Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Valvoja: Moderators
Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Onko se öljykorkin vieressä oleva kampiakselin vain nokka-akselin asentotunnistin. Mikä ero itse tunnistimella on kun
kuvissa näyttävät melko samanlaisilta ja kampi-akselintunnistinta on netissä monessa paikassa tarjolla muttei
niinkään nokka-akselin tunnistinta. Sökönä varmaankin kun käy kuin kahdella pytyllä ja anturin juuresta vuotaa öljyä?
kuvissa näyttävät melko samanlaisilta ja kampi-akselintunnistinta on netissä monessa paikassa tarjolla muttei
niinkään nokka-akselin tunnistinta. Sökönä varmaankin kun käy kuin kahdella pytyllä ja anturin juuresta vuotaa öljyä?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
olisko kuitenkin ajoituksenmuuntimen solenoidi tuossa kohtaa?keltsu kirjoitti:Onko se öljykorkin vieressä oleva kampiakselin vain nokka-akselin asentotunnistin. Mikä ero itse tunnistimella on kun
kuvissa näyttävät melko samanlaisilta ja kampi-akselintunnistinta on netissä monessa paikassa tarjolla muttei
niinkään nokka-akselin tunnistinta. Sökönä varmaankin kun käy kuin kahdella pytyllä ja anturin juuresta vuotaa öljyä?
nokka-akselin asentotunnistin ei näy päällepäin, on jakopäässä pakonokan pyörän alla. kampiakselin asentotunnistin löytyy koneen takaa imusarjan alta.
Kumpikaan ei hajotessaan aiheuta kyllä kahdella pytyllä käyntiä, lähinnä lakkaa käymästä kokonaan jos kampiakselin tunnistin hajoaa. nokka-akselin asentotunnistimenkin hajoaminen taisi jättää auton ajokuntoon kuitenkin. Kyseiset anturit eivät näytä ollenkaan samalta keskenään muuten.
Onko vikakoodit luettu autosta? ei osia arvaamalla kannata vaihtaa...
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Siis tuo öljykorkin vasemmalla puolella oleva.
- Liitteet
-
- roomeo.jpg
- (107.57 KiB) Tiedosto ladattu 1673 kertaa
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
No niimpä tietenkin. ei taida löytyä motonetistä tms. Vai onko tuolla osalla
muukin nimitys, kun kovin vaikea netistä löytää ko. osa.
muukin nimitys, kun kovin vaikea netistä löytää ko. osa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
tuo on juuri ajoituksenmuuntimen solenoidi. tuo vaihtamalla ei kyllä vajailla pytyillä käyminen korjaannukeltsu kirjoitti:Siis tuo öljykorkin vasemmalla puolella oleva.

miksi tuo pitäisi vaihtaa? miten tuo on diagnosoitu vialliseksi?keltsu kirjoitti:No niimpä tietenkin. ei taida löytyä motonetistä tms. Vai onko tuolla osalla
muukin nimitys, kun kovin vaikea netistä löytää ko. osa.
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Siitä en ole varma käykö kaikilla, mutta käynti muuttui tosi "karheaksi" ensimmäinen minkä huomasin niin
tuon solenoidin juuresta vuotaa öljyä. Tosin voi olla että se vuotava öljy löytyy tulpanreiistä ja se saattaisi
vaikuttaa tuohon huonoon käyntiin. Hiton lumisade, ei houkuttele nyt tarkempiin tutkimuksiin.
tuon solenoidin juuresta vuotaa öljyä. Tosin voi olla että se vuotava öljy löytyy tulpanreiistä ja se saattaisi
vaikuttaa tuohon huonoon käyntiin. Hiton lumisade, ei houkuttele nyt tarkempiin tutkimuksiin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
pieni vuoto/kostuminen ei vaikuta tuon solenoidin toimintaan.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Kyllä "Keltsu" saattaa olla oikeassa, vika muuntimen solenoidissa voi aiheuttaa käyntihäiriön joutokäynnillä, jos se päästää paineen muuntimelle, eli imupuoli on tällöin liian aikaisella. Käynti menee raskaaksi tai jopa sammuu. Kierroksilla (yli 2000) pitäisi kuitenkin käynnin olla normaali. Solenoidin luisti voi olla takertunut ala-asentoon, tai siinä on voimakas ohivuoto.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Tuossa voisi olla perää, öljyä kaataessa monesti myös jos menee ohi niin se löytyy tulpankoloista. kannattaa tarkastaa.keltsu kirjoitti:Tosin voi olla että se vuotava öljy löytyy tulpanreiistä ja se saattaisi
vaikuttaa tuohon huonoon käyntiin. Hiton lumisade, ei houkuttele nyt tarkempiin tutkimuksiin.
toki raskaammin käy jos ajoituksenmuunnin ei toimi kuten pitää. Jos edes yksi pytty on pois pelistä niin senkin kyllä huomaa. Parin sylinterin toimimattomuuden veroista käyntihäiriötä ajoituksenmuuntimen vika ei aiheuta.seppo kirjoitti:Kyllä "Keltsu" saattaa olla oikeassa, vika muuntimen solenoidissa voi aiheuttaa käyntihäiriön joutokäynnillä, jos se päästää paineen muuntimelle, eli imupuoli on tällöin liian aikaisella. Käynti menee raskaaksi tai jopa sammuu. Kierroksilla (yli 2000) pitäisi kuitenkin käynnin olla normaali. Solenoidin luisti voi olla takertunut ala-asentoon, tai siinä on voimakas ohivuoto.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Siinä ajoituksenmuuntimen solenoidissa ei ole minkäänlaista tiivistettä ulospäin, eli vain metalli vasten metallia. Joku oli tiivistänyt uloispäinvuotavan ajoituksen muuntimen pienellä määrällä tiivistemassa.
Suoraan vaan suoraa
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
jotain vuosimalli eroja tässä varmaan, koska omassa kyllä ura ja o-rengas solenoidissa. Mullahan vähän kostu tuo, mutta putsasin "sylinterin" ja käänsin o-renkaan, ei ole kostunut koommin. Ottaa solenoidin irti ja painelee sitä luistia. Jos siellä oikein kova ohivuoto luistilla on, niin sitten siellä luulis olevan nättiä öljyä (siis samanmoista kuin muutenkin) imo.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
palkus kirjoitti:jotain vuosimalli eroja tässä varmaan, koska omassa kyllä ura ja o-rengas solenoidissa. Mullahan vähän kostu tuo, mutta putsasin "sylinterin" ja käänsin o-renkaan, ei ole kostunut koommin. Ottaa solenoidin irti ja painelee sitä luistia. Jos siellä oikein kova ohivuoto luistilla on, niin sitten siellä luulis olevan nättiä öljyä (siis samanmoista kuin muutenkin) imo.
Katos, oma "tieto" perustuu näkemääni ongelmankuvaukseen, kuvaan ja ongelman korjaukseen. Ei tainnut siinä ketjussa lukea, minkä vuosimallin auto. Olisikohan voinut samalla muuttua, kuin ajoituksemuunnin. Siitä on ymmärtääkseni vanhaa ja uutta mallia. En kyllä nyt muista löytyikö molemmat jts-koneista vai muuttuiko ajoituksenmuunnin hieman tj->jts. Tosin mielestäni solenoidikuva oli jts-koneisesta.
Edit. yritin jo aikaisempaan vietiini löytää ketjua lähteeksi, mutta nopea googlailu ei tuottanut tulosta.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
Millä ruuvinkannoilla solenoidi on kiinni, torx ei tunnu oikein sopivalta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
156:ssa on siellä täällä tullut vastaan Torx, E-Torx ja RIBE-kantoja, hieman epämääräisesti myös kuusiokoloa.
Taisiko olla myös kampiakselin asentoanturin pultti RIBE-kantainen... Meni kuusiokololla aika nätisti auki, kiinni torxilla.
EDIT:
Ja kulunut RIBE tuntuu helposti Torxilta, mutta joskus myös vähän toisinpäin. Ja on sitä vahvasti kuusiokoloksi syytetty kantaa, mikä tarkemmin tarkasteltuna onkin ollut sitten joko RIBE tai Torx....
Taisiko olla myös kampiakselin asentoanturin pultti RIBE-kantainen... Meni kuusiokololla aika nätisti auki, kiinni torxilla.
EDIT:
Ja kulunut RIBE tuntuu helposti Torxilta, mutta joskus myös vähän toisinpäin. Ja on sitä vahvasti kuusiokoloksi syytetty kantaa, mikä tarkemmin tarkasteltuna onkin ollut sitten joko RIBE tai Torx....
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002
ribellä taisi se solenoidi olla kiinni
Suoraan vaan suoraa