
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
P0430, Catalyst System Effiency Below Threshold (Bank 2). Uuseja koodeja pukkaa. Katalysaattorin liitosta paikkailtu (jotain valkoista pakkelia lyöty väliin), aiemmin korjaamolla tuollainen paikkailu havaittu. Vikokoodi nollattu, mutta saa nähdä onko uuden katalysaattorin vaihto edessä vai selviäisikö pelkillä tiivisteiden vaihdolla. Onkohan muilla kokemusta tästä vikakoodista. 

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
siis onko pakotiiviste p*skana vai missä sitä pakkelia on?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voi se vika olla itse katalysaattorissakin. Jos savut putken päästä mitattuna menee rajoihin, mutta antaa vikakoodia katin kunnosta, niin ecua voi huijata laittamalla pienen katalysaattorin jälkimmäisen lambdan ja pakoputken väliin.
Tämmöinen siis:


Tämmöinen siis:


- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tullut lueskeltua että saab ja ooppeli käyttää samaa konetta ku mulla toi 1.9 jtd 110kw malli.. kenen tekemä se on ja löytyykö tositteita kenelle se kunnia tai vähempikunnia kuuluu? Samainen kone lähtee vetämään vasta noin 2000rpm kohalla, onko normaalia? Jotenki tuntuu ettei taho olla alavääntöjä
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! 

-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Fiat-konsernin moottori. Ei se mikään alaväännön ihmekone ole ja vielä lisäkiusaa tekee pitkä ykkösvaihde, mut jotenkin muistikuva omasta 156:sta oli, että se vähän alempaa vetää.
Abarth 500 Esseesse
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Paras vääntöhän on suunnilleen 2000:n kohdalla ja 1500:n kierroksen paikkeilla tais olla noin puolet. Siitä voinee päätellä jotain. Fiatin kone, kuten m.sa yllä kertoi.
Itellä tuo sama kone Saabin nokalla. Siinä alaväännön heikkoutta ei niin vahvasti huomaa, kun on automaatti.
Itellä tuo sama kone Saabin nokalla. Siinä alaväännön heikkoutta ei niin vahvasti huomaa, kun on automaatti.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lohduttavaa kuulla
isällä sama kikotin ja on kyl pirteempi lähes joka kierroksella, voisko jotaim tarkastus kohteita olla?

Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Vaihtoehtoja on aika paljon. Ilmansuodatin tukkeessa, ilmamassamittari likainen, imusarja/EGR osasto karstassa, jne.
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
164 2.0
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
156 2.0 jts selespeed
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moro. Itsellä tällä hetkellä käynnissä pienehkö "perushuolto" 2.0 varttikutoseen, eli koko kone on murusina. Ja tyhmä kysymykseni onkin, että kannattaako alkuperäisiä n.276 tonttua ajettuja männän renkaita vaihtaa uusiin goetze merkkisiin renkaisiin. En kerinny viä mittaamaan rakotulkilla männän renkaan rakoa kun se on sylinterissä, mutta lähinnä ajattelin sitä, että pääseekö noilla orkkis renkailla pidemmälle kuin tarvike renkailla?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos tuonkin verran ajettu kone jo valmiiksi murusina on, niin samalla sinne hoonauksen jäljiltä uudet, oikean kokoiset renkaat laittaa, vaikka tarvikkeet ovatkin. Eikä haittaa ole alakerran laakerikierroksestakaan samalla purkamisella, kun kasaamaan joutuu kuitenkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkos kukaan keksinyt mitään konstia lopettaa tuo 156:n ovipahvien natina ja nitinä? Etenkin näin pakkasilla nuo takaovipahvit natisevat ikävästi 

- Satakolmikolmonen
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
164 2.0
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
156 2.0 jts selespeed
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ Ok. Runkolaakerit ja kankien laakerit menee vaihtoon koska olivat aika kuluneet ja naarmuiset.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^
Joku taisi laitella silikonia tai jotain ikkunatiivistenauhaa niihin laitoihin - sitten kun on uudet nastat (siis ne kiinnikkeet) ja lyö kiinni -> Tiiviste vääntää vastaan -> jatkuva jännitys, ei pääse elämään ihan niin paljoa.
Itselläni taas nitinää ja natinaa tulee TIHKUKYTKIMESTÄ (!?!"¤¤%#), se on siis varteen nähden aavistuken "löysä" ja tärinässä alkaa nitisemään todella ärsyttävästi. Tähän lie ainoa korjaus on uusi viiksi...?
Joku taisi laitella silikonia tai jotain ikkunatiivistenauhaa niihin laitoihin - sitten kun on uudet nastat (siis ne kiinnikkeet) ja lyö kiinni -> Tiiviste vääntää vastaan -> jatkuva jännitys, ei pääse elämään ihan niin paljoa.
Itselläni taas nitinää ja natinaa tulee TIHKUKYTKIMESTÄ (!?!"¤¤%#), se on siis varteen nähden aavistuken "löysä" ja tärinässä alkaa nitisemään todella ärsyttävästi. Tähän lie ainoa korjaus on uusi viiksi...?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vanha auto, nitisköön ja rämisköön
. Onneksi oma on kohtuu neutraali yksilö noilta osin ainakin toistaiseksi ja rasittavin helinä kuuluu ajoittain kattovalopaneelista.

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkohan ne täysin kunnolla kiinni?JMC kirjoitti:Onkos kukaan keksinyt mitään konstia lopettaa tuo 156:n ovipahvien natina ja nitinä? Etenkin näin pakkasilla nuo takaovipahvit natisevat ikävästi
Itse ainakin purin pelkääjän puolen kerran ja siel oli vääntynyt kiinnike (ei ollut osunut oikeaan paikkaan edellisen kasauksen yhteydessä).
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^kyllä niiden pitäis kiinni olla, kaiuttimia vaihtaessa laitoin uudet kiinnikkeet rikkinäisten tilalle ja katsoin että osuvat paikalleen.
Jotain tiivistettä oon sinne miettinytkin mutta en oo vielä löytänyt sopivaa.
Jotain tiivistettä oon sinne miettinytkin mutta en oo vielä löytänyt sopivaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oon korjannut omistani tuon natinan halvalla ja helpolla. Teippaa oveen joka kohtaa mihin verhoilu koskee ihan mailateippiä. Eli normaalia kangasteippiä. Verhoilu pysyy napakasti sitä vasten ja jos elää niin ei kuulu natinaa..
Abarth 500 Esseesse
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Kiitän, täytynee käydä heti huomenna hakemassa rulla 

- Raikka
- Viestit: 199
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kato semmoista läpinäkyvää esim; kivenisku suoja teippiä, ei pistä silmään niin pahasti sieltä oven reunasta ja helppo muotoilla/ venyttää oven muotoihin.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei muovipintainen teippi ehkä oo niin hyvää tähän kun voi aiheuttaa kitinää oven verhoilua vasten. Mailateippi on ihan hyvä, mut toki pitää asentaa siististi. Alareuna nyt ei näy mihkään vaikka vähän asentais leveämminkin.
Abarth 500 Esseesse
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tälle päivälle oli varattu katsastusaika duunin jälkeen. Aamulla kun rapsuttelin jäitä pois lasista niin näin että se motor control system failure vilkkui näytössä. Näkyi ehkä max 5 sekuntia siinä- sitten poistui. Miten toi auto voi tietää ton katsastuspäivän ja alkaa kiukuttelemaan aina silloin? Melko tarkkaan vuosi sitten oli viimeksi ongelmia
Ja että kannattaako sitä viedä näytille lainkaan? Käsittääkseni se haittaa jos se on siellä muistissa ja jos sen poistaa niin se ei mene läpi ennen kuin sillä on ajettu jonkin aikaa?
yllättäen deadline painaa päälle tänäkin vuonna
Ja että kannattaako sitä viedä näytille lainkaan? Käsittääkseni se haittaa jos se on siellä muistissa ja jos sen poistaa niin se ei mene läpi ennen kuin sillä on ajettu jonkin aikaa?
yllättäen deadline painaa päälle tänäkin vuonna

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^varmaan tullu pari starttia ja ajoa? Siellä ei välttämättä ole koodia päällä. Hyvä kun pääsisit tarkistamaan. Itellä teki ihan samaa, eikä koodia. Korjasin laittamalla STP Ultra 5 in1 kärmesöljyn pensan sekaan. Ei ole sen koommin herjannut. Toinen vaihtoehto on rikkinäinen puola.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös osatestien kesken ollessa oteta vaan tyhjäkäyntilambda putken päästä ym. ja se korjataan sillä?
Mut yleensä 200km ajoa riittää, eli nyt on syytä lähteä ruisailemaan
Mut yleensä 200km ajoa riittää, eli nyt on syytä lähteä ruisailemaan

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
no jtässän tapauksessa on selvintä, kun niitä osatestejä ei ruveta siellä konttorilla ihmettelemään. Joku puupää inssi hylkää mielellään. 

"puhun niin totta kuin osaan"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oletko yrittänyt mitata lambdaa jts-koneesta putken päästä?Aquatica kirjoitti:Eikös osatestien kesken ollessa oteta vaan tyhjäkäyntilambda putken päästä ym. ja se korjataan sillä?
Mut yleensä 200km ajoa riittää, eli nyt on syytä lähteä ruisailemaan

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Sen kun tietää, että sen ei pidäkään olla edes lähelle normaalia tyhjäkäynnillä ni onnistuu
Siinä Deltan allekirjottamassa lappusessahan se arvo on kerrottu, en muista mikä on.
Toki testeri voi olla mallia "haista paske", joka ei hyväksy mitään muuta kuin lambda = 1 - ja sitten on *pakko* hylätä (koska Trafi), kun lapussa lukee "HYLÄTTY".
Sen kun tietää, että sen ei pidäkään olla edes lähelle normaalia tyhjäkäynnillä ni onnistuu

Siinä Deltan allekirjottamassa lappusessahan se arvo on kerrottu, en muista mikä on.
Toki testeri voi olla mallia "haista paske", joka ei hyväksy mitään muuta kuin lambda = 1 - ja sitten on *pakko* hylätä (koska Trafi), kun lapussa lukee "HYLÄTTY".
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No näin oli viime vuonna. Tuota ei näe mistään että se osatesti on OK?palkus kirjoitti:no jtässän tapauksessa on selvintä, kun niitä osatestejä ei ruveta siellä konttorilla ihmettelemään. Joku puupää inssi hylkää mielellään.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Ei onnistu, eikä ole teltan lapussa mitään viitearvoja. Tyhjäkäynnillä ei ole lambdaohjausta joten ei sitä pysty putken päästä myöskään toteamaan. Teltan lapusta ei tuossa tilanteessa ole mitään iloa kun ei se oikeasti ota asiaan mitään kantaa.
Edit:
Teltan lappu siis puhuu nimenomaan tilanteesta jossa osatestit on suoritettu, suorittamattomiin testeihin se ei ota mitään kantaa.
Edit:
Teltan lappu siis puhuu nimenomaan tilanteesta jossa osatestit on suoritettu, suorittamattomiin testeihin se ei ota mitään kantaa.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 29 Joulu 2015, 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Testerillä näkee onko osatestit ok, muuten ei.SammyB kirjoitti:No näin oli viime vuonna. Tuota ei näe mistään että se osatesti on OK?palkus kirjoitti:no jtässän tapauksessa on selvintä, kun niitä osatestejä ei ruveta siellä konttorilla ihmettelemään. Joku puupää inssi hylkää mielellään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^
Pahus, muistin siis väärin mitä siellä oli. Mielikuva oli nimenomaa siitä, että lambda =! 1 jne. No, eipä ole tuota paljoa tarvittu...
Pahus, muistin siis väärin mitä siellä oli. Mielikuva oli nimenomaa siitä, että lambda =! 1 jne. No, eipä ole tuota paljoa tarvittu...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No just ton verran siellä sanotaan, että lambda ei ole 1.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No viisaammat voi selventää, mä ymmärsin että siinä konttorilla tehdään se osatesti joka kertoo senhetkisen toiminnan? Ja lapussa sanotaan että jos syklejä on tarpeeksi eikä ole vikoja (koodeja?), niin osatestit katsotaan tehdyksi. Eli voiko tuon ymmärtää, että vikakoodien puuttuminen riittävien syklien (200km?) jälkeen riittää, eikä konttorilla tehtävää osatestiä vaadita tai huomioida.
Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.
Olin tosin tyhjentänyt vikakoodit hiljattain, mutta ei tyssännyt siihenkään. En tiedä mistä tuon riittävät syklit näkee?
Lapussa siis lukee tarkalleen: EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny
Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.
Olin tosin tyhjentänyt vikakoodit hiljattain, mutta ei tyssännyt siihenkään. En tiedä mistä tuon riittävät syklit näkee?
Lapussa siis lukee tarkalleen: EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei ne kovin tiukkoja noissa aina ole.sämpy kirjoitti:Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.
Ei Alfa ole ainoa, mutta useimmissa autoissa onnistuu päästöjen mittaus tyhjäkäynnillä tai lambdaintegraattoritesti, mitkä kumpikaan ei onnistu JTS-156:ssa.
Lapussa lukee, että systeemi on kunnossa kun osatestit on suoritettu eikä vikakoodeja ole, jolloin "epänormaalista" lambda-arvosta ei tarvitse välittää, eli se infosisältö liittyy pelkkään poikkeavaan lambdaan. Katsastuksen kannalta se on siis liki täysin hyödytön, kun ei niitä päästöjä muutenkaan mitata tyhjäkäynnillä. Lappu ei ota mitään kantaa tilanteeseen jossa osatestit on kesken.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Luepa vielä kertaalleen. Siellä ei lue, että on kunnossa kun osatestit on suoritettu. Vaan että osatestit on suoritettu kun koodeja ei ole.
Ilmeisesti ainakin BMW:ssä tulee joissain malleissa sama tilanne että osatesti ei mene läpi koska lambdat ei toimi tyhjäkäynnillä tms.
Ilmeisesti ainakin BMW:ssä tulee joissain malleissa sama tilanne että osatesti ei mene läpi koska lambdat ei toimi tyhjäkäynnillä tms.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sanamuodot siinä paperissa on huonoja, mutta kyllä siinä sanotaan että systeemi on ehjä kun vikakoodeja ei ole ja osatestit on suoritettu. Lappu ei sano milloin osatestit on suoritettu, sen kertoo testeri.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Piti etsiä tuo lappu netistä. Siinä lukee että "EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny". Tuo lause on ihan turhaa diipadaapaa, koska noinhan asia on joka tapauksessa, eikä se tarjoa mitään tietoa. Sehän siis vain kertoo, että jos auto on ehjä niin osatestit menee läpi kun syklit on ajettu. Tilanteeseen jossa osatestejä on kesken tuo ei ota edelleenkään mitään kantaa.
Ihminen joka tuon on kirjoittanut ei ole osannut kirjoittaa, eikä lapusta löydy muuta hyödyllistä tietoa kuin tuo poikkeava lambda-arvo, jonka senkin tiedon tarpeellisuus on aika vähäinen.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... ttorit.pdf
Edit: oli tuolla näköjään viitattu myös tyhjäkäynnin seossuhteeseen vaikka edellä olin toista mieltä
No, se ei kuitenkaan auta, koska lambdatestin tarkoitus olisi todeta lambdan toiminta, mitä tuo ei kerro.
Ihminen joka tuon on kirjoittanut ei ole osannut kirjoittaa, eikä lapusta löydy muuta hyödyllistä tietoa kuin tuo poikkeava lambda-arvo, jonka senkin tiedon tarpeellisuus on aika vähäinen.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... ttorit.pdf
Edit: oli tuolla näköjään viitattu myös tyhjäkäynnin seossuhteeseen vaikka edellä olin toista mieltä

- Satakolmikolmonen
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
164 2.0
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
156 2.0 jts selespeed
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun pesee suuttimet ultraääni pesurilla, niin millä ne saa kuivattua sisältä? Onnistuuko paineilmalla?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pistetään vielä Trafin ohjeita kun tuli itsellekin näin selvitettyä asiaa
OBD-tarkastuksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
• vikamerkkivalon (MI-valo) tila, mikäli valon tila on aktiivinen ja se on mittalaitteesta saatavissa, (tulostettuna mittalaitteesta)
• selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa, (tulostettuna mittalaitteesta)
• selkokielinen tieto sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta, (tulostettuna mittalaitteesta)
• mikäli kaikkia osatestejä ei ole suoritettu, merkitään tieto lambdasäädön toiminnasta, kohdan 3. sen vaihtoehdon mukaan, josta lambdasäädön toiminta on selvitetty, seuraavasti:
1. Selkokielinen tieto siitä, että lambdaintegraattorin arvo vaihtelee
2. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten) lambdatunnistimen/lambdatunnistimien signaalin vaihtelusta
3. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien lambdatunnistimien lambda-arvon vaihtelusta
4. Mikäli mitään edellä mainituista lambdan säätöparametreista ei ole mahdollista tutkia, kirjataan selkokielinen tieto tästä ja lisäksi pakokaasuanalysaattorilla mitattu lambda-arvo tyhjäkäynnillä
Ja jatkeena:
Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörintänopeutta, lambda-arvoa tyhjäkäynnillä, lambda-arvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.
Tästä ymmärrän että osatesti saa flopata jos lambda-arvot on kohdillaan. Ja lapulla pystyy todistamaan että niiden ei tarvitse olla siellä missä oletetaan. Omalla konttorilla on silti edellytetty, että jonkinlainen lambda-arvo saadaan obd:n kautta. Vaikka tuossa neloskohdassa sanotaan että voidaan mitata putkestakin.
Itseasiassa tuolla sanotaan jopa:
Vaikka auton ja testilaitteen välille ei saada muodostettua tiedonsiirtoyhteyttä, voidaan auto hyväksyä OBD-testin osalta, mikäli MI-valo ei osoita auton päästöihin vaikuttavissa järjestelmissä olevan vikaa ja lambda-arvo tyhjäkäynnillä on sallituissa rajoissa. Tällöin opastetaan asiakasta toimittamaan auto huoltoon selvittämään, mistä yhteysongelma johtuu ja annetaan mukaan internet osoitteesta www.ake.fi/obd löytyvä AKEn tiedote yhteysongelmasta.
OBD-tarkastuksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
• vikamerkkivalon (MI-valo) tila, mikäli valon tila on aktiivinen ja se on mittalaitteesta saatavissa, (tulostettuna mittalaitteesta)
• selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa, (tulostettuna mittalaitteesta)
• selkokielinen tieto sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta, (tulostettuna mittalaitteesta)
• mikäli kaikkia osatestejä ei ole suoritettu, merkitään tieto lambdasäädön toiminnasta, kohdan 3. sen vaihtoehdon mukaan, josta lambdasäädön toiminta on selvitetty, seuraavasti:
1. Selkokielinen tieto siitä, että lambdaintegraattorin arvo vaihtelee
2. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten) lambdatunnistimen/lambdatunnistimien signaalin vaihtelusta
3. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien lambdatunnistimien lambda-arvon vaihtelusta
4. Mikäli mitään edellä mainituista lambdan säätöparametreista ei ole mahdollista tutkia, kirjataan selkokielinen tieto tästä ja lisäksi pakokaasuanalysaattorilla mitattu lambda-arvo tyhjäkäynnillä
Ja jatkeena:
Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörintänopeutta, lambda-arvoa tyhjäkäynnillä, lambda-arvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.
Tästä ymmärrän että osatesti saa flopata jos lambda-arvot on kohdillaan. Ja lapulla pystyy todistamaan että niiden ei tarvitse olla siellä missä oletetaan. Omalla konttorilla on silti edellytetty, että jonkinlainen lambda-arvo saadaan obd:n kautta. Vaikka tuossa neloskohdassa sanotaan että voidaan mitata putkestakin.
Itseasiassa tuolla sanotaan jopa:
Vaikka auton ja testilaitteen välille ei saada muodostettua tiedonsiirtoyhteyttä, voidaan auto hyväksyä OBD-testin osalta, mikäli MI-valo ei osoita auton päästöihin vaikuttavissa järjestelmissä olevan vikaa ja lambda-arvo tyhjäkäynnillä on sallituissa rajoissa. Tällöin opastetaan asiakasta toimittamaan auto huoltoon selvittämään, mistä yhteysongelma johtuu ja annetaan mukaan internet osoitteesta www.ake.fi/obd löytyvä AKEn tiedote yhteysongelmasta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
silloin kun nämä obd tutkimiset katsastuksessa tuli käyttöön, niin ensin hylättiin ehjiä autoja urakalla, kunnes tuli nuo yllämainut "lievennykset" testiin. Edelleen olen sitä mieltä, että jos jtässän osatesteissä on jotain, niin sitten katsuri, jollei muuta keksi, niin mittaa sen tyhjäkäynnin arvon putken päästä ja jos se on selvästi laihalla, kuten lapussa seisoo niin leima ja jos lambda yksi, niin hylky (sekin lapussa). Tuo lappu on "vapaudut vankilasta" jos ei vikakoodeja ja päästöt kierroksilla ok IMO. Säätölambdat saa heräämään kyllä siten , että testeri hyväksyy, laittamalla pykälän päälle ja hieman kytkintä nostaen. Ei konelan mies olisi tommosta rustannut ilman syytä. Eihän tuolla klapulla ole mitään tarkoitusta muuten ( päästöt mitataan vain kierroksilla normisti+obd)
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tämä ei ole ohjeen hengen eikä kirjaimen mukaista. Ohje nimenomaan sanoo, että säätölambdan toiminta täytyy varmistaa, ja se ei onnistu jts-koneella tyhjäkäynnillä. Oikea toimintahan tuossa on se, että tyhjäkäynnillä mennään laihaseostoiminnolla open loopissa ja noin 1500 kierroksesta ylöspäin stökiometrisellä seoksella closed loopissa. Tämä sinänsä on helppo todeta, mutta kun missään ei sanota että se on noin, niin mistäpä leimallakaan osaisivat tuon mukaan toimia.palkus kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä, että jos jtässän osatesteissä on jotain, niin sitten katsuri, jollei muuta keksi, niin mittaa sen tyhjäkäynnin arvon putken päästä ja jos se on selvästi laihalla, kuten lapussa seisoo niin leima ja jos lambda yksi, niin hylky (sekin lapussa).
Saa, mutta silloinhan tuloksena on "virheelliset" arvot. Olen minäkin noin auton kerran katsastanut kun oikein tekeminen on liki mahdotonta kun Konelan mies ei ole osannut kirjoittaa paperiinsa että miten auto oikeasti toimii.palkus kirjoitti:Säätölambdat saa heräämään kyllä siten , että testeri hyväksyy, laittamalla pykälän päälle ja hieman kytkintä nostaen.
Lappu kertoo vain sen, että tyhjäkäynnillä lambda ei ole 1, vaan kone käy laihalla. Kertoo siis hyvin vähän.palkus kirjoitti:Ei konelan mies olisi tommosta rustannut ilman syytä. Eihän tuolla klapulla ole mitään tarkoitusta muuten ( päästöt mitataan vain kierroksilla normisti+obd)
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 06 Syys 2013, 20:07
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99 (purkautuu)
Volvo V40 D2 -14
Nissan Sunny B11 Van 1.5T -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156 V6 jakohihna vaihtumassa, alemmassa-edemmässä rullassa on se tilanne että kuusiokolo on valmiiksi pyöristetty ja jotenkin onnistuttu kuitenkin kiristämään tai sitten jätetty vaihtamatta. Kuusiokolopultissa on "venäläisen jakoavaimen" jälkiä (ainakin yksi ura reunassa), jotain valkoista ainetta kuusiokolon pohjalla. Olisko muita jippoja millä tuollaisen saisi avattua kone paikallaan? Huomenna yrittelemään, melko ahdas paikka siis...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nylppääntyneiden pulttien avaamiseen on siihen pultin ulkoreunaan pureutuvia irrotushylsyjä, niissä on sisällä terävä kierre joka siihen tarttuu. Sekavasti selitetty
No, semmoisella kuitenkin irtoaa aika hyvin jos vaan sattuu olemaan sopivaa kokoa. Noita löytyy vaikka Biltemasta.

No, semmoisella kuitenkin irtoaa aika hyvin jos vaan sattuu olemaan sopivaa kokoa. Noita löytyy vaikka Biltemasta.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toi taitaa olla semmoinen paikka ettei tommosella hylsyllä pääse, kanta on upotettu laakerin sisään. Saisko sinne lyötyä jonkun torx-hylsyn, jolla sais pitoa kuusiokolon reunoista? Ahdas paikka, mut jos ottaa ylätuen irti ja kampeaa konetta kuskin puolelle niin saisko tarpeeksi lisätilaa?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
grunertee kirjoitti:156 V6 jakohihna vaihtumassa, alemmassa-edemmässä rullassa on se tilanne että kuusiokolo on valmiiksi pyöristetty ja jotenkin onnistuttu kuitenkin kiristämään tai sitten jätetty vaihtamatta. Kuusiokolopultissa on "venäläisen jakoavaimen" jälkiä (ainakin yksi ura reunassa), jotain valkoista ainetta kuusiokolon pohjalla. Olisko muita jippoja millä tuollaisen saisi avattua kone paikallaan? Huomenna yrittelemään, melko ahdas paikka siis...
Kunnon painajainen..tää vie jakorempasaa kiistatta eniten aikaa. Jos muu ei auta niin dremel tai vinku lienee paras ratkaisu. Eli kannan hionta kokonaan pois.
Abarth 500 Esseesse
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ääh, normiväljä ylätukivarressa 

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En tiedä tuoko tämä lisäarvoa kellekään, mutta: eilen illalla luin kotona vikakoodit, joita ei ollut. Aamulla ajoin konttorille ja kaikki oli ok, paitsi alapallonivel tulee vaihtaa ja tuulilasisämpy kirjoitti:No viisaammat voi selventää, mä ymmärsin että siinä konttorilla tehdään se osatesti joka kertoo senhetkisen toiminnan? Ja lapussa sanotaan että jos syklejä on tarpeeksi eikä ole vikoja (koodeja?), niin osatestit katsotaan tehdyksi. Eli voiko tuon ymmärtää, että vikakoodien puuttuminen riittävien syklien (200km?) jälkeen riittää, eikä konttorilla tehtävää osatestiä vaadita tai huomioida.
Hylätynhän se osatesti antoi, mutta ei se katsastusta estänyt. Ei Alfa ole ainoa auto jossa on näin.
Olin tosin tyhjentänyt vikakoodit hiljattain, mutta ei tyssännyt siihenkään. En tiedä mistä tuon riittävät syklit näkee?
Lapussa siis lukee tarkalleen: EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^
Ja kannattaa välttää Mapcoa. Ne ei kestä
Toki, ainahan se on *mahdollista* vaihtaa pelkkä nivelkin, mutta työmäärä on ehkä 200x sen mitä koko tukivarren vaihtamiseen ja kuitenkin ne puslat paukahtaa seuraavaksi...
Ja kannattaa välttää Mapcoa. Ne ei kestä

Toki, ainahan se on *mahdollista* vaihtaa pelkkä nivelkin, mutta työmäärä on ehkä 200x sen mitä koko tukivarren vaihtamiseen ja kuitenkin ne puslat paukahtaa seuraavaksi...