Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Valvoja: Moderators
- Alekschuk
- Viestit: 173
- Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
- Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6 - Paikkakunta: Imatra
Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Hei! Ostin tossa kuukaus sitten Hyvinkäältä yhdestä jobbari liikkeestä 156 2.5 v6 Faceliftin?
alle 1000km ajon jälkeen moottorinvaroitus valo palaa ja kylmänä vilkkuu (katalysaattorin vaarassa? )
Kävin ottamassa vikakoodit:
P1155 Lambda-ant. lämm-vastus (lohko 2, tunnistin 1) Virheellinen arvo
P0335 Kampiakselin asentoanturi Komponentti viallinen (vaihdettu facetin anturi mikä ilmeisesti on cf2 eikä cf3)
P0300 Vaihtelevat sylinterit Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0301 1. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0302 2. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0303 3. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P1161 Lambda-ant. Lämm. vastus (lohko 2, tunnistin 2) Virheellinen arvo
P1173 Seoksensovitus summaava (lohko1, joutokäynnillä) Arvo/signaali yli sallitun alueen
Tollanen lista tulostettiin
Kellään mitään tietoa mistä voisi johtua? Olen vaihtanut oston jälkeen ilmanputsarin, Sytytystulpat (NGK platina) ja kampiakselin asentotunnistimen (tuli aluksi cf2 anturi ja nyt on tulossa ihan Bosch:in cf3 mottiin mutta ei vielä vaihdettu, voiko olla vaikutusta kun kuitenkin toimii vai onko vain raja-arvot eri?) Soittelin vanhalle omistajalle ja sanoi että 2 lohkon pakonokan venttiilikupit ovat kuluneet, ilmeisesti itse tarkastanut mutta ei vaihtanut... miksiköhän?
Kylmänä koneesta 2 lohkon nokasta kuuluu jonkuutyyppistä nakuttamista ja varoitusvalovilkkuu.. mahtaako olla vain ne kupit vai venttiilit? Ei kuitenkaan öljyä ole vienyt yhtään.
Kellään ystävällisellä olisi mitään tietoa mistä ruvettaisiin vikaa purkamaan? Tää on tosin ensimmäinen Alfa itselläni
alle 1000km ajon jälkeen moottorinvaroitus valo palaa ja kylmänä vilkkuu (katalysaattorin vaarassa? )
Kävin ottamassa vikakoodit:
P1155 Lambda-ant. lämm-vastus (lohko 2, tunnistin 1) Virheellinen arvo
P0335 Kampiakselin asentoanturi Komponentti viallinen (vaihdettu facetin anturi mikä ilmeisesti on cf2 eikä cf3)
P0300 Vaihtelevat sylinterit Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0301 1. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0302 2. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0303 3. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P1161 Lambda-ant. Lämm. vastus (lohko 2, tunnistin 2) Virheellinen arvo
P1173 Seoksensovitus summaava (lohko1, joutokäynnillä) Arvo/signaali yli sallitun alueen
Tollanen lista tulostettiin
Kellään mitään tietoa mistä voisi johtua? Olen vaihtanut oston jälkeen ilmanputsarin, Sytytystulpat (NGK platina) ja kampiakselin asentotunnistimen (tuli aluksi cf2 anturi ja nyt on tulossa ihan Bosch:in cf3 mottiin mutta ei vielä vaihdettu, voiko olla vaikutusta kun kuitenkin toimii vai onko vain raja-arvot eri?) Soittelin vanhalle omistajalle ja sanoi että 2 lohkon pakonokan venttiilikupit ovat kuluneet, ilmeisesti itse tarkastanut mutta ei vaihtanut... miksiköhän?
Kylmänä koneesta 2 lohkon nokasta kuuluu jonkuutyyppistä nakuttamista ja varoitusvalovilkkuu.. mahtaako olla vain ne kupit vai venttiilit? Ei kuitenkaan öljyä ole vienyt yhtään.
Kellään ystävällisellä olisi mitään tietoa mistä ruvettaisiin vikaa purkamaan? Tää on tosin ensimmäinen Alfa itselläni
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Jako melko varmasti sekaisin, tuo kuntoon ennenkuin vaihdat muita osia.Alekschuk kirjoitti: P0301 1. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0302 2. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
P0303 3. Sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu
VMP
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Ja uusilla osilla jakopää, jos ei ole tietoa edellisesetä vaihtoajankohdasta tai jos vaihto lähestyy.
Voihan sen jaon tarkastaa ennen isompia puhteita jos haluaa.
Kuppien vaihdossakin on vähän hommaa, nokka-akseli on vähän tiellä. Ehkei ole siksi vaivautunut.
Voihan sen jaon tarkastaa ennen isompia puhteita jos haluaa.
Kuppien vaihdossakin on vähän hommaa, nokka-akseli on vähän tiellä. Ehkei ole siksi vaivautunut.
- Alekschuk
- Viestit: 173
- Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
- Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6 - Paikkakunta: Imatra
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Jakopää vaihdettu n.2tkm sitte. Sen jälkeen laitettu myyntiin.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Vahva ääni sille että jako on hampaan pari pielessä.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
^^ siinähän se, vika on edellisessä korjauksessa eli jako sekaisin.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Mulla riitti kun ykkösen pakonokka oli noin PUOLIhammasta pielessä.(Deltan asentajan diagnoosi kun laittoi jaon kohalleen) Just samat vikakoodit Lohko 1 ja sylinterit 123 sytytyskatkoksia.(eli rintapellin puoleinen on ykköslohko)Ricambi kirjoitti:Vahva ääni sille että jako on hampaan pari pielessä.
Ja samoin lievää ääntä (rapinaa tms) kuului ykköspakonokan tietämiltä. Käynti oli humppaavaa. Busso käy aika tasasesti kun on kunnossa.
Insinööri joka alunperin asensi lukkopaloilla mulle pariinkertaan eikä saanu kohalleen tokaisi että "musta toi käynti on ihan perus-saksalaisen kuuloinen kutosen käynti." (Ei vissiin muistanu miten nätisti kone kävi ennenkuin jakopää laitettiin uusiks.)Oli rassannu lähinnä Saksalaisia autoja aikasemmin...
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Jep, ja saa olla tosi tarkkana kun "jälkisäätää" kiristintä jos ei kiristimessä oleva nuoli ole ihan kohdillaan, sen jälkeen kun on pyörittänyt moottoria muutaman kierroksen käsin.
Kun tein ko. toimenpiteen 166:ssa niin huomasin syrjäsilmällä että taaimmainen pakonokka hypähti ja tosiaan oli kiertynyt kaksi hammasta pieleen. Olkaa tarkkana jos tarvii aukaista kiristintä säätöä varten, käy muuten tasan helposti ettei huomaa tuota "hyppäystä". Sylinterilohko 1:ssä venttiilijouset pyrkii kääntämään pakonokkaa tehokkaasti.
Kun tein ko. toimenpiteen 166:ssa niin huomasin syrjäsilmällä että taaimmainen pakonokka hypähti ja tosiaan oli kiertynyt kaksi hammasta pieleen. Olkaa tarkkana jos tarvii aukaista kiristintä säätöä varten, käy muuten tasan helposti ettei huomaa tuota "hyppäystä". Sylinterilohko 1:ssä venttiilijouset pyrkii kääntämään pakonokkaa tehokkaasti.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alekschuk
- Viestit: 173
- Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
- Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6 - Paikkakunta: Imatra
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Joo rupesihan tuo vika löytymään... vein alfan asiantuntijalle purnujärvelle arto tiippanalle. Otti koneen irti ja katto jaot... jako oli pielessä, jakohihna kulunut toisesta laidasta, moniura hihna väärillä urilla ja iha päin ***** ja mikä parasta niin pakonokka akseli kulunut parimilliä... hyvähintaista remppaa tulossa siis ja itse ajanut autolla alle 1tkm. Kellään tietoa mistä saisi uutta taikka toimivaa vaikka käytettyä nokka-akselia?
Ihme ettei ole kone räjähtänyt.
Ihme ettei ole kone räjähtänyt.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Ei kai sitä konetta pois otettu turhaan?
No, kuitenkii; Myydään-osiosta vois löytyä osia...
No, kuitenkii; Myydään-osiosta vois löytyä osia...
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Palauta se auto takas
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Voi olla tekemistä palauttaa kun autoliikeelle ei ilmeisesti annettu mahdollisuutta korjata vika?
Ei konetta tarvii tuon takia irroittaa, mitähän se Tiippana on miettinyt oikein? Tietysti helpompi huoltaa mutta kyllä tuon tekee kone paikallaankin helposti.
Tuossa esmes uudet akselit: http://www.ahmotorsports.co.uk/engparts.htm
Kampiakselin hammashihnapöyrä kannattaa sitten uusia + stefa.
Ei konetta tarvii tuon takia irroittaa, mitähän se Tiippana on miettinyt oikein? Tietysti helpompi huoltaa mutta kyllä tuon tekee kone paikallaankin helposti.
Tuossa esmes uudet akselit: http://www.ahmotorsports.co.uk/engparts.htm
Kampiakselin hammashihnapöyrä kannattaa sitten uusia + stefa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Diagnoosinhan voi tehdä missä haluaa, omaan pussiin.
Korjaukset pitää liikkeen kanssa aina sopia etukäteen...
Korjaukset pitää liikkeen kanssa aina sopia etukäteen...
- Alekschuk
- Viestit: 173
- Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
- Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6 - Paikkakunta: Imatra
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Joo ei ottanukkaan konetta irti, anteeksi. Mutta joo taaimmaisen lohkon molemman nokka-akselit pitäis saada uudet ja ainakin 4 venttiilin nostajaa. JOS KELLÄÄN LÖYTYY TAIKKA KAVERILLA SITTEN NIIN ILMOITUSTA KIITOS
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Tuossa nyt heti löytyi e-bay:stä..käytettyjä.
Alfa Romeo 1995-2010 --- 2.5 V6 - Rear INLET Camshaft - GTV 156 166 147 GT
http://goo.gl/GLCXWa
Alfa Romeo 1995-2010 --- 2.5 3.0 3.2 V6 - Exhaust Camshaft - GTV 156 166 147 GT
http://goo.gl/04dSuh
Uudet nostimet sitten vaikka Muukkoselta tai varaosaliikkeistä joka myy Alfa osia...
Alfa Romeo 1995-2010 --- 2.5 V6 - Rear INLET Camshaft - GTV 156 166 147 GT
http://goo.gl/GLCXWa
Alfa Romeo 1995-2010 --- 2.5 3.0 3.2 V6 - Exhaust Camshaft - GTV 156 166 147 GT
http://goo.gl/04dSuh
Uudet nostimet sitten vaikka Muukkoselta tai varaosaliikkeistä joka myy Alfa osia...
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alekschuk
- Viestit: 173
- Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
- Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6 - Paikkakunta: Imatra
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Nyt on alfa kunnossa. Tässä pientä vikalistaa mitkä korjattiin: jakopään ajoitus, 2 lohkon molemmat nokka-akselit (pakonenistä puuttui n.3mm, venttiilin nostimet uusiksi (nissäkin kulumaa parimilliä), jakohihna rispaantunut sisälaidasta koska kiristin ohjannut hihnaa väärin (edellisessä vaihdossa ei oltu varmaan vaihdettu koko kiristintä? ... moniurahihna väärällä uralla ja halki, vesipumpusta puuttui tiiviste ja 2 pulttia puuttui ja 4/5 oli löysällä... sanotaanko näin että edellisessä vaihdossa oli kaikki mennyt päin persettä! mutta nyt kaikki tämä korjattu ja kuluneet osat vaihdettu ja busso kehrää kuin unelma! Kuinka moni foorumilaisista oon törmännyt kuluneisiin nokkiin bussossa?
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
Minä, gtv turbossa. 12v koneissa tuo lieneekin yleisempää tuo kuluminen vrt. 24v?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
JMC:llä projektiketju aiheesta, kojootilla taisi olla toinen.JMC kirjoitti:Minä, gtv turbossa. 12v koneissa tuo lieneekin yleisempää tuo kuluminen vrt. 24v?
Henkilökohtaita tapaamista ei ole ollut (vielä )
- Alekschuk
- Viestit: 173
- Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
- Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6 - Paikkakunta: Imatra
Re: Käyntihäiriöitä & pakonokan kupit kuluneet vai ?
24venane onjoo