Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jaa. Mää kyl jaksan painaa iskarin vartta ihan avokäsin. Ei se montaa kiloa työnnä vastaan, asento mikä tahansa.
En tosin tunne 156 iskarin rakennetta - oletin vain sen olevan samanlainen kuin muissakin kulkineissa. Noutanen takkini.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^meillä ollu vain asennusvaihe ja rakenne-erosta johtuvaa "erimielisyyttä" :-D
Siis voi ajaa (kohtuu tasasia teitä ja ilman hyppyreitä) vaikka on poistanut sen ylimmäisen mutterin+varmistus-tassin.
Viimeksi muokannut palkus, 20 Syys 2015, 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko siihen muuten joku "oikea" tapa millä taka-akselitolpan yläpään kumin saa painettua alas? Ekaa menin sohimaan ruuvarilla ja sain pienen reiän, kun pullautti tipan hytikkanestettä pihalle. Toisen sain sitten muulla tavalla, mutta en enää muista miten.
Periaatteessahan sen saisi ihan vaan vetämällä, mutta miten saa sellaisen asennon että pääsee kunnolla kiskomaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Lähdin liikkeelle kotoa ja huomasin heti, että tuntuu kuin jarrua olisi päällä + kahiseva ääni ja kärtsäävä haju. Ilmeisesti käsijarru on jotenkin osittain päällä. Onko tämä tyyppivika ja onko jotain vinkkejä korjaukseen?

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

vaijereista kuoret rikki!? pääsee paskaa väliin ja ei palaudu. vaijerit vaihtoon.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Ookoo

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kävele Fixus-kauppaan ja osta Cofle-merkkiset käsijarruvaijerit. Maksanee ~20-25euroa ja parin tarvitset. Eli ostat uudet käkkärivaijerit, ihan ekana, ennen kuin sulatat satulan.
Voi toki olla myös jarrusatulassa käsijarrumekanismi jumissa, mutta kaikista yleisin ongelma on jumittava vaijeri. Ei ole paha homma vaihtaakaan; auton alle toki pitää päästä.

Jos kun auton alle pääsee:
1) Voitele uudet vaijerit KUNNOLLA (käytän termiä "hukuta ne silikooniin")
2) Käsijarrukahvan alta 13mm mutteri kunnolla löysälle. Löytyy siitä kahvan juuresta ihan, pussin nostamalla ja vähän jatkovartta räikkään.
3) Vanhat vaijerit irti Y-haarasta eteenpäin satulalle asti. Älä revi klipsuja voimalla, vaan AVAA ne (mm. vasemmalla puolella on polttoainetankissa nasta, johon klipsu tulee. Se on muovia. Et halua katkaista sitä, jos haluat vaijerin olevan ilman roikkumista)
4) Uudet vaijerit kiinni. Katso, että menee oikein päin
5) Sitten auton sisälle ja otat 13mm mutterista "löysät pois", itse jätän tässä vaiheessa käsijarrukahvaan "tyhjää" ensimmäiseen napsuun asti
6) Kiskot kässäriä pari-kolmekymmentä kertaa. Tällöin automaattisäädön pitäisi olla OK ja kaikki jees

Tuolla tavalla olen kahteen autoon täysin onnistuneesti vaihtanut vaijerit ja elämä hymyilee siitä eteenpäin.
En voi suositella TRW:n kaapelia 156:een. Cofle oli todella hyvä, jotkut epäilleet jopa alkuperäiseksi. TRW oli jotenkin omituisen "venyvä" ja epämääräinen, nykyisessä JTD:ssä moiset. Ja on jo suojakumi rikki toisesta....

EDIT:
Cofle, Cohfle... jotenkin noin. Fixus mulle moiset on myynyt, eiköhän sieltä löydy vieläkin :roll:

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Tattis!

