Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Lähteeks kaiutinritilä ovesta ihan kampeemalla vai pitääkö oviverhoilu irrottaa? Juu tarttee kans nykyään kopistella kaiutinta että lähtee toimimaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ainakin vanhemmissa lähtee kampeemalla.
Smacket kirjoitti:Kuva
Noni

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Itsellä taitaa olla jälkeenpäin asennettu nuo bosen vermeet, koska tuossa diskantit ihan normaalisti eikä diskantin ritilässä ole bosen merkintää, minkä takia en koko bosen settiä aluksi tunnistanutkaan paitsi subbarista takakontissa. No joka tapauksessa irroitin oven välisen pistokkeen ja laitoin vähän kontaktisprayta siihen ja johan alkoi toimia ilman pätkimistä! :) Ohessa vielä kuvat diskantista ja kaiuttimesta.
Liitteet
WP_20150810_002.jpg
(77.87 KiB) Tiedosto ladattu 3253 kertaa
WP_20150810_001.jpg
(136.91 KiB) Tiedosto ladattu 3253 kertaa

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Mun Bosessa on diskanttia ja on ihan elävänä ritilän alla. Ääntäkin kuuluu.
Kuva

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Joo näin täälläkin! Onko niitä sitten useampia versioita?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

On kai niitä joista Luigi on napannut diskantit taskuun..myynyt ne ja lähtenyt perjantai-iltana kaupunkiin ajatellen et siinähän on niin hybä Bossi ettei kukaan huomaa. :lol:
Kuva

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tai sitten on vakiovehkeestä diskantit ylhäällä ja bosen elementit alhaalla. No, ei ne kummoiset ole nekään joten ei kovin suurta merkitystä mitkä siellä on kun vaihdettava on jos ääntä meinaa saada :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei siellä alunperin kaksia diskantteja ole, jotain aikaisempien omistajien virityksiä noi lienee. Ei tee hyvää äänellekään jos on yksi diskantti ylhäällä ja toinen alhaalla. Mulla oli pelkääjän puolella ylhäälläkin diskantti, mikä lie ollut ajatuksena?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Auto jakopään takia pukeilla ja ribet hukassa niin aattelin samalla vaihtaa jarrunesteet. Onko jarrunestissä suuria eroja Dot4, Dot5.1 jne vai onko oleellisempaa esim vaihtaa halvat litkut vuosittain? Jarrunestehän keräilee vettä itsensä joten voihan se teoriassa jäätyäkin talvella. 16v ikää autolla ja huoltokirjan leimoista ei ilmene edes onko jakopäätä tehty. :shock:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On se jakopää joskus tehty. Ihme, jos kestää 5v niin taatusti se on joskus tehty (tosin kilsoista tuo on tarkempi. 60tkm tekee tiukkaa, jos on liian tiukalle vedetty).
Ei noissa hirveästi eroa ole jarrunesteissä tavalliselle tallaajalle, kaupasta haet vaikka Nesteen 5.1:stä niin hyvä tulee. Jos radalle meinaa mennä, sitten alkaa olla jo merkitystä.
Kerran vuoteen ne voi hyvin vaihtaa, ei ole iso kulu ja estääpähän jarruputkien ruostumista. Ei siis ole mitenkään vaadittava toimenpide joka vuosi, mutta ei haittaakaan ole.
Katsot sitten vaan tarkkaan, että et sotke DOT 5:sta muiden kanssa. DOT 5.0 on silikonipohjasta, eikä todellakaan käy DOT 4 / DOT 5.1:n kanssa ristiin. DOT4/DOT5.1 taas on keskenään yhteensopivia.

Samalla kun tarpeeksi puuhastelee, niin puuhastelee sitten myös kytkimen päädystä jarrunestettä läpi - pysyy työsylinteri paremmassa hapessa kun saa joskus puhdasta nestettä. Sehän ei sieltä vaihdu mihkään normaalisti... En tätä neuvoa osaa enempää, kuin JTD:n osalta, missä omassani ainakin täysin normaali ilmausruuvi työsylinterissä - olen nähnyt kuvia sellaisesta ratkasusta, missä siinä on vedettävä nippa (eikä sitä saa vetää irti, vaan aavistuksen ulospäin vain) muistaakseni JTDm:ssä ja V6:ssa - twinsparkista/JTS:stä ei tietoa (TS/JTS työsylinterihän on laatikon sisällä, joten tältäkin osin rakenne on vieras minulle)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^V6:ssa on ihan normaali pyöritettävä ilmausruuvi/nippa sylinterin perässä, 7mm lenkki taisi olla sopiva.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Eikös 5.1 ole herkkäliikkeisempää (ohuempaa?) ja sikäli suositeltavaa moderniin ABS autoon, jossa tiheä säätötahti. Mikä mahtoi sitten olla 156 tehdassuositus?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tehdas sanoo DOT4. Eli 5.1 käy hyvin :-)
Huono 5.1 on kuitenki huonompi kuin hyvä/erinomainen DOT4. Silti normaalissa ajossa ei varmasti mitään eroa toiminnaltaan, etenkään kun kerran vuoteen vaihtaa.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Tavoite saada jakopään metelöinti selville viikonloppuna ja vois kokeilla noita 5.1 nesteitä jos ei ole hinnalla pilattu. Nykyisellä remppatahdilla saan auton kuntoon ens kesäks :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pitäis vähän maapisteitä nyt viimein saada putsatuksi. Oliko yläkautta päästävissä oikeen mihinkään, paitsi tietysti siihen heti akun kulmalla olevaan isoon maadotukseen?
Mul mitään kuvia mistään :(

Jos jollakulla sattuis olemaan jonkin sortin kuvatusta noista maapisteistä, ni helpottais. Googlettaa toki kokeilen kans.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Muistaakseni V6:ssa ainakin oli jakopään nurkilla myös. Samoilla paikkeilla kuin se akun luona oleva. Mutta saattoi olla että vaati umpion irroituksen. Yleensä oon käynyt ne läpi samalla kun on jakopään vaihtanut. Samalla yleensä huomaa että syyläri on huono ja sekin menee vaihtoon jne.. Kyllä niitä maapisteitä muutaman huomasin kun tarpeeksi purin, ja ne ainakin oli ihan yläkautta näkyvissä. Irroitettuna oli kyllä puskuri, umpiot, syyläri, lukkopelti jne..

Akun luona oleva kaapeli taisi jatkaa vaihteistoon kiinni. Eihän se huonoa tee vaikka tekisi lisämaadoituksiakin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, mennään nyt kuitenkin olemassaolevien putsauksella. Tuo akun edessä runkoon menevä maadotusjohto ainakin on ihan silminnähden hapan, joten jo pelkästään tuo saattaisi aiheuttaa teoreettisesti tuon valojen himmenemisen vilkun tahdissa (tai jonkun valon syttyessä tms). Tiedän, että öljypohjaan tuleva laturin maadotus on hyvä, mutta tietenkin johtojen kunto on mittaamatta.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Etusumuvalon lasi rikki ja uusi lamppu odottaa asennusta. Pitääkö pohjapanssari irroittaa, jotta lampun saa vaihdettua?
Myös ajovalon säätömoottori vaatii vaihtoa. (edellinen hilas valoa loputtomasti ylös alas) Onko tästä työstä kokemusta?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Pitää pohjalevy irrottaa. Valojen säätömoottori irtoaa kun otat töpselin irti ja käännät moottoria (en muista suuntaa). Mut ihan helposti se kääntyy. Säätömoottorin päässä on mollukka joka menee umpiossa olevaan haarukkaan. Se pitää muljauttaa irti tai vetää väkisin ja toivoa ettei mikään hajoa... ennenku laitat uuden säätömoottorin kiinni niin töpseli kiinni ja ajat sen sillä korkeudensäätörullalla täysin ulos - jollei jo ole. Muuten sen mollukka haarukkaan laitto on vaikeaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Faceliftissä ei tartte pohjamuoviin koskea ja korkeussäätökin onnistuu muovi paikallaan (säätöreiät valmiina), vanhakeulasesta en tiedä. Umpion moottoria ei parane vain vetää, hajoaa varmasti, vaan tanko pitkänä muljautetaan/ käännetään suuntaan (en muista suuntaa) pois hahlosta. Se on vain siellä hahlossa, ei siis mitenkään piukka. Sen "liitoskohdan" näki jostain kautta, jotta nakee mihin päin pitää siirtää. Korostan edelleen, että voimaa ei tarvitse käyttää ollenkaan.

teletappi
Viestit: 121
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja teletappi »

il problema: Kuljettajan puolen xenon pimeni. Oli taas vettä umpiossa... Lamppu ei niiaa käynnistäessä. Parkit ja pitkät kyllä toimivat. Sulake ehjä.

Mistä aloittaisin vian etsinnän?

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Terppa

Tein paluun leiriin, ostin 156 2,5 V6 vm-04 eli facelift kyseessä. :crazyeyes: Juolahti mieleen, onkohan kukaan vaihdellut syyläriä tohon facelift-kutoseen? Näyttää mehivän yläreunasta nestettä. Muutenhan tuo vaikuttaa varsin pätevältä välineeltä. Pakoputki vuotaa parista kohtaa, mutta tilaillaan uutta.

Kyllähän tuo Alfan v6 tuntuu diesel autojen jälkeen "hieman" erilaiselta... :silly:
UliUli

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Tuskin poikkeaa originaalin V6:n jäähdyttimen vaihdosta, eberi antaa samat osanumerot kennoille.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

stoichiometric kirjoitti:Faceliftissä ei tartte pohjamuoviin koskea ja korkeussäätökin onnistuu muovi paikallaan (säätöreiät valmiina), vanhakeulasesta en tiedä. Umpion moottoria ei parane vain vetää, hajoaa varmasti, vaan tanko pitkänä muljautetaan/ käännetään suuntaan (en muista suuntaa) pois hahlosta. Se on vain siellä hahlossa, ei siis mitenkään piukka. Sen "liitoskohdan" näki jostain kautta, jotta nakee mihin päin pitää siirtää. Korostan edelleen, että voimaa ei tarvitse käyttää ollenkaan.
Eipä munkaan tarvinnu pohjapanssaria pois ottaa ja ei oo fl
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

karpaasi
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:34
Car(s): 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Kutosvaihde ei mene päälle. Se oikutteli keväämmällä, mutta öljyjen vaihdon jälkeen pelasi ihan ok, kunnes tänään railakkaammassa ajossa alkoi ensin tökkiä ja lopulta tökkäsi kokonaan ja kaikki tämä noin 40km matkalla. Mistä lähdetään ensin etsimään syytä, paitsi tietysti öljyistä?

tomtomi
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Loka 2012, 11:17

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja tomtomi »

Mikä vaihtoväli on jakohihnalla 156 diisseleissä 1.9/2.4JTD ?

Pari vuotta sitten meinasin hommata alfan mutta joku mielenhäiriö iski ja tuli ostettua jokin muu merkkinen auto, jos nyt vielä kokeiltaisiin että saisiko sitä alfan edes joskus. :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mielipiteitä monia.
Itse vaihdoin 110tkm ajettuna jakohihnan 2.4JTD 10v:hen. Oli vesipumppu jo melkolailla hirttänyt (ja ricambi originale, eli pitäs kestää).
Hihnajumppa 10venttiiliseen teetettynä taitaa olla 300euroa (aika pienitöinen), jos venttiileitä ei säädätä. Sama koskenee 1.9 8v:tä.
Kone on sama, ko fiiatissa joten kaikki hiivatteja tehneet sen osaa tehdä ihan samalla, viispyttynen eroaa neloseen tuolta osin tasan tilan puutteen muodossa.

Mutta jos haluaa varman päälle, 60tkm/3v. Ei ole JTD tunnettu ongelmista, joten 80tkm/4v vois olla myös hyvä? Omassani taisi olla hihnalla ikääkin jo 5v kun vaihtoon meni. Joku täällä suositteli että 80/90tkm ja 3-4v, ajosta yms. riippuen.

Brittifoorumilta muistan lukeneeni jonkun kokeilleen, 200tkm ja risat oli kestänyt alkuperäsosilla ennen ku luopus. Ja sekin oli varottanut ajoissa, eli ei ees menny mitään rikki...

tomtomi
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Loka 2012, 11:17

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja tomtomi »

Kuulostaa jo ihan hyvältä jos ei ihan ts moottorin tasoinen hihnahomma ole.. :)

Niin ja mitä eroa normi jtd ja jtdm? Muuta kuin tehot? Onko venttiilien määrä sama jne..

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

itseäkin kiinnostaa erot, eikös m ole uudenpi versio. Tehoissa ei pitäisi olla eroa, onko moottori täysin sama?

Olikohan JTDm mallissa jotain eroa vakiovarusteissa (radion nappulat ohjauspyörässä). Mulla ei ole, mutta kävin koeajamassa saman vuotista JTDm:ää jossa ne oli.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vanhemmat 2.4 JTD:t 10-venttiilisiä ja uudemmat JTDm:t automaattisesti 20-venttilisiä. Taisi ajoittua faceliftin yhteyteen tuo muutos, mutta uudempikeulaisissa 1.9:stä on sekaisin 8-venttilisiä JTD- ja 16-venttilisiä JTDm-versioita.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

m-kirjain sanoo "Multijet". Joidenkin osalta, kuitenkin, moottori on kaiken dokumentaation perusteella "Multijet", vaikka oliskon 10v. Älkää kysykö, minä en noita kirjoja kirjota (vaan Fiat).
Ymmärtääkseni 2.4JTDm on aina 20v ja tosiaan jakopääkin on sitten yhtä nokkaa verta monimutkasempi ainakin (tai näin olen käsittänyt) ja näin. Luonteeltaan hiljaisempi ja rauhallisempi moottori, kun tuo 10v on ehkä hieman "raaka" (mä tykkään :D). Ja eikös 20v:ssä ole myöskin hydraulisesti säätyvät venat, kun kympissä löytyy ihan shimmilevyt?

tomtomi
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Loka 2012, 11:17

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja tomtomi »

Onkohan tuossa 20v dieselissä sitten "parempi" jakopää jo vai meneekö samalla vaihtovälillä kuin 10v?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_147_ ... dule.shtml

Tuon mukaan jos menee, pitäisi olla aika OK.

V6/Diesel sanoo jakopäälle 5v/115tkm, mutta nuo suosittelee <100tkm (60tuhatta mailia). V6:lla en uskaltaisi silti vedellä noin pitkälle, mutta dieselillä voi.
Mutta kuten sanottua, voi pelata varman päälle tai ottaa lynkisti ja "hope for the best" :D

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

moro. kertokaa mulle viisaammat, mikä on kalkatuksen lähde? tein jakopäärempan uusilla nokka-akseleilla, jonka jälkeen ajoituksenmuuntimen kilkatus hiljeni, mutta jäljelle jäi ääni, joka on jostain koneen syövereistä. eilen käynnistin auton pitkän seisonnan jälkeen kaasuun koskematta ja kone kävi nätisti ja vailla sivuääniä. ääni alkaa kun kierroksia nostaa. ei nousuvaiheessa, vaan kun pitää pientä tasakaasua. sama kun kaasua painaa nopeasti, siis pikkukierroksille, niin kalkatus alkaa kun kaasun päästää ja kierrokset laskevat. toki tiedän, että selviäähän asia kun koneen aukaisee, mutta tuo henkinen valmistautuminen voisi kertoa, että josko tänään, vai vasta lumien saavuttua..
kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kiertokangen laakerit tuli taas kerran ekana mieleen..?!
Abarth 500 Esseesse

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Muodin mukaisesti nuo lakrut. Ilmeisesti ääni on "painavempi" kuin nostimen "säksätys" ?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

m.sa kirjoitti:Kiertokangen laakerit tuli taas kerran ekana mieleen..?!
+1.
Samanlailla äänteli omakin eli tyhjäkäynnillä oli hiljainen.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

allsprite. kiitän tiedoista. toivon selviäväni liuskoilla, konetta ei ainakaan ole revitetty. se menee kohtapuoliin talliin tuo spider talviunille, joten ennen sitä tuo offensiivi on varttikutoselle tehtävä. tarvitaan 2 autoa, ja tapana on ollut että torpassa on 1 vara-auto liikennekäyttöönottoa vaille valmiina tien päälle.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Kannattanee tehdä mittaustoimenpiteitä vaikka pinnat näyttäisi ehyiltä

