Saiko niitä tulperoita jostain uusia? Kävin kysymässä vetteriltä mutteivät löytäneet varaosanumeroa niille.DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuostakovan onnen soturi kirjoitti:Saiko niitä tulperoita jostain uusia? Kävin kysymässä vetteriltä mutteivät löytäneet varaosanumeroa niille.DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.

- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinka usein olette dieseliin vaihtaneet polttoainesuodattimen ja onko teillä talvella ollut sen kanssa ongelmia? Eka talvi tulossa diesel-autolla ja ei ole mitään tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Mietin tässä, josko sen vaihtaisi varmuuden vuoksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Perussääntönä on huolto-ohjelma 156:ssa, että 2v/40tkm. Se ei ole kallis, eikä varmasti haittaa mitään vaikka vaihtaa joka syksy.
Mulla jää tältä syksyltä välistä, mutta EHKÄ ennen joulua vaihdan, jos rahat antaa periksi. Vedenerottimen valo ei vilkuta, ettei siellä paljoa vettäkään vielä ole mut...
Se on kalliimpaa sitten hinauttaa auto motarin varresta jäätyneen suodattimen takia, kuin vaihdattaa suodatin pajalla. Koska kuitenkin kun se jäähän menee, se täytyy vaihtaa...
Mulla jää tältä syksyltä välistä, mutta EHKÄ ennen joulua vaihdan, jos rahat antaa periksi. Vedenerottimen valo ei vilkuta, ettei siellä paljoa vettäkään vielä ole mut...
Se on kalliimpaa sitten hinauttaa auto motarin varresta jäätyneen suodattimen takia, kuin vaihdattaa suodatin pajalla. Koska kuitenkin kun se jäähän menee, se täytyy vaihtaa...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä vaihtelin huolto-ohjelman mukaan. 159 2.4:ssa taisi olla joka huollossa (30tkm välein) ja 9-3 1.9:ssä oli joka toisessa huollossa (60tkm välein).Cloverleaf kirjoitti:Kuinka usein olette dieseliin vaihtaneet polttoainesuodattimen ja onko teillä talvella ollut sen kanssa ongelmia?
Jos ei huolloista ole dokumentaatiota, niin anna mennä vaan. Maksaa toki hintansa, mutta eipähän tartte miettiä.Cloverleaf kirjoitti:Eka talvi tulossa diesel-autolla ja ei ole mitään tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Mietin tässä, josko sen vaihtaisi varmuuden vuoksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huolto-ohjelman mukaan, eli 1v/30kkm. Tuolloin vaihdetaan kaik suodattimet ja moottoriöljyt. Jarrunesteet 2v välein. Väliolionvaihto km riippuvainen. Jäähdytysnesteet vaihtunevat vähintään 4v välein remminvaihdon yhteydessä. Laatikko ja tehostin oliot omantunnon mukaan.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jaa... Mulla lukee 1,9:ssä 60 tkm. Yhtään ainakaan aikaisemmin ei ole tullut vaihdettuakaan, eikä ongelmia ole ollut.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kumitulpista tuli mieleen,että mulla oli sellaset tarrat 156:n pohjassa tehdasmassan alla, reikiä peittämässä, jotkaolivat tietty ajan saatossa alkaneet irvistää.
Sopivat tulpat tilasin täältä: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... _1144_1149
Sopivat tulpat tilasin täältä: http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... _1144_1149
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No huomenna näkee miten homma etenee, kun auto menee Enzolle ainakin kampparin anturin vaihtoon.jalittam kirjoitti:Eikös deltan ukoilla ole käytössä lukitusvermeitä kansiremonttia varten? Hifistellen tarkastus siten, et hakee ykk:n noin. Kattoo tai käyttää nokan lukituskalua vaik pakopuolelle (venakopan tulppa irti). Aparihihna ja kampuran apuhihnapyörä irti ja sovittaa kampuran lukitustyökalua paikalleen. Hampaan heiton kyl huomaa kai tuolloin. Vai oliko jopa kampuralla (hihnapyörällä) ykk merkkikin, jolloin pärjännee ilman kalujakin.ukibugi kirjoitti:Delta auton mies sanoi ajoituksen tarkistuksen olevan semmoinen homma että samalla vaivalla vaihtaa vaikka koko jakopään.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pystyisikö joku foorumilainen auttamaan ratin airbagin irroituksessa???
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
1. Turn the steering wheel to 90 degrees left or right.
2. Remove the negative battery terminal for at least 15 mins. This is to ensure the air bag doesn't go "bang"!
3. Remove the steering column cover.
4. Using a flat blade screw driver (there is s special tool for the job, but a screwdriver works, as big as will fit in the hole) insert from behind the steering wheel. The holes can be seen on the picture below. You will need to turn/twist the screwdriver until the clip pops up. The clips are simple plastic slot in ones, you are using the screwdriver to twist them away.
5. Turn the steering wheel the opposite way to access the other hole. Repeat the unclipping process. This can take some time, mine was trial and error, don't be afraid to give it a good shove!
6. When both clips are undone, carefully slide the airbag module out, they are heavy.
7. Unclip the horn and air bag power cables.
8. Place the air bag module carefully away from you.
9. Refitting is the reverse, just clip it back in after you have attached the cables.
2. Remove the negative battery terminal for at least 15 mins. This is to ensure the air bag doesn't go "bang"!
3. Remove the steering column cover.
4. Using a flat blade screw driver (there is s special tool for the job, but a screwdriver works, as big as will fit in the hole) insert from behind the steering wheel. The holes can be seen on the picture below. You will need to turn/twist the screwdriver until the clip pops up. The clips are simple plastic slot in ones, you are using the screwdriver to twist them away.
5. Turn the steering wheel the opposite way to access the other hole. Repeat the unclipping process. This can take some time, mine was trial and error, don't be afraid to give it a good shove!
6. When both clips are undone, carefully slide the airbag module out, they are heavy.
7. Unclip the horn and air bag power cables.
8. Place the air bag module carefully away from you.
9. Refitting is the reverse, just clip it back in after you have attached the cables.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo yritetty ohjeen mukaan mutta ne muovi kiinnikkeet ei aukea. Todennäköisesti taidon puutettajmi kirjoitti:1. Turn the steering wheel to 90 degrees left or right.
2. Remove the negative battery terminal for at least 15 mins. This is to ensure the air bag doesn't go "bang"!
3. Remove the steering column cover.
4. Using a flat blade screw driver (there is s special tool for the job, but a screwdriver works, as big as will fit in the hole) insert from behind the steering wheel. The holes can be seen on the picture below. You will need to turn/twist the screwdriver until the clip pops up. The clips are simple plastic slot in ones, you are using the screwdriver to twist them away.
5. Turn the steering wheel the opposite way to access the other hole. Repeat the unclipping process. This can take some time, mine was trial and error, don't be afraid to give it a good shove!
6. When both clips are undone, carefully slide the airbag module out, they are heavy.
7. Unclip the horn and air bag power cables.
8. Place the air bag module carefully away from you.
9. Refitting is the reverse, just clip it back in after you have attached the cables.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikö tarkoitus ollut ottaa pois vaan ratin suojus?
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jmi kirjoitti:Eikö tarkoitus ollut ottaa pois vaan ratin suojus?
Siis se koristepaneli mikä ratissa on
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitänee ihan huollon sähkömieheltä vielä kysyä virallista selitystä, mutta heitänpä tänne kanssa, jos joku osaisi lohduttaa...
Huomasin tuossa nyt säiden viilennyttyä, että tämä rakas 159 1.9 JTDm 8v pitää moottorin lämpöjä huonosti. Tai niin se väittää. En ole aiempina talvina huomannut vastaavaa ilmiötä, joten oletan nyt iskeneen itse riivaajan (taas) johonkin anturiin. Tai sitten termostaatti on menossa.
Saan paahtaa vaikka 120 lasissa pari tuntia ja varmasti on 90 astetta lämmöt, mutta heti kun pysähdyn kaltevalle paikalle nokka jonkin verran alaspäin, näkee lämpömittarin viisarista, miten lämmöt muka laskee muutamia asteita. Kun auto tulee tasaiselle, palautuu viisari taas sinne 90 asteen viivalle. Olen nyt mielestäni toistanut tämän ilmiön useamman kerran erilaisissa ympäristöissä ja ainoa yhdistävä tekijä on se, että viisari vaipuu alaspäin vain jos pysähdyn eteenpäin viettävälle pinnalle.
Nesteet pitäisi olla ok ja riittäviä määriä (hihna vaihtui tuossa kuukausi takaperin) ja kurkkasin juuri pellin alle, että ei ole vajausta jäähdytysnesteessä tai öljyissä.
Ideoita, missä päässä on vikaa? Anturissa, termostaatissa vai jotain mystisempää? Ei kai hihnan ja vesipumpun vaihto voi tällaista aiheuttaa?
En ole vielä kerinnyt tietokoneelta suoraan lukemaan, mitä anturi sanoo. Pitää se tarkistaa vielä.
Huomasin tuossa nyt säiden viilennyttyä, että tämä rakas 159 1.9 JTDm 8v pitää moottorin lämpöjä huonosti. Tai niin se väittää. En ole aiempina talvina huomannut vastaavaa ilmiötä, joten oletan nyt iskeneen itse riivaajan (taas) johonkin anturiin. Tai sitten termostaatti on menossa.
Saan paahtaa vaikka 120 lasissa pari tuntia ja varmasti on 90 astetta lämmöt, mutta heti kun pysähdyn kaltevalle paikalle nokka jonkin verran alaspäin, näkee lämpömittarin viisarista, miten lämmöt muka laskee muutamia asteita. Kun auto tulee tasaiselle, palautuu viisari taas sinne 90 asteen viivalle. Olen nyt mielestäni toistanut tämän ilmiön useamman kerran erilaisissa ympäristöissä ja ainoa yhdistävä tekijä on se, että viisari vaipuu alaspäin vain jos pysähdyn eteenpäin viettävälle pinnalle.
Nesteet pitäisi olla ok ja riittäviä määriä (hihna vaihtui tuossa kuukausi takaperin) ja kurkkasin juuri pellin alle, että ei ole vajausta jäähdytysnesteessä tai öljyissä.
Ideoita, missä päässä on vikaa? Anturissa, termostaatissa vai jotain mystisempää? Ei kai hihnan ja vesipumpun vaihto voi tällaista aiheuttaa?
En ole vielä kerinnyt tietokoneelta suoraan lukemaan, mitä anturi sanoo. Pitää se tarkistaa vielä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinkas tehokkaita 159:n penkinlämmittimet on silloin kun ne toimii oikein? Tuntuu siltä, että omassa autossa kuskin penkki ei ainakaan lämpiä ollenkaan, paitsi sen mitä omasta kehosta siirtyy penkkiin. Apparin puoli tuntui käteen ainakin vähän lämpöiseltä sekä istuinosasta että selkänojasta lyhyen käytön jälkeen, mutta en viitsinyt pidempään testailla kun ei siinä kukaan istunut. Kyseessä siis kangaspenkit.
Auto on hiljattain autoliikkeestä hankittu, eli onko järkeä lähteä tästä myyjän kanssa kinaamaan vai saako 10 vuotta vanhassa olla jo tällaisia vikoja? Ilmoituksessa kuitenkin mainostettiin lämmitettäviä penkkejä, joten on kai asiakkaan puolelta kohtuullista olettaa, että ne myös toimivat, vai?
Sulakkeen olen katsonut ja se oli ok. Jotain diagnosointiohjeitakin löysin googlella, mutta eipä innostanut vielä alkaa räpläämään.
Auto on hiljattain autoliikkeestä hankittu, eli onko järkeä lähteä tästä myyjän kanssa kinaamaan vai saako 10 vuotta vanhassa olla jo tällaisia vikoja? Ilmoituksessa kuitenkin mainostettiin lämmitettäviä penkkejä, joten on kai asiakkaan puolelta kohtuullista olettaa, että ne myös toimivat, vai?
Sulakkeen olen katsonut ja se oli ok. Jotain diagnosointiohjeitakin löysin googlella, mutta eipä innostanut vielä alkaa räpläämään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli tuosta penkinlämmittimestä mieleen kaverini vastaava vaiva. Pystytkö tarkistamaan, onko se kytkin ehjä? Esim. yleismittarilla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Itse olen huomannut ettei yhdessäkään koeajamistani 159 malleista ole ikinä toiminut tuo kuskin penkinlämmitin. Kai ne on yhtä lujaa tekoa kuin Fiateissa ja hajoaa sen parin vuoden jälkeen. 

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On se mulla toiminu koko ajan. Ei tosin hehkuta kovin korkealle, muija kylläkin. 

- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eipä toimi enää täälläkään. ensimmäisen talven pelasi, olisihan se ihan kiva - saisikohan tuon tosiaan vielä henkiin... 

- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä oon varmaankin sitten antikraistus. Perustelut: Abit KT-7 ja Windows ME toimivat, mun fiatit ovat olleet täysin huolettomia eli varmoja ja mun viisysissä toimii hanurigrilli jo kuudetta vuotta.
Taidan mennä
Taidan mennä

- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihan kohtalaisen nopea ja tehokas tuo 159:n penkinlämppäri on kunhan toimii.
Omasta 159:stä oli mennyt vastuslanka poikki istuinosan elementistä.
Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.
Selkänojan ja istuinosan lämmittimet on ilmeisesti sarjaan kytketty, eli toisen hajotessa jää koko jakkara kylmäksi.
Omasta 159:stä oli mennyt vastuslanka poikki istuinosan elementistä.
Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.
Selkänojan ja istuinosan lämmittimet on ilmeisesti sarjaan kytketty, eli toisen hajotessa jää koko jakkara kylmäksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllähän toi hanurigrilli on ilmeisen tehokas, vänkärillä se toimii ja lämpeää nopsaan ja hyvin. Ei tuota tule tosin käytettyä kuin sen pari minsaa ja auto muutenkin tallissa ja lämmityksessä jos liikkeelle lähtee... jaksanut itse nähdä yhtään vaivaa tuon eteen. 


Tuota vaivaa ei kyllä missään kerrostalon pihalla ruveta korjailemaan turhakkeen vuoksiVainio kirjoitti:Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.

Viimeksi muokannut Shuttle, 22 Loka 2015, 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
h_lauri vissiin siis osaa istahtaa penkille niin kuin Luigi on suunnitellut, jos hanurigrilli vieläkin toimii...
Itselläni 156:ssa myös toimi kaikissa, missä moinen ollut, toisin kuin kuulemani mukaan monella
Itselläni 156:ssa myös toimi kaikissa, missä moinen ollut, toisin kuin kuulemani mukaan monella

- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun oli nättinä kesäpäivänä jo repinyt sisätilan matot irti ja nostanut ne pyykkinarulle kuivumaan niin kuivumista odotellessa oli hyvää aikaa näperrellä tuokin kuntoonShuttle kirjoitti:Kyllähän toi hanurigrilli on ilmeisen tehokas, vänkärillä se toimii ja lämpeää nopsaan ja hyvin. Ei tuota tule tosin käytettyä kuin sen pari minsaa ja auto muutenkin tallissa ja lämmityksessä jos liikkeelle lähtee... jaksanut itse nähdä yhtään vaivaa tuon eteen.
Tuota vaivaa ei kyllä missään kerrostalon pihalla ruveta korjailemaan turhakkeen vuoksiVainio kirjoitti:Korjaus ei maksanut muuta kuin vaivan. Penkki irti ja verhoilut auki niin pääsi ehjäämään vastuslangan.

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, sikäli kuin kukaan on huomannut, peruutan sisään rapumaisesti eli kevyesti kuin gaselli.Aquatica kirjoitti:h_lauri vissiin siis osaa istahtaa penkille niin kuin Luigi on suunnitellut, jos hanurigrilli vieläkin toimii...
Itselläni 156:ssa myös toimi kaikissa, missä moinen ollut, toisin kuin kuulemani mukaan monella

Lisäksi koetan välttää olemasta polvillain etupenkeillä tai nojaamasta kyynärpäillä niiden istuinosiin. Pitäneekin käydä tänään katsomassa, lähtikö mustista denim-housuistani tarttunut tummahko vivahdus jakkarasta. Käytin Meguiarsin Carpet Cleaneria, kun löysin vajaan pullollisen sitä. Kuskin oven kahvaan olen kahdesti laittanut, siinä oli teknikon jättämää sormenjälkeä sen verran. Vuosi sitten kehuin, ettei se lähde millään, mutta tuo siihen on vaikuttanut vaalentavasti.
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei poistunut ongelma kampiakselin anturin vaihdollakaan.ukibugi kirjoitti:
No huomenna näkee miten homma etenee, kun auto menee Enzolle ainakin kampparin anturin vaihtoon.
Eli sama vika vieläkin, kun painaa starttinappulaa niin auto hörähtää hetkeksi käyntiin mutta sammuu samantien ja antaa vikakoodin P0016 . Myös nokka-akselin anturi on vaihdettu.
No nyt joutuu sitten tekemään jakopään vaihdon oman mielenrauhan vuoksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo vikakoodi P0016 on juuri kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, eli jakopään ajoituksesta sen vian pitäisi löytyä. Jos hihnanvaihdosta on kulunut nyt n. 70tkm, se menee samalla vaihtoon. Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
seppo kirjoitti:Tuo vikakoodi P0016 on juuri kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, eli jakopään ajoituksesta sen vian pitäisi löytyä. Jos hihnanvaihdosta on kulunut nyt n. 70tkm, se menee samalla vaihtoon. Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?
Samaa itsekin ihmetellyt

VMP
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo noi anturit vaihdettu koska en ole uskonut että jako olisi pielessä, koska ajossa ei tunnu tehottomuutta tai mitään muutakaan oiretta.seppo kirjoitti: Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?
Jos esim. nokan anturi on rikki niin eikös se antaisi tuon saman vikakoodin?
Mut nyt se jaon tarkistus ja hihnanvaihto tehdään kuitenkin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei. Tuolloin vikakoodi olisi P034X, esim P0345.ukibugi kirjoitti:Jos esim. nokan anturi on rikki niin eikös se antaisi tuon saman vikakoodin?
Tuo aiemmin kuvailemasi oire sopii täysin ajoitusvikaan. Eli hörähtää, mutta ei käy.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarkoitatko kytkimellä sitä penkin sivussa olevaa säädintä, jolla lämpötila valitaan vai sitä suojakytkintä, joka estää vastuksia lämpenemästä liikaa?hedari kirjoitti:Tuli tuosta penkinlämmittimestä mieleen kaverini vastaava vaiva. Pystytkö tarkistamaan, onko se kytkin ehjä? Esim. yleismittarilla?
Näyttää olevan enemmänkin noita mahdollisia vikakohteita, jos joku haluaa penkkejään tarkemmin tutkia: Penkinlämmittimen diagnosointiohje Alfaownerilla
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kaverilla oli ihan se penkin painonappi rikki. Kuulemma arvokas osa. Sen kytkimen tarkistaminen luulisi olevan suht kivuton temppu tarkistaa, ennen kuin kaivautuu syvemmälle penkin sisuksiin.OuZei kirjoitti:Tarkoitatko kytkimellä sitä penkin sivussa olevaa säädintä, jolla lämpötila valitaan vai sitä suojakytkintä, joka estää vastuksia lämpenemästä liikaa?
Näyttää olevan enemmänkin noita mahdollisia vikakohteita, jos joku haluaa penkkejään tarkemmin tutkia: Penkinlämmittimen diagnosointiohje Alfaownerilla
Edit: Pitänee tarkentaa sen verran, että itselläni ei tuossa 159:ssä ole lämmitintä ollenkaan, joten olen vähän pihalla, millainen se katkaisija/säädinratkaisu on, mutta se nyt on semmoinen ilmeinen liikkuva osa, joka vissiin hajoaa helposti.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä on Alfa 159:n (2,4 jtdm) jakopäänhihnan vaihtoväli?
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
4v tai 120t km.Waverunner kirjoitti:Mikä on Alfa 159:n (2,4 jtdm) jakopäänhihnan vaihtoväli?
E: Kirjan mukaan siis. Suosittelen kyllä vähän tiiviimpää vaihtoväliä. \o/ Ensimmäinen neuvoa antava postaus ja sekin ihan ympäripyöreä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
120e näyttävät pitävän hintaa eli ihan vaan kokeilumielessä ei tosiaan raaski vaihtaa... ePERin perusteella näyttäisi kuitenkin olevan sama osa molemmilla puolilla, joten taidan lähteä sillä liikkeelle, että vaihdan kytkimet penkeistä päikseen ja katson mitä tapahtuu.hedari kirjoitti:Kuulemma arvokas osa.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
¨seppo kirjoitti:Tuo vikakoodi P0016 on juuri kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika, eli jakopään ajoituksesta sen vian pitäisi löytyä. Jos hihnanvaihdosta on kulunut nyt n. 70tkm, se menee samalla vaihtoon. Miksi niitä antureita on lähdetty vaihtelemaan, kun koodi antaa aika yksiselitteisen vian?
Melkoinen virtuaalinen Esson baari se näyttää tämäkin foorumi olevan

Causes
Possible causes of OBD code P0016
Timing chain stretched, or timing belt skipped a tooth due to wear Misalignment of timing belt/chain Tone ring on crankshaft slipped/broken Tone ring on camshaft slipped/broken Bad crank sensor Bad cam sensor Damaged wiring to crank/cam sensor Timing belt/chain tensioner damaged
Jos lontoo sujuu niin tästä "broken Bad crank sensor Bad cam sensor Damaged wiring to crank/cam sensor "
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx
voihan se toki olla hypännytkin tai jos hiuksia lähdetään halkomaan voi vika olla teoriassa vauhtipyörässäkin.
Koodin mukaan mahdollista olisi ollut anturitkin tai vain niiden liitokset.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Melkoista virpomista siis.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
h_lauri kirjoitti:Melkoista virpomista siis.
Ja pääsiäiseenkin on vielä aikaa. Se tuntuu aina pahalta kun tekee väärän diagnoosin ja vielä vaihtaa turhia osia.
Codice Bosch P0016 Sincronizzazione fase/giri
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viimeksi muokannut Enzo, 24 Loka 2015, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Enzo. Teekkö sä ko jakoremmin vaihdon? Oliks sulla lukituskaluja? Sais vaik kuvan, jonk perusteella sais verrattua tohon mun settiin - mis mulla kampuran kalu lie johki toiseen mosaan.
Päässeekö tuo konstruktio hyppäämään hampaan verran vaik kiristäjä olis "irti"? En tutkinu ku viimeks remmitin. Helpoin remmin"säätö"/asennus, mitä kokenu. Oheistoimet siihen vaan työläämmät.
Päässeekö tuo konstruktio hyppäämään hampaan verran vaik kiristäjä olis "irti"? En tutkinu ku viimeks remmitin. Helpoin remmin"säätö"/asennus, mitä kokenu. Oheistoimet siihen vaan työläämmät.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos kaikille vastauksista. Meneekö tuo diesel-suodattimen vaihto tämän ohjeen mukaisesti vai pitääkö tuossa tehdä jotain kikka-kolmosia asennusta ennen tai sen jälkeen? Eli onko tuo toimenpide niin yksinkertainen kuin vanha osa pois, uusi laatikosta tilalle ja auto on valmis?Cloverleaf kirjoitti:Kuinka usein olette dieseliin vaihtaneet polttoainesuodattimen ja onko teillä talvella ollut sen kanssa ongelmia? Eka talvi tulossa diesel-autolla ja ei ole mitään tietoa koska se on viimeksi vaihdettu. Mietin tässä, josko sen vaihtaisi varmuuden vuoksi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, ei se paha rasti ole. Varmista uutta asentaessa, että liittimet loksahtaa kunnolla paikoilleen. Ympäriinsä roiskuva diesel on vittumaista siivottavaa.
Ai mistäkö tiedän...
Ai mistäkö tiedän...

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jumppasin tossa eilen jakohihnan 2.4jtdm, tämmösellä lukituskalusarjalla. Hyvin sopi mitä nyt kampuran kalun reiät oli aavistuksen ahtaat. Melko napakka tuo hihna on ilman kiristäjääkin mut kyl se näyttää siltä et pystyy hyppäämään jos kiristäjä on löysällä. Kampuran pyörä päässee sutasemaan tyhjää.jalittam kirjoitti: Sais vaik kuvan, jonk perusteella sais verrattua tohon mun settiin - mis mulla kampuran kalu lie johki toiseen mosaan.
Päässeekö tuo konstruktio hyppäämään hampaan verran vaik kiristäjä olis "irti"?
- Liitteet
-
- IMG_1149.JPG
- (104.34 KiB) Tiedosto ladattu 3336 kertaa
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tyhmä kysymys, mistä näitä saa tilattua? 1 uupuu. Mystinen Vetter ei sano nyypälle mitäänarv kirjoitti:Tuostakovan onnen soturi kirjoitti:Saiko niitä tulperoita jostain uusia? Kävin kysymässä vetteriltä mutteivät löytäneet varaosanumeroa niille.DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
Plugs

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Taitaa olla marmori?
eBay tietysti toimii kans =D
Taitaa olla marmori?
eBay tietysti toimii kans =D
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laitoin omaani pyöreitä yleismallin tulppia halk.20mm 2kpl peräkkäin niihin ovaali reikiin.
Onnistu ihan hyvin.
Onnistu ihan hyvin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakaan mun skillzeillä ei Ebay taivu löytämään.Aquatica kirjoitti:^
Taitaa olla marmori?
eBay tietysti toimii kans =D
Tämän löysin, mutta ajaako saman asian?
http://www.ebay.ie/itm/51816695-PLUG-DO ... xy2FZSRBFo
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitoista en osaa sanoa. Jos mitat on samat, kai se sinne käy?
Mutta marmorilla yleensä tykkäävät kyllä myydä ihan kiltisti, jos valmiin osanumeron kanssa menee. Tuo osa #7 taitaa olla oikea? eBay ei löytänyt yhtään, mutta sehän ei mitään tietenkään kerro.
Mutta marmorilla yleensä tykkäävät kyllä myydä ihan kiltisti, jos valmiin osanumeron kanssa menee. Tuo osa #7 taitaa olla oikea? eBay ei löytänyt yhtään, mutta sehän ei mitään tietenkään kerro.