON KÄYTETTYNÄ . Kyllä voi vain ihmetellä tätä takuu-asiaa!!Testicle kirjoitti: Minun tapauksessa oli kyseessä sellainen juttu että edellisen hihnavaihtotyön oli maksanut edellinen omistaja ja kuluttaja-asiamiehen sekä deltan jehun mukaan takuu ei siirry seuraavalle omistajalle (vaikka hihna olikin vaihdettu DAssa). Ja autoa en siis ostanut DAsta vaan muusta liikkeestä. Tätä ihmettelin ja kyselin monelta taholta ja kaikki päätyivät samaan tulokseen. DA kuitenki korvasi imago tjsp syistä hajonneet venttiilit.
No, asia on selkeä... maksatetaan taas kuluttajilla puutteellinen laaduntarkastus.
Yrittäisivät nyt edes ainakin laittaa kiristimet ja laakeroinnin kuntoon niin vaurioita tapahtuisi vähemmän, tuo 16 venainen 2.0 TS:ä on aika murheenkryyni koska siinä juuri tuo jakohihnan kiristin ja tasapainoakseleiden hihnankiristin on todella syvältä (kiristimien valmistusmaa on Kanada)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Kyllä tuo oli tyhmälle softainsinöörilleki yllätys, mutta niin minulle vaan vakuutettiin kuluttaja-asiamiehenkin toimesta. Olisi ehkä pitäny ottaa Karpoonkin yhteyttä niin olis voinu saada ehkä kinkun ja ruisleipää kaupan päälleScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ja tyhmälle automaatioinsinöörille myös. Jotenkin tuntuu ettei tuossa olisi mitään logiikkaa.R@gdoll kirjoitti:Voisiko joku vääntää rautalangasta tyhmälle koneinsinöörille.
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!
Onko 16-naulainen 1.8 TS -pata sitten tuossa kohtaa vahvempi?Ricambi kirjoitti:
Yrittäisivät nyt edes ainakin laittaa kiristimet ja laakeroinnin kuntoon niin vaurioita tapahtuisi vähemmän, tuo 16 venainen 2.0 TS:ä on aika murheenkryyni koska siinä juuri tuo jakohihnan kiristin ja tasapainoakseleiden hihnankiristin on todella syvältä (kiristimien valmistusmaa on Kanada)
Onphan jakohihnat kuluvaa tavaraa. Itselläni alkoi kampiakseli sutia hihnalla kolme viikkoa sitten. Vaihdettu km:llä 60550 ja nyt mittariin tuli 90070 joten sen kesto oli vajaa 30 tuhatta ja hampaat toispuoleisesti irti melkein koko hihnalla. 8 pakoventtiliä solmussa ja muuta kivaa. Korjaamolta (ei Delta) sain infoa, että jakohihnan takuu on 60000 km tai kaksi vuotta. Edellinen omistaja oli vaihdattanut hihnan jollain hemmetin Shell-huoltamolla ja se kaksi vuotta täyttyi viime lokakuussa. Ostin tämän Alfan Deltasta vajaa vuosi sitten ja siinä oli 12 kk:n Deltaturva eli moottori- ja vaihteistoremonteissa lasku pannaan puoliksi. Koko operaatiolle tuli hintaa yli 2000 ekua joten maksoin 1030 e. Eipä lohduta, vaikka kohtalotoverita tuntuu löytyvän pilvin pimein mutta elämä on kallista.
Tai voihan sen ajatella niin, ettei kannata pyytää vaihdattamaan uutta jakohihnaa ennen kauppoja, koska omistajasuhde vaihtuu ja yo. logiikan mukaan takuuta työllä/osalla ei enää sen jälkeen ole.Ricambi kirjoitti:Eikö sitten pitäisi aina tehdä niin että vaatii vaihtamaan hammashihnan AINA kun ostaa käytetyn auton, muutenhan ostaja on todella heikoilla jäillä. Julkilausuma: VAADIMME AINA UUDEN HIHNAN KUN OSTAMME AUTON KÄYTETTYNÄ
Siis: kannattaa tehdä kaupat sillä ehdolla, että kaupan jälkeen myyjä vaihtaa jakohihnan samaan hintaan... On tää kyllä helvettiä että pitää tällaisia miettiä, jos on Alfamiähiä.
Kyllä jossain FAQ (lue fuck) osiossa voisi olla kuluttaja-asiamiehen ohjeet aiheesta: jakohihnan katkeaminen Alfa Romeossa.
Kyllä jossain FAQ (lue fuck) osiossa voisi olla kuluttaja-asiamiehen ohjeet aiheesta: jakohihnan katkeaminen Alfa Romeossa.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Homma etenee. Soittelin kysyäkseni vaurioista ja siitä kuka maksaa ja mitä. Remmi oli vain yksinkertaisesti pettänyt ja ainakin kaikki venttiilit ovat saaneet siipeensä. Kansi joudutaan vielä tarkistamaan.
Maksukuvio menisi niin että minä maksan remminvaihtotyön, eli sen mikä olisi kohta muutenkin ollut edessä. Hinta paketille hieman auki 900 eeroa. Delta maksaa sitten sen moottorirempan. Eipä taida olla tarvetta keuhkota asiasta sen enempää.
Edit: Vauriot olivat kaikki venttiilit ja ohjurit. Tuntuu vaan kestävän vähän turhan kauan se tanan korjaus.
Maksukuvio menisi niin että minä maksan remminvaihtotyön, eli sen mikä olisi kohta muutenkin ollut edessä. Hinta paketille hieman auki 900 eeroa. Delta maksaa sitten sen moottorirempan. Eipä taida olla tarvetta keuhkota asiasta sen enempää.
Edit: Vauriot olivat kaikki venttiilit ja ohjurit. Tuntuu vaan kestävän vähän turhan kauan se tanan korjaus.
Viimeksi muokannut Hämis, 11 Maalis 2005, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Soittelivat että alkaisi olla vaunu taas kasassa. Eihän siinä mennytkään kuin reilut kaksi viikkoa. Apulaitehihnan kiristinrulla on kuulemma vaihtokunnossa. Kuultuani Deltan hinnan sille sanoin että antaa olla, varsinkin kun katsoin samaan aikaan koko hässäkän hintaa hihnoineen Motonetistä. Pitää vaihtaa jossain muualla. Kiristinrulla vaatimattomat 112 € ja hihna vajaa 70 €. Motonetin hinta 49 € ja 25 €. Hohhoijaa...
Edit: Niin ja jakohihnan vaihtotyö 796 €, kiitos.
Edit: Niin ja jakohihnan vaihtotyö 796 €, kiitos.
Viimeksi muokannut Hämis, 15 Maalis 2005, 14:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.