m.sa kirjoitti:1) Mikä on oikea vaihtoväli? Ei ainakaan vielä ole kuulunut huonoja kokemuksia kestosta vrt.156.
2) Entäs tarviiko vaihtoon mitään lukitustyökaluja? (pikagooglaus ei ainakaan tuonut asiaan varmuutta) Eihän tuo hihnanvaihto kauhean kallis työ ole merkkiliikkeessäkään teettää, mutta saisihan siitä harrastuspääomaa kun itse tekisi
3) Onko vesipumpun käyttö jakohihnalla vai apulaitehihnalla?
Pyysin neljä tarjousta eri liikkeiltä, hintahaitari 840-1349 euroa (sisältää muutakin hommaa). Kalliimmat ovat pitkään alfoja tehneitä pajoja ja toiseksi kallein määritteli, mitä tarjous sisältää hihnan osalta:
"Työ sisältää jakohihnan, jakohihnan kiristimen ja taittopyörän, vesipumpun, pakkasnesteiden, apulaitehihnan, kampiakselin stefan sekä alipainepumpun tiivisteen vaihdettuna. Kampiakselin stefan ja alipainepumpun tiivisteen vaihtoa suositellaan jakohihnan vaihdon yhteydessä." Eli suositellut duunit varmaan puuttuvat hinnasta.
Itse m.sa:n kysymyksiin en ota muuta kantaa kuin että yliajallahan tuo mun hihna on, kilsoissakin taitaa olla (n. 89000 km) eli kai se aika hyvin silloin kestää? Vaan se on pirun kumma, että vain yksi lafka osaa laittaa osat paperille. Kaltaiseni kauppaopiston käynyt tuskin muita uskaltaa harkitakaan. Tuo mesta tekisi pelkän hihnan noin 800 eurolla.