Busso probleema/naputus/käynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

Elikkä Alfaan iski toissapäivänä kutossylinterin misfire vikakoodin kera, ajoin tien sivuun vika hävisi, tänään vaihdettiin Mattijussin kanssa 6 ja 5 puolat keskenään, koeajolle ja toimi 4km hyvin kunnes himaan tullessa sammui risteykseen ja kävi taas 5llä pytyllä, mut nyt mukaan tuli karmea naputus, vaikka kävi viidellä ei jättänyt vikakoodia ja tosiaan palasi taas välillä kuudellekin pytylle. Alla ääninäyte, mitähän on levinnyt, nostaja? laakeri? ääni hävisi kun hiukan käytettiin sitä tossa parkissa, vai voiko joku pakoputki tms resonoida noin pahasti? jos on nostaja tai laakeri voiko ääni hävitä kun kone lämpenee kunnolla? saa arvata mitä on paskana...


ääninäyte busson naputus: https://www.dropbox.com/s/6cjf4pkh5iq1l ... 9.mp4?dl=0
Viimeksi muokannut V6, 04 Marras 2015, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tulpan kärki katki?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Miun mielestä kannattaa aina samalla kun ihmettelee puolien kuntoa, tarkistaa ja mahdollisesti myös vaihtaa samalla tulppa.
Suoraan vaan suoraa

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuli kiva dejavu, nimittäin voi olla että just tohon kutospyttyyn vaihdettiin tulppa pari vuotta sitten ku oli misfire ja ettei siellä sitten olisi boschin tulppa....
Viimeksi muokannut V6, 07 Marras 2015, 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

[18:05] <@Aero> 2012-11-07 17:59:28 <@Vkuus> toivottavasti ne laittaa sen vanhan tulpan takas sinne ku siellä yhessä on nyt se boschin tulppa
[18:06] <@Aero> 2012-06-19 17:36:19 <@Vkuus> kohta käy pasit ja löytyyy tulppa murusina koneesta...

taitaa olla just toi 6 pytty minne se vaihdettiin....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

no huomenna tulppa irti ja katsotaan mitä se on syönyt..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja palkus »

luppakorvan arvio ääninäytteestä on: ei veivi eikä nostaja vaan se eräs jo epäilty. :)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kuulostaa aivan samalta kuin kaverin autossa ja oireet täsmää, tarinaa täällä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=30436

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo luin ton..

Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...

mullaki on tullu tota "lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi" tossa jonkin aikaa, ensin tosin taisi tosin mennä oikeasti toinen lambda, mites sille sun kaverin autolle kävi loppujen lopuks?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

V6 kirjoitti:joo luin ton..

Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...

mullaki on tullu tota "lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi" tossa jonkin aikaa, ensin tosin taisi tosin mennä oikeasti toinen lambda, mites sille sun kaverin autolle kävi loppujen lopuks?
Käy nyt ihan sievästi ja toimii muuten mutta tyhjäkäynnillä hieman täristää enemmän kuin tarpeen. Diagnoosi on tällä hetkellä 4. sylinterin suuttimessa, katsotaan miten vaikuttaa kun saa vaihtumaan tuon.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

eli konetta ei avattu? vai avattiinko?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

V6 kirjoitti:eli konetta ei avattu? vai avattiinko?
Ei avattu. helicoilin vedin 2. sylinterin tulpalle. voi tuolla olla tietty venttiileissäkin osumajälkeä mikä haittaa tyhjäkäyntiä... kokeillaan ensin suuttimen vaihtoa, kun on karvan verran helpompaa kuin kannen irrotus :P

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

toivottavasti ei tarvii huomena sanoo "ai saatana"
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei saatu tulppaa pois, avain ei sovi? näyttää oudolle ihan kuin olisi isommalla kannalla ja ihan kuin ei olisi säännöllisen muotoinen toi "mutteriosa"... tulppa heiluu ja on kuin irti mutta ei tule pois vaikka pihdeillä varovasti yritettiin pyörittää.. nyt joku viisas sanoo missä ja mikä mättäää.,.,, prk :evil:


tossa kuvia joita yritettiin saada:

https://www.dropbox.com/s/neg2b81nv007o ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2jwp6dn260g7t ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/f7s61ve7x7hia ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tg7fdcvnzraye ... 2.jpg?dl=0
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pyöräytä startilla, jos paine muljauttais sen ulos? Voi ehkä olla myös huono idea :roll:

Onko sinne nyt sit tungettu kokonaan väärä tulppa?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

yritettiin tossa ircissä pohtia , mutta näyttää niin oudolle ettei oikein selkoa tule mitä on tapahtunut .. siellä pitäisi muistaakseni ihan oikea v6seen sopiva tulppa olla , tosin aikaa on jo kolme vuotta mutta muistikuvan mukaan tohon pyttyyn laitettiin motonetistä ostettu boschin tulppa, laitttaessa ei mitään erikoista ollut joten tuntuu ihan ihmeelliseltä koko keissi, selvää on että tulppa on kuitenkin jotenkin rikki, ihan kuin koko avainkanta puuttuisi tms, olisiko mennyt poikki ja en ole huomannut että avainkanta on tullut hatun mukana pois...vai mihin se on haihtunut
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Oisko siihen jäänyt silloin 3v sitten semmoinen hylsyn sisällä oleva kumijutska päälle? siis se joka kuuluis pitää tulppa tulppa-avaimessa kiinni kun laittaa tulppaa paikalleen

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

sitäkin mietittiin mutta ei ihan näytä sille kun toi on kiilloittunut tolleen kun yritetty avata, eli näyttää metallille

harmalankollin tulppakuva, niin olisi tosta avainkannan ja ton pyöreän osan välistä mennyt poikki? mutta mihin he..ttiin se avainkanta olisi kadonnut....
Kuva


Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

saatko mitattua tulpan päästä tuohon pyöreeseen osaan olevan matka, sitä vois sitten verrata toiseen tulppaan niin tietäis onko se poikki. Ylettääkö tuonne tökkimään jollain tikulla tota pyöreetä ja samalla katsois liikkuuko se yhtään? siis keinuuko eestaas.
Sinällään jännää jos sieltä on vääntöosa katkennut mutta tulpan eriste on vielä ehjä :shock:
Onko tossa muuta keinoa kuin katkaista toi eristeosa ja koittaa saada joku ruuvari tms jumitettua sinne kierreosan sisään niin tukevasti että sais väännettyä jämät pois? voi olla turhan radikaali temppu....

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

toi pyöree osa liikkuu samaa tahtia kun toi tulpan ylin osa, eli koko pätkä on "yhtä puuta", mittaan huomenna huvikseen onko tulppa mennyt sisäään tai onko se ylempänä kuin toinen tulppa, mauserilla varmaan saa mitattua, taitaa kuitenkin mennä niin että joutuu hinurin tilaamaan ja jonnekin pajalle näyttämään...ja joku kansiremppa........
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllä tuo joltain tulpanavaimen jätökseltä näyttää
"puhun niin totta kuin osaan"

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

koita jollain rautalankakoukulla päästä nostamaan tuon pyöreän osan alata, jos se kuitenkin olis se tulpanavaimen osa...

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

jossain pytyssä (en muista mikä pytty) on myös helicoil kierre, voiko tuo pyöreä osa olla sitä? siinä on myös tuollainen suorempi osuus. näyttää kyllä ihan metalliseltä kun kiilltää tuolla tavalla


Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mä pistän ääneni sille, että avaimesta tai tulpanhatusta on jäänyt sinne jotain.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja willez »

Samaa mieltä, eli tulppa-avaimen sisukset jäänyt tulpan ympärille. Onko pehmeää tavaraa,kumia ? Jollain koukulla painat läpi ja vedät ylös.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kävi kerran just noin kuten Sämpy ja Willez sanoivat (tulppa-avaimen kumi) ja näytti ihan samalta. Sain nypättyä ylös kahdella moottorisahan ketjun teroitusviilalla (muuta tarpeeksi ohutta ja pitkää ei ollut silloin käden ulottuvilla).
Abarth 500 Esseesse

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

heihei jätkät, mä sanoin ekaks :mrgreen:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Saat siitä erikoismaininnan ja kymmenen pistettä :lol:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Nii jos se tulppa sielä heiluu, niin se on varmaan ton kumin ansiosta puristuksissa sielä eikä haluu tulla ulos vetämällä?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja mutt »

Enpä ole tulpan eristeosaa ikinä rikkonut, mutta eikö silloin käy niin, että eristeen toinen pää tipahtaa tulpasta pois - eli tässä tapauksessa sylinteriin? En siis äkkiseltään suosittele.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ ei putoo

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuten jo niin moni onki sanonu ni näyttää munkin silmään tulppa-avaimen osalta.
Irkkiin tossa just heitin, että kouluaikana jouduttiin volvosta repimään samannäkönen mööpeli pois. Oli vaan vähän likasempaa ympäristö, mutta idea sama: tulppa-avaimen magneetti jäänyt päälle. Käytännössä peitti kannan aivan täysin, koska se oli saman kokonen ku kanta. Sehän ei ole mitenkään ihmeellistä, kun se on kuitenkin kontaktissa ennen kantaa, ni eipä se mitään toimintaa estäkään.
Ja sama jos se on kumia. Tai muuta vastaavaa matskua, mitä noita nyt on.
Me revittiin se pois silleen siit volvosta, että taiteiltiin paksusta rautalangasta kaks koukkua jotka saatiin pujotettua tulpan kannan ja magneetin välille, sit nosto ylös.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja jmi »

Itsellä joskus jäi kanssa se tulppa-avaimen kumi sinne ja motonetista ostin koukkusarjan jolla sain kumin pois.
Mutta mitä itse tulpalle on tapahtunut?
Täällä pidetään peukkuja ettei mitään vakavaa olisi tapahtunut.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja willez »

Yleensä tuon huomaa siinä, kun laittaa tulpanjohtoa/puolaa takaisin paikalleen. Ei välttämättä mene kunnolla. Tahi,ellei jää viimeseen vaihdettavaan tulppaan ei seuraava vanha tulppa nousekaan hylsyn mukana :-D

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tuohan näyttää siltä, että tulppa on katkennut sinne reikään.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

V6 kirjoitti:jossain pytyssä (en muista mikä pytty) on myös helicoil kierre, voiko tuo pyöreä osa olla sitä? siinä on myös tuollainen suorempi osuus. näyttää kyllä ihan metalliseltä kun kiilltää tuolla tavalla


Kuva
Näyttäs mun mielestä, että on katkennut sinne helicoilin sisään .

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

perun edelliset höpinät pienen ircci keskustelun jälkeen :oops:

A J S
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 13:58

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja A J S »

Mun mielestä kuvassa näkyy aivan ilmiselvästi Paha Silmä.
Juuri kyseisestä moottorimallista en varsinaisesti mitään merkittävää tiedä, mutta en usko erehtyväni valtaisasti olettaessani jossain muussa saman moottoriyksilön sylinterissä olevan samanlaisen sytytystulpan samansyvyisessä poterossa.
Joten ihan ilman erikoistyökalujakin voi vaikka ruuvimeisselillä, tuurnalla tai melkein millä tahansa muulla riittävän pitkällä esineellä mitata paikallaan olevan ehjän tulpan pään syvyyden, sekä samalla tavalla myös katkenneen tulpan mitan. Mittaustuloksien erotusta irrotettuun tulppaan vertaamalla saanee viitteitä katkeamiskohdan sijainnista.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

A J S kirjoitti:Mun mielestä kuvassa näkyy aivan ilmiselvästi Paha Silmä.
Juuri kyseisestä moottorimallista en varsinaisesti mitään merkittävää tiedä, mutta en usko erehtyväni valtaisasti olettaessani jossain muussa saman moottoriyksilön sylinterissä olevan samanlaisen sytytystulpan samansyvyisessä poterossa.
Joten ihan ilman erikoistyökalujakin voi vaikka ruuvimeisselillä, tuurnalla tai melkein millä tahansa muulla riittävän pitkällä esineellä mitata paikallaan olevan ehjän tulpan pään syvyyden, sekä samalla tavalla myös katkenneen tulpan mitan. Mittaustuloksien erotusta irrotettuun tulppaan vertaamalla saanee viitteitä katkeamiskohdan sijainnista.
Wau. Kuulostaa kevätpörriäiseltä.. Silkkaa runoutta, lyyristä kamaa. " moottoriyksilö" kuulostaa erittäin seksikkäältä.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

näyttäisi juuresta katkenneelta tulpalta. se heiluva osa voisi olla siis tulpan sisus.
jos olisi boshin tulppa löisin ruuvipenkkiin ja rälläköisin kierreosan juuresta varovasti melkein poikki.
tulppa-avaimella loppunykäisy että katkeaa. näkisi millainen kara jää.luulisin että jos tuosta saisi otteen piiiiitkillä
kärkipihdeillä niin nousee pois. ainakin mulla nousi katkennut pikku champion. sit vaan ruuvari naputella kiinni
kierreosaan joka jää kanteen ja kiertää irti. mulla onneksi onnistui niin ja kaikki palat tuli ylös
eikä pudonneet pyttyyn. varuiksi kyllä päästin paineilmaa tulpan reiästä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

eikös tuossa nyt sukuselvästi näy tuo kannen pieni ohjausviiste joka kertoo tulpalle mihin mennään?
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

selvis, tulpan elektrodi poikki, siellä oli se avaimen kumi/muovi jääny ja oli tulppa auki vajaan sentin noussu jengoilla aukipäin, haettiin uusi tulppa ja magneetti ja otettiin sillä mahdolliset rojut pois männän päältä ei sieltä oikeestaan mitään jäänyt magneeettiin. Pyöritettin hiukan konetta ensin startilla ei kuulu mitään erikoista ja sitte tulppa kiinni ja käyntii, käy ihan tasasesti eikä kuulu mitään erikoisempaa, hiukan resonoi kun kaasun päästä pois, mutta ääni tulee ehkä jostain muualta, tähän asti kaikki hyvin, eli ehkä selvis pahemmilta vaurioilta.

Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Bosch siinä lukee.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

sehän se.. toi on vaihdettu sinne 3 vuotta sitten kun oli misfireä , muut on NGK, taitaa olla sitten ainakin 4 vai viides bossikeissi täällä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tällä foorumilla varmaanki jo lähemmäs kymmenettä bossikeissiä, mutta kaiketi harvemmin näin vähillä vaivoilla selvitty. Toivottavasti se nyt ei enempiä vaatine...

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

just kattelin mitä vaurioita tai remontteja noissa muissa bossijutuissa (busso kone) on käyny tai tehty.

pasi - kone vaihtoon
epezi (asiakkaan auto?) - uudet tulpat laitettiin ja baanalle.
alfa 156 v6 - konetta ei avattu, toimii suht ok, tyhjäkäynti hiukan huono
Campari - ei tietoa . oliko V6?
T Blomfeldt- ei tietoa
pitkämies - kansiremontti
Viimeksi muokannut V6, 08 Marras 2015, 10:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Pitkämies - Kansiremontti
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos tuo nyt jotakuta kiinnostaa, niin tässä "jälkeen" -ääninäyte:
https://www.youtube.com/watch?v=2_75f-Cfq8M
VMP

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Meikäläisen keississä se naputus katos kun sain auton korjaamolta....

Sit aina kovassa kiihdytyksessä palas ja loppu kun auton sammutti ja odotti pari minuuttia.

Nyt kun kone on palasina tallissa, niin mitään selvää syytä tuolle naputukselle ei kuitenkaan ole ilmennyt.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

tossahan se karmeen kova naputus (mikä on tossa ekan postauksen videossakin) hävis jo aiemmin eli romut tais mennä pakoventtiilin läpi siinä vaihessa, toivotaan että toimii jatkossa ...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin