80-luvun 2 litraiset tehopelit :-)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

V6 kirjoitti:tullessaan oli tehokkain 2 litrainen samaan aikaa tuli muistaakseni mazdan 16v samoilla tehoilla, eipä juuri muita tuohon aikaan.
Auto katalog Modellljahr 1988 kertoo Peugeto 405 MI16:sen tehoksi 158 hevosvoimaa (1905 cm3). Se on myös ensimmäinen kerta kun Alfan TS-moottori esiintyy siinä.

Muistelen kuitenkin jutelleeni Carffin ratapäivilla hopeisen (tuntomerkkinä myös alkuperäinen kattoluukku) TS-seiskavitosen omistajan kanssa ja hän sanoi autonsa olevan 1987 ja ensimmäisiä tessuja. Ilmeisesti twin spark tuli 1987, mutta vuosimalliin 1988.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Savo kirjoitti:Muistelen kuitenkin jutelleeni Carffin ratapäivilla hopeisen (tuntomerkkinä myös alkuperäinen kattoluukku) TS-seiskavitosen omistajan kanssa ja hän sanoi autonsa olevan 1987 ja ensimmäisiä tessuja. Ilmeisesti twin spark tuli 1987, mutta vuosimalliin 1988.
luultavasti vuosimalliin -88 mutta suomestakin löytyy lukuisia vuonna -87 käyttöönotettuja yksilöitä..jännä homma sinänsä että juuri -87 mallisista löytyy melko useasti tuo alkuperäinen kattoluukku..olisko maahantuojan promotilaisuuksiin tulleet autot varusteltu hieman normaalia paremmin.. :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

V6 kirjoitti:tullessaan oli tehokkain 2 litrainen samaan aikaa tuli muistaakseni mazdan 16v samoilla tehoilla, eipä juuri muita tuohon aikaan.
mutta eikös 16V GSI kadett esitelty myös joskus vuonna -87/88 saksassa, suomeen taisi tosin tulla vasta joskus -89/90 korvilla..

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

No joo, Opel 2.0 16v löytyy myös moldeljahr 1988 Auto katalogista. Siis Peugeot, Opel ja Alfako 1988 tehokkaimmat 1988 2-litraiset vaparit?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Mielestäni eroa pitää tehdä onko 8V vai 16V koska yläkierroksilla 16V "hengittää paremmin" ja saadaan hiukkasen enemmän tehoa ulos. Eli vertaillaan 8V mottorit keskenään, siinä kategoriassa ei taida olla Alfan voittanutta? Korjatkaa jos olen väärässä :wink:

Taasen 16V:lle maistuu sitten paremmin menovesikin. Vertaan omistamiini 164 TS/155 2.0 TS 16V ja nyt 156 V6 24V/164V6 12V selkeästi vie tuo neliventtiilitekniikka enemmän.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Ricambi kirjoitti:Mielestäni eroa pitää tehdä onko 8V vai 16V koska yläkierroksilla 16V "hengittää paremmin" ja saadaan hiukkasen enemmän tehoa ulos. Eli vertaillaan 8V mottorit keskenään, siinä kategoriassa ei taida olla Alfan voittanutta? Korjatkaa jos olen väärässä :wink:
mukavahan se vain on vertailla miten mikäkin valmistaja tehot ottaa koneesta ulos.. oli kyseessä sitten 8V tai 16V-tappinen moottori... :wink:

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Samaa mieltä 90:sen kanssa.

Entäs sitten vääntö? P: 177/5000. O: 196/4000. A:186/4000. Lähteenä taas Auto Katalog. www.alfa75.info kertoon tessun väännöksi 157-186 välillä 2000-4000 rpm. Pelkkä huippuarvo ei ole kerro moottorista kovin paljon.

Mutta entä huippunopeus? P:220 . O:215. A: 200 km/h. Sääli, ettei Alfalla ollut mahdollisuutta panostaa muotoiluun. Onneksi moottori on hyvä.

Ps. Se Opel 16 v oli vasta Auto katalog modeljahr 1989 -lehdessä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Muistelen että 75Ts:n huippunopeus oli 205 km/h. Kaivelin alkuperäisen 75 esitteen (samassa esitteessä muuten 75Turbo Evoluzione 280hv/36kg.m vääntö), sieltä löytyi seuraavaa:

Teho 148hp/5800rpm

Vääntö kg.m:

16/2000rpm
18/3000rpm
19/4000rpm

Huippunopeus 205 km/h

Mielenkiintoinen on myös kulutus verrattuna muihín 75:iin

CEE kulutus l/100km:

TS 8.1l, 1.6 9.3l, 1.8 9.4l, 1.8 Turbo 8.6l, 2.0 9.6l, (2.0 Turbo Diesel 7.5l)

Aika mairittelevia kulutuslukemia TS:llä.

Mitä tarkoitat panostamisella muotoiluun TS:n suhteen? Aikansa kutakin ja 75 (jos sitä tarkoitit) on kyllä muotoillultaan todella onnistunut. TS:n helmalevikkeet paransi auton ulkonäköä merkittävästi vaikka harvoin tässä onnistutaan jos verrataan alkuperäistä designia.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ricambi kirjoitti:Mitä tarkoitat panostamisella muotoiluun TS:n suhteen?
Ilmanvastusta ja sen vaikutusta huippunopeuteen..?

Vituiks meni kyllä jako, tai ihan turha sellainen, mutta meni jo.

Avatar
chiarezza
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 20:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja chiarezza »

Savo kirjoitti:
V6 kirjoitti:tullessaan oli tehokkain 2 litrainen samaan aikaa tuli muistaakseni mazdan 16v samoilla tehoilla, eipä juuri muita tuohon aikaan.
Auto katalog Modellljahr 1988 kertoo Peugeot 405 MI16:sen tehoksi 158 hevosvoimaa (1905 cm3). Se on myös ensimmäinen kerta kun Alfan TS-moottori esiintyy siinä.
Pitääpä korjata tuota, Mi16:ssa on tasan 160hv, nimenomaan tuossa etuvetoisessa ja ei-katalysaattorimallissa. Huippujakin kelasi (kelaa edelleen) ihan kiitettävästi. Löytyy itseltäni siis tuollainen, hieman harvinaisemmilla varusteilla ja historialla.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Rolle kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Mitä tarkoitat panostamisella muotoiluun TS:n suhteen?
Ilmanvastusta ja sen vaikutusta huippunopeuteen..?
Sitä juuri, vaikka sillä täällä Suomessa ei olekkaan mitään merkitystä.

Enkä pidä seiskavitosta varsinaisesti kauniina, no ruman kauniiniina ehkä. Persoonallinen se kyllä on.

Itse pidän seiskavitosesta enemmän ilman levikkeitä. 90:sen 2.5 QV esimerkiksi on yksi tyylikkäimpiä seiskavitosia mitä tiedän. Tuma väri sopii siihen.

Käyttämäni numeroarvot ovat saksalaisesta Auto katalogista.

esc
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Tammi 2005, 18:16
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Viesti Kirjoittaja esc »

Mulla oli käytössä tollainen 16v GSi Kadett ja se oli vuosimallia 1988. Itseasiassa kyseinen yksilö oli ensimmäisiä. Samaan aikaan liikkeellä oli vain yksi muu 16v joka oli maahantuojan esittelyauto ja kiinnostuneita riitti ympärillä.

Koneessa oli muistaakseni 156 hp ja 202 nm vääntö. Tehdas lupasi 220 km/h ja 7.7s 0-100km/h. Tietääkseni lähes jokainen autolehti joka ko. auton testasi alitti ajan kiihtyvyydessä vakiorenkailla jotka olivat aivan hirveät Dunlopin 65 sarjan luistimet (auto suti vielä kolmosellakin).

Kaks päällä tollainen peli kulki 236 mittarin mukaan ja kiihtyi vielä hitaasti pienessä alamäessä mutta tuli kaistanvaihtajia eteen... En siis epäile valmistajan väitteitä. Auto pesi tullessaan about jokaisen jonka kanssa lähin viivalle mikä oli edes lähelle samaa hintaluokkaa. Esim Peugeot 205 1.9 GTi pysyi puolenautonmitan päässä vielä 120 km/h nurkille johtuen Peugeotin "huijatusta" 0-100 tavoittelusta mutta 180 km/h kohdalla se jäi jo noin 40 metriä.

Ajoin tuohon aikaan hyvin paljon erilaisia autoja ja mikään ei kyllä saanut samanlaista hymyä naamalle. Sanottakoon nyt kuitenkin, että vakiorengastus oli HUONO ja alusta kallisteli todella paljon joskin ajolinja säilyi. Siinä Peugeot vei voiton mikroautomaisella tuntumalla ja lähes nolla kallistelulla (ainakin ajamani yksilö).

Paras ajamani auto tuolta aikakaudelta oli ehdottomasti kuitenkin BMW M3 ja vertailuna oli Porschet, Corvetet, Sierra Cosworthit ym. heepelit.

/esc

PS.
En hirveästi pitänyt silloin käytössäni olleesta Alfa 75 2.0:sta. Alla oli tosin talvirenkaat mutta silti auto oli mielestäni huono :/
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alfa kuitenkin ketjulla ja 8 tulpalla. Ja on minusta noista kaunein kone. Noista ainoastaan Alfalla on karissut hymy huulille.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

90 kirjoitti:
V6 kirjoitti:tullessaan oli tehokkain 2 litrainen samaan aikaa tuli muistaakseni mazdan 16v samoilla tehoilla, eipä juuri muita tuohon aikaan.
mutta eikös 16V GSI kadett esitelty myös joskus vuonna -87/88 saksassa, suomeen taisi tosin tulla vasta joskus -89/90 korvilla..
Alfan uusi 148hv TS oli jo 87 vuonna 7femmassa ja korvasi vanhan 128 heppaisen. Samoihin aikoihin esiteltiin Mazda 626 GTi jossa samat tehot väännöt tosin huonommat. Opelix ilmesty 88 lopussa. Aikaeroa siis noin vuosi
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

chiarezza kirjoitti:Pitääpä korjata tuota, Mi16:ssa on tasan 160hv, nimenomaan tuossa etuvetoisessa ja ei-katalysaattorimallissa. Huippujakin kelasi (kelaa edelleen) ihan kiitettävästi. Löytyy itseltäni siis tuollainen, hieman harvinaisemmilla varusteilla ja historialla.
Vahvistan tämän. Isälläni oli ennen ekaa 156:sta juuri tuollainen katiton, 160 heppainen Mi. Se oli aikansa hienompia autoja (ja niitä viimeisiä hienoja Pösöjä ennen nykyistä läskilinjaa).
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mielestäni myös 406 on ihan nätti..nykyiset mallit todella syvältä..
405 mi16 on kyllä ihan kivakulkuinen peli sitä ei voi kieltää ja 80-lukuiseksi ihan onnistunut paketti.. :)

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

BMW 320 iS. Esitelty vuonna -88 (?). 192hp. Käsittääkseni moottori oli tehty M3 koneesta iskunpituutta lyhentämällä. Kori oli ihan regulaari E30. Taisi olla joku Italian erikoisversio. Verotussyistä moottori oli alle 2 litrainen.

Yksi myynnissä oleva osui silmiin.
http://eng.autoscout24.com/home/index/d ... roto=&zip=
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin