156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Ongelma on otsikon mukainen. Auto toimii liikkeelle lähdön jälkeen hyvin, mutta liikkeellelähdössä vaihtaa heti kakkosen tai kolmosen sisään. Vika on ajoittainen. Samalla vaihdenäyttö vilkkuu. Autoon on vaihdettu uusi pumppu toissakesänä ja viime kesänä laitoin uuden paineakun. Akun jännite on ok, ja virranantokyky mitattu. Aivan kuin auto luulisi että mennään kovempaa. Ideoita?
Vikakoodeja en nyt saanut ulos mutta aiemmin kun vika on ollut päällä ei koodeja ole tullut.
Vikakoodeja en nyt saanut ulos mutta aiemmin kun vika on ollut päällä ei koodeja ole tullut.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Onko kokeiltu järjestelmän ilmausta?
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Täytyy kokeilla. Voisiko ilma järjestelmässä tehdä tämänkaltaista pulmaa?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Mulla ei ole oikein selestä suurta kokemusta, mutta noiden vaihtamiesi osien jälkeen voi olla ilmaa kierrossa ja siksi se voi toimia vähän oudosti. Myös robotin kalibrointi kannattaa tehdä. Vaihdenäytön vilkkuminen muistaakseni kertoi että on joku vialla. Brittifoorumilta luin joskus, että sen vaihdekepin "hajoaminen" aiheutti kanssa kummallisuuksia.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Okei. Ilmaan järjestelmän ja katsaotaan auttaako. Keppejä löytyy ebaystä, se on sitten seuraava vaihdettava komponetti. Sitä vielä mietin, että voisiko laatikko saada väärää tietoa auton nopeudesta?
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Ilma järjestelmässä ei voi aiheuttaa tuollaisia vikoja. Enemminkin viittaisi sähköpuolelle. Se saa jostain virheellistä tietoa että pitää vaihtaa vaihdetta. Vaihteisto kun on ohjattu sähkösolenoideilla ei vaihtamistapahtumaa saada aikaan esim ilmalla järjestelmässä tms vaan se vaatii aina komennon solenoideille suorittaa vaihto. Vika on varmaan kepissä,sen mikrokytkimissä/liittimissä/johdoissa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Luulenpa että tilaan kepin ja katsotaan miten se vaikuttaa. Vika on taas loistanut poissaolollaan mutta eiköhän se sieltä taas ilmaannu 

-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Keppi on nyt vaihdettu mutta vika on edelleen olemassa. Auto oli jakopään rempassa samalla, ja silloin saivat vikvalon syttymään ja koodi oli P0725. Koodi liittyy moottorin kierroslukuun. Tuli mieleen, voisiko auto saada jostain tiedon liian suuresta kierrosluvusta, ja siksi vaihtaa ylemmäs. Toisaalta miksi tämä tapahtuisi vain ykkösvaihteella. Olisiko viisaammilla ideoita?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Vaihdoin selen vaihteen tunnistinanturin mutta ei ollut vaikutusta. Vika ilmenee muuten vasta lämpimällä moottorilla, aluksi numero alkaa ykkösellä tai kakkosella vilkkua ja sitten vika tulee päälle.
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Mulla loppui kaikki selen kiukuttelut (myös samainen vika kuin mainitsemasi) moninapaliittimen vaihtoon... vaihdoin tilalle teollisuuspyöröliittimen kunnon pinneillä. Kokeile ruikkia vaikka crc:tä moninapaliittimeen ja kitkuttele sitä vähän. Jos vika katoaa, on vika ainakin siinä. Mulla edellinen omistaja oli vaihtanut osan jos toisenkin selen oireilun takia... vasta tämä ratkaisi ongelman.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
tarkoitatko Koska sitä moottoritilassa ole aa neliskulmaista liitintä vai akun alla olevaa pyöreää mihin selen johtimet menee?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Olen nyt ktsekin ajellut autolla vähän enemmän, ja edelleen varmistuu vian ilmeneminen vain kuumalla moottorilla. En tiedä olenko aivan hakoteillä, mutta omen alkanut miettiä kampiakselin asentotunnistinta. Sehän ainakin on sellainen, mikä oireilee vain kuumana ja ehkä selittäisi vikakoodin mikä kertaalleen saatiin ulos. Voisikohan se sekoittaa selen Ecun väärillä tiedoilla?
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Kampiakselin tunnistin oireilee siten hajotessaan että auto ei lämpimänä käynnisty.ei vaikuta selen toimintaan.Temppuileeko lämpimämä muuten? Kytkin luistaa/nykii tms?
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
kiitoksia Koskalle sekä Enzolle ja muille vastanneille!
Enzo: Isommilla nopeuksilla toimii hyvin mutta kun vika on kiihdytettäessä päällä, niin nykii ikäänkuin "heijaamalla" mutta vauhtia saadessaan tasoittuu. Mielestäni kytkin ei kuitenkaan luista. Aloin miettiä sitä, voiko jokin moottorin tunnistin sekoittaa selen toimintaa. Johtolankana kun on tuo vikakoodi. Jostain ulkomaan foorumilta luin että joltain oli vaihdettu aktuaattori samanlaisen vian takia ilman apua. Siitä tarinasta ei löytynyt loppua, mahtoiko koskaan vikaa löytyä.
