Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Aikas hurjan näköinen suodatin Joutuiko puskurin ottaan pois et sait vaihdettua?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla oli vielä pahempi kun murtui käsiin pois ottaessa.. Huonoin paikka suodattimelle ikinä.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
banditbusa kirjoitti:^ Aikas hurjan näköinen suodatin Joutuiko puskurin ottaan pois et sait vaihdettua?
Ei tarvi, mut pohjalevy pitää. Mulla oli umpio alareunasta irti niin sen kiinnittämiseksi oli puskuri irroitettava.
Abarth 500 Esseesse
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaihtoon riittää että tunkkaa oikean kulman ylös ja avaa panssaria oikealta niin että se roikkuu sopivan alhaalla sitten vaan putsarin kotelon kansi pohjasta auki. Ruuvit kannattaa avata varovasti koska pyörähtävät helposti poikki. Samaa paskaa kuin 156 kotelon ruuvit. Ongelma taitaa olla se että kansi on pohjassa ja kun se vittumainen saada kohdilleen niin se jää helposti raolleen jos tekee yhellä silmällä huolimattomasti.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Paljonko näissä kuuluu olla latausjännite akulta mitattuna?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu, pohjalevy pitää. Oon mutaman kerran sen suotimen vaihtanu, aattelin vain et onko dieselissä hankalampi kuin bensakoneessa, kun sulla oli puskuri pois.m.sa kirjoitti:banditbusa kirjoitti:^ Aikas hurjan näköinen suodatin Joutuiko puskurin ottaan pois et sait vaihdettua?
Ei tarvi, mut pohjalevy pitää. Mulla oli umpio alareunasta irti niin sen kiinnittämiseksi oli puskuri irroitettava.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun vaihdoin laturin hiilet silloin mittasin, mulla oli muistaakseni 13,78 volttiakovan onnen soturi kirjoitti:Paljonko näissä kuuluu olla latausjännite akulta mitattuna?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla obd:n kautta näytti 13.2 ja akulta mitattuna 13.7, vois ehkä olla enemmänkinbanditbusa kirjoitti:Kun vaihdoin laturin hiilet silloin mittasin, mulla oli muistaakseni 13,78 volttiakovan onnen soturi kirjoitti:Paljonko näissä kuuluu olla latausjännite akulta mitattuna?
Millä kilometrimäärällä näistä on suunnilleen laturit hajonnu?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Laturin hajoamisesta en tiedä, mut hiilet oli multa loppu tossa 150tkm kohdalla. Tiedossa ei ainakaan ole et olis laturia mun autoon vaidettu nyt mittarissa 160tkm.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14 Loka 2015, 18:18
- Car(s): Gtv, 75, 156 ja Mito useita, Brera
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Porissa Selivaaraa voin suositella. Iso pulju, maalaa vuodessa 1500 autoa, lisäksi laatu ja hinta kohdallansa. Itse maalautin viimeksi Breran molemmat kyljet ja konepellin, hinta 1300 E Yleensä työ kestää siellä noin viikon koska tosiaan iso pulju. Maalaamon tiloista löytyy lisäksi autovuokraamo, joten korvaava kuljin löytyy helposti. Tv.Vanha welhoShuttle kirjoitti:Nyt on pakko kysäistä; paljon ihmisillä on maksanut tuo maalausoperaatio takaovien ja lokarien kohdalta, johon vuosien saatossa on tullut kivisuihkua? Itselläni Grigio Titaniossa on kymmenen vuoden jälkeen aika heikossa hapessa maali noilta osin, joten ajattelin josko sen maalattavaksi veisi jossain Turun seudulla. Tietty jos tietää Varsinais-Suomi/Satakunta akselilla laadukasta jälkeä tekevää automaalaria, saa myös vinkata. Laadusta voi maksaa mielellään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Viimeksi filtteriä vaihdettaessa ei meinattu millään saada kotelon kantta takasin kiinni. Ruuvit ei vaan pitäneet. Sitten huomattiin että ruuvit olikin syöneet muovia ja kaivettiin jostain laatikon pohjalta muutama sentin pitempi ruuvi joilla saatiin kansi pysymään kiinni. Tarttiskin etsiä lisää sopivia ruuveja että saisi seuraavalla kerralla vaihdettua ne kaikki.jkk kirjoitti:Vaihtoon riittää että tunkkaa oikean kulman ylös ja avaa panssaria oikealta niin että se roikkuu sopivan alhaalla sitten vaan putsarin kotelon kansi pohjasta auki. Ruuvit kannattaa avata varovasti koska pyörähtävät helposti poikki. Samaa paskaa kuin 156 kotelon ruuvit. Ongelma taitaa olla se että kansi on pohjassa ja kun se vittumainen saada kohdilleen niin se jää helposti raolleen jos tekee yhellä silmällä huolimattomasti.
Il nero era bellissimo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vastauksesta ja kiitoksia muillekin. Täytyy varmaan sijoittaa tuo touhutonni maalaushommiin ni johan auto näyttää hyvältä. Itse suunnittelin jos tuon ajoittaisi keväälle/kesälle ni ei nastat söisi samantien hyvää jälkeä piloille.Vanha welho kirjoitti:Porissa Selivaaraa voin suositella. Iso pulju, maalaa vuodessa 1500 autoa, lisäksi laatu ja hinta kohdallansa. Itse maalautin viimeksi Breran molemmat kyljet ja konepellin, hinta 1300 E Yleensä työ kestää siellä noin viikon koska tosiaan iso pulju. Maalaamon tiloista löytyy lisäksi autovuokraamo, joten korvaava kuljin löytyy helposti. Tv.Vanha welhoShuttle kirjoitti:Nyt on pakko kysäistä; paljon ihmisillä on maksanut tuo maalausoperaatio takaovien ja lokarien kohdalta, johon vuosien saatossa on tullut kivisuihkua? Itselläni Grigio Titaniossa on kymmenen vuoden jälkeen aika heikossa hapessa maali noilta osin, joten ajattelin josko sen maalattavaksi veisi jossain Turun seudulla. Tietty jos tietää Varsinais-Suomi/Satakunta akselilla laadukasta jälkeä tekevää automaalaria, saa myös vinkata. Laadusta voi maksaa mielellään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei suodattimen paikka välttämättä huono ole, on vaan huonosti (jälleen) suunniteltu ne vedenpoistot kotelon pohjaan + ilmanotto taitaa vetää aika raakasti keskeltä keulaa vettä sisään. Sehän alhaalla olevassa suodattimessa ON huono että kaikki vesi valuu alamäkeen, se pitää saada tehokkaasti pois.quppe kirjoitti:Mulla oli vielä pahempi kun murtui käsiin pois ottaessa.. Huonoin paikka suodattimelle ikinä.
Itse tuunasin ylimääräisen vedenpoiston ihan suodattimen alimpaan osaan, missä niitä nyt ei ole. Lätäkössä makaava tarvikesuodatin oli minullakin ollut ihan räjähtämisen partaalla.
Viimeksi kun kurkkasin niin se uusi vedenpoisto näytti toimivan, kun taas kuvassa näkyvät alkuperäiset pohjan nurkassa oli kuivana.
Eli pieni reikä ihan tuon pohjan keskellä olevan ovaalin laitaan. Liian keskelle jos tekee niin vetää siitä sitten ilman suodattimen ohi.
- Liitteet
-
- 35.JPG
- (9.9 KiB) Tiedosto ladattu 7579 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkos 159 Base järjestelmäs samanlaista kikkaa kuin 156 bosessa???
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jahas, 2,4 JTDm latausjännite tyhjäkäynnillä 12,6 v ja 3000 rpm 13,4 v. Saa ilmeisesti valmistautua laturin vaihtoon. Viimeaikoina olen huomannut käynnistäessä matalilla kierroksilla outoa tärinää/kolinaa, poistuu lämmetessä. Voisiko tämä liittyä laturiin/vapaakytkimeen?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kävin mittailujen jälkeen ajamassa n. 10 kilometrin lenkin, jonka jälken latasi tyhjäkäynnillä 14,2 v. Alkaa ajatus vapaakytkimen lähiaikoina tapahtuvasta laukeamista tuntumaan todennäköiseltä, myös konehuoneen tärinä voisi mielestäni viitata vapaakytkimen aiheuttamaan remmin pomppimiseen.Raikkoo kirjoitti:Jahas, 2,4 JTDm latausjännite tyhjäkäynnillä 12,6 v ja 3000 rpm 13,4 v. Saa ilmeisesti valmistautua laturin vaihtoon. Viimeaikoina olen huomannut käynnistäessä matalilla kierroksilla outoa tärinää/kolinaa, poistuu lämmetessä. Voisiko tämä liittyä laturiin/vapaakytkimeen?
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko joku optimoinut 2,4 jtdm q-tronic laatikossa? Onko murheita ollut tai tms?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse itselleni vastaten; turbon voi irroittaa ilman isompia purkuja.
- Liitteet
-
- 20151224_024300-240x427.jpg
- (35.11 KiB) Tiedosto ladattu 6953 kertaa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja pitäskös tuo pakopuolen simpukka irrota ilman isoa väkivaltaa?
- Liitteet
-
- 20151224_042835-800x450.jpg
- (83.19 KiB) Tiedosto ladattu 6939 kertaa
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko joku optimoinut 2,4 jtdm q-tronic laatikolla? Onko murheita ollut tai tms?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olen laitattanut "karalan"ohjelman, eikä ole ollut mitään ongelmia. Öljyt kuitenkin lootaan vaihdettu, 200tkm ajettu.
Ei ole säälitty eikä säälitä, heikko mikä ei kestä. Ohjelman kanssa ajeltu noin vuoden verran ja 10tkm.
Ei ole säälitty eikä säälitä, heikko mikä ei kestä. Ohjelman kanssa ajeltu noin vuoden verran ja 10tkm.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ohjelmalla ajettu 20 tkm, ei ongelmia ja kulutus pienempi.. ei ehkä tähän kuuluvasta ketjusta lainaten,aina on oikea pykälä sisässä.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
132 Coupe kirjoitti:Ohjelmalla ajettu 20 tkm, ei ongelmia ja kulutus pienempi.. ei ehkä tähän kuuluvasta ketjusta lainaten,aina on oikea pykälä sisässä.
Paljonkin tehoja nostettu? Olen saanut sen käsityksen ettei laatikko kestä kasvavaa tehoa/vääntöä..
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^koskeeko enemmän m32 kakkalootaa mitä on pikkudieseleissä ja bensoissa?
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
F40-aski kestää ilmeisesti varsin hyvin, ainakin oman kokemuksen perusteella ja netistä luettuna. Tuo M32 taas on eri juttu. Mutta taisi olla niin, että niissä taisi olla tehtaalta asti vikaa. Eli särkymiset johtunevat siitä, ei niinkään lisätehoista?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Manuaalien kohdalla varsin totta, mutta Venomiksen auto on avtomag, jonka kesto on hälle nyt kysymysmerkki.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aisinin TF 80 SC:n laatikon kestävyydestä voi kysellä vaikkapa Volvolla ajelevilta taksikuskeilta. Viisaammat ovat itselleni kertoneet, että tuo on ihan paska loota.
Toisaalta, kun olen aihetta googlannut, laatikkoa on valmistettu miljoonia, eikä ainakaan 159:n kanssa ole juurikaan huonoja kokemuksia. Mielestäni paras vaihteisto ko. autoon.
Omalla Qtronicilla Karalan softan kanssa ajettu viitisen vuotta ilman ongelma. Ei tosin vastaa Venomiksen kysymyksen, koska pikkulohko kyseessä. Varsinkin alavääntö jää vielä vaatimattomaksi verrattuna vitosdieseliin, vaikka pirteästi kulkeekin. Kevyempi keula kääntyy toki mutkiin ihan eri lailla, mutta sehän on sitten kokonaan toinen juttu.
