Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Tyhmiä kysymyksiä ja tyhmiä vastauksia

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

En suosittele kääntymään äärivasemmalle joskaan myöskään äärioikea ei ole hyvä vaihtoehto.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hyvä huomio 8)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Eihän keltään sattuisi löytymään V6 kierroslukumittarin kytkentäkaaviota..?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuis parempi, sanoo Raati:

1) Moottorin ylätuki taka-asennossa. Moottori vääntää sitä vasten silti
2) Moottorin ylätuki enemmän etuasentoon. Moottori vääntää sitä vasten ja kovaa

Tuossahan on säätövaraa joku 1.5cm ja nytkin se on jo "tiukka", mutta onko tarkotettu moottorin nojaavan sitä vasten "kevyesti" vai ihan oikeasti kunnolla ja voimalla? Kysyn tätä siksi, että eilen vaihdoin ylätuen tuohon JTD:hen. Uusi on jopa pari milliä pitempi, ainakin näyttää siltä. Ja se oli tiukka ku piru. Eli nyt kone vääntää jo puslaa sisäänpäin, vaikka on takimmaisessa kohdassa mihin sen saa.
Värinöitä vaan tuli ihan uudella tapaa, nyt kun on joku pusla tuossa ottamassa moottorin hytkytystä vastaan - ja se tuntuu (ja kuuluu 8)), niin mietin onko parempi jättää noin vai pitäisikö konetta kammeta eteenpäin ja laittaa se vielä kireämmälle? Ei ole mikään yhden miehen 2min homma se, jos yhtään enempiä haluaa vääntää eteenpäin.

Huomas muuten ihan silmilläkin jo eroa hytkymisessä. Jakopään puoli vaan "tärrää", kun vaihteiston puoli hytkyy. Ennen hytkys koko kone. Pitäs varmaan noi muutkin tötteröt vaihdella...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kuulostaa väärältä tuelta jos ei lepää sillain kevyesti ja oli mittaeroa edelliseen. Voi olla lyhytikäinen pusla jos väännättää kunnolla ja diesel muutenkin täristää aika paljon.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ihan täsmäsi eperin kanssa kyllä numero. Tuo mittaero voi toki olla ihan vaan mun silmissänikin.

Onhan nuo muutkin jo aika lopussa, mutta meinaako tuo nyt etuala vaiko taaempaa tukea, joka olisi oletuksena enemmän loppu? Nuo alemmat kun olleet irti "muutaman" kerran ton kytkinhässäkän yhteydessä. Tai siis auki, ei irti.

EDIT:

Onkohan tuossa sitten etupään alatuet pettäneet, kun muistelin just jakopäätä tehdessänikin kiroilleeni tuota samaa kohtaa - sillon ratkasuna käytin tunkkia, millä väänsin konetta oikeaan suuntaan (pusla oli jo sillon heikossa hapessa, mutta ehjä)? En muuta syytä keksi sille, miksi etupuolella olisi liian alhaalla kuin tuon tai sitten sen, että takatuki on väärässä asennossa/väärin.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuota ylätuen oikeaa perusasennusta itsekin joskus fundeerailin. Lopputulema testi-"pännäyksien" kautta oli se, että se kuuluu moottorin "kelluessa" vapaasti muiden tukien päällä, laittaa vaa siihen kiine "kellumaan". Tuo tanko rajaa voimavaihteluinen aiheuttaman moottorin liikkeen ja vähentää tärinää. Jos aqulla nyt tanko on selvästi liian pitkä, muutenkin kuin mahdollisen valmistustoleranssin takia, niin voisi kuvitella, että takatuki on p*skana.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei selvästi. Vaan just sen verran, ettei etummaista pulttia saa kiinni kierteisiin (menee kyllä reikäänsä, mutta ei aivan kohdalleen... Jää johonkin 0.2mm päähän tms) ilman, että moottoria käsivoimin vääntää eteenpäin.

Takatuki oli muutama tuhat kilsa sitten irti, eikä siinä mitään vikaa huomattu - ainakaan kriittistä. Nyt kun miettii, niin etutuet jos on väsyneet niin sehän nimenomaa laskee etuosaa alaspäin. Jotenkin sekoilin ajatukseni kanssa...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Mittaahan nyt ensin paljonko reikävälissä uuden ja vanhan tangon välillä on eroa niin ei tartte arvailla onko osa oikea vai väärä.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tässä muuten GTA ihmisille "kartta", jossa selviää lambdojen sijainnit ja liittimien paikat. Ettei tarvitse ihmetellä :-D

Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitattu moottorin ylätuki.

Mittanauhatarkkuus sanoo, että saman mittaiset, muotoiset ja kokoiset. Keskeltä-keskelle (pultinreikä-pultinreikä) oli uudessa ehkä millin tai kaks pienempi, mutta se nyt on tottakai oletettavaakin kun kerta etummainen pusla on taipunu taaksepäin moottorin väännön seurauksena. Pari kuvaa selventää?

Olennaista on, että sekä muoto että asento on sama.
Rei'ästä reikään väli: 16.5cm

Turhemmat tiedot (ehkä esim. jos haluaa puslat vaan vaihtaa?)
Kokonaispituus: 22.2cm
Puslan korkeus: 2.50cm (huomasin, että etummainen on ehkä jopa joskus vaihdettukin jo?)
Puslan halkasija: 4.80cm
Pultinreikä: 1.52cm (nauhatarkkuus)

Tässä asennossa se on:
Kuva

Ja tässä näkyy iskaritolpan raudan asennon, eli on kaikin puolin "äärikaukana":
Kuva

Noihin kiinnikkeisiin koskettu sillon, kun ylätukivarsi vaihdettu. Sillon muistan jo sen, että mutskuja löysätessä heilahti tuo tukirauta taaemmas. Ja koska tiedän myös sen, että vesiletku on hangannut flektipaketin reunaan, on tuolla "jotain" jossakin vähän pielessä. Mut mistä lähteä korjaamaan? Onko se nyt sit kuitenkin toi moottorin takatuki? Jos olisi varaa, vaihtaisin kaikki kerralla... Kuten myös etulokarin/puskurin pystyrautahässäkät.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Se takatuki vois olla hyvä ainakin tarkastaa? Jos uusi ylätuki on saman mittainen kuin vanha niin alapuolelta joku tuki lienee väsynyt.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

willez kirjoitti:Tässä muuten GTA ihmisille "kartta", jossa selviää lambdojen sijainnit ja liittimien paikat. Ettei tarvitse ihmetellä :-D
Kannattaa silti ihmetellä :wink: Mulla meinaan on takimmaisten lambdojen liittimet (musta+harmaa) tuossa imusarjassa olevassa boksissa ja etummaiset löytyvät tuosta termarin päällä olevasta (musta+harmaa) Italian Luigille sähkökaaviot tuntuvat olevan vain viitteellisiä :silly:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Hetkinen siis miten ? Oli tossa just yks 147GTA jossa oli takalohkon lambda 1 ja 2 liittimet ristissä. Otin aina yhden liittimen irti ja katoin mitä koodia antaa. Kun johdot oli ristissä,väitti että takalohkon ykköslambda on "tunnistin 2". Ongelma alunperin oli että ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä.

Omassa menee molemmat tunnistin 2set imusarjan laatikkoon. Takalohkon 1 lambda johto imuputken alla olevaan ja etulohkon ykkönsen liitin on siinä heti vieressä,johto tosi lyhyt.

Edit: Tarkistin vielä ePeristä, ja asia tosiaankin on näin.
Viimeksi muokannut willez, 04 Syys 2015, 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ideoita suuttimien testaamiseen? Onko muuta tsäänssiä ku viedä dieselpajalle jossa suutinpukki? Tämä kun ei anna korjausarvoja esim. ECUn kautta - ainakaan MES:llä, eikä kyllä Examinerikaan mielestäni mitään kertonut.
Pieni kalvava epäilys olis vuotavasta suuttimesta, ei naputa ainakaan lujaste ja öljyn pinta pysyy about kurissa, mutta tuntuis se silti hieman kasvaneen (kunhan pääsee oikeasti tasasella mittaamaan, niin tietää varmemmin).

Kuitenkin originaaalit suuttimet ja ajettu se 254tkm/14v...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Suuttimista entiedä mitään, mutta onko kuinka moni kokeillut ajaa JTS:llä 95:lla. Tuottaako ongelmia?
Ei ole enää niin sanottua, että joka asemalta saisi 98:ia. Oktaanivaade TAISI olla 95..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Oktaanivaatimus on 95 eli sikäli voi huoletta ajaa. Virallista tietoa siitä miksi E10 ei ole sallittua ei liene annettu, mutta myös esimerkiksi Opelin ja olikohan VW:nkin vanhemmissa suoraruiskuissa E10 on kielletty eli liittynee mahdollisesti juuri tuohon ruiskutuksen hallintaan ja seoksen muodostumiseen.

Hintaero on kyllä sen verran marginaalinen ja kulutuskin potentiaalisesti 95:llä aavistuksen isompi joten ehkä kuitenkin vain pakon edessä tuota laittaisin sen verran että pääsee asemalle mistä saa oikeaa ainetta.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Näinhän se on. Helsingin seudulla ei ainakaan ST1 asemilla tahdo olla 98 ollenkaan, kun RE85 vienyt sen pistoolin. Tulevaisuudessa tilanne tuskin paranee, kun viinalaadut lisääntyy.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Hesasta en osaa sanoa, mutta matkan varrella Veikkarin ST1 Hyvinkäällä tarjoilee ysikasia. On tosin vanhan kolmosen varrella, joten jos ajaa motaria, pitää vähän poiketa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Taitaa olla bensapumppu ja letkut jotka ei tykkää E10:stä pidemmän päälle. Olen ajellut bussolla myös RE85:lla, vähän saa hinkata käyntiin ja kaasuun reagointi kärsii.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eikös joissain sataviiskutosissa ole E10 sallittu, tuskin niissä on erilaisia letkuja käytetty?

Edit: eipä näy 156-malleja ainakaan suomalaisella E10-listalla...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Viiskutonen meinaa jaksaa polttaa ysivitostakaan ni miten ihmees eekybä vois toimia?
No okei, kyl se varmaan palais. Mut kestävyys onki sit jotain omaa kutiinsa.

PS.
2.0TS 156 kulutti jo vanhaan hyvään aikaan E95:sta niin paljon enemmän kuin E98:ia, että ysikasi oli heittämällä halvempaa. Vaikka maksoi silloinkin aika pirusti enempi, ko ysifemma. Nyt taitaa ero olla jopa vähän kaposempi, eli siitä vois kuvitella sen olevan entistä parempi vaihtoehto?

Tietty se, että sillon ei ollut etanolia kumpasessakaan niinku nyt molemmissa, ni mene ja tiiä. Ehkä nykystä ysikasia kuluu samaan tapaan ku vanhaa ysifemmaa? En tiä, ku ei oo bensaa enää.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Vanhassa E95:ssä sai olla etanolia enintään 5 tilavuusprossaa samoin kuin nykyisessä 98E5:ssä.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ja kantsii muutenkii varoa tota eekympin käyttämistä:
IS: E10-bensan käyttö on aiheuttanut Suomessa ainakin yhden eron.

by Ylläpito on huhtikuu 2, 2011 · Ei kommentteja · in E10 95, E10 Markkinoille
... .


E10-bensan käyttö on aiheuttanut Suomessa ainakin yhden eron. Asiasta IS:lle kertoo ST1:n pääomistaja Mika Anttonen.

- Tyttö jätti poikaystävänsä, kertoo Anttonen.

Anttosen mukaan tyttö ilmeisesti pelkäsi, että E10-bensa rikkoo heidän autonsa. Kun poika ei totellut tyttöystäväänsä, vaan jatkoi bensan tankkaamista autoon, tyttö jätti hänet.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Jos tällaista ulosvetäjää (link) ei ole käytössä, niin miten saan irrotettua hihnapyörän V6:n taaemmasta pakonokasta? Pultti on jo löysällä, mutta nyt pitäisi saada hihnapyörä irti kartiostaan jotta saan pyöritettyä nokan oikeaan kohtaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JPeltola kirjoitti:Jos tällaista ulosvetäjää (link) ei ole käytössä, niin miten saan irrotettua hihnapyörän V6:n taaemmasta pakonokasta? Pultti on jo löysällä, mutta nyt pitäisi saada hihnapyörä irti kartiostaan jotta saan pyöritettyä nokan oikeaan kohtaan.
Yleensä on auttanut kun on kopauttanut vasaralla sinne sisäkehälle esim. räikän jatkovarren avulla.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

^ juuri noin. Mulla oli yksi hihnapyörä yhdestä V6 todella tiukassa. Mutta kyllä siinäkin viisaampi (eli se hihnapyörä) antoi periksi ja irtosi kun kunnolla vedin vasaralla kylkeen. Ajattelin, että jos se hajoaa niin ostan "alfa156v6:lta" yhden kun äijällä on semmoinen keko niitä hyllyssä :-)
Abarth 500 Esseesse

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

alfa 156 v6 kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:Jos tällaista ulosvetäjää (link) ei ole käytössä, niin miten saan irrotettua hihnapyörän V6:n taaemmasta pakonokasta? Pultti on jo löysällä, mutta nyt pitäisi saada hihnapyörä irti kartiostaan jotta saan pyöritettyä nokan oikeaan kohtaan.
Yleensä on auttanut kun on kopauttanut vasaralla sinne sisäkehälle esim. räikän jatkovarren avulla.
Just noin, kannattaa vaan varoa ettei osuma lipsahda ulkokehälle :roll: Tein joskus lattaraudasta ulosvetäjän, aika ahdasta vaan on sen kanssa juuri tuo taaempi pako.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Vinkeistä rohkaistuneena jatkoin samalla linjalla vähän napakampien iskujen kanssa ja kyllähän ne irtosi. Etummaisen kannen imunokka oli vielä enemmän pielessä kuin taaemman pakonokka.

Kuva

Kääntelin ne paikoilleen ja pyöritin muutaman kierroksen moottoria autoa työntämällä. Pyörittelyn jälkeen näyttivät tältä. Eiköhän tuon uskalla huomenna laittaa nippuun.

KuvaKuva
KuvaKuva

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

no noihan on hyvät, läjään vaan!

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Miul on just samanlaiset lukkopalat. Enkuist tilasin.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Onko 2.5 V6 moottoreiden ilmansuodattimissa mikä ero v. 2000/2001 välillä? Motonetissä oli kahta mallia tarjolla tiskillä: joko 140 tai sitten 141 kW. Veikkasin autoni 140kW:seksi. Menikö pieleen? Mikä ero noissa on?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sama ilmanputsari käy kaikkiin 156-malleihin. Ainakin bensa..dieseleistä en tiedä. 141kw on ne euro3-päästöluokan autot, eli uudemmat, about vm.2001 alkaen.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JTD:Ssä on mielestäni myös sama ilmasuti, kuin TS:ssä... Eli ehkä se sit on kaikissa sama?

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

No hyvä!

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^Raittareissa taas sitten on eroa, vanhemmissa on yksiosainen suodatin pyyhkijöiden alla ja uudemmissa taas kaksiosainen kojelaudan alla matkustajan jalkatilassa. Kiistely on kova, että kumpi on v*ttumaisempi vaihtaa. :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei se kaksiosainen ainakaan ole kovin vittumainen vaihtaa?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei kumpikaan ole vaikea vaihtaa. Vanhemmanmalliset on sinänsä ikävämpiä kun sen tuulilasin alapuolella olevan muovilevyn kiinnikkeet ovat jo yleensä niin haperoita että hajoavat. Kansi jää repsottamaan, eikä uusia kiinnikkeitä tahdo löytää mistään.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Tuollaista uudempaa vaihdettaessa lähinnä se työergonomia ei kyllä ole mitenkään parhain mahdollinen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

m.sa kirjoitti:Ei kumpikaan ole vaikea vaihtaa. Vanhemmanmalliset on sinänsä ikävämpiä kun sen tuulilasin alapuolella olevan muovilevyn kiinnikkeet ovat jo yleensä niin haperoita että hajoavat. Kansi jää repsottamaan, eikä uusia kiinnikkeitä tahdo löytää mistään.
Marmorilta 1.55eur kappale, kiinnikkeet.
Se muovi onkin sitten 92eur. Mutta molempia saa, ihan oikeasti, nykyseltä maahantuojalta O_o

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Kysymyksiä piisaisi uudella omistajalla mutta aloittelen näillä:

-Onko moottorin ylätuki vaikea vaihtaa kotioloissa, jotain ohjeita siihen? (ylätuella tarkoitan sitä lyhyttä koiranluun näkoistä kappaletta)
-Farmarissa on ilmeisesti Nivomat takana. Jos hankkisin vaikka Eibach-alustasarjan, niin meneekö sinne taakse siis ihan normi iskari/madallusjousi tilalle.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei ole vaikea vaihtaa. Menee ehkä 5minuuttia.

Nivomat on ollut aikoinaan lisävaruste ja harvinainen sellainen. Jos sulla on nivomat niin tilalle menee mikä tahansa 156sw tarkoitettu alustasarja kunhan vaihdat iskaritkin.
Abarth 500 Esseesse

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Aquatica kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Ei kumpikaan ole vaikea vaihtaa. Vanhemmanmalliset on sinänsä ikävämpiä kun sen tuulilasin alapuolella olevan muovilevyn kiinnikkeet ovat jo yleensä niin haperoita että hajoavat. Kansi jää repsottamaan, eikä uusia kiinnikkeitä tahdo löytää mistään.
Marmorilta 1.55eur kappale, kiinnikkeet.
Se muovi onkin sitten 92eur. Mutta molempia saa, ihan oikeasti, nykyseltä maahantuojalta O_o

Jaa saa??? Oikeasti? Kysyin muinoin Heikalta ja Muukkoselta. Molemmat sanoivat ettei saa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Oma tietoni on parin viikon takaa. :)

Kysyin samalla polttoainetankin pantoja. Niitäkin saa.
Kaikille osille 2-5pv toimitusaika FCA:n toimesta O_O

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

m.sa kirjoitti:Ei ole vaikea vaihtaa. Menee ehkä 5minuuttia.

Nivomat on ollut aikoinaan lisävaruste ja harvinainen sellainen. Jos sulla on nivomat niin tilalle menee mikä tahansa 156sw tarkoitettu alustasarja kunhan vaihdat iskaritkin.
Ookoo, kiitos.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

GhostZigga kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Ei ole vaikea vaihtaa. Menee ehkä 5minuuttia.

Nivomat on ollut aikoinaan lisävaruste ja harvinainen sellainen. Jos sulla on nivomat niin tilalle menee mikä tahansa 156sw tarkoitettu alustasarja kunhan vaihdat iskaritkin.
Ookoo, kiitos.
Ja jos siellä on nivomat niin älä heitä pois. Väärinkäyttäessäni Alfaa vaununvetoon voisin moisen lomareissun ajaksi asentaa. Eli saa tarjota jos vielä ehjähköt.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Asia pihvi.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

No nyt... selailin haulla syylärinvaihtoa kutoskoneeseen. Oma vuotaa jo siihenmalliin että vaihtaa pitäisi, mutta ei oikein selvinnyt että pitääkö tollasessa Giugiaro nokkasessa vm.04 ottaa puskuri pois kokonaan?
Ajatuksena nimittäin olisi että JOS tarvii niin umpiot vaihtuis sitten samalla irrotuksella, eikös umpion vaihossakin puskuri pidä ottaa pois? Syyläriä silmäilin sekä ala että yläpuolelta. Ilmeisesti yläkautta niitä on enimmäkseen pois raastettu...onnistuuko alakautta nosturilla? Jos koko alapalkin irrottaa minkä päällä se makaa.
Tais olla ilmastoinnin kenno kiinni syylärissä jotenkin ihmeellisen muovilirpakkeitten kanssa..vai onko ne ruuvit,ei sinne oikein näe.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja heti perään toinen kysymys.

Sportswagonin takalasin pyyhkijän alla, siis ulkopuolella, on sellainen muovilätkä peittämässä lasissa olevaa koloa.

Onko tuo miten liimattu kiinni lasiin/koriin, onko vain teipillä vai oikein kunnolla lasiliimalla. Koitin vähän repiä, mutta ei tuntunut lähtevän helpolla.

On siitä kohtaa luukku ruosteessa ja olisi helpompi fiksata jos tuon saisi pois.

Onko muuten muitakin fiksuja tapoja irrottaa luukun sisäpuolen muovi. Itse tein niin, että ensin KAIKKI ruuvit pois, myös se valon takana oleva ( :oops: ) ja sitten reunoista kiinni, jonkin verran vetoa ulospäin ja reiluja nykäyksiä sivusuunnassa oikealle-vasemmalle. Lähti irti ja kiinnikkeetkin jäi ehjäksi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^pikkumoottorisessa onnistuu varsin kivuttomasti nosturilla alakautta, mutta miten menee bussossa ohj. tehostimen putket siellä keulassa? Eikö ne kierrä etukautta sinne jäähylle? Puskuria ei tartte ottaa pois (kuuluisi kyllä) jos vain saa irti alaritilän (ehjänä). Mulla ritilän tapit oli jo valmiiksi paskana/pitoprikat märäntyneet, joten otin pois vain ja kiinnitin ritilän yläkulmista. Tuli parempi kuin orggis kiinnityksestä. :) Kylmästöinnin lauhdutin on kiinni kyylärissä 4 ruuvilla ja tietysti täytty helpata ensin ja mielellään vähän kannatukselle. Lauhduttimen yläruuveihin pääsee käsiksi, kun irrottaa lamppujen viereiset koristukset.

Vastaa Viestiin