Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos ne foorumilta on ostettu, niin luulisin myyjä kertoneen rikkinäisestä vastuksesta.

Minkä vikakoodin se antaa? Täältä tai muualta netistä löytyy "suomennos". Onko ns. päällä oleva vika?
Kokeilin ottaa akun uudestaan irti ja kävisin liittimet läpi.
Virta päälle ja valon nollaus.

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Kyllä se tota tunnistinta antaa vikakoodiksi. Pitää tutkia et millanen homma se on siirtää vanhasta penkistä tähän penkkiin.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se koodi on silti. Onko tunnistimelle edes omaa koodiaan, ettei se vaan kerro samaa asiaa oli sitten johto poikki tai tunnistin rikki?

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Nojoo ihan sama, luin että 3,3ohmin vastuksella pitäis toimia, niin laitoin tilaukseen tollasen: http://m.ebay.com/itm/261530083984
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

EdotL kirjoitti:Edellisen viestini oireiden perusteella laitoin Motonetistä uuden anturin tilaukseen. Otin eilen anturin käteen ja puhdistelin sitä ilmille tarkoitetulla aineella, mutta yläkierrosten puhti on edelleen poissa. Diagnoosi taisi mennä kuitenkin putkeen, sillä tänään joutui lämpimällä koneella vähän sahailemaan, ennenkuin busso heräsi tulille. Muistiin jäi vikakoodi P0110 - Air temperature sensor, mikä ilmeisesti viittaa ilmiin.

Tällaisessa cf3 v6:ssa on muuten F00C2G2004 nron anturi.
Ööhhh..siis näyttäähän sulla ulkolämpötila-anturi peilistä oikeansuuntasia lämpötiloja?

Mulla lienee oikea (vaihettu edellisen omistajan toimesta) massamittari ja Boschin numero on: 0280 218 054 auto siis 2,5 l vm 2004 hyvin futaa sillä.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Stiletto kirjoitti:
EdotL kirjoitti:Edellisen viestini oireiden perusteella laitoin Motonetistä uuden anturin tilaukseen. Otin eilen anturin käteen ja puhdistelin sitä ilmille tarkoitetulla aineella, mutta yläkierrosten puhti on edelleen poissa. Diagnoosi taisi mennä kuitenkin putkeen, sillä tänään joutui lämpimällä koneella vähän sahailemaan, ennenkuin busso heräsi tulille. Muistiin jäi vikakoodi P0110 - Air temperature sensor, mikä ilmeisesti viittaa ilmiin.

Tällaisessa cf3 v6:ssa on muuten F00C2G2004 nron anturi.
Ööhhh..siis näyttäähän sulla ulkolämpötila-anturi peilistä oikeansuuntasia lämpötiloja?

Mulla lienee oikea (vaihettu edellisen omistajan toimesta) massamittari ja Boschin numero on: 0280 218 054 auto siis 2,5 l vm 2004 hyvin futaa sillä.
Ulkolämpötila-anturi on ok. Tuo koodi viittaa koneeseen virtaavan ilman lämpötilaan ja tuo lämpötila-anturi on ilmissä.

Sama osa meillä on autoissa, mutta kun ei huvita maksaa ylimääräistä satasta tuosta muovitötteröstä, niin tilasin pelkän anturiosan.

Kuva

grunertee
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2013, 20:07
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99 (purkautuu)
Volvo V40 D2 -14
Nissan Sunny B11 Van 1.5T -90

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja grunertee »

Takaluukun AR -merkki pitäisi vaihtaa. Tilasin ebaysta logokuoren joka selkäpuolella on kaksipuoliselta teipiltä näyttävä systeemi. Lähteekö vanha lukon suojaksi kääntyvän lätkän kuori esim. lämmittämällä ja reunasta kampeamalla? Miten onnistuu helpoiten?

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Kyllä hiustenkuivaajalla/kuumailmapuhaltimella lämmittämällä pitäisi aika helpolla irrota. Ja jos tilasit semmosen muutaman euron maksavan merkin Kiinasta niin laatu on sen mukanen eikä sen liimapinta ole parhaimmasta päästä.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Tappu
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Elo 2014, 19:35

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tappu »

Kiikarissa 156 1.8i SportWagon vm. 2001 aj. n. 180 000 ... mielipiteitä, ruusuja & risuja , ko. kamppeesta ? :silly: :grab:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
1.8 on aika lahna :shock:

Ollut 2.0TS ja 1.8TS. Kumpikaan ei erityisen pirteä tai mitään, vaikkakin molemmat oikein mukavia luonteeltaan.
Jos tulee paljon matka-ajoa, niin suosittelisin 2litrasta tai isompaa. Ainakin Kulutusketjun perusteella 2.5 V6 kuluttaa matkassa hyvinkin kohtuullisia määriä ja onhan siinä saundit ja fiilikset ihan eri tasolla...

Kuitenkin; 1.8TS:ssä ei ole tasapainoakselia (yksi turha hajoava osa), joka helpottaa. Onko tuo yksilö Selespeed? Siinä on omat "herkkunsa" (en tiedä, voiko edes olla - siksipä kyselenkin tyhmiä :D).
Miten huoltohistoria? Onhan jakopää tehty? (60tkm/3v) - tuota ei kannata paljoa ylitellä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Aquatica kirjoitti:Kuitenkin; 1.8TS:ssä ei ole tasapainoakselia (yksi turha hajoava osa), joka helpottaa. Onko tuo yksilö Selespeed? Siinä on omat "herkkunsa" (en tiedä, voiko edes olla - siksipä kyselenkin tyhmiä ).
Ei voi olla. (oli vain 2.0TS tai 2.0 JTS)

1.8TS on ihan ok, kuten on 2.0TS:kin. 2.0:sta voi jättää tasapainoakselia pyörittävän hihnan pois, niin senkään hajoamista ei tarvitse jännittää.
Ominaisuudet molemmissa moottoreissa ihan ok kulutukseen nähden. Ilmeisesti nämä voivat myös syödä öljyä, muuta siihen en itse ole törmännyt.

Mikäli löydät hyväkuntoisen ja hyvinpidetyn 156:n, saat yleensä paljon rahalle vastinetta. Noiden hinnathan ovat tasolla naurettava.. Tosin hyvästä saatetaan pyytääkkin jo 3000€. Huih.
Ongelmia voi olla pohjan kunnossa, siis läpeensä ruosteessa. Monesti myös alusta tarvitsee huolenpitoa. Lähinnä etupään tukivarret.
Sitten tietysti vielä auton muu kunto, kytkin, jäähdytin, ilmastointi, jne.. Nämähän on merkistä riippumattomia tarkastelun kohteita.

Niin.. Kuulin eilen taas 156:n V6:lla vedättävän.. Ne äänet..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Stiletto kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:Obd liittimessä teholastu? Elikkäs :crazyeyes:
Jotain tämmöstä:

http://www.ebay.co.uk/itm/Plug-and-Driv ... 48834a1ccf
Eiku tällänen joku tais olla..Puolanpojilta.150e Ja jos tuote on Pro Racing niminen niin pakkohan sen on toimia. :lol:


http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-C ... 33aabdafc6

Mut mikä sen imuilmaröörin lisäkammion salaisuus on?

Alko kiinnostamaan. Jos hintaa on ton verran niin pakkohan sen on jotain tehdä?!? Nyt kokemuksia ja faktoja pöytään! :D
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Athrez kirjoitti:Jos hintaa on ton verran niin pakkohan sen on jotain tehdä?!?
Nyt on vahvat perustelut :mrgreen:

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tappu kirjoitti:Kiikarissa 156 1.8i SportWagon vm. 2001 aj. n. 180 000 ... mielipiteitä, ruusuja & risuja , ko. kamppeesta ? :silly: :grab:
Edellisestä listauksesta unohtui mainita, että näissähän on jakohihnan vaihtoväli 3 vuotta tai 60 tkm..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

hagger16 kirjoitti:
Tappu kirjoitti:Kiikarissa 156 1.8i SportWagon vm. 2001 aj. n. 180 000 ... mielipiteitä, ruusuja & risuja , ko. kamppeesta ? :silly: :grab:
Edellisestä listauksesta unohtui mainita, että näissähän on jakohihnan vaihtoväli 3 vuotta tai 60 tkm..
Älä huoli, minä muistin sen :mrgreen: :silly:

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^No niinpäs olikin.
No, sitä ei kai voi liian monesti mainita. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Oleino »

BMWekenäs kirjoitti:Nojoo ihan sama, luin että 3,3ohmin vastuksella pitäis toimia, niin laitoin tilaukseen tollasen: http://m.ebay.com/itm/261530083984
Muista sitten autoa mahdollisesti myydessä mainita seuraavalle omistajalle että tuo on ohitettu. Ja ihan mielenkiinnosta, kumpaa tietoa tuo nyt muuten antaa bägi-boksille? Kuvitteleeko boksi penkin olevan tyhjä vai käytössä?
Tein itse - säästin

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Oleino kirjoitti:Muista sitten autoa mahdollisesti myydessä mainita seuraavalle omistajalle että tuo on ohitettu. Ja ihan mielenkiinnosta, kumpaa tietoa tuo nyt muuten antaa bägi-boksille? Kuvitteleeko boksi penkin olevan tyhjä vai käytössä?
Tottakai. Ei kumpaakaan, vaan antaa tiedon et istuintunnistimessa on vikaa.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mut vieläkin sitä vikakoodia ois kiva kuulla. Liitinvikojahan nuo on kaiketi n. 99.9% tapauksista, mut ehkä sulla on just se tasan 0.01% :p

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

TuotaTuota, onkos jollain heittäny sytytyskatkos-helikopteria ihan vain heti kylmäkäynnistyksen jälkeen? Vaihoin puolan ja vajaa viikko meni kunnes tuli samalle pytylle sytsähäiriö (kolmonen). Nyt 2 aamua peräjälkeen piipannu. Vika menee hetken käytyään/lämmettyään ohi, käynti on tosin vielä hetken vähän epätasaista, mutta lämmetyään paremmin ihan normaalia. Suutin? Vaihoin vielä tulpat nelosen kanssa ristiin (huomis aamua varten).Kenkkuilevan pytyn tulppa ei ollut mitenkään huonomman näkönen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Oleino kirjoitti:
BMWekenäs kirjoitti:Nojoo ihan sama, luin että 3,3ohmin vastuksella pitäis toimia, niin laitoin tilaukseen tollasen: http://m.ebay.com/itm/261530083984
Muista sitten autoa mahdollisesti myydessä mainita seuraavalle omistajalle että tuo on ohitettu. Ja ihan mielenkiinnosta, kumpaa tietoa tuo nyt muuten antaa bägi-boksille? Kuvitteleeko boksi penkin olevan tyhjä vai käytössä?
Ymmärtääkseni antaa tiedon, että penkillä istutaan -> tyyny pamahtaa vaikka olisi penkki vapaana.
Joskus muinoin tuolla olisi voinut säästyä lunastukselta. Alfan ollessa kysessä ja Deltan huoltoliikkeenä, lienee aikajänne pari vuotta ostosta :mrgreen:

^^oisko "passengers squid intermittent" :wink:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

palkus kirjoitti:TuotaTuota, onkos jollain heittäny sytytyskatkos-helikopteria ihan vain heti kylmäkäynnistyksen jälkeen? Vaihoin puolan ja vajaa viikko meni kunnes tuli samalle pytylle sytsähäiriö (kolmonen). Nyt 2 aamua peräjälkeen piipannu. Vika menee hetken käytyään/lämmettyään ohi, käynti on tosin vielä hetken vähän epätasaista, mutta lämmetyään paremmin ihan normaalia. Suutin? Vaihoin vielä tulpat nelosen kanssa ristiin (huomis aamua varten).Kenkkuilevan pytyn tulppa ei ollut mitenkään huonomman näkönen.
Ihan samaa tuo mun auto tekee. Jos pistää käyntiin ja ajaa 50 metriä portille, niin siinä tyhjäkäynnillä sytyttää vikavalon hetkeksi. sammuu kun lähtee liikkeelle. Jos esilämmittää moottorin tai ei nosta yhtään kierroksia vaan pistää vaan käymään tyhjäkäyntiä niin ei sytytä vikavaloa.

Tulee satunnaisesti kolmesta eri sylinteristä sytytyskatko-vikakoodi. Yhden puolan vaihdoin, mutta enempää en ole jaksanut tehdä. Saattoi auttaa vähäsen. Ja käy itseasiassa ihan hyvin eli käynnistä ei vikaa huomaisi. Ei viitsi huvin vuoksi vaihtaa loppuja puolia, kun maksavat ainakin Suomessa sen 150€/kpl.

Olen olettanut että voisi olla kiinni suuttimista. Noita voisi vaihdella kun joskus tekee kansirempan ja putsaa kanavat, mutta vieläkään en tiedä mitä ne sitten maksaa ja mistä niitä saisi järkevään hintaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Käykös crosswagoniin samat etuiskarit ku sportwagoniin? Ja yleensäkkin alustan osat onko samoja? Kellää havintoja, näyttivät ulospäin äkkiä samalle
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^juujuu-jaahans. Mulla tekee ainostaan, kun laittaa käymään ja ihan hetipian tyhjäkäynnillä ( kerkiää 2 haikua vetämään syöpäkääryleestä). Laitoin nyt eilen pullollisen stp:n suuttimienputsausaine-käärmeöljyä tankkiin ja kävin syöttämässä ~30km päälle. Nyt aamulla ei herjannut, mutta ei se mitään vielä todista, joten seuraillaan tilannetta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sakkeus kirjoitti:Käykös crosswagoniin samat etuiskarit ku sportwagoniin? Ja yleensäkkin alustan osat onko samoja? Kellää havintoja, näyttivät ulospäin äkkiä samalle
Tästä on aiemmin ollut täällä puhetta, ja taitaa crosswagonin iskarit olla ihan omansa ja saatavuus heikonlainen.

nonzero
Viestit: 95
Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Car(s): 156v6 1998
Ex: 2x 156 2.0TS 1999, 75 2.0 TC 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nonzero »

nonzero kirjoitti:Onko vuoden 99 mallissa valmiina vakionopeudensäädin-toimintoa? Minulla on tuossa purkuautossa jälkiasenteinen viiksi (luulisin), mutta toistaiseksi näyttää siltä, että se yhdistyy vain auton johtosarjaan, enkä ole löytänyt erillistä ohjausboksia. Vai jatkanko kaivamista?
Asiaa tutkittuani voin kertoa että ei ole. Vaatii erillisen ohjausboksin ja vaijerinvetäjän, koska kyseessä oli vaijerikaasulla varustettu tessu. Tietenkin.

Joku kyseli kuvia asennuksesta tms, mutta kojelaudan alunen on sen verran täynnä, että tarkempi asennustapa jää nyt mysteeriksi. En ehdi enempää syventyä asiaan. Autonromu on kyllä myynnissä, jos joku haluaa jatkaa tutkimista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vaijerikaasu onkin ihan speciaal keissinsä. Sähkökaasulla (ehkä) helpompaa.

Toki tästäkin on paljon epäselvyyksiä jne yms.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Tuomas K kirjoitti:
Athrez kirjoitti:Jos hintaa on ton verran niin pakkohan sen on jotain tehdä?!?
Nyt on vahvat perustelut :mrgreen:
Kyllä :mrgreen: Ainahan tuollasen vois tilata ja palauttaa jos ei tykkää :D Mut jotenkin silti epäilen tuon vaikutusta mut mietityttää kyl
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Sakkeus kirjoitti:Käykös crosswagoniin samat etuiskarit ku sportwagoniin? Ja yleensäkkin alustan osat onko samoja? Kellää havintoja, näyttivät ulospäin äkkiä samalle

Oliskohan ollut, että crosswagon vaatisi vakiokorkusilla jousilla pidemmät iskarit, kuin muut 156:set.
Eli jos ei tarpeeksi pitkiä löydy taitaa joutua madaltamaan crosswagoin vakio 156:sen korkeudelle.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Löysin! 108€/kpl ja viimenen virhe on madaltaa tuo. Muttajoo hetki ootella tota töihinpääsyä kun on just nyt muuttohommatkin käsillä ja intin päivärahoilla eibpaljo ostella
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Duudsoni
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Elo 2015, 21:00
Car(s): 156 v6 -04. Ex. 156 v6 -99
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Duudsoni »

Onkos muuten muillakin verot yli 400€ vuoteen tuolla 2.5 koneella ?? Vm. -04 kun edellisessä -99 pikkusen reilu 200€.. :crazyeyes:

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Duudsoni kirjoitti:Onkos muuten muillakin verot yli 400€ vuoteen tuolla 2.5 koneella ?? Vm. -04 kun edellisessä -99 pikkusen reilu 200€.. :crazyeyes:
verotus päästöjen/painon mukaan :wink:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

wanhat on ekoja, koska maksu menee painon mukaan. 2001 ja siittä -> käyttöönotetut menöö co2 päästöjen mukaan. Uudemmat ei siis olekaan eko-autoja. :) Pikkubusson ilmoitettu co2 lukema on kieltämättä aikast komia. Toki pikkulla pääsee selvästi halavemmalla kuin isobussolla (282 vs 287 g/km). :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

On muuten melko eko tuoksu tallissa kun lyö oman v6sen käyntiin kylmiltään :mrgreen: Siinä viherpiipertäjä tukehtuis aamukahviinsa jos olis ma aamuna klo 7.32 putken päästä haistelemassa :twisted: :twisted:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllä piiperöllä menis itujuoma väärään kurkkuun jtässänkin putken päätä nuuhkiessa. Toki totalilla on osuutensa asiaan. Seleniaa poltettaessa käry on selvästi hienostuneempi. :mrgreen:
"puhun niin totta kuin osaan"

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

vesamaan kirjoitti:On muuten melko eko tuoksu tallissa kun lyö oman v6sen käyntiin kylmiltään :mrgreen: Siinä viherpiipertäjä tukehtuis aamukahviinsa jos olis ma aamuna klo 7.32 putken päästä haistelemassa :twisted: :twisted:
Juuri tästä syystä GTA hurskuttaa pihassa kaiket yöt tyhjäkäyntiä, pitää vihervasurit loitolla 8)

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko tietoa voiko moniurahihna olla jotenkin huonolaatuinen kun se pitää ärsyttävää "tsirp tsirp" -ääntä? Vaihdoin hihnan toukokuussa, olisikohan sillä ajettu nyt noin 5000km, hihnan merkki on Contitech. Hihnan ääni ei ole sellainen kiljunta mikä kuuluu luistavasta hihnasta, vaan tosiaan linnun (tai lintuparven) tsirpsitystä muistuttava :-D Ääni tihenee kierroksia nostettaessa. Koetin kiristää epäkeskokiristimestä (ja myöskin löysätä) hihnaa, ei vaikutusta ääneen. Kun hihnaan laittaa (urapuolelle) muutaman tipan CRC:tä niin se on muutaman kilometrin ajan hiljaa, siksi olisi vaikea uskoa että ääni tulisi rullista, niistä kait pitäisi lähteä enemmänkin sellainen kahiseva tai huriseva ääni jos laakerit olisivat loppu.
Jousikiristin tuli uusittua myöskin keväällä, se toimii hyvin.
Hihna on puhdas, hiukan CRC:tä siinä nyt tosin on. Onko nuo Contitechin hihnat vaan jotenkin susia, kulunut uriltaan vinoon niin että urat vastaavat jotenkin jonkin apulaitteen hihnapyörin uriin väärässä kulmassa, ja siitä syntyy tuo ääni?
Hihna kulkee mielestäni ihan suoraan. Pitäisikö kokeilla vaihtaa tilalle Gatesin hihna vai mitä tuolle keksii tehdä?
Ääni alkoi noin kuukausi sitten, sitä ennen oli täysin hiljainen.
Onko tuttu ilmiö kenellekään?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Onko tarkastettu ettei konehuoneessa ole linnunpesää?

Kyllä sellasta ääntä on joskus moniurahihnasta tullut ja kireys on varmasti ollut kohillaan. Johtuu varmaan joidenkin hihnojen kumilaadusta, että se on takertuvampaa ja liimautuvampaa kuin toisten. Crc todennäköisesti voimistaa tuota vaikutusta pehmentämällä kumia entisestään kun sen liukastama pinta on ensin haihtunut/kulunut pois. Enkä muutenkaan liukastetta ruiskisi hihnoihin ja hihnapyöriin vaan ennemmnkin pitoa lisäävää ainetta jos jotain on pakko laittaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei 156:sta, mutta 155:sta kylläkin. Laitoin uuden Gates hihnan alkutalvesta ja keväällä alkoi käynnistyksen jälkeen pientä kitinää. Vaihdoin uuden kristimen , ei vaikutusta. Vanha hihna ja kiristin paikoilleen ei kitinää. Gates hihna ainakin on hieman ohuempi ja rivat aavistuksen verran kapeammat niin kait sen takia kitisee kylmänä.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Onko tarkastettu ettei konehuoneessa ole linnunpesää?

Kyllä sellasta ääntä on joskus moniurahihnasta tullut ja kireys on varmasti ollut kohillaan. Johtuu varmaan joidenkin hihnojen kumilaadusta, että se on takertuvampaa ja liimautuvampaa kuin toisten. Crc todennäköisesti voimistaa tuota vaikutusta pehmentämällä kumia entisestään kun sen liukastama pinta on ensin haihtunut/kulunut pois. Enkä muutenkaan liukastetta ruiskisi hihnoihin ja hihnapyöriin vaan ennemmnkin pitoa lisäävää ainetta jos jotain on pakko laittaa.
CRC:tä laitoin vasta sen jälkeen kun olin turhaan koettanut säätää hihnan kireyttä. Ei hihnaan kuulu tietenkään laittaa mitään ainetta, mutta tosiaan muutama tippa CRC:tä poisti äänen kokonaan hetkeksi, ja se kait viittaa siihen ettei rullat voi olla äänen aiheuttajia?
Mikä on hyväksi todettu hihnavalmistaja?
Pitää putsata toki hihnapyörät ennen uuden hihnan asentamista.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ääni tulee siitä kun hihna painuu hihnapyörän uraan ja poistuu siitä. Siksi CRC hiljensi kitinän hetkeksi. Ei kitise jos hihna on tarpeeksi kuiva ja kova pinnaltaan. Eli pitäis hiljetä vanhetessaan. Paitsi nyt jos on imenyt crc:tä sisäänsä joka on pehmentänyt kumia läpikotaisin. Silloin auttaa hihnanvaihto ja pidättäytyminen aineiden ruikkimiselta.

Miulla taitaa veekutosessa olla contitechin hihna ja se ei kitise.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tsirp tsirp? Samanlainen kuin tässä; https://www.youtube.com/watch?v=xHNyij5Sd5g

Tuo oli räjähtänyt laturi. Lämpeni "hieman"... Ja tuossa vaiheessa ääni oli hiljainen ja rauhallinen, pari päivää myöhemmin laturin laakerissa oli yli sentin välys.
Käsivoimin: https://www.youtube.com/watch?v=zHmfCOu ... e=youtu.be
Ja kun sitä väänsi voimalla, tosiaan liikkui "hieman" enempi...

EDIT:
Meni ohi CRC:n laiton äänen hiljentämiseen, mut kai siel jotain vikaa on jos 5tkm sitten vaihdettu hihna alkaa pitämään ääntä? Onko kiristin tikissään ja/tai mahdollisesti joku rulla liian kankea (esim. ilmastoinnin kompura haraa vastaan, ohjaustehostimen pumppu vastustaa?), jos vaihdat hihnan ja kitinä alkaa, pelkän veden pitäisi riittää äänen hiljentämiseen. Pikkusen vettä rulla kerrallaan läpi ja katsoo, missä loppuu kitinä. Joo, ei se vesikään niiden laakereille yms. hyvää tee, mutta kyllähän sitä sinne voi märällä kelilläkin eksyä helposti.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Aquatica kirjoitti:Tsirp tsirp? Samanlainen kuin tässä; https://www.youtube.com/watch?v=xHNyij5Sd5g
?

Tuo oli räjähtänyt laturi. Lämpeni "hieman"... Ja tuossa vaiheessa ääni oli hiljainen ja rauhallinen, pari päivää myöhemmin laturin laakerissa oli yli sentin välys.
Käsivoimin: https://www.youtube.com/watch?v=zHmfCOu ... e=youtu.be
Ja kun sitä väänsi voimalla, tosiaan liikkui "hieman" enempi...
Joo juuri samanlainen ääni. Mutta laturi on uusi, ajettu maksimissaan 5000km, vaikea uskoa että se voisi olla syypää ääneen. Jos tuo sinun tsirp tsirp -ääni johtui myöskin siitä hihnan tarttumisesta hihnapyörään tms?
Tästä kanssa leipoi vanha laturi kiinni, mutta se kyllä varotteli pari kuukautta aiemmin tuottamalla melkoista laakerimelua / hurinaa.

Edit: niin tosiaan jousikiristin on uusi, ylemmän ohjainrullan olen joskus vaihtanut, epäkeskokiristinrullaa ei ole vaihdettu ainakaan viimeisen 5 vuoden aikana.
Täytyy kait laittaa tilaukseen moniurahihna, epäkeskokiristinrulla ja ohjainrulla. Konetta taisi joutua laskemaan alaspäin jotta sen epäkeskorullan pultin saa pois paikaltaan?
Viimeksi muokannut Sautio, 23 Loka 2015, 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Voi olla kiristin, ohjuri yms. ihan yhtälailla. Luistava hihna kun YLEENSÄ luistaa sitten kunnolla, jos nopeasti esim. kaasua polkasee ja se rääkyy kyllä niin, että koko kunta herää.

Se voi myös olla jotain pienempää, kuten pieni pintavaurio rullassa tai kuten sanottu, jumittava rulla tai pumppu, löysä kiristin jne... Sorminhan sen hihnan kireyden voi testata, jos tuntuu löysältä se todennäköisesti myös on löysä. Jos se on pingottunut, se on luultavammin ihan sopivasti.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mielestäni hihna oli ihan riittävän oikealla kireydellä (en nyt jaksanut alkaa sen kireyttä tarkistamaan oikeaoppisesti). Putsailin kuitenkin hihnaa (moottori käydessä) Oxide Cleanerilla (kun ei ollut jarrukliineriä eikä muutakaan sopivampaa ainetta just saatavilla) ja nyt se hihna tuntuisi ymmärtävän olla hiljaa, 30km on nyt ollut vaiti.
Kait se hihna ja noi pari rullaa on syytä vaihtaa kuitenkin.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Tuo oma 156 V6 on nyt säiden viilettyä alkanut pitämään kylmänä samanlaista tsirp-tsirp ääntä. Lämmettyään ei enää ääntele.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

^
Keskikonsoolissa on imuri sisätilan läpöanturia varten. Se ainakin tsirppaa vähän aikaa jos on kabiini kylmä. Sisätilan lämmitintä käyttäessä se ei ääntele.
Äänen kuuluessa lyö nyrkillä keskikonsolin kulmaan jos ääni loppuu tai muuttaa muotoaan, niin äänen lähde on siinä.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Lisäys edelliseen. Kertoma sirpitys kuuluu lähinnä vain ohjaamossa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No mie oonkii ihmetelly miks jotkuu kuskit pieksää kojelautaa apinan raivolla :-)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Nyrkkihoitoa on käytetty ennen muumoassa putkiradioihin ja tv- vastaanottimiin. Usein sillä alkoi ula kuulumaan ja tv näkymään. Voihan sitä siis kokeilla Alfaankin . :o: :-D

Vastaa Viestiin