Busso probleema/naputus/käynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noh, jos HC on hieman koholla seuraavassa päästömittauksessa ni voi ajatella, että sinne ne Boschin hilut lens kattiin...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

V6 kirjoitti:tossahan se karmeen kova naputus (mikä on tossa ekan postauksen videossakin) hävis jo aiemmin eli romut tais mennä pakoventtiilin läpi siinä vaihessa, toivotaan että toimii jatkossa ...
Mullahan oli kyseisen pytyn pakoventtiilin jousi poikki, kun konetta korjaamolla ihmeteltiin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Epezi »

V6 kirjoitti: epezi (asiakkaan auto?) - ei tietoa mitä tehtiin
Asiakkaan auto, uudet tulpat laitettiin ja baanalle.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja V6 »

jahas, hajoskohan sittenkin jotain, misfire 4 pytyssä 5 kilometrin ajon jälkeen, ei naputusta mcsf tauluun ja koodin lukemisessa näkyy pending tilassa vikakoodi, kävi jonkin aikaa huonosti ja vika hävis. No tiistaina 4 tulppa auki ja sitten ihmetellään lisää.-.. tänään ei vaan jaksa enää.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko tuo Busson tulppa jotenkin erikoisen mallinen vai miten näitä samoja juttuja ei muiden automallien kohdalla ole tullut vastaan? Kai samaa kynttilää sentään muissakin automalleissa käytetään?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kuulemma joissakin bemarin moottoreissa samaa ongelmaa nimenomaan Boschin tulppien kanssa.
Busso tuntuu olevan erityisen herkkä, mut muistelen ongelmia olleen myös twin sparkissa ja jopa JTSssä, mutta ne on harvassa (yksittäistapaus)?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Busso erityisen herkkä mille?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katkeaville Boschin tulpille.
Yritän siis sanoa, että melkein joka kerta tulppa mikä on katkennut bussoon, on ollut Boschia.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ymmärsin. Mutta olisiko ennemmin niin, että jokin tietty Boschin tulppa on herkkä Bussolle eikä toisin päin? No pilkun rakastelu sikseen. Voisko noissa Bussoissa olla palolämpötila tai palotapahtuma jotenkin sellainen, että Boskilaisen käyttämä materiaali/ainevahvuus ei sitä kunnolla kestäisi tai jotain? Onko Boskilla useampia vaihtoehtoja Bussolle ja ovatko hajonneet tulpat keskenään saman mallisia?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onko itse tulpissa valmistusmaata merkattuna? Mähän toissakesänä ostin tulpat Themaan, sain Boschit, ja ainakin paketissa luki Made in China. Voisi selittää, miksi boschilaiset on alkaneet tiputtamaan sivuelektrodiaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mutta miksi näitä ongelmia ei ole muilla automerkeillä? Tai ei ole ainakaan korviin kantautunut.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Abarth kirjoitti:Mutta miksi näitä ongelmia ei ole muilla automerkeillä? Tai ei ole ainakaan korviin kantautunut.
on niitä muillakin yhtä lailla kuulemma, näin useammalta korjaamolta kerrottu kun on juteltu näistä sivuelektrodien irtoamisista..

Laitoin Boschin porukalle tehtaan suuntaan myös kyselyä aiheesta, että mikä on heidän kanta hajoaviin tulppiin. No, kutakuinkin näin: asennusvirhe, tulppa kiristetty liian tiukkaan ja runko muuttanut muotoaan ==> lämpöarvo muuttuu samalla ja tulppa ei toimi oikein ja vaurioituu käytössä.

Tiivisteen paksuudesta saa kuulemma jälkikäteen pääteltyä mikä on kiristetty liian tiukkaan ja mikä on ollut oikeassa momentissa. En nyt muista että mikä oli sen oikean tiukkuuden jäljiltä oleva paksuus ja mitkä oli toleranssit, kuulosti kovin kaukaa haetulta omaan korvaan... Toki momentin merkityksen ymmärrän tuossakin paikassa mutta voiko todella olla niin herkkä laji että tulppa särkyisi väärästä momentista sivuelektrodistaan niin se on vaikea uskoa :roll:

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja toolman »

paskapuhetta 8)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Näin niinko fiilispohjalta kuvittelisin että alumiinikannesta menee kierteet ennen kuin tulpan runko vääntyy niin mutkalle että kärkiväli muuttuu ratkaisevasti.

Tai no, jos sen rungon tekee jostain tinapaperista...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Muistelisin että tämmöttistä mullekkin selitettiin...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tutkaili vähän asiaa ulkomaalaisilla sivustoilla (eri automerkeillä) ja näemmä samaa ongelmaa ilmenee myös muualla kuin alfoissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja palkus »

Saa tulpan paskaksi, ennenkuin kierteet menee. Mulle naurettin joskus päin naamaa, kun laitoin momenttiavaimella tulpat kiine, sittemmin on naureskelu vähentyny. :)
Semmosta tullu vähän fundeerattua, että jos on kierteenkorjaus"holkki" laitettu, niin pitäiskö lämpöarvoa pykälällä kylmentää, lämmönsiirtymä on kuitenkin vähän heikentynyt.
Kattelin muuten motonetin hintoja ja possilainen on v6 mottiin peräti euron halavempi kuin ngk, miksi pelleillä? Sitten toisekseen boschin uusimassa kataloogissa suositus on FR5KI332S, olisko tuo paree, Tuskin. :evilbat:
"puhun niin totta kuin osaan"

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Empiirisen tutkimuksen tuloksena (katoin hyllystä) Boshit on joko Made in Germany TAI Made in RUSSIA. Olisko siinä jotain osviittaa...

Ite tykkään myydä mielummin joko Densoa jaappanilaisiin tai NGK ta muihin Valeot sitte Ranskalaisiin.. Boshia sitte jos asiakas niin haluaa :-D

edit BOSCH Super FR5DPP222 bussotulpat on Germany,,, tiedä sit onko Itä Vai Länsi...
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mistäköhän bosch on repinyt bussontappajien lämpöarvon? Vai pitikö sitä tutkia tuossa käytönaikaisessa tutkimuksessa.
muunnostaulukko
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Busso probleema/naputus/käynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eli konversiotaulukon perusteella Bosch tarjoaa liian kylmää tulppaa? Tai siis liian kylmälle tarkotettua?
Sehän selittäis tietysti heti sen, ettei kestä. Mut voiko systemaattisesti tehdä noin kämmiä (muut merkit ml)?

Vastaa Viestiin