Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Naamapalmu kirjoitti:Saako puolia vaihdettua erikseen vai meneekö koko paketti vaihtoon?
Yksi puola ruokkii yhtä isoa ja yhtä pientä tulppaa. Ikinä ei ole tarvinnut ostaa tessun puolaa, mutta mitä tuosta kattelin, niin näyttäis noita saavan yksitellen. http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuo ... _g689.html

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jarsan kirjoitti:
Naamapalmu kirjoitti:Saako puolia vaihdettua erikseen vai meneekö koko paketti vaihtoon?
Yksi puola ruokkii yhtä isoa ja yhtä pientä tulppaa. Ikinä ei ole tarvinnut ostaa tessun puolaa, mutta mitä tuosta kattelin, niin näyttäis noita saavan yksitellen. http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuo ... _g689.html
Saa yksitellen vaihdettua. Vaatii sopivankokoista torxia, ei mitään erityistä siis - yhtä iso vaiva vaihtaa yksi puola paketista kuin on irrottaa koko puolapaketti (eli ei ole homma eikä mikään).

Ja ottaako oireet myös vapaalla parkissa?
Jos tuo nykiminen ilmenee vain kaasulla ajossa, niin oma epäilys menisi kuitenkin ilmipuoleen eikä puolaan. Et selittänyt tarkemmin, joten en tiedä.
Kuitenkin oma ex 2.0TS teki sitä, että 3100rpm jälkeen katosi *kaikki* tehot. Piti todella, todella varovasti painamalla kaasua nostaa nopeutta, tai alko nykimään ku mikäkin. Loppuviimeksi ilmi meni vaihtoon ja se oli sillä ehjä. Mutta tosiaan ajossa 3100rpm otti, parkissa rajottajalle asti ilman murheita. Kuorman kanssa sitten ei toiminut.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tessussa on kaksi tulppaa per pytty, eikös tuon luulisi yhdelläkin vielä käyvän, joten yhden puolan hajoaminen ei aiheuttane vielä kovin pahaa rötäämistä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Eikös se ollut niin, että tehtaan jäljiltä CF2 tömäyttää pikkutulpan pakotahdille ja CF3 työtahdille? Ensinmainitulla konfiguraatiolla ei pikkutulppa paljoa ilostuta käyntiä jos päätulppa on pois pelistä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Höpöhöpö. Molemmat lyö yhtäaikaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eikun joo, taitaa se tosiaan olla hukkakipinä, eli päätulppakin hakkaa myös pakotahdilla. Hämmentävää tuhlausta neljällä puolalla, mutta on siinä inssillä taatusti joku syvällinen ajatus ollut - äkkiseltään tulee mieleen porrastettu sytytys (eri ennakko) ja sama sytkävoima heikommilla puolilla (kipinä kahdelta eri puolalta) sekä tuo redundanssi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Eikös niissä nyt kuitenkin eroa ole?
CF2:ssa sama puola ampuu saman pytyn molemmat tulpat, CF3:ssa pikkutulppa on naapurissa.
Ja eikös jossakin (brittifoorumi?) todettu, että CF3:n ratkasu ON parempi kuin CF2:n - jos tehoja katsoo.
Taisi mennä niin, että CF2:n setupin kun laittoi CF3:een, tuli persdynolla lisätehoa mut todellisuudessa matala kierrosalue menetti puhtiaan, joten tuntui siltä ku olis yhtäkkiä sitä puhtia lisää kierrosten kasvaessa.
Ja eiköhän tuo kaikki ole erittäin oleellisesti tekemisissä muuttuvan ajotuksen kanssa...

Mut eikös sen idea ylipäänsä ollut päästöhommat eikä mikään muua, kun 156:sta on kyse. Onhan se hieno tekniikka ja teoriassa yks pimentynyt tulppa ei aiheuttais juurikaan ongelmia, kun joka pytyssä on edes "jotain" lyömässä kipinää. Toisaalta, eipä nuo NGK:n tulpat kovin usein hajoakaan...

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

^CF2:ssa puolat kehittävät kipinät alla olevalle päätulpalle työtahdin alussa ja sen parille "hukkakipinän" poiston lopussa . Parit ovat 1 ja 4 sekä 2 ja 3.
CF3:ssa näin ei enää voida menetellä tarkan OBD-seurannan johdosta, ja sivutulppa iskee euro3-mallissa samassa sylinterissä kuin päätulppa, eli varmuuden maksimointia!
Myös JTS:ssä on oma "twin spark" systeemi joutokäynnillä laihaseostoiminnan aikana, puolat kehittävät kaksi peräkkäistä kipinää!

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

molsky kirjoitti:Äsken pihasta lähtö kylmiltään ja hetken päästä suoralla kakkosella kiihdyttäessä 4000rpm kohdilla pari nytkähdystä, hetken tuntuu tehot kadonneen täysin ja MCSF vika valo. Auto kuitenkin pian jatkoi eteenpäin kevyellä kaasulla ja noin 3-7s jälkeen vikavalokin katosi täysin. Sen jälkeen tuuletin pois ja radio mutelle, mutta en kyennyt mitään hälyttäviä ääniä kuulemaan. Mistähän tällainen johtuu? Jo kuukauden kerennyt ajamaan ilman mitään ongelmia ja sitten tällainen yllätys. :-D

Miten muuten nuo sivupeilit saa taitettua, tuntuu ettei millään liiku mihinkään suuntaan ja hirveästi voimaa ei tuohon ole uskaltanut käyttää. Samoin myös miten tuo gms-antennin saa irroitettua konepesua yms. varten?
Kylmällä koneella leikkii 4000 alueelle tarpeeksi usein niin vikavalo ei jää ainoaksi murheeksesi. :lol:
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

seppo kirjoitti:^CF2:ssa puolat kehittävät kipinät alla olevalle päätulpalle työtahdin alussa ja sen parille "hukkakipinän" poiston lopussa . Parit ovat 1 ja 4 sekä 2 ja 3.
Toinen puola tekee samalla kertaa kipinän myös sille työtahdissa olevan pytyn pikkutulpalle ja hukkakipinän poistotahdissa olevan isolle tulpalle.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Aquatica kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:
Naamapalmu kirjoitti:Saako puolia vaihdettua erikseen vai meneekö koko paketti vaihtoon?
Yksi puola ruokkii yhtä isoa ja yhtä pientä tulppaa. Ikinä ei ole tarvinnut ostaa tessun puolaa, mutta mitä tuosta kattelin, niin näyttäis noita saavan yksitellen. http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuo ... _g689.html
Saa yksitellen vaihdettua. Vaatii sopivankokoista torxia, ei mitään erityistä siis - yhtä iso vaiva vaihtaa yksi puola paketista kuin on irrottaa koko puolapaketti (eli ei ole homma eikä mikään).

Ja ottaako oireet myös vapaalla parkissa?
Jos tuo nykiminen ilmenee vain kaasulla ajossa, niin oma epäilys menisi kuitenkin ilmipuoleen eikä puolaan. Et selittänyt tarkemmin, joten en tiedä.
Kuitenkin oma ex 2.0TS teki sitä, että 3100rpm jälkeen katosi *kaikki* tehot. Piti todella, todella varovasti painamalla kaasua nostaa nopeutta, tai alko nykimään ku mikäkin. Loppuviimeksi ilmi meni vaihtoon ja se oli sillä ehjä. Mutta tosiaan ajossa 3100rpm otti, parkissa rajottajalle asti ilman murheita. Kuorman kanssa sitten ei toiminut.
Juu vaihdoin ilmit päittäin autosta toiseen. (toimivasta ei toimivaan) Ei toimivan tessun tyhjäkäynti sen jälkeen n 500rpm. kuulosti hetken kuin kävisi kahdella pytyllä. Poljin kaasua ja ecu tms oli sitä mieltä että toivetta ei toteuteta. Parin minuutin köhimisen jälkeen auto löysi tyhjäkäynnin ja ilman kuormaa kiertää nyt hyvin tasaisesti ja iloisesti mutta ykkösellä meno rajoittuu 3000rpm, kakkosella 2000rpm ja kolmosella jaksaa tyhjäkäynnillä. kaasun vaste loppuu kuin seinään nykimisen alkaessa. vikavaloakaan ei näy mittaristossa. Olenkohan ihan väärillä jäljillä ja onkohan auton ongelma sittenkin bensapumppu. Voiskohan hajoava bensapumppu oireilla tällä tavoin? :crazyeyes:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toimiva siis toimii täysin toisessa, mut ei toisessa? Onko osanumero sama? Toimiiko se toimimattoman ilmi toisessa ongelmitta?
Vähän erilaiselta ongelmalta kuulostaa kuin ilmi...

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kaksi viallista ilmiä? Toimivan auton kangertelu loppui ja tehot palasi rikkinäisen auton ilmillä mutta rupesi nykimään 2000-3000rpm. Voi olla toimiva ilmi myös mutta imuvuotoa. Tuli vähän kiire kasaukseen. Rikkinäinen auto ei suostu ottamaan kierroksia lainkaan ilmillä jolla toimiva auto kangerteli ja imuvuotoakaan tuskin tässä sillä vaihdoin myös haitariputken ja putsasin liitoskohdat. :shock:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pitäisi saada taatusti ehjä ilmi (oikea)... Se on paha teoriassa ehjällä osalla kokeilla kun jos molemmissa onkin vikaa. Nimimerkillä alamajy oli jänniä ongelmia uuden, mutta kaiketi aivan aavistuksen erilaisen ilmin kanssa. Oliko peräti niin että osanumero ulkopuolella oli sama, mutta itse anturissa eri?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Juuri näin. Eli ulkopuolella (siinä T-mallisessa muovikuoressa) eli samat numerot, mutta itse antureissa eri numerot. Minulla on noita antureita vielä jäljellä testien jäljiltä jos joku tarvitsee. Jonnekin tänne foorumille kirjasin myös logattua dataa Excel-muodossa. Siinä oli vertailtu kahta eri anturia samassa autossa.

Tuossa:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... mi#p456507
Siinä olikin Bosch/nimetön vertailua, mutta siinä aiemmin oli muutakin juttua asiasta.
Viimeksi muokannut alamajy, 15 Joulu 2015, 08:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Joko kaasuläppä ja sen ympäristö on tutkittu?

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=512208#p512208
VMP

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ei ole tarkemmin tutkittu ja täytyy tutkia kaasuläppä/toivekotelo. Siihen liittyen siinähän on jokin ohjainboxi päällä jonka liittimet putsasin mutta ei vaikutusta. Taidan ostaa uuden ilmin nyt ainoastaan tyhjäkäyntiä käyvään kulkineeseen. Täytyy varmaan vaihtaa koko sytytyspuolapaketti autosta toiseen jos vaikka sais toimimaan. Sain muuten toimivasta tessusta vikakoodit ulos ja oli pysyvä lambda herja ja perus käynnistyksenesto-avain herja mutta ei ilmiin liittyviä vikakoodeja.

Mikä ihme voi hyydyttää auton ettei kuormalla suostu kiertää yli tyhjäkäynnin? Vapaalla kiertää 3000rpm ja sitten katoaa kaasunvaste täysin. Vikavaloa ei vieläkään. Jos sytytyskatkoksia kipinän puutteesta niin eikö tyhjäkäynnissäkin pitäisi olla vikaa? Sen kaasuläppähässäkän vaihtaminen ei varmaan ole ihan halpaa
Through difficulties to defeat

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Bensanpaineet kateissa?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Joo vähä alan itsekin pelkäämään bensapaineita eikä oikein huvittaisi kaivella pumppua tankista ja nuuhkia bensahöyryjä tallissa. Vähemmästäkin saa jo karseen päänsäryn :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jaa siis vapaallakin loppuu kierrokset 3000:aan? Sitten vähän epäilen jo jotain muuta kuin ilmiä.
Tai sitten voi olla sekä ilmi, että muuta - melkein oletettavaa.
Harmi, etten tähän hätään kykene olemaan jeesiä. Luitko muuten tuon alamajyn linkin?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikös auton pitäisi käydä kohtuu siedettävästi ilmistä piuha irti?
Muistelisin lukeneeni viallisen ilmin testaamiseen, ilmistä piuhan irroittamista. (Jos käy paremmin piuha irti, ilmi särki) Vai muistanko ihan väärin?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä pitäisi toimia ilmin piha irrotettuna kohtuullisen hyvin.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Naamapalmu kirjoitti:Joo vähä alan itsekin pelkäämään bensapaineita eikä oikein huvittaisi kaivella pumppua tankista :drinking:
Paineen mittausliitin on jakoputken päässä, ei tankille tarvitse mennä.
Kaasuläpän viat käyttäytyy usein juuri kuvailemallasi tavalla, rajoittaa kierrokset muutamaan tuhanteen, mutta sytyttää vikavalon aina! Onko autosi elektronisella kaasupolkimella, vai vanhempaa mallia?
En saanut selkoa jutustelusta, oletko tarkastanut viat tästä ongelma-autosta, aina viat ei sytytä valoa heti, vaikka vika olisikin jo kirjautunut. Samalla siihen pitäisi tehdä oppimistietojen tyhjennys mielummin testerillä, jos se viallinen ilmamassamittari on sekoittanut ohjelman "totaalisesti", näinkin voi käydä.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Tuli asennettua poikkituki. Piti vähän vääntää kyseistä komponenttia tieltä 156:sesta. Mikä on kyseisen osan tarkoitus ja onko haittaa jos asento muuttuu? Näytti niin mukavasti lepäävän omassa kiinnikkeessä. :lol: :roll:
Liitteet
Screenshot_2015-12-16-12-21-16(1).png
(461.39 KiB) Tiedosto ladattu 3171 kertaa

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

ABS-anturin liitin vasempaan etupyörään. Ei haittaa asennon muutos.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

ABS-anturin johdon liitinhän se. Ei sitä kauheasti kannata väännellä, mutta jos vaan on kiinni ja paikallaan, niin ei pitäisi hätää olla.
Edit: TOSI hidas...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Mysteeri senkun syvenee. Auto tosiaan tuntuu kuolevan sähkövikoihin eikä minkään palikan vaihtaminen tunnu auttavan. Kaasuläppäkoteloon menee vaijerin näköinen kapistus mutta siinä päällä on jokin ohjainboxi. Auto on vm 1998-2000. (papereissa taitaa lukea 2000 mutta puretuissa osissa päiväys -98) Täytyy Tänään vielä akku irti ja uusi ilmi paikalleen ja kun aamun odottaa akun kytkemisellä niin eikö viat nollaannu kun ei edes vikavalo ole palanaut? Jos pääsen huomenna viallisella autolla autokeskukselle niin täytyy jättää sinne kunnes saan vikakoodit siitä. Sen jälkeen täytyy tutkia bensanpaineita ja kaasuläppää. Hyvä vinkki tuo bensanpaineiden tarkistus jakoputken päästä.

Tietysti voishan sitä purkaa koneen kantta myöten ja lykätä uuden pahvin sinne kun vanha kuitenkin kusee öljyä ja sitä rataa putsata kaikki palikat kunnolla ja käydä läpi kaikki piuhat joihin vaan pääsee käsiksi. Eihän se rahallisesti kannata mutta harrastuksen nimissä vois viettää joululoman tallissa :x-mas:
Through difficulties to defeat

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Haiskahtaa vähän samanlaiselta ongelmalta, mikä vaivasi vuonna 1 entistä tessuani. Kaasuläppä/tyhjäkäyntimoottori sekosi muiden sähköhässäköiden vuoksi asteuksistaan ja vaati examinerilla uudelleen kalibroinnin. Kaasuläpän diy-resetit ei tuohonkaan tuolloin auttaneet mitään.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

EdotL kirjoitti:^ Haiskahtaa vähän samanlaiselta ongelmalta, mikä vaivasi vuonna 1 entistä tessuani. Kaasuläppä/tyhjäkäyntimoottori sekosi muiden sähköhässäköiden vuoksi asteuksistaan ja vaati examinerilla uudelleen kalibroinnin. Kaasuläpän diy-resetit ei tuohonkaan tuolloin auttaneet mitään.
En tiedä, onko tässä moottorissa ja meidän poijaan Mitsun GDI-moottorin kaasuläppäkotelossa mitään samaa, mutta sekin meni "limp"-tilaan ja kaasuläppäkotelon jokin juotos anturiin oli pettänyt. Tehdaskorjattu uusi kotelo a 700 eur vuonna 2008 oli ainoa lääke... nyt autolla ajettu tuon jälkeen kohta 150 tkm....

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Sain kun sainkin auton "toimimaan" uudella ilmillä. Järkyttävän nykivää menoa ja tämmösiä vikakoodeja löytyi. Parametreissä näkyi että imuilman lämpötila -30,4 C ja jäähdytysnesteen lämpötila -30,4 C :lol: Epäilys kohdistuu luigin piuhoihin. Selittäis vissiin kaikki viat jos jokin johtosarja vuotaa maihin tai vaikka sulakeboksi viallinen?
Liitteet
codes.jpg
(119.94 KiB) Tiedosto ladattu 2971 kertaa
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt on sen verran monta Jännää Kaveria (TM) tuolla, että voisi olla ihan vaan joku johto nirhautunut puhki? Tai huono kontakti maahan.
Johtosarjan osalta olen torso, mutta maapisteistä voin vähän sentään tarinoida :P

Viiskutosen maapiuhat on pääsääntöisesti ihan kivoissa paikoissa, jos ne haluaa tsekkailla: akkutelineen alla, vaihdelaatikossa siinä heti vieressä, sitten ainakin JTD:ssä on syylarin oikealla puolella alhaalla. Lisäksi omastani ainakin löytyy niin öljypohjasta tulipeltiin kuin jostain johtonipusta paisuntasäiliön eteen pieni johto ruuvilla kiinne.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitän vinkistä. Täytyy ottaa juotavaa talliin ja käydä läpi maapisteet ensin. :drinking: Tosin oliskohan -30,4C alin mahdollinen lämpötila = yhteys anturille poikki? Eli vikaa olisi kahdessa piuhassa ilmanlämmön ja vedenlämmön anturille?
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenhän lienee nuo anturit johdotettu? Jos menevät lähelle samaa paikkaa (varsinkin maan osalta), niin sieltä ehkä kannattaa aloitella. Onkohan nuo maadotettu ECUlta vai kuinka...?

Resettasitko ECUn asetukset multiecuscannilla, tuliko vikakoodeja takaisin vai ei? Teoriassa iso läjä vikoja on mahdollista johtua huonosta akun varauksesta, mutta tämä on yleisemmin koskenut uudempia CAN-väyläsiä vehkeitä (159 esim.) jossa akun alhainen jännitetaso on aiheuttanut sivukaupalla ongelmia.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

10 pistettä ja olut Aqulle :drinking:

Päämaadoitus akulta on ainoa joka on silmämääräisesti ehjä mikä myös selittää kun mittailin miinuspuolen jännitehäviöitä eikä niitä ollut tai olikohan 0,01V

Akun varaus ok/uusittu hiljattain, latausjännitteet ok jne ja vikakoodit tuli nollattua testerillä mutta ei vaikutusta käyntiin.

Vaihdelaatikon maapisteen ruosteista kuva ja syylärin vieressä oleva maapiste niin mätä etten saa avattua. :evil:
Liitteet
jannitehavio.jpg
(148.68 KiB) Tiedosto ladattu 2890 kertaa
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Voi vaikuttaa. Voi myös olla vaikuttamatta. Mittaa tuo päämaa päästä päähän JA keskelle, eikös se haaroitu aika kivasta paikasta siinä vähän ennen vaihdelaatikkoa (se runkokiinnitys). Nuo nauttii hajoavan nimenomaa siitä keskimmäisestä liitoksesta, murtua. Toimii hetkittäin hyvin, toisinaan ei lainkaan - tosin *yleensä* tuo oireilee mm. starttivaikeuksina (ei pyöritä) tai muina ihanina, mut eipä sitä koskaan tiedä.
Ja kun olet siinä, niin saisitko tarkat mitat (akun päästä keskihaaraan ja keskihaarasta laatikon päähän), sikäli kun tuo on sama piuha ko minul ni minunkii pitäs uusia se - en vaan älynnyt mittoja ottaa eikä niitä oikeen kukaan ole vaivautunut mittailemaan ylipäänsä.

Alkuperäisenä en ole ostamassa, mutta sopivanmittanen tarvike ajaisi asian hyvin - en vaan haluis liikapitkää.

Itsellänikin se syylärin viereinen maa oli niin heikossa hapessa, että oli todella liki ettei ois auki lähtenyt. Kyllä se sitten osasi antautua, lopulta. Pitkä pulttihan sekin taisi olla - aika vahvaa tavaraa jopa. Toki jos sen katkasee niin vähemmän mukava on korjailla (ellei tee palkkiin takasivulle uutta paikkaa tms jännää, en tiedä onko tuo muuten kuin tasoittamalla tehty maapiste).

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Moi! Mun 156 -02 sisutafaceliftista välkkyy noi keskikonsolin mittarivalot. Mahtaa olla kosketuksessa häikkää? Onko se minkälainen homma avata ja tsekata liitokset? :lol: jos sitä samalla sieltä valot vaihtaisi

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^About näin. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... t=#p247090

Edit: Kun kelaat viestiketjua alemmas niin löytyy sama Albertollin kuvittamana.
Edit2: Jos joku mode on joulunpyhinä vailla tekemistä, niin nuo kuvalliset ohjeet vois varmaan käydä nakkaamassa tuonne FAQ-osioon, TÄMÄN jatkoksi?

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Audi A6 v6
Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Kiitos kovasti! Mites tuo alkuperäissoitin on tossa kiinni? :lol: mielummi kysyn kun rikon.. eiko

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mulla on varttikutosen maapiuha mallina. Uusia saa teetettyä autosähkössä, ottivat parikymppiä kappaleelta.

Jos oikein tarkasti katsee tuon GTA-säikeeni, niin saattaa törmätä tällaiseen kuvaan:

Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alekschuk kirjoitti:Kiitos kovasti! Mites tuo alkuperäissoitin on tossa kiinni? :lol: mielummi kysyn kun rikon.. eiko
Orkkissoitin on kiinni samalla tavalla kuin valtaosa yleismallisistakin, eli irtoaa irrotuskoukuilla päädyissä olevista rei'istä. Jos ei ole irrotuskoukkuja, niin on noita irroteltu myös paksulla rautalangalla, tms, työntämällä niihin reikiin ja sitten vetämällä soitin ulos.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Akulta koriin = 28,5cm ja siitä vaihdelaatikkoon 46,5cm, kokonaispituus 75cm. Mitattu sykkyrällä olevasta piuhasta mittanauhalla joten lienee jonkun verran virhemarginaalia mutta eiköhän noilla mitoilla saa toimivan maadoituksen.
Mitä kaikkea mahtaa mennä näissä johdoissa? Mistä 156 tunnistaa ulkoilman lämpötilan?
Liitteet
piuhat.jpg
(186.66 KiB) Tiedosto ladattu 2628 kertaa
piuhat2.jpg
(152 KiB) Tiedosto ladattu 2628 kertaa
Through difficulties to defeat

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Naamapalmu kirjoitti:Mistä 156 tunnistaa ulkoilman lämpötilan?
Oikeasssa sivupeilissä on anturi.

Avatar
Satanon
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Loka 2015, 11:58
Car(s): Alfa Romeo 156 TS 2.0 (110kw) sedan vm. 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satanon »

Missäspäin 156 (vm. 2002 5-manuaali) pääsylinteri sijaitsee? Kytkinremppa tulossa ja miettinyt jos senkin sitten vaihtais samalla jos pahassa paikassa on - mikäli helpohko paikka, voi vaihtaa jälkikäteenkin kerran ei se ole ongelmia aiheuttanut (kytkmiestä meni painelaakeri).

Kytkinpaketti (levyt) ja painelaakeri työsylinterineen tilattu, pääsylinteri kytkimen ohessa taikka myöhemmin, olinsijasta riippuen. Mitäs muuta sinne kannattais samalla viskasta? Stefat tietenkin, mutta eipä uhkaa löytyä tarvittavia stefoja mistään? Vai onko jollakulla parempaa tietoa? :drinking:

Eli pääsääntöisesti kysymykset ovat kutakuintkin;
-missä sijaitsee pääsylinteri ja onko v-mäinen vaihtaa myöhemmin
-mitkä kaikki tiivisteet ja muuta härpäkettä suositellaan vaihdettavaksi samalla
-ja mistä kyseiset stefat saa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Polkimen juuressahan pääsylinteri on ja melko veemäinenhän on vaihtaa, kun (mielestäni, en ole tehnyt) pitää jumpata tulipellin molemmilla puolilla, eikä ole konehuoneen puolella kaikkein tilavimmassa kolossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Stefat saa marmorilta, ihan OK hintaan jos niitä kaipaa.
Pääsylinterin vaihto oli itselleni TS:ään muistaakseni yhden tunnin työveloitus, eli ei se erityisen paha voi olla - ahdas ja inhottava kuitenkin kuulemani mukaan.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei se paha ole. Pari kertaa olen homman tehnyt. Jalkatilan kautta hoituu kaikki, paitsi ilmaus.

Avatar
Satanon
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Loka 2015, 11:58
Car(s): Alfa Romeo 156 TS 2.0 (110kw) sedan vm. 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satanon »

Kiitoksia avu(i)sta, näillä jatketaan eteenpäin. :wink:

Onkos kellään tietoa kampiakselin takatiivisteen mitoista? Ettei tarvis autokeskukselta tilata. Motonetissä olis kampiakselin etutiivistettä myynnissä (35x50x10), mutta syystä taikka toisesta ei taka. Sattuisko käymään sellanen mäihä että etutiiviste toimis myös takatiivisteenä?



No jaa, tulikin juuri tuossa huomattua että olikin sopivuus 155:lle, eikä 156:lle.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Takatiiviste mikä itellä hyllyssä, niin siinä taisi tulla koko kiinnitysosa mukana, eli ei ole ns. irtostefa lainkaan. Eikä ollut ihan halpakaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kumpis pää nyt olikaan laatikon päässä? Se maksoi JTD:hen muistaakseni 30euroa (Corteco), jakopään puoleinen olisi maksanut ~60euroa marmorilta... Sitä en muualta löytänyt.
Auto Filaro varmaan löytää sellaisen jos pyytää, tai AutoMilano ymv.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Autofilarosta tuo laatikon puoleinen mulle tuli ja taisi maksaa 30-40€. Etutiiviste bensakoneeseen oli ihan pelkkä stefa ja maksoi muutaman euron.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin