Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Valvoja: Moderators
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Niin siis, onko nyt näin, että tuohon on vaihdettu hiluja vähän sieltä sun täältä vailla orkkismerkkejä? Totta se on, että osa noista on suoraan GM:n varaosia käyttäviä, muttei suinkaan kaikki. Opelin jakoketjukilkkeet tuohon ei käy, vaikka muuten vaan sopivatkin paikalleen. Oliko tää nyrkkipaja ihan varmasti tietoinen mitä ne tekee? Ja ihan varmasti käyttivät oikeita osia? Tuntuu olevan melkoinen savotta.
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Kyllä siellä ketjusarjojen laatikoissa oli sisällä lappu mihin sopii. FAI oli valmistaja ja tuo sarja ja tasapaino ketju sarja erikseen. http://www.ebay.com/itm/TCK5-ALFA-ROMEO ... SwxH1T9vNq
Ekaks oli Alfat sitten Fiatit ja opelit ja saabitkin.
Ekaks oli Alfat sitten Fiatit ja opelit ja saabitkin.
Ei se satu?!
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
opelin kone eroaa ainakin siten että siinä ei ole kahta ajoituksenmuuninta. Sen takia jos jakoketju venähtää ei tule häiriöilmoitusta ennenkuin on liian myöhäistä. Näin mulle moottorimies selittiEpezi kirjoitti:Buickin osista en tiedä, mutta ainakin Opelissa on erilaiset kuin alfassa. Olikohan opelissa niin että voin toisessa nokassa oli ajotuksemuunnin, tai sitten ne muuntimet on vaan erilaiset.
Alfahan on tuohon moottoriin sylinterikantta muokannut. Tuli kerran sovitettua Opelin jakoketjusarjaa ja siitä ei sopinut mikään kannessa oleva osa, kaikki lohkoon tulevat sopi kyllä.
En ole koko ketjua lukenut läpi, mutta onko siis tuo vaihtotyö tehty korjaamolla vai oletko tehnyt itse? Mihin perustuu tieto että ketjupyörät on vaihdettu, mutta ajoituksenmuuntimia ei?
Tuo linkkaamasi kuva alfan nokkapyörästä näytti sen mitä muistelinkin että ketjupyörän kiinnityspultit tulee etupuolelta ja siinä on kiinniprässätty kansi edessä. Voihan toki olla että sen saa siitä kammettua irti, ajoituksenmuuntimen purettua ja sitten hammaspyörän vaihdettua, epäilen kuitenkin että näin oltaisiin tehty.
Viimeksi muokannut jkk, 02 Marras 2015, 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
kokemukset FAI merkistä alustanosissa niin surkeat että viimeisenä moottoriin laittaisinsöde kirjoitti:Kyllä siellä ketjusarjojen laatikoissa oli sisällä lappu mihin sopii. FAI oli valmistaja ja tuo sarja ja tasapaino ketju sarja erikseen. http://www.ebay.com/itm/TCK5-ALFA-ROMEO ... SwxH1T9vNq
Ekaks oli Alfat sitten Fiatit ja opelit ja saabitkin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
^
Ja kukas se oli, kellä FAI-merkkinen jakohihna hukkas hampaansa 156:ssa...
Ja kukas se oli, kellä FAI-merkkinen jakohihna hukkas hampaansa 156:ssa...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
^muistaakseni käyttäjä cadamuro, eikä tainnut kestää kovin montaa kilometriä
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tuo linkin FAI:n sarjan nokka-akselin ketjupyörät eivät sovi autoosi, eikä myöskään kiristin ja ylin ketjunohjain. Tuon on Opelin sarja, ja vaikka siinä kuinka lukee (niinkuin myös Febin sarjassa) että sopii Alfaan, niin ei sovi.söde kirjoitti:Kyllä siellä ketjusarjojen laatikoissa oli sisällä lappu mihin sopii. FAI oli valmistaja ja tuo sarja ja tasapaino ketju sarja erikseen. http://www.ebay.com/itm/TCK5-ALFA-ROMEO ... SwxH1T9vNq
Ekaks oli Alfat sitten Fiatit ja opelit ja saabitkin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tässä vielä kuvattuna erot.
- Liitteet
-
- WP_20150713_001.jpg
- (68 KiB) Tiedosto ladattu 3121 kertaa
-
- WP_20150713_002.jpg
- (74.49 KiB) Tiedosto ladattu 3121 kertaa
-
- WP_20150713_005.jpg
- (60.98 KiB) Tiedosto ladattu 3121 kertaa
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tai siis ainakin piti olla vaihdettu. Tänään kävin viimein luetuttamassa vikakoodit kun moottorin vikavalo paloi ensin kesällä aina satunnaisesti ja nyt lähes jatkuvasti. Tänään tosiaan vikakoodit nollattiin niin nyt odotellaan taas koska syttyy..Ranttall kirjoitti:Omaan 2.2 JTS:ään on ketju ja kiristimet vaihdettu 105 tkm kohdalla.
Mutta tosiaan vikamuistista löytyi tuo P0016 - Pakonokka-akselin + kampiakselin synkronointi - minimiarvo alitettu.
Ja tuomio oli seuraavanlainen: "Syynä mahdollisesti venynyt jakoketju. Pakonokan ajoituksenmuuntimen solenoidin vaihtoa voi kokeilla".
Pistettiin nyt sitten tuo solenoidi tilaukseen ja vaihdatetaan se ensin. Jos tuo ei auta niin onko tuo koodi nyt sitten varma ketjujumppatuomio?
Edit: Ja paljon tuo ketjunvaihto noin suunnilleen kustantaa? Halpoja ja asiantuntevia nyrkkipajoja saa myös ehdotella Tampereen ja Lahden seudulta.. Team F40 oli tuo korjaamo missä tänään kävin ja sieltä lupasivat laittaa tarjouksen sähköpostiin.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
^1300-2000 €
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Jakopää, sisältäen nokkapyörät 1490€
Tasapainoakselin sarjan kanssa 1860€
Tasapainoakselin sarjan kanssa 1860€
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Mulla on alffassa tuo ooppelin kiristin ja on se siellä vielä ainakin toistaiseksi toiminnu.
Luulin et se ois joku parannettu versio ja sen takia erinnäköinen.
Kellään tarkempaa tietoa?
Luulin et se ois joku parannettu versio ja sen takia erinnäköinen.
Kellään tarkempaa tietoa?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Kierteeltään kyllä sopii, mutta pituudessa on aika merkittävä ero. Ilmeisesti kuitenkin käy jo sinulle sellainen on.
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
^Opelin koneissa käytettiin ymmärtääkseni 2.0 Turbon kiristintä joka oli ns. kestävämpää. Voisko olla sellainen?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Mun käsityksen mukaan tuo ylempi ois just se turbon parempi kiristin.
Tuohan on kuvassa luultavasti kokoon puristettuna ja siksi näyttää lyhyemmältä.
Tuohan on kuvassa luultavasti kokoon puristettuna ja siksi näyttää lyhyemmältä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Ei ole kokoon puristettuna vaan vapaana pisimmillään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
^
Febi ainakin ilmoittaa nimenomaa muutoksen noille.
Olikohan se lyhyempi se malli, jonka Febi itse ilmoittaa olevan potentiaalisesti viallinen. Löytyy ihan FEbin katalogista kun käy katsomassa speksejä, siellä on maininta korvaustuotteesta ja syystä (aiheutti rallatuksia ja muuta toimimattomuutta se eka versio).
Kuvatkin oli uuden ja vanhan välillä, tuota toista ei saanut enää käyttää - mielestäni juurikin lyhyempi? (en mene takuuseen)
Febi ainakin ilmoittaa nimenomaa muutoksen noille.
Olikohan se lyhyempi se malli, jonka Febi itse ilmoittaa olevan potentiaalisesti viallinen. Löytyy ihan FEbin katalogista kun käy katsomassa speksejä, siellä on maininta korvaustuotteesta ja syystä (aiheutti rallatuksia ja muuta toimimattomuutta se eka versio).
Kuvatkin oli uuden ja vanhan välillä, tuota toista ei saanut enää käyttää - mielestäni juurikin lyhyempi? (en mene takuuseen)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tuo lyhkäsempi on Febin opelin sarjasta tältä vuodelta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
No, muistin mää ehk vähän väärin..
Ylempi näyttäs olevan uutta sarjaa, alempi vanhaa?
https://cars.febi-parts.com/download/FE ... 030_GB.PDF
Ylempi näyttäs olevan uutta sarjaa, alempi vanhaa?
https://cars.febi-parts.com/download/FE ... 030_GB.PDF
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tähän oli kiva saada varmuus, niin iso ero niissä on että ilman tuota tietoa en olisi kyllä lähtenyt edes kokeilemaan.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=251321
Se on kyllä ihme miks tuossa vanhassa on niin paljon enemmän iskunpituutta.
Se on kyllä ihme miks tuossa vanhassa on niin paljon enemmän iskunpituutta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Olisikohan kuvassa kuitenkin kiristin, jossa mäntä on lukittu sisään. Sehän pitää ennen asennusta painaa sisään jousta vasten, ja lukita se siihen kiertämällä mäntää, lukitus aukeaa automaattisesti kun moottoria kierretään. Noin lyhyttä kiristintä ei enää voisi painaa lyhemmäksi ja lukita kiertämällä. Ylemmässäkin ebay.com linkin kuvassa se on kuvattu vapaana, jolloin se on pidempi?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tuossa minun kuvassa se on suoraan paketista otettuna. Painelin sitä kyllä, mutta ei se ainakaan siinä tullut ulospäin.
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Noin sen pitääkin olla asennettaessa kiristin paikalleen, sen lukitus vapautuu kun konetta kiertää hiukan pyörimissuuntaan. Jos käytetyn asentaa uudelleen, on se painettava pohjaan ja kierrettävä myötäpäivään 90 ast jolloin se lukittuu ns. asennusasentoon. Toisessa kiristimessä on taasen ns. sokkalukitus asennuksen helpottamiseksi, sen varmaan tiedätkin.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Seppo latas nyt faktaa tiskiin.
Uusi paketissa oleva kiristin on lukittu pohjaan ja se vapautetaan vasta, kun on asennettu paikalleen tökkäämällä sitä sisälle päin tai pyöräyttämällä konetta niin että kiristyvä ketju painaa kiristintä ja vapauttaa sen.
Uusi paketissa oleva kiristin on lukittu pohjaan ja se vapautetaan vasta, kun on asennettu paikalleen tökkäämällä sitä sisälle päin tai pyöräyttämällä konetta niin että kiristyvä ketju painaa kiristintä ja vapauttaa sen.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Ja tuokin mainitaan Febin sivuilta löytyvässä PDF:ssä (siinä toisessa, jota en linkannut mutta halukkaat varmasti löytävät).
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Mielenkiintoista juttua tässä ketjussa, mutta väännelläänpä vielä ihan rautalangasta. Korjatkaa jos jotakin meni väärin.
Opelissa on siis ainakin kahdenlaista kiristintä, joista turbon kiristin on toimiva (jotkut puhuvat myös Saabin kiristimestä, joka lienee sama) ja nämä sopivat keskenään ristiin.
Alfassa on sama kiristin kuin ei-turbo Opelissa, nämäkin sopivat ristiin.
Tästä kun laskee 1+1 niin voisi päätellä että turbon kiristin sopii myös Alfaan? Oliko kovan onnen soturilla Alfassa nimenomaan turbon kiristin vai Opelin 2.2:seen tarkoitettu kiristin? OCF:llä joku kehui, että 200tkm ei tunnu vielä missään tuolla paremmalla kiristimellä, joten kovasti kiinnostaisi jos se Alfaankin sopisi.
EDIT: Täältä löytyy vertailukuvia ja juttua noista kiristimistä: http://z22se.co.uk/threads/tensioner-ho ... st-1165687
Opelissa on siis ainakin kahdenlaista kiristintä, joista turbon kiristin on toimiva (jotkut puhuvat myös Saabin kiristimestä, joka lienee sama) ja nämä sopivat keskenään ristiin.
Alfassa on sama kiristin kuin ei-turbo Opelissa, nämäkin sopivat ristiin.
Tästä kun laskee 1+1 niin voisi päätellä että turbon kiristin sopii myös Alfaan? Oliko kovan onnen soturilla Alfassa nimenomaan turbon kiristin vai Opelin 2.2:seen tarkoitettu kiristin? OCF:llä joku kehui, että 200tkm ei tunnu vielä missään tuolla paremmalla kiristimellä, joten kovasti kiinnostaisi jos se Alfaankin sopisi.
EDIT: Täältä löytyy vertailukuvia ja juttua noista kiristimistä: http://z22se.co.uk/threads/tensioner-ho ... st-1165687
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Kukaan ei edelleenkään tunnu varmuudella tietävän mistä nää jakopään ongelmat todella johtuu. Miks juuri kiristin?
Onko se kiristin? Laahaimet? Itse ketju? Voitelu, esim suuttimet, öljy? Huoltovälit? Ketjupyörät? Yms. Vai kaikki yjteisvaikutuksella, eli todettavaksi jäisi että paska mikä paska vaikka mitä tekisi tai vaihtaisi...
Onko se kiristin? Laahaimet? Itse ketju? Voitelu, esim suuttimet, öljy? Huoltovälit? Ketjupyörät? Yms. Vai kaikki yjteisvaikutuksella, eli todettavaksi jäisi että paska mikä paska vaikka mitä tekisi tai vaihtaisi...
Viimeksi muokannut jkk, 09 Marras 2015, 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Tyhmä kysymys vol.2. Ei kai tuo kiristin ole öljynpaineella toimiva? Eli se kiristää sen joka kerta uusiksi tms.?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
^
Siinä on lukko, ainakin Febin tekstien perusteella. Eli se kiristyy oikeaan tiukkuuteen ja lukittuu paikalleen (ruuvilukko?).
Tämä on yleinen (ei-volkkari) tapa tehdä se. Vaikka jopa (siis volkkari) tais tajuta, että toi on järjetön tapa päästää se aina löysäksi paineiden kadotessa...
Joissakin merkeissä, esim. joku aasialainen, ylipitkällä huoltovälillä (suomeksi: ei tehdä sitä öljynvaihtoa 15tkm välein kuten huolto-ohjelma käskee, vaan käydään vain 30tkm välein määräaikaishuollossa) k.o lukko saattaa alkaa jumittamaan öljykanavien kerätessä jankkia. Korjaantuu todella pitkällä ruuvimeisselillä kiristintä vääntäen oikeaan suuntaan ja alkamalla vaihtaa niitä öljyjä, kuten kuuluu...
Siinä on lukko, ainakin Febin tekstien perusteella. Eli se kiristyy oikeaan tiukkuuteen ja lukittuu paikalleen (ruuvilukko?).
Tämä on yleinen (ei-volkkari) tapa tehdä se. Vaikka jopa (siis volkkari) tais tajuta, että toi on järjetön tapa päästää se aina löysäksi paineiden kadotessa...
Joissakin merkeissä, esim. joku aasialainen, ylipitkällä huoltovälillä (suomeksi: ei tehdä sitä öljynvaihtoa 15tkm välein kuten huolto-ohjelma käskee, vaan käydään vain 30tkm välein määräaikaishuollossa) k.o lukko saattaa alkaa jumittamaan öljykanavien kerätessä jankkia. Korjaantuu todella pitkällä ruuvimeisselillä kiristintä vääntäen oikeaan suuntaan ja alkamalla vaihtaa niitä öljyjä, kuten kuuluu...
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Joo kyllä. Lisäksi oon kuullut väitettävän että näissä tarvikkeena myytävissä jakopää sarjoissa tulisi aina mukana tuo turbo-mallin kiristin.OuZei kirjoitti:Mielenkiintoista juttua tässä ketjussa, mutta väännelläänpä vielä ihan rautalangasta. Korjatkaa jos jotakin meni väärin.
Opelissa on siis ainakin kahdenlaista kiristintä, joista turbon kiristin on toimiva (jotkut puhuvat myös Saabin kiristimestä, joka lienee sama) ja nämä sopivat keskenään ristiin.
Alfassa on sama kiristin kuin ei-turbo Opelissa, nämäkin sopivat ristiin. [/url]
Mun autossa on nyt kiinni FAI:n jakopääsarjan mukana tullut turbo-mallin kiristin ja se alffan alkuperäinen oli just sama kuin opelin 2.2 sen.OuZei kirjoitti:
Tästä kun laskee 1+1 niin voisi päätellä että turbon kiristin sopii myös Alfaan? Oliko kovan onnen soturilla Alfassa nimenomaan turbon kiristin vai Opelin 2.2:seen tarkoitettu kiristin? OCF:llä joku kehui, että 200tkm ei tunnu vielä missään tuolla paremmalla kiristimellä, joten kovasti kiinnostaisi jos se Alfaankin sopisi.
EDIT: Täältä löytyy vertailukuvia ja juttua noista kiristimistä: http://z22se.co.uk/threads/tensioner-ho ... st-1165687
Oman autoni mukana tulleessa huoltokuitti nivaskassa oli lappu missä siitä oli irroitettu kiristin ja asennettu uudelleen, eli jotain takertumisongelmaa noissa alkuperäisissä on ollu.
Saattaahan se löysälle päässyt ketju aiheuttaa niitä jakopään vikakoodeja, ettei ehkä aina suin päin kannattaisi ketjua alkaa vaihtamaan, kun tuon kiristimen tutkiminen on kuitenkin suhteellisen pieni homma.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Näinhän se on. Jotain vikaa tuossa alkuperäisessä kiristimessäkin kuitenkin on havaittu kun Opel on ohjeistanut korvaamaan sen turbon vastaavalla. Miksi AR ei ole näin tehnyt niin se onkin sitten toinen juttu.jkk kirjoitti:Kukaan ei edelleenkään tunnu varmuudella tietävän mistä nää jakopään ongelmat todella johtuu. Miks juuri kiristin?
Onko se kiristin? Laahaimet? Itse ketju? Voitelu, esim suuttimet, öljy? Huoltovälit? Ketjupyörät? Yms. Vai kaikki yjteisvaikutuksella, eli todettavaksi jäisi että paska mikä paska vaikka mitä tekisi tai vaihtaisi...
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Toimii öljynpaineella, siksi on tärkeää, ettei venytä öljynvaihtoa pitkäksi. Jos joku on eri mieltä, niin kysykää AutoFilarosta.Shuttle kirjoitti:Tyhmä kysymys vol.2. Ei kai tuo kiristin ole öljynpaineella toimiva? Eli se kiristää sen joka kerta uusiksi tms.?
- Kari
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Päivitelläänpäs tätäkin nyt taas.. Eli perjantaina soittelin aiemmalle omistajalle, joka todella avuliaasti kertoi, että oli myös itse aikanaan selvitellyt ja varmistanut, että ketju on vaihdettu Lappeenrannan Autoasilla kesällä 2012 ja 101tkm kohdalla. Tänään soittelin sitten tuonne korjaamolle, mistä sain rekisterinumerolla uuden kuitin sähköpostiini todisteena tuosta ketjunvaihdosta. Palvelukin oli puhelimessa ensiluokkaista.Ranttall kirjoitti:Tai siis ainakin piti olla vaihdettu. Tänään kävin viimein luetuttamassa vikakoodit kun moottorin vikavalo paloi ensin kesällä aina satunnaisesti ja nyt lähes jatkuvasti. Tänään tosiaan vikakoodit nollattiin niin nyt odotellaan taas koska syttyy..Ranttall kirjoitti:Omaan 2.2 JTS:ään on ketju ja kiristimet vaihdettu 105 tkm kohdalla.
Mutta tosiaan vikamuistista löytyi tuo P0016 - Pakonokka-akselin + kampiakselin synkronointi - minimiarvo alitettu.
Ja tuomio oli seuraavanlainen: "Syynä mahdollisesti venynyt jakoketju. Pakonokan ajoituksenmuuntimen solenoidin vaihtoa voi kokeilla".
Pistettiin nyt sitten tuo solenoidi tilaukseen ja vaihdatetaan se ensin. Jos tuo ei auta niin onko tuo koodi nyt sitten varma ketjujumppatuomio?
Edit: Ja paljon tuo ketjunvaihto noin suunnilleen kustantaa? Halpoja ja asiantuntevia nyrkkipajoja saa myös ehdotella Tampereen ja Lahden seudulta.. Team F40 oli tuo korjaamo missä tänään kävin ja sieltä lupasivat laittaa tarjouksen sähköpostiin.
Moottorin vikavalokaan ei nollauksen jälkeen ole syttynyt kuin kahdesti ja molemmilla kerroilla ei ole enää seuraavalla käynnistyksellä syttynyt joten toivotaan että vika olisi vain solenoidissa..
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa 159 - Ketju vaihdettu
Eiköhän syy tähän ja moneen muuhunkin (tyyppi)vikaan ole: "Alfa Romeo keeps its mouth shut because of the large amount of vehicles affected by this, so, they also won't cover costs of replacing the parts. "OuZei kirjoitti: Näinhän se on. Jotain vikaa tuossa alkuperäisessä kiristimessäkin kuitenkin on havaittu kun Opel on ohjeistanut korvaamaan sen turbon vastaavalla. Miksi AR ei ole näin tehnyt niin se onkin sitten toinen juttu.
Olisivat saattaneet joutua vaihtamaan kiristimiä takuuseen.
Vähän ohi aineen.
Eipä taida Alfa muutenkaan paljoa harrastaa mokien myöntelyä... Alkupään jts nokat, ja imukanavien sotkeentuminen. Ei taida tulla lähellekään 165hp noista. 159 pyöränlaakerit ja hammastanko yms.
Alkupään jts-koneista. Ei virallinen lähde, mutta jos niitä olisi, olisi viat myönnetty.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=37964
"The car (156 2.0 JTS 2003) had about 60kkm, it refused to run faster than 190km/h and the dyno showed only 126hp instead of declared 165hp. In some extent, the problem was already visible at about 40kkm when I bought it and it just got worse and worse. "
Sotkuiset imukanavat, ecussa väärät kartat, huono imunokka. Kannen putsaamalla, ecun päivittämällä ja imunokan vaihtamalla sai tehot takas.
Suoraan vaan suoraa