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Laitas ääninäytettä. Sylintereihin väljät männät päästää sellasen kalkatuksen/lopsotuksen kun höllää kaasua. Näin ainakin mulla 2.0TSssä missä oli muutaman männän helma lähes kokonaan lohjennut irti.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Kuskin lattia ja vähän apparinkin lainehtii vedestä vaikkei miesmuistiin ole satanut. Puhtaalta vedeltä vaikuttaa, joten ilmastointi lorottelee suurimman osan kondenssistaan sisälle. Mistähän lähtisi viemäriä putsaamaan? Auto -05 JTDm
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tästä on ihan korjaustiedote olemassa...

Vaan kun muistaisi tarkat yksityiskohdat? Mielestäni oli, että kondenssiputki on liasta tai muuten tukossa tulipellin ja korin välillä, keskellä (lähemmäs hanttarin puolta?) ja aiheutti tulvintaa.
Täällä muutamat on sen fiksauksen tehnytkin, joten saanee tarkemmin tietoa. Autodatasta muistelen vaan olleen, että nosturilta pitäs tehdä?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

tähän väliin kyssäri että olihan TS:in kampuran pultti normikätisellä kierteellä? Jollain saakelin norsupyssyllä laitettu.. 750Nm riitä mihinkään..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näinköhän on, koska JTD:ssä on vääräkätinen ainakin?

Ja sekin oli tiukassa... (Avasin ISOLLA koneella, 1250Nm+)

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Fiatin pultit on vassarikierteellä kans.. oon tyystin unohtanut onko nämäkin. No kokeilin kyllä molempiin suuntiin. Ja nyt katellaan isompaa laitetta aukaisuun mutta kukkaro potkii vastaan.. Joo tarkistin ulkomaan foorumeilta vassarikierteellä nääkin on. En vaan löytänyt täältä haullakaan asiaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, JTD:stä ei tosiaan lähtenyt nk. normitykillä auki. Piti ottaa se iso tykki, sillä lähti helposti - ei edes aristellut, mutta lämpötilasta päätellen oli todellakin tiukassa.... Tosin, eikös sen pitäisikin olla, päältä 200tkm ajettuna ja 14v ikäisenä? :D

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

...ja uitettuna lukkouraa myöten läpeensä lukitteella.. Lähtihän tuo jatkovarren jatkovarrella. Nyt on kourallinen sinistä murua tontilla.

Kondenssivesiputki pitäis itsekin etsiä, jos ennakoiden kurkkaisi. Ilmeisesti lähtöpäätä ei sitten näe jalkatilan kautta? Suodattimen aukosta?

Ja mikähän on korin ja tulipellin väli, aika samaa rautaa nuo on.. mutta pitää katella kun on seuraavan kerran ryöminyt auton alle lepäämään.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Niinno, itse ymmärsin sen tarkoittavan sitä äänenvaimennus/suojamattoa. Eli sen ja pellin välistä. Mutta en todellakaan yhtään tarkemmin osaa sanoa :(

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=23863

Ja linkki toiseen foorumipostaukseen, missä piti olla juttua. Sitä topikkia ei vaan löydy.

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=62539
Samaa stooria, mutta edelleen linkkiä pääsemättömään paikkaan....

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=0&TPN=2

Tuossa kuvaa, ilmeisesti TS:ssä näin...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Se kondenssin ulostulo on ~ohjausvaihteen kuskin puoleisen pään yläpuolella. Muovinen/päällysteinen rassi vois olla hjuva. Tyypillisesti on tukossa, jos vettä sisälle. Se ulostulon pää on suht "avara", eikä sinne kovin helposti ulkoista tuketta mene. Tietysti saatta tehtaan jäliltä olla liian kiinni. Samanlainen on kuin kaukalon vesi"reikä"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Äärivasemmalle kääntäessa vasemmasta etupyörästä kuuluu klonks, vaikka rengas ylhäällä mistään ei käsipelillä väljää löytynytkään. Etsi siinä sitten. Kerran klonksahdettuaan ei kuulu enää uudestaan ennenkuin autolla on taas hieman ajanut ja kääntää uudestaan.

Ylä- vai alapallo?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin