1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
1) Mikä on oikea vaihtoväli? Ei ainakaan vielä ole kuulunut huonoja kokemuksia kestosta vrt.156.
2) Entäs tarviiko vaihtoon mitään lukitustyökaluja? (pikagooglaus ei ainakaan tuonut asiaan varmuutta) Eihän tuo hihnanvaihto kauhean kallis työ ole merkkiliikkeessäkään teettää, mutta saisihan siitä harrastuspääomaa kun itse tekisi
3) Onko vesipumpun käyttö jakohihnalla vai apulaitehihnalla?
2) Entäs tarviiko vaihtoon mitään lukitustyökaluja? (pikagooglaus ei ainakaan tuonut asiaan varmuutta) Eihän tuo hihnanvaihto kauhean kallis työ ole merkkiliikkeessäkään teettää, mutta saisihan siitä harrastuspääomaa kun itse tekisi
3) Onko vesipumpun käyttö jakohihnalla vai apulaitehihnalla?
Abarth 500 Esseesse
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
4 vuotta vaihtoväli. Meitsillä kampiakselin pyörä todettiin 3 vuoden takuun jälkeen pinnaltaan niin kuluneeksi että vaihto oli tehtävä ennen 4v määräaikaa. Myyjäliike tuli tuolloin kuluissa vastaan reippaalla kädellä. En sitten tiedä mistä pyörän kuluminen johtui, eikä siitä ole sen jälkeen kuulunut. Tarkistamisen arvoinen asia joka tapauksessa vaihdon yhteydessä.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Pyysin neljä tarjousta eri liikkeiltä, hintahaitari 840-1349 euroa (sisältää muutakin hommaa). Kalliimmat ovat pitkään alfoja tehneitä pajoja ja toiseksi kallein määritteli, mitä tarjous sisältää hihnan osalta:m.sa kirjoitti:1) Mikä on oikea vaihtoväli? Ei ainakaan vielä ole kuulunut huonoja kokemuksia kestosta vrt.156.
2) Entäs tarviiko vaihtoon mitään lukitustyökaluja? (pikagooglaus ei ainakaan tuonut asiaan varmuutta) Eihän tuo hihnanvaihto kauhean kallis työ ole merkkiliikkeessäkään teettää, mutta saisihan siitä harrastuspääomaa kun itse tekisi
3) Onko vesipumpun käyttö jakohihnalla vai apulaitehihnalla?
"Työ sisältää jakohihnan, jakohihnan kiristimen ja taittopyörän, vesipumpun, pakkasnesteiden, apulaitehihnan, kampiakselin stefan sekä alipainepumpun tiivisteen vaihdettuna. Kampiakselin stefan ja alipainepumpun tiivisteen vaihtoa suositellaan jakohihnan vaihdon yhteydessä." Eli suositellut duunit varmaan puuttuvat hinnasta.
Itse m.sa:n kysymyksiin en ota muuta kantaa kuin että yliajallahan tuo mun hihna on, kilsoissakin taitaa olla (n. 89000 km) eli kai se aika hyvin silloin kestää? Vaan se on pirun kumma, että vain yksi lafka osaa laittaa osat paperille. Kaltaiseni kauppaopiston käynyt tuskin muita uskaltaa harkitakaan. Tuo mesta tekisi pelkän hihnan noin 800 eurolla.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
1. 4v/120tkm, näin on minulle kerrottu.m.sa kirjoitti:1) Mikä on oikea vaihtoväli? Ei ainakaan vielä ole kuulunut huonoja kokemuksia kestosta vrt.156.
2) Entäs tarviiko vaihtoon mitään lukitustyökaluja? (pikagooglaus ei ainakaan tuonut asiaan varmuutta) Eihän tuo hihnanvaihto kauhean kallis työ ole merkkiliikkeessäkään teettää, mutta saisihan siitä harrastuspääomaa kun itse tekisi
3) Onko vesipumpun käyttö jakohihnalla vai apulaitehihnalla?
2. Ei tietoa. Automilano vaihtoi reilu vuosi sitten 510€, sis. vesipumpun. En muista mitä kaikkea muuta tilbehööriä vaihdettiin, jos löydän kuitin, niin tarkistan. Saattoi olla joku tarjous.
3. Ei tietoa
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Ok. Mulla on nyt hihnalla ikää 2V2kk ja 45tkm. Ei vielä siis kiirettä. Kaivoin auton kuitteja ja edellinen hihnanvaihto on tehty 7/2013 Nokialla F40:ssä ja kuitissa oli loppusumma 550€. Sisälten jakopäänosat ja työt sekä vesipumpun ja uudet jäähynesteet töineen. Vesipumpun hinta 40€, eli ei kannata siinä säästää.
Abarth 500 Esseesse
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
1) 4 vuotta/60000km.
2) Nokat ja kampiakseli lukitaan työkaluilla ja nokkapyörät löysätään vaihdossa.
3) Vesipumppu pyörii jakohihnalla (jakohihnan selkäpuolella).
Tuosta vaihtovälistä sanotaan näin:
2) Nokat ja kampiakseli lukitaan työkaluilla ja nokkapyörät löysätään vaihdossa.
3) Vesipumppu pyörii jakohihnalla (jakohihnan selkäpuolella).
Tuosta vaihtovälistä sanotaan näin:
Replace the toothed timing belt:
- Areas that are not dusty: advised maximum mileage 120,000 km. Regardless of the mileage, the belt must be replaced every 6 years.
- Dusty areas and/or demanding use of the car (cold climates, town use, long periods of idling): advised maximum mileage 60,000 km. Regardless of the mileage, the belt must be replaced every 4 years.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Missä sanotaan näin?Jarsan kirjoitti:1)
Tuosta vaihtovälistä sanotaan näin:
Replace the toothed timing belt:
- Areas that are not dusty: advised maximum mileage 120,000 km. Regardless of the mileage, the belt must be replaced every 6 years.
- Dusty areas and/or demanding use of the car (cold climates, town use, long periods of idling): advised maximum mileage 60,000 km. Regardless of the mileage, the belt must be replaced every 4 years.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Olitkos Jarsan merkkikorjaamolla hommissa? Meinaan siellä varmaan se viimeisin tieto on kuitenkin käytettävissä. Eli näissäkin siis on kilometrien puolesta puolitus otettu käyttöön samoin kuin 156 ym.aikalais - malleissa aikoinaan.
Abarth 500 Esseesse
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
^^
Itse löysin samat tiedot nimenomaan samoilla spekseillä, muualta.
Eli 4v/60tkm "raskaissa olosuhteissa" (eli Suomi).
"Raskaat olosuhteet" on pölyinen, paljon kaupunkiajoa ja tyhjäkäyntiä (kuten taksit), viahteleva lämpötila (kylmä talvi) ym.
Itse löysin samat tiedot nimenomaan samoilla spekseillä, muualta.
Eli 4v/60tkm "raskaissa olosuhteissa" (eli Suomi).
"Raskaat olosuhteet" on pölyinen, paljon kaupunkiajoa ja tyhjäkäyntiä (kuten taksit), viahteleva lämpötila (kylmä talvi) ym.
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
eLearn:ssa. Jäi lainauksesta pois mistä kaappasin tekstin.Monza kirjoitti:Missä sanotaan näin?
Juu, pitää paikkansa. Joskaan tiedosta ei voi mennä kyllä aina vannomaan.m.sa kirjoitti:Olitkos Jarsan merkkikorjaamolla hommissa?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Mielenkiintoinen topic!
Tuo 4v/120 tkm oli Milanon vastaus kyselyyni vaihtovälistä, mutta olen sen kyllä jossain muuallakin nähnyt. Kaivoinpa sitten oikein auton manuaalin esiin ja siellä on asiasta tällainen versio:
105 tkm (*) Regardless of the km covered, the timing belt shall be replaced every 4 years for particularly demanding use (cold climates, driving in the city, idling for a long time) or in any case every 5 years.
Virallisia huoltopalveluja käyttävän asiakkaan kannalta oleellista lienee mikä on juridisesti pätevä lausunto tapauksessa jossa hihna katkeaa ennen aikojaan ja etsitään maksajaa. Omalla hihnalla on nyt ikää reilu vuosi ja kilometrejä 10 tkm, joten tuskin saan kolmessa vuodessa kasaan loppuja 50 tkm mikä nyt olisi tuohon 60 tkm rajapyykkiin matkaa. Sinällään hyvä huomata, että edes tehdas ei usko tämänkään tuotteen kestävän pohjoisen oloissa ja 175 tkm jälkeen sen voi ajaa paaliin
Tuo 4v/120 tkm oli Milanon vastaus kyselyyni vaihtovälistä, mutta olen sen kyllä jossain muuallakin nähnyt. Kaivoinpa sitten oikein auton manuaalin esiin ja siellä on asiasta tällainen versio:
105 tkm (*) Regardless of the km covered, the timing belt shall be replaced every 4 years for particularly demanding use (cold climates, driving in the city, idling for a long time) or in any case every 5 years.
Virallisia huoltopalveluja käyttävän asiakkaan kannalta oleellista lienee mikä on juridisesti pätevä lausunto tapauksessa jossa hihna katkeaa ennen aikojaan ja etsitään maksajaa. Omalla hihnalla on nyt ikää reilu vuosi ja kilometrejä 10 tkm, joten tuskin saan kolmessa vuodessa kasaan loppuja 50 tkm mikä nyt olisi tuohon 60 tkm rajapyykkiin matkaa. Sinällään hyvä huomata, että edes tehdas ei usko tämänkään tuotteen kestävän pohjoisen oloissa ja 175 tkm jälkeen sen voi ajaa paaliin
- Liitteet
-
- TBi_Belt.jpg
- (171.54 KiB) Tiedosto ladattu 1717 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
105tkm kuulostaa jo paljon järkevämmältä ja turvallisemmalta - ja 4v. Tuo 4v/60tkm on suoraan puolitettu siitä 120tkm:stä, mut mistähän tuo 105tkm on tullut? Todenneet, että 120tkm on kuitenkin liikaa ja 100tkm liian vähän?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Ei varmaan ole sen suurempaa tiedettä, kuin että ovat määritelleet huoltoväliksi 35 tkm ja kolmannessa huollossa hihna vaihtoon.Aquatica kirjoitti:105tkm kuulostaa jo paljon järkevämmältä ja turvallisemmalta - ja 4v. Tuo 4v/60tkm on suoraan puolitettu siitä 120tkm:stä, mut mistähän tuo 105tkm on tullut? Todenneet, että 120tkm on kuitenkin liikaa ja 100tkm liian vähän?
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
1) 105tkm / 4 vuottam.sa kirjoitti:1) Mikä on oikea vaihtoväli? Ei ainakaan vielä ole kuulunut huonoja kokemuksia kestosta vrt.156.
2) Entäs tarviiko vaihtoon mitään lukitustyökaluja? (pikagooglaus ei ainakaan tuonut asiaan varmuutta) Eihän tuo hihnanvaihto kauhean kallis työ ole merkkiliikkeessäkään teettää, mutta saisihan siitä harrastuspääomaa kun itse tekisi
3) Onko vesipumpun käyttö jakohihnalla vai apulaitehihnalla?
2) Kyllä tarvii lukituspalat. Itse teetin omaani remminvaihdon Nokialla Team F40. 550e oli työn hinta osineen.
3) Ei tiatoa.
Re: 1750 TBi jakohihnasta kysymyksiä
Kyllä väli on tosiaan tuo 105 tkm. Pahoittelen aiempaa disinformaatiota kilometrien osalta, muilta osin en suoranaisesti valehdellut.
Sinällään mielenkiintoista, että tosiaan valmistajan korjaamokäsikirjassa seisoo tuo puolitettu kilometrimäärä.
Sinällään mielenkiintoista, että tosiaan valmistajan korjaamokäsikirjassa seisoo tuo puolitettu kilometrimäärä.