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Ärräpää kirjoitti:
Stiletto kirjoitti:No nyt... selailin haulla syylärinvaihtoa kutoskoneeseen. Oma vuotaa jo siihenmalliin että vaihtaa pitäisi, mutta ei oikein selvinnyt että pitääkö tollasessa Giugiaro nokkasessa vm.04 ottaa puskuri pois kokonaan?
Ajatuksena nimittäin olisi että JOS tarvii niin umpiot vaihtuis sitten samalla irrotuksella, eikös umpion vaihossakin puskuri pidä ottaa pois? Syyläriä silmäilin sekä ala että yläpuolelta. Ilmeisesti yläkautta niitä on enimmäkseen pois raastettu...onnistuuko alakautta nosturilla? Jos koko alapalkin irrottaa minkä päällä se makaa.
Tais olla ilmastoinnin kenno kiinni syylärissä jotenkin ihmeellisen muovilirpakkeitten kanssa..vai onko ne ruuvit,ei sinne oikein näe.
Viikko sitten omaan samanmoiseen vaihdeltiin ilman puskurin irrotusta. Aikaa meni 3,5h, turhaan alussa nysväilin lukkopeltiä pois, kun ei edes tarvinnut irrottaa. Samoilla ohjeilla sain vaihdettua, kuin tuolla V6 syylärinvaihto-ketjussa.

Edit: niin nyt jos uudelleen pitäisi vaihtaa niin puskuri irti -> enemmän tilaa irrotella ruuveja.
No niin vaihettu on mullakin. Aikaa meni noin 5 tuntia. Mutta työtahtini on sellanen lepposanmietiskelevä. Aluks aloin irrottaa puskuria mutta neljästä torxruuvista yksi katkes ja kahesta nylppäänty pää joten unohin koko irrotuksen. Onnistuhan se ilman suurempia murheita. Ihmettelin vanhaa syyläriä joka oli leimattu 2012 syyskuussa tehtaalta valmistuneeksi behriksi. Eli oli just vaihettu ennen kuin olen auton ostanut kesällä 2013. Ei kovin pitkäikäiseltä vaikuta. Vuoti kuskinpuolen alakulmasta päädystä.Muuten ihan siistikuntonen. Olis voinu korjaantua barsin paikkausaineellakin.
Toivottavasti tää vironpoikien thermotech merkkinen on yhtä kestävä. :shock:
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joissakin on ollut vissiin joku kiinnityslipare tjsp. puutteellinen? Oliko se putken pää tai näin, joka jos oli vääränmallinen aiheutti vääntöä sinne ja sitten alko vuotamaan nopeammin - tai jotain tällaista todella epämääräistä? Vai koskiko tuo vain V6:ia?
Jostain kuitenkin mieleen painunut ajatus 156:ssa olevan jotain ongelmaa syylarin päädyn kanssa, joka lyhensi sen elinikää oleellisesti...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

sämpy kirjoitti:Onko siihen muuten joku "oikea" tapa millä taka-akselitolpan yläpään kumin saa painettua alas? Ekaa menin sohimaan ruuvarilla ja sain pienen reiän, kun pullautti tipan hytikkanestettä pihalle. Toisen sain sitten muulla tavalla, mutta en enää muista miten.
Periaatteessahan sen saisi ihan vaan vetämällä, mutta miten saa sellaisen asennon että pääsee kunnolla kiskomaan.
Siis iskarin&jousen ylätuessa jotain öljyä sisällä? :o:
Kiskasemalla olen yleensä, mutta viimex oli voimat niin heikot, että painoin raudalla (palkista tuki ja koiranluun-korvasta alas). Ei kovasti tarvinnu painaa. Liukastin yläpään huulen alla auttaa piruste.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

pistän pari tyhmää vastausta/kokemusta vaikkei kukaan ole hetkeen kysynytkään. :oops:
Elikäs vaihdoin hiljan uudet poikittaiset tukivarret taakse ja kulkinehan alko mennä kuin juna. Kädet kun helppaa ratilta suoralla osuudella, niin selvästi pidempään menee suoraan. Myös radalla huomasin selvän rauhoittumisen. Wanhoissa puslat oli edelleen ns. ehjät (vulkanoinnit pääosin ok yms. ) mutta olivat siis vain menneet aladoopiksi. ohjauskulmat sääsin samoihin kuin olikin, eikä uudet varret tehny camper-muutoksiakaan merkittävästi. Aikaisemmin vaihoin ohjaustehostimen letkurempan yhteydessä dexron III oliot ( tutela e) tutela a:n tilalle ja tuo vaikutti ohjaukseen positiivisesti. Niin pirun tarkka ja tasavoimainen nyt. En osaa oikein selittää, mutta parempi siitäkin vain tuli.
"puhun niin totta kuin osaan"

nonzero
Viestit: 95
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): 156v6 1998
Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

Onko vuoden 99 mallissa valmiina vakionopeudensäädin-toimintoa? Minulla on tuossa purkuautossa jälkiasenteinen viiksi (luulisin), mutta toistaiseksi näyttää siltä, että se yhdistyy vain auton johtosarjaan, enkä ole löytänyt erillistä ohjausboksia. Vai jatkanko kaivamista?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sähkökaasullisissa malleissa ei tarvita vakionopeussäätimelle erillistä ohjausboksia kun toimintoa ohjaa ecu. En tiedä missä vaiheessa nuo muuttuivat sähkökaasullisiksi, mutta jos sulla on vaikerikaasu niin ei saa viiksellä vakionopeussäädintä, jos on niin saa.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

nonzero kirjoitti:Onko vuoden 99 mallissa valmiina vakionopeudensäädin-toimintoa? Minulla on tuossa purkuautossa jälkiasenteinen viiksi (luulisin), mutta toistaiseksi näyttää siltä, että se yhdistyy vain auton johtosarjaan, enkä ole löytänyt erillistä ohjausboksia. Vai jatkanko kaivamista?
Ja saat kuvia miten vakkari on kytketty auton johtosarjaan, niin napsi sellaisia. Ja muistakin ohjeista olisin kiitollinen.
Minulla on kaksi irrallista viikseä ja jompi kumpi pitäisi saada kytkettyä. Auto on -99 mallinen V6, sedan.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ulkomaisilla foorumeilla väittävät, että CF2 veekutoseen (98-99 ?) jossa käytetään siis Bosch ME2.1 ECUA ei voi laittaa cruisee sillä ecu ei tue sitä. Bosch ME3.1 ecuun voi laittaa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla on kahdessa V6:ssa ollut semmoinen hölmö cruise mikä vetää kaasupoljinta vaikka on sähköinen kaasuläppä. Johtuisko just tuosta? Mielestäni melkoisen hölmö keksintö. Ennemmin ilman vakkaria kuin tuommoinen viritys.
Abarth 500 Esseesse

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Millä se sitä poljinta vetää jos ei oo vaijerikaasuu?? Onks sinne rakennettu joku vinssisysteemi?? Ku ei se potikka vejä yhtää mitää kyllä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Semmoinen vinssipurkki mistä lähtee vaijeri kaasupolkimelle, jollen nyt ihan väärin muista. Olikohan joku Rostra-merkkinen.

Se verran muistelin, että noita on ollut mulla myös Focuksessa ja Kappassa, mutta niissä on ollutkin vaijerikaasu. Bussoja on ollut yksi ja se on vieläkin hylsynä pihassa, vakkaripurkki on jo roskissa.
Abarth 500 Esseesse

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Joo, miulla oli 960 Volvossa sellanen alipainekalvolla liikutettava vaijeri joka nyhti kaasupoljinta. Nyt muistankii.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

m.sa kirjoitti:Semmoinen vinssipurkki mistä lähtee vaijeri kaasupolkimelle, jollen nyt ihan väärin muista. Olikohan joku Rostra-merkkinen.

Se verran muistelin, että noita on ollut mulla myös Focuksessa ja Kappassa, mutta niissä on ollutkin vaijerikaasu. Bussoja on ollut yksi ja se on vieläkin hylsynä pihassa, vakkaripurkki on jo roskissa.
Mulla on tommonen Rostra odottamassa inspiraatiota että laittaisin sen seiskafemmaan, ostin Metroautosta kolmella eurolla :mrgreen:

Isän Astraan sellainen tuli pari vuotta sitten viriteltyä alkuperäisen viiksen kanssa.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Joo, miulla oli 960 Volvossa sellanen alipainekalvolla liikutettava vaijeri joka nyhti kaasupoljinta. Nyt muistankii.
Sama systeemi oli Chrysler Voyagerissa eli lakkasi toimimasta kun alipaineletkuun tuli reikä.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

jyrkip kirjoitti:
sämpy kirjoitti:
sämpy kirjoitti: Sportswagonin takalasin pyyhkijän alla, siis ulkopuolella, on sellainen muovilätkä peittämässä lasissa olevaa koloa.

Onko tuo miten liimattu kiinni lasiin/koriin, onko vain teipillä vai oikein kunnolla lasiliimalla. Koitin vähän repiä, mutta ei tuntunut lähtevän helpolla
Tänään pitäisi alkaa putsaamaan ja maalaamaan, olisi hyvä tietää uskaltaako tuota koittaa leikata pois langalla vai onko takana jotain klipsejä.
Selvisikö? JTD:stä pitäisi kanssa maalailla noilta tienoin.