Enzo: Isommilla nopeuksilla toimii hyvin mutta kun vika on kiihdytettäessä päällä, niin nykii ikäänkuin "heijaamalla" mutta vauhtia saadessaan tasoittuu. Mielestäni kytkin ei kuitenkaan luista. Aloin miettiä sitä, voiko jokin moottorin tunnistin sekoittaa selen toimintaa. Johtolankana kun on tuo vikakoodi. Jostain ulkomaan foorumilta luin että joltain oli vaihdettu aktuaattori samanlaisen vian takia ilman apua. Siitä tarinasta ei löytynyt loppua, mahtoiko koskaan vikaa löytyä.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Itse olen kahteen seleen vaihtanut kytkimen solenoidin kun lämmetessään kytkin alkaa ikäänkun pumppaamaan ja kun solenoidi menee todella huonoksi alkaa kytkin luistamaan lämpimänä kovasti.
katsoppas kun olet ajanut hetken ja pysähdyt nytkyttääkö kytkintassu auton ollessa paikoillaan.
Isommalle pomppaaminen voi johtua siitä että se ei saa pyydettyä pykälää sisään ja kokeilee seuraavaa.
katsoppas kun olet ajanut hetken ja pysähdyt nytkyttääkö kytkintassu auton ollessa paikoillaan.
Isommalle pomppaaminen voi johtua siitä että se ei saa pyydettyä pykälää sisään ja kokeilee seuraavaa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Täytyy tarkistaa tuo myös. Jossain vaiheessa mietin samaa, että se yrittää laittaa sen vaihteen silmään minkä saa, mutta eilen tauluun tuli välillä myös R ja piippaus kuului, koskaan ei kuitenkaan ole oikeasti pakille vaihde mennyt.
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Juuri se neliskulmainen... luulisi tosin oireilevan muulloinkin kuin lämpimänä. Saattaahan tuo myös heikentää kytkentöjä, kun lämpenee. Meillä tuo vaihteiden pomppiminen ilmeni useimmiten juurikin koneen lämmettyä. Asentotonnistimen ei luulisi seleen vaikuttavan, mutta ei tosin ole kovin kummoinen hankintakaan.jukka22 kirjoitti:tarkoitatko Koska sitä moottoritilassa ole aa neliskulmaista liitintä vai akun alla olevaa pyöreää mihin selen johtimet menee?
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Tämä tarina taisi saada onnellisen lopun. Vika löytyi kytkimen tunnistimesta joka on kiinni robotissa. Siellä on kolme samanlaista tunnistinta, joista yksi osoittautui vialliseksi. Löysin uuden paikallisesta varaosaliikkeestä 42 eur hintaan. Itse asiassa kävi niin, että vaihdoin ensin turhaan vaihteen asennon tunnistimen ja laitoin sitten sen turhaan vaihdetun rikkinäisen tilalle, samanlaisia kun ovat. Asian ratkaisua auttoi multiecuscan, jolla sain vikakoodin ulos. Aiemmin en sitä saanut, liekö syynä ollut vanha versio ohjelmasta vai mikä. Netistä löytyi numero vastaavalle tunnistimelle, näitä on monessa autossa kaasuläpän asentoantureina. Vaihtotyö sujui helposti vaikka sen joutuu tekemään käsikopelolla, anturi on robotin takana. Kiitoksia kaikille vinkeistä ja toivottavasti tästä tarinasta on hyötyä jollekin muullekin.
Re: 156 selespeed vaihtaa lähdössä isommalle
Käytänpä tätä otsikkoa, kun oireet osuu aika hyvin yhteen. Ykkösellä lähtiessä pamahtaa usein välittömästi kakkonen sisään, varsinkin kylmänä. Vaihdenäyttö ei kuitenkaan koskaan vilku. Kakkosella ajaessa taas vaihteisto usein luulee olevansa nelosella, lämpötilasta riippumatta. Kesällä lämpimillä ilmoilla taas piiputti pakkia, kun oikeasti pesässä oli 2. Kaikki vaihteet kytkeytyy kyllä ongelmitta. Huomasin nyt testiajolla myös tuota heijaamista kiihdytyksessä. Isommilla vaihteilla muuten toimii normaalisti.
Vikakoodi P0725 löytyi, muttei ole ilmaantunut nollauksen jälkeen uudestaan vaikka oireet jatkuvat. Systeemin pyörintänopeustiedot näytti pitävän paikkansa ja hydraulipaine ok. Liittimiä putsailtu myös ja kytkimen positio 28mm eli ok.
Voitko jukka22 valaista lisää miten bongasit vian, antoiko MES jonkun eri koodin kuin tuo P0725? Kirjoitit että anturi on robotin takana, onnistuiko vaihto ylä- vai alakautta? Satutko muistamaan sille osanumeroa tms?
Vikakoodi P0725 löytyi, muttei ole ilmaantunut nollauksen jälkeen uudestaan vaikka oireet jatkuvat. Systeemin pyörintänopeustiedot näytti pitävän paikkansa ja hydraulipaine ok. Liittimiä putsailtu myös ja kytkimen positio 28mm eli ok.
Voitko jukka22 valaista lisää miten bongasit vian, antoiko MES jonkun eri koodin kuin tuo P0725? Kirjoitit että anturi on robotin takana, onnistuiko vaihto ylä- vai alakautta? Satutko muistamaan sille osanumeroa tms?