Käsittääkseni vitosdieselistä oli tehtaalta loppupeleissä kaksi eri viritysvaihtoehtoa, 210 hp -versio manuaalina ja 200 hp automaatille. Jälkimäisessä myös alakierrosten vääntö oli heikompi, maksimivääntö 400 Nm löytyi vasta 2000 rpm:ssä, kun tehokaammassa koneessa jo 1500:ssa. Olisiko ollut juurikin laatikon kestävyyden varmistamiseksi. Aisin lupasi laatikon kestävän 440 Nm.
Toisaalta, kun olen aihetta googlannut, laatikkoa on valmistettu miljoonia, eikä ainakaan 159:n kanssa ole juurikaan huonoja kokemuksia. Mielestäni paras vaihteisto ko. autoon.
Omalla Qtronicilla Karalan softan kanssa ajettu viitisen vuotta ilman ongelma. Ei tosin vastaa Venomiksen kysymyksen, koska pikkulohko kyseessä. Varsinkin alavääntö jää vielä vaatimattomaksi verrattuna vitosdieseliin, vaikka pirteästi kulkeekin. Kevyempi keula kääntyy toki mutkiin ihan eri lailla, mutta sehän on sitten kokonaan toinen juttu.
Käsittääkseni vitosdieselistä oli tehtaalta loppupeleissä kaksi eri viritysvaihtoehtoa, 210 hp -versio manuaalina ja 200 hp automaatille. Jälkimäisessä myös alakierrosten vääntö oli heikompi, maksimivääntö 400 Nm löytyi vasta 2000 rpm:ssä, kun tehokaammassa koneessa jo 1500:ssa. Olisiko ollut juurikin laatikon kestävyyden varmistamiseksi. Aisin lupasi laatikon kestävän 440 Nm.
TTi
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä kumilärpäke tuolla on? Kauempaa otetussa kuvassa näkyy paikka suurinpiirtein ja lähempää otetussa kuvassa tarkka kohta. Ihmettelin kun lerppuu siellä miten sattuu, ei siis tunnu olevan varsinaisesti kiinni, vaan saa heiluteltua ja työnnettyä sisäänpäin.
Autohan on 2.4jtdm.
Autohan on 2.4jtdm.
- Liitteet
-
- Bimage1.jpeg
- (71.59 KiB) Tiedosto ladattu 6275 kertaa
-
- Bimage3.jpeg
- (46.52 KiB) Tiedosto ladattu 6275 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ronki auki vaan.
Se on vedenpoisto tuolta tuulilasin alla olevasta kaukalosta.
Se on vedenpoisto tuolta tuulilasin alla olevasta kaukalosta.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitä olette tehoja ottanut ulos q-tronicist? (2.4jtdm)
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko 159:n elektroniikalle terveellistä ladata akkua irrottamatta auton kaapeleita? Motomaatin testerin mielestä akku on ok, mutta kaipaisi kunnon varausta.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuskinpuoleinen takaoven ulkokahva avaa oven vain raolleen eli kliimaksi jää tulematta. Sisäkahva skulaa normaalisti. Maalaanko auton kilikalilla vihreäksi ja ajan mereen?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vähän riipuen millä lataat, ei se pidennä eikä lyhennä sähköjen elinikää:Monza kirjoitti:Onko 159:n elektroniikalle terveellistä ladata akkua irrottamatta auton kaapeleita? Motomaatin testerin mielestä akku on ok, mutta kaipaisi kunnon varausta.
http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/faq -> asennus -> yleistä
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, lähinnä kiinnostaa juuri tuo, että tykkääkö joku auton komponentti kyttyrää akkulaturista tulevalle jännitemuodolle. Yksi CTEK, tosin vanhempi, löytyy talosta ja sitä ajattelin käyttää. Tuollaista perinteistä "peltistä" akkulaturia 80-90 luvulta en ajatellut tarjota kaapelit kiinni. Sitten olisi vielä yksi Optimate4, mikä osaa ladata can väyläistä mopoa 12V ulostulotökkelistä, mutta se saanee toimia vain tuossa tehtävässä.JiiTeeÄssä kirjoitti:Vähän riipuen millä lataat, ei se pidennä eikä lyhennä sähköjen elinikää:Monza kirjoitti:Onko 159:n elektroniikalle terveellistä ladata akkua irrottamatta auton kaapeleita? Motomaatin testerin mielestä akku on ok, mutta kaipaisi kunnon varausta.
http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/faq -> asennus -> yleistä
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Kerran korjaamosetä avautui minulle siitä että olin ladannut akkua vain miinusnapa irti (siinä on se pikaliitin) että olin saanut auton korjaamolle asti laturin vaihtoon. Tosin lienee selittelyä kun eivät osanneet herätepiuhan liitintä oikein päin kiinni ja latausvalo paloi aina vain.
Mutta tuota olen joskus miettinyt että voisiko olla vinha perä jos näin tekee, mielestäni pikaliitin saisi kyllä olla plussajohdossa?
Mutta tuota olen joskus miettinyt että voisiko olla vinha perä jos näin tekee, mielestäni pikaliitin saisi kyllä olla plussajohdossa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos toinen napa on ladattavan akun ja auton sähköjärjestelmän väliltä irti, niin virtapiiri auton suuntaan on poikki eikä se laturin jännite pääse auton sähköjärjestelmään asti, ellei laturi anna jotain todella mystisiä (kovajännitteisiä ja/tai kovatajuuksisia) pulsseja joilla mennään hyppysähkön puolelle ja jotka eivät välttämättä tekisi hyvää sille akullekaan. Saa esittää kilpailevan teorian, mutta mielelläni kuulisin myös jotain fysiikan perusteita.
Tästä päästään siihen että sillä, kumpi napa akusta on irti, ei sinänsä ole sähköteknisesti merkitystä - kumman tahansa ollessa irti virtapiiri on poikki eikä akku tuo sinne enää potentiaalieroa eli jännitettä. Miinusnavan irroittaminen ainoana ja ekana tulee siitä, että kun auton kori on tyypillisesti maapiste ja siinä miinusnavassa kiinni, niin miinuskaapelin kiinni ollessa esim. työkalu korin tai moottorin ja plusnavan välillä on todella ikävä idea.
Minä en ole ikinä osannut pelätä akun lataamista sen kiinni ollessa, mutta on toki totta, että jos auton sähköjärjestelmä on herkkä häiriöille ja vanhassa laturissa ei kummoisia suodatuksia ja jännitteen tasauksia ole, niin voihan siinä joku ikävä piikki onnistua tekemään tuhojaan vaikka akku melko hyvin tasausta ja suodatusta suorittaakin. Tuotahan ei sinänsä olisi paha rasti suodattaa lisää nopeilta piikeiltä varmuuden vuoksi, mutta se miinusnavan pikaliittimen irrotus on myös käytännössä hyvin simppeli ja varsin riittävä ratkaisu, kunhan piuhan kääntää sen verran sivuun tai laittaa muovin tms väliin ettei kontaktia pääse vahingossa syntymään.
Tästä päästään siihen että sillä, kumpi napa akusta on irti, ei sinänsä ole sähköteknisesti merkitystä - kumman tahansa ollessa irti virtapiiri on poikki eikä akku tuo sinne enää potentiaalieroa eli jännitettä. Miinusnavan irroittaminen ainoana ja ekana tulee siitä, että kun auton kori on tyypillisesti maapiste ja siinä miinusnavassa kiinni, niin miinuskaapelin kiinni ollessa esim. työkalu korin tai moottorin ja plusnavan välillä on todella ikävä idea.
Minä en ole ikinä osannut pelätä akun lataamista sen kiinni ollessa, mutta on toki totta, että jos auton sähköjärjestelmä on herkkä häiriöille ja vanhassa laturissa ei kummoisia suodatuksia ja jännitteen tasauksia ole, niin voihan siinä joku ikävä piikki onnistua tekemään tuhojaan vaikka akku melko hyvin tasausta ja suodatusta suorittaakin. Tuotahan ei sinänsä olisi paha rasti suodattaa lisää nopeilta piikeiltä varmuuden vuoksi, mutta se miinusnavan pikaliittimen irrotus on myös käytännössä hyvin simppeli ja varsin riittävä ratkaisu, kunhan piuhan kääntää sen verran sivuun tai laittaa muovin tms väliin ettei kontaktia pääse vahingossa syntymään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toisaalta haluaisin välttää virtojen katkaisua autosta, mistä näistä taas tietää mitä kaikkea siitä seuraa. Radiosta häviää kanavat, BlueMe hukkaa paritukset, ECU resetoituu johonkin limp modeen, ajotietsikka alkaa puhua Italiaa, ajonesto tekee totaalitenän, jne.Polforea kirjoitti: Minä en ole ikinä osannut pelätä akun lataamista sen kiinni ollessa, mutta on toki totta, että jos auton sähköjärjestelmä on herkkä häiriöille ja vanhassa laturissa ei kummoisia suodatuksia ja jännitteen tasauksia ole, niin voihan siinä joku ikävä piikki onnistua tekemään tuhojaan vaikka akku melko hyvin tasausta ja suodatusta suorittaakin. Tuotahan ei sinänsä olisi paha rasti suodattaa lisää nopeilta piikeiltä varmuuden vuoksi, mutta se miinusnavan pikaliittimen irrotus on myös käytännössä hyvin simppeli ja varsin riittävä ratkaisu, kunhan piuhan kääntää sen verran sivuun tai laittaa muovin tms väliin ettei kontaktia pääse vahingossa syntymään.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei mulla ainakaan tapahtunut mitään noista 159:ssä kun vaihdoin akun. No blue&me ei oo käytössä. Kellon aika ja päiväys piti asettaa uusiksi. TBihin vaihdoin akun niin ettei jännite hävinnyt..samaa koitin jtdmssä mutta piuha irtos kesken asennuksen niin lopulta olis ollu sama vaikka en olisi kikkaillut yhtään vaan vaihtanu perinteiseen tyyliin...no trippi meni nollille. Mut kyllähän se toki on käyttäjän kannalta mukavampi vaihtaa akku niin ettei jännite häviä.
Abarth 500 Esseesse
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omaani oon ladannu cetekillä ja oli vielä akun elvytystoiminto päällä. Ei siitä mitään seurauksia koitunu, tosin väylä oli sammuneena kokoajan kun laturi oli kiinni.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se on hyvä että tämä Alfa Romeo laatu pysyy tasaisena vuosikymmenestä ja mallista toiseen, eli kun pakkanen menee alle -10C, niin ohjaustehostimen pumppu alkaa ujeltaa. Kaksi kysymystä:
1. Mitä nestettä sinne voi lisätä, jos on vähissä? Lienee alkuperäiset kierrossa.
2. Jos vaihtaisi koko ojaustehostimen nesteen, niin mikä toimii myös pakkasessa?
1. Mitä nestettä sinne voi lisätä, jos on vähissä? Lienee alkuperäiset kierrossa.
2. Jos vaihtaisi koko ojaustehostimen nesteen, niin mikä toimii myös pakkasessa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näinköhän 159:ssä on myös sama juttu, kuin 156:ssa - eli Valvolinen liruilla hiljaisempi?
Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.
Joka tapauksessa, eipä nuo nesteet kovin paljoa maksa niin hyvin ne vois vaihtaa vaikka kerran vuodessa. Eipä siitä mitään haittaakaan ole.
**
PS.
Luokitukset varmasti lukee manuaalissa ym. joten en enempiä ota kantaa, mutta kovan kylmäkeston ATF:t on pääsääntöisesti hyviä - kunhan niitä vaan saa käyttää.
Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.
Joka tapauksessa, eipä nuo nesteet kovin paljoa maksa niin hyvin ne vois vaihtaa vaikka kerran vuodessa. Eipä siitä mitään haittaakaan ole.
**
PS.
Luokitukset varmasti lukee manuaalissa ym. joten en enempiä ota kantaa, mutta kovan kylmäkeston ATF:t on pääsääntöisesti hyviä - kunhan niitä vaan saa käyttää.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taidan olla pervo tai kuuro, mutten ole ujellusta kuullut. Tosin alfoja ollut vasta vajaa kuusi vuotta.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Valvolinea tehostimeen, ja paluusihdin tarkistus.
Mutta onko kukaan vielä selvittänyt miksi -20c ja kylmemmällä jos ei joka päivä 159 ole liikenteessä, niin saa varautua täristelevään käyntiin aamun ensimmäisellä ajokerralla?
Eli tuntuu kuin yksi sylinteri olisi poissa pelistä, tai on puhuttu että jäykistyykö moottorin tukityynyt pakkasella (ovat nestevaimennettuja?)
Oma uusi suosikkiteoria: kaksoismassa vauhtipyörä jäätyy jumiin ja muuttuu yksöis massaiseksi tjms.
Mutta onko kukaan vielä selvittänyt miksi -20c ja kylmemmällä jos ei joka päivä 159 ole liikenteessä, niin saa varautua täristelevään käyntiin aamun ensimmäisellä ajokerralla?
Eli tuntuu kuin yksi sylinteri olisi poissa pelistä, tai on puhuttu että jäykistyykö moottorin tukityynyt pakkasella (ovat nestevaimennettuja?)
Oma uusi suosikkiteoria: kaksoismassa vauhtipyörä jäätyy jumiin ja muuttuu yksöis massaiseksi tjms.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Äänestän tukikumien kohmettumista.
Mulla olivat jättäneet jakopäähuollossa moottorinkannakkeen vähän löysälle ja sopivasti kurvaillessa siellä pääsi joku kohta moottorista koskettamaan runkoon.
Ääni/tärinä oli hyvin samanlaista kuin toi tarpeeksi kylmässä tehdyssä kylmäkäynnistyksessä tuleva tärinä.
Mulla olivat jättäneet jakopäähuollossa moottorinkannakkeen vähän löysälle ja sopivasti kurvaillessa siellä pääsi joku kohta moottorista koskettamaan runkoon.
Ääni/tärinä oli hyvin samanlaista kuin toi tarpeeksi kylmässä tehdyssä kylmäkäynnistyksessä tuleva tärinä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aquatica kirjoitti:Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.
Mistä tuo paluusihti löytyy?JiiTeeÄssä kirjoitti:Valvolinea tehostimeen, ja paluusihdin tarkistus.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
24 vuotta, kaikki listatut ujeltaneeth_lauri kirjoitti:Taidan olla pervo tai kuuro, mutten ole ujellusta kuullut. Tosin alfoja ollut vasta vajaa kuusi vuotta.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Molempien 159 ohjaustehostimet ovat mulla hiljaa, mut kaikki 156 ovat kylmänä ääntäneet. Öljyiksi käy hyvin Citroënin nestejousituksen öljy. Toimii kaikissa keleissä, eikä ohjaus kipsaa.
Abarth 500 Esseesse
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oisko näistä apua?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24911
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=23874
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=17337
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27374
Hakusana: savutus (laitan ihan siks et jos joku hakee ni pitäs osua näihinkin)
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24911
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=23874
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=17337
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27374
Hakusana: savutus (laitan ihan siks et jos joku hakee ni pitäs osua näihinkin)
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Säiliön sisältä keulan puolelta mihin letkut tulee. Sihtiä ei saa irti, tympeä puhdistaa. Uusi säiliö 50-60€ netistä.Monza kirjoitti:Aquatica kirjoitti:Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.Mistä tuo paluusihti löytyy?JiiTeeÄssä kirjoitti:Valvolinea tehostimeen, ja paluusihdin tarkistus.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-