Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Onko se öljykorkin vieressä oleva kampiakselin vain nokka-akselin asentotunnistin. Mikä ero itse tunnistimella on kun
kuvissa näyttävät melko samanlaisilta ja kampi-akselintunnistinta on netissä monessa paikassa tarjolla muttei
niinkään nokka-akselin tunnistinta. Sökönä varmaankin kun käy kuin kahdella pytyllä ja anturin juuresta vuotaa öljyä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

keltsu kirjoitti:Onko se öljykorkin vieressä oleva kampiakselin vain nokka-akselin asentotunnistin. Mikä ero itse tunnistimella on kun
kuvissa näyttävät melko samanlaisilta ja kampi-akselintunnistinta on netissä monessa paikassa tarjolla muttei
niinkään nokka-akselin tunnistinta. Sökönä varmaankin kun käy kuin kahdella pytyllä ja anturin juuresta vuotaa öljyä?
olisko kuitenkin ajoituksenmuuntimen solenoidi tuossa kohtaa?

nokka-akselin asentotunnistin ei näy päällepäin, on jakopäässä pakonokan pyörän alla. kampiakselin asentotunnistin löytyy koneen takaa imusarjan alta.

Kumpikaan ei hajotessaan aiheuta kyllä kahdella pytyllä käyntiä, lähinnä lakkaa käymästä kokonaan jos kampiakselin tunnistin hajoaa. nokka-akselin asentotunnistimenkin hajoaminen taisi jättää auton ajokuntoon kuitenkin. Kyseiset anturit eivät näytä ollenkaan samalta keskenään muuten.

Onko vikakoodit luettu autosta? ei osia arvaamalla kannata vaihtaa...

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Siis tuo öljykorkin vasemmalla puolella oleva.
Liitteet
roomeo.jpg
(107.57 KiB) Tiedosto ladattu 1673 kertaa

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja keltsu »

No niimpä tietenkin. ei taida löytyä motonetistä tms. Vai onko tuolla osalla
muukin nimitys, kun kovin vaikea netistä löytää ko. osa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

keltsu kirjoitti:Siis tuo öljykorkin vasemmalla puolella oleva.
tuo on juuri ajoituksenmuuntimen solenoidi. tuo vaihtamalla ei kyllä vajailla pytyillä käyminen korjaannu :roll:
keltsu kirjoitti:No niimpä tietenkin. ei taida löytyä motonetistä tms. Vai onko tuolla osalla
muukin nimitys, kun kovin vaikea netistä löytää ko. osa.
miksi tuo pitäisi vaihtaa? miten tuo on diagnosoitu vialliseksi?

keltsu
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Loka 2008, 07:21
Paikkakunta: Lahti

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja keltsu »

Siitä en ole varma käykö kaikilla, mutta käynti muuttui tosi "karheaksi" ensimmäinen minkä huomasin niin
tuon solenoidin juuresta vuotaa öljyä. Tosin voi olla että se vuotava öljy löytyy tulpanreiistä ja se saattaisi
vaikuttaa tuohon huonoon käyntiin. Hiton lumisade, ei houkuttele nyt tarkempiin tutkimuksiin.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja palkus »

pieni vuoto/kostuminen ei vaikuta tuon solenoidin toimintaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä "Keltsu" saattaa olla oikeassa, vika muuntimen solenoidissa voi aiheuttaa käyntihäiriön joutokäynnillä, jos se päästää paineen muuntimelle, eli imupuoli on tällöin liian aikaisella. Käynti menee raskaaksi tai jopa sammuu. Kierroksilla (yli 2000) pitäisi kuitenkin käynnin olla normaali. Solenoidin luisti voi olla takertunut ala-asentoon, tai siinä on voimakas ohivuoto.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

keltsu kirjoitti:Tosin voi olla että se vuotava öljy löytyy tulpanreiistä ja se saattaisi
vaikuttaa tuohon huonoon käyntiin. Hiton lumisade, ei houkuttele nyt tarkempiin tutkimuksiin.
Tuossa voisi olla perää, öljyä kaataessa monesti myös jos menee ohi niin se löytyy tulpankoloista. kannattaa tarkastaa.
seppo kirjoitti:Kyllä "Keltsu" saattaa olla oikeassa, vika muuntimen solenoidissa voi aiheuttaa käyntihäiriön joutokäynnillä, jos se päästää paineen muuntimelle, eli imupuoli on tällöin liian aikaisella. Käynti menee raskaaksi tai jopa sammuu. Kierroksilla (yli 2000) pitäisi kuitenkin käynnin olla normaali. Solenoidin luisti voi olla takertunut ala-asentoon, tai siinä on voimakas ohivuoto.
toki raskaammin käy jos ajoituksenmuunnin ei toimi kuten pitää. Jos edes yksi pytty on pois pelistä niin senkin kyllä huomaa. Parin sylinterin toimimattomuuden veroista käyntihäiriötä ajoituksenmuuntimen vika ei aiheuta.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Siinä ajoituksenmuuntimen solenoidissa ei ole minkäänlaista tiivistettä ulospäin, eli vain metalli vasten metallia. Joku oli tiivistänyt uloispäinvuotavan ajoituksen muuntimen pienellä määrällä tiivistemassa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja palkus »

jotain vuosimalli eroja tässä varmaan, koska omassa kyllä ura ja o-rengas solenoidissa. Mullahan vähän kostu tuo, mutta putsasin "sylinterin" ja käänsin o-renkaan, ei ole kostunut koommin. Ottaa solenoidin irti ja painelee sitä luistia. Jos siellä oikein kova ohivuoto luistilla on, niin sitten siellä luulis olevan nättiä öljyä (siis samanmoista kuin muutenkin) imo.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja Garmund »

palkus kirjoitti:jotain vuosimalli eroja tässä varmaan, koska omassa kyllä ura ja o-rengas solenoidissa. Mullahan vähän kostu tuo, mutta putsasin "sylinterin" ja käänsin o-renkaan, ei ole kostunut koommin. Ottaa solenoidin irti ja painelee sitä luistia. Jos siellä oikein kova ohivuoto luistilla on, niin sitten siellä luulis olevan nättiä öljyä (siis samanmoista kuin muutenkin) imo.

Katos, oma "tieto" perustuu näkemääni ongelmankuvaukseen, kuvaan ja ongelman korjaukseen. Ei tainnut siinä ketjussa lukea, minkä vuosimallin auto. Olisikohan voinut samalla muuttua, kuin ajoituksemuunnin. Siitä on ymmärtääkseni vanhaa ja uutta mallia. En kyllä nyt muista löytyikö molemmat jts-koneista vai muuttuiko ajoituksenmuunnin hieman tj->jts. Tosin mielestäni solenoidikuva oli jts-koneisesta.


Edit. yritin jo aikaisempaan vietiini löytää ketjua lähteeksi, mutta nopea googlailu ei tuottanut tulosta.
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja jmi »

Millä ruuvinkannoilla solenoidi on kiinni, torx ei tunnu oikein sopivalta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156:ssa on siellä täällä tullut vastaan Torx, E-Torx ja RIBE-kantoja, hieman epämääräisesti myös kuusiokoloa.
Taisiko olla myös kampiakselin asentoanturin pultti RIBE-kantainen... Meni kuusiokololla aika nätisti auki, kiinni torxilla.

EDIT:
Ja kulunut RIBE tuntuu helposti Torxilta, mutta joskus myös vähän toisinpäin. Ja on sitä vahvasti kuusiokoloksi syytetty kantaa, mikä tarkemmin tarkasteltuna onkin ollut sitten joko RIBE tai Torx....

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Nokka-akselin asento tunnistin Alfa Romeo 2,0 Jts 2002

Viesti Kirjoittaja Garmund »

ribellä taisi se solenoidi olla kiinni
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin