Busso probleema/naputus/käynti
Valvoja: Moderators
Busso probleema/naputus/käynti
Elikkä Alfaan iski toissapäivänä kutossylinterin misfire vikakoodin kera, ajoin tien sivuun vika hävisi, tänään vaihdettiin Mattijussin kanssa 6 ja 5 puolat keskenään, koeajolle ja toimi 4km hyvin kunnes himaan tullessa sammui risteykseen ja kävi taas 5llä pytyllä, mut nyt mukaan tuli karmea naputus, vaikka kävi viidellä ei jättänyt vikakoodia ja tosiaan palasi taas välillä kuudellekin pytylle. Alla ääninäyte, mitähän on levinnyt, nostaja? laakeri? ääni hävisi kun hiukan käytettiin sitä tossa parkissa, vai voiko joku pakoputki tms resonoida noin pahasti? jos on nostaja tai laakeri voiko ääni hävitä kun kone lämpenee kunnolla? saa arvata mitä on paskana...
ääninäyte busson naputus: https://www.dropbox.com/s/6cjf4pkh5iq1l ... 9.mp4?dl=0
ääninäyte busson naputus: https://www.dropbox.com/s/6cjf4pkh5iq1l ... 9.mp4?dl=0
Viimeksi muokannut V6, 04 Marras 2015, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Tulpan kärki katki?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Miun mielestä kannattaa aina samalla kun ihmettelee puolien kuntoa, tarkistaa ja mahdollisesti myös vaihtaa samalla tulppa.
Suoraan vaan suoraa
Re: Busso probleema/naputus/käynti
tuli kiva dejavu, nimittäin voi olla että just tohon kutospyttyyn vaihdettiin tulppa pari vuotta sitten ku oli misfire ja ettei siellä sitten olisi boschin tulppa....
Viimeksi muokannut V6, 07 Marras 2015, 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Busso probleema/naputus/käynti
[18:05] <@Aero> 2012-11-07 17:59:28 <@Vkuus> toivottavasti ne laittaa sen vanhan tulpan takas sinne ku siellä yhessä on nyt se boschin tulppa
[18:06] <@Aero> 2012-06-19 17:36:19 <@Vkuus> kohta käy pasit ja löytyyy tulppa murusina koneesta...
taitaa olla just toi 6 pytty minne se vaihdettiin....
[18:06] <@Aero> 2012-06-19 17:36:19 <@Vkuus> kohta käy pasit ja löytyyy tulppa murusina koneesta...
taitaa olla just toi 6 pytty minne se vaihdettiin....
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Busso probleema/naputus/käynti
luppakorvan arvio ääninäytteestä on: ei veivi eikä nostaja vaan se eräs jo epäilty.
"puhun niin totta kuin osaan"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Kuulostaa aivan samalta kuin kaverin autossa ja oireet täsmää, tarinaa täällä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=30436
Re: Busso probleema/naputus/käynti
joo luin ton..
Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...
mullaki on tullu tota "lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi" tossa jonkin aikaa, ensin tosin taisi tosin mennä oikeasti toinen lambda, mites sille sun kaverin autolle kävi loppujen lopuks?
Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...
mullaki on tullu tota "lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi" tossa jonkin aikaa, ensin tosin taisi tosin mennä oikeasti toinen lambda, mites sille sun kaverin autolle kävi loppujen lopuks?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Käy nyt ihan sievästi ja toimii muuten mutta tyhjäkäynnillä hieman täristää enemmän kuin tarpeen. Diagnoosi on tällä hetkellä 4. sylinterin suuttimessa, katsotaan miten vaikuttaa kun saa vaihtumaan tuon.V6 kirjoitti:joo luin ton..
Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...
mullaki on tullu tota "lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi" tossa jonkin aikaa, ensin tosin taisi tosin mennä oikeasti toinen lambda, mites sille sun kaverin autolle kävi loppujen lopuks?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Ei avattu. helicoilin vedin 2. sylinterin tulpalle. voi tuolla olla tietty venttiileissäkin osumajälkeä mikä haittaa tyhjäkäyntiä... kokeillaan ensin suuttimen vaihtoa, kun on karvan verran helpompaa kuin kannen irrotusV6 kirjoitti:eli konetta ei avattu? vai avattiinko?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Busso probleema/naputus/käynti
toivottavasti ei tarvii huomena sanoo "ai saatana"
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Busso probleema/naputus/käynti
ei saatu tulppaa pois, avain ei sovi? näyttää oudolle ihan kuin olisi isommalla kannalla ja ihan kuin ei olisi säännöllisen muotoinen toi "mutteriosa"... tulppa heiluu ja on kuin irti mutta ei tule pois vaikka pihdeillä varovasti yritettiin pyörittää.. nyt joku viisas sanoo missä ja mikä mättäää.,.,, prk
tossa kuvia joita yritettiin saada:
https://www.dropbox.com/s/neg2b81nv007o ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2jwp6dn260g7t ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/f7s61ve7x7hia ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tg7fdcvnzraye ... 2.jpg?dl=0
tossa kuvia joita yritettiin saada:
https://www.dropbox.com/s/neg2b81nv007o ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2jwp6dn260g7t ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/f7s61ve7x7hia ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tg7fdcvnzraye ... 2.jpg?dl=0
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Pyöräytä startilla, jos paine muljauttais sen ulos? Voi ehkä olla myös huono idea
Onko sinne nyt sit tungettu kokonaan väärä tulppa?
Onko sinne nyt sit tungettu kokonaan väärä tulppa?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Busso probleema/naputus/käynti
yritettiin tossa ircissä pohtia , mutta näyttää niin oudolle ettei oikein selkoa tule mitä on tapahtunut .. siellä pitäisi muistaakseni ihan oikea v6seen sopiva tulppa olla , tosin aikaa on jo kolme vuotta mutta muistikuvan mukaan tohon pyttyyn laitettiin motonetistä ostettu boschin tulppa, laitttaessa ei mitään erikoista ollut joten tuntuu ihan ihmeelliseltä koko keissi, selvää on että tulppa on kuitenkin jotenkin rikki, ihan kuin koko avainkanta puuttuisi tms, olisiko mennyt poikki ja en ole huomannut että avainkanta on tullut hatun mukana pois...vai mihin se on haihtunut
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Oisko siihen jäänyt silloin 3v sitten semmoinen hylsyn sisällä oleva kumijutska päälle? siis se joka kuuluis pitää tulppa tulppa-avaimessa kiinni kun laittaa tulppaa paikalleen
Re: Busso probleema/naputus/käynti
sitäkin mietittiin mutta ei ihan näytä sille kun toi on kiilloittunut tolleen kun yritetty avata, eli näyttää metallille
harmalankollin tulppakuva, niin olisi tosta avainkannan ja ton pyöreän osan välistä mennyt poikki? mutta mihin he..ttiin se avainkanta olisi kadonnut....
harmalankollin tulppakuva, niin olisi tosta avainkannan ja ton pyöreän osan välistä mennyt poikki? mutta mihin he..ttiin se avainkanta olisi kadonnut....
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Busso probleema/naputus/käynti
saatko mitattua tulpan päästä tuohon pyöreeseen osaan olevan matka, sitä vois sitten verrata toiseen tulppaan niin tietäis onko se poikki. Ylettääkö tuonne tökkimään jollain tikulla tota pyöreetä ja samalla katsois liikkuuko se yhtään? siis keinuuko eestaas.
Sinällään jännää jos sieltä on vääntöosa katkennut mutta tulpan eriste on vielä ehjä
Onko tossa muuta keinoa kuin katkaista toi eristeosa ja koittaa saada joku ruuvari tms jumitettua sinne kierreosan sisään niin tukevasti että sais väännettyä jämät pois? voi olla turhan radikaali temppu....
Sinällään jännää jos sieltä on vääntöosa katkennut mutta tulpan eriste on vielä ehjä
Onko tossa muuta keinoa kuin katkaista toi eristeosa ja koittaa saada joku ruuvari tms jumitettua sinne kierreosan sisään niin tukevasti että sais väännettyä jämät pois? voi olla turhan radikaali temppu....
Re: Busso probleema/naputus/käynti
toi pyöree osa liikkuu samaa tahtia kun toi tulpan ylin osa, eli koko pätkä on "yhtä puuta", mittaan huomenna huvikseen onko tulppa mennyt sisäään tai onko se ylempänä kuin toinen tulppa, mauserilla varmaan saa mitattua, taitaa kuitenkin mennä niin että joutuu hinurin tilaamaan ja jonnekin pajalle näyttämään...ja joku kansiremppa........
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Busso probleema/naputus/käynti
kyllä tuo joltain tulpanavaimen jätökseltä näyttää
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Busso probleema/naputus/käynti
koita jollain rautalankakoukulla päästä nostamaan tuon pyöreän osan alata, jos se kuitenkin olis se tulpanavaimen osa...
Re: Busso probleema/naputus/käynti
jossain pytyssä (en muista mikä pytty) on myös helicoil kierre, voiko tuo pyöreä osa olla sitä? siinä on myös tuollainen suorempi osuus. näyttää kyllä ihan metalliseltä kun kiilltää tuolla tavalla
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Mä pistän ääneni sille, että avaimesta tai tulpanhatusta on jäänyt sinne jotain.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Samaa mieltä, eli tulppa-avaimen sisukset jäänyt tulpan ympärille. Onko pehmeää tavaraa,kumia ? Jollain koukulla painat läpi ja vedät ylös.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Kävi kerran just noin kuten Sämpy ja Willez sanoivat (tulppa-avaimen kumi) ja näytti ihan samalta. Sain nypättyä ylös kahdella moottorisahan ketjun teroitusviilalla (muuta tarpeeksi ohutta ja pitkää ei ollut silloin käden ulottuvilla).
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Busso probleema/naputus/käynti
heihei jätkät, mä sanoin ekaks
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Saat siitä erikoismaininnan ja kymmenen pistettä
Abarth 500 Esseesse
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Nii jos se tulppa sielä heiluu, niin se on varmaan ton kumin ansiosta puristuksissa sielä eikä haluu tulla ulos vetämällä?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Enpä ole tulpan eristeosaa ikinä rikkonut, mutta eikö silloin käy niin, että eristeen toinen pää tipahtaa tulpasta pois - eli tässä tapauksessa sylinteriin? En siis äkkiseltään suosittele.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Busso probleema/naputus/käynti
^ ei putoo
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Kuten jo niin moni onki sanonu ni näyttää munkin silmään tulppa-avaimen osalta.
Irkkiin tossa just heitin, että kouluaikana jouduttiin volvosta repimään samannäkönen mööpeli pois. Oli vaan vähän likasempaa ympäristö, mutta idea sama: tulppa-avaimen magneetti jäänyt päälle. Käytännössä peitti kannan aivan täysin, koska se oli saman kokonen ku kanta. Sehän ei ole mitenkään ihmeellistä, kun se on kuitenkin kontaktissa ennen kantaa, ni eipä se mitään toimintaa estäkään.
Ja sama jos se on kumia. Tai muuta vastaavaa matskua, mitä noita nyt on.
Me revittiin se pois silleen siit volvosta, että taiteiltiin paksusta rautalangasta kaks koukkua jotka saatiin pujotettua tulpan kannan ja magneetin välille, sit nosto ylös.
Irkkiin tossa just heitin, että kouluaikana jouduttiin volvosta repimään samannäkönen mööpeli pois. Oli vaan vähän likasempaa ympäristö, mutta idea sama: tulppa-avaimen magneetti jäänyt päälle. Käytännössä peitti kannan aivan täysin, koska se oli saman kokonen ku kanta. Sehän ei ole mitenkään ihmeellistä, kun se on kuitenkin kontaktissa ennen kantaa, ni eipä se mitään toimintaa estäkään.
Ja sama jos se on kumia. Tai muuta vastaavaa matskua, mitä noita nyt on.
Me revittiin se pois silleen siit volvosta, että taiteiltiin paksusta rautalangasta kaks koukkua jotka saatiin pujotettua tulpan kannan ja magneetin välille, sit nosto ylös.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Itsellä joskus jäi kanssa se tulppa-avaimen kumi sinne ja motonetista ostin koukkusarjan jolla sain kumin pois.
Mutta mitä itse tulpalle on tapahtunut?
Täällä pidetään peukkuja ettei mitään vakavaa olisi tapahtunut.
Mutta mitä itse tulpalle on tapahtunut?
Täällä pidetään peukkuja ettei mitään vakavaa olisi tapahtunut.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Yleensä tuon huomaa siinä, kun laittaa tulpanjohtoa/puolaa takaisin paikalleen. Ei välttämättä mene kunnolla. Tahi,ellei jää viimeseen vaihdettavaan tulppaan ei seuraava vanha tulppa nousekaan hylsyn mukana
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Tuohan näyttää siltä, että tulppa on katkennut sinne reikään.
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Näyttäs mun mielestä, että on katkennut sinne helicoilin sisään .V6 kirjoitti:jossain pytyssä (en muista mikä pytty) on myös helicoil kierre, voiko tuo pyöreä osa olla sitä? siinä on myös tuollainen suorempi osuus. näyttää kyllä ihan metalliseltä kun kiilltää tuolla tavalla
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Busso probleema/naputus/käynti
perun edelliset höpinät pienen ircci keskustelun jälkeen
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Mun mielestä kuvassa näkyy aivan ilmiselvästi Paha Silmä.
Juuri kyseisestä moottorimallista en varsinaisesti mitään merkittävää tiedä, mutta en usko erehtyväni valtaisasti olettaessani jossain muussa saman moottoriyksilön sylinterissä olevan samanlaisen sytytystulpan samansyvyisessä poterossa.
Joten ihan ilman erikoistyökalujakin voi vaikka ruuvimeisselillä, tuurnalla tai melkein millä tahansa muulla riittävän pitkällä esineellä mitata paikallaan olevan ehjän tulpan pään syvyyden, sekä samalla tavalla myös katkenneen tulpan mitan. Mittaustuloksien erotusta irrotettuun tulppaan vertaamalla saanee viitteitä katkeamiskohdan sijainnista.
Juuri kyseisestä moottorimallista en varsinaisesti mitään merkittävää tiedä, mutta en usko erehtyväni valtaisasti olettaessani jossain muussa saman moottoriyksilön sylinterissä olevan samanlaisen sytytystulpan samansyvyisessä poterossa.
Joten ihan ilman erikoistyökalujakin voi vaikka ruuvimeisselillä, tuurnalla tai melkein millä tahansa muulla riittävän pitkällä esineellä mitata paikallaan olevan ehjän tulpan pään syvyyden, sekä samalla tavalla myös katkenneen tulpan mitan. Mittaustuloksien erotusta irrotettuun tulppaan vertaamalla saanee viitteitä katkeamiskohdan sijainnista.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Wau. Kuulostaa kevätpörriäiseltä.. Silkkaa runoutta, lyyristä kamaa. " moottoriyksilö" kuulostaa erittäin seksikkäältä.A J S kirjoitti:Mun mielestä kuvassa näkyy aivan ilmiselvästi Paha Silmä.
Juuri kyseisestä moottorimallista en varsinaisesti mitään merkittävää tiedä, mutta en usko erehtyväni valtaisasti olettaessani jossain muussa saman moottoriyksilön sylinterissä olevan samanlaisen sytytystulpan samansyvyisessä poterossa.
Joten ihan ilman erikoistyökalujakin voi vaikka ruuvimeisselillä, tuurnalla tai melkein millä tahansa muulla riittävän pitkällä esineellä mitata paikallaan olevan ehjän tulpan pään syvyyden, sekä samalla tavalla myös katkenneen tulpan mitan. Mittaustuloksien erotusta irrotettuun tulppaan vertaamalla saanee viitteitä katkeamiskohdan sijainnista.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Busso probleema/naputus/käynti
näyttäisi juuresta katkenneelta tulpalta. se heiluva osa voisi olla siis tulpan sisus.
jos olisi boshin tulppa löisin ruuvipenkkiin ja rälläköisin kierreosan juuresta varovasti melkein poikki.
tulppa-avaimella loppunykäisy että katkeaa. näkisi millainen kara jää.luulisin että jos tuosta saisi otteen piiiiitkillä
kärkipihdeillä niin nousee pois. ainakin mulla nousi katkennut pikku champion. sit vaan ruuvari naputella kiinni
kierreosaan joka jää kanteen ja kiertää irti. mulla onneksi onnistui niin ja kaikki palat tuli ylös
eikä pudonneet pyttyyn. varuiksi kyllä päästin paineilmaa tulpan reiästä.
jos olisi boshin tulppa löisin ruuvipenkkiin ja rälläköisin kierreosan juuresta varovasti melkein poikki.
tulppa-avaimella loppunykäisy että katkeaa. näkisi millainen kara jää.luulisin että jos tuosta saisi otteen piiiiitkillä
kärkipihdeillä niin nousee pois. ainakin mulla nousi katkennut pikku champion. sit vaan ruuvari naputella kiinni
kierreosaan joka jää kanteen ja kiertää irti. mulla onneksi onnistui niin ja kaikki palat tuli ylös
eikä pudonneet pyttyyn. varuiksi kyllä päästin paineilmaa tulpan reiästä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Busso probleema/naputus/käynti
eikös tuossa nyt sukuselvästi näy tuo kannen pieni ohjausviiste joka kertoo tulpalle mihin mennään?
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
Re: Busso probleema/naputus/käynti
selvis, tulpan elektrodi poikki, siellä oli se avaimen kumi/muovi jääny ja oli tulppa auki vajaan sentin noussu jengoilla aukipäin, haettiin uusi tulppa ja magneetti ja otettiin sillä mahdolliset rojut pois männän päältä ei sieltä oikeestaan mitään jäänyt magneeettiin. Pyöritettin hiukan konetta ensin startilla ei kuulu mitään erikoista ja sitte tulppa kiinni ja käyntii, käy ihan tasasesti eikä kuulu mitään erikoisempaa, hiukan resonoi kun kaasun päästä pois, mutta ääni tulee ehkä jostain muualta, tähän asti kaikki hyvin, eli ehkä selvis pahemmilta vaurioilta.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Busso probleema/naputus/käynti
^Bosch siinä lukee.
Re: Busso probleema/naputus/käynti
sehän se.. toi on vaihdettu sinne 3 vuotta sitten kun oli misfireä , muut on NGK, taitaa olla sitten ainakin 4 vai viides bossikeissi täällä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Tällä foorumilla varmaanki jo lähemmäs kymmenettä bossikeissiä, mutta kaiketi harvemmin näin vähillä vaivoilla selvitty. Toivottavasti se nyt ei enempiä vaatine...
Re: Busso probleema/naputus/käynti
just kattelin mitä vaurioita tai remontteja noissa muissa bossijutuissa (busso kone) on käyny tai tehty.
pasi - kone vaihtoon
epezi (asiakkaan auto?) - uudet tulpat laitettiin ja baanalle.
alfa 156 v6 - konetta ei avattu, toimii suht ok, tyhjäkäynti hiukan huono
Campari - ei tietoa . oliko V6?
T Blomfeldt- ei tietoa
pitkämies - kansiremontti
pasi - kone vaihtoon
epezi (asiakkaan auto?) - uudet tulpat laitettiin ja baanalle.
alfa 156 v6 - konetta ei avattu, toimii suht ok, tyhjäkäynti hiukan huono
Campari - ei tietoa . oliko V6?
T Blomfeldt- ei tietoa
pitkämies - kansiremontti
Viimeksi muokannut V6, 08 Marras 2015, 10:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Pitkämies - Kansiremontti
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Jos tuo nyt jotakuta kiinnostaa, niin tässä "jälkeen" -ääninäyte:
https://www.youtube.com/watch?v=2_75f-Cfq8M
https://www.youtube.com/watch?v=2_75f-Cfq8M
VMP
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Busso probleema/naputus/käynti
Meikäläisen keississä se naputus katos kun sain auton korjaamolta....
Sit aina kovassa kiihdytyksessä palas ja loppu kun auton sammutti ja odotti pari minuuttia.
Nyt kun kone on palasina tallissa, niin mitään selvää syytä tuolle naputukselle ei kuitenkaan ole ilmennyt.
Sit aina kovassa kiihdytyksessä palas ja loppu kun auton sammutti ja odotti pari minuuttia.
Nyt kun kone on palasina tallissa, niin mitään selvää syytä tuolle naputukselle ei kuitenkaan ole ilmennyt.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Busso probleema/naputus/käynti
tossahan se karmeen kova naputus (mikä on tossa ekan postauksen videossakin) hävis jo aiemmin eli romut tais mennä pakoventtiilin läpi siinä vaihessa, toivotaan että toimii jatkossa ...