Ja tyhmä kysymys, kumia pitäisi laittaa, mattoa JTS:ään. Sopiiko esim. Motonetin versiot hyvin?
Ei muuten selvinnyt. Koitin langalla leikkaamista, mutta on tuolla jotain muuta kuin teippiä tai liimaa? Jotain reunuksia siellä tuntui olevan, niin annoin olla. Pistin alapuolelta pyyhkijän varren aukon kautta tikun muovin ja korin väliin, jolla nostin ylöspäin että jäi isompi rako toimia. Tosin ei se rako siltikään kovin iso ole, jäykkää muovia.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Olen hämmentynyt. Eli tilanne on nyt seuraava: Alfan alusta menee vaihtoon. Tilasin Eibach Pro -jouset eteen ja taakse sekä myös uudet vakioiskarit. Olen katsellut kuveja netistä ja havainnut, että kaikissa 156:ssa ei olekaan jousijalkaiskari edessä vaan joissakin on semmonen patruunannäköinen? Noi iskarit mitkä tuli on semmoset jousijalkamalliset. Toivottavasti meni oikein ja sopii noihin jousiin.

-Mistä ihmeestä olette hankkineet niitä jousien alle ja päälle tulevia kumeja? En löydä/tai osaa etsiä :(
-Onko tämä oikea iskarin yläpään laakeri/kumi ---> https://www.popscreen.com/prod/MTM2MzE5 ... ed-Preview Mikä tuosta menee läpi, ei ainakaan iskarin varsi? Ei voi mitenkään mahtua.

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Onko millanen homma vaihtaa 156:sta kytkimen painelaakeri? Meinaan ku tyhjäkäynnillä kuuluu kytkimen tietämillä semmonen heinäsirkan sirinä ja kun painaa kytkimen pohjaan, niin ääni loppuu. Näistä oireista päätellen luulisi vian olevan tuo painelaakeri.
Viimeksi muokannut uniiq, 24 Syys 2015, 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

GhostZigga kirjoitti:Olen hämmentynyt. Eli tilanne on nyt seuraava: Alfan alusta menee vaihtoon. Tilasin Eibach Pro -jouset eteen ja taakse sekä myös uudet vakioiskarit. Olen katsellut kuveja netistä ja havainnut, että kaikissa 156:ssa ei olekaan jousijalkaiskari edessä vaan joissakin on semmonen patruunannäköinen? Noi iskarit mitkä tuli on semmoset jousijalkamalliset. Toivottavasti meni oikein ja sopii noihin jousiin.

-Mistä ihmeestä olette hankkineet niitä jousien alle ja päälle tulevia kumeja? En löydä/tai osaa etsiä :(
-Onko tämä oikea iskarin yläpään laakeri/kumi ---> https://www.popscreen.com/prod/MTM2MzE5 ... ed-Preview Mikä tuosta menee läpi, ei ainakaan iskarin varsi? Ei voi mitenkään mahtua.
Yläpään laakeria ei ole, koska iskari ei käänny pyörän mukana. Yläpään kumit ostin tuolta jousien mukana: (ei olisi varmaan tarvinnut vaihtaa, vanhat oli ihan ok.)

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5395.html

Jousen päihin otin kumit vanhoista jousista. Yläpään jousikuppi oli muistaakseni terästä ja ruosteessa, joten putsasin ja suojasin huolellisesti. Saattoi vaatia jopa hitsaamista. Jos nyt muistan rakenteen oikein. Enempi töitä teetti mätänemään lähtenyt korirakenne iskaritornissa... taisi "helppo joustenvaihto" kestää 2 viikkoa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Niillä patruunan näköisillä tarkoittanet coilover tyyppisiä iskunvaimentimia.
Ne ovat jälkeenpäin vaihdettuja esim. Madalluksen takia.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

BMWekenäs kirjoitti:Onko millanen homma vaihtaa 156:sta kytkimen painelaakeri? Meinaan ku tyhjäkäynnillä kuuluu kytkimen tietämillä semmonen heinäsirkan sirinä ja kun painaa kytkimen pohjaan, niin ääni loppuu. Näistä oireista päätellen luulisi vian olevan tuo painelaakeri.
Siinähän kannattanee vaihtaa koko kytkinpaketti samalla.
Muistaakseni willez:in 156 2.5 v6 projektiketjussa on vaihtotyöstä vähän kuviakin.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Onko kukaan kokeillut tuollaista Plastidipin kumimaalia peilikolmioihin? Sillähän käsittääkseni sais pienemmät kraaterit peittoon eikä pitäis hapettua enää "läpi"?
UliUli

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Se kumimaali ei sitten paljon maalia paremmin peitä pohjien vikoja.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Miten ihmeessä jts:stä saa imusarjan irti? Pitäisi päästä suuttimeen käsiksi. Miulla on suunnilleen tiedossa, miten se sinänsä lähtisi irti, mutta kun mihinkään ei meinaa normaaleilla työkaluilla yltyä tai mahtua. Eli ns. kikkoja homman onnistumiseksi kaipailen.


(Haulla en löytänyt yhtää viestiä koskien jts imusarjan irroitusta.)
Suoraan vaan suoraa

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

Moro, kiesi kaipasi hoivaa ja huolenpitoa. Nyt palaa airbagin valo, ja katsastus painaa päälle. Akku ollut irti, kuten myös kuskin penkki. Itse epäilen että suivaantui kuskin penkin alla olevien liittimien irroittamisesta (jotka on nyt siis taas kiinni kun penkki jälleen paikallaan). Aiemmin ei ole airbagin valo häirinnyt. FiatEcuScan ei löytänyt yhtään vikakoodia, joten ei onnistunut nollaus sieltä kautta. Ei poistunut puolen tunnin ajollakaan. Auto 156 2.0TS SW 2001. Olisiko teillä vinkkejä tai ideoita tähän?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kertoiko se fiatecuscan ylipäätään ilmapallon tietoja jos ei vikakoodeja äkännyt?

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

En huomannut FiatEcuScanissä mitään airbagiin viittaavaa dataa... Pitää tutkia tarkemmin, tai sitten siinä ei vaan ole.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onko sulla sellainen johto jolla ylipäätään pääsee käsiksi airbagiin? Jos ei ole niin aika monella foorumilaisella noita on, mm. minulla. Kannattaa lisätä paikkakunta tuonne profiiliin niin lähitienoon alfistit osaa tarjota apua.

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

Jos airbagiin käsiksi pääseminen vaatii speciaali johtoa, niin ei taida olla sellaista. Mitäs siinä pitäisi olla, saanko tehtyä itse, ostettua? Kolvi pysyy kädessä. Vantaalla olen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saa tehtyä itsekin, netistä löytyy ohjeet googlaamalla.

Yksinkertaisimmillaan tällainen hyppylanka riittää:
Kuva

Suositeltavampaa on kuitenkin laittaa valintakytkin jolla valitaan joko ECU tai airbag.

Minäkin voin kyllä auttaa kun asun Vantaalla.

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

Kiitos Tuomas vinkeistä. Mulla on VAG KKL OBD-piuha. Ihan samoja kontakteja ei ole mihin sun kuvassa on johto juotettu. Ilmeisesti liittimen pinnien 3 ja 7 välille tarvitaan hyppylanka (+kytkin) niin pääsee airbagiin käsilksi. Koitan houmenna modata ton oman piuhan. Huutelen apuja jos ei lähde onnistumaan.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ota sit huomioon,että joissain malleissa ei suositella yhdistämään 3 ja 7 pinniä samaan aikaan vaan kummallekin pitäisi olla omat kytkimensä eli piuhan seiskaan liittyy OBD pistorasian kolmonen TAI seiska.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei sitä välttämättä hyödytä lähte modaamaan.
Kytkimelliset valmiit piuhatkaan eivät ole kalliita. Nuo siniset johdot siis missä on kytkin. Toki tuo eri värisiä adaptereja sisältävä setti toimii myös.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... n&_sacat=0
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

wekkuli kirjoitti:-99 pikkubusso pomppasi katsastuksessa. Hetken olenkin jo ihmetellyt epätasaista käyntiä varsinkin pienillä kierroksilla ja korkeahkoa kulutusta ja katsastusmies vahvisti, ettei kaikki ole ok. Eli HC-päästöt reilusti koholla niin tyhjäkäynnillä kuin 2000rpm kohdalla. Nyt on Alfa viettänyt jokusen päivän pajalla, eivätkä vikaa keksi. Ilmeisesti lambda ja tulpat ok eikä nyt ilmeisesti viidelläkään käy. Puristuksetkin ovat (kai) kohdillaan, eivät tosin olleet varmoja, minkälaisia lukemia tuolta pitäisi tulla. Nakutustunnistinta epäilivät myös.

Lähikorjaamon kaveri ei taida kovin tuttu olla Alfan kanssa, onkohan jotain tyypillistä vikaa pikkubussolle, joka tuollaista aiheuttaisi? Minulla oli ihan sellainen fiilis, että ikäänkuin kävisi viidellä pienillä kierroksilla, mutta korkeilla kiekoilla veto mielestäni kuitenkin tallella...

Ihan kauheasti kun ei viitsisi hassata rahaa korjaamollekaan vanhuksen eteen...
Nonnii... eipä tuo pajalla kuntoon tullut. En ole vielä kuulustellut, että mitä kaikkea ne tsekkasivat, mutta eivätpä nyt onneksi sitten veloitakkaan kuin muodollisen korvauksen. Saas nähdä jaksanko ite paneutua ja tuleeko siitä paneutumisesta huolimatta mitään.

Suattaapi olla kohta myynnissä varaosakokoelma...
:?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Käykö epätasaisesti tyhjäkäyntiä heti kylmänä vai vasta lämmettyään kunnolla? Saattas olla puolassa vikaa. Ne alkaa usein ensin temppuilemaa kuumana.
Ja onko se jako tarkistettu?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Edelleen: se jako, onko tarkastettu (LUKKOPALOILLA ja heittokellolla?)
Jos esim. yks pakonokka on hampaan pielessä niin voipi tehdä juurikin noinikkään ku tekkee.

Jos jako on kunnossa, on vika melko takuulla jossain muualla - kuten niissä puolissa. Tai tulpissa.

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Ota sit huomioon,että joissain malleissa ei suositella yhdistämään 3 ja 7 pinniä samaan aikaan vaan kummallekin pitäisi olla omat kytkimensä eli piuhan seiskaan liittyy OBD pistorasian kolmonen TAI seiska.
Hyvä tieto. Askartelin omaan OBD-piuhaan kytkimen jolla valitaan 3 tai 7 pinni. Sain yhteyden Airbagiin, vikailmoitus ei tosin poistunut nollaamalla. Valitti kartturin puolen airbagistä. Tein ohjelman ilmoittaman resetin (virrat pois, 10min odottelua, akku irti, 15min odottelua), roplasin liittimiä penkkien alta, sähköt taas päälle ja sitten sain vikailmoitukset nollattua. En tiedä oliko kiinni tuosta reset-proseduurista vai liittimien roplaamisesta.

Ihmetyttää miksi valitti kartturin puolesta, vaikka siihen puoleen ei oltu koskettu mitenkään. No, nyt on vikavalot taltutettu ja pääsee leimaa tavoittelemaan.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Löytyisköhän täältä Uusimaa-KantaHäme tienoilta lukkopaloja ja mittakelloa pikkubussoon lainaan keneltäkään, jos jossain vaiheessa rupeen askartelemaan?

Pyttyjen paineissa oli ilmeisesti yksi pytty aika poikkeava muista, mikä vähän viittaisi (ymmärtääkseni) venttiili- tai männänrengasosaston ongelmiin. Tosin voihan se ymmärtääkseni paineissakin näkyä, jos venttiilit eivät aukea just oikea-aikaisesti?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

wekkuli kirjoitti:Tosin voihan se ymmärtääkseni paineissakin näkyä, jos venttiilit eivät aukea just oikea-aikaisesti?
Voihan se kai näkyä, mutta näkyisi kyllä kaikissa pytyissä saman verran. Jos yhdessä on heittoa niin sillä tuskin on tekemistä jaon kanssa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Mika osa JTS:ssä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Mikähän venttiili on kuvassa nuolen osoittamana?
Liitteet
outo venttiili.jpg
(81.37 KiB) Tiedosto ladattu 1387 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Asiasta mitään tietämättä eli arvauksena, olisiko ajoituksenmuuntimen solenoidi?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ajoituksen muuntimen solenoidille ääni täältäkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vahvistan ylläolevat lausunnot oikeiksi. :-D

Vastaa Viestiin