Ajoituksen muunnin???

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pale
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Maalis 2005, 15:45
Paikkakunta: Pori

Ajoituksen muunnin???

Viesti Kirjoittaja Pale »

Mikä on ajoituksen muunnin??? Tyhmä kysymys todennäköisesti.

Ja milleen Alfa ottaa 2.0 koneesta tuon 155hv, yleensä muissa autoissa tuollaisen 2.0 tehot on noin 130-140hv???

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onhan tänä päivänä 2 litraisia vapareita, joissa on jopa 200 hv, eli ei tuo Alfa nyt mikään niin poikkeuksellinen ole. Ajoituksen muunnin muuttaa nokkien ajoitusta kierrosten mukaan.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoituksen muunnin???

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Pale kirjoitti:
Ja milleen Alfa ottaa 2.0 koneesta tuon 155hv, yleensä muissa autoissa tuollaisen 2.0 tehot on noin 130-140hv???
KJS kirjoitti: Onhan tänä päivänä 2 litraisia vapareita, joissa on jopa 200 hv
Kukas nyt Alfan koneita muihin ikinä onkaan halunnut verrata :wink:

Alfahan otti suunnilleen nuo tehot jo kymmenen vuotta sitten 2-litrasesta 16v versiolla puhumattakaan aiemmasta ts koneesta (148hv), milloinkas se nyt 75:n keulalle tulikaan, 80-luvun lopulla....

Pitäs taas ryhdistäytyä ja siirtää teholukemat kolmannelle sadalle.
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajoituksen muunnin???

Viesti Kirjoittaja Savo »

Visconti kirjoitti:Alfahan otti suunnilleen nuo tehot jo kymmenen vuotta sitten 2-litrasesta 16v versiolla puhumattakaan aiemmasta ts koneesta (148hv), milloinkas se nyt 75:n keulalle tulikaan, 80-luvun lopulla....
Oliko se 87 tai 88.

Onko muuten tekokkaampaa 8-venttilistä 2-litraista ollut kenelläkään sarjatuotannossa?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Ajoituksen muunnin???

Viesti Kirjoittaja 90 »

Savo kirjoitti: Oliko se 87 tai 88.

Onko muuten tekokkaampaa 8-venttilistä 2-litraista ollut kenelläkään sarjatuotannossa?
mielestäni tuli vuonna -87 myyntiin ja eipä äkkiseltään tule mieleen yhtä tehokasta, 16-venttiilisiä vastaavantehoisia kyllä löytyy samaan ikäluokkaan useampikin mutta eipä taida kasi venasia olla..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tullessaan oli tehokkain 2 litrainen samaan aikaa tuli muistaakseni mazdan 16v samoilla tehoilla, eipä juuri muita tuohon aikaan.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

KJS kirjoitti:Ajoituksen muunnin muuttaa nokkien ajoitusta kierrosten mukaan.
Tarkalleen ottaen Alfan Twin Sparkissa on muunnin vain imunokalle. Bemarilla on tupla-VANOS-koneita, joissa on muuntimet kummallekin nenäkepille.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Tarkalleen ottaen Alfan Twin Sparkissa on muunnin vain imunokalle.
Noin minäkin muistelin, mutta kun en ollut varma niin olin hiljaa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Niin... ja Alfan imunokan muuttuva ajoitus käy välillä min-max ei ole olemassa ns. välivaihetta.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Täällä väitetään että muuttuvan venttiilien ajoituksen otti ekaa kertaa käyttöön Alfa Romeo. Ja vuosi 1982 ja Spider mallissa. Itsellä muistikuva että TM ajoi AR 90 ja siinä kerrottiin että tämä on eka malli missä on muuttuva venttiilien ajoitus. Ja vuosi olisi muistin mukaan n.85. "kauan on aikaa siis..."
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuo oli muistaakseni jenkkimallin spiderissa vuonna 82

edit:
"The 1980 Spider did indeed have Variable Valve Timing, but unlike 1982 and later cars, the 1980 and 1981 versions had a purely mechanical form of variable valve timing. They appeared the same time as the mono-butterfly version of Spica.

When Alfa switched to Bosch FI instead of Spica in 1982, the VVT became the electro-mechanical version more commonly seen